L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
Photos : https://photos.app.goo.gl/9qC2yDg87BDYNhwi9
title="2015-01-17 RAVeL L87 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal grens)" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
title="2015-01-17 RAVeL L87 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal grens)" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Fietsnelweg London-Rome dwars door Ronse
Fietsnelweg London-Rome dwars door Ronse
Het Nieuwsblad 18/08/2015 bld 21
Het Nieuwsblad 18/08/2015 bld 21
De A6 zal een belangrijke troef zijn voor het toerisme in Ronse
RONSE De fietssnelweg A6, tussen Londen en Rome, loopt binnen enkele jaren dwars door Ronse. De stad wil daartoe een stuk oude spoorwegbedding aankopen.
De A6 komt Ronse binnen via Mont de l’Enclus. Om daar de verbinding met Vlaanderen te maken, werd onlangs nog de fietsbrug over de Schelde ingehuldigd. In Ronse moet de A6 op de oude spoorwegbedding komen tussen Paillartcamp en de Engelsenlaan. Daarna gaat ze via de Viermaartlaan richting het station.Daar voorbij wordt de verbinding gemaakt met het Mijnwerkerspad en loopt de A6 door op het grondgebied van Elzele en Vloesberg. Aan die kant van Wallonië is de A6 al klaar. Ronse is dus de missing link.
Wij kunnen nu eindelijk de oude spoorwegbedding tussen Paillartcamp,, en de Engelsenlaan aankopen’, zegt Wouter Stockman (CD&V-Groen), schepen van Mobiliteit.
Dat wilden we eigenlijk al veel langer doen, in 2014, maar de zesde staatshervorming heeft een en ander vertraagd. De vraagprijs bedraagt ruim 37.000 euro. Om Ronse op een comfortabele manier te bereiken, gaat de A6 rond de Getuigenheuvels heen. Ik denk niet het een groot succes zou worden als ze over de steile Hotond- of Kluisberg zou lopen’, zegt de schepen.
‘Het is nog onduidelijk hoe we over de sporen aan het station kunnen geraken’, klinkt het. ‘In de Viermaartlaan is de A6 al af, maar ze stopt voorlopig aan de Pessemiersbrug. Het plan bestaat om daar een fietsbrug aan te hangen, maar dat is niet evident, want de brug is beschermd. Het meest logische en goedkoopste is om via de Oudstrijderslaan te gaan en aan het station de oversteek te maken. Daarom hebben we er bij Infrabel en de NMBS extra op aangedrongen om spoed te zetten achter de uitvoering van het plan voor de stationsomgeving. Als de sporen opschuiven en achter het station een vrije ruimte ontstaat, kunnen we daar de aansluiting maken in de richting van het Mijnwerkerspad.
Volgens de schepen zal de A6 een belangrijke extra toeristische troef zijn voor Ronse.
‘Het stuk over ons grondgebied is erg mooi. Bovendien promoten we op die manier het gebruik van de fiets in onze stad’
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
Le passage par la gare me semble faisable. Des voies étant étées enlevées, la place ne manque pas
Ontbrekende schakel Waatsbrugstraat-Viermaartlaan [Ronse]
Uit het RUP Waatsbrugge, mei 2017, blz. 23-24 en 60:
https://mer.lne.be/merdatabank/uploads/nthnvg5154.pdf
Uitbouw toeristisch hoofdroutenetwerk
Door de aanleg van een aantal missing links kan Ronse het hart worden van een netwerk van oude spoorwegbermen en jaagpaden. De realisatie
van deze vrijwel vlakke en verkeersvrije routes kan een belangrijke stimulans betekenen voor de zachte recreatie in deze landschappelijk waardevolle regio.
De uitbouw van een grensoverschrijdende verbinding voor zwakke weggebruikers langsheen oude spoorwegbermen is een belangrijk pilootproject voor de ontwikkeling van Ronse als toeristisch hart van de regio.
In het taalgrensgebied bestaan er diverse spoorwegpaden die door diverse lokale en bovenlokale actoren gerealiseerd werden:
- Avelgem-Zwevegem (W-Vl, sintelbaan)
- Avelgem- Dottignies (W-Vl, sintelbaan)
- Ronse-Elleszelles (O-Vl, asfalt)
- Elleszelles-Flobecq (Hainaut, sintelbaan)
- Zottegem-Brakel (O-Vl, asfalt)
Er bestaan bovendien plannen om het spoorwegpad op de L83 door te trekken tot Kortrijk en om de pré-RAVéL op de L87 naar Lessen aan de Dender te verlengen. Tussen Leuze en Blaton werd een nieuw stuk RAVéL ingehuldigd. De realisatie van twee missing links, namelijk Ronse-Avelgem en Elleszelles-Brakel zou van Ronse het centrum van dit netwerk kunnen maken. Dit recreatieve netwerk wordt bovendien aangevuld door de jaagpaden die de hele loop van Schelde en Dender begeleiden.
Op het grondgebied van de stad dient er voor een groene verbinding tussen de beide uiteinden van de spoorwegpaden op de oude L87 gezorgd te worden. Deze groene verbinding kan geïntegreerd worden in de bestaande spoorberm (eventueel ongebruikte sporen) langsheen de Waatsbrugstraat en aan de groene zuidzijde van de Viermaartlaan.
Dit potentiële pilootproject integreert verschillende doelstellingen. Het beoogt de realisatie van stedelijk groen in het sterk verstedelijkte centrum en zorgt voor een kwalitatieve recreatieve verbinding tussen de stad en de Vlaamse Ardennen en het Pays des Collines. Aangezien het een project is dat de stad niet alleen kan realiseren, dienen er samenwerkingsverbanden opgezet te worden tussen verschillende bestuursniveaus en geografische entiteiten.
6.4. SPOORLIJN 87
Ronse wil naast uitgroeien tot toeristisch centrum van de regio Vlaamse Ardennen/Pays des Collines ook de aantrekkingskracht van de stad als aangename woonstad vergroten. Om dit mogelijk te maken worden binnen het GRS de diverse voormalige spoorlijnen op het grondgebied van Ronse binnen beschouwing genomen.
Vandaag worden de potenties van deze voormalige lijninfrastructuren nog veel te weinig benut. De spoorlijnen zijn namelijk sterk verweven in het stadscentrum en hebben daarnaast ook een bovenlokaal karakter. Desondanks functioneren deze spoorlijnen nog niet als bovenlokale toeristische-recreatieve verbindingen.
De voormalige spoorlijn 87 Ronse - Lessines, gelegen centraal binnen het plangebied, bied de mogelijkheid om in te spelen op de doelstelling beschreven in het GRS, mits het oplossen van een missing link ter hoogte van de Waatsbrugstraat en de Monseigneur Beylsstraat. De spoorlijn 87 vormt een onderdeel van de fietssnelweg F421. Bijgevolg dient het voorliggend RUP rekening te houden met het behoud en herstel van het tracé in het stedelijk weefsel, om zo ook de stad en het landschap van de Vlaamse Ardennen en het Pays des Collines met elkaar te verbinden. De uitbouw van een grensoverschrijdende verbinding voor zwakke weggebruikers langsheen oude spoorwegbermen is een belangrijk pilootproject voor de ontwikkeling van Ronse als toeristisch hart van de regio.
Naast de toeristische-recreatieve aspecten kan de spoorlijn ook fungeren als groene vinger die het groen van de Vlaamse Ardennen tot diep in de kern van Ronse brengt. De groene verbinding dient een web van groene ruimtes te creëren. De nog onbebouwde delen van beekvalleien, het open agrarische gebieden in het stedelijk weefsel, bestaande en te realiseren groene ruimtes worden hiermee meer op elkaar betrokken, zodat er een continu web van groene verbindingen ontstaat.
https://mer.lne.be/merdatabank/uploads/nthnvg5154.pdf
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
Het project 'Eurocyclo' (actie 6) voorziet de verbetering (en subsidiering) van de sectie Russeignes-Ronse-Beaufaux => zie Wallonie/RAVeL 87 Ronse-Deux Acren
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
joverwimp a écrit:Het project 'Eurocyclo' (actie 6) voorziet de verbetering (en subsidiering) van de sectie Russeignes-Ronse-Beaufaux => zie Wallonie/RAVeL 87 Ronse-Deux Acren
Het ziet er naar uit dat er inderdaad flink geïnvesteerd zal worden. Jammer dat we geen zicht hebben op de planning om al deze projecten te verwezenlijken.
Blijkbaar trekt ook de provincie Oost-Vlaanderen de geldbeugel open om het probleem bij de Rue Beaufaux op te lossen, alhoewel dat toch Waals grondgebied is.
De Provincie Oost-Vlaanderen, Toerisme Oost-Vlaanderen en de Stad Ronse
investeren fors in fietstoerisme in de Vlaamse Ardennen
18 september 2018
Nieuwe investeringen maken de Vlaamse Ardennen straks nóg fietsvriendelijker. Toerisme Oost-Vlaanderen, het provinciebestuur Oost-Vlaanderen en de stad Ronse trekken - met de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling - in totaal € 1,6 miljoen uit voor de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur, bewegwijzering, een groot fietsonderzoek en een communicatie- en marketingcampagne
Eurocyclo: grensoverschrijdend fietstoerisme
Het fietstoerisme in Oost-Vlaanderen zit in lift. Investeringen in fietstoerisme worden ruimschoots gecompenseerd door de economische voordelen voor lokale bewoners en ondernemers, tonen studies aan. Dat gegeven is het algemene uitgangspunt van het Interreg V - France-Wallonie-Vlaanderen project Euroyclo. 27 projectpartners en 3 geassocieerde partners, onder leiding van Idéta (agentschap voor territoriale ontwikkeling in Picardisch Wallonië), werkten samen het project Eurocyclo uit. Aan dit project hangt een totaal prijskaartje van ruim € 20 miljoen vast.
Het Euroyclo project steunt op 4 belangrijke pijlers:
een gezamenlijke, grensoverschrijdende marketing en communicatie
infrastructurele investeringen op fietsknooppuntennetwerken en Eurovélo routes (www.eurovelo.com)
bewegwijzering en ondersteunende randinfrastructuur op nieuwe fietsknooppuntennetwerken (Frankrijk en Wallonië) en bestaande Eurovélo routes
een kwalitatief en kwantitatief fietsonderzoek om de economische impact van het fietstoerisme te meten en te onderbouwen
De Oost-Vlaamse projectpartners
In Oost-Vlaanderen sloegen het provinciebestuur Oost-Vlaanderen/dienst Mobiliteit, het stadsbestuur Ronse en Toerisme Oost-Vlaanderen de handen in elkaar voor het Euroyclo project. “We zijn blij dat we met dit project samen kunnen werken aan de verdere ontwikkeling van fietstoerisme en -recreatie in de regio” verduidelijkt Gedeputeerde Eddy Couckuyt – onder andere bevoegd voor toerisme. “Investeringen in fietsinfrastructuur komen bovendien lokale inwoners en duurzame mobiliteit ten goede” vult Gedeputeerde Peter Hertog – onder andere bevoegd voor mobiliteit – verder aan.
Het provinciebestuur Oost-Vlaanderen/dienst Mobiliteit en het stadsbestuur Ronse focussen op de infrastructurele investeringen. Deze investeringen komen zowel het fietsknooppuntennetwerk als het lange-afstandsfietstraject ‘Eurovélo 5’ ten goede. Bovendien kaderen deze inspanningen binnen het provinciale beleid inzake duurzame verplaatsingen. Het provinciebestuur Oost-Vlaanderen/dienst Mobiliteit trekt € 1,1 miljoen uit voor de aanleg van 6 kilometer fietsweg infrastructuur van Rozenaken over Ronse naar Ellezelles, de aanleg van een meer kwalitatieve verbinding met Wallonië ter hoogte van de brug van Beaufaux, en de aanleg van 2 kilometer fietsweginfrastructuur van Ronse richting Rozenaken.
Ook het stadsbestuur van Ronse investeert een extra bedrag van ruim € 250.000 in de heraanleg van de fietsweg infrastructuur van Rozenaken over Ronse naar Ellezelles.
Toerisme Oost-Vlaanderen focust op de vermarkting en communicatie van het project, de bewegwijzering van het Eurovélo 5 traject en staat in voor een grootschalig fietsonderzoek in de regio Vlaamse Ardennen. Toerisme Oost-Vlaanderen investeert € 250.000, waarvan een groot deel in het fietsonderzoek dat moet helpen om het aantal en type fietsers in de regio in kaart te brengen.
Alle Oost-Vlaamse initiatieven samen zijn goed voor een totaalinvestering van meer dan € 1,6 miljoen. De helft ervan wordt gefinancierd met middelen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), de overige 50% nemen de respectievelijke partners voor hun rekening.
Voor meer informatie, contacteer:
Stijn Vinck
stijn.vinck@oost-vlaanderen.be
+32(0)9/267.70.70
www.sector.tov.be/pers/
https://www.bftp.be/wp-content/uploads/2018/09/EUROCYCLO.pdf
Zie ook:
https://velo-ravel.forumactif.org/t2494-eurocyclo-grensoverschrijdend-fietsproject
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
Het project te Ronse zal in meerdere fases worden uitgevoerd.
Voor het eerste deel dat van start zal gaan, het deel Engelsenlaan – Russeignies, wensen wij voorjaar 2019 de omgevingsvergunning aan te vragen om dan in het najaar met de eerste werken te kunnen starten.
Verder wordt er ook gewerkt aan de fase Viermaartlaan – Station, waarvoor ook in de loop van 2019 de omgevingsvergunning klaar moet zijn.
Via onderstaande link kan u een plan vinden van het volledige overzicht over het verloop van de Eurovélo 5/Fietssnelweg F421 over grondgebied Ronse.
https://wetransfer.com/downloads/4f7e758474117afeb4fd78f1e7d7f29920181212082135/7d6c5730fc4beec6266b788e5331a0b020181212082135/ee2c6c
Provincie Oost-Vlaanderen
Departement mobiliteit
Tel. 09 267 78 44
Voor het eerste deel dat van start zal gaan, het deel Engelsenlaan – Russeignies, wensen wij voorjaar 2019 de omgevingsvergunning aan te vragen om dan in het najaar met de eerste werken te kunnen starten.
Verder wordt er ook gewerkt aan de fase Viermaartlaan – Station, waarvoor ook in de loop van 2019 de omgevingsvergunning klaar moet zijn.
Via onderstaande link kan u een plan vinden van het volledige overzicht over het verloop van de Eurovélo 5/Fietssnelweg F421 over grondgebied Ronse.
https://wetransfer.com/downloads/4f7e758474117afeb4fd78f1e7d7f29920181212082135/7d6c5730fc4beec6266b788e5331a0b020181212082135/ee2c6c
Provincie Oost-Vlaanderen
Departement mobiliteit
Tel. 09 267 78 44
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:Het project 'Eurocyclo' (actie 6) voorziet de verbetering (en subsidiering) van de sectie Russeignes-Ronse-Beaufaux => zie Wallonie/RAVeL 87 Ronse-Deux Acren
Het ziet er naar uit dat er inderdaad flink geïnvesteerd zal worden. Jammer dat we geen zicht hebben op de planning om al deze projecten te verwezenlijken.
Blijkbaar trekt ook de provincie Oost-Vlaanderen de geldbeugel open om het probleem bij de Rue Beaufaux op te lossen, alhoewel dat toch Waals grondgebied is.
Voor de aanleg van deze fietssnelweg werd een Europees subsidiedossier ingediend dat werd goedgekeurd. De uitvoeringstermijn bedraagt 4 jaar en loopt tot oktober 2021. Dit Europees subsidieproject omvat het grootste deel van de fietssnelweg: deel van Ellezelles tot aan Mgr. Beylstraat (over bestaand tracé van stedelijk wandelpad – inclusief ondertunneling van brug Beaufaux), deel van Barreelstraat tot aan de Viermaartlaan langsheen de bestaande spoorweglijn, via de stationsomgeving onder de Pessemiersbrug tot aan het bestaand nieuw fietspad langsheen de Viermaartlaan en deel tussen Engelsenlaan en grens Russeignies (over oude spoorwegbedding).
De uitvoering gebeurt door de Provincie in nauwe samenwerking met de stad en verloopt gefaseerd. Voor de verschillende delen moet eerst de procedure van start- en projectnota doorlopen die dan telkens moet goedgekeurd worden door de Gemeentelijke Begeleidingscommissie en nadien door de Regionale Mobiliteitscommissie. We zijn dit nu volop aan het doorlopen voor de verschillende fasen.
Bij de uitvoering van de perronwerken door INFRABEL in 2017 werd reeds een aftakking van de toekomstige fietssnelweg naar de Molendam aangelegd. Momenteel heeft de NMBS een bouwvergunning ingediend voor aanleg van een nieuwe reizigersparking en fietsenstalling aan het station. In kader van dat dossier zal ook het deel fietssnelweg aangelegd worden tussen de nieuwe reizigersparking en het station. De start van deze werken is voorzien in het voorjaar 2019.
In het Europees subsidieproject zijn 2 delen van de fietssnelweg niet opgenomen: het deel tussen Engelsenlaan en Leuzesesteenweg en het deel tussen Mgr.Beylstraat en Barreelstraat.
Voor het deel tussen Engelsenlaan en Leuzesesteenweg zal een dubbelrichtingsfietspad aangelegd worden aan de noordelijke zijde ism AWV. Het deel tussen Mgr.Beylstraat en Barreelstraat zal gekoppeld worden aan de heraanleg van de Rotterij ikv rioleringswerken. Voor deze beide delen is nog geen uitvoeringsdatum gekend maar dit zal vermoedelijk na 2021 zijn.
(Nele Defoer - Diensthoofd Mobiliteit & Duurzaamheid - duurzaamheid@ronse.be tel 055 232 751)
De brug van Beaufaux wordt ondertunneld. Het is zo dat voor dit project Wallonië trekker is en wij niet de juiste timing kennen.
Binnenkort hebben wij hierover een overleg om de verschillende werken op elkaar af te stemmen.
(Dries Mieke - departement mobiliteit/provincie Oost-Vlaanderen - tel. 09 267 78 44)
Fietspadverlichting [Ronse]
8.936,78 euro subsidie voor verlichting langs fietssnelweg
16 januari 2019
RONSE - Ronse krijgt voor de installatie van verlichting langs de fietssnelweg F421 ter hoogte van het station een subsidie van 8.936,78 euro van de provincie Oost-Vlaanderen.
De F421 moet op termijn Ronse doorkruisen van oost naar west. Fietsers zullen via de fietssnelweg naar Ellezelles, Flobecq, Lessines en Geraardsbergen kunnen rijden. In de westelijke richting moet de fietsroute via Mont-de-L’Enclus naar Avelgem lopen. Met de subsidie van de provincie kan Ronse verlichting laten plaatsen vanaf de parking van het station tot en met de fietsenstalling.
https://www.hln.be/regio/ronse/8-936-78-euro-subsidie-voor-verlichting-langs-fietssnelweg~aa9ab1ac/
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
Intrigerende afbeelding.
Bestaat het getoonde fietspad werkelijk ? Voor zover ik kan zien ligt dat tussen de Molendam en het spoor.
Als dat klopt kan het niet doorlopen tot de Nieuwbrugstraat - maar hoe dan wel ?
Bestaat het getoonde fietspad werkelijk ? Voor zover ik kan zien ligt dat tussen de Molendam en het spoor.
Als dat klopt kan het niet doorlopen tot de Nieuwbrugstraat - maar hoe dan wel ?
Idee fietsbrug [Ronse]
Groen stelt voor om sportzone 't Rosco veilig te ontsluiten
Stadsbestuur vindt fietsersbrugof -tunnel het onderzoeken waard
1 februari 2019
RONSE - Binnen enkele maanden starten er opnieuw werken aan de fietssnelweg F421 die Ronse van oost naar west zal doorkruisen. “Dit is een gelegenheid om meteen ook 't Rosco veilig te ontsluiten met een tunnel of brug aan de Leuzesesteenweg”, vindt Groen.
Het eerste deel dat gerealiseerd wordt, is de verbinding van het station richting Doorniksesteenweg en zo verder naar Rozenaken. Het fietspad zal vanaf het station voor een deel over de oude spoorwegbedding van lijn 87 richting Frasnes lopen. Iets voorbij de Pessemiersbrug aan de Saint-Sauveurstraat gaat het omhoog en krijgt het aansluiting met het bestaande fietspad langs de Viermaartlaan. “Omdat nu al een gedeelte van de oude treinbedding gebruikt wordt, staat niets in de weg om dit fietspad meteen naar 't Rosco door te trekken”, zei Lech Schelfout (Groen) op de gemeenteraad. “Voor het nieuwe zwembad en alle sportactiviteiten
in en rond 't Rosco is het erg belangrijk dat er vanuit het centrum van de stad een veilige fietsverbinding komt. Daarom stellen we een fietstunnel of -brug voor aan de gevaarlijke Leuzesesteenweg, vanaf de oude spoorwegbedding. De stad kan best zo snel mogelijk een subsidiedossier indienen bij de Vlaamse overheid. Een fietstunnel of -brug wordt immers voor honderd procent gesubsidieerd. Van aan 't Rosco is het nog slechts een goede kilometer tot aan de taalgrens. Het zou fijn zijn mocht er op korte termijn ook een fietssnelweg komen die helemaal doorloopt tot in Leuze. De provincie en onze Waalse zuiderburen staan te springen om dit te realiseren.”
De meerderheid bleek niet afkerig te staan tegenover het idee. “Een veilige fietsverbinding naar 't Rosco door een brug of tunnel is een constructief voorstel”, reageert Jan Foulon (CD&V).
Aanwinst
“Met de Oude Leuzesesteenweg hebben we al een fietsstraat vanaf de rotonde tussen de Viermaartlaan en de Doorniksesteenweg, maar die kan misschien beter aangeduid worden. Helaas staat de fietsverbinding via de oude spoorwegbedding naar Frasnes het minst ver. Maar ik ben het ermee eens dat dergelijke veilige fietssnelwegen een aanwinst zijn voor de stad. Als eerste staan de verbindingen richting Rozenaken en Vloesberg op het programma. Hier zitten we minstens al in de ontwerpfase of zijn concrete werken bezig.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190201_04145607
https://www.hln.be/regio/ronse/-trek-fietssnelweg-f421-met-fietstunnel-of-brug-door-tot-sporthal-t-rosco~ac1cb2f4/
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
deze fietsbrug ligt wel niet op de lijn 87eeuwige reiziger a écrit:Groen stelt voor om sportzone 't Rosco veilig te ontsluiten
Stadsbestuur vindt fietsersbrugof -tunnel het onderzoeken waard
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
joverwimp a écrit:deze fietsbrug ligt wel niet op de lijn 87
Juist, foutje van mij. Dat moet spoorlijn 86 zijn.
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
Het lijkt me eerder een aftakking van de L86 naar een brug (of tunnel) over/onder de Leuzesteenweg.eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:deze fietsbrug ligt wel niet op de lijn 87
Juist, foutje van mij. Dat moet spoorlijn 86 zijn.
Zo druk is die baan ook weer niet dus ik vrees dat Ronse zijn middelen liever elders besteed.
Nog iets vernomen over de al lang geplande brug/tunnel die de Leirekensroute (L61) veilig over de N47 moet loodsen?
Fietstunnel Leirekensroute N47
joverwimp a écrit:Nog iets vernomen over de al lang geplande brug/tunnel die de Leirekensroute (L61) veilig over de N47 moet loodsen?
Blijkbaar iets van lange adem...
https://velo-ravel.forumactif.org/t447p25-l061-aalst-opwijk-londerzeel-leirekensroute-l61-fietssnelweg-f27#15426
Inbouw lichtbakens [Ronse]
F45 KLUISBERGEN EN F421 RONSE: OPGELET!
zaterdag 5 oktober 2019
In de week van 7 tot 12 oktober worden in Ronse en Kluisbergen op 2 fietssnelwegtrajecten lichtbakens ingebouwd in de verharding.
De provincie Oost-Vlaanderen laat in Ruien tussen Kapellestraat en Kattestraat, en in Ronse tussen Rotterij en Verbrandenbosstraat, lichtbakens plaatsen in de fietsweg. Het gaat over een testproject, waarbij de Provincie wil nagaan of deze autonome lichtjes op zonne-energie een alternatief kunnen bieden in zones waaromwille van natuurwaarden een openbare verlichting geplaatst kan worden. De Provincie wil onderzoeken of de lichtbakens voor een betere geleiding zorgen zonder een storend effect te hebben op de omgeving.
Tijdens de werken blijven de F45 en de F421 toegankelijk, maar lokaal kan er beperkte hinder zijn.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/f45-kluisbergen-en-f421-ronse-opgelet
Uitbouw Engelsenlaan - gemeentegrens [Ronse]
Licht op groen om fietssnelweg richting Rozenaken aan te leggen
19 oktober 2019
RONSE - De provincieraad heeft het licht op groen gezet om de fietssnelweg F421 tussen de Engelsenlaan en de grens met Rozenaken aan te leggen.
“Met dit project wordt een belangrijk deel van de fietssnelweg F421 tussen Geraardsbergen en Avelgem aangepakt”, zegt provincieraadslid Marleen Van De Populiere (N-VA). “Het aan te leggen traject zal een lengte hebben van 2,2 km. Op de kruising met drie gemeentewegen zullen verkeersplateaus aangelegd worden als verkeersremmer voor het verkeer op de gemeenteweg. Langs het traject zullen ook struiken en bomen aangeplant worden. Het stuk fietssnelweg is een belangrijke bouwsteen in de verdere realisatie van de fietssnelweg F421.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/ronse/licht-op-groen-om-fietssnelweg-richting-rozenaken-aan-te-leggen~a7237e05/
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
eeuwige reiziger a écrit:Licht op groen om fietssnelweg richting Rozenaken aan te leggen
19 oktober 2019
RONSE - De provincieraad heeft het licht op groen gezet om de fietssnelweg F421 tussen de Engelsenlaan en de grens met Rozenaken aan te leggen.
“Met dit project wordt een belangrijk deel van de fietssnelweg F421 tussen Geraardsbergen en Avelgem aangepakt”, zegt provincieraadslid Marleen Van De Populiere (N-VA). “Het aan te leggen traject zal een lengte hebben van 2,2 km. Op de kruising met drie gemeentewegen zullen verkeersplateaus aangelegd worden als verkeersremmer voor het verkeer op de gemeenteweg. Langs het traject zullen ook struiken en bomen aangeplant worden. Het stuk fietssnelweg is een belangrijke bouwsteen in de verdere realisatie van de fietssnelweg F421.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/ronse/licht-op-groen-om-fietssnelweg-richting-rozenaken-aan-te-leggen~a7237e05/
Voor een goed begrip: het gaat hier over de Oude Doorniksweg. Niet overal verhard, maar je kan er al langer met de fiets over rijden.
Moeilijker maar veel urgenter is de oostelijke verbinding tussen kp 34-91 ! Pro memorie: dit is een onderdeel van de Euro-velo route 5, in Wallonië grotendeels gerealiseerd.
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
Gaat dit niet over de L83 ?
https://fietssnelwegen.be/f421
Het stuk in het paars over op deze kaart ?
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?hl=en_US&mid=1ZduDZZiHtqH1JjwFxscDiKDBmEU&ll=50.74127495760702%2C3.573069499999974&z=14
https://velo-ravel.forumactif.org/t1355-l083-taal-grens-russeignies-ronse-station-f421
http://velo-ravel.net/2015/2015-04-14_Ronse_L83.htm
https://fietssnelwegen.be/f421
Het stuk in het paars over op deze kaart ?
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?hl=en_US&mid=1ZduDZZiHtqH1JjwFxscDiKDBmEU&ll=50.74127495760702%2C3.573069499999974&z=14
https://velo-ravel.forumactif.org/t1355-l083-taal-grens-russeignies-ronse-station-f421
http://velo-ravel.net/2015/2015-04-14_Ronse_L83.htm
L83
velo-ravel.net a écrit:Gaat dit niet over de L83 ?[/url]
Het stuk in het paars over op deze kaart ?
Ja, dat klopt. Ik heb me overduidelijk vergist.
joverwimp a écrit:Voor een goed begrip: het gaat hier over de Oude Doorniksweg. Niet overal verhard, maar je kan er al langer met de fiets over rijden.
Ja, alleen jammer dat de spoorwegbedding aan Waalse kant verkocht en verkaveld werd.
Dernière édition par eeuwige reiziger le Dim 20 Oct 2019 - 19:26, édité 1 fois
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
eeuwige reiziger a écrit:
Ja, dat klopt. Ik heb me overduidelijk vergist.
Op de goede plaats geplaatst.
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
De omgevingsvergunning voor het deel tussen het station en de Barreelstraat kan bijna aangevraagd worden, de plannen hiervoor zitten in de laatste fase.
De omgevingsvergunning voor het deel van het wandelpad hopen wij begin 2021 jaar te kunnen indienen.
Het ontwerp van de tunnel onder de rue Beaufaux werd afgerond door Wallonië en verloopt nog volgens schema. Vermoedelijke start van de werken ook volgend jaar.
(mieke.dries@oost-vlaanderen.be )
De omgevingsvergunning voor het deel van het wandelpad hopen wij begin 2021 jaar te kunnen indienen.
Het ontwerp van de tunnel onder de rue Beaufaux werd afgerond door Wallonië en verloopt nog volgens schema. Vermoedelijke start van de werken ook volgend jaar.
(mieke.dries@oost-vlaanderen.be )
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
Voor het traject pont Beaufaux-Ronse (Europees subsidieproject Interreg EuroCyclo) werd uitstel verkregen en is de deadline verschoven naar eind 2022.
Aangezien dit deel fietssnelweg door waardevol natuurgebied loopt, moeten een aantal maatregelen genomen worden mbt natuur- en boscompensatie waardoor de vergunningsaanvraag vertraging heeft opgelopen. Normaal gezien zou na de zomer de vergunning moeten kunnen ingediend worden. De uitvoering zal dan voor 2022 zijn.
Nele.Defoer@ronse.be
Diensthoofd Mobiliteit & Duurzaamheid
055 232 751
mobiliteit@ronse.be
Aangezien dit deel fietssnelweg door waardevol natuurgebied loopt, moeten een aantal maatregelen genomen worden mbt natuur- en boscompensatie waardoor de vergunningsaanvraag vertraging heeft opgelopen. Normaal gezien zou na de zomer de vergunning moeten kunnen ingediend worden. De uitvoering zal dan voor 2022 zijn.
Nele.Defoer@ronse.be
Diensthoofd Mobiliteit & Duurzaamheid
055 232 751
mobiliteit@ronse.be
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
De aanvraag van omgevingsvergunning voor het deel fietssnelweg tussen Mgr.Beylstraat en Ellezelles werd ingetrokken door de Provincie en zal na de zomer opnieuw ingediend worden. Hierdoor is de uitvoering iets verschoven en zal het vermoedelijk 2023 worden. De voorziene middelen uit het Europees subsidieproject werden verschoven en zullen gebruikt worden voor de delen die momenteel aangelegd worden (deel Viermaartlaan-station en deel station – Barreelstraat (waarvan uitvoering voorzien is voor najaar 2022).
Nele Defoer
Diensthoofd Mobiliteit & Duurzaamheid
Lokaal Bestuur Ronse
055 232 751
mobiliteit@ronse.be
Nele Defoer
Diensthoofd Mobiliteit & Duurzaamheid
Lokaal Bestuur Ronse
055 232 751
mobiliteit@ronse.be
Re: L087 Ronse (Station) - Ellezelles (Taal Grens) F421
In het recente stadsmagazine van Ronse staat op pagina 23 meer info over de stand van zaken van verschillende fietssnelwegen, waaronder die richting Ellezelles: https://www.ronse.be/sites/ronse/files/2023-03/Inzicht_92_maart_2023.pdf
FIETSSNELWEG F421 WORK IN PROGRESS
Momenteel wordt in Ronse volop gewerkt aan de fietssnelweg F421 die Ronse doorkruist van Ellezelles tot Russeignies. De uitvoering verloopt gefaseerd. Vanaf de grens met Russeignies tot aan het station is de fietssnelweg onder- tussen helemaal aangelegd en volop in gebruik. Voor het onderhoud ervan wordt door de Provincie Oost-Vlaanderen een subsidie aan Ronse toegekend. Op het deel tussen de Engelsenlaan en Russeignies werd eind vorig jaar een nieuwe rustplek met speels zitelement ingericht. Je kan er even afstappen en genieten van de rust en het weidse uitzicht op de groene omgeving en het Kluisbos.
Fietssnelweg station-Barreelstraat
Geleidelijk aan wordt opgeschoven richting Ellezelles. Een volgende fase is het deel tussen het station en de Barreelstraat. Deze werken zijn gestart in het najaar 2022 en zijn bijna afgerond. Hier werd gekozen voor een 3 meter-brede asfaltverharding langs de treinbedding. Het sluit aan op het reeds aangelegde deel van de fietssnelweg aan de nieuwe stationsparking en loopt langs de spoorlijn over de nieu- we fietsbruggen van de Nieuwebrug- en Elzelestraat tot aan de Barreelstraat. Aan de Elzelestraat is een trap met fietsgoot gemaakt naar de fietssnelweg. In een latere fase zal aan de Barreelstraat, samen met de heraanleg van de Geraardsbergenstraat, een fietstunnel voorzien worden onder de treinsporen.
Fietstunnel Beaufaux
Om vanuit Ronse vlot te kunnen doorrijden naar Ellezelles, wordt op het einde van het stedelijk wandelpad een fietstun- nel aangelegd onder de brug van Rue Beaufaux in Ellezelles. De werken zijn inmiddels gestart en worden uitgevoerd door Service Public de Wallonie. Na de nodige snoeiwerken vol- gen de nutsmaatschappijen met hun leidingen. Daarna kan de aannemer starten met de aanleg van de tunnel. Hierbij zal ook de bestaande trap vanop het wandelpad naar Rue Beaufaux afgebroken worden en vervangen door een nieuwe trap en comfortabele fietsoprit. Tijdens de aanleg van de tunnel is geen verkeer over de brug mogelijk en wordt een omleiding voorzien.
Het einde van de werken is gepland tegen december 2023.
FIETSSNELWEG F421 WORK IN PROGRESS
Momenteel wordt in Ronse volop gewerkt aan de fietssnelweg F421 die Ronse doorkruist van Ellezelles tot Russeignies. De uitvoering verloopt gefaseerd. Vanaf de grens met Russeignies tot aan het station is de fietssnelweg onder- tussen helemaal aangelegd en volop in gebruik. Voor het onderhoud ervan wordt door de Provincie Oost-Vlaanderen een subsidie aan Ronse toegekend. Op het deel tussen de Engelsenlaan en Russeignies werd eind vorig jaar een nieuwe rustplek met speels zitelement ingericht. Je kan er even afstappen en genieten van de rust en het weidse uitzicht op de groene omgeving en het Kluisbos.
Fietssnelweg station-Barreelstraat
Geleidelijk aan wordt opgeschoven richting Ellezelles. Een volgende fase is het deel tussen het station en de Barreelstraat. Deze werken zijn gestart in het najaar 2022 en zijn bijna afgerond. Hier werd gekozen voor een 3 meter-brede asfaltverharding langs de treinbedding. Het sluit aan op het reeds aangelegde deel van de fietssnelweg aan de nieuwe stationsparking en loopt langs de spoorlijn over de nieu- we fietsbruggen van de Nieuwebrug- en Elzelestraat tot aan de Barreelstraat. Aan de Elzelestraat is een trap met fietsgoot gemaakt naar de fietssnelweg. In een latere fase zal aan de Barreelstraat, samen met de heraanleg van de Geraardsbergenstraat, een fietstunnel voorzien worden onder de treinsporen.
Fietstunnel Beaufaux
Om vanuit Ronse vlot te kunnen doorrijden naar Ellezelles, wordt op het einde van het stedelijk wandelpad een fietstun- nel aangelegd onder de brug van Rue Beaufaux in Ellezelles. De werken zijn inmiddels gestart en worden uitgevoerd door Service Public de Wallonie. Na de nodige snoeiwerken vol- gen de nutsmaatschappijen met hun leidingen. Daarna kan de aannemer starten met de aanleg van de tunnel. Hierbij zal ook de bestaande trap vanop het wandelpad naar Rue Beaufaux afgebroken worden en vervangen door een nieuwe trap en comfortabele fietsoprit. Tijdens de aanleg van de tunnel is geen verkeer over de brug mogelijk en wordt een omleiding voorzien.
Het einde van de werken is gepland tegen december 2023.
Papylu² et eeuwige reiziger aiment ce message
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
» 09 Itinéraire N°2 - W2 - Véloroute de la bière - Partie Ronse - Deux-acren (ex RAVeL L087 Ronse - Lessines)
» RAVeL L087 Ellezelles (frontière linguistique) - Deux-acren (ex RAVeL L87 Ronse - Lessines)
» F001 part 3 Zemst - Mechelen (vlaams Brabant) (Fietssnelweg F1)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
» 09 Itinéraire N°2 - W2 - Véloroute de la bière - Partie Ronse - Deux-acren (ex RAVeL L087 Ronse - Lessines)
» RAVeL L087 Ellezelles (frontière linguistique) - Deux-acren (ex RAVeL L87 Ronse - Lessines)
» F001 part 3 Zemst - Mechelen (vlaams Brabant) (Fietssnelweg F1)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum