Gette (Gete) [Linter]
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Gette (Gete) [Linter]
La Gette (ou encore Gète, en néerlandais Gete, en wallon Djåçe) est une rivière de Belgique née de la confluence de la Grande Gette et de la Petite Gette à Budingen en Région flamande. C'est un affluent du Démer, donc un sous-affluent de l'Escaut par la Dyle et de Rupel.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gette_(rivi%C3%A8re)
A Linter, entre Ganzendries et Molendries, il y a un sentier le long de cette rivière.
Herstelling putten Getedijk
maandag, 25 februari, 2013
Op de gemeenteraadszitting van 25 januari 2013 kaartte de N-VA de slechte toestand van de Getedijk aan. Zij vroegen een herstel van de Getedijk.
De problematiek van de Getedijk is niet nieuw. Het betreft een jaarlijks terugkerend fenomeen. Deze Getedijk is een onverharde weg die niet alleen gebruikt wordt door wandelaars en fietsers, maar eveneens door landbouwverkeer voor het bereiken van hun velden en weides, en geregeld zelfs door sluipverkeer. Sluipverkeer waar we trouwens strenger willen op gaan toezien.
Het verkeer op deze weg, in combinatie met de ondergrond van de Getedijk, heeft tot gevolg dat deze weg enorm te lijden heeft en dat er praktisch het hele jaar door een problematiek van spoorvorming en putten is, vooral na de winterperiode en natte periodes.
Elk jaar opnieuw moet de technische dienst van de gemeente de putten vullen en het wegdek nivelleren. Vaak dient dit zelfs meerdere malen per jaar te gebeuren. En ook dit jaar zal de technische dienst dit opnieuw doen, van zodra het weer terug droger is. Tegen de start van het nieuwe fietsseizoen zal dit hersteld zijn.
Reeds tientallen jaren trachten we in eigen beheer dit probleem onder controle te houden door zelf de putten te vullen en te nivelleren. Mijn voorgangers, schepen André Billen en schepen Mil Schepers, hebben door een gespecialiseerde firma in 2004 en 2009 werken laten uitvoeren om de ondergrond te versterken. Maar ook deze werken leverden niet het gewenste langdurige resultaat op.
Eigenlijk bestaat er maar drie mogelijkheden om deze problematiek aan te pakken, waarvan er maar één mogelijkheid een duurzaam effect heeft:
1) De eerste is het vullen van gaten en nivelleren, zoals we dit nu jaarlijks doen. Dit is op korte termijn de goedkoopste oplossing maar het is niet duurzaam, en de spoorvorming, putten en modder keren binnen de paar maanden terug.
2) Een tweede mogelijke aanpak is het aanbrengen van een semi-verharding. Maar ook bij gebruik van cementgebonden verhardingen komen er na verloop van tijd terug gaten in die niet herstelbaar zijn.
3) De enige duurzame oplossing is het aanbrengen van een tweesporenbeton. Dit is de degelijkste oplossing, maar is tevens de duurste oplossing. Wij hebben naar aanleiding van de opmaak van het investeringsprogramma van de infrastructuurwerken aan wegen voor de komende legislatuur ook een raming opgevraagd voor de aanleg van zo een tweesporen beton. En het prijskaartje is niet min. De aanleg ervan kost ongeveer 450.000 euro. En dan moeten we ons direct de vraag stellen of dit financieel haalbaar is voor onze gemeente? Bovendien is de kans groot dat men dan deze weg gaat gebruiken als sluipweg, waardoor de onveiligheid voor de fietsers en wandelaars nog stijgt. En tevens is het ook niet evident om een stedenbouwkundige vergunning hiervoor te krijgen. Hiervoor is er overleg en goedkeuring nodig van het Agentschap Natuur en Bos.
Enige mogelijke conclusie is dat we dus zelf blijven putten vullen en nivelleren. Ook dit jaar zullen we dit opnieuw doen zodat dit hersteld is tegen het nieuwe fietsseizoen.
Andy Vandevelde
Schepen van Openbare Werken
http://linter.cdenv.be/nieuws/herstelling-putten-getedijk
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLPPA_20130304_006
http://dendolaard.be/?page_id=9
Geen beton langs Kleine Gete [Helen-Bos]
LINTER
27/10/2016
Kleine Getestraat wordt na rioleringswerken zonder pardon gebetonneerd
"BETON HOORT NIET THUIS IN GETEVALLEI!"
De oude kasseibaan van de Kleine Getestraat wordt binnenkort opengebroken. Op het aankondigingsbord dat Aquafin plaatste, staat te lezen dat er een riolering wordt aangelegd. "Goed nieuws natuurlijk, maar wat niet op het bord staat, is dat de baan, die langs de Kleine Gete loopt, na de werken gebetonneerd wordt", reageert buurtbewoonster Nicole Smeyers. "Moet dat nu echt in de Getevallei?"
"Het gaat om twee sporenbeton, maar eigenlijk is het bijna een volledige betonweg: twee meter beton en 40 centimeter groen tussenin", zegt Nicole. "Ook op de picknickplaatsen wordt er beton gegoten. En waarom? Omdat het Linterse gemeentebestuur de fietsers wil omleiden langs de Kleine Getestraat aangezien het herstellen van het fietspad op de Helen-Bosstraat, dat in erbarmelijke toestand is, niet betaalbaar is. Maar dat argument houdt volgens mij geen steek. Wie fietst er langs de Helen-Bosstraat? Groepen wielertoeristen of een eenzame wielertoerist, af en toe schoolkinderen in de zomer, mensen uit de buurt. Gaan wielertoeristen op een twee sporenbetonweg fietsen? Gaan kinderen langs de Kleine Getestraat fietsen? Wanneer ze aan de kruising komen met de Jan Van Heelustraat botsen ze op een kasseiweg om naar Zoutleeuw te fietsen. En mensen uit de buurt fietsen nu al met plezier langs de Kleine Getestraat."
Nefast voor natuur
Nicole vindt dat beton niet thuishoort in de Getevallei. "Het gemeentebestuur van Linter en het stadsbestuur van Zoutleeuw hebben de mond vol van de Getevallei als natuur- en landbouwgebied. Op de startdag van het project Getevallei begin oktober werd nog eens benadrukt hoe nefast beton is in de natuur. Maar schijnbaar geldt dat niet voor de Kleine Getevallei. Nochtans zijn overstromingen schering en inslag in onze regio."
Veilige fietsverbinding
"We hebben van de plannen van Aquafin gebruik gemaakt om een fietsverbinding tussen Orsmaal en Helen te maken, die over een veilige weg, namelijk de Kleine Getestraat, gaat", reageert Linters burgemeester Marc Wijnants (CD&V). "Om milieuvriendelijke redenen is gekozen voor een twee sporenbeton over de hele lengte van de Kleine Getestraat. Bedoeling is om een verkeersveilige fietsverbinding aan te leggen, die daarenboven een mooie en rustige verbinding is en dat deze verbinding vooral gericht is op het gebruik door fietsers uit de eigen regio. Het is niet de bedoeling een nieuwe fietsverbinding aan te leggen voor wielertoeristen."
Groene investeringen
Burgemeester Wijnants wijst er op dat Linter en Zoutleeuw heel wat groene investeringen deden en nog steeds doen. "Zo ondersteunen wij mee het onderhoud van het beheersproject van de Getevallei, dat grotendeels op Linters grondgebied ligt. Samen met het Regionaal Landschap Zuid Hageland (RLZH) maken we eveneens het Geteproject concreet en werken wij op een professionele wijze samen met Natuurpunt uit de regio. Vergeet ook het nieuwe wandelnetwerk in de Getevallei niet, dat zelfs tot het beste wandelnetwerk van België bekroond is. Dat zijn nog maar enkele acties die we doen om de Getevallei tot zijn recht te laten komen."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-linter/-beton-hoort-niet-thuis-in-getevallei-a2942019/
Linter stuit op onverzettelijkheid van inwoners uit naburige Helen-Bos
Actievoerders halen slag thuis: geen beton op weg langs Kleine Gete
29/11/2016
Nicole Smeyers en inwoners uit Helen-Bos hebben een slag thuisgehaald. Door hun protest schrapt het gemeentebestuur van Linter de aanleg van twee sporen beton in de Kleine Getestraat. Die ingreep maakte deel uit van het dossier Verbindingsriolering Orsmaal.
Aquafin plant in 2017 rioleringswerken in Orsmaal. De gemeente Linter participeert mee in het project voor de vernieuwing van de weg en de voetpaden in de 3de Regiment Lansiersstraat, de Oude Dorpsstraat en de Paardskerkhofstraat. Er zouden ook twee stroken beton aangelegd worden in de Kleine Getestraat.
In oktober rees er protest vanuit Helen-Bos (Zoutleeuw) tegen die twee sporen betonverharding. “De gemeente Linter maakte gebruik van de rioleringswerken van Aquafin om een veilige fietsverbinding in twee sporen beton aan te leggen tussen Orsmaal en Helen via de Kleine Getestraat”, zegt schepen Andy Vandevelde. “Recent werd een openbaar onderzoek gehouden
over de stedenbouwkundige vergunning voor de werken. Tijdens deze procedure werd er geen enkel bezwaar ingediend. Na de sluiting van het openbaar onderzoek werd in het aangrenzende Helen-Bos een actiecomité opgericht tegen de aanleg van de betonverharding. De gemeente heeft vervolgens nog een aangepast compromisvoorstel geformuleerd met minder verhardingen en smallere betonstroken. Op die manier hebben we getracht te komen tot een voorstel dat rekening hield met de verwachtingen en bezorgdheden van elke partij, zowel van natuur, landbouw, mobiliteit als veiligheid. Maar ook dit compromisvoorstel werd niet aanvaard.” Het actiecomité dreigt beroep aan te tekenen bij de Raad voor Vergunningenbetwistingen tegen de stedenbouwkundige vergunning. Door een beroepsprocedure zou het hele Aquafin-project in de Kleine Getestraat, maar ook de aanleg van gescheiden riolering en de vernieuwing van de wegenis en stoepen in de 3de Regiment Lansiersstraat, de Oude Dorpsstraat en de Paardskerkhofstraat op de lange baan geschoven worden. “Daarom zien we af van die betonverharding in de Kleine Getestraat langs de Kleine Gete”, zegt schepen Vandevelde.
Nicole Smeyers uit Helen-Bos zette in haar eentje een petitie op tegen de aanleg van betonstroken langs de Kleine Gete in het kader van de Aquafin- en wegenwerken in Orsmaal. “Geen beton in de Kleine Getevallei” betoogde Smeyers en ze riep de inwoners op heftig te protesteren bij burgemeester van Linter Marc Wijnants (CD&V) en zijn Zoutleeuwse collega Jos Ceysens (CD&V). Het protest kent nu duidelijk een onverhoopt gunstig resultaat.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161128_02596090
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum