L064 Stroroute Pour discuter des travaux L64 Stroroute: Roeselare – Zonnebeke (L64)

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Op verkenning (28 augustus 2014)

Message  eeuwige reiziger le Jeu 28 Aoû - 23:11

Ergens rond vijf uur. Ik was op de terugweg van Staden en reed richting Roeselare. De zon gaf nog eventjes het beste van zichzelf. Geen regendruppels meer. Het beloofde toch nog een aangename, zonnige avond te worden. Waarom niet eventjes stoppen bij de Stroroute nu ik toch in de buurt was? Zo gezegd, zo gedaan. Ik reed de Roeselaarse ring af, parkeerde de wagen in de berm van de Hazegoedweg en ontvouwde de plooifiets. Klaar om te vertrekken.

Eerst moest ik evenwel een dame laten voorgaan die van op het fietspad kwam aangereden. Alhoewel het toch al wat laat aan het worden was, zag ik tijdens heel mijn rit toch een niet onaardig aantal fietsers en wandelaars op het pad. Mooi toch mensen snel de weg weten te vinden naar een recent aangelegde "groene as".



Een merkbare tegenwind, maar dat vormde geen belemmering op dat prachtig pad. Tussen Hazegoedweg en Roeselaarsestraat krijg je beton onder je wielen. Eerst rij je door een tunnel van dicht aangegroeide bomen en struiken, waarna het iets na de Zilverbergstraat veel opener wordt. Ook de verlichtingspalen zijn wat anders in dat open gedeelte. Daar heb je een prachtig zicht op de omringende weilanden die daar vol met groente staan.



Na de Roeselaarsestraat komt er jammer genoeg een einde van het betonpad. Vanaf daar moet je het stellen met een ondergrond van ternair zand. Of wat er ten minste nog van over blijft... Op meerdere plaatsen had de striemende regenvlagen de fijne zandkorrels weggespoeld, waardoor er zich al een modderige laag had gevormd. Ook hinderden hier en daar enkele plassen de doorgang. Een heel grote en zelfs diepe plas lag niet ver van de zonnepaneelinstallatie aan de Roeselaarsestraat. Begrijpen bevoegde beleidsmakers en ambtenaren dan echt niet dat zo'n wegbekleding de fietsers geen dienst bewijst?



Wel moet ik toegeven dat het ook over dat gedeelte gedeelte vlot rijden is. Je voelt wel dat de spoorwegbedding richting Passendale licht stijgt. Samen met de tegenwind betekende dat dus wat meer kracht op de pedalen. Toch bleef het volop genieten: je ziet immers heel mooi uit over het omringend landschap.

Daar waar het eerste deel in beton heel trouw de oude spoorwegbedding volgt, is dat dan weer niet het geval bij het tweede deel in halfverharding. Enkele malen wijkt het ervan af. Een eerste keer nabij de Peemhutstraat. Daar volgt het pad de parallelle weg om weer de bedding op te gaan zodra de weg afwijkt en twee sporen wordt. Hetzelfde gebeurt wat verder bij de Oude Godweg. Je rijdt er over een licht golvend pad, terwijl je rechts van je de hoger gelegen spoorwegbedding ziet. Aan de Stationstraat, rechts van de kaasmakerij, valt dat verhoogd talud heel goed op. Hier moet ook het station gestaan hebben, wat misschien de open vlakte op die plek verklaart.



Aan de overkant van de Stationstraat waren de werken aan het volgende stuk al gestart. Het lag er allemaal wat slordig bij: her en der materiaal, op de grond her en der delen van een informatiebord... Grote plassen water en een bijzonder sompige ondergrond maakten het me totaal onmogelijk daar te wandelen, laat staan te fietsen.



Omdat ook de Dosseweg ferm had geleden door de voorbije regen, zat er niets anders op langs de grote weg naar de dorpskern van Passendale te rijden om daar dan de N303 te vervoegen. Eens voorbij het Nova Scotia Highlanders Memorial kon ik de bedding zien. Een grote, gele bulldozer maakte duidelijk dat de werken ook al tot dat punt waren gevorderd.



Enkele tientallen meters lager er nog onaangeroerd bij. Tot aan het "gele monster". Vanaf daar had de graafmachine een brede sleuf getrokken in het landschap. Tot aan de Nieuwe Molenstraat was dat naast de vroegere spoorweg gebeurd. Hier ligt de oude bedding een stuk lager dan het landschap en het kwam me voor dat die met al die regen een soort beekje was geworden. Misschien moet hier de verklaring gezocht worden voor deze afwijking.



Halfweg tussen Nieuwe Molenstraat en Zuidstraat hadden de wegenwerkers ook al een beschermende folie alsook een verdichtende laag gelegd. Na de Zuidstraat bleek de doorgang volledig onmogelijk: aan de Broebeek was de oude duiker volledig uitgebroken en wat verder lag een grote waterzee. Dan maar de klim langs de Zuidstraat richting Passendale om erna de terugkeer aan te vatten.



De werken zijn dus al goed gevorderd, al zal de overvloedige regen van de voorbije dagen ongetwijfeld de voortgang wat belemmeren. Een deel van de werf is nu eenmaal nu herschapen in een grote modderpoel.

Over het aangelegde deel is mijn oordeel positief. Er is niet altijd gekozen om het fietspad rechttoe rechtaan te leggen, waardoor het een grotere landelijke sfeer krijgt. Echt wel jammer van die halfverharding.

Meer foto's:
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6052717653102289969?hl=nl

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Quelques précisions

Message  eeuwige reiziger le Dim 31 Aoû - 13:51

velo-ravel.net a écrit:
carte


Serait praticable :
Entre les points Bleus : Béton
Entre les points verts : Tarmac

Entre les deux prévus pour fin 2012 (A vérifier)


Quelques corrections à faire, situation 2014:

a. seul la partie entre la Roeselaarsestraat et le ring de Roulers est en béton, et pas jusqu'à la Statiestraat/Stationstraat à Passendale
b. à Zonnebeke, l'itinéraire en tarmac s'arrête à la Langemarkstraat; entre cette rue et le point rond du N37, il y une piste cyclable en béton
c. revêtement en sable ternaire entre Roeselaarsestraat et Statiestraat/Stationstraat
d. travaux en cours de la Statiestraat/Stationstraat jusqu'à la Passendalestraat

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

mise à jour carte

Message  velo-ravel.net le Lun 1 Sep - 11:01

Merci, kaart bijgewerkt.


velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L064 Stroroute Pour discuter des travaux L64 Stroroute: Roeselare – Zonnebeke (L64)

Message  velo-ravel.net le Mar 12 Mai - 10:57

Ik vermoed dat de werken nu gedaan zijn tussen Statiestraat/Stationstraat en de Passendalestraat ?

velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Fin des travaux? [Zonnebeke]

Message  eeuwige reiziger le Mar 12 Mai - 12:28

velo-ravel.net a écrit:Ik vermoed dat de werken nu gedaan zijn tussen Statiestraat/Stationstraat en de Passendalestraat ?

Begin maart kreeg ik volgende mail van de Zonnebeekse toeristische dienst. Er was rond die tijd een lezing gepland in Ieper waar ik met de fiets naar toe zou rijden. Roeselare ligt daarbij op mijn weg, dus leek het mij wel iets het nuttige aan het aangename te paren en op die wijze het nieuwe deel van de Stroroute te ontdekken. Uiteindelijk de lezing niet door, met alle gevolgen van dien.

Geachte heer

Onze excuses voor onze laattijdig antwoord. Wij hebben immers wat problemen met ons netwerk momenteel. Wij kunnen uw melden dat de Stroroute volledig is afgewerkt.

Hopend u hiermee van dienst te zijn,

Met vriendelijke groeten,

Timby Vansuyt
Coördinator Toerisme
Berten Pilstraat 5/A
8980 Zonnebeke

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Photos

Message  velo-ravel.net le Jeu 14 Mai - 18:00

https://picasaweb.google.com/100464882432713944682/20150513StrorouteZonnebekeRoeselare#slideshow/6148718255632641266


velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

ajout fiche

Message  velo-ravel.net le Mar 8 Déc - 19:22

http://www.velo-ravel.net/2015/2015-05-13_L64_Stroroute.htm

velo-ravel.net

Messages : 4545
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Officiële inhuldiging vernieuwde Stroroute (17 juni 2016)

Message  eeuwige reiziger le Ven 22 Juil - 21:01


Stroroute, voormalige spoorlijn Roeselare-Ieper, volledig heringericht - Passendale - 17/06/2016

Op vrijdag 17 juni 2016 opende de Provincie de heringerichte Stroroute, de voormalige spoorlijn 64 die van Roeselare, via Moorslede en Passendale naar Zonnebeke loopt.

De inrichting van deze bedding tot groene as, over een afstand van 9 kilometer, is een opsteker voor de wandelaars, joggers, fietsers en ruiters van de regio. Ook als natuurverbinding vormt de heringerichte spoorlijn een belangrijke meerwaarde in de landbouwregio. Bovendien speelde spoorlijn 64 een belangrijke rol tijdens de Eerste Wereldoorlog. Naar aanleiding van de vernieuwing van de Stroroute en de Kezelbergroute (voormalige spoorlijn 65 van Roeselare-Menen) wordt dit oorlogsverhaal opgediept via de nieuwe provinciale publicatie ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’.



Verloop en beschrijving van de werken

De herinrichting en de omgevingsaanleg verliepen in verschillende fases. De werken startten in augustus 2011. In maart 2016 werden ze afgerond.
Bij de aanleg werd hoofdzakelijk gekozen voor halfverharding in ternair zand. Een gedeelte werd ook in asfalt gedaan. De gekozen verharding komt het best tegemoet aan de diverse gebruikers en is goed inpasbaar in de landschappelijk waardevolle omgeving.

Bij de kruispunten werd aandacht besteed aan de verkeersveiligheid door bebording en mijlpalen. Deze mijlpalen vormen een belangrijk element in de herkenbaarheid van de Stroroute als provinciale voormalige spoorwegbedding.



Rustpunten

Op twee locaties, aan het domeinbos de Vierkaven in Moorslede en aan de Tynecotstraat in Zonnebeke, werden rustpunten ingericht. Aan de Stroroute wordt eerstdaags een onthaalpunt met een informatiedrieluik ingericht ter hoogte van het voormalig stationsgebouw in Zonnebeke. Later dit jaar worden bij het onthaalpunt twee picknickbanken geplaatst.



Kostprijs van de werken

De totale investering bedroeg ruim 2,36 miljoen euro. Het overgrote deel daarvan, 1.858.975,18 euro, werd door de Provincie voorzien. De stad Roeselare betaalde 76.407 euro. Toerisme Vlaanderen voorzag een toelage van 98.000 euro, het Fietsfonds droeg 141.073,89 euro bij.
Via de Europese programma’s ‘Interreg IVB-project SURF’ en ‘Interreg IV 2 Zeeën-project Accessing the Countryside’ werd respectievelijk 82.309 euro en 106.701 euro voorzien.

Verbinding Kezelbergroute met Stroroute

In de omgeving van Ledegem kocht de Provincie delen van de Ledegemse Meersen aan om ze als bos- en natuurgebied te beheren. Deze waterzieke gronden liggen in de vallei van de Heulebeek. Het is de bedoeling om via de Heulebeek een trage weg voor fietsers, wandelaars en ruiters te realiseren die de Kezelbergroute (Roeselare-Menen) met de Stroroute verbindt. Zo kan de recreant in de toekomst het open landschap tussen Roeselare, Menen en Ieper verkennen via een lus van ‘groene assen’ en trage en verkeersarme wegen.



Rol van de spoorlijnen 64 en 65 tijdens de Eerste Wereldoorlog

De spoorlijnen Roeselare-Menen en Roeselare-Ieper lagen tijdens de Eerste Wereldoorlog grotendeels achter de frontlinie in Duits bezet gebied.
In ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’, een boek dat Kevin Breyne schreef in opdracht van de Provincie, wordt het verhaal van de Kezelbergroute, de Stroroute en de Vrijbosroute (Kortemark-Ieper) in de Eerste Wereldoorlog verteld. Het boek wordt begin juli uitgebracht.

24 provinciedomeinen, waaronder 9 ‘groene assen’

De werken kaderden in het provinciaal beleid met betrekking tot de herinrichting van voormalige spoorwegbeddingen tot ‘groene assen’, veilige en comfortabele routes die het West-Vlaamse platteland ontsluiten voor onder andere fietsers en wandelaars.

De Provincie beschikt vandaag over 24 provinciedomeinen, waaronder negen groene assen, die voor het publiek opengesteld zijn. De provinciedomeinen bieden de bezoekers rust, natuur en ontspanning. De groene assen ontsluiten het West-Vlaamse platteland voor fietsers en wandelaars.

De aankoop van de verschillende assen (Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Guldensporenpad, Kezelbergroute, Trimaarzate, Frontzate, Vrijbosroute en Abdijenroute) kostte de Provincie tot op heden ruim 3,2 miljoen euro.

Naast de Groene 62 (Torhout – Oostende) en de Stroroute werd ook de Kezelbergroute reeds heringericht. Later worden nog andere Groene assen aangepakt.

De opening vond plaats op vrijdag 17 juni 2016. Plaats van afspraak was De Oude Kaasmakerij in Passendale.

http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20160616_Stroroute_0339.aspx
http://www.wo1.be/nl/jewaserbij/9325/stroroute-voormalige-spoorlijn-roeselare-ieper-volledig-heringericht

eeuwige reiziger

Messages : 2055
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L064 Stroroute Pour discuter des travaux L64 Stroroute: Roeselare – Zonnebeke (L64)

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 14:37


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Page 2 sur 2 Précédent  1, 2

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum