Canal Albert (Albertkanaal) Antwerpen-Hasselt (Fietssnelweg F005)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 3
Page 1 sur 3 • 1, 2, 3
Canal Albert (Albertkanaal) Antwerpen-Hasselt (Fietssnelweg F005)
Des travaux de renouvellement du chemin de halage (2011-2012):
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=023BCNFV
http://www.kempenactueel.be/regio-grobbendonk/verbeteringswerken-aan-jaagpad-albertkanaal-grobbendonk-nakend
Jaagpad wordt vernieuwd
WOENSDAG 15 JUNI 2011
HERENTALS/GROBBENDONK - NV De Scheepvaart start later deze maand met de vernieuwing van het jaagpad langs het Albertkanaal tussen Herentals en Grobbendonk.Dat heeft het Herentalse raadslid Guy Paulis (LDD) vernomen op het kabinet van minister Crevits (CD&V). ‘Het jaagpad langs het Albertkanaal richting Antwerpen –meer bepaald het stuk tussen Grobbendonk en Oelegem– vertoont al een tijdje scheurtjes en barsten. Het fietscomfort en de veiligheid komen in het gedrang', weet Paulis. NV De Scheepvaart bakende op basis van inspecties prioritair te herstellen zones af. Het traject tussen de spoorwegbrug in Herentals en de brug van Grobbendonk, op de rechteroever, komt later deze maand aan bod: het jaagpad wordt hersteld, gecombineerd met een globale bestrijking. Het stuk tussen de brug van Grobbendonk en Massenhoven wordt vanaf augustus aangepakt. Ter hoogte van de brug van Grobbendonk wordt gewacht tot na de voltooiing van de werken, in het voorjaar van 2012 wordt het jaagpad op die locatie hersteld. Het einde van de werken is voorzien voor de zomer van volgend jaar.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=023BCNFV
Verbeteringswerken aan jaagpad Albertkanaal Grobbendonk nakend
VRIJDAG, 10 JUNI 2011
Het jaagpad langs het Albertkanaal richting Antwerpen - en dan vooral het stuk tussen Grobbendonk en Oelegem - vertoont al een tijdje meer en meer slijtage in de vorm van scheurtjes en barsten. Dat leidt ook tot afbrokkelende steentjes enz. Guy Paulis, Herentals' gemeenteraadslid: "Het fietscomfort en de fietsveiligheid komen in het gedrang. Ik kaartte die toestand de voorbije jaren al enkele keren aan bij de verantwoordelijke Vlaamse minister van Openbare Werken Crevits... Het jaagpad heet dan wel ‘prioritair dienstig voor de scheepvaartfuncties’, maar in de praktijk is het uiteraard een ideale (autovrije) route voor dagelijks woon-werk- en schoolfietsverkeer én voor vele recreatief-toeristische fietsers. Nu is er nieuws: de minister liet zopas weten dat er concreet zicht op beterschap is."
NV De Scheepvaart bakende immers op basis van inspecties prioritair te herstellen zones af. De zone op de rechteroever van het Albertkanaal tussen Grobbendonk en Oelegem maakt deel uit van die prioritair te herstellen zones, de werken zullen in 2011 en 2012 gefaseerd worden uitgevoerd. Guy Paulis: "Het traject tussen de spoorwegbrug in Herentals en de brug van Grobbendonk komt nog deze maand aan bod: het jaagpad wordt hersteld, gecombineerd met een globale bestrijking. De werken worden geraamd op 95.000 euro. Het stuk tussen de brug van Grobbendonk en Massenhoven wordt vanaf augustus aangepakt: plaatselijke herstellingen, gecombineerd met een globale bestrijking; werken geraamd op 265.000 euro. Ter hoogte van de brug van Grobbendonk wordt gewacht tot na de voltooiing van de werken daar, in het voorjaar van 2012 wordt het jaagpad op die locatie dan hersteld. Op het gedeelte tussen Massenhoven (Edelbeton) en Oelegem worden dan ook in voorjaar 2012 plaatselijke herstellingen uitgevoerd, gecombineerd met een globale bestrijking."
Tegen de zomer van volgend jaar moet het dus (eindelijk) weer zorgeloos fietsen zijn langsheen het Albertkanaal vanuit de Kempen richting Antwerpen. "Een goede zaak!" besluit Paulis.
http://www.kempenactueel.be/regio-grobbendonk/verbeteringswerken-aan-jaagpad-albertkanaal-grobbendonk-nakend
travaux Olen
Actuellement, on est en train de construire une centrale hydroélectrique près de l'écluse d'Olen. Les travaux ont commencé début février 2012. Depuis lors, le passage en vélo est interdit entre les points-noeuds 60 et 62 (chemin de halage, côté nord). Une déviation balisée (panneaux rouges avec des indications des points-noeuds) est en place.
Je suis y passé le dernier dimanche de juin. Comme le chantier de construction semblait déserté, j'ai ignoré les panneaux d'interdiction. Le passage est tout à fait possible, un peu difficile près de l'écluse car ça grimpe. Sans doute, il est fortement déconseillé d'y passer pendant la semaine de travail.
Je suis y passé le dernier dimanche de juin. Comme le chantier de construction semblait déserté, j'ai ignoré les panneaux d'interdiction. Le passage est tout à fait possible, un peu difficile près de l'écluse car ça grimpe. Sans doute, il est fortement déconseillé d'y passer pendant la semaine de travail.
Grobbendonk... pour quand?
31/07 Waterskiërs zijn lange omleiding echt beu
Sinds de aanrijding van een vrachtwagen tegen de brug in Grobbendonk in 2007, is het een bouwwerf op het jaagpad. De leden van de waterskiclub moeten nu nog altijd omrijden.
“Dat er werken moeten uitgevoerd worden, daar kunnen we inkomen”, zegt Dirk Temperman, voorzitter van de VVW Waterski Club Grobbendonk. “Maar vijf jaar later zijn de werken onder de brug nog steeds niet voltooid en is het jaagpad nog altijd afgesloten”, vertelt Dirk Temperman.
“Meer dan tweehonderd leden moeten wekelijks, met of zonder boot, via het jaagpad in Herentals omrijden om aan de club te geraken. Dat zij met auto en boot vier kilometer lang over zo’n smalle weg moeten rijden, is gevaarlijk en onverantwoord”, zegt Dirk Temperman.
“De overkant van het kanaal is al klaar van in april, maar daar liggen twee bedrijven die voorrang gekregen hebben op onze club en de vele fietsers die hier normaal wekelijks passeren. Normaal gezien waren de werken al in april klaar, maar de einddatum wordt telkens opgeschoven. We hadden gehoopt dat ze tijdens de bouwvakantie de weg zouden openstellen, maar alles bleef afgesloten. De mensen die met hun fiets van Herentals komen, gaan geen vier kilometer terug rijden om dan via de overkant naar Massenhoven te rijden. Ze halen de hekken weg en vinden zo wel een weg om door te fietsen.”
September
De verantwoordelijke van de dienst scheepvaart op de werf kan er niets aan veranderen. “Zolang de werken niet klaar zijn, kunnen wij of de aannemer het jaagpad niet vrijgeven. Als er iets zou gebeuren, zijn wij verantwoordelijk. De werken op het jaagpad zelf zijn voltooid, maar we zijn nog volop bezig met de baggerwerken. Ik vermoed dat die werken voltooid zijn in september”, vertelt de verantwoordelijke van de dienst scheepvaart.
Foto en tekst: Ives van Rompaey
het afgesloten jaagpad
http://www.gva.be/regio-kempen/grobbendonk/waterskiers-zijn-lange-omleiding-echt-beu-2.aspx
http://www.rtv.be/artikels/nieuws/2012073113052540_fietsers-moeten-al-2-jaar-4-kilometer-omrijden
spoorbrug Antwerpen
Bruggen Albertkanaal - verhoging en vernieuwing - BAM
In totaal worden 7 bruggen over het Albertkanaal verhoogd en vernieuwd. Door de verhogingen wordt het Albertkanaal bevaarbaar voor binnenvaartschepen van meer dan 9000 ton. Dit verhogingsproject behoort tot het Masterplan Mobiliteit Antwerpen (BAM) en verbetert het vervoer van goederen via waterwegen en binnenvaart.
Wanneer en waar gebeuren de werken?
De eerste van de zeven bruggen die vernieuwd werd is de Noorderlaanbrug, de brug tussen de Groenendaallaan en de IJzerlaan. De werken werden afgerond in juni 2010.
Op 13 februari 2012 starten werken aan 3 paar spoorbruggen op de lijnen 12 en 27A. De werken zullen 2,5 jaar duren. Volgende werken zullen uitgevoerd worden:
•de verhoging van de spoorbruggen over het Albertkanaal
•de aanpassing van de spoorbruggen over de Merksemsestraat
•de vernieuwing van de spoorbruggen over de Ijzerlaan
Fasering van de werken:
•Fase 1: voorbereidende werken
•Fase 2: omleiden lijn 27A over de bestaande lijn 12
•Fase 3: afbraak oude brug lijn 27A en bouw nieuwe brug voor Lijn 27A
•Fase 4: bouw nieuwe brug voor lijn 12 en verbreding kanaal
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/wegen/bruggen-albertkanaal-verhoging-en-vernieuwing-bam
http://www.pianc-aipcn.be/figuren/verslagen%20activiteiten%20Pianc%20Belgi%C3%AB/Powerpoint/verhogen%20bruggen%20AK-1%20%5BCompatibiliteitsmodus%5D.pdf
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, voert sinds het voorjaar van 2012 spoorwerken uit op de spoorlijnen 12 (Essen -Antwerpen) en 27A (Antwerpen Haven Vertakking Liersesteenweg Mortsel).
Het gaat hier om moderniseringswerken in het kader van de verhoging van de spoorbruggen aan het Albertkanaal, de Merksemsestraat en de Yzerlaan. Binnenkort zal worden overgegaan tot de afbraak van de brug over het Albertkanaal.
Om deze werkzaamheden veilig te laten verlopen zullen wij vanaf 15 juni 2012 het jaagpad, zijde Bredastraat, ter hoogte van deze werken afsluiten. Dit betekent dat doorgang daar niet meer zal mogelijk zijn.
Er werd samen met de politie voorzien in een aangepast signalisatieplan.
Het jaagpad zal afgesloten worden tot eind 2014.
http://www.infrabel.be/sites/default/files/documents/20120615_inf_afsluiten_jaagpad_brug_albertkanaal_nl.pdf
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=92922039&postcount=168
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=96165979&postcount=175
Vierselbrug [Zandhoven]
Brug over Albertkanaal te Viersel wordt vervangen
VRIJDAG 08 FEBRUARI 2013
ZANDHOVEN - Omdat de brug over het Albertkanaal in Viersel aan vervanging toe is, starten er op 15 februari 2013 voorbereidende werken.
In eerste instantie betreft het werkzaamheden die buiten de rijweg van de Herenstalsebaan zullen gebeuren. Toch zal op een bepaald moment de Herenstalsebaan moeten afgesloten worden. Vermoedelijk duurt deze periode een tiental maanden. De weg zal afgesloten worden vanaf begin augustus 2013, er is een omleiding voorzien en het einde van de werken is voorzien voor eind mei 2014.
Om het Albertkanaal over zijn volle lengte bevaarbaar te maken voor 'vierlaagscontainervaart' moeten alle lokale knelpunten weggewerkt worden. De doorvaarthoogte onder alle bruggen moet minimaal 9,10 meter boven het normale kanaalpeil bedragen. Omdat de hoogte van veel bruggen nu nog beperkt is tot 7 meter, zoals deze op de Herentalsebaan in Viersel, kunnen schepen slechts twee lagen containers stapelen. Daarom zal de nv De Scheepvaart de bestaande betonnen bruggen vervangen door een nieuwe brug.
Tegelijkertijd wil de nv De Scheepvaart van de gelegenheid profiteren om het Albertkanaal onder de brug te verbreden om de vernauwing uit de waterweg te halen en de veiligheid van de scheepvaart te optimaliseren. Het kanaal zal ter hoogte van de brug verbreed worden tot 86 meter, een breedte die twee vierbaksduwkonvooien toelaat om op een comfortabele manier te kruisen.
De nieuwe brug in Viersel zal, net als de vernieuwde brug in Grobbendonk, een boogbrug zijn. Maar in tegenstelling tot deze van Grobendonk zullen de fiets- en voetpaden slechts gescheiden worden van de rijweg door betonnen stootbanden van circa 80 cm hoogte. Op vraag van de gemeente Zandhoven zal er een dubbelrichtingsfietspad aangelegd worden aan de oostelijke zijde van de weg. Ook zullen er voetgangerstrappen voorzien worden vanaf de brug naar het jaagpad.
"Ergens in april/mei houden we een bewonersvergadering," aldus burgemeester Luc Van Hove (CD&V), "op dat moment zal ook duidelijk zijn hoe de wegomleiding zal georganiseerd worden."
De nieuwe brug zal dus gebouwd worden op dezelfde plaats als de huidige en daartoe zal de rijweg, vermeodelijk vanaf 1 augustus 2013, afgesloten worden voor een periode van 10 maanden. Ook voor het fietsverkeer over de jaagpaden zal een omleiding voorzien worden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCVE_20130207_001
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCVE_20130228_001
Omleiding:
Voor de fietsers op de jaagpaden wordt aan beide oevers een omleiding voorzien, i.s.m. de gemeente en de lokale politie. Deze omleiding wordt aangeduid langs de weg met verkeersborden.
De omleiding voor de fietsers aan de linkeroever (kant Viersel) zal verlopen via de Watersportlaan en de Venstraat. Aan de rechteroever (kant Zandhoven) zullen de fietsers in een eerst fase moeten omrijden via de Dijkstraat, Hofstraat, Vierselbaan, N14 (Langestraat /Ringlaan) tot aan de brug van Massenhoven. In een tweede fase kunnen de fietsers via de Dijkstraat, Hofstraat en het Waterschap opnieuw op het jaagpad. (Zie omleidingskaart)
http://www.zandhoven.be/posts/view/vervangen-brug-herentalsebaan
Photos:
- situation avril 2013
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCVE_20130409_001#photoset
- situation mai 2013
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCVE_20130505_002#photoset
Vierselbrug [Zandhoven]
Présentation juin 2013:
http://www.zandhoven.be/uploads/documenten/diensten/technische_dienst/Herbouwen_brug_Viersel.pdf
p. 36
http://www.zandhoven.be/uploads/documenten/diensten/technische_dienst/Herbouwen_brug_Viersel.pdf
p. 36
Heraanleg jaagpaden
- Herinrichting oeverzone linkeroever (kant Viersel) i.s.m. Waterskiclub:
- Jaagpad aan landzijde van de dijk
- Ruimte voor watersport aan kanaalzijde dijk
- Verbindingswegen voetgangers en fietsers verbeterd:
- Helling huidige fietsopritten: 12 %
- Helling nieuwe fietsopritten: beperkt tot max. 4 % (conform fietsvademecum)
- Trappen voor voetgangers
Olen
Nieuwe brug over Albertkanaal en heraanleg kruispunt Hoogbuul - Moleneinde
18/11/2013
De verhoging van de bruggen over het Albertkanaal is opgenomen in het beleid van de huidige Vlaamse regering (2009-2014) en in het Masterplan 2020. Er zijn 62 bruggen over het Albertkanaal. Daarvan hebben er 17 al een vrije hoogte van 9,10 meter, 9 bruggen zijn in uitvoering. Er moeten nog 24 bruggen herbouwd worden en 12 bruggen aangepast (bijvoorbeeld opvijzelen). Deze ingrepen moeten de transportcapaciteit van het Albertkanaal verhogen.
Kenmerken van de nieuwe brug
De nieuwe stalen boogbrug wordt gebouwd naast de huidige brug en komt 1,52 m hoger te liggen dan de oude. Er is tweemaal één rijstrook met een breedte van 3,25 m voor gemotoriseerd verkeer en aan beide kanten van de weg een vrijliggend tweerichtingsfietspad voorzien. De combinatie van de fietspaden en verbeterde oversteekplaatsen en wegwijzers verhogen de veiligheid voor de fietsers.
Na de realisatie van de nieuwe stalen brug zal De Scheepvaart het kanaal ter hoogte van de nieuwe brug nog verbreden van 50 naar 86m.
De oude brug wordt afgebroken na de ingebruikname van de nieuwe brug.
Omlegging van de gasvervoersleiding Fluxys
Omdat er zich aan de bestaande brug een aardgasleiding bevindt, zal Fluxys Belgium, de eigenaar en beheerder van deze leiding, deze omleggen. De nieuwe leiding wordt door middel van een gestuurde boring onder het kanaal aangebracht. Deze werken zijn gestart op 4 november.
Planning werken
•De voorbereidende werken op het terrein en de opmaak van de uitvoeringsplannen zijn gestart in november.
•Vanaf april 2014 starten de eigenlijke werken: grondwerken voor de brugopritten, de bouw van de landhoofden en een keermuur tussen Neerbuul en het bedrijventerrein. In het atelier wordt ondertussen de staalconstructie van de brug gemaakt.
•Tussen februari en april 2015 wordt de nieuwe brug gemonteerd op het terrein.
•Tussen mei en juli 2015 worden de betonconstructies voor de landhoofden en het brugdek voltooid.
•Vanaf augustus tot oktober 2015 wordt de wegenis in fases afgewerkt en aangelegd.
•In het najaar 2015 wordt de bestaande brug na de indienststelling van de nieuwe brug afgebroken.
•Daarna starten de verbredingswerken van het kanaal.
Te verwachten hinder
Het autoverkeer over de brug blijft mogelijk. Wanneer nv De Scheepvaart in 2015 met de wegeniswerken begint, zal het verkeer tijdelijke omleidingen moeten volgen. Hierover volgt in 2015 nog een infovergadering met meer details.
Fietsers over de brug: het fietspad aan de kant van Herentals blijft open. Het jaagpad zal afgesloten worden. Fietsers moeten de omleiding volgens langs Sluizenweg - Sint-Sebastiaanstraat - Van Gansenstraat - Molenstraat - Shopping Park - Lammerdries-Zuid - Hagelberg - doorgang naar jaagpad.
http://www.descheepvaart.be/nieuws.aspx#b50ef3f4-ad4a-4df6-8d59-cd2e9c7af9d4
Bouw nieuwe brug aan Neerbuul start in april
zaterdag 16 november 2013
OLEN - Aan Neerbuul in Olen is Fluxys gestart met de voorbereidende werken voor de aanleg van een nieuwe brug over het Albertkanaal. Vanaf april 2014 beginnen de eigenlijke werken. Er wordt geprobeerd de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken.
(...)
Omdat er zich aan de bestaande brug een aardgasleiding bevindt, is Fluxys Belgium, de eigenaar en beheerder van deze leiding momenteel bezig met een omlegging. De nieuwe leiding wordt door middel van een gestuurde boring onder het kanaal aangebracht. Deze werken zijn gestart op 4 november. In april starten de grondwerken voor de brugopritten, de bouw van de landhoofden en een keermuur tussen Neerbuul en het bedrijventerrein. In het atelier wordt ondertussen de staalconstructie van de brug gemaakt. De plaatsing van de constructie is gepland tussen februari en april 2015. Omwille van de veiligheid worden de jaagpaden tijdens de werken afgesloten. Fietsers kunnen een omleiding volgen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131115_00841048
Dernière édition par eeuwige reiziger le Jeu 19 Déc 2013 - 10:12, édité 1 fois
Vierselbrug [Zandhoven]
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCVE_20130922_004Werken nieuwe brug Viersel gestart
zondag 22 september 2013
ZANDHOVEN - Viersel krijgt een nieuwe stalen boogbrug over het Albertkanaal. De afbraak van de oude brug is gisteren gestart. De Herentalsebaan wordt tijdens deze werken 10 maanden afgesloten voor alle verkeer. In overleg met de gemeente en de lokale politie werd een omleiding voorzien De afbraak en heropbouw van de kanaalbrug in Viersel is noodzakelijk om het Albertkanaal over zijn volle lengte bevaarbaar te maken voor vierlaagscontainervaart. Hiervoor is een vrije doorvaarthoogte (de afstand tussen het wateroppervlak en de onderkant van de brug) van 9m10 noodzakelijk.
De huidige brug wordt vervangen door een bijna twee meter hogere nieuwe stalen boogbrug met een grotere overspanning van 118 meter. Het kanaal wordt hier in een volgende fase ook verbreed van 50 naar 86 meter. De brug krijgt twee rijstroken, een dubbelrichtingsfietspad aan de oostelijke zijde van de weg en een voetpad langs de andere kant. De fietshellingen worden minder steil dan de vorige (overal max. 4% waar sommige hellingen tevoren nog opliepen tot 12%). De aannemer startte gisteren met het afschrapen van het asfalt van het wegdek en het inzagen van het beton. Zondagvoormiddag 22 september werd het middelste brugdeel gesloopt Maandag 23 en dinsdag 24 september worden de pijlerdelen afgebroken die nu nog boven het kanaal uitsteken. De vaargeul word hiervoor tijdelijk versmald. Woensdag 25 september vindt de verdere afbraak plaats.
(+ fotoalbum)
spoorbruggen [Antwerpen]
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1717478/2013/10/05/Twee-nieuwe-spoorwegbruggen-over-Albertkanaal.dhtmlTwee nieuwe spoorwegbruggen over Albertkanaal
5/10/13
In Antwerpen worden dit en volgend weekend twee nieuwe bruggen over het Albertkanaal geschoven tussen de Antwerpse ring en de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Essen. De werken maken deel uit van het Masterplan 2020 van de Vlaamse regering om de binnenscheepvaart te stimuleren.
De bruggen over het Albertkanaal ter hoogte van de Antwerpse ring hebben momenteel een hoogte van 6,40 meter. Om binnenschepen met vier lagen containers door te kunnen laten, worden de bruggen vervangen door exemplaren die een doorgang van 9,10 meter mogelijk maken.
Vandaag en morgen wordt een eerste spoorbrug, met een lengte van 117 meter, over het Albertkanaal geïnstalleerd. Het wordt vanop de ene oever op speciale voertuigen (kamags) geplaatst en tot aan het Albertkanaal geschoven. Deze nacht zal de kamag op een ponton het kanaal zelf oversteken, waarna morgen de installatie van de brug zelf plaatsvindt.
Volgend weekend wordt de tweede brug geplaatst. Het wegverkeer op de Vaartkaai en ook het scheepvaartverkeer worden tijdens de werken telkens onderbroken.
Tegelijkertijd met de brugwerkzaamheden wordt het Albertkanaal ook verbreed tot 63 meter, zodat schepen gemakkelijker kunnen kruisen en de capaciteit van het kanaal toeneemt.
De bruggen zouden tegen eind 2014 klaar zijn, waarna de oude bruggen afgebroken kunnen worden. Intussen werden al 17 van de 63 bruggen over het Albertkanaal aangepast. Het project kost zo'n 26 miljoen euro, maar daarin ziten ook de kosten voor moderniseringswerken aan de spoorbruggen aan de IJzerlaan en de Merksemsestraat. Het project is een samenwerking van Infrabel, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel en nv De Scheepvaart.
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/merksem/nieuwe-spoorbrug-ingeschoven-op-antwerpse-ring-livestream.aspxNieuwe spoorbrug ingeschoven op Antwerpse ring (livestream + album)
06/10
Merksem (2170) Dit weekend wordt de eerste van de twee nieuwe spoorbruggen over het Albertkanaal ingeschoven tussen de Ring van Antwerpen en de hogesnelheidslijn. Afgelopen nacht werd de voorste "Camags" tot op de oprijplaten van het ponton gereden. Nu moet de balast nog geregeld worden. Vervolgens wordt de brug naar de overkant gebracht met een riskante draaibeweging. De hele operatie zal nog enkele uren duren.
(...)
(+ fotoalbum)
http://album.gva.be/foto-album/nieuwe-spoorbrug-ingeschoven-op-antwerpse-ring.aspx
Briegden [Lanaken]
Werken bij de brug van Briegden zijn bijna voltooid
De werken bij de brug van Briegden zijn bijna voltooid. De eerste fase begon met het kappen van bomen en grondwerken onder de oude brug, Op 1 april 2012 was het dan zover. De firma Baldewijns begon met de afbraak van de oude brug, Zes maanden lang werd er met man en macht gewerkt aan de mooie boogbrug van 164 meter lang over het Albertkanaal.Bij de volgende fases werd begonnen met het inkloppen van stalen platen in de ondergrond voor het bouwen van de nieuwe betondijken. Dan werd het kanaal verbreed en uitgediept. Dit gebeurde met grote graafmachines naast het kanaal en vanaf pontons. De grond werd met meer dan 2.000 ton per schip vervoerd naar Zutendaal. Stilaan kwam het einde in zicht met het aanleggen van het nieuwe jaagpad naast het kanaal. Op 6 december werd de eerste laag asfalt gelegd.
Het Belang van Limburg / Het Belang van Bilzen
13 december 2013
Fotoalbum:
http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/extern-werken-bij-de-brug-van-briegden-zijn-bijna-voltooid.aspx#
Dernière édition par eeuwige reiziger le Jeu 9 Jan 2014 - 16:02, édité 1 fois
spoorbruggen [Antwerpen]
Tweede brug over Albertkanaal geschoven
13/10/'13
Merksem (2170) Nadat vorige week de eerste van twee bruggen vlekkeloos op zijn plaats werd gereden was het dit weekend de beurt aan de tweede.
Het karwei diende heel precies uitgevoerd te worden omdat er maar een paar tiental centimeter speling was tussen de brug en de andere bruggen.
De hevige wind en regen maakten het er niet gemakkelijker op. Nadat het scheepvaartverkeer rond tien uur zaterdagavond was stilgelegd konden de werken beginnen. Zondagochtend rond 8 uur stond het gevaarte op de andere oever en na een ploegenwissel wordt de laatste vijf meter gereden en de brug op zijn plaats gelegd.
Vermoed wordt dat de werken rond de middag afgerond zullen zijn.
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/merksem/tweede-brug-over-albertkanaal-geschoven.aspx
Foto's en video:
http://www.infrabel.be/nl/nieuws/schuifoperatie-nieuwe-spoorbruggen-over-het-albertkanaal-drie-minutenµ
Kiezel [Meerhout]
Brug krijgt tweede leven
Sloop en herbouw constructie in Kiezel starten eind januari
Meerhout, Olen
De brug van Kiezel over het Albertkanaal in Meerhout gaat op 27 januari voor vijftien maanden dicht. De Scheepvaart haalt de oude boogbrug weg en vaart er een nieuwe in de plaats. Tegelijk moest ze beloven de oude constructie te bewaren.
De vrachttrafiek over het Albertkanaal nam in 2013 voor het tweede jaar op rij af. Het optrekken van de laadhoogte op containerschepen moet die trend doen keren. De Scheepvaart startte daarvoor enkele jaren geleden met het systematisch verhogen van alle bruggen over het kanaal.
Niet alleen op Hoogbuul in Olen, maar ook op Kiezel in Meerhout komt dit jaar nog een compleet nieuwe, hogere brug. Die werken starten op 27 januari, waarna er tot eind van dit jaar geen doorgaand verkeer meer mogelijk is tussen Zittaart (Meerhout) en Tessenderlo.
Net als bij eerdere projecten in Grobbendonk en Geel haalt De Scheepvaart de bestaande boogbrug weg. De bouw van de nieuwe landhoofden voor de hogere brug start in februari. Die nieuwe brug wordt elders opgebouwd en in de vroege zomer op zijn plaats gevaren.
Erfgoedwaarde
In tegenstelling tot voorgaande projecten belandt de huidige brugconstructie niet op de schroothoop. "Om een bouwvergunning te kunnen krijgen, moesten we beloven dat we de bestaande bovenbouw niet zouden vernietigen", zegt projectingenieur Femke Verheyen van De Scheepvaart. "Het gaat om een oude vierendeelbrug met originele klinknagels, waardoor ze kennelijk een zekere erfgoedwaarde heeft."
De aannemer legt de oude boogbrug daarom een tweehonderdtal meter verder naast het jaagpad neer. "Daar wordt ze voorlopig gestockeerd. Wat er later mee gebeurt? We kijken of we geen kleiner kanaal vinden waar ze nog kan dienen, maar er is zeker nog niets concreets bekend."
Met de verhoging gaan nog andere ingrepen gepaard. Zo startte eerder al de aanleg van een nieuwe parallelweg tussen Kiezel en Genebroek.
Tegelijk komen er een nieuwe fietsverbinding en trap naar het jaagpad.
In een latere fase wil De Scheepvaart het kanaal onder Kiezel verbreden, maar dan moet eerst het goederenspoor een beetje opschuiven. De Scheepvaart verwacht dat de nieuwe brug nog voor de jaarwisseling in gebruik kan worden genomen.
In Olen krijgt Hoogbuul ongeveer gelijktijdig een nieuwe kanaalbrug, maar ook de brug van het sluizencomplex moet worden aangepast. Die ingreep vindt vooral aan de onderzijde van de constructie plaats.
De werkzaamheden starten vanaf 17 februari en verlopen nagenoeg onzichtbaar, maar toch mag er gedurende zes maanden geen gemotoriseerd verkeer meer over de Sluizenweg passeren. Fietsers en voetgangers mogen er nog wel langs.
Gazet van Antwerpen / Kempen
11 januari 2014
Samenvatting:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLLVE_20140113_001
Meerhout
Vanaf 20 januari wordt de brug aan de Kiezel over het Albertkanaal afgesloten. Ook de jaagpaden ter hoogte van de brug worden omwille van de veiligheid afgesloten. Tussen knooppunten 21 en 45 wordt een omleiding voorzien via knooppunt 46. Deze werken duren nog tot eind 2014.
http://www.routedokter.be/be-nl/info/31/Tijdelijke-omleidingen.html
Oelegem I
Afbraak Oude brug Oelegem I begonnen
Het voorbije weekend is de afbraak begonnen van de oude vierendeelbrug over het Albertkanaal. De brug, een monument van meer dan 65 jaar oud, moet worden afgebroken om het Albertkanaal over zijn volledige lengte bevaarbaar te maken voor schepen die vier lagen containers vervoeren. Volgend weekend wordt ook er nog de staalstructuur weggehaald. "De doorvaarthoogte moet onder alle bruggen over het Albertkanaal minimum 9,10 meter boven het normale kanaalpeil bedragen. Met de afbraak van deze brug wordt een knelpunt weggenomen", zegt woordvoerster Paula Palmans van nv De Scheepvaart.
De nieuwe brug, een kolos van zo'n 800 ton, werd in augustus vorig jaar al op zijn plaats gezet, vlak naast het oude exemplaar. Ze ligt ongeveer twee meter hoger dan de oude brug en heeft een doorvaartbreedte van 78 meter en een doorvaarthoogte van 9,10 meter. De nieuwe brug is de eerste van de reeks van vier gelijkaardige bruggen die langs het Albertkanaal zullen worden gebruikt. Na Oelegem komen ook nog Viersel, Meerhout-Veedijk en Olen-Hoogbuul aan de beurt. (BCOR)
Het Laatste Nieuws / Antwerpen Zuid
20 januari 2014
Ook:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140116_00932563
Foto's:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=bltde_20140119_005
Plaatsen van de nieuwe brug (eind augustus 2013):
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLTDE_20130825_001
http://blog.victorbuyck.be/2013/09/13/nieuwe-brug-over-het-albertkanaal-te-oelegem-geplaatst/
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/ranst/brug-van-800-ton-ligt-naast-oude-exemplaar.aspx
Wijnegem
Houtlaan halfjaar afgesloten
23/01/2014
Wijnegem (2110) De brug over het Albertkanaal aan de Houtlaan in Wijnegem wordt opgekrikt. Dat is nodig om deze waterweg bevaarbaar te maken voor het vervoeren van tot vier hoog gestapelde containers. Het karwei zal vermoedelijk einde maar starten en een halfjaar duren. Dat brengt heel wat verkeershinder met zich mee.
Tijdens de werkzaamheden is het rechtstreekse verkeer van Wijnegem naar Schilde over de Houtlaan, die voor een stuk wordt afgesloten, onmogelijk. Ook de Albertkanaalbaan aan de ene oever en de Vaartdijk aan de andere kant worden gedeeltelijk afgesloten, behalve voor fietsers.
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/wijnegem/brug-aan-houtlaan-wordt-opgekrikt.aspx
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131205_00873393
Hoogbuul - Moleneinde [Olen]
Nieuwe brug en heraanleg kruispunt Hoogbuul - Moleneinde
Kenmerken van de nieuwe brug
•lengte brug: 128 m;
•hoogte boog:24 mboven het wegdek;
•960 ton staal;
•1.450 ton gewapend beton (brugdek).
De nieuwe stalen boogbrug wordt gebouwd naast de huidige brug en komt 1,52 m hoger te liggen dan de oude. Er is tweemaal één rijstrook met een breedte van 3,25 m voor gemotoriseerd verkeer en aan beide kanten van de weg een vrijliggend tweerichtingsfietspad voorzien. De combinatie van de fietspaden en verbeterde oversteekplaatsen en wegwijzers verhogen de veiligheid voor de fietsers.
Daarna zal nv De Scheepvaart het kanaal ter hoogte van de nieuwe brug nog verbreden van 50 naar 86 m.
De oude brug wordt afgebroken na de ingebruikname van de nieuwe brug.
Omlegging van de gasvervoersleiding Fluxys
Omdat er zich aan de bestaande brug een aardgasleiding bevindt, zal Fluxys Belgium, de eigenaar en beheerder van deze leiding, deze omleggen. De nieuwe leiding wordt door middel van een gestuurde boring onder het kanaal aangebracht. Deze werken zijn gestart op 4 november 2013.
Generieke bruggen Albertkanaal
De brug heeft een centrale stalen boog en een betonnen brugdek. Nv De Scheepvaart bouwt deze brug volgens het principe van de ‘generieke bruggen’. Dat betekent dat ze hetzelfde type van brug gebruiken op de verschillende plaatsen langs het Albertkanaal waar een nieuwe brug moet komen. De ontwerpers hielden rekening met:
•eenvoudig beheer en onderhoud;
•voordelige bouw- en onderhoudskosten;
•flexibiliteit: geen pijlers (verbreding mogelijk) en gemakkelijk op te vijzelen.
Dit is de vierde brug van het ‘generieke type’: in Oelegem (Ranst), Viersel (Zandhoven) en Meerhout zijn de bruggen al in aanbouw. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd.
Planning werken
•De voorbereidende werken op het terrein en de opmaak van de uitvoeringsplannen zijn gestart in november.
•Vanaf april 2014 starten de eigenlijke werken: grondwerken voor de brugopritten, de bouw van de landhoofden en een keermuur tussen Neerbuul en het bedrijventerrein. In het atelier wordt ondertussen de staalconstructie van de brug gemaakt.
•Tussen februari en april 2015 wordt de nieuwe brug gemonteerd op het terrein.
•Tussen mei en juli 2015 worden de betonconstructies voor de landhoofden en het brugdek voltooid.
•Vanaf augustus tot oktober 2015 wordt de wegenis in fases afgewerkt en aangelegd.
•In het najaar 2015 wordt de bestaande brug na de indienststelling van de nieuwe brug afgebroken.
•Daarna starten de verbredingswerken van het kanaal.
Deze planning is onder voorbehoud van de weersomstandigheden.
Te verwachten hinder
Autoverkeer
Het autoverkeer over de brug blijft mogelijk. Wanneer nv De Scheepvaart in 2015 met de wegeniswerken begint, zal het verkeer tijdelijke omleidingen moeten volgen. Hierover volgt in 2015 nog een infovergadering met meer details.
Fietsverkeer
Fietsers over de brug: het fietspad aan de kant van Herentals blijft open.
Het jaagpad zal afgesloten worden. Fietsers moeten de omleiding volgens langs Sluizenweg - Sint-Sebastiaanstraat - Van Gansenstraat - Molenstraat - Shopping Park - Lammerdries-Zuid - Hagelberg - doorgang naar jaagpad.
De presentatie van de informatievergadering van maandag 14 oktober 2013 kan je hieronder downloaden.
http://www.olen.be/download.ashx?id=1246
http://www.olen.be/product/558/nieuwe-brug-en-heraanleg-kruispunt-hoogbuul--moleneinde
Oelegem I
Ranst (Oelegem)
Het jaagpad tussen 56 en 78 is onderbroken wegens werken. Er is een omleiding voorzien via het centrum.
http://www.routedokter.be/be-nl/info/31/Tijdelijke-omleidingen.html
Kiezel [Meerhout]
Meerhout
Vanaf 20 januari wordt de brug aan de Kiezel over het Albertkanaal afgesloten. Ook de jaagpaden ter hoogte van de brug worden omwille van de veiligheid afgesloten. Tussen knooppunten 21 en 45 wordt een omleiding voorzien via knooppunt 46. Deze werken duren nog tot eind 2014.
http://www.routedokter.be/be-nl/info/31/Tijdelijke-omleidingen.html
Vierselbrug [Zandhoven]
Zandhoven (Viersel)
Wegens wegenwerken in Viersel is het jaagpad op verschillende plaatsen onderbroken. Een omleiding werd voorzien. Van knooppunt 69 naar knooppunt 68 en omgekeerd moet je tijdelijk langs knooppunt 98. Van knooppunt 69 naar knooppunt 74 moet je om via knooppunt 70.
http://www.routedokter.be/be-nl/info/31/Tijdelijke-omleidingen.html
démolition du dernier pont ferroviaire [Antwerpen]
Midden april werd de laatste, overgebleven spoorwegbrug over het Albertkanaal afgebroken. Nu volgt de verbreding van het kanaal, de bouw van een nieuwe kademuur en daarna de aanleg van het jaagpad.
Enkele foto's van de werkzaamheden:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=113364390&postcount=259
http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=12300&titel=Infrabel%20sloopt%20dit%20weekend%20laatste%20oude%20spoorbrug%20over%20Albertkanaal&category=nieuws
Enkele foto's van de werkzaamheden:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=113364390&postcount=259
Infrabel sloopt dit weekend laatste oude spoorbrug over Albertkanaal
18/04/2014
Tijdens paasweekend verwijdert Infrabel laatste van twee oude spoorbruggen over Albertkanaal op lijn 12 Antwerpen-Essen. "Technisch een echt huzarenstukje", stelt de beheerder.
ENGINEERINGNET.BE – De twee oude bruggen ruimen letterlijk plaats voor evenveel nieuwe exemplaren die rekening houden met de geplande grotere doorvaarthoogte van 9,10 meter en de verbreding van het Albertkanaal tot 63 meter.
Het gaat om de brug van de lijn 12 (Antwerpen- Essen). 9,10 meter. Hierdoor kunnen grotere schepen met meer containers onder de brug.
Zo’n 2 jaar geleden werd de eerste al gesloopt en vervangen, nu is het tijdens het Paasweekend dus de beurt aan de tweede.
De oude spoorbrug weghalen is een echt huzarenstukje qua techniek en planning, stelt de infrastructuurbeheerder. Ze is 52 meter lang en weegt bijna 400 ton. Bovendien ligt ze tussen drie andere spoorbruggen en hangt ze boven het water (foto).
In de nacht van zaterdag 19 op zondag 20 april zal de oude brug omstreeks middernacht eerst worden losgemaakt en daarna zal ze opgetild worden via een ponton.
Tot zondagochtend worden de pijlers op de kaaien afgebroken en nadien zullen telescoopkranen opgesteld worden, die de brug in stukken zullen knippen.
De delen van de brug zullen via een ponton onder de bestaande bruggen afgevoerd worden. Vooraf zullen vanaf vrijdagochtend tot zaterdagavond de spoorbrugdekken gelegen boven de Vaartkaai verwijderd worden.
De afbraak is een belangrijk onderdeel van het Masterplan van de Vlaamse regering om de binnenscheepvaart te stimuleren. Meer goederen transporteren over het water en per spoor moet zorgen voor minder files op de weg.
Tijdens het weghalen van de oude spoorbrug zullen de reizigerstreinen altijd blijven rijden zoals voorzien. De hinder voor de goederentreinen wordt tot een strikt minimum beperkt. Uit veiligheid wordt het scheepvaartverkeer wel onderbroken van zaterdag 19 tot maandag 21 april.
http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=12300&titel=Infrabel%20sloopt%20dit%20weekend%20laatste%20oude%20spoorbrug%20over%20Albertkanaal&category=nieuws
Houtlaan [Wijnegem]
Brug Houtlaan slechts twee maanden afgesloten
vrijdag 13 juni 2014
WIJNEGEM / SCHILDE - Aan de Houtlaan zijn de voorbereidende werken gestart voor de verhoging van de brug over het Albertkanaal. Die gaat pas op 28 juni helemaal dicht, voor een periode van twee maanden.
NV De Scheepvaart laat de brug Houtlaan 2,2 meter optillen om hogere duwvaartkonvooien te laten passeren. De aannemer is nu van start gegaan met het aanleggen van een nieuwe, maar tijdelijke omleidingsweg die het verkeer vanuit Schilde straks door enkele weiden naar de Broekstraat en Albertkanaalbaan zal leiden. Zo blijft de door werknemers uit Schilde, Zoersel, Ranst en Zandhoven veel gebruikte route naar Antwerpen, parallel met de waterweg, open. Zelfs wanneer de brug afgesloten en de Albertkanaalbaan daar drie maanden onderbroken zal zijn. Fietsers zullen wel de hele tijd het jaagpad kunnen gebruiken en de brug onderdoor kunnen.
(...)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140612_01138390
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/wijnegem/twee-maanden-werk-aan-opkrikken-brug-houtlaan.aspx
Kiezel [Meerhout]
Dankzij hogere constructie kunnen grotere schepen passeren
Nieuwe brug Albertkanaal ligt er sneller dan verwacht
maandag 02 juni
MEERHOUT - In Meerhout is zondag vanop het water een 1.800 ton zware, nieuwe stalen brug geplaatst over het Albertkanaal. Deze is hoger dan het vorige exemplaar. De oude brug wordt opnieuw gebruikt op een ander kanaal.
(...)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140601_01125656
http://www.gva.be/regio-kempen/meerhout/stalen-brug-over-albertkanaal-sneller-geplaatst-dan-voorzien.aspx
Houtlaan [Wijnegem]
Houtlaan halfjaar afgesloten
23/01/2014
(...)
Tijdens de werkzaamheden is het rechtstreekse verkeer van Wijnegem naar Schilde over de Houtlaan, die voor een stuk wordt afgesloten, onmogelijk. Ook de Albertkanaalbaan aan de ene oever en de Vaartdijk aan de andere kant worden gedeeltelijk afgesloten, behalve voor fietsers.
https://velo-ravel.forumactif.org/t475p15-canal-albert-albertkanaal#5245
Fietsers boos omdat jaagpad is afgesloten
WOENSDAG 23 JULI 2014
WIJNEGEM - Het jaagpad langs de Albertkanaalbaan is voor fietsers sinds een paar dagen geen alternatieve weg meer om van Wijnegem naar Schoten en omgekeerd te fietsen. De reacties van de fietsers variëren van verwondering tot boosheid.
Heel wat fietsers keken raar op, toen ze plots ontdekten dat ze via het jaagpad langs het Albertkanaal niet meer onder de brug van de Houtlaan konden om hun weg te vervolgen. ‘De aannemer heeft uit veiligheidsoverwegingen het traject tussen Wijnegem en Schoten afgesloten en voor wegomleggingen gezorgd. Fietsers moeten nu die aanwijzigingen volgen. Het kan niet anders’, legt schepen van Openbare Werken Paul Van Dael (N-VA) uit.
‘Nochtans was er beloofd dat er altijd een doorgang via het jaagpad zou blijven’, reageert Liesbet Bollen (36) uit Wijnegem. Ze geeft wel toe dat er nu meer klaarheid is, want de laatste weken was chaos er troef. ‘De toestand was elke dag anders. Eerst kon je gewoon rechtdoor fietsen, dan weer stonden er verbodsborden met toch nog richtingaanwijzers voor fietsers dat je onder de brug door kon. Ik bracht zowel het gemeentebestuur als de politie op de hoogte van die dubbelzinnige toestanden en vroeg wie verantwoordelijk is als er een ongeval gebeurt. Ze raadden me aan de verbodsborden te respecteren.’
De jonge, zwangere vrouw kocht speciaal een elektrische fiets om in haar toestand naar haar werk in Schoten te kunnen rijden. ‘Omdat in het gemeentelijke informatieblad duidelijk stond vermeld dat de Albertkanaalbaan te allen tijde toegankelijk zou blijven voor fietsers. Niet dus. Het betekent ook een streep door de rekening van recreatieve fietsers die de toeristische Kastelenroute volgen of een rit op het knooppuntennetwerk hebben uitgestippeld. Zo kwam ik een koppel uit Olen tegen dat niet meer wist waar naartoe.’
Wie nu in Wijnegem vanuit de brug in het dorp naar Schoten wil, volgt de omleiding via een stukje ’s-Gravenwezelsteenweg, steekt de Houtlaan (ring rond Wijnegem) over en slaat aan café Vogelzang links de Broekstraat in en fietst net voor het Kasteel Kijkuit rechts de Schijnparklaan in om verder naar Schoten-centrum te rijden. Wie de uitgebreide wegomleggingen niet wenst te volgen, kan van Wijnegem naar Schoten fietsen door het dorp via de Turnhoutsebaan en de Merksemsebaan en daar rechtsaf de Hoogmolenbrug over te steken richting Schoten-centrum.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140722_01188486
Fietsbrug IJzerlaan [Antwerpen]
Nieuwe fietsbrug over Albertkanaal moet klaar zijn in 2016
26/09/2014
Antwerpen - Het stadsbestuur keurde het definitief ontwerp goed voor de heraanleg van de IJzerlaan en de aanleg van de nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal. Hierin zijn de hoofdlijnen van het voorontwerp verder uitgewerkt. De start van de werken is voorzien in het voorjaar van 2015.
Het ontwerp lost een aantal verkeersproblemen op in de omgeving van de Damwijk. Het gevaarlijke kruispunt met de Bredastraat wordt op een duidelijke en verkeersveilige manier heringericht. Ook de flessenhals ter hoogte van de aansluiting met de Slachthuislaan wordt aangepakt: voortaan zullen de Slachthuislaan en de IJzerlaan naadloos op elkaar aansluiten en wordt de Singel doorgetrokken tot aan de Noorderlaan. Bijkomend wordt de scherpe bocht tussen de Slachthuislaan en de IJzerlaan verzacht. De wijzigingen moeten de verkeersdruk op de wijk Dam sterk verminderen en de verkeersveiligheid verbeteren.
Het plan voor de nieuwe IJzerlaan zorgt voor meer groen, water, rustplekken en verschillende spelmogelijkheden. Aan de noordkant van de IJzerlaan verbindt een elf meter breed kanaal het Lobroekdok met het Asiadok.
Fietsbrug
Het plan voorziet ook een nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal. Deze brug vervangt de bestaande IJzerlaanbrug die midden 2016 wordt afgebroken om een belangrijke flessenhals voor de binnenscheepvaart te kunnen wegwerken. De fietsbrug zelf zorgt in de toekomst voor een naadloze verbinding tussen het Ringfietspad, het Singelfietspad en de fiets-o-strade van Antwerpen naar Essen en de fiets-o-strade langs het Albertkanaal.
Met de bouw van de fietsbrug zou al gestart worden in 2015. Zodra deze klaar is, wordt de IJzerlaanbrug afgebroken, vermoedelijk midden 2016, en start de aanleg van de rijweg en het kanaal. Begin 2018 zijn de werken aan de IJzerlaan afgerond.
http://www.gva.be/cnt/dmf20140926_01288876/nieuwe-fietsbrug-over-albertkanaal-moet-klaar-zijn-in-2016
http://www.gva.be/cnt/aid1536542/antwerpen-krijgt-grootste-fietsbrug-van-vlaanderen
http://www.robvandevelde.be/fietsbrug-vervangt-ijzerlaanbrug/
http://www.stadindialoog.be/ijzerlaan/projectinfo
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/83/64/461.Y29udGV4dD04MTg0Mjcz.html
Fietstocht (17 november 2014)
https://velo-ravel.forumactif.org/t1142-antwerpse-driehoek-17-november-2014
Na een ommetje door 't Eilandje en een sprongetje tot aan Noordkasteel fietste ik naar het Straatsburgdok. Na de Straatsburgbrug (neen, neen, geen spelfout...), linksaf en rechtdoor tot aan het Albertkanaal. Geen fietsinstructuur in de Elzasweg, al evenmin bij het Straatsburgdok. Het is zaterdag, waardoor het verkeer al bij al wel meevalt. In de week moet het hier ongetwijfeld wel anders zijn... Echt veilig voelt het evenwel niet.
Net voor de Noorderlaanbrug van de N180 ligt er gelukkig wel een fietspad, een dubbelrichtingsfietspad dan nog wel. Vrij vers asfalt. Jammer genoeg gebeurde de aanleg van dit stukje pas na een heel tragische gebeurtenis. Op de plaats van het ongeval staat een gedenkkruis waar mensen zich ongetwijfeld wel eens bij bezinnen.
http://www.gva.be/cnt/aid1545763/stad-verhoogt-veiligheid-voor-fietsers-op-plek-waar-kristof-goddaert-omkwam
Eens voorbij de brug ligt het nieuwe fietspad op de oude bedding van spoorlijn 220 waarvan ook andere delen in de (nabije?) toekomst een asfaltlaag zullen krijgen om fietsers een veilig doorgang te geven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_220
Aan de nieuwe spoorwegbruggen zijn de verbredingswerken aan het kanaal nog niet achter de rug. Begrijpelijkerwijze nog geen fietspad op die plaats, waardoor je op de rijbaan wordt gestuurd. Gelukkig wel met een beveiligde fietsdoorgang.
Na de spoorwegbruggen word je weer naar de kanaalkant geloodst. Je kan hier op de kade fietsen. Alhoewel het asfalt hier en daar toch wat ouderdomsgebreken vertoont, blijft het comfortabel fietsen. Snel gaat het voorbij de brug over de ring (R1) om dan bij de brug van de N1 te komen. Na die brug wordt de kwaliteit van het asfalt weer flink beter.
Eens voorbij de grote zwaaikom - aan de overkant torent het Sportpaleis hoog boven alles uit - fietst je algauw weer een brug en nog een brug onder. Op die manier bereik je het Groot Dok. Vroeger gebeurden hier heel wat ongevallen met fietsers, omdat ze de kade moesten verlaten en daarbij de spoorweg oversteken. Gelukkig is dat verleden tijd. Er ligt daar nu een veilige doorsteek, waardoor je niet langer de rijweg op moet.
http://www.gva.be/cnt/aid511836/sporen-vaartkaai-tackelen-fietsers
Juist voor de brug van de N130 houdt de kade op en duwt het asfalt je naar de rijbaan. In de week ga je daar ongetwijfeld die richting niet uit, wat het "olifantenspoor" trouwens bewijst. Fietsers gaan gewoon rechtdoor, de grasberm door om de betegelde kade aan de Metropoolstraat te volgen.
Vanzelfsprekend deed ik dat ook. Aan de gemeentegrens met Schoten is het evenwel gedaan met de pret. Een groot bord staat dwars over de kade, het tegelpad versmalt en blijkt eigenlijk vrij slecht te liggen. Hier moet je wel de rijbaan op.
Na de Bostovestiging verbreedt de kade, waar je toch als fietser de nodige beschutting kan vinden. Ook gaat het van tegels weer naar asfalt. Dit voelt weer goed aan. Ongetwijfeld geen stuk waar je kinderen kan langs sturen, daar de kade flink hoger ligt dan de rijbaan en er aan de kanaalkant geen enkele afscherming is.
Aan de brug van de Braamstraat wisselt de weg langs het kanaal van naam en wordt Hoogmolendijk. Nog even doorfietsen en je bent zo bij de kruising met het kanaal Dessel-Schoten. En toen vielen er enkele druppels uit de lucht...
Meer foto's:
https://plus.google.com/u/0/photos/108608268574531364588/albums/6082033149780557009
Na een ommetje door 't Eilandje en een sprongetje tot aan Noordkasteel fietste ik naar het Straatsburgdok. Na de Straatsburgbrug (neen, neen, geen spelfout...), linksaf en rechtdoor tot aan het Albertkanaal. Geen fietsinstructuur in de Elzasweg, al evenmin bij het Straatsburgdok. Het is zaterdag, waardoor het verkeer al bij al wel meevalt. In de week moet het hier ongetwijfeld wel anders zijn... Echt veilig voelt het evenwel niet.
Net voor de Noorderlaanbrug van de N180 ligt er gelukkig wel een fietspad, een dubbelrichtingsfietspad dan nog wel. Vrij vers asfalt. Jammer genoeg gebeurde de aanleg van dit stukje pas na een heel tragische gebeurtenis. Op de plaats van het ongeval staat een gedenkkruis waar mensen zich ongetwijfeld wel eens bij bezinnen.
http://www.gva.be/cnt/aid1545763/stad-verhoogt-veiligheid-voor-fietsers-op-plek-waar-kristof-goddaert-omkwam
Eens voorbij de brug ligt het nieuwe fietspad op de oude bedding van spoorlijn 220 waarvan ook andere delen in de (nabije?) toekomst een asfaltlaag zullen krijgen om fietsers een veilig doorgang te geven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_220
Aan de nieuwe spoorwegbruggen zijn de verbredingswerken aan het kanaal nog niet achter de rug. Begrijpelijkerwijze nog geen fietspad op die plaats, waardoor je op de rijbaan wordt gestuurd. Gelukkig wel met een beveiligde fietsdoorgang.
Na de spoorwegbruggen word je weer naar de kanaalkant geloodst. Je kan hier op de kade fietsen. Alhoewel het asfalt hier en daar toch wat ouderdomsgebreken vertoont, blijft het comfortabel fietsen. Snel gaat het voorbij de brug over de ring (R1) om dan bij de brug van de N1 te komen. Na die brug wordt de kwaliteit van het asfalt weer flink beter.
Eens voorbij de grote zwaaikom - aan de overkant torent het Sportpaleis hoog boven alles uit - fietst je algauw weer een brug en nog een brug onder. Op die manier bereik je het Groot Dok. Vroeger gebeurden hier heel wat ongevallen met fietsers, omdat ze de kade moesten verlaten en daarbij de spoorweg oversteken. Gelukkig is dat verleden tijd. Er ligt daar nu een veilige doorsteek, waardoor je niet langer de rijweg op moet.
http://www.gva.be/cnt/aid511836/sporen-vaartkaai-tackelen-fietsers
Juist voor de brug van de N130 houdt de kade op en duwt het asfalt je naar de rijbaan. In de week ga je daar ongetwijfeld die richting niet uit, wat het "olifantenspoor" trouwens bewijst. Fietsers gaan gewoon rechtdoor, de grasberm door om de betegelde kade aan de Metropoolstraat te volgen.
Vanzelfsprekend deed ik dat ook. Aan de gemeentegrens met Schoten is het evenwel gedaan met de pret. Een groot bord staat dwars over de kade, het tegelpad versmalt en blijkt eigenlijk vrij slecht te liggen. Hier moet je wel de rijbaan op.
Na de Bostovestiging verbreedt de kade, waar je toch als fietser de nodige beschutting kan vinden. Ook gaat het van tegels weer naar asfalt. Dit voelt weer goed aan. Ongetwijfeld geen stuk waar je kinderen kan langs sturen, daar de kade flink hoger ligt dan de rijbaan en er aan de kanaalkant geen enkele afscherming is.
Aan de brug van de Braamstraat wisselt de weg langs het kanaal van naam en wordt Hoogmolendijk. Nog even doorfietsen en je bent zo bij de kruising met het kanaal Dessel-Schoten. En toen vielen er enkele druppels uit de lucht...
Meer foto's:
https://plus.google.com/u/0/photos/108608268574531364588/albums/6082033149780557009
Deurnebrug (N130) - Pletterijstraat [Merksem - Schoten]
eeuwige reiziger a écrit:Eens voorbij de brug ligt het nieuwe fietspad op de oude bedding van spoorlijn 220 waarvan ook andere delen in de (nabije?) toekomst een asfaltlaag zullen krijgen om fietsers een veilig doorgang te geven.
(...)
Juist voor de brug van de N130 houdt de kade op en duwt het asfalt je naar de rijbaan. In de week ga je daar ongetwijfeld die richting niet uit, wat het "olifantenspoor" trouwens bewijst. Fietsers gaan gewoon rechtdoor, de grasberm door om de betegelde kade aan de Metropoolstraat te volgen.
(...)
Vanzelfsprekend deed ik dat ook. Aan de gemeentegrens met Schoten is het evenwel gedaan met de pret. Een groot bord staat dwars over de kade, het tegelpad versmalt en blijkt eigenlijk vrij slecht te liggen. Hier moet je wel de rijbaan op.
Fietsen langs het Albertkanaal
Stad Antwerpen
25 november 2014
De oude spoorweg langs het Albertkanaal, tussen "de brug van den Azijn" (Deurnebrug) en de Pletterijstraat, wordt aangelegd als een comfortabel fietspad. Daarmee is één van de grootste knelpunten voor fietsers langs het Albertkanaal opgelost. Voorbij de Pletterijstraat worden er nog drie andere knelpunten op het bestaande jaagpad aangepakt.
Het bestaande jaagpad naast het Albertkanaal wordt doorgetrokken onder "de brug van den Azijn" (Deurnebrug) tot net voorbij de Straalstraat. Via een oversteekplaats beveiligd met rijbaankussens, steken de fietsers de Vaartkaai over naar het nieuwe fietspad.
De oude spoorwegberm wordt een comfortabel dubbelrichtingsfietspad. Daar waar het nieuwe fietspad direct naast de Vaartkaai ligt, wordt een afscheiding geplaatst om de fietsers te beschermen. Ter hoogte van de bedrijfsinritten van de Elia-site en de Antwerpse Metaalwerken komt er extra signalisatie en krijgt het fietspad de duidelijk herkenbare rode kleur. Voorbij de Pletterijstraat kunnen de fietsers terug via een beveiligde oversteekplaats naar het bestaande jaagpad. Fietsers hebben wel geen voorrang aan de oversteekplaats, ook zij moeten vertragen aan de oversteek.
Een aantal andere bestaande knelpunten voor fietsers op het jaagpad voorbij de Pletterijstraat worden in één trek mee opgelost. Vandaag staan er drie laad- en losinstallaties midden op het jaagpad. In de toekomst kunnen passanten langs of onder deze installaties door fietsen.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek voor dit bouwdossier ging gisteren, maandag 24 november, van start en loopt tot en met 23 december 2014. Tijdens de normale openingsuren van het districtshuis in Merksem en van het gemeentehuis in Schoten kunnen geïnteresseerden de plannen inkijken en een bezwaarschrift indienen.
Fietsroute langs het Albertkanaal
In 2013 zijn de eerste initiatieven voor het opwaarderen van de fietsroute langs het Albertkanaal genomen. Zo heeft het district Antwerpen het jaagpad onder de Noorderlaanbrug doorgetrokken. Ter hoogte van de brug over het ‘t Dokske van Merksem is er extra signalisatie aangebracht en krijgt de fietser meer ruimte, maar de brug is te smal om er een volwaardig fietspad over aan te leggen.
Vandaag is de oversteekplaats aangelegd aan de Eugeen Meeusstraat om met de fiets via een helling het verhoogde jaagpad verlaten richting Merksem. Deze helling is ook een voorbereiding voor de verbredingswerken aan de bocht van Merksem die van start gaan begin 2015.
De stad bekijkt verder de mogelijkheden om het jaagpad langs het Albertkanaal verder te verbinden met het fietspad op de Vossenschijnstraat en zo met de haven van Antwerpen.
Toekomst Vaartkaai
Na de verbreding van het Albertkanaal wordt de Vaartkaai volledig heraangelegd, met een volwaardige fietsostrade langs het kanaal. In afwachting van de definitieve aanleg worden op korte termijn een aantal maatregelen uitgevoerd om veilig fietsen langs het kanaal mogelijk te maken.
Partners
Dit fietspad over de gemeentegrenzen heen is tot stand gekomen dankzij een nauwe samenwerking tussen de gemeente Schoten, het district Merksem en de stad Antwerpen.
Het project kadert in het verhogen van de veiligheid voor fietsers langs het Albertkanaal en wordt mede gefinancierd door het provinciebestuur van Antwerpen, de Vlaamse overheid en de kanaalbeheerder nv De Scheepvaart.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit
https://antwerpen.n-va.be/fietsen-langs-het-albertkanaal
http://merksem.n-va.be/de-pers-eerste-stappen-gezet-voor-fietsostrade-langs-kanaal-gazet-van-antwerpen
http://www.gva.be/cnt/dmf20141125_01396666/stad-schoten-en-merksem-investeren-in-fietsostrade-langs-kanaal
Stad en district investeren in fietsostrade langs kanaal
Gazet van Antwerpen/Metropool Stad,
Wo. 26 Nov. 2014, Pagina 18
Dood renner Kristof Goddaert geeft dossier doorstart
MERKSEM - De stad Antwerpen, het district Merksem en de gemeente Schoten investeren samen in een veilige fietsostrade langs het Albertkanaal of toch in de aanzet daartoe. De oude spoorweg tussen de brug van den Azijn en de Pletterijstraat wordt volgend jaar omgevormd tot fietspad.
Er wordt al lang gesproken over de verbreding van het Albertkanaal. Het is de gelegenheid om ook de krakkemikkige fietspaden langs de waterweg in vooral Merksem aan te pakken.
Omdat concrete plannen uitblijven, gaan de stad, het district Merksem en de gemeente Schoten nu al tot de actie over, met de steun van de provincie. De ingrepen en constructies zijn wel tijdelijk en moeten later weer afgebroken worden.
Het tragische ongeluk op de Noordkaai in februari van dit jaar, waarbij profrenner Kristof Goddaert het leven liet, had zeker invloed op het dossier. Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) schakelde naar een hogere versnelling.
Meer ruimte
De stad pakte dit jaar al een aantal knelpunten aan en niet alleen op de plek waar Goddaert ten val kwam.
Zo werd het jaagpad doorgetrokken onder de Noorderlaanbrug. Ter hoogte van de brug over het 't Dokske van Merksem werd extra signalisatie aangebracht en kregen fietsers meer ruimte. Ook deze maand nog werd aan de Eugeen Meeusstraat een oversteekplaats voor zwakke weggebruikers gecreëerd. Fietsers komen er nu via een nieuwe helling vlot en veilig op het jaagpad terecht.
Volgend jaar willen de betrokken overheden nog eens 250.000 euro investeren. "De oude en onlangs ontmantelde spoorweg parallel met het kanaal, tussen de brug van den Azijn en de Pletterijstraat, wordt heraangelegd als comfortabel dubbelrichtingsfietspad", zegt schepen Koen Kennis. "Daar waar het nieuwe fietspad vlak naast de Vaartkaai ligt, komt een afscheiding om de fietsers te beschermen."
Aan de bedrijfsinritten moeten de rode kleur van het fietspad en extra signalisatie de fietsers voor aanrijdingen behoeden. De aanleg van het fietspad gaat gepaard met aanvullende maatregelen, zoals het plaatsen van een verkeersdrempel op de locatie waar het fietspad de Vaartkaai kruist.
Obstakels
Het nieuwe fietspad wordt slechts 700 meter lang. Voorbij de Pletterijstraat kunnen de fietsers via een beveiligde oversteekplaats opnieuw naar het jaagpad aan de overkant.
Op Schotens grondgebied is er geen fietspad nodig, maar worden wel drie vervelende obstakels, oude laad- en loskranen, gesaneerd, in overleg met de bedrijven. In de toekomst kunt u zonder af te stappen langs of onder die installaties door.
"We dragen graag ons steentje bij voor dit mooie project, want dit is de meest efficiënte fietsverbinding met de stad", zegt de Schotense burgemeester Maarten De Veuster (N-VA).
MERKSEM/ ANTWERPEN 26/11/2014
Gevaarlijke Vaartkaai krijgt tijdelijk fietspad
In het voorjaar van 2015 wordt er eindelijk werk gemaakt van een tijdelijk fietspad langs de Vaartkaai. De huidige situatie van Wijnegem tot Antwerpen is te gevaarlijk voor fietsers. Het dodelijk ongeval in februari, waarbij profrenner Kristof Goddaert om het leven kwam, brengt het dossier nu in een stroomversnelling.
De gemeente Schoten, het district Merksem, de stad Antwerpen en de provincie werken stevig door aan de plannen voor het fietspad langs de Vaartkaai. "Eigenlijk zijn er al heel lang plannen om hier een deftige weg te creëren", klinkt het bij verschillende betrokken partijen. "Er kwamen nooit snelle beslissingen in dit dossier omdat de plannen van de verbreding van het Alberkanaal lang niet vastlagen. Daarnaast ligt er een half-operationele spoorlijn die weg moet. Na het dodelijke ongeluk van Kristof Goddaert hebben we een tandje moeten bijsteken", klinkt het bij verschillende betrokken partijen.
Uitrit bedrijven
De voorlopige oplossing is de aanleg van een fietspad. Dat zal er liggen zolang de verbreding van het Albertkanaal niet gerealiseerd wordt. "Van Merksem tot Schoten zal het pad twee keer van baanvak wisselen, dat was anders niet mogelijk. Vanaf Schoten richting Schilde, gebruiken we het huidige jaagpad dat op een aantal obstakels na, redelijk bruikbaar is. Die obstakels kunnen we nu vermijden door de weg deels er rond te laten buigen", vertelt Frederik Elsermans van het kabinet van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). "Daarnaast is er ook met verschillende bedrijven afgesproken om een veilige in- en uitgang voor fietsers te voorzien aan die bedrijven", aldus Elsermans. De werken zouden in het voorjaar van 2015 starten.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/gevaarlijke-vaartkaai-krijgt-tijdelijk-fietspad-a2132385/
Huidige situatie oude spoorlijn, iets voor het bedrijf "Antwerpse Metalen", Metropoolstraat 38 (Schoten):
richting Deurnebrug:
richting kanaal Dessel-Schoten:
https://plus.google.com/u/0/photos/108608268574531364588/albums/6082033149780557009
Page 1 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» F005 Antwerpen - Hasselt (Fietssnelweg F5)
» Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
» Canal Albert (Albertkanaal) - Kanaalkom Hasselt
» F010 Ringfietspad Antwerpen (Fietssnelweg Ring Antwerpen F10)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
» Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
» Canal Albert (Albertkanaal) - Kanaalkom Hasselt
» F010 Ringfietspad Antwerpen (Fietssnelweg Ring Antwerpen F10)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum