Bosland Hechtel-Eksel

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Bosland Hechtel-Eksel

Message  velo-ravel.net le Jeu 16 Fév 2017 - 10:22

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170215_02732237

Fietsen in de lucht


Vanaf volgende zomer kan je in Hechtel-Eksel letterlijk door de bomen fietsen. Aan fietsknooppunt 272 komt een nieuw fietspad dat tot tien meter de hoogte ingaat. Op het cirkelvormige traject ‘cycle of life’ middenin Bosland kunnen zowel fietsers als wandelaars terecht. Prijskaartje: 2,2 miljoen euro.


https://www.ketnet.be/karrewiet/15-februari-2017-fietspad


In de provincie Limburg wordt binnenkort een heel bijzonder fietspad gebouwd. Het fietspad loopt tussen de toppen van de bomen, hoog boven de grond.

Het pad komt in Hechtel-Eksel en zou zo'n 700 meter lang zijn. Volgend jaar zou het fietspad klaar moeten zijn
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5751
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Fietsen in Limburg, binnenkort ter land, ter zee en in de lucht!

Message  velo-ravel.net le Jeu 16 Fév 2017 - 11:31

http://www.limburg-actueel.be/index.php?job=lve&id=14847




‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk krijgt navolging. De Raad van Bestuur van Toerisme Limburg vzw wees vandaag de ontwerpopdracht voor het project ‘Fietsen door de Bomen’ toe aan architectenbureau De Gregorio & Partners. Met de financiële steun van Toerisme Vlaanderen en de gemeente Hechtel-Eksel realiseert Toerisme Limburg een iconische fietsbrug in het Pijnven (Bosland) in Hechtel-Eksel. “Fietsen door de Bomen kadert in onze strategie om een extra belevingslaag op ons fietsroutenetwerk te leggen", zegt deputé Igor Philtjens. Lees er alles over bij LimburgActueel.
Foto's: Toerisme Limburg

Binnen het Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat (SALK) reserveerden Toerisme Limburg en Toerisme Vlaanderen de nodige middelen om de beleving op het Limburgse fietsroutenetwerk te verhogen. ‘Fietsen door de Bomen’ maakt deel uit van de visienota ‘Cycling Synergie’. "Met unieke en spraakmakende fietsprojecten blijven we bouwen aan het fietsroutenetwerk van de toekomst. Deze ‘fietslandmarks’ versterken niet alleen de fietsbeleving voor jong en oud, ze leggen ook krachtige verbindingen met het aanwezige erfgoed, het landschap en de natuur."
Trendsetter en koploper
"Met alle fietsprojecten samen zetten we héél Limburg meer dan ooit internationaal op de kaart als innovatieve fietsprovincie. De knooppunten waren 20 jaar geleden onze uitvinding. Ze worden nu overal gekopieerd, in binnen- en buitenland. Met deze uitzonderlijke fietsbelevingen voegen we een nieuwe dimensie toe aan het fietsroutenetwerk. Zo blijven we trendsetter én koploper in fietstoerisme.”
Zes architectenteams uit België en Nederland namen deel aan de openbare aanbesteding voor ‘Fietsen door de Bomen’. Die verliep volgens een onderhandelingsprocedure mét bekendmaking. De jury – samengesteld uit experts – koos unaniem voor het ontwerp en de visie van De Gregorio & Partners. Het Limburgse architectenbureau vormt voor dit project een team met Burolandschap en het Ingenieurs- & Studiebureau Peeters. De jury oordeelde dat het project van De Gregorio perfect beantwoordt aan de voorop gestelde gunningscriteria. Zowel op vlak van landschappelijke en ecologische integratie, esthetiek als financiële haalbaarheid.
Duurzame synergie
“De voorgestelde fietsconstructie is een strakke dubbele cirkel met iconische allures. Het pad stijgt geleidelijk tot een hoogte van 10 meter en is 700 meter lang. De diameter van de brug is 100 meter. Een uitzonderlijk landmark in de omgeving dus. Bovendien is het voor jong én oud een sensationele én veilige fiets- en wandelbeleving. Het gekozen bureau heeft ook een duidelijk onderbouwd bosbeheerplan uitgewerkt. Op die manier zijn we zeker dat de bossen in topconditie blijven. Een ideale duurzame synergie tussen toerisme en natuurbeheer", licht Philtjens nog toe.
Groot multiplicatoreffect
Voor de realisatie van ‘Fietsen door de Bomen’ is een budget voorzien van 2.200.000 euro. De financiering gebeurt grotendeels met middelen die het SALK toewees aan Toerisme Limburg en Toerisme Vlaanderen. Ook de gemeente Hechtel-Eksel levert een bijdrage. Net zoals bij ‘Fietsen door het Water’ is er ook nu weer een hechte samenwerking tussen diverse partijen. Zo komt ‘Fietsen door de Bomen’ tot stand in nauw onderling overleg tussen Toerisme Vlaanderen, Toerisme Limburg, het Agentschap Natuur en Bos én de gemeente Hechtel-Eksel.
“We starten het vergunningstraject meteen op en hopen dat dit vlot verloopt. Het blijft onze doelstelling om tegen medio 2018 zowel ‘Fietsen door de Bomen’, ‘Fietsen onder de Grond’ als ‘Fietsen door de Heide’ open te kunnen stellen voor het publiek. We rekenen op een enorm multiplicatoreffect voor héél Limburg, eens al deze projecten in gebruik zijn genomen. ‘Fietsen door het Water’ was op ruim acht maanden tijd goed voor meer dan 150.000 fietsers en nog eens een veelvoud aan wandelaars. Dergelijke toeristische magneten versterken onze economie van de vrije tijd, zorgen voor extra omzet bij onze lokale ondernemers wat niet-delokaliseerbare jobs oplevert", besluit de gedeputeerde
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5751
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: Bosland Hechtel-Eksel

Message  velo-ravel.net le Jeu 16 Fév 2017 - 11:33

avatar
velo-ravel.net

Messages : 5751
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

De boom in met de fiets

Message  velo-ravel.net le Jeu 16 Fév 2017 - 11:34

avatar
velo-ravel.net

Messages : 5751
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Nieuw fiets-icoon in Belgisch Limburg: Fietsen door de boomkronen

Message  Admin le Jeu 16 Fév 2017 - 18:05

http://pretwerk.nl/topnieuws/nieuw-fietsicoon-belgisch-limburg-fietsen-boomkronen/48139


Na de succesvolle realisatie van ‘Fietsen door het Water’ in het Belgische Bokrijk wordt nu het startschot gegeven voor het project ‘Fietsen door de Bomen’. De opdracht wordt toegekend aan architectenbureau De Gregorio & Partners. Met de financiële steun van Toerisme Vlaanderen en de gemeente Hechtel-Eksel realiseert Toerisme Limburg een iconische fietsbrug in het Pijnven (Bosland) in Hechtel-Eksel.

Zie ook ons artikel over: Fietspad door het water (april 2016)

“Fietsen door de Bomen kadert in onze strategie om een extra belevingslaag op ons fietsroutenetwerk te leggen. Dat doen we met landmarks die een hefboom zijn voor de ontsluiting van landschappen en regio’s. Het succes van ‘Fietsen door het Water’ bewijst dat die visie werkt”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed en ook voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Binnen het Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat (SALK) reserveerden Toerisme Limburg en Toerisme Vlaanderen de nodige middelen om de beleving op het Limburgse fietsroutenetwerk te verhogen. ‘Fietsen door de Bomen’ maakt deel uit van de visienota ‘Cycling Synergie’. Met unieke en spraakmakende fietsprojecten blijven we bouwen aan het fietsroutenetwerk van de toekomst. Deze ‘fietslandmarks’ versterken niet alleen de fietsbeleving voor jong en oud, ze leggen ook krachtige verbindingen met het aanwezige erfgoed, het landschap en de natuur.


Igor Philtjens: “Elke nieuwe fietsbeleving moet op zichzelf een hefboom zijn voor de toeristische ontsluiting en ontwikkeling van de betrokken regio. Met alle fietsprojecten samen zetten we héél Limburg meer dan ooit internationaal op de kaart als innovatieve fietsprovincie. De knooppunten waren 20 jaar geleden onze uitvinding. Ze worden nu overal gekopieerd, in binnen- en buitenland. Met deze uitzonderlijke fietsbelevingen voegen we een nieuwe dimensie toe aan het fietsroutenetwerk. Zo blijven we trendsetter én koploper in fietstoerisme.”

Keuze voor De Gregorio & Partners
Zes architectenteams uit België en Nederland namen deel aan de openbare aanbesteding voor ‘Fietsen door de Bomen’. Die verliep volgens een onderhandelingsprocedure mét bekendmaking. De jury – samengesteld uit experts – koos unaniem voor het ontwerp en de visie van De Gregorio & Partners. Het Limburgse architectenbureau vormt voor dit project een team met Burolandschap en het Ingenieurs- & Studiebureau Peeters. De jury oordeelde dat het project van De Gregorio perfect beantwoordt aan de voorop gestelde gunningscriteria. Zowel op vlak van landschappelijke en ecologische integratie, esthetiek als financiële haalbaarheid.
Igor Philtjens: “De voorgestelde fietsconstructie is een strakke dubbele cirkel met iconische allures. Het pad stijgt geleidelijk tot een hoogte van 10 meter en is 700 meter lang. De diameter van de brug is 100 meter. Een uitzonderlijk landmark in de omgeving dus. Bovendien is het voor jong én oud een sensationele én veilige fiets- en wandelbeleving. Het gekozen bureau heeft ook een duidelijk onderbouwd bosbeheerplan uitgewerkt. Op die manier zijn we zeker dat de bossen in topconditie blijven. Een ideale duurzame synergie tussen toerisme en natuurbeheer.”

Groot multiplicatoreffect
Voor de realisatie van ‘Fietsen door de Bomen’ is een budget voorzien van 2.200.000 euro. De financiering gebeurt grotendeels met middelen die het SALK toewees aan Toerisme Limburg en Toerisme Vlaanderen. Ook de gemeente Hechtel-Eksel levert een bijdrage. Igor Philtjens: “Net zoals bij ‘Fietsen door het Water’ is er ook nu weer een hechte samenwerking tussen diverse partijen. Zo komt ‘Fietsen door de Bomen’ tot stand in nauw onderling overleg tussen Toerisme Vlaanderen, Toerisme Limburg, het Agentschap Natuur en Bos én de gemeente Hechtel-Eksel.

Peter de Wilde, administrateur-generaal Toerisme Vlaanderen: “Bij Toerisme Vlaanderen promoten we Vlaanderen als unieke fiets- en wielerregio in heel de wereld. En met succes want voor 40 procent van de recreatieve verblijfstoeristen is fietsen dé belangrijkste motivatie om met vakantie te komen naar onze Vlaamse regio’s. Maar al die mensen moeten natuurlijk ook waar voor hun geld krijgen, ze verdienen met andere woorden een fietsproduct dat kwalitatief zeer goed ontwikkeld is. Deze investering is daar een prachtig voorbeeld van. Ik kan haast niet wachten om deze unieke fietsbeleving zelf uit te proberen.”

Medio 2018 zouden de eerste toeristen in Bosland al door de bomen moeten kunnen fietsen. “We starten het vergunningstraject meteen op en hopen dat dit vlot verloopt. Het blijft onze doelstelling om tegen medio 2018 zowel ‘Fietsen door de Bomen’, ‘Fietsen onder de Grond’ als ‘Fietsen door de Heide’ open te kunnen stellen voor het publiek. We rekenen op een enorm multiplicatoreffect voor héél Limburg, eens al deze projecten in gebruik zijn genomen. ‘Fietsen door het Water’ was op ruim acht maanden tijd goed voor meer dan 150.000 fietsers en nog eens een veelvoud aan wandelaars. Dergelijke toeristische magneten versterken onze economie van de vrije tijd, zorgen voor extra omzet bij onze lokale ondernemers wat niet-delokaliseerbare jobs oplevert. Bovendien verzekeren deze fietslandmarks ook op lange termijn onze status als hét Fietsparadijs van de Euregio”, besluit Igor Philtjens.
avatar
Admin
Rang monochrome + gras

Messages : 519
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Belgique, Mons, Ghlin

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Volgend jaar 'fietsen door de bomen'

Message  velo-ravel.net le Dim 31 Déc 2017 - 13:11







Toerisme Limburg heeft geïnteresseerde aannemers opgeroepen zich te melden voor de realisatie van het project "Fietsen door de Bomen". Dat zal gerealiseerd worden in het bos van Bosland in Hechtel-Eksel. Het project bestaat uit enerzijds een fietsbrug van ongeveer 552 m lang en anderzijds een fietspaviljoen. De fietsbeleving Fietsen Door De Bomen zal een nieuwe trekpleister en attractie worden in het bos van Bosland.
De fietsbrug vertrekt spiraalsgewijs vanaf het maaiveld tot een hoogte van 10m om daarna spiraalsgewijs terug op het maaiveld te komen. De fietsbrug is opgevat als een stalen constructie uit weervast staal die zich naadloos lijkt in te passen in de omgeving: zowel de kleur als de slankheid van de kolommen van de constructie refereren rechtstreeks naar de naaldbomen in het bos.
Het fietspaviljoen is opgevat als een "log", een stapeling van houten boomstammen na het kappen van bomen t.b.v. de bouw van de fietsbrug. In deze "log" worden uitsnijdingen in weervast staal gemaakt. Het fietspaviljoen zal informatie verschaffen over de omgeving en de fietsbeleving Fietsen Door De Bomen, maar biedt ook plaats om even bij te komen na een stevige klim op de fietsbrug.
Zowel de fietsbrug als het fietspaviljoen zullen verbonden worden met het fietsroutenetwerk. De kosten worden geraamd op 2,2 mio euro, bedrag dat gefinancierd wordt door SALK (Vlaanderen/provincie Limburg)
Een bijna gelijkaardig project is gepland in de buurt van Kopenhagen, in Denemarken. Daar komt een project "The Treetop Experience" met een 600m lang wandelpad tussen de boomtoppen, dat uiteindelijk uitkomt op een 45m hoge observatietoren. Het wandelpad wordt gemaakt van timmerhout, de toren in cortenstaal.
avatar
velo-ravel.net

Messages : 5751
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: Bosland Hechtel-Eksel

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum