L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
Spoorwegbedding op grens wordt wandel-fietspad
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140501_01088488
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140501_01088488
De stad Ronse heeft de oude spoorwegbedding aangekocht tussen de Engelsenlaan en de grens met buurgemeente Mont-De-L‘Enclus.
De vorige eigenaar, de NMBS, vroeg er 36.000 euro voor. Dat is iets minder dan een euro per vierkante meter.
‘Er is nog niets definitief beslist over de uiteindelijke bestemming van de oude spoorwegbedding’, antwoordde schepen Rudi Boudringhien (Liberale Unie) op een vraag van Koen Haelters (SP.A) in de gemeenteraad.
‘Maar de ideeën gaan in de richting van een wandel- en fietspad. Omliggende gemeenten overwegen hetzelfde te doen. Als iedereen meedoet, zou dat een nieuw, fraai netwerk van wandel- en fietspaden opleveren, met Ronse in het centrum.
Viermaartlaan
On est en train de réaménager et d'élargir la piste cyclable le long du boulevard des quatres-Mars (Viermaartlaan).
Probablement à cause du RAVeL L83 Avelgem - Ronse ?
Probablement à cause du RAVeL L83 Avelgem - Ronse ?
Re: L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
eeuwige reiziger a écrit:
De stad Ronse heeft de oude spoorwegbedding aangekocht tussen de Engelsenlaan en de grens met buurgemeente Mont-De-L‘Enclus.
Dus blijbaar nog niet
Fietsnelweg London-Rome dwars door Ronse
Het Nieuwsblad 18/08/2015 bld 21
De A6 zal een belangrijke troef zijn voor het toerisme in Ronse
RONSE De fietssnelweg A6, tussen Londen en Rome, loopt binnen enkele jaren dwars door Ronse. De stad wil daartoe een stuk oude spoorwegbedding aankopen.
De A6 komt Ronse binnen via Mont de l’Enclus. Om daar de verbinding met Vlaanderen te maken, werd onlangs nog de fietsbrug over de Schelde ingehuldigd. In Ronse moet de A6 op de oude spoorwegbedding komen tussen Paillartcamp en de Engelsenlaan. Daarna gaat ze via de Viermaartlaan richting het station. Daar voorbij wordt de verbinding gemaakt met het Mijnwerkerspad en loopt de A6 door op het grondgebied van Elzele en Vloesberg. Aan die kant van Wallonië is de A6 al klaar. Ronse is dus de missing link.
Wij kunnen nu eindelijk de oude spoorwegbedding tussen Paillartcamp,, en de Engelsenlaan aankopen’, zegt Wouter Stockman (CD&V-Groen), schepen van Mobiliteit.
Dat wilden we eigenlijk al veel langer doen, in 2014, maar de zesde staatshervorming heeft een en ander vertraagd. De vraagprijs bedraagt ruim 37.000 euro. Om Ronse op een comfortabele manier te bereiken, gaat de A6 rond de Getuigenheuvels heen. Ik denk niet het een groot succes zou worden als ze over de steile Hotond- of Kluisberg zou lopen’, zegt de schepen.
‘Het is nog onduidelijk hoe we over de sporen aan het station kunnen geraken’, klinkt het. ‘In de Viermaartlaan is de A6 al af, maar ze stopt voorlopig aan de Pessemiersbrug. Het plan bestaat om daar een fietsbrug aan te hangen, maar dat is niet evident, want de brug is beschermd. Het meest logische en goedkoopste is om via de Oudstrijderslaan te gaan en aan het station de oversteek te maken. Daarom hebben we er bij Infrabel en de NMBS extra op aangedrongen om spoed te zetten achter de uitvoering van het plan voor de stationsomgeving. Als de sporen opschuiven en achter het station een vrije ruimte ontstaat, kunnen we daar de aansluiting maken in de richting van het Mijnwerkerspad.
Volgens de schepen zal de A6 een belangrijke extra toeristische troef zijn voor Ronse.
‘Het stuk over ons grondgebied is erg mooi. Bovendien promoten we op die manier het gebruik van de fiets in onze stad’
Photos
Photos : https://photos.app.goo.gl/b8x1gzqpuuAJnBSeA
Diaporama :
title="2015-04-14 L083 Taal Grens - Station Ronse" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Diaporama :
title="2015-04-14 L083 Taal Grens - Station Ronse" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Dernière édition par Admin le Mar 20 Aoû 2019 - 16:05, édité 1 fois
eeuwige reiziger aime ce message
Hilarisch!
RONSE
17/02/2017
Groen verbaasd over onbestaande fietssnelweg
Vlaams minister Weyts wil 300 miljoen euro vrijmaken voor de aanleg van fietssnelwegen in Vlaanderen. In de info die hij hierover verstuurde staat er nu al een fietssnelweg aangeduid die Ronse verbindt met de Waalse buurgemeente Russeignies. En dat deed bij Groen Ronse wel de wenkbrauwen fronsen. "Groot was onze verwondering toen we ontdekten dat er ook in Ronse een fietssnelweg ligt", zegt Lech Schelfout van Groen Ronse." Sterker nog, wie doorklikt op fietssnelweg F421 kan zien dat deze fietssnelweg reeds klaar en befietsbaar is. Ook in de bijgevoegde brochure staat duidelijk vermeld dat de fietssnelweg klaar is... Maar daar is niets van waar." Groen Ronse wil alvast de minister uitnodigen om het lintje te komen doorknippen voor de opening van de fietssnelweg. "Maar dan voor een fietssnelweg die er evenwel niet ligt", voegt Lech Schelfout er nog aan toe.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ronse/groen-verbaasd-over-onbestaande-fietssnelweg-a3082929/
Planning fietssnelweg [Ronse]
Renovatie passerelle geen prioriteit
23/03/17
RONSE - Er is nog geen budget voor de renovatie van de passerelle aan het station. De kostprijs ervan wordt geschat op minstens een miljoen euro. Dat bleek tijdens het vragenkwartiertje op de gemeenteraad. “Kan daar geen verkrottingsbelasting op geheven worden”, stelde Erik Tack (Vlaams Belang) voor. “Als onze burgers dat moeten doen, moet de NMBS of Infrabel dat ook.”
“Momenteel heeft Infrabel andere prioriteiten”, reageerde Luc Dupont (CD&V). “Maar ze zullen de passerelle uiteindelijk moeten restaureren, het is een beschermd bouwwerk en ook Onroerend Erfgoed zet druk. Als eerste zullen echter de nieuwe parking worden aangelegd en de ontbrekende link van de fietssnelweg.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170322_02794308
Problemen... [Ronse]
Fietssnelwegen zitten in de knoop
26/04/2017
RONSE - Naast de missing link van de N60 heeft Ronse ook een missing link in het netwerk van fietssnelwegen. En ook hier verloopt de oplossing moeizaam.
“Het probleem is het kruisen van de sporen”, legt schepen van Mobiliteit Wouter Stockman (onafhankelijk) uit. “Ronse vormt de missing link tussen de fietssnelweg die van Kortrijk, over Kluisbergen naar Rozenaken gaat en vervolgens via Elzele Henegouwen in duikt. In Ronse zelf is het Mijnwerkerspad al jaren een feit. Daarnaast is langs de Viermaartlaan recentelijk een mooi, nieuw fietspad aangelegd. Ook de oude spoorwegbedding tussen Rozenaken en de Doorniksesteenweg is aangekocht. Maar de aansluiting tussen beide gedeelten blijft een probleem.”
Aanvankelijk zou het verkorten van de perrons van het station van Ronse ruimte bieden om de sporen te kruisen, om zo de verbinding tussen het noordelijke en zuidelijke stadsgedeelte te maken. “Maar er is niet genoeg plaats ter hoogte van de Aatstraat aan het pand waar vroeger keukenatelier Gevan gehuisvest was. Een alternatief is om - in de richting van Oudenaarde - links van de sporen te blijven en verderop de sporen te kruisen, met een tunnel of brug. Of we moeten de fietssnelweg via de Aatstraat realiseren, wat ook niet evident is.”
Een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) moet soelaas bieden. “Hopelijk wordt zo een uitweg voor dit fietsknooppunt bedacht”, besluit Stockman.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170425_02851485
Re: L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
eeuwige reiziger a écrit:Spoorwegbedding op grens wordt wandel-fietspad
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140501_01088488
De stad Ronse heeft de oude spoorwegbedding aangekocht tussen de Engelsenlaan en de grens met buurgemeente Mont-De-L‘Enclus.
De vorige eigenaar, de NMBS, vroeg er 36.000 euro voor. Dat is iets minder dan een euro per vierkante meter.
‘Er is nog niets definitief beslist over de uiteindelijke bestemming van de oude spoorwegbedding’, antwoordde schepen Rudi Boudringhien (Liberale Unie) op een vraag van Koen Haelters (SP.A) in de gemeenteraad.
‘Maar de ideeën gaan in de richting van een wandel- en fietspad. Omliggende gemeenten overwegen hetzelfde te doen. Als iedereen meedoet, zou dat een nieuw, fraai netwerk van wandel- en fietspaden opleveren, met Ronse in het centrum.
We zijn bijna vier jaar verder. De Viermaartlaan en Doorniksesteenweg - waar vroeger de trein reed - kregen een fietspad
Het aangekochte vervolg (1 of 2 km) naar knooppunt 93-94 bleef onverhard waardoor de verbinding met Ronse station (knooppunt 34) een omweg maakt via 29 of 24 (EV5)
Re: L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
joverwimp a écrit:Het project 1/6 van Euro-Cyclo voorziet de aanleg van het traject Russeignes-Ronse-Beaufaux
Je ne connaissais pas ce quartier, Beaufaux, c'est à Ellezelles.
Re: L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
velo-ravel.net a écrit:joverwimp a écrit:Het project 1/6 van Euro-Cyclo voorziet de aanleg van het traject Russeignes-Ronse-Beaufaux
Je ne connaissais pas ce quartier, Beaufaux, c'est à Ellezelles.
La rue Beaufaux se trouve à la limite de Ronse et Ellezelles.
Cette rubrique concerne effectivement le trajet Russeignes-Ronse, mais ne projet 1/6 ne s'arrête pas là.
Re: L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
eeuwige reiziger a écrit:Licht op groen om fietssnelweg richting Rozenaken aan te leggen
19 oktober 2019
RONSE - De provincieraad heeft het licht op groen gezet om de fietssnelweg F421 tussen de Engelsenlaan en de grens met Rozenaken aan te leggen.
“Met dit project wordt een belangrijk deel van de fietssnelweg F421 tussen Geraardsbergen en Avelgem aangepakt”, zegt provincieraadslid Marleen Van De Populiere (N-VA). “Het aan te leggen traject zal een lengte hebben van 2,2 km. Op de kruising met drie gemeentewegen zullen verkeersplateaus aangelegd worden als verkeersremmer voor het verkeer op de gemeenteweg. Langs het traject zullen ook struiken en bomen aangeplant worden. Het stuk fietssnelweg is een belangrijke bouwsteen in de verdere realisatie van de fietssnelweg F421.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/ronse/licht-op-groen-om-fietssnelweg-richting-rozenaken-aan-te-leggen~a7237e05/
Verlichting Engelsenlaan - grens Rozenaken [Ronse]
Stad krijgt 54.500 euro subsidie voor verlichting langs fietssnelweg
13 december 2019
RONSE - Twee maanden geleden zette de provincieraad het ligt op groen voor de aanleg van de fietssnelweg F421 tussen de Engelsenlaan en de grens met Rozenaken. Nu krijgt de stad van de provincie ook een subsidie van 54.514,37 euro voor de plaatsing van verlichting langs de fietssnelweg.
“De provincie wil iedereen aanmoedigen om voor korte verplaatsingen en recreatie de fiets te gebruiken of gebruik te maken van het tragewegennetwerk. Daarom ondersteunen we gemeenten bij het plaatsen van verlichting langs deze fietspaden”, motiveert gedeputeerde Riet Gillis (Groen) de beslissing.
https://www.hln.be/in-de-buurt/ronse/stad-krijgt-54-500-euro-subsidie-voor-verlichting-langs-fietssnelweg~a4765f8f/
Fietssnelweg F421 tussen Ronse en Avelgem wordt aangelegd
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201109_95663845?fbclid=IwAR3qOuse7XHOZ8jmGALy-ulkbWfdxUs5HozCA0M3iV5varSFg3CUB7rdWqY
De werken aan de fietssnelweg F421 in Ronse vanaf de Engelsenlaan tot de grens met Rozenaken zijn officieel gestart. De fietssnelweg zal Avelgem met Geraardsbergen verbinden.
De fietssnelweg F421 doorkruist Ronse van Oost naar West en vormt een veilige route naar het station, het centrum, de bedrijvenzone Pont West ,en verderop ook richting Avelgem, Kluisbergen en Geraardsbergen ...
Re: L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
Dat heeft niet veel te betekenen. Het is nu een halfverharde weg, minder dan 2 km, waarvan de helft al deel uitmaakt van het knooppuntennetwerk.velo-ravel.net a écrit:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201109_95663845?fbclid=IwAR3qOuse7XHOZ8jmGALy-ulkbWfdxUs5HozCA0M3iV5varSFg3CUB7rdWqY
De werken aan de fietssnelweg F421 in Ronse vanaf de Engelsenlaan tot de grens met Rozenaken zijn officieel gestart. De fietssnelweg zal Avelgem met Geraardsbergen verbinden.
De fietssnelweg F421 doorkruist Ronse van Oost naar West en vormt een veilige route naar het station, het centrum, de bedrijvenzone Pont West ,en verderop ook richting Avelgem, Kluisbergen en Geraardsbergen ...
In de andere richting (naar Geraardsbergen via Ellezelles, L87) is het een ander paar mouwen. Hoe staat het daar mee ?
Dernière édition par joverwimp le Jeu 12 Nov 2020 - 10:57, édité 1 fois (Raison : rd)
L'autoroute pour vélos flamande se jette dans un champ de Russeignies
https://www.dhnet.be/regions/tournai-ath-mouscron/l-autoroute-pour-velos-flamande-se-jette-dans-un-champ-de-russeignies-62063ba87b50a639dcd426b8?fbclid=IwAR2tT4fZWH4WMvvplljGygBTi9cKnVZKG6c2nHJzxFZ_JACKzOwJgXg6-2I
Une portion de l’autoroute cyclable flamande F421 a été inaugurée il y a quelques jours, entre Renaix et… un champ de Russeignies (Mont de l’Enclus). Tant que la connexion au village n’est pas réalisée, il faut se mettre en mode VTT sur un chemin parallèle. Nous avons expérimenté, à vélo bien sûr, cette magnifique voie rapide jusqu’à son impasse.
Connaissez-vous l’itinéraire cyclable EuroVelo 5? Cette voie cyclable entre en Belgique du côté de Lille-Roubaix et quitte notre pays à Martelange. Elle fait partie d’un programme d’aménagement de voies cyclables à l’échelle européenne qui, sur 3 200 km, relie Canterbury (Angleterre) à Brindisi (Italie).
Plusieurs communes de Wallonie picarde sont traversées par cet EuroVélo5 financé par le programme européen Eurocyclo: Estaimpuis, Celles, Mont de l’Enclus, Ellezelles, Flobecq et Lessines. Il y a quelques jours, c’est tout juste à la frontière avec la commune de Mont de l'Enclus qu’une nouvelle portion de deux kilomètres et demi de l’autoroute cyclable flamande F421 (Grammont-Avelgem) a été inaugurée entre le boulevard des Anglais à Renaix et Mont de l’Enclus
Heerlijk fietsen op fietssnelweg F421 tussen Ronse en Rozenaken... maar aan de taalgrens is het plots gedaan
https://www.hln.be/ronse/heerlijk-fietsen-op-fietssnelweg-f421-tussen-ronse-en-rozenaken-maar-aan-de-taalgrens-is-het-plots-gedaan~a85dbd29/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Het stuk van de fietssnelweg F421 tussen de Engelsenlaan in Ronse en de Waalse deelgemeente Rozenaken, bij Mont-de-l’Enclus, werd officieel in gebruik genomen. Enig probleem: in Wallonië is het plots einde verhaal en heb je een crossfiets nodig om doorheen de weide te ploeteren.
Het deeltraject tussen de Engelsenlaan en de grens met Rozenaken is ruim twee kilometer lang en volgt het tracé van de vroegere spoorweg. Op de kruispunten met de Klijpestraat en Paillartcamp werden verkeersplateaus aangelegd zodat fietsers veilig kunnen doorfietsen. Ter hoogte van Paillartcamp werd een rustzone met picknickbanken en een fietsenstalling ingericht. De aanplanting van struiken, hagen en bomen langsheen het traject moet het fietsen nog aangenamer maken.
“De F421 doorkruist Ronse van Oost naar West en is een veilige verbinding naar de gemeenten Avelgem, Kluisbergen en Geraardsbergen. Vanuit het bedrijventerrein Pont West kan men vlot en veilig richting Avelgem fietsen. Dit jaar zal ook het bedrijventerrein Klein Frankrijk een goede verbinding met het fietsnetwerk krijgen. In het heuvelachtige landschap van de Vlaamse Ardennen vormt de F421 een vlakke verbinding, waardoor ook langere, dagelijkse fietsverplaatsingen voor meer fietsers mogelijk worden. Stevige investeringen in fietsinfrastructuur zijn meer dan ooit noodzakelijk om mensen te stimuleren vaker de fiets te nemen, zowel voor dagelijkse verplaatsingen als voor ontspannende tochten. De F421 is er bij uitstek voor álle fietsers – ook op weg naar school, werk of winkel kan je volop genieten van de mooie Vlaamse Ardennen”, zegt gedeputeerde Riet Gillis (Groen), bevoegd voor Mobiliteit.
RAVel
Op Waals grondgebied maakt de F421 deel uit van het RAVel-netwerk, het Autonoom Netwerk van Trage Wegen in Wallonië, dat voor fietsers en wandelaars trajecten voorziet op jaagpaden en oude spoorlijnen. In Elzele is de RAVelroute al gerealiseerd. De provincie Henegouwen en het Waalse gewest leggen verder de verbinding aan richting fietssnelweg F45, tussen Kortrijk en De Pinte. Volgend jaar zou het nu nog ontbrekende stuk van de F421 over Waals grondgebied richting Avelgem moeten worden gerealiseerd.
Europa
Fietssnelweg F421 maakt bovendien deel uit van de bijna 4.000 kilometer lange EuroVelo5-fietsroute, die Londen met de Zuid-Italiaanse stad Brindisi verbindt. De werken aan de F421 worden daarom mee mogelijk gemaakt door financiering via het Interreg-project ‘Eurocyclo’. Dat project wil fietstoerisme in de ruime grensstreek Vlaanderen – Wallonië – Noord-Frankrijk promoten. Voor de werken die nu zijn afgerond in Ronse, investeerde de provincie Oost-Vlaanderen ruim 770.000 euro. 193.000 euro wordt gesubsidieerd door het Fietsfonds van de Vlaamse Overheid en 362.500 euro door het Europese Interreg-project.
Verder werken in Ronse
Ook in Ronse wordt er verder gewerkt. Schepen van Mobiliteit Jan Foulon (CD&V): “De komende maanden en jaren werkt de provincie Oost-Vlaanderen in Ronse aan de andere projecten op deze route. Dit voorjaar starten de werken ter hoogte van het station. Verderop worden vanaf de zomer twee bruggen en een fietsweg aangelegd naast de spoorweg richting Barreelstraat. Daarnaast wordt ook het stedelijk wandelpad nog volledig vernieuwd. Ten slotte zal de verbinding met Elzele via de vroegere spoorwegtunnel onder Rue Beaufaux hersteld worden.”
Delen Delen Tweet linkedin mail print RUSSEIGNIES L’autoroute pour vélos flamande se jette dans un champ de Russeignies (vidéo)
https://www.lavenir.net/cnt/dmf20220210_01662596/l-autoroute-pour-velos-flamande-se-jette-dans-un-champ-de-russeignies-video
Une portion de l’autoroute cyclable flamande F421 a été inaugurée il y a quelques jours, entre Renaix et… un champ de Russeignies (Mont de l’Enclus). Tant que la connexion au village n’est pas réalisée, il faut se mettre en mode VTT sur un chemin parallèle. Nous avons expérimenté, à vélo bien sûr, cette magnifique voie rapide jusqu’à son impasse.
Connaissez-vous l’itinéraire cyclable EuroVelo 5? Cette voie cyclable entre en Belgique du côté de Lille-Roubaix et quitte notre pays à Martelange. Elle fait partie d’un programme d’aménagement de voies cyclables à l’échelle européenne qui, sur 3 200 km, relie Canterbury (Angleterre) à Brindisi (Italie).
Plusieurs communes de Wallonie picarde sont traversées par cet EuroVélo5 financé par le programme européen Eurocyclo: Estaimpuis, Celles, Mont de l’Enclus, Ellezelles, Flobecq et Lessines. Il y a quelques jours, c’est tout juste à la frontière avec la commune de Mont de l'Enclus qu’une nouvelle portion de deux kilomètres et demi de l’autoroute cyclable flamande F421 (Grammont-Avelgem) a été inaugurée entre le boulevard des Anglais à Renaix et Mont de l’Enclus.
Quatre mètres de large
Cette très confortable infrastructure cyclable vient d’être inaugurée par les autorités locales de Renaix et de Flandre occidentale. Les participants ont effectué quelques coups de pédale sur cette voie de quatre mètres de large aménagée sur l’ancienne voie de chemin de fer. Ils ont pu tester les plateaux aménagés pour sécuriser le passage des cyclistes aux croisements avec Klijpestraat (rue du Clipet) et Paillartcamp, et apprécier une aire de repos et de pique-nique.
Ils ont enfin pu se rendre compte que l’autoroute s’arrête net en plein milieu d’un champ, juste à la frontière linguistique. Un panneau routier annonce l’impasse, et invite les cyclistes à effecteur une déviation via un petit chemin de campagne qui permet de rejoindre la place de Russeignies dans des conditions qui s’apparentent davantage à la pratique du VTT qu’au cyclotourisme.
Ce point noir du projet européen est-il en passe d’être rapidement bouclé? Pas si sûr. La Région wallonne se heurte en effet à un souci de taille: l’ancienne assiette du chemin de fer qui doit accueillir le RAVeL à cet endroit a été cédée ou vendue par la SNCB il y a quelques décennies à des propriétaires qui rechignent aujourd’hui à "rendre" leurs champs.
"Ce projet est toujours d’actualité, la commune a d’ailleurs inscrit un point en ce sens dans le budget 2022 pour participer à cette réalisation à hauteur de 10% du coût total", indique le bourgmestre Jean-Pierre Bourdeaud’Huy.
La Région wallonne ne veut pas de déviation
Mais pour lancer l’opération, il faut d’abord convaincre deux personnes de vendre à la Région wallonne les parcelles visées. "Huit propriétaires sur dix ont marqué leur accord, mais deux autres ne veulent pas que leur champ soit coupé en deux".
Pour faire évoluer le dossier, Jean-Pierre Bourdeaud’Huy ne verrait pas d’un mauvais œil l’aménagement du petit chemin (la carrière Talpe) situé à cinquante mètres du RAVeL, qui sert actuellement de déviation pour rejoindre le centre du village. "Mais la Région wallonne ne veut pas déroger au principe d’utiliser l’ancienne voie ferrée pour réaliser le RAVeL car elle estime qu’il y a déjà eu trop d’écarts à Amougies et à Orroir (voir par ailleurs)".
La Région wallonne ne peut pas promettre de travaux avant 2024
Côté flamand, le panneau signalant l’impasse annonce une voie cyclable pour 2022-2023 sur le territoire hennuyer. Qu’en pense-t-on à la Région wallonne? Au cabinet du ministre Philippe Henry (mobilité), on confirme qu’il y a un souci au niveau de l’expropriation mais avec un seul propriétaire au lieu de deux précédemment. "Le dossier a donc encore évolué", indique Sandra Guily.
Et si plus rien ne bougeait, faudrait-il entamer une procédure d’expropriation judiciaire pour cause d’utilité publique? "On n’en est pas là. L’objectif est de disposer de tous les terrains d’ici début 2023 et de lancer la procédure d’adjudication dans la foulée". Auquel cas l’exécution des travaux serait envisageable en 2024. "Et étant donné le retard pris par ce dossier, ce ne sera plus dans le cadre du projet européen Eurocyclo."
Et quid de cette perspective d’utiliser le chemin de déviation parallèle au projet, avancée par le bourgmestre, pour gagner du temps? "Ça signifierait qu’il faudrait redémarrer une procédure à zéro quand un permis a déjà été accordé par le fonctionnaire délégué pour le tracé prévu, sans aucune remarque de la commune".
À Amougies et Orroir, c’est trop tard
Entre Amougies et Orroir, le RAVeL est bouclé non sans faire plusieurs écarts par rapport à l’ancienne ligne de chemin de fer 83 (Renaix-Courtrai). À plusieurs endroits, les utilisateurs du RAVel doivent emprunter la route normale, parfois assez fréquentée par les voitures. Mais, contrairement à la situation des champs de Russeignies, les lieux sont ici situés dans des zones urbanisées. Il n’est pas envisagé de revenir là-dessus. "En trente ans, les choses ont beaucoup évolué. On est ici dans des propriétés privées. Rue Vertbreucq, pour prendre un exemple, l’ancienne voie ferrée est quasiment à l’intérieur de certaines habitations, ça n’aurait aucun sens de s’obstiner à vouloir absolument engager des mesures d’expropriation", explique Jean-Pierre Bourdeaud’Huy.
Sujets similaires
» L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
» RAVeL L083 Orroir - Russeignies - RAVEL L83 - Eurovelo 5 - EV5
» F001 part 3 Zemst - Mechelen (vlaams Brabant) (Fietssnelweg F1)
» L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
» F421 Geraardsbergen - Avelgem (Fietssnelweg F421)
» RAVeL L083 Orroir - Russeignies - RAVEL L83 - Eurovelo 5 - EV5
» F001 part 3 Zemst - Mechelen (vlaams Brabant) (Fietssnelweg F1)
» L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
» F421 Geraardsbergen - Avelgem (Fietssnelweg F421)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum