L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 6 sur 6
Page 6 sur 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Re: Fietsboxen
Provincie Antwerpen blijft inzetten op Fietsboxen langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen
11/05/2020
De provincie Antwerpen verlengt de samenwerking met de maatwerkbedrijven Werkmmaat en het Atelier over de fietsboxen met twee jaar. Zo blijven fietsers met pech op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen verzekerd van een vervangfiets en fietsherstelling tot en met 2021. Tijdens het eerste jaar van de werking bleken deze mobiele fietshersteldiensten een schot in de roos. Vanaf 11 mei herstarten de maatwerkbedrijven Werkmmaat en het Atelier trouwens hun werking langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen.
Het fietsboxproject voorziet op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen tussen de stations Berchem en Mechelen Nekkerspoel om de drie kilometer een elektrische vervangfiets in een fietsbox. Bij pech kan de fiets veilig achtergelaten worden. Een medewerker van Werkmmaat of Atelier haalt de fiets op, herstelt hem en plaatst de herstelde fiets terug in de fietsbox. Wegens de coronamaatregelen bleven de boxen de afgelopen zes weken gesloten. Maar vanaf 11 mei zijn ze weer helemaal operationeel.
“Het gebruik van deze boxen met de eraan gekoppelde mobiele hersteldienst is een belangrijke extra service voor de fietsostradefietsers”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. “Dit project kreeg het voorbije anderhalf jaar nog te weinig tijd om zijn volledige potentieel te tonen. De provincie Antwerpen verlengt daarom de samenwerking met Werkmmaat voor de komende twee jaar. We meten jaar na jaar meer fietsers op onze fietsostrades. Ook tijdens deze coronaperiode bleef de fietsostrade heel populair. Bij pech zijn onze fietsers slechts één sms’je verwijderd van een vervangfiets’.
Erwin Lauriks van de vzw Werkmmaat voegt eraan toe:“Voor de coronacrisis noteerden we minimaal één gebruiker per week per box. Het eerste werkjaar betekende dit bijna 200 herstellingen. De registratiewebsite http://fietsostrade.gridbox.be/ is tijdens de sluitingsperiode nog klantvriendelijker geworden. Zo kan je je eenvoudig vooraf registreren, en heb je bij pech geen onnodig tijdverlies. Fietspech is nooit prettig, maar wij garanderen je een snelle oplossing. We zijn dan ook zeer tevreden over de verlenging van de samenwerking, temeer omdat onze medewerkers veel voldoening uit dit project halen. Ze kijken dan ook uit naar de heropstart van de fietsboxen en staan paraat om de nodige herstellingen uit te voeren.”
De fietsboxen langs de fietsostrade F1 worden uitgebaat door sociale maatwerkbedrijven. “Vanuit het sociale-economiebeleid van de provincie Antwerpen hebben we dit initiatief helpen opstarten en de nodige groeikansen gegeven,” stelt gedeputeerde voor Sociale Economie Kathleen Helsen. “De medewerkers van de maatwerkbedrijven doen hier belangrijke vaardigheden en attitudes op, die een grotere kans bieden om door te stromen naar een job in het reguliere arbeidscircuit. Niet alleen voor de mobiliteit maar ook voor de werkgelegenheid is het dus een opsteker dat we deze fietsboxen operationeel kunnen houden.”
Benieuwd hoe het werkt?
Ben je een regelmatige fietser langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen, registreer je dan nu al via de website http://fietsostrade.gridbox.be/. Dan ben je bij pech slechts 1 sms’je verwijderd van snelle vervanging van je fiets.
Daarnaast kan je je ook altijd bij de fietsbox zelf registreren via je smartphone. Aan de zijkant van de fietsbox vind je alle info. Na uitwisseling van je gegevens krijg je toegang tot de fietsbox en wissel je je fiets om voor een elektrische vervangfiets. Na herstelling haal je je eigen fiets terug af. Je ontvangt daarna een digitale factuur voor de herstelkosten.
Duurzame keuze
De fietsboxen van Gridbox zijn met energiezuinige instrumenten en met zonnepanelen uitgerust, die ook de elektrische Kettlerfietsen opladen. De fietsboxen zijn betrouwbaar in gebruik en gemakkelijk te bedienen. Elke box draagt een duidelijke handleiding.
https://www.provincieantwerpen.be/mobiliteit/fietsen/nieuws-over-fietsen.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/fietsboxen-langs-de-fietsostrade-f1-herstarten-vandaag.html
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200511_04954888
https://atv.be/nieuws/provincie-antwerpen-blijft-inzetten-op-fietsboxen-langs-de-fietsostrade-f1-antwerpen-mechelen
Verleggen fietssnelweg [Sint-Katelijne-Waver]
Plannen om Katelijns stationsgebouw plat te leggen in 2021: “Fietsostrade wordt ook verlegd naar veiligere locatie”
29 mei 2020
SINT-KATELIJNE-WAVER - Het lokaal bestuur van Sint-Katelijne-Waver gaf op de laatste gemeenteraad een stand van zaken rond het dossier van de opwaardering van de stationsomgeving. Het gesloten stationsgebouw wil men in 2021 platleggen. De fietsostrade die nu over de parking loopt, wordt verlegd naar een veiligere locatie.
Het was op de vraag van Katrien Willems (Samen Anders) dat schepenen Joris De Pauw (N-VA) en Eric Janssens (CD&V) de voorlopige stand van zaken uit de doeken deden. Een opwaardering van de Katelijnse stationsomgeving staat al enige tijd op de agenda van het huidige lokaal bestuur, en hun voorgangers. Het stationsgebouw, dat in zijn laatste jaren dienst deed als fietsenzaak, staat te verkommeren en ook de fietsostrade die door de stationsparking loopt, is voor de gemeente een doorn in het oog op het gebied van verkeersveiligheid.
“Het verleggen van de fietsostrade is nog voor het einde van dit jaar voorzien en zal in verschillende fases verlopen. De nieuwe route zal een stuk verder van de sporen liggen en wordt aangelegd op een strook grond die nu in handen is van de NMBS. Buurtbewoners kunnen momenteel via een concessie gebruikmaken van die grond. Zij worden tijdig ingelicht over de vergunningsaanvraag voor de verplaatsing van de fietsostrade. De werken starten mogelijk in november of december”, sprak De Pauw.
Grote werven
“De gemeente neemt de verplaatsing van de fietsostrade voor zijn rekening, de NMBS de afbraak van het stationsgebouw. De sloopvergunning werd reeds aangevraagd en in 2021 zou de afbraak van start kunnen gaan. We hopen na het bouwverlof alle nodige vergunningen beet te hebben. Het spreekt voor zich dat het hier om twee grote werven gaat, die hun impact zullen hebben op de stationsomgeving, denk maar aan de bereikbaarheid van de parking en de doorstroom van de fietsers.”
Borden en lijnen
“De provincie heeft onlangs voor heel de lengte van de fietsostrade een aantal mankementen in kaart gebracht. Ondertussen zijn er op ons grondgebied een vijftal borden geplaatst en weldra komt er nieuwe belijning, onder andere ter hoogte van woonwagenpark en aan het einde van de stationsparking. Verder is er nog een suggestie om een verbreding te voorzien in de bocht aan het woonwagenpark, om de hoofdroute van de fietsostrade te accentueren”, gaf Janssens nog mee.
https://www.hln.be/in-de-buurt/sint-katelijne-waver/plannen-om-katelijns-stationsgebouw-plat-te-leggen-in-2021-fietsostrade-wordt-ook-verlegd-naar-veiligere-locatie~a68c3f2a/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200526_04972367
Vernieuwing Roderveldlaan - Deurnestraat [Mortsel]
Vernieuwde fietsostrade verbindt Deurnestraat met Roderveldlaan
woensdag 24 maart 2021
Mortsel - De fietsostrade (F1) tussen Brussel en Antwerpen heeft in Mortsel stevig aan comfort gewonnen. Het stukje tussen de Deurnestraat en de Roderveldlaan is voortaan helemaal ingericht zoals het een fietsostrade betaamt.
Sinds begin dit jaar vonden er werkzaamheden plaats om het smalle en verouderde fietspad veiliger in te richten. Ook het wandelpad naast de fietsverbinding werd mee heraangelegd. Deze week ging het weer open als een echte brede fietsostrade. De fietsers maken er meteen druk gebruik.
Ook Bart Van der Spiegel van de Fietsersbond ging het vernieuwde pad woensdag al eens verkennen. “Het is nog maar een paar dagen toegankelijk en ik heb er meteen over gereden. Het is echt een verbetering met goed asfalt, een breedte van 4,5 meter en een middenlijn om de dubbele fietsrichting aan te duiden.”
Volgens deze geoefende fietser was de heraanleg dringend nodig. “Dit gedeelte van de fietsostrade verkeerde in een barslechte staat. Er waren spleten in het wegdek in de rijrichting van de fietsers. Het is erg gevaarlijk om met smalle wielen in zo’n spleet terecht te komen. Hierdoor was het fietspad ook veel smaller”, vertelt Bart, die aangeeft dat het oude verkeersbord dat een wegversmalling aangeeft, nog weggenomen moeten worden.
https://www.gva.be/cnt/dmf20210324_97054226
Tangent Mechelen
Sinds de zomer is de 'tangent' van Mechelen op. Deze verbindt Zemst met Mechelen-Nekkerspoel.
Er zijn heel wat op-en afritten die nog bewegwijzerd moeten worden, veel fietsers rijden verloren !
Mechelen zal er werk van maken:
Van: mobiliteit [mailto:mobiliteit@mechelen.be]
Verzonden: donderdag 17 augustus 2023 14:09
Onderwerp: bewegwijzering F1
Dag Jo,
Bedankt voor je melding. We werken bij de stad momenteel een plan uit om meer bewegwijzering te kunnen voorzien.
Zowel digitaal in de vorm van een kaart, als fysiek aan de hand van borden in het wegbeeld. Wij hopen deze snel te kunnen beginnen plaatsen.
Met vriendelijke groeten,
Anna Monteyne | Projectcoördinator Mobiliteit (niet beschikbaar op woensdagen)
Stad Mechelen | Afdeling Projecten en planning | Team Mobiliteit
Grote Markt 21, 2800 Mechelen
W www.mechelen.be
www.mechelen.be
Volg ons op Facebook, Instagram of LinkedIn
Er zijn heel wat op-en afritten die nog bewegwijzerd moeten worden, veel fietsers rijden verloren !
Mechelen zal er werk van maken:
Van: mobiliteit [mailto:mobiliteit@mechelen.be]
Verzonden: donderdag 17 augustus 2023 14:09
Onderwerp: bewegwijzering F1
Dag Jo,
Bedankt voor je melding. We werken bij de stad momenteel een plan uit om meer bewegwijzering te kunnen voorzien.
Zowel digitaal in de vorm van een kaart, als fysiek aan de hand van borden in het wegbeeld. Wij hopen deze snel te kunnen beginnen plaatsen.
Met vriendelijke groeten,
Anna Monteyne | Projectcoördinator Mobiliteit (niet beschikbaar op woensdagen)
Stad Mechelen | Afdeling Projecten en planning | Team Mobiliteit
Grote Markt 21, 2800 Mechelen
W www.mechelen.be
www.mechelen.be
Volg ons op Facebook, Instagram of LinkedIn
Page 6 sur 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sujets similaires
» L012 Fietsweg Antwerpen - Essen (L12) ('fiets-o-strade' 1 - axe nord-sud) [nord] (Fietssnelweg F14)
» L015 Fietsweg Antwerpen - Lier (L15) ('fiets-o-strade' 11 Fietssnelweg F11)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L013 Fietsweg Lint - Lier (L13) ('fiets-o-strade' 16) (Fietssnelweg F16)
» L016 Fietsweg Lier - Aarschot (L16) ('fiets-o-strade' 16) - Fietssnelweg F104
» L015 Fietsweg Antwerpen - Lier (L15) ('fiets-o-strade' 11 Fietssnelweg F11)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L013 Fietsweg Lint - Lier (L13) ('fiets-o-strade' 16) (Fietssnelweg F16)
» L016 Fietsweg Lier - Aarschot (L16) ('fiets-o-strade' 16) - Fietssnelweg F104
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 6 sur 6
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum