L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 3 sur 3
Page 3 sur 3 • 1, 2, 3
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
[quote="eeuwige reiziger"]Message de 2012:
https://velo-ravel.forumactif.org/t452-l055-gand-westerringspoor-fietsroute-l55#3570
Pour des raisons inconnues, il est interdit depuis début 2013 d'emprunter la passerelle en bicyclette. Les cyclistes devront descendre de leur vélo et de passer à pied du côté sud du pont. C'est vraiment du Kafka, car la voie douce "Buitensingel" est situé du côté nord de la voie ferrée... En plus, on a commencé à un reaménagement du carrefour, en outre la construction d'un îlot directionnel pour cyclistes... Qui comprend encore quoi que ce soit à cette situation contradictoire? Est-ce qu'il est tellement difficile que les différentes responsables (SNCB, Région flamande et la ville de Gand) arrivent à être sur la même longeur d'onde???
Rien n'a changé. Un panneau explique l'histoire de ce 'draaispoorbrug':
https://velo-ravel.forumactif.org/t452-l055-gand-westerringspoor-fietsroute-l55#3570
Pour des raisons inconnues, il est interdit depuis début 2013 d'emprunter la passerelle en bicyclette. Les cyclistes devront descendre de leur vélo et de passer à pied du côté sud du pont. C'est vraiment du Kafka, car la voie douce "Buitensingel" est situé du côté nord de la voie ferrée... En plus, on a commencé à un reaménagement du carrefour, en outre la construction d'un îlot directionnel pour cyclistes... Qui comprend encore quoi que ce soit à cette situation contradictoire? Est-ce qu'il est tellement difficile que les différentes responsables (SNCB, Région flamande et la ville de Gand) arrivent à être sur la même longeur d'onde???
Rien n'a changé. Un panneau explique l'histoire de ce 'draaispoorbrug':
Dernière édition par joverwimp le Dim 25 Juil 2021 - 8:57, édité 1 fois
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
[quote="eeuwige reiziger"][quote]GENT
16/02/2016
TEGEN SEPTEMBER IS APARTE TUNNEL OVER ZIJ-ARM WATERSPORTBAAN KLAAR
Gent rolt rode loper uit voor fietsers
Tegen september ligt er een fietsers- en voetgangersbrug over de zij-arm van de Watersportbaan. De relatief kleine, maar lang verwachte ingreep maakt dat het rond de Watersportbaan alweer een stukje veiliger en comfortabeler fietsen wordt. /quote]
Mooie brug in kanovorm. Maar je komt er niet als je de Watersportbaan in westelijke richting volgt, wel in oostelijke richting
16/02/2016
TEGEN SEPTEMBER IS APARTE TUNNEL OVER ZIJ-ARM WATERSPORTBAAN KLAAR
Gent rolt rode loper uit voor fietsers
Tegen september ligt er een fietsers- en voetgangersbrug over de zij-arm van de Watersportbaan. De relatief kleine, maar lang verwachte ingreep maakt dat het rond de Watersportbaan alweer een stukje veiliger en comfortabeler fietsen wordt. /quote]
Mooie brug in kanovorm. Maar je komt er niet als je de Watersportbaan in westelijke richting volgt, wel in oostelijke richting
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
velo-ravel.net a écrit:Ik vermoed van wel ook in blauw op deze kaart https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1o3dBUWP-xmVxj3ar5rOBqed07sU&usp=sharing
Maar als ik de kaart zie op fietsbult, lijk het niet zo in een rechte lijn.
Inderdaad het blauwe traject (Wallebeekmeers)
't Kantientje
Ontwateringsmolen
Omleiding ondertunneling Drongensesteenweg
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 17:09, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
Re: Veilige oversteek Drongensesteenweg
De onderdoorgang is een feit:
https://www.hln.be/gent/fietsring-rond-gent-weer-stapje-dichterbij-belangrijke-onderdoorgang-eindelijk-afgewerkt~a18418c2/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210818_94223899
https://www.avs.be/artikels/veilig-wandelen-en-fietsen-onder-de-drongensesteenweg-a81679
https://www.youtube.com/watch?v=8ENOTGrpODA
https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/nieuwe-fiets-en-voetgangersonderdoorgang-drongensesteenweg-geopend
https://www.hln.be/gent/fietsring-rond-gent-weer-stapje-dichterbij-belangrijke-onderdoorgang-eindelijk-afgewerkt~a18418c2/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210818_94223899
https://www.avs.be/artikels/veilig-wandelen-en-fietsen-onder-de-drongensesteenweg-a81679
https://www.youtube.com/watch?v=8ENOTGrpODA
https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/nieuwe-fiets-en-voetgangersonderdoorgang-drongensesteenweg-geopend
Re: Nieuw ontwerp brug Watersportbaan [Gent]
Nieuw ontwerp voor brug over Watersportbaan in Gent
29/08/2019
Het ingenieursbureau Ney & Partners begint met de studie voor de bouw van een fiets- en voetgangersbrug over de Gentse Watersportbaan. De bouw begint in 2022, een jaar later zou de brug klaar moeten zijn. (...)
https://www.bouwkroniek.be/article/nieuw-ontwerp-voor-brug-over-watersportbaan-in-gent.28885
Hoera! Hoera! Driewerf hoera! Het is er eindelijk van gekomen!
Bouw brug van 4,5 miljoen over Watersportbaan in Gent is begonnen: "Een nieuwe landmark in de stad"
15/03/2023
In Gent zijn de werken begonnen om een nieuwe fiets- en voetgangersbrug te bouwen over de Watersportbaan. Het project kost 4,5 miljoen euro en moet een veiligere en snellere verbinding vormen voor Gentenaars die naar het station willen en nu nog een omweg moeten nemen langs de vijver. De opvallende brug van bijna 100 meter moet begin volgend jaar al af zijn. Ze wordt in de winter met een spectaculaire verhuisactie geïnstalleerd.
Aan de Zuiderlaan in Gent verzamelen ontwerpers, ingenieurs en politici om de aftrap te geven van de bouwwerken van de Annie Vande Wielebrug. De brug vormt een ontbrekende schakel om snel van en naar het Sint-Pietersstation in Gent te raken zonder de hele Watersportbaan om te moeten rijden. Er zullen naar schatting tot 3.000 fietsers en voetgangers per dag over passeren. De plannen bestaan al jaren.
De graafwerken starten nu, daarna worden de funderingen en de werken aan de weg uitgevoerd. Als dat gebeurd is, in november, zal de nieuwe brug, in één stuk naar de locatie gebracht worden. Het hele project kost bijna 4,5 miljoen euro. De provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse overheid betalen samen ruim 3 miljoen euro. Gent neemt de rest van de kosten op zich.
Enorme logistieke operatie
"De brug wordt helemaal gemaakt in een staalatelier in de Gentse haven. Als ze af is zal ze via de ringvaart tot hier gebracht worden. De brug, een gevaarte van bijna 100 meter lang, wordt dan over de R4 getild en zo naar de Watersportbaan gebracht. De hele constructie zal dan geïnstalleerd worden zodat er begin volgend jaar al over gefietst en gewandeld kan worden" zegt Klaas Ockier van het aannemersteam (Artis Depret, Aeterman, Denys).
"Het is een enorm complex ontwerp op een bijzondere plaats in Gent. De eerste plannen vielen te duur uit en we hebben bijgestuurd. Dit wordt een erg belangrijke fietsas in Gent die van Oostakker, over de Nieuwe Dokken via de Bloemekenswijk en Mariakerke naar de stationsbuurt loopt. Er komen veilige oversteekplaatsen en, omdat er veel lopers zijn op deze locaties, ook onderdoorgangen zodat ze de brug niet over moeten", zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). Er wordt beperkte hinder verwacht, het verkeer dat de stad uit wil rijden via de Zuiderlaan zal tijdelijk moeten omrijden.
Nieuwe landmark
De brug moet een opvallende nieuwe architecturale parel worden in Gent. "We hebben in het ontwerp heel duidelijk rekening gehouden met het lijnenspel en de ruimte. Er komt een slanke brug, met een open structuur uit staal. Fietsers en voetgangers kunnen over het water kijken terwijl ze de brug nemen", zegt Silke Van Geeteruyen van ontwerpbureau Ney & Partners.
"We dachten even aan de Nina Derwaelbrug als naam, maar hebben toch voor de Annie Vande Wielebrug gekozen", legt Watteeuw uit. "Het is een eerbetoon aan de allereerste vrouw die de wereld rond heeft gezeild, in de jaren 50. Vande Wiele groeide op in Gent en bleef er ook een hele tijd wonen. Ze schreef gelauwerde reisboeken over haar verhalen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/15/bouw-brug-van-4-5-miljoen-over-watersportbaan-in-gent-is-begonne/
https://www.hln.be/gent/eindelijk-bouw-van-lang-verwachte-brug-over-de-watersportbaan-is-gestart-klaar-in-2024~ae5e84e7/
Page 3 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 3 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum