L376 Gent - Geraardsbergen [Herzele - Sint-Lievens-Esse] (Trambaan)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L376 Gent - Geraardsbergen [Herzele - Sint-Lievens-Esse] (Trambaan)
Un tout petit bout d'une ligne importante des Chemins de fer Vicinaux, de Gand à Grammont, a été asphalté, de Herzele à Sint-Lievens-Esse. Populairement on parle du 'Trambaan'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoorwegen_van_de_provincie_Oost-Vlaanderen
http://natuurpuntherzele.spinternet.be/Natuurpunt_Herzele/Agenda/Artikelen/2011/4/25_Geelgorswandeling_langs_de_Trambaan_files/Trambaan_infobord.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoorwegen_van_de_provincie_Oost-Vlaanderen
http://natuurpuntherzele.spinternet.be/Natuurpunt_Herzele/Agenda/Artikelen/2011/4/25_Geelgorswandeling_langs_de_Trambaan_files/Trambaan_infobord.pdf
carte
Carte : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1yaWyuGithVyT3Lms_Ng74qf8DiU&usp=sharing
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 7:52, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
Houtemstraat - Kapellekouter / Heistraat - Swessestraat
velo-ravel.net a écrit:http://g.co/maps/dksww
Il existe un autre tronçon qui a été aménagé, notamment entre Houtemstraat et Kapellekouter.
On a annoncé la construction d'une piste cyclable sur le lit de l'ancien tramway:
De aanleg van een fietspad in de bedding van de vroegere tramroute tussen de Heistraat (Oosterzele) en Sint-Lievens-Houtem zal ook nog dit jaar aangevat worden;
http://oosterzele.cdenv.be/sites/oosterzele/files/magazine/pdf/oosterzeelsekrant032012.pdf
Carte (p. 2):
http://www.tragewegendilbeek.be/Ruilverkaveling/Sint-Lievens-Houtem%202011%20infokrant%202.pdf
Re: L376 Gent - Geraardsbergen [Herzele - Sint-Lievens-Esse] (Trambaan)
eeuwige reiziger a écrit:Il existe un autre tronçon qui a été aménagé, notamment entre Houtemstraat et Kapellekouter.
Carte mise à jour.
"Droom voor de fietser"
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130515_00583869ROUTE LIGT VER WEG VAN VERKEER EN MIDDEN IN NATUUR
‘Trambaan is droom voor fietsers’
DONDERDAG 16 MEI 2013
HERZELE - De oude trambaan in Sint-Lievens-Houtem en Herzele, een overblijfsel van de tramlijn Gent-Geraardsbergen die tot 1957 actief was, vormt nu een alternatief fietspad tussen en in de twee gemeenten. ‘Een droom om daar te fietsen’, zeggen fietsers Wilfried Lenssens uit Wanzele en Patrick Van Lunter uit Serskamp.
Wilfried Lenssens en Patrick Van Lunter, beide rijpe vijftigers, gaan gemiddeld zo'n vier keer per week de weg op met de fiets en zoeken daarbij naar aangename en verkeersvrije routes. ‘De oude trambaan tussen Sint-Lievens-Houtem en Herzele en dan verder van het centrum van Herzele naar Sint-Lievens-Esse, is een droom van een fietspad’, zeggen ze. ‘Ver van alle autoverkeer en midden de natuur. Die kans krijg je zelden in Vlaanderen. Het meer dan twee meter brede pad is ook goed onderhouden.’
Beide fietsers vinden de trambaan In Sint-Lievens-Houtem een waardig alternatief voor de Houtemstraat en de Diepestraat die over de Baleiberg lopen. De trambaan loopt in een holle weg door de Baleiberg zodat fietsers de sterke helling niet hoeven te nemen. ‘Niet dat wij schrik hebben van een helling meer of minder, want we zijn sportieve fietsers, maar het fietspad langs de Houtemstraat en Diepestraat ligt er korrelig en onverzorgd bij en niet zelden staan er ook nog eens auto's op geparkeerd’, zeggen Patrick en Wilfried. ‘De trambaan is werkelijk iets uniek. Enkel het fietspad langsheen de Leirekensroute boven Aalst kan er min of meer aan tippen.’
Mooiste plekje
De gemeenten Herzele en Sint-Lievens-Houtem kregen de bedding van de oude trambaan in vorige eeuw toegewezen en de voorbije jaren werkten beide gemeenten samen om de lege trambedding in te richten als comfortabele en veilige fietsroute. De strook tussen Houtem en Herzele die een eind weg ligt van de bewoonde omgeving werd verlicht en halfweg is er een rustbank geplaatst.
De startplek van het fietspad aan de Kapellekouter werd door de Houtemse vereniging Pasar uitgeroepen tot ‘het mooiste plekje van de gemeente’ omwille van omringende natuur en de nabijheid van de historische Livinuskapel.
Instortingsgevaar?
VIDEO. Spoorwegbrug op instorten en niemand doet iets
25 mei 2015
SINT-LIEVENS-HOUTEM - Op het fietspad tussen Sint-Lievens-Houtem en Herzele is een brug in wel erg slechte staat. Op de oude tramlijn vlak op de grens tussen de twee gemeenten komen de stenen van een kort tunneltje los. Ze vallen zomaar op het fietspad, er zijn grote barsten en de muur staat niet echt recht meer. Gemeenteraadslid Jo de Loor kaartte de onveilige situatie drie weken geleden al aan maar voorlopig zijn er nog geen maatregelen genomen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150525_01697223
Fietsbrug [Herzele]
Herzele wil fietsbrug over spoorweg
29 januari 2017
HERZELE - In Herzele wordt het fietspadennetwerk de komende jaren fors uitgebreid. “En als de onderhandelingen voor een fietsbrug in de Spoorstraat lukken, zal je kunnen fietsen van Houtem tot Esse”, zegt schepen van Openbare Werken Jan Van Damme (Open VLD).
(...)
Oude tramlijn
“Maar het belangrijkste vormen misschien de onderhandelingen tussen Infrabel, de provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Herzele voor een fietsbrug in de Spoorwegstraat waar de oude tramzate ligt. Tot in de jaren vijftig reed de tram van Merelbeke naar Geraardsbergen daar via een brug over de spoorweg. Die brug is al jaren verdwenen maar de tramzate ligt daar nog en zou verder geoptimaliseerd kunnen worden. Fietsers zouden dan niet meer over de drukke overweg in de Stationsstraat moeten. In dat geval zou er veiliger gefietst kunnen worden van Sint-Lievens-Houtem naar Sint-Lievens-Esse, of zelfs tot in Steenhuize, want daar liggen ook nog stukken van die tramzate. De tramzate kan een fietsroute worden van zowat tien kilometer.
De spoorwegmaatschappij heeft er oren naar want er is een Koninklijk Besluit dat op termijn alle overwegen moeten verdwijnen. Zwakke weggebruikers zouden in Herzele over een fietsbrug kunnen terwijl automobilisten op een andere plaats naar een tunnel of een nieuw te bouwen spoorwegbrug kunnen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170130_02703274
Het oorspronkelijke traject van de tramverbinding G'bergen-Herzele
zeer interessante Artikel.
https://www.climaxi.be/nieuws/dossier-het-oorspronkelijke-traject-van-de-tramverbinding-gbergen-herzele
https://www.climaxi.be/nieuws/dossier-het-oorspronkelijke-traject-van-de-tramverbinding-gbergen-herzele
Sujets similaires
» Vlaams-Brabant : Vernieuwing fietsnerwerk
» Canal de Ceinture (Ringvaart) [Gand]
» F040 R4 Gent (Fietssnelweg F40 Fietsnelwegring Gent)
» Groene fietsgordel Brugge
» L383 Oombergen [Zottegem] (Oude Trambaan) (L383)
» Canal de Ceinture (Ringvaart) [Gand]
» F040 R4 Gent (Fietssnelweg F40 Fietsnelwegring Gent)
» Groene fietsgordel Brugge
» L383 Oombergen [Zottegem] (Oude Trambaan) (L383)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum