Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
Dû à la construction d'un nouveau pont et de l'élargissement du canal à cet endroit, le passage par le chemin de halage (des deux côtés) est impossible. Les travaux de construction sont terminés. Il ne reste qu'élargir le canal. Fin des travaux: 2013.
http://www.lanaken.be/Leven/Brug_Briegden/Project_Brug_Briegden
En plus, il est interdit formellement de passer en vélo par les routes de déviation prévues pour le trafic motorisé.
De nieuwe brug in Briegden wordt gebouwd in opdracht van NV De Scheepvaart.
De werken verlopen in 3 grote fases.
Bouw van de nieuwe brug (2011 – 2012)
Bouw nieuwe oevers (2012 – 2013)
Verbreden van het kanaal (2013)
http://www.lanaken.be/Leven/Brug_Briegden/Project_Brug_Briegden
En plus, il est interdit formellement de passer en vélo par les routes de déviation prévues pour le trafic motorisé.
Re: Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
eeuwige reiziger a écrit:
ALBERTKANAAL: Moet een fietssnelweg van zowat 50 km worden dwars door de provincie. Alle knelpunten werden in kaart gebracht en de mogelijke oplossingen opgelijst. "De meeste knelpunten zijn met vrij eenvoudige middelen op te lossen, bijvoorbeeld door borden aan te brengen of kleine doorsteken te realiseren", zegt Peuskens. Andere knelpunten zijn moeilijker weg te werken. Zo moeten fietsers in Beringen een omweg maken omdat bedrijven het jaagpad hebben ingenomen. De mogelijke oplossingen worden nog afgewogen.
http://www.hildecrevits.be/nl/twee-nieuwe-fietssnelwegen
Verhoging bruggen
Nog 19 bruggen verhoogd over Albertkanaal Limburg
BRUSSEL - De Vlaamse regering heeft vrijdag zes grote infrastructuurprojecten geselecteerd die het absoluut wil realiseren. Die zijn samen goed voor een investering van 750 miljoen euro. In Limburg worden acht bruggen via publiek-private samenwerking (pps) verhoogd en zeven via de reguliere middelen.
De Vlaamse regering heeft vrijdag aan Via-Invest de opdracht gegeven om de realisatie van zes grote infrastructuurprojecten voor te bereiden. Via-invest is het vehikel waarmee de Vlaamse overheid via pps-constructies missing links wil wegwerken. Naast twee doortochten in Brugge, de N8 in Ieper, de ring rond Gent, en de Brusselse ring/Zaventem springt vooral de verhoging van 15 bruggen over het Albertkanaal in het oog - goed voor 108 miljoen euro. 18 andere bruggen worden met 126 miljoen euro reguliere middelen verhoogd. De verhogingen zijn nodig om grotere containerschepen te kunnen toelaten op het kanaal. Nu kunnen er schepen met drie lagen containers onder de bruggen varen. Tegen 2020 moeten alle bruggen voldoende hoog zijn (minstens 9,10 meter) om schepen met vier lagen containers door te laten. Daarnaast wordt het kanaal aan die bruggen verbreed.
Over het Albertkanaal tussen Antwerpen en Kanne-Riemst liggen 63 bruggen: 30 op Antwerps en 33 op Limburgs grondgebied. Daarvan worden er respectievelijk zeven en acht via pps verhoogd. Hoe ver staat het met de 33 bruggen over het Albertkanaal in Limburg? 13 bruggen zijn al verhoogd: Ham-Genebos, Oostham, kolenhaven Beringen, Sluis Hasselt, Sluis Diepenbeek, Sluis Genk, Genk-Sledderlo, Gellok-Kompveld, spoorwegbrug Gellik, Briegden, Veldwezelt, Vroenhoven en Kanne. 8 bruggen worden via pps-constructie verhoogd: Kwaadmechelen-Zwartenhoek, Paal-Tervant, Beringen, Lummen, Stokrooi, Kuringen, Zutendaal en Eigenbilzen. 11 bruggen worden met reguliere middelen verhoogd: Darse-Tessenderlo, Tessenderlo, Kolenhaven Lummen, Lummen, Zolder aan E314, Zolder, spoorbrug Kuringen, Hasselt, spoorwegbrug Genk, Genk, en kolenhaven Genk. 1 brug is geprogrammeerd/in uitvoering: Sluis van Ham.
Het Belang van Limburg
19 oktober 2013
"Boonbunker" Briegden
Door de verbreding van het Albertkanaal werd de kanaalbunker onderaan de brug in Briegden gesloopt. Naast een militair belang heeft deze bunker ook een grote culturele waarde, aangezien het hier is dat de bekende schrijver, dichter, schilder en kunstenaar Louis Paul Boon de mobilisatie- en meidagen van 1940 heeft meegemaakt. Hij beschreef deze gebeurtenis in het bekende boek “Mijn kleine oorlog”.
Kanaalbunker BH2 Briegden gesloopt.
Sinds enkele jaren is NV De Scheepvaart bezig met grote verbredingwerken aan het Albertkanaal. Te Briegden is recentelijk de brug opnieuw afgebroken en vervangen door een groter exemplaar. Door de verbredingwerken aan het kanaal kwam de bunker langs de zuidzijde van het kanaal in de verbredingzone van het kanaal te liggen waardoor hij diende te verdwijnen binnen het huidige concept van het project.
Ook de steun via de facebookpagina Bunker Briegden van de beschermingsactie Bunker Briegden en de inzet van de initiatiefnemers kon niet meer baten om de sloop van de bunker te vermijden.
(...)
http://www.simonstevin.org/kanaalbunker_briegden.html
http://www.vriendenkringogl.be/content/bunker-briegden
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=44&t=2778
http://www.bunkergordel.be/15-13%20-%20Dreigende%20sloop%20bunker%20Briegden.html
De afbraak in beeld:
http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/extern-louis-paul-boon-bunker-bh2-in-briegden-gesloopt-door-zware-pneumatische-breekhamer.aspx
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=44&t=1462#p27191
De burgemeester van Lanaken, Marino Keulen, kondigde vorig jaar aan dat aan de nieuwe kanaaloever een gedenkplaat komt.
Bunker Briegden
19 januari 2013
Het is NV De Scheepvaart die de verantwoordelijkheid in deze draagt. Niet enkel voor de bouw van een nieuwe brug in Briegden maar OOK voor de afbraak van de bunker daar.
Door het schepencollege van Lanaken is altijd open en eerlijk gecommuniceerd. Wij kiezen voor de conservering van de bunker in Neerharen aan de Zuid-Willemsvaart. Niet voor die in Briegden. De conservering daarvan zou de gemeente - netto - tussen 40.000 euro en 50.000 euro kosten. Als de gemeente tenminste de begroote afbraakkosten van de bunker in Briegden zou ontvangen van NV De Scheepvaart. Want anders komt nog 80.000 tot 100.000 euro - bovenop - de eerder vermeldde 40.000 tot 50.000 euro. Dat is niet meer redelijk!
Zelf ben ik gefascineerd door de geschiedenis van Wereldoorlog II. Wat België betreft heeft die oorlog zich hoofdzakelijk afgespeeld op het grondgebied van de gemeenten Lanaken en Riemst. Fall Gelb, het Duitse krijgsplan was immers gericht op de verovering van de bruggen van Kanne, Vroenhoven en Veldwezelt om zo bezit te nemen van ons land.
We gaan in Briegden, op de plaats van de bunker, een gedenkplaat plaatsen. Met daarop een uitreksel uit Louis Paul Boon's eerste meesterwerk "mijn kleine oorlog" dat o.a zijn mobilisatietijd in Veldwezelt, Kompvelt en Briegden beschrijft. En de eerste oorlogsuren op 10 mei 1940.
http://marino-keulen.blogspot.be/2013/01/bunker-briegden.html
Zicht op de bunker vanop de oude brug:
Grotere kaart weergeven
renouvellement [Stokrooie - Viversel]
Jaagpad tussen Stokrooie en Viversel krijgt nieuw wegdek
HEUSDEN-ZOLDER Het jaagpad tussen Stokrooie (Hasselt) en Viversel (Heusden-Zolder) wordt momenteel vernieuwd. Het gaat om de kanaaloever aan de kant van het autocircuit van Zolder. Wielertoeristen die sakkeren over de losse steentjes moeten dus nog even geduld hebben, klinkt het bij nv De Scheepvaart.
"Het is niet te doen", vloekt wielertoerist Stefaan Vanderheyden uit Tessenderlo. Samen met zijn fietsmakker Filip verlaat hij het jaagpad via het straatje Galgeneinde. "Ik rij hier wekelijks langs. Het was hier prachtig om te fietsen. Maar nu ligt het vol losse steentjes die opspatten en aan je bandjes blijven plakken. Onbegrijpelijk."TijdelijkNv De Scheepvaart, dat de jaagpaden onderhoudt, weet wat er aan de hand is. "We hebben de barsten in het wegdek hersteld en de putten gevuld", zegt woordvoerster Paula Palmans. "Deze toestand is slechts tijdelijk. Er moeten nog twee lagen over en dan zal het weer een mooi, glad wegdek zijn. Nog een beetje geduld dus. "Als het weer meezit, zouden de werken over een tweetal weken afgerond moeten zijn.
Het Belang van Limburg
17 mei 2014
http://www.stokrooie.be/sub/168-fietspad-vernieuwd/
Museum [Vroenhoven]
Nieuw museum vertelt verhaal van het kanaal
3 december 2014
Op 10 januari opent in Vroenhoven bij Riemst het nieuwe museum De Brug. Dat museum vertelt twee grote verhalen, over de scheepvaart langs het Albertkanaal en over de Tweede Wereldoorlog. Het maakt deel uit van een groter belevingscentrum.
Het gebied rond Riemst is een belangrijke historische plaats, niet alleen voor Limburg, maar voor heel België. Het is daar dat de Tweede Wereldoorlog officieel voor ons begon, met de inval van de Duitsers in het fort van Eben Emael. Doorheen dit gebied stroomt ook het Albertkanaal gelegen, die een groot economisch belang heeft voor België. Deze twee verhalen worden samen verteld in het nieuwe museum De Brug in Vroenhoven, Riemst.
Twee verhalen
Het museum zal bestaan uit twee luiken. Eerst is er het verhaal over de binnenvaart in onze regio. Daarnaast wordt het verhaal verteld over het belang van het Albertkanaal tijdens Wereldoorlog II. ‘Het museum bevindt zich op een speciale plaats. Hier in Vroenhoven is effectief de Tweede Wereldoorlog begonnen voor de regio Zuid-Oost Limburg en zelfs voor heel ons land’, vertelt Ilona Beerts, medewerkster van de dienst toerisme in Riemst.
Belevingscentrum
Het museum maakt deel uit van het nieuwe belevingscentrum De Brug in Vroenhoven. De naam heeft het centrum te danken aan de moderne stalen brug waar het rond gelegen is. Die brug was meteen de aanleiding voor de bouw van het museum.
‘De oude geklasseerde brug die er vroeger stond, was te laag voor de nieuwe schepen. Het monument moest dus verdwijnen. Om toch de mensen te herinneren aan het verhaal van de originele brug en van de Tweede Wereldoorlog, is er besloten om dit museum op te richten’, vertelt Sonja Vos, diensthoofd toerisme van Riemst. Ook de aanliggende bunker kwam in gevaar bij het vervangen van de brug. De bunker werd uiteindelijk een weinig verplaatst en is nu te bewonderen als historisch monument.
Nv De Scheepvaart vond dit een goed idee. ‘De doorvaarbreedte hier in Vroenhoven bedroeg slechts 27 meter, veel te smal voor moderne schepen. Het kanaal moest dus verbreed worden, wat met de oude brug niet haalbaar was. Daarom werd met de afdeling Monumenten en Landschappen van de Vlaamse Overheid overeengekomen dat er van afbraak van de oude brug alleen sprake kon zijn als de nieuwe een betekenisvolle meerwaarde zou hebben. Zo is er met beide kanten van het verhaal rekening gehouden en blijft die plaats in Vroenhoven bijzonder.’
Om de beleving compleet te maken, zijn er buiten het museum nog andere dingen te doen. Zo werd er een amfitheater gebouwd en kwm er het horecagedeelte Onder de Brug. ‘Er is een brasserie met beperkte kaart die open is tijdens de museumuren. Verder kunnen toeristen er een kijkje nemen in de nog originele bunker’, zegt Ilona Beerts.
Interactief
Die totale beleving zal ook in het museum doorgetrokken worden. Het wordt namelijk een interactief verhaal. ‘Door bezoekers tussen schermen door te leiden, bootsen we bijvoorbeeld een echt bombardement na. Verder zijn er getuigenissen van mensen die je terug meenemen in de tijd.’ Je kan er ook de namen en gebedsprentjes van de 1.740 slachtoffers vinden.
Met de interactiviteit wil het museum een zo groot mogelijk doelpubliek aanspreken. ‘We richten ons op het grote publiek, in het bijzonder de scholen. Ook mensen die naar het amfitheater of naar De Bunker komen, zullen geprikkeld worden om het museum te komen bezoeken’, zegt Sonja Vos. Verder worden er dagtrips woden georganiseerd in samenwerking met het museum Vroenhoven en het fort van Eben-Emael.
Het museum zal op 8 januari officieel geopend worden, maar kan nu al op veel belangstelling rekenen. ‘Sinds de aanvang van de bouw zijn mensen toch enorm nieuwsgierig en is er veel vraag om te komen kijken.’ Vanaf 10 januari kan het grote publiek er terecht.
http://www.relaaz.be/verhaal-brug-van-vroenhoven-verteld-in-nieuw-museum/
http://architype.org/project/vroenhoven-bridge/
Twee fietssnelwegen tegen 2017
Het Belang van Limburg, 11/03/2016 bladzijde 21
Er komt schot in de aanleg van twee fietssnelwegen, of fiets-o-strades door Limburg. De provincie geeft studiebureaus opdracht om concrete ontwerpen te maken van de werken die nodig zijn. Er komt alvast meteen een verbinding van Ham naar Riemst, grotendeels langs het Albertkanaal, en van Hamont-Achel naar Hasselt. Daarna volgt de verdere verbinding van Hasselt naar Gingelom. “De basisinfrastructuur is er eigenlijk overal”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens. “Het enige wat wij doen, is de punten beveiligen waar de fietssnelwegen het autoverkeer kruisen.” De nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal in Hasselt wordt het knooppunt van beide fietssnelwegen.
“Alle fietsers in Limburg hebben hier voordeel bij”, zegt gedeputeerde Peuskens. “Fietssnelwegen zijn fietspaden bedoeld voor langeafstandsverkeer, die zo veel mogelijk afgescheiden zijn van het autoverkeer om de veiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen. De fietssnelwegen zijn in de eerste plaats bedoeld voor woon-werkverplaatsingen, maar bieden ook voor recreatief gebruik heel wat voordelen. Verschillende onderdelen van de Limburgse fietssnelwegen maken trouwens al deel uit van ons toeristisch fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen zijn immers niet bedoeld om snel te fietsen, wel om over langere afstand te kunnen fietsen met onderweg zo weinig mogelijk stops aan kruispunten. De vraag naar dit soort vlotte fietsverbindingen wordt alsmaar groter.”
“Het Limburgse fietssnelwegennetwerk is opgebouwd rond een Noord-Zuid-as van Hamont- Achel naar Gingelom en een Oost-West-as van Ham naar Riemst. De Oost-West-as loopt grotendeels via de jaagpaden langs het Albertkanaal. De Noord-Zuid-as gaat ten noorden van Hasselt over de oude spoorwegbedding van de Lijn 18.”
In overleg met Wegen en verkeer, De Scheepvaart, NMBS, De Lijn, BTTB, enzomeer liet het provinciebestuur in 2013 een vooronderzoek uitvoeren voor de Albertkanaalroute. In 2014 werd door het studiebureau Arcadis een algemeen wensbeeld van fietssnelwegen uitgetekend met gedetailleerde uitwerking voor de as van HamontAchel tot Gingelom. Op basis van het wensbeeld is een infoen overlegronde georganiseerd bij alle Limburgse gemeenten en is een verder plan van aanpak opgesteld. Daarin engageert het provinciebestuur zich om 100 procent van de aanleg van een fietssnelweg te financieren. De provincie wil beide tracés in uitvoering hebben in het voorjaar 2017.
Fietssluis
De gevaarlijke oversteek over de Grote Baan (N74) in HouthalenHelchteren wordt in een apart dossier gerealiseerd. “We willen een fietssluis aanleggen op de middenberm van de N74. We voorzien hier een aparte projectsubsidie voor. De fietssluis moet er dit jaar nog komen. Op die manier wordt in een klap het gevaarlijkste kruispunt op het tracé van de fietssnelweg tussen Noord-Limburg en Hasselt weggewerkt.”
Ook voor de fietsbrug die aan de ijzeren spoorbrug (foto) in Kuringen komt te hangen, is er een principieel akkoord. Als Infrabel de brug over het Albertkanaal verhoogt, komt de fietsbrug er in één beweging bij. “Dit is budgettair een hele opsteker, een aparte fietsbrug kost immers ongeveer het tienvoud. De kosten voor de aanleg van de fietsbrug worden gedeeld door de provincie, de stad Hasselt en Vlaanderen. Momenteel ligt een eerste raming op 250.000 euro. Streefdatum voor de uitvoering van dit project is 2020, omdat deze fietsbrug gekoppeld is aan het project van de verhoging van de spoorbrug zelf.” De nieuwe fietsbrug zal aan de westzijde aansluiten op de fietsverbinding langs de Demer, die leidt vanaf de abdijsite van Herkenrode, over Stokrooie tot aan de Singel in Hasselt ter hoogte van de kantoren van Het Belang van Limburg.
Over het traject naar Zuid-Limburg wordt nog onderhandeld met de gemeenten Alken, SintTruiden en Gingelom. Maar een exact traject voor de fietssnelweg
Geplande brugverhogingen [Eigenbilzen & Zutendaal]
Kanaalbruggen Bilzen en Zutendaal in 2017 omhoog
Het Belang van Limburg,
Do. 12 Mei 2016, Pagina 24
In 2017-2019 staat de verhoging van de kanaalbruggen van Eigenbilzen en Zutendaal op het programma. Dat is nog een tijdje, maar toch heeft de gemeenteraad van Bilzen zich nu al gebogen over de omleidingen tijdens de werken.
Zoals bekend moet nv De Scheepvaart tegen 2020 bijna alle bruggen over het Albertkanaal verhogen om binnenschepen met vier lagen containers te kunnen laten passeren. In totaal moeten nog 34 bruggen aangepakt worden. In het programma 2017-2019 loopt nu een aanbesteding voor zeven nieuwe bruggen in Zutendaal, Eigenbilzen, Stokrooie, Ham-Zwartenhoek, Herentals-Lier, Geel-Stelen en Eindhout. “Het wordt een publiek-private samenwerking waarvan de precieze timing medio 2017 wordt vastgelegd”, zegt Paula Palmans (De Scheepvaart). “Ten vroegste eind 2017 kunnen de eerste werken starten.”
Jaagpad
In Bilzen en Zutendaal zullen de werken telkens 9 maanden duren. Volgens Bilzens schepen van Mobiliteit Walter Bollen komen de nieuwe metalen boogbruggen op dezelfde plaats als de huidige bruggen. “De bruggen overspannen het kanaal en de oeverstroken, waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor de jaagpaden.”
Naast de bouw van de nieuwe kanaalbrug in Eigenbilzen wordt hier ook de Hoefaertweg heraangelegd. “Er komen vrijliggende eenrichtingsfietspaden”, aldus nog schepen Bollen. Tijdens de werken worden omleidingen voorzien via Munsterbilzen, Mopertingen, Briegden of de Kompveldstraat.
In Zutendaal wordt naast de bouw van de brug ook de Bilzerweg gedeeltelijk heraangelegd met vrijliggende fietspaden. Aan de zijde van Munsterbilzen worden de fietspaden langs de Bilzerweg verbonden met het jaagpad met een dubbelrichtingsfietspad. Aan de zijde van Zutendaal kunnen de fietsers gebruikmaken van de Dijkstraat, met een veilige fietsoversteek aan de bestaande brede middenberm. Tijdens de werken aan de brug in Zutendaal wordt het verkeer omgeleid via Oosterring, Henry Fordlaan en Taunusweg.
Brug Paalsesteenweg & Tervant [Beringen]
Plannen nieuwe kanaalbrug liggen op tafel
Woensdag 30 maart 2016
Het ontwerp van de nieuwe kanaalbrug in Beringen is momenteel in opmaak. Net als alle andere bruggen over het Albertkanaal, moet ook de brug in Beringen meer dan 2 meter verhoogd worden om de doorvaart van schepen met hoger gestapelde containers mogelijk te maken.
"Na de verschillende mogelijkheden te hebben onderzocht, is het studiebureau met een voorstel gekomen waarbij de nieuwe brug schuin over het kanaal zou komen te liggen. Deze nieuwe kanaalbrug wordt in dat voorstel gevolgd door een tweede fiets-en voetgangersbrug die over de Kasteletsingel gaat en daar via een bocht naar rechts op de Kasteletsingel zou aansluiten", legt schepen van verkeer Jean Vanhees uit.
Momenteel bestaat er een consensus tussen alle partijen (scheepvaart, AWV, Stad,...) om dit tracé verder uit te werken.
"We evolueren dus in die richting, maar er is nog niets definitief beslist", zegt Vanhees nog. De Kasteletsingel zal tegelijkertijd heringericht worden. Ook de brug in Tervant moet verhoogd worden. In principe wordt die eerst aangepakt. Het kostenplaatje zal de 2 miljoen euro overschrijden. Beiden bruggen zouden moeten verhoogd zijn tegen 2020.
http://www.internetgazet.be/beringen/plannen-nieuwe-kanaalbrug-liggen-op-tafel.aspx
http://www.tvl.be/nieuws/beringen-krijgt-spectaculaire-brug-over-albertkanaal-26855
Plannen nieuwe brug Tervant bekend
Zondag 15 mei 2016
NV De Scheepvaart heeft de plannen voor de nieuwe brug in Tervant bekend gemaakt via haar website. De nieuwe metalen boogbrug wordt op dezelfde plaats als de huidige brug gebouwd. Deze brug wordt gebouwd volgens het principe van de ‘generieke bruggen’ die op verschillende locaties langs het Albertkanaal gebruikt worden. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd.
De brug heeft een totale overspanning van 123 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 m) ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor jaagpaden (en de Scheepvaartstraat).
De aansluiting van de Scheepvaartstraat ter hoogte van de brug (richting Tervant) zal worden afgesloten. Er wordt vanaf de Scheepvaartstraat een nieuwe weg (dubbelrichting) aangelegd onder de brug met een aansluiting op de Beverlosesteenweg ter hoogte van de parking van het kerkhof.
Bij de heraanleg van de Beverlosesteenweg blijft het huidige 2x1 rijstrokenprofiel behouden. Naast de rijweg komen er vrijliggende eenrichtingsfietspaden. Op de rechteroever (zijde Beringen / Beverlo) wordt het fietspad langs de oostzijde van de Beverlosesteenweg verbonden met het jaagpad door middel van een dubbelrichtingsfietspad over het oostelijk talud van de weg. Het fietspad langs de westzijde van de Beverlosesteenweg wordt verbonden met het jaagpad via de Schipperstraat. Op de linkeroever (zijde Paal) wordt er geen afzonderlijke fietsverbinding tussen de fietspaden langs de Beverlosesteenweg en het jaagpad voorzien. De fietsers kunnen hier gebruik maken van de Scheepvaartstraat.
Hoe zit het met de planning of fasering van de werken?
De planning en fasering worden op een later tijdstip toegelicht. De eigenlijke start van de werken wordt immers ten vroegste in 2018 voorzien. Het staat echter vast dat de Beverlosesteenweg bij de bouw van de brug meerdere maanden onderbroken zal zijn. Voor het lokaal verkeer wordt er een omleiding via de Industrieweg => N29 – Paalsesteenweg => N72 – Kasteletsingel => Nijverheidstraat => Kruisbaan ingesteld. Het bovenlokale verkeer dat aankomt op complex 25 wordt doorverwezen naar complex 25A, vervolgens via de N73, richting Zeventig Zillenweg en Zuidstraat naar de N72 in Beverlo. Van zodra de effectieve startdatum gekend is, volgt er een meer gerichte communicatie met betrekking tot de timing, fasering, omleidingen en alternatieve verbinding over het Albertkanaal.
http://www.internetgazet.be/beringen/plannen-nieuwe-brug-tervant-bekend.aspx
Kaaistraat [Beringen]
Jaagpad afgesloten ter hoogte van Euro Shoe
14/11/2016
BERINGEN - Vanaf maandag 14 november zullen er werken plaatsvinden aan de containerterminal van EURO SHOE GROUP op Beringen-Zuid.
Omwille van veiligheidsredenen zal het jaagpad permanent afgesloten blijven voor fietsers en dit tot het einde van het jaar. Dit betekent dat fietsers niet alleen gedurende weekdagen hier niet meer kunnen passeren maar dat ook in de weekends het jaagpad afgesloten blijft. Er is een omleiding voorzien over het bedrijventerrein
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blrva_02570594
Photos in Hasselt tussen KP 82 en KP98
Fotos : https://goo.gl/photos/ttAtYry8K9nnGHdaA
Diaporama
title="2016-12-27 Kanaal Albert (KP 82-98)" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Diaporama
title="2016-12-27 Kanaal Albert (KP 82-98)" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Dernière édition par velo-ravel.net le Mer 25 Mar 2020 - 19:32, édité 1 fois
eeuwige reiziger aime ce message
Kaart aangepast
Kaart aangepast, zuider oeverbijgevoegd tussen KP96 en kanaalkom (in paars op de kaart)
Fotos : https://goo.gl/photos/W7ZcahJeMjWSSogm7
Diaporama :
title="2016-12-27 Kanaal Albert (KP 95 - Kanaalkom Hasselt)
" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Fotos : https://goo.gl/photos/W7ZcahJeMjWSSogm7
Diaporama :
title="2016-12-27 Kanaal Albert (KP 95 - Kanaalkom Hasselt)
" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Dernière édition par velo-ravel.net le Dim 29 Mar 2020 - 17:58, édité 1 fois
Ajout fiche KP 82-98
KP82-98
http://www.velo-ravel.net/2016/2016-12-27%20Kanaal%20Albert%20(KP%2082-98).htm
KP95-96
http://www.velo-ravel.net/2016/2016-12-27%20Kanaal%20Albert%20(KP%2095-96).htm
Fietssnelweg Albertkanaal moet volgend jaar klaar zijn
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170621_02935799
De fietssnelweg tussen Ham en Riemst moet in 2018 klaar zijn, de bruggen die op het tracé aangelegd worden, volgen twee jaar later. De werken zouden eigenlijk gisteren van start gaan, maar omdat het ook voor wegenwerkers te warm was, bleef het bij de onthulling van een bordje. De fietsostrade, die het Albertkanaal volgt, wordt in Ham nog doorgetrokken tot in Antwerpen.
Om tot de fietssnelweg Ham-Riemst te komen, zijn een aantal kleinere ingrepen nodig”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens. “Zo moeten we de herkenbaarheid als fietssnelweg verhogen, en tegelijk moeten ...
Re: Fietssnelweg Albertkanaal moet volgend jaar klaar zijn
De fietssnelweg tussen Ham en Riemst moet in 2018 klaar zijn, de bruggen die op het tracé aangelegd worden, volgen twee jaar later. De werken zouden eigenlijk gisteren van start gaan, maar omdat het ook voor wegenwerkers te warm was, bleef het bij de onthulling van een bordje. De fietsostrade, die het Albertkanaal volgt, wordt in Ham nog doorgetrokken tot in Antwerpen.
Om tot de fietssnelweg Ham-Riemst te komen, zijn een aantal kleinere ingrepen nodig”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens. “Zo moeten we de herkenbaarheid als fietssnelweg verhogen, en tegelijk moeten ...
... en tegelijk moeten we natuurlijk zorgen voor het comfort en de veiligheid van de fietsers.”
De werken tussen Hasselt en Zolder starten nog voor het bouwverlof, meteen nadien volgt het tracé tussen Riemst en Bilzen. Het wegdek moet op die stukken nergens opgebroken worden, dus fietsers zullen geen hinder ondervinden.
Blauwe driehoek
“Vanaf het voorjaar 2018 worden dan nog een aantal dubbelrichtingsfietspaden aangelegd op gedeelten van het tracé waar het jaagpad niet gevolgd kan worden”, gaat Peuskens voort.
“Bovendien zullen alle fietssnelwegen herkenbaar zijn door een blauwe driehoek met het nummer van de fietsostrade er in.” De fietssnelweg richting Ham krijgt het nummer F5 mee, en vanaf Godsheide-Sas tot Riemst F72. “Er komen ook rustpunten en infoborden.”
Doel is dat fietsers sneller en veiliger, dus zonder al te veel kruispunten te moeten dwarsen, op hun bestemming geraken. Er is ook een rol weggelegd voor de lokale politie.
Geen brommers of tractoren
“Het spreekt voor zich dat we de politie gaan vragen toezicht te houden op wie deze fietssnelwegen gebruikt”, zegt de Hasseltse schepen van MobiliteitHabib El Ouakili (SP.A). “Brommers, auto's of tractoren moeten er niet komen.”
Bij de nieuwe fietsersbrug in Godsheide, die het knooppunt in Limburg moet worden, wisselt de fietssnelweg van oever. Vanaf daar komt er via de Corda Campus ook een verbinding richting Noord-Limburg. In het westen van de provincie wordt de fietsostrade voorbij Ham doorgetrokken tot in Antwerpen, goed voor 78 kilometer fietsverbinding.
Bruggen
De werken kosten - inclusief de 4,7 miljoen voor de brug in Godsheide - 13 miljoen euro. De provincie Limburg betaalt daarvan 9 miljoen, de rest wordt gefinancierd door Europa en Vlaanderen. De tracés zijn klaar in 2018, tegen 2020 zouden ook de bruggen afgewerkt moeten zijn.
Provincie bouwt netwerk van fietssnelwegen: eerste werken gestart te Hasselt
woensdag, 21 juni 2017
In opdracht van het Limburgs provinciebestuur is aannemersbedrijf Hoogmartens gestart met de eerste werken voor de inrichting van een fietssnelweg langs de Albertkanaalroute tussen Ham en Riemst.
Gedeputeerde van mobiliteit Jean-Paul Peuskens: “De aanleg past in de uitbouw van een netwerk van fietssnelwegen, die zorgen voor comfortabele fietsverbindingen over langere afstand met zo weinig mogelijk stops aan kruispunten. Omdat het aantal kruispunten met ander verkeer beperkt blijft en de trajecten ervan zoveel mogelijk rechtdoor lopen zorgen fietssnelwegen ervoor dat je als fietser tijdswinst boekt zonder dat je sneller hoeft te trappen. En belangrijker nog: meer comfort en minder kruispunten betekenen ook meer veiligheid voor de fietsers”.
De werken om een fietssnelweg in te richten die van Oost naar West dwars door de provincie loopt, zijn zopas gestart.
“Het is de eerste fietsverbinding over lange afstand die we volledig als fietssnelweg inrichten. De volgende jaren zullen we dat ook op andere plaatsen in de provincie doen. Zo bouwen we aan een sterk netwerk dat de ruggengraat zal vormen van alle fietsverbindingen in onze provincie”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Tussen Ham en Riemst komt een fietssnelweg naast een watersnelweg. Via het Albertkanaal vervoeren we enorme vrachten zonder file en via de fietssnelweg naast het kanaal kunnen pendelaars en studenten ook zonder file naar hun werk of school. Vlaanderen trekt voluit de kaart van de fietssnelwegen: deze bestuursperiode komen er maar liefst 80. Zo krijgen steeds meer Vlamingen de kans om snel en comfortabel naar het werk of de school te fietsen”.
In eerste instantie gaat het om een aantal kleinere ingrepen die de herkenbaarheid als fietssnelweg verhogen en het comfort en de veiligheid voor de fietser verbeteren.
Werken van start
De aannemer is met de werken gestart op het gedeelte van de fietssnelweg van Hasselt tot Heusden-Zolder. Na het bouwverlof wordt er gewerkt op het gedeelte tussen Riemst en Bilzen. Omdat er op deze gedeelten nergens nieuwe wegenis op het fietspad moet worden aangebracht, zullen de werken geen hinder meebrengen voor de fietsers op de route. Vanaf het voorjaar van 2018 worden een aantal dubbelrichtingsfietspaden aangelegd op die gedeelten van het tracé waar het jaagpad niet kan gevolgd worden.
Comfort en veiligheid centraal
Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens: “Bij de werken houden we rekening met afspraken die we samen met alle Vlaamse provincies gemaakt hebben. Samen bouwen we de volgende jaren zo over de provinciegrenzen heen aan een netwerk van veilige en comfortabele fietsverbindingen tussen alle Vlaamse steden”.
Alle fietssnelwegen zijn herkenbaar door het gebruik van een gemeenschappelijk logo. Ook de inrichting van rustpunten en infoborden langs de fietssnelwegen en de bewegwijzering tussen de fietssnelwegen en de omliggende dorpskernen gebeuren overal uniform en dat volgens de gemaakte afspraken.
Tijdswinst door minder kruispunten
Fietssnelwegen of fietsostrades leveren de fietser tijdswinst op omdat zij zoveel mogelijk langs een vlak en rechtlijnig tracé lopen en omdat het aantal stops aan kruispunten beperkt is.
Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens: “Comfort en veiligheid staan centraal op de fietsostrades. Eén van de maatregelen om het comfort en de veiligheid te verbeteren is het beperken van het aantal kruispunten. Bijkomend voordeel van die maatregel is dat je als fietser tijdswinst boekt zonder dat je sneller hoeft te trappen”.
“Het inschakelen van jaagpaden in routenetwerken past perfect binnen de multifunctionele visie van onze waterwegen, al is het wel zaak om mogelijke conflicten met bijvoorbeeld laad- en losactiviteiten te beheersen”, benadrukt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: “Op jaagpaden blijft de snelheid trouwens voor iedereen ook in de toekomst beperkt tot 30 km/uur.”
F5 en F72
De fietssnelweg langs de Albertkanaalroute sluit in Ham aan op de fietssnelweg van de provincie Antwerpen. De inrichting van het gedeelte op Antwerps grondgebied is nog in voorbereiding. Het gedeelte tussen de beide provinciehoofdsteden Antwerpen en Hasselt heeft het nummer F5. Dit past in de afspraken tussen de provincies om fietssnelwegen tussen 2 provinciehoofdsteden een eigen nummer te geven, dat geldt voor het ganse traject tussen de beide steden. Vanaf het Sas van Godsheide tot in Riemst is het nummer van de fietssnelweg F72.
Op het grondgebied van Ham (tevens het theoretisch startpunt van de fietssnelweg) zal de fietssnelweg aan zuidelijke zijde van het Albertkanaal het tracé van de Nikelaan volgen om vervolgens op de enkelrichtingsfietspaden van de Dijkstraat, Veldhovenstraat en de Bergstraat aan te sluiten. De N110 zal hierbij de aansluiting verzorgen tussen de en de fietssnelwegen op het grondgebied van Antwerpen en lopende richting Balen.
Geplande werken langs de Albertkanaalroute: omleidingen
Het projectonderwerp zelf zal via de Zandstraat haar traject aan de noordelijke zijde van het Albertkanaal vervolgen tot aan het Sas van Godsheide. Tijdens dit trajectverloop werden volgende plaatselijke omleidingen voorzien:
- Aan het bedrijventerrein van Ravenshout te Tessenderlo/Ham/Beringen wordt omwille van de aanwezige bedrijvigheid met watergebonden activiteit op dit (toekomstig) bedrijventerrein een omleiding voorzien met een fietsweg langs het perceel van Black and Decker en het gebruik van de fietspaden (zij het in een enkelrichtingsfietspaden vorm) op het bedrijventerrein zelf.
- Aan Euroshoe te Beringen/Heusden – Zolder wordt door de aanwezigheid van bedrijvigheid met watergebonden activiteit op dit bedrijventerrein een omleiding voorzien via de Lochtemanweg en de Pater Beckersstraat, waarbij er langs de eerst vernoemde weg een dubbelrichtingsfietspad wordt aangelegd en waarbij de tweede vernoemde weg als fietsstraat zal worden ingericht.
- Gezien de toekomstige aanleg van een ontsluitingsweg voor het industriegebied Kolenhaven, zal er ter hoogte van de Industriestraat te Lummen/ Heusden – Zolder gewerkt worden met een tijdelijke en een definitieve oplossing. Ter hoogte van de Kolenhaven van Lummen valt de fietssnelweg samen met de Industriestraat. Voor de tijdelijke oplossing wordt er, gezien de aanwezigheid van een hoog aandeel vrachtverkeer geopteerd om de fietssnelweg een dubbelrichtingsfietspad te geven aan de bovenzijde van de Industriestraat. Door de beperkte breedte van de brug over de Kolenhaven wordt er voorgesteld om het gemotoriseerd verkeer tijdelijk alternerend over de brug te laten verlopen om zo ruimte te geven aan de fietser. In de definitieve situatie zal de brug over de Kolenhaven verdwijnen en zal de fietssnelweg de ontsluitingsweg volgen.
- In Hasselt wordt door het samenvallen van de fietssnelweg met de Handelskaai en de aanwezigheid van bedrijvigheden, de Handelskaai geknipt voor doorgaand verkeer. Hierdoor wordt de volledige Handelskaai quasi voorbehouden (met uitzondering van lokaal en erg beperkt verkeer) voor de fietssnelweg. De fietssnelweg zelf krijgt aparte infrastructuur langs de Handelskaai richting het sas.
“Als stad Hasselt hebben wij de ambitie om via het uitgebreid fietsactieplan uit te groeien tot dé fietsstad van Vlaanderen. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ik verheugd ben met dit project rond de fietssnelwegen en het sluit ook naadloos aan bij onze mobiliteitsvisie.”, zegt de Hasseltse schepen van mobiliteit Habib El Ouakili.
Ter hoogte van het Sas van Godsheide zal de fietssnelweg van oeverzijde wisselen. De aanleg van een fietsbrug langs het Sas maakt deze wisseling mogelijk. Vanaf de brug van Godsheide komt er ook een verbinding met de fietssnelweg F72 richting Noord-Limburg. Dit zorgt ook voor een veilige en vlotte verbinding tussen de Corda Campus, de universiteitscampus in Diepenbeek en de onderwijscampussen in Hasselt. Samen met De Vlaamse Waterweg nv diende de provincie Limburg een subsidiedossier in bij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor de bouw van de brug die in totaal 4,7 miljoen euro zal kosten. Het project werd goedgekeurd en de brug zal in 2020 klaar zijn.
Vanaf de brug van Godsheide krijgt de fietssnelweg langs de Albertkanaalroute ook een nieuw nummer: F72. Het traject van de F72 loopt langs het zuidelijke jaagpad van het Albertkanaal tot in Riemst. Uitzondering vormt het gedeelte N702 – Taunusweg – Sluisstraat te Genk/Bilzen/Zutendaal: door de watergebonden bedrijvigheid van Genk Zuid dient hier afgeweken te worden van het jaagpadtracé. Hierbij zal de fietssnelweg gebruik maken van de aanwezige fietsinfrastructuur langs de N702 en wordt er een dubbelrichtingsfietspad langs de Taunusweg aangelegd.
Winst voor iedereen
Comfortabele fietsverbindingen over langere afstand helpen voorkomen dat de Limburgse wegen alsmaar meer dichtslibben. Samen met de elektrische fiets maken ze verdere bestemmingen vlot bereikbaar. Hoe zichtbaarder het fietssnelwegennetwerk zal worden, hoe meer het zal uitgroeien tot de ruggengraat van het Limburgs fietspadennetwerk voor dagdagelijkse verplaatsingen van pendelaars naar school of het werk maar even goed voor recreatieve uitstappen met de fiets.
“Meer nog dan in andere provincies, zullen de fietssnelwegen in Limburg inderdaad ook voor de recreatieve en toeristische fietsers winst opleveren. Niet toevallig vallen de trajecten van de geplande fietssnelwegen op heel wat plaatsen samen met delen van het toeristisch fietsroutenetwerk. Op die plaatsen zorgen zij voor nog meer comfort en veiligheid. En nog belangrijker: de fietssnelwegen laten ook toe om comfortabel en veilig een stukje van het toeristisch fietsroutenetwerk af te snijden om er dan verderop weer op aan te sluiten. Dat nodigt nog meer uit om met de fiets een stukje Limburgs fietsparadijs te ontdekken”, besluit gedeputeerde Jean-Paul Peuskens.
http://www.limburg.be/Limburg/pers/2017-06-21-Provincie-bouwt-netwerk-van-fietssnelwegen.html
https://www.tvl.be/nieuws/fietssnelweg-langs-albertkanaal-verbindt-ham-met-riemst-45821
Aanleg fietssnelweg langs Albertkanaal
Het Laatste Nieuws/Limburg,
vrijdag 1 september 2017, blz. 17
De beslissing van het provinciebestuur om langs het Albertkanaal een fietssnelweg -een primeur in ons land- aan te leggen, heeft gevolgen voor gemeenten waar de snelweg passeert.
Dat geldt ook voor Zutendaal, dat op het tracé van de fietssnelweg ligt. "Er werd gekozen voor een doortocht aan de overkant van het kanaal", laat schepen van Mobilteit Dirk Smits weten. De fietssnelweg krijgt de toepasselijke naam 'Albertkanaalroute'.
Ook de Sluisstraat zal aangedaan worden om zo verder aan te sluiten op de Tanusweg. "De Sluisstraat die door het Munsterbos loopt, wordt afgesloten voor auto's en ander gemotoriseerd verkeer", legt Dirk Smets verder uit. "De weg wordt verbreed tot vier meter", aldus de schepen. De ingreep op de Sluisstraat zal naar schatting iets meer dan 141.000 euro kosten. In de marge van de aanleg van de fietssnelweg, zal de Vlaamse Waterweg extra werken uitvoeren. Zo wordt de brug op de N730 over het kanaal verhoogd. En er komt een toegangsweg naar het jaagpad langs het Albertkanaal.
Start werken brug Bilzerweg [Zutendaal]
Brug over Albertkanaal in Zutendaal wordt verhoogd
14/12/2017
ZUTENDAAL - In Zutendaal is de figuurlijke eerste spade in de grond gezet voor het herbouwen van de brug van de N730 over het Albertkanaal en het plaatselijk verbreden van het kanaal. De Vlaamse Waterweg verhoogt alle bruggen over het kanaal zodat schepen meer containers kunnen laden. Na Zutendaal volgen Eigenbilzen en Stokrooie.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171213_03240435
https://www.hln.be/regio/zutendaal/meer-containers-per-schip-2-000-trucks-minder-op-weg~ad17131b/
Geen idee in welke mate deze werken een invloed hebben op het fietsverkeer langs de kanaaloevers. Ik vermoed immers dat het jaagpad tussen de Bilzerweg, Fordlaan en de sluis van Genk (deels) niet (meer) toegankelijk is voor fietsers. Er liggen daar immers heel wat bedrijven met loskades. Knooppunt 69 blijft toegankelijk.
Gedetailleerde info:
https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-zutendaal
Jaagpad afgesloten [Genk-Zuid]
JAAGPAD ALBERTKANAAL T.H.V. SITE FORD GENK AFGESLOTEN
13/03/2018
Het jaagpad langs het Albertkanaal tussen sluis Genk en brug Sledderlo op linkeroever is tijdelijk afgesloten voor diverse overslag van o.a. rupskranen en andere machines, afbraakmateriaal, enz. Dit blijft zo gedurende een langere periode om de veiligheid te waarborgen. Er is een omleiding voorzien via de Swinnenwijerweg richting Aperam. Zo bereik je het jaagpad op rechteroever tot aan brug Sledderlo. Daar kan je over de brug van het Albertkanaal tot aan de Troisdorflaan- op de rotonde links naar de Geleenlaan om vervolgens de Tanusweg te volgen tot aan de rotonde in Munsterbilzen. Van daaruit volg je het fietspad door het Munsterbos tot aan het Albertkanaal. Deze omleiding geldt in twee richtingen.
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/jaagpad-albertkanaal-thv-site-ford-genk-afgesloten
Grensoverschrijdend fietspad [Lanakerveld]
Grensoverschrijdend fietspad naar Maastricht
03 juli 2018
Er komt een grensoverschrijdend fietspad tussen Lanaken en Maastricht. Dat loopt ter hoogte van het industriegebied Lanakerveld en Maastricht.
Een eerste deel is klaar. Wat nu volgt, is de verbinding tussen het huidige fietspad en de aansluiting tot in Veldwezelt. De gemeenten Lanaken en Maastricht zijn samen met de provincies Belgisch en Nederlands Limburg partner in het project. Het nieuwe fietspad wordt 3 meter breed. Er zijn in een groene buffer van 3 kilometer tussen Smeermaas - Veldwezelt grachten en wateropvangbekkens gepland. Bedoeling is dat dit nieuwe fietspad, de huidige fietsverbinding langs het Albertkanaal vervangt. De kostprijs bedraagt 1,14 miljoen euro, waarvan Maastricht 344.000 euro betaalt. Aan Belgische zijde is er een toelage van 90 procent. Lanaken betaalt hierdoor slechts 105.019 euro. De onderhoudskosten worden door beide gemeenten gedragen. Het fietspad moet tegen volgend jaar klaar zijn. Intussen vragen de bewoners van Smeermaas ook een omleidingsweg aan de gemeenten Lanaken en Maastricht om het doorgaand verkeer uit de kern van hun dorp te weren.
https://www.hln.be/regio/lanaken/grensoverschrijdend-fietspad-naar-maastricht~ad19084d/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180605_03547245
Simulatie fietspad:
https://www.youtube.com/watch?v=Mqt9FgQnI44
Nieuw recreatief fietspad op de grens met Maastricht
Vrijdag 18 november werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de gemeente Lanaken, gemeente Maastricht en de beide provincies Limburg om een recreatief fietspad op de grensstrook Lanaken/Maastricht te realiseren. Daarmee is een volgende stap gezet in de ontwikkeling van het grensoverschrijdende bedrijventerrein Albertknoop, op de grens tussen Veldwezelt/Smeermaas en Maastricht.
Momenteel wordt er veel gefietst op het oostelijke talud van het Albertkanaal, tussen Europark en de steenfabriek van Wienerberger. Wanneer dit terrein wordt afgegraven voor het winnen van leem en vervolgens wordt ontwikkeld als watergebonden bedrijventerrein, kan dit fietspad niet blijven bestaan. Daarom ondertekenden de bestuurders van de gemeenten Lanaken en Maastricht en de provincies Belgisch en Nederlands Limburg vandaag een samenwerkingsovereenkomst voor de realisatie van een nieuw recreatief grensfietspad. Ook zijn er afspraken gemaakt omtrent de subsidiëring van het project waarbij alle 4 de partners hun verantwoordelijkheid zullen nemen. Omtrent het onderhoud zullen de gemeenten Lanaken en Maastricht de nodige afspraken maken.
Gemeenten en provincies staan elk in voor 50% van de kosten. Dit nieuwe grensfietspad zal aansluiten op een stukje reeds bestaand fietspad (van de spoorweg in Smeermaas tot aan de Van Akenweg) om verder te lopen doorheen de groene Zouwdalcorridor, rondom de steenfabriek van Wienerberger tot op de 2de Carabinierslaan te Veldwezelt. Via een beveiligde overgang wordt daar aangesloten op de weg die langsheen de Neanderthalersite opnieuw naar het Albertkanaal leidt. Ook langs de Van Akenweg komt een fietspad dat een goede verbinding met Lanaken Centrum mogelijk maakt. De ingebruikname is voorzien in de loop van 2018.
http://www.lanaken.be/Nieuwberichten/Nieuw_recreatief_fietspad_op_de_grens_met_Maastricht
Bewegwijzering F5 - F72 [Hasselt - Heusden & Bilzen - Riemst]
FIETSSNELWEG ALBERTKANAALROUTE (DEELS) BEWEGWIJZERD
donderdag 19 juli 2018
De fietssnelweg Albertkanaalroute loopt van Ham tot Riemst en is in totaal 62 km lang. De stukken van Hasselt tot Heusden (F5) en van Bilzen tot Riemst (F72) zijn de eerste stukken fietssnelweg die in Limburg bewegwijzerd zijn.
De fietssnelweg Albertkanaalroute loopt van Ham tot Riemst en is in totaal 62 km lang. De stukken van Hasselt tot Heusden (F5) en van Bilzen tot Riemst (F72) zijn de eerste stukken fietssnelweg die in Limburg bewegwijzerd zijn. In totaal is dit goed voor 24 km bewegwijzerde fietssnelweg langs het Albertkanaal. Ook de kwaliteit van de fietspaden is er conform. Ben je dus benieuwd hoe een fietssnelweg eruit ziet en wil je het eens ervaren. Ga gerust eens een kijkje nemen.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/fietssnelweg-albertkanaalroute-deels-bewegwijzerd
Re: Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
versteek sluizencomplex kost 4,5 miljoen euro
Bouw fietsbrug Godsheide start in zomer
26 december 2018
De provincie Limburg heeft een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend om aan het sluizencomplex van Hasselt een fietsbrug te bouwen. Het openbaar onderzoek, dat 30 dagen duurt, is afgelopen week gestart. “Deze fietsbrug is een essentieel onderdeel van de fietssnelweg (F72), de Albertkanaalroute die reikt van Antwerpen tot in Riemst”, zegt gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts (N-VA). “Daarnaast slaat ze ook een brug naar onder meer de universitaire campus in Diepenbeek en de Corda Campus in Hasselt.” De fietsoversteek in Godsheide is goed voor een investering van ruim 4,5 miljoen euro.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181225_04061825/bouw-fietsbrug-godsheide-start-in-zomer
Brug Ham-Zwartenbroek [Kwaadmechelen]
Nieuwe brug Kwaadmechelen open voor alle verkeer
woensdag 4 september 2019
De brug over het Albertkanaal in Kwaadmechelen is klaar en intussen open voor alle verkeer. De oude brug werd ook al afgebroken. De werken aan het jaagpad duren nog tot het voorjaar van 2020.
De openstelling van de brug betekent nog niet het einde van dit project. De kanaalverbredingen moeten nog worden uitgevoerd en nadien moet de Vertjensstraat onder de brug opnieuw worden aangelegd. Ook het jaagpad moet nog worden afgewerkt en blijft onderbroken tot het voorjaar van 2020.
(...)
Mijlpalen
- Onderbreking jaagpad (links en rechts): Vanaf 8 januari 2018 t.e.m. 2 april 2020
- Start werkzaamheden: 23 februari 2018 (streefdatum)
- Plaatsing brugplatform: Weekend 1 en 2 december 2018
- Plaatsing bogen: 18, 19 en 20 januari 2019
- Afleiding verkeer via tijdelijke wegenis naast de N141: Vanaf 17 januari 2019
- Ingebruikname nieuwe brug en wegenis: 27 augustus 2019 (streefdatum)
- Afbraak bestaande brug: 31 augustus en 1 september 2019 (streefdatum)
- April 2020: einde werken (streefdatum)
https://www.ham.be/nieuwe-brug-kwaadmechelen
https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-ham-zwartenhoek
Het lijkt wel nieuwe attractie: fietsen door containers in Hasselt
Na Fietsen door het Water en Fietsen door de bomen kan je in Kuringen, Stad Hasselt, nu ook Fietsen door de Containers.
https://www.tvl.be/nieuws/het-lijkt-wel-nieuwe-atractie-fietsen-door-containers-in-hasselt-85303?fbclid=IwAR3K9J7Zj_9JwJzUxe6tThwSSSY0iXzETSTARBHW0dVMdwYxZwb-I6gnPJQ
Het lijkt wel nieuwe attractie: fietsen door containers in Hasselt
Zie ook video op de link boven.
https://www.tvl.be/nieuws/het-lijkt-wel-nieuwe-atractie-fietsen-door-containers-in-hasselt-85303?fbclid=IwAR3K9J7Zj_9JwJzUxe6tThwSSSY0iXzETSTARBHW0dVMdwYxZwb-I6gnPJQ
Het lijkt wel nieuwe attractie: fietsen door containers in Hasselt
Het lijkt wel alsof Hasselt er een nieuwe attractie bij heeft. Fietsers en voetgangers die de Nijverheidskaai in Hasselt moeten passeren, worden sinds deze week omgeleid door containers. Een beleving die positief onthaald wordt. De omleiding is een gevolg van de werkzaamheden aan de spoorbrug in Kuringen. Die zal verhoogd worden om schepen met vier lagen containers veilig en vlot te laten varen.
Zie ook video op de link boven.
Tervant - Kolenhaven [Beringen]
Werken fiets-o-strade van start
4 november 2019
BERINGEN De werken van de fiets-o-strade langs het Albertkanaal in Beringen zijn vorige woensdag van start gegaan. “Deze fietssnelweg zal aangelegd worden doorheen de ganse provincie Limburg van Riemst tot Ham en daar aansluiten op de fietssnelweg van de provincie Antwerpen”, laat schepen Jean Vanhees weten.
Het eerste gedeelte dat gebouwd wordt op Berings grondgebied, loopt van aan de Zandhoefstraat (aan taverne De Sleepvaart) tot aan de kanaalbrug aan de Beverlosesteenweg. Er wordt een breed fietspad aangelegd evenals een autoweg, die van elkaar gescheiden worden.
https://www.hln.be/in-de-buurt/beringen/werken-fiets-o-strade-van-start~aa30c021/
https://fietssnelwegen.be/nieuws/werken-f5-in-beringen-gestart
Werken aan de Fietssnelweg F5 in Beringen gestart
vrijdag 8 november 2019
Provincie Limburg legt momenteel zo’n 420 meter fietssnelweg aan langs het Albertkanaal
In Beringen legt de provincie Limburg momenteel zo’n 420 meter fietssnelweg aan langs het Albertkanaal. Het stukje fietssnelweg komt er tussen de brug van Tervant ter hoogte van de Zandhoefstraat en de kanaalbrug aan de Kolenhaven. Ook het wegdek krijgt er een nieuwe laag.
Om de veiligheid te verhogen, krijgt de fietser een breed fietspad dat volledig gescheiden is van het autoverkeer. Het autoverkeer wordt er bovendien gereduceerd en zal na de werken slechts in één richting kunnen rijden. De werken nemen 45 werkdagen in beslag en zullen midden december afronden. Tijdens de werken geldt een omleiding.
De fietssnelweg maakt deel uit van de F5 Antwerpen-Herentals-Hasselt, ook wel de Albertkanaalroute genoemd. Die fietsverbinding is op dit moment al volledig befietsbaar. In de toekomst wordt de kwaliteit van de infrastructuur op bepaalde delen nog verbeterd.
Initiatiefnemer van de werken is provincie Limburg. Het provinciebestuur prefinanciert de kosten, zo’n 351.000 euro. De helft wordt teruggevorderd bij de Vlaamse overheid. De stad Beringen doet het toezicht op de werken.
http://limburg.be/Limburg/pers/2019-11-08-Werken-aan-de-Fietssnelweg-F5-in-Beringen-gestart.html
http://limburg.be/Limburg/mobiliteit/Nieuwsberichten/Werken-aan-fietssnelweg-F5-in-Beringen-gestart.html
Re: Tervant - Kolenhaven [Beringen]
Nog tot half december werken aan fietssnelweg
19 november 2019
Tot midden december vinden er tussen de brug van Tervant, ter hoogte van de Zandhoefstraat, en de kanaalbrug aan de Kolenhaven in Beringen werken plaats aan de fietssnelweg F5. De provincie legt 420 meter fietssnelweg aan. Goed voor een investering van meer dan 350.000 euro. Ook het wegdek krijgt een nieuwe laag. Om de veiligheid te verhogen, komt er een breed fietspad dat gescheiden is van het verkeer. Het autoverkeer zal na de werken slechts in een richting kunnen rijden. De fietssnelweg maakt deel uit van de F5 Antwerpen-Herentals-Hasselt, ook wel de Albertkanaalroute genoemd. Die fietsverbinding is al volledig berijdbaar. Op termijn willen ze de kwaliteit van de infrastructuur op bepaalde delen nog verbeteren. Er is tijdens de werken in een omleiding voorzien.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191118_04724091/nog-tot-half-december-werken-aan-fietssnelweg
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» F072 Hasselt-Riemst (Fietssnelweg F72)
» Canal Albert (Albertkanaal) Antwerpen-Hasselt (Fietssnelweg F005)
» Canal Albert (Albertkanaal) - Kanaalkom Hasselt
» F005 Antwerpen - Hasselt (Fietssnelweg F5)
» L015 Zonhoven - Hasselt (Fietssnelweg F74)
» Canal Albert (Albertkanaal) Antwerpen-Hasselt (Fietssnelweg F005)
» Canal Albert (Albertkanaal) - Kanaalkom Hasselt
» F005 Antwerpen - Hasselt (Fietssnelweg F5)
» L015 Zonhoven - Hasselt (Fietssnelweg F74)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum