L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Page 1 sur 2 1, 2  Suivant

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  eeuwige reiziger le Sam 11 Fév - 14:07

Il semble que l'itinéraire Louvain - Bruxelles le long de la 36 est de nos jours un ensemble un peu disparate de pistes cyclables, rues au trafic mixte, rues rurales, chemins et sentiers pour le trafic lent.

De l'information actuelle peut être trouvé sur le blog d'un navetteur cycliste:

http://gefietst.blogspot.com/
http://gefietst.blogspot.com/2006/06/onze-route.html

Ainsi que

http://movegreenroutes.blogspot.com/2011_04_01_archive.html


Fietspad tussen Leuven en Brussel wordt afgewerkt
ZATERDAG 14 NOVEMBER 2009

LEUVEN - Over enkele jaren kan je in een ruk met de fiets pendelen tussen Leuven en Brussel.
ALLES OVER

De Vlaams Landmaatschappij (VLM), het Vlaams Gewest en de provincie Vlaams-Brabant hebben het plan opgevat om een fietsverbinding te realiseren tussen Leuven en Brussel. Dat meldde ROB-tv vrijdagavond. Momenteel liggen er al heel wat korte fietsroutes tussen Leuven en Brussel, maar deze zijn niet met elkaar verbonden. Er is naar een dergelijke fietsroute heel wat vraag, onder meer van pendelaars.

Luchthaven

De fietsroute zal grotendeels lopen langs het traject van de spoorlijn Brussel-Leuven. 'Door de ontbrekende verbindingen is het nu niet mogelijk veilige en aangenaam van Leuven naar Brussel te fietsen. Volgend jaar kunnen wij met de Vlaamse Landmaatschappij dankzij het project Plateau van Moorsel al een zestal ontbrekende fietsverbindingen realiseren', zegt Leen Van den Bergh van de VLM. Op de volledige verbinding is het evenwel nog enkele jaren wachten. Ook een fietsverbinding naar de luchthaven staat op het programma.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLSTE_20091114_001


31/01/10

Fietsroute Leuven-Brussel vordert (traag)

Vlaams volksvertegenwoordiger Peter Reekmans (LDD) stelde zopas een aantal vragen aan minister van Openbare Werken en Mobiliteit Crevits over de plannen van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM), het Vlaams Gewest en de provincie Vlaams-Brabant om een fietsverbinding te realiseren tussen Leuven en Brussel. Momenteel liggen er al heel wat korte fietsroutes tussen Leuven en Brussel, maar ze zijn niet met elkaar verbonden. De nieuwe fietsroute zou grotendeels lopen langs het traject van de spoorlijn Brussel-Leuven.

Minister Crevits merkt op dat de hoofdroute Leuven - Brussel, zoals opgenomen in het provinciaal functioneel fietspadennetwerk, wel al over belangrijke delen uitgevoerd is, maar er inderdaad nog knelpunten overblijven die moeten weggewerkt worden om deze route over het hele traject als hoofdroute te kunnen laten functioneren. Ze geeft aan dat op korte termijn, en dus in principe in 2010, de VLM de aanleg van een fietsverbinding langs de Kleine Everseweg voorziet. Dit traject is een missing link van ongeveer 700 meter, wat natuurlijk in percentage uitgedrukt zeer weinig is, maar wel betekent dat de aansluitende delen van deze fietsroute, waar al fietsvoorzieningen aanwezig zijn, opnieuw aantrekkelijker worden en dus ook een bijkomende meerwaarde krijgen.
De minister zegt wel dat het zeer moeilijk is voor de effectieve realisatie van de volledige fietsverbinding een timing op te geven. Het belangrijkste knelpunt hierbij is de kruising van grote verkeersaders, zoals R0 en R22, die mee zullen worden geïntegreerd in het project van de optimalisatie van de R0 Zone Zaventem, waarvoor momenteel de planMER-procedure loopt. Voor missing links gelegen op gemeentewegen, zoals het VLM-project voor de Kleine Everseweg, maken de initiatiefnemers gebruik van subsidiëring via het Vlaams fietsfonds. Voor de Kleine Everseweg raamde de VLM de uitvoeringskost op ongeveer 100.000 euro. Voor andere zullen uitvoering en kostprijs ten laste van het Vlaams Gewest vallen. Hier is echter nog geen raming voor beschikbaar. Voor de schakels langs de spoorlijn, die trouwens bijna allemaal gerealiseerd zijn waar dit haalbaar was, wordt de NMBS betrokken bij de uitwerking van de fietsroute. Om de omgeving van het luchthavendomein aantrekkelijker en veiliger te maken voor de fietsers, wordt gestreefd om de verbinding vanaf de hoofdroute naar de luchthaven te realiseren. Dit is trouwens ook onderdeel van het provinciaal functioneel fietspadennetwerk. Komende van Leuven is deze verbinding voor fietsers al mogelijk. Komende van Brussel zijn er wel nog ontbrekende delen. Ook hier onderzoekt de VLM de opportuniteit om bepaalde trajecten (bijv. Zaventemsebaan) te realiseren. LDD'er Reekmans zal dit dossier van zeer nabij opvolgen. Hij zal ook toezien dat dit alles de budgetten niet overschrijdt, want door de vele betrokken spelers is dat risico zeker niet denkbeeldig...

http://peterreekmans.typepad.com/peterreekmans/2010/01/fietsroute-leuven-brussel-vordert-traag.html


Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 14 Juin - 12:19, édité 3 fois

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

carte

Message  velo-ravel.net le Sam 18 Fév - 20:10

carte : http://g.co/maps/mtxwa


velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  eeuwige reiziger le Mer 28 Mar - 1:43

Il semble que le numéro exact de la ligne soit 36N:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_36N

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Onderzoek naar gebruik van HST-fietsroute

Message  eeuwige reiziger le Mer 28 Mar - 1:49

STUDIE VOOR FIETSBRUG OVER R0 NAAR BEDRIJVENZONES
Hst-route zeer populair bij fietsers
DINSDAG 13 MAART 2012

ZAVENTEM - De provincie Vlaams-Brabant onderzoekt het gebruik van de snelle fietsroutes. Ze gaat op zoek naar een degelijke fietsverbinding tussen de hst-route van Leuven naar Brussel en de bedrijvenzones aan de Brusselse ring (R0).

De provincie heeft een onderzoek ingesteld waarbij het gebruik van snelle fietsroutes wordt nagegaan. 'Met behulp van automatische telapparatuur wordt het fietsverkeer op acht meetpunten in kaart gebracht', zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Julien Dekeyser (Open VLD). 'In het najaar van 2011 vonden al verschillende testen plaats in Leuven, Herent, Kortenberg en Zaventem. Uit de eerste metingen kunnen we vaststellen dat de hst-route zeer populair is bij fietsers. Dat is het fietstraject tussen Leuven en Brussel, vooral langs de spoorweg. Tussen de zomer- en de kerstvakantie werden op de verschillende meetpunten 68.871 fietsers geregistreerd. De populairste telpunten liggen in Nossegem en in Herent. Daar registreerde de telapparatuur in het zonnige najaar gemiddeld vijfhonderd fietsers op een werkdag.'

In de regio Zaventem wordt er 'smorgens op de hst-route vooral vanuit Kortenberg naar Zaventem en verder naar Sint-Stevens-Woluwe gefietst. Vanaf Winksele komt het fietsverkeer richting Leuven echt op gang. 'sAvonds wordt de omgekeerde beweging vastgesteld. 'Dit wijst op veel woon-werkverkeer en schoolverplaatsingen. Om 9uur 'smorgens is er een duidelijke piek. Daarmee wordt de stelling bevestigd dat de fietsroute een belangrijke functie vervult in woon-werkverkeer of voor scholieren. In Erps-Kwerps fietsen er elke dag opvallend veel kinderen en jongeren voorbij. Het fietsverkeer zakte tussen eind september en midden december met 69procent. Wanneer er in september nog gemiddeld 487 fietsers per werkdag op het meetpunt in Kortenberg geteld werden, zakte dit gemiddelde in december tot 149.'

In het kader van dit onderzoek gaat de provincie op zoek naar een goede fietsverbinding tussen de hst-route en de bedrijvenzones in Diegem en Zaventem.

'Op dit ogenblik is er een slechte of geen fietsverbinding naar de bedrijvenzones aan de R0. We zijn nu gestart met een studie die de haalbaarheid onderzoekt van een fietsbrug over R0, zodat je vanaf de hst-route gemakkelijk naar de omliggende bedrijvenzones en luchtvaartzone kan geraken.'

Vanaf 16 april start een nieuwe reeks tellingen op deze meetpunten en na de paasvakantie trekken ook enkele enquêteurs op pad. Hun onderzoek moet bijkomend inzicht geven in de gefietste afstanden en het profiel van de hst-fietser.

'We willen hiermee het signaal geven dat de fiets ook een belangrijke plaats kan innemen in het woon-werkverkeer. Stel dat die 68.000 fietsers elk gemiddeld vijf kilometer fietsen, dan worden er 340.000 autokilometers uitgespaard.'

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=3D3NC4IC

http://www.mobimix.be/inhoud/2012/3/13/3002
http://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/steunpunt-fiets/nieuws-fietsers-hst-route.jsp

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

bewegwijzering

Message  eeuwige reiziger le Mer 5 Sep - 11:09

Wegwijzers



•De nieuwe bordjes bewegwijzeren onderweg de plaatsen waar het traject afwijkt van de sporen.
•Ook in de woonkernen, stations en bedrijvenzones staan wegwijzers naar de route.
•De overzichtsborden aan de stations geven meer informatie.
•Ook vanop de N2 Leuven-Brussel, die nog geen degelijke fietsinfrastructuur heeft, loodst de bewegwijzering de fietser naar de veel veiliger HST-route.

http://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietsroutenetwerk/hst-route-leuven-brussel/index.jsp

HST-route krijgt nieuwe wegwijzers
woensdag 04 juli 2012

ZAVENTEM/LEUVEN/BRUSSEL - De provincie Vlaams-Brabant wil van de HST-route een veilig fietspad maken langs de spoorwegen en fietsers leiden naar andere veilige fietspaden. Daarom plaatste zij zopas nieuwe wegwijzers tussen Leuven en Brussel.



'Fietsers die regelmatig gebruik maken van de HST-route hebben de blauwe wegwijzers met fietssymbool wellicht al opgemerkt', zegt Julien Dekeyser, gedeputeerde voor mobiliteit. 'De route volgt grotendeels de spoorweg. De nieuwe bordjes zijn handig op plaatsen waar het traject afwijkt van de sporen. Overzichtsborden aan de stations geven meer informatie en wegwijzers maken de route tevens zichtbaar vanaf de woonkernen, stations en bedrijvenzones langs het traject. Ook vanop de N2 Leuven-Brussel, die nog geen degelijke fietsinfrastructuur heeft, loodst de bewegwijzering de fietser naar de veiligere HST-route'.

De HST-fietsroute start aan het station van Leuven en loopt langs het traject van de hogesnelheidstrein over het grondgebied van de gemeenten Leuven, Herent, Kortenberg en Zaventem. In Evere sluit de route aan op het fietsnetwerk van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De route zorgt voor een goede fietsbereikbaarheid van Leuven en Brussel en verbindt de stations van Leuven, Herent, Veltem, Erps-Kwerps, Kortenberg, Nossegem en Zaventem. Ook enkele bedrijventerreinen worden zo meer bereikbaar per fiets.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120703_00209578


HST-route krijgt nieuwe wegwijzers
donderdag 21 juni 2012, 03u00




Veilig fietsen kan het best langs de spoorlijn.

LEUVEN - Het provinciebestuur van Vlaams-Brabant wil van de HST-route een veilig fietspad maken langs de spoorwegen. Zo wil het de fietsers leiden naar andere veilige fietspaden.


Daarom plaatste het provinciebestuur nieuwe wegwijzers tussen Leuven en Brussel. ‘Fietsers die regelmatig gebruik maken van de HST-route hebben de blauwe wegwijzers met fietssymbool wellicht al opgemerkt’, zegt Julien Dekeyser, gedeputeerde voor Mobiliteit (Open VLD). ‘Deze route volgt grotendeels de spoorweg. De nieuwe bordjes zijn handig op plaatsen waar het traject afwijkt van de sporen. Overzichtsborden aan de stations geven meer informatie en wegwijzers maken de route tevens zichtbaar vanaf de woonkernen, stations en bedrijvenzones langs het traject.

Ook vanop de N2 Leuven-Brussel, die nog geen degelijke fietsinfrastructuur heeft, loodst de bewegwijzering de fietser naar de veel veiligere HST-route.’

De HST-fietsroute start aan het station van Leuven en loopt langs het traject van de hogesnelheidstrein over het grondgebied van de gemeenten Leuven, Herent, Kortenberg en Zaventem. In Evere sluit de route aan op het fietsnetwerk van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De route zorgt voor een goede fietsbereikbaarheid van Leuven en Brussel en verbindt de stations van Leuven, Herent, Veltem, Erps-Kwerps, Kortenberg, Nossegem en Zaventem. Ook enkele bedrijventerreinen worden zo beter bereikbaar per fiets.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120620_00192321

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

étude + pont cycliste

Message  eeuwige reiziger le Mar 26 Fév - 13:00

Gebruik HST-route in kaart gebracht

Tussen februari en december 2012 voerde de provincie Vlaams-Brabant een intensief onderzoek naar het fietsverkeer op de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel. Dit onderzoek gebeurde met verkeerstellers en bevraging van fietsers. Het eindrapport geeft een nauwkeurig beeld van het gebruik van de route en het oordeel van gebruikers over de kwaliteit ervan.

http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/Eindrapport_onderzoek_HST-route_tcm5-85763.pdf


HST-route scoort goed, maar kwaliteit moet nog omhoog

Provincie dringt aan op fietsbrug over Ring
donderdag 21 februari 2013

ZAVENTEM/LEUVEN/BRUSSEL - Het provinciebestuur van Vlaams-Brabant wil snel werk maken van een fietsbrug over de Ring (R0) op de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel. Uit onderzoek blijkt dat vooral de bedrijvenzones in Diegem en Zaventem moeilijk bereikbaar zijn.



Het provinciebestuur heeft tussen februari en december 2012 een onderzoek uitgevoerd op de HST-route tussen Leuven en Brussel. De HST-route loopt langs de spoorlijn tussen Leuven en Brussel en doet de belangrijkste bedrijvenzones - Diegem en luchthavenregio - aan. Ondanks het belang van een vlotte bereikbaarheid van deze zones, knelt net daar het schoentje. De toegang tot de bedrijvenzones in Zaventem en Diegem is onveilig, waardoor een fietsbrug over de Ring rond Brussel zich opdringt. Het provinciebestuur wil haar schouders onder het project zetten en zal voor een snelle realisatie pleiten bij de lokale en Vlaamse overheden. ‘Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat een goede infrastructuur leidt tot meer gebruikers. De aanleg van autoluwe fietsroutes met een hoog comfort is dan ook een prioriteit voor ons', zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.

Tussen februari en december 2012 gebeurden naar schatting 1.006.943 fietsbewegingen op acht segmenten van de HST-route die voorzien werden van verkeerstellers.

‘De HST-route wordt niet enkel gebruikt door personen die in de onmiddellijke omgeving wonen. Ook fietsers die verder van de route wonen of werken, gebruiken de route. De meerderheid van de fietsers hebben Brussel-Centrum en de luchthavenregio als eindbestemming. Ongeveer 30 procent van de fietsers gaat naar Leuven of een buurgemeente. De HST-fietsers leggen gemiddeld per rit een afstand af van 18,71 km. In Vlaanderen bedraagt 94,6 procent van de woon-werkverplaatsingen per fiets minder dan tien kilometer. De HST-route scoort dus zeer goed. Een goede fietssnelweg zet mensen er toe aan om langere afstanden te fietsen. De belangrijkste troef is het autoluwe of autovrije karakter waardoor de route heel veilig wordt bevonden.'

Toch kwamen er ook een aantal klachten op de HST-route. ‘Op verschillende plaatsen kan de kwaliteit nog verbeterd worden. Er zijn bijvoorbeeld nog te veel omwegen op de route. Maar er is vooral vraag naar een fietsbrug over de Brusselse ring. Die verkort het traject aanzienlijk en is veel veiliger. Ik zal snel contact opnemen met de gemeenten Machelen en Zaventem, het Agentschap Wegen en Verkeer en de Vlaamse Overheid om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Dat wordt niet simpel, want de verantwoordelijkheid voor de brug ligt bij verschillende instanties. Het is ons doel om de fietsbrug te realiseren alvorens de werken voor de verbreding van de Ring starten.'

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130220_00478076
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130220_097

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Test door de Fietsersbond

Message  eeuwige reiziger le Ven 14 Juin - 11:10

De HST-fietsroute getest




Hoe scoren fietsroutes in de praktijk?

De komende maanden voert de Fietsersbond onderzoek om de problemen met fietsroutes in Vlaanderen en Brussel in kaart te brengen. Tijdens de zomermaanden testen we ook elke maand een belangrijke fietsroute uit. Deze maand is het aan de HST-fietsroute tussen Brussel en Vlaanderen.

We nemen een valse start in Schaarbeek. We worden meteen aan ons lot overgelaten, want nergens zien we bewegwijzering of iets dat op een fietsroute lijkt. Fietslogo’s, dat wel, maar in welke richting moeten we fietsen? De Brusselse fietskaart biedt raad. Op Brussels grondgebied zullen we die gedrukte kaart helaas nog vaker nodig hebben.

Wat verderop ontdekken we wel bewegwijzering, maar zonder fietskaart blijven we verloren rijden. Na ongeveer vijf kilometer fietsen zijn we even in de hemel. We belanden op een autovrije, brede fietsweg in het groen. We zijn op Vlaams grondgebied en de HST-route begint hier officieel. De bewegwijzering is goed tot in Leuven, ons einddoel. Aan de NMBS-stations staan er mooie overzichtskaartjes met de afstand en gemiddelde tijd tot het volgende station.

Ergerlijke realiteit

Iets verder worden we echter weer geconfronteerd met de ergerlijke realiteit. De route blijft fragmentarisch. Sommige stukken zijn nagenoeg perfect – breed, ver weg van het autoverkeer, in het groen, met goede verlichting en conflictvrije oversteken – maar andere stukken ontgoochelen. Sommige fietspaden zijn te smal en in slechte staat.

Het frustreert ons dat we het HST-spoor moeten verlaten om even verderop, zonder voorrang, een drukke straat over te steken en wat verder terug op de fietsroute terecht te komen. Dat overbodige omrijden haalt snelheid, comfort én veiligheid naar beneden. Het is een raadsel waarom de fietsweg tijdens de aanleg van het HST-spoor niet helemaal werd doorgetrokken. Een fietsroute is maar zo sterk als haar zwakste schakel. Door deze knelpunten kunnen we niet echt spreken van een nonstoproute.

Kansen

De kansen voor fietsroutes als de HST-route zijn gigantisch. Investeren in hoogwaardige fietsverbindingen loont. Op de HST-route, die een goede aanzet maar verre van perfect is, rijden er nu al zo’n 500 fietsers per dag. Door de oversteekplaatsen aan te pakken en de spoorbedding dichter te volgen, kan dit aantal op korte termijn minstens verdubbelen. Een afstand tot tien kilometer is op een goede fietsroute immers geen zware opdracht. Het is voor elke fietser haalbaar, zonder speciale fiets of outfit. Een basisconditie volstaat, en die krijg je vanzelf door regelmatig te fietsen.

http://fietsersbond.be/nieuws/fietsroutes/hstroute

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  velo-ravel.net le Dim 18 Aoû - 11:25

carte http://www.routeyou.com/nl/route/view/402117/fietsroute-hst-fietsroute-leuven-brussel.nl)

velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  eeuwige reiziger le Dim 18 Aoû - 14:28

velo-ravel.net a écrit:carte http://www.routeyou.com/nl/route/view/402117/fietsroute-hst-fietsroute-leuven-brussel.nl)
En comparant cette carte avec la votre, il devient clair qu'on est loin d'une vraie "vélostrade" ou une itinéraire interrrompue pour cyclistes. Je me demande donc si la province de Brabant flamand a pris en considération des aménagements supplémentaires dans l'avenir.

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  velo-ravel.net le Lun 19 Aoû - 18:59

Je ne sais pas si ma carte est juste.

velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

référence

Message  eeuwige reiziger le Lun 19 Aoû - 22:34

velo-ravel.net a écrit:Je ne sais pas si ma carte est juste.
Je crois que les blogueurs de "Van Leuven naar Brussel en terug per fiets" pourront être votre point de contact. Quelques de ces personnes y passent tous les jours.

http://gefietst.blogspot.be/

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Pont cyclable [Zaventem]

Message  eeuwige reiziger le Lun 2 Sep - 16:03

Provincie dringt aan op fietsbrug over Ring
donderdag 21 februari 2013
(...)
Brug zal fietsers veilig over Ring rond Brussel leiden
AWV zet schouders onder nieuwe fietsbrug
zaterdag 31 augustus 2013

ZAVENTEM - Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat een fietsbrug bouwen die fietsers veilig over de ring om Brussel (R0) leidt. Hiermee wordt een belangrijke schakel in de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel eindelijk gerealiseerd.



Goed nieuws voor fietsers die zich dagelijks naar de bedrijventerreinen in Zaventem en Diegem begeven, of voor fietsers die genieten van een tochtje tussen Leuven en Brussel. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat een fietsbrug bouwen die fietsers veilig over de ring om Brussel leidt. Op dit moment komt een abrupt einde aan de aangename HST-fietsroute - die langs de spoorlijn van Leuven tot Zaventem loopt - eens je Zaventem bereikt. Vanaf dan ben je als fietser overgeleverd aan de grillen van het verkeer en kom je geregeld in gevaarlijke situaties terecht.

HST-fietsroute

In dat opzicht wordt reeds enige tijd gesproken over de realisatie van een fietsbrug, die dan fungeert als schakel in de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel. Na vele jaren gepalaver, lijkt er eindelijk schot te komen in de zaak. ‘De nieuwe fietsbrug komt naast de bestaande spoorwegbrug over de ring om Brussel (R0) en vormt een verbinding tussen de Fabrieksstraat in Zaventem en het treinstation van Diegem’, zegt Anton De Coster van het AWV.

‘Vanaf daar kan men verder fietsen naar Brussel. Binnenkort start AWV met de opmetingen, daarna werkt de provincie Vlaams-Brabant aan een voorontwerp. ‘Het is de bedoeling om volgend jaar de brug finaal uit te tekenen en een aannemer te selecteren.’

Door de nabijheid van de vele bedrijventerreinen en kantoren is de fietsroute zeer interessant en populair voor woon-werkverkeer. ‘Er is vraag naar zulke snelle fietsverbindingen en samen met AWV steken ook de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Machelen en Zaventem hun schouders onder dit project. Een betere fietsverbinding tussen Vlaanderen en Brussel kan immers mee helpen om de files in de regio te verlichten, naast andere maatregelen zoals beter openbaar vervoer en een optimalisatie van de ring om Brussel (R0).’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130830_00716491

http://www.mobimix.be/inhoud/2013/8/30/4089

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  joverwimp le Lun 2 Sep - 18:22

La carte, faite par la province, est correcte (www.routeyou.com/nl/route/view/402117/fietsroute-hst-fietsroute-leuven-brussel.nl)
Une partie majeure dut trajet Louvain-Zaventem est en site propre. Il y a même une bifurcation sécurisé vers l'aéroport



Cette bifurcation vous amène au niveau -1 (arrêt des bus); avec un parking (gratuit) au fond pour les vélos



La liaison Zaventem-Bruxelles passe sous le Ring par un tunnel réservé aux cyclistes



Jusqu'à la limite de la Région de Bruxelles on suit des routes tranquilles, voire leur réservé, comme au Tiende Schuurveld



On quitte le Brabant Flamand aux alentours du cimetière de Bruxelles. Le balisage devient différent:



Mais surtout, il n'est pas entretenu. L'été dernier, j'ai signalé aux services compétents pas mal de manquements. Même une mauvaise direction, vers l'avenue Eisenhouwer (après quoi on est perdu):



Ils l'arrangeraient avant l'hiver. Mais au printemps, j'ai constaté que rien n'avait changé.
Réponse: il y a eu d'autres priorités...
J'irai voir d'ici un mois.

joverwimp

Messages : 1320
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 72
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  eeuwige reiziger le Mar 3 Sep - 12:22

joverwimp a écrit:Jusqu'à la limite de la Région de Bruxelles on suit des routes tranquilles, voire leur réservé, comme au Tiende Schuurveld

On quitte le Brabant Flamand aux alentours du cimetière de Bruxelles. Le balisage devient différent:

Mais surtout, il n'est pas entretenu.
C'est bien dommage que la qualité de l'itinéraire en région bruxelloise n'est pas à l'hauteur de l'infrastructure en Flandre. J'ai l'impression que c'est le maillon le plus faible de l'ensemble. Et comme on dit en néerlandais: "Een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel".

Le réseau cyclable de Bruxelles est symptomatique de cette situation: splendide en écrit, mais parfois décevant en réalité.

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  joverwimp le Mar 3 Sep - 19:57

C'est vrai...
Hier een recente reactie op de "Groene Wandeling" rond Brussel:
"Zelden zo een slechte route gereden.
De bewegwijzering laat erg te wensen over. Op bijna elk kruispunt is het zoeken naar de bordjes
Het parcours is dikwijls niet geschikt om te fietsen al beschikken wij over een koga met degelijke banden
Ook moet men te veel drukke punten trotseren om slechts enkele mooie stukken te genieten.
Wel is deze route een gelegenheid om Brussel beter te leren kennen in al haar deelgemeenten."

joverwimp

Messages : 1320
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 72
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  joverwimp le Mer 11 Sep - 12:27

Prolongation Leuven-Tienen:
www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietssnelwegen/tienen-leuven/index.jsp

joverwimp

Messages : 1320
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 72
Localisation : Asse

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  velo-ravel.net le Mer 11 Sep - 16:59

De fietsroute Leuven-Tienen is ruim 18 km lang: ze volgt zoveel mogelijk de spoorlijn 36 en loopt via Korbeek-Lo, Lovenjoel, Vertrijk, Roosbeek en Kumtich. Voor deze route geldt dat het traject momenteel onderzocht wordt.

Op onderstaande kaart vindt u de 'wenslijn' van de route. Deze 'wenslijn' is theoretisch, de effectieve loop van de route kan nog gewijzigd worden. De route is ook nog niet op alle stukken van deze 'wenslijn' befietsbaar.
carte : http://goo.gl/maps/h82yH



velo-ravel.net

Messages : 4561
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Evaluation

Message  eeuwige reiziger le Sam 28 Déc - 1:24

HST fietspaden werken aanstekelijk
ZATERDAG 16 MAART 2013

ZEMST - Uit onderzoek van de provincie Vlaams-Brabant blijkt dat investeren in degelijke fietssnelwegen leidt tot meer fietsverplaatsingen over (middel)lange afstanden. Het onderzoek vond plaats op de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel.

Tussen februari en december 2012 voerde de provincie dit intensief onderzoek met verkeerstellers en bevraging van fietsers. De HST-fietsroute is grotendeels fietsvrij en biedt een volwaardig alternatief voor de auto. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat een goede infrastructuur leidt tot meer gebruikers. De aanleg van autoluwe fietsroutes met een hoog comfort is dan ook een prioriteit voor ons’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.

Intensief gebruik

Tussen februari en december 2012 gebeurden naar schatting 1.006.943 fietsbewegingen op 8 segmenten van de HST-route die voorzien werden van verkeerstellers. Het fietsseizoen liep van maart tot oktober. Augustus en september waren de drukste maanden met gemiddeld 718 passages per dag op één meetpunt. In december, januari en februari werd er minder fietsverkeer gemeten met gemiddeld 230 fietsbewegingen per dag.

De HST-fietser

HST-fietsers zijn voornamelijk (75%) mannen en hebben een leeftijd tussen 25 en 55 jaar. 9% van de fietsers rijdt elektrisch, 27% gebruikt een koersfiets en 35% een stadsfiets.

Ritafstand gemiddeld 18 km

De HST-route wordt niet enkel gebruikt door personen die in de onmiddellijke omgeving wonen. Ook fietsers die verder van de route wonen of werken, gebruiken de route. Zo waren er fietsers uit Aarschot, Diest, Rotselaar, Wijgmaal, Kampenhout, Lubbeek, Beersel en Mechelen. De meerderheid van de fietsers hebben Brussel-Centrum en de luchthavenregio als eindbestemming. Ongeveer 30% van de fietser gaat naar Leuven of een buurgemeente. De HST-fietsers leggen gemiddeld per rit een afstand af van 18,71 km. 44% legt een afstand af van meer dan 20 km enkele rit. Op de HST-route is 76% van de ritten langer dan 10 km. Vergeleken met Vlaams onderzoek, waarin 94,6% van woon-werkverplaatsingen per fiets minder dan 10 km bedraagt, doet de HST-route het zeer goed. Een goede fietssnelweg zet mensen er dus toe aan om langere afstanden te fietsen.

Kwaliteit doet rijden

90,5% van de HST-fietsers geeft de HST-route een kwaliteitsscore van 7 op 10 of hoger. De belangrijkste troef is het autoluwe of autovrije karakter waardoor de route heel veilig wordt bevonden en het fietscomfort dat ze biedt. Op verschillende plaatsen kan de kwaliteit nog verbeterd worden. Er zijn bijvoorbeeld nog te veel omwegen op de route. Een fietsbrug over de Brusselse ring verkort het traject aanzienlijk en is veel veiliger. Andere voorstellen gaan over het beveiligen van oversteekplaatsen, kruispunten vermijden, wegwerken van kasseistroken, verbreden van smalle stukken en structureel onderhoud van de fietswegen.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLPVA_20130314_002

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietsbrug [Zaventem]

Message  eeuwige reiziger le Ven 31 Jan - 16:21

Provincie zet maximaal in op fietsinfrastructuur
Fietsers krijgen ‘afritten’ naar bedrijvenzones
zaterdag 25 januari 2014

ZAVENTEM - Het gemeentebestuur van Zaventem en de provincie Vlaams-Brabant zaten deze week samen om de plannen rond de HST-route op het grondgebied van Zaventem te concretiseren. De nieuwe fietsbrug krijgt mogelijk aftakkingen naar de omliggende bedrijvenzones.

De HST-route tussen Leuven en Brussel is enorm populair bij fietsers. De ‘fietssnelweg’ volgt het traject van de hogesnelheidstrein tussen Leuven en Brussel en doet de verschillende stations tussen Leuven en Diegem aan. Maar de route vertoont mankementen. Op Zaventems grondgebied moet de fietser halsbrekende toeren uithalen om de bedrijvenparken in de omgeving te bereiken.

De provincie en de gemeentebesturen van Machelen en Zaventem besloten eerder al om een fietsbrug over de Brusselse ring in te richten. Die werken zouden moeten starten vooraleer de Brusselse Ring wordt heringericht. Inmiddels zaten burgemeester Francis Vermeiren (Open VLD) en Tom Dehaene (CD&V), gedeputeerde van de provincie Vlaams-Brabant, opnieuw samen om de plannen verder te concretiseren. Het provinciebestuur zet alvast vijf miljoen euro opzij om tegen 2017 de fietsinfrastructuur in de gemeente te verbeteren. Een grote hap daarvan is bedoeld voor de fietssnelweg in Zaventem, die mogelijk twee aftakkingen zal krijgen. ‘Zo kunnen fietsers die uit Diegem komen zowel naar de Keibergstraat als naar de bedrijvenzone Da Vinci afdraaien’, zeggen Vermeiren en Dehaene.

Fietsers zouden dankzij de HST-route ook naast het spoor kunnen blijven rijden. ‘Het is onze intentie om de HST-route over het tunneltje van de Fabrieksstraat te laten lopen’, zegt Vermeiren. Er wordt in een aansluiting voorzien op de fietsbrug.

‘In de Keibergstraat denken we er bovendien aan om geschrankt parkeren in te voeren. Op die manier kunnen we het autoverkeer in de bestaande rijrichting en het fietsverkeer in de twee richtingen mogelijk maken.’

‘Op de route verder in het industrieterrein Keiberg, op de grens van Machelen en Zaventem, richting Hector Henneaulaan komen we later terug. Er zijn al gesprekken geweest over een aftakking ter hoogte van het bedrijventerrein Da Vinci. Voorts zal het ‘Nossegem Wegje’ verbreed en verlicht worden en bekijken we de mogelijkheden om de oversteek aan het kruispunt Erpsestraat en Mechelsesteenweg in Nossegem aan te pakken.’

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140124_00946427



eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietsbrug [Zaventem]

Message  eeuwige reiziger le Mar 18 Fév - 13:55

Fietsbrug van HST-fietssnelweg komt er in 2015
zaterdag 08 februari 2014



Nu AWV de nodige opmetingen uitgevoerd heeft, werkt een studiebureau aan het voorontwerp voor de fietsbrug van de HST-fietssnelweg. ‘Die fietsbrug komt ook boven de ring om Brussel, net ten noorden van de Henneaulaan, naast de spoorbrug die er vandaag al ligt’, zegt De Coster. ‘De fietsbrug is de ontbrekende schakel in de HST-fietssnelweg tussen Brussel en Leuven. In 2015 wordt ook het ontbrekende stuk van de fietsroute tussen het station van Diegem en de Fabrieksstraat in Zaventem aangelegd. De HST-fietssnelweg zal, net zoals alle routes van het zogenaamde fiets-GEN, gefinancierd worden door de provincie Vlaams-Brabant en AWV.’

De fietsbrug komt ook boven de ring.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140207_00969189

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Présentation

Message  eeuwige reiziger le Mer 12 Mar - 13:31

Op 17 februari 2014 ging er een infomoment door voor de betrokken gemeenten over de aanleg van fietssnelwegen.


Informatie over de plannen voor het deel Machelen - Zaventem (blz. 27 - 29):

http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/Infosessie_fietssnelwegen_tcm5-94921.pdf

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

tunnels

Message  eeuwige reiziger le Jeu 13 Mar - 11:26

Fietstunnels werken ‘knikjes’ weg en verhogen veiligheid
donderdag 13 maart 2014

KORTENBERG - De provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Kortenberg gaan enkele omleidingen langs de HST-fietssnelweg Leuven-Brussel wegwerken. Daardoor verdwijnen de knikjes van Kortenberg.

Maandelijks zijn er zo'n 9.000 fietsbewegingen op het HST-traject in Kortenberg. De fietsroute volgt voornamelijk de HST-spoorlijn maar op enkele plaatsen verlaat het fietspad dit traject om een baan over te steken. Vanaf de Everbergstraat maakt de route een ‘knik’ via de Kwerpsebaan richting het station van Kortenberg.

Uit de bevraging van fietsers blijkt dat velen van hen fietstunnels op die zogenaamde knikjes van Kortenberg willen. Op die vraag gaat het gemeentebestuur nu in samenwerking met de provincie in. Er komen fietstunnels die het traject veiliger moeten maken en tegelijkertijd ook met 800 meter zullen inkorten. ‘Voor ons is de HST-route één van de drie prioritaire fietssnelwegen’, zegt gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V). ‘Het project is het eerste concrete dossier dat kan gebruik maken van onze nieuwe subsidies voor fietssnelwegen. Dat wil zeggen dat de provincie de studie én de aanleg van de fietsroute volledig betaalt.’

De werken zullen starten in de zomer van 2015 en gaan zo’n 800.000 euro kosten.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140312_01021573

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Beoordeling

Message  eeuwige reiziger le Lun 28 Avr - 9:26

Kanaal- en HST-route krijgen positieve evaluatie

De Fietsersbond lichtte veertien fietsroutes door, waaronder de Kanaalroute en de HST-route in onze regio. Beide routes scoren goed en de HST-route wordt zelfs als praktijkvoorbeeld aangehaald. Toch zijn er nog veel werkpunten. Dieter De Beus

Zaventem De Fietsersbond lichtte gisteren in het stadhuis van Vilvoorde de resultaten van haar grootschalig fietsonderzoek toe. Daarbij werden meer dan vierduizend fietsers bevraagd en veertien fietsroutes in Vlaanderen gecontroleerd. Uit die bevraging blijkt dat fietsers zich vooral ergeren aan druk verkeer, een slecht wegdek en gevaarlijke kruispunten.

'Fietsers hebben duidelijk nood aan meer ruimte, ook ademruimte', zegt Bruno Coessens van de Fietsersbond. 'Ze verkiezen eigen fietswegen. Bij gemengd verkeer moet het autoverkeer vertragen of ontmoedigd worden.'

De Fietsersbond stapte vervolgens zelf op de fiets en koppelde de mening van de fietser aan de metingen van veertien functionele fietsroutes in Vlaanderen. 'Met een speciale meetfiets en de hulp van lokale afdelingen verzamelden we de nodige gegevens over fietspaden, kruispunten, wachttijden, trillingscomfort, verkeersdrukte, directheid en samenhang van verschillende routes.' De conclusie is dat de fietspaden in onze regio lang niet slecht scoren. Het beste fietspad bevindt zich in Kortrijk-Zwevegem (Guldensporenpad) met een score van 7 op 10. De Kanaalroute (Halle-Brussel-Vilvoorde) en de HST-route (Leuven-Zaventem-Brussel) vervolledigen de topdrie met respectievelijk 6,7 en 6,5 op 10. 'Deze routes lopen grotendeels los van het andere verkeer, de ondergrond is meestal asfalt en er zijn relatief weinig kruispunten. Goede voorbeelden waaraan de rest van Vlaanderen en Brussel zich kunnen spiegelen.'

(...)

De HST-route wordt op haar beurt aangeduid als een praktijkvoorbeeld in de brochure van de Fietsersbond. 'De HST-route is de volledige 25,8 kilometer grotendeels autoluw, heeft een herkenbare bewegwijzering en is comfortabel. Toch zijn er nog werkpunten. Zo moeten er nog enkele onnodige bochten, gevaarlijke oversteekplaatsen, ontbrekende doorsteken of onaangepaste wegverharding weggewerkt worden.

Veiliger

Beide fietspaden kunnen wel nog veiliger gemaakt worden. Zo kende de Fietsersbond de HST-route een score van 1,9 op 10 toe en de Kanaalroute een 1,8 als het aankomt op de veiligheid aan kruispunten of op plaatsen met gemengd verkeer. 'Fietsvriendelijke verkeerslichten, fietsbruggen of -tunnels, zoals de fietstunnel die parallel loopt met de Woluwelaan en onder de Ring passeert, kunnen een oplossing bieden. In Zaventem volgt binnenkort alvast een fietsbrug over de Brusselse Ring.'

Het Nieuwsblad / Brussel-Noordrand
25 april 2014

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Fietsbrug [Zaventem]

Message  eeuwige reiziger le Lun 12 Mai - 11:09

Werken aan fietsbrug over Ring starten eind 2015
vrijdag 09 mei 2014

ZAVENTEM - De komst van een fietsbrug over de Ring rond Brussel is weer een stapje dichterbij gekomen. De provincie ondertekende immers samen met het Vlaamse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, een akkoord voor de realisatie van vijftien fietssnelwegen. ‘Eén van de eerste concrete realisaties wordt de HST-fietsroute tussen Zaventem en Machelen, met een fietsbrug over de R0 als blikbvanger’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. ‘De HST-route naar Brussel, één van de drie prioritaire fietssnelwegen, is de eerste grote realisatie en moet uitgroeien tot het voorbeeldproject van deze samenwerking. Door de goedkeuring van de projectnota voor de HST-fietsroute tussen Machelen en Zaventem is de studiefase voorbij en neemt het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer nu onze trekkersrol over om het fietstraject ook daadwerkelijk te realiseren.’

De kosten voor deze fietssnelweg, die worden geraamd op 13,3 miljoen euro, worden verdeeld tussen de provincie en het Vlaams Gewest. De start van de werken is voorzien voor eind 2015.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140508_01097308
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-zaventem/bouw-fietsbrug-over-ring-begint-eind-2015-a1879374/

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Telresultaten

Message  eeuwige reiziger le Mar 23 Sep - 17:48

500.000ste fietser op lijn Leuven-Brussel
DINSDAG 23 SEPTEMBER 2014

LEUVEN - De fietssnelweg tussen Leuven en Brussel is vandaag voor de 500.000ste keer gebruikt sinds de start van de tellingen in 2012. Betty Minne (60) kreeg een bos bloemen uit handen van Tom Dehaene (CD&V), gedeputeerde voor Mobiliteit. Elke dag fietst Betty op de fietssnelweg. ‘Van Veltem naar Leuven en terug, goed voor 18 kilometer. En dat doe ik elke dag, tenzij het er echt glad bijligt.’

Tussen april en september reden er gemiddeld 700 fietsers per dag over de snelweg. ‘De fietssnelweg Leuven-Brussel is voor ons een prioriteit’, zegt Dehaene. ‘Daarom blijven we investeren in de route. Zo worden in Kortenberg drie omleidingen waar de route van de spoorlijn afwijkt, weggewerkt.’

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140922_01281330

eeuwige reiziger

Messages : 2065
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 46
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Re: L036N Fietsweg Leuven - Brussel (L36N) ('HST-route')

Message  Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 17:16


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Page 1 sur 2 1, 2  Suivant

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum