L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Bij de vereenvoudiging van de spoorwegen in het midden van de 20e eeuw kreeg het Limburgse net het zwaar te verduren. Reizigersdiensten werden in de jaren 50 al op vele lijnen opgeheven. Na de sluiting van de mijnen bleek ook het goederenvervoer een dieptepunt te kennen wat onder andere de sluiting van lijn 18 met zich meebracht. Ook lijn 23 is al jarenlang spoorweggeschiedenis. De laatste sectie werd een goede 30 jaar geleden gesloten en is inmiddels ook volledig opgebroken. Er blijft dus, op de bedding en een paar bruggen na, niet veel meer van over. Overigens is een groot gedeelte geasfalteerd en doet nu dienst als fietspad, wat wel vaker gebeurt met oude lijnen.
http://www.spoorbus.be/?link=nieuws&cat=reportage&bericht=58
(Foto)verslag:
https://sites.google.com/site/fietssporen/belgiee/lijn-23
Einde fietspad?
NMBS verkoopt spoorwegberm
Het Belang van Limburg*,
Wo. 09 Mar. 2016, Pagina 5
BORGLOON/TONGEREN De NMBS wil een deel van de oude spoorwegbedding tussen Tongeren en Sint-Truiden aan een privépersoon verkopen. Het gaat om 11 hectare in Borgloon en Tongeren die beheerd worden door Natuurpunt. De privépersoon zou 550.000 euro geboden hebben. Gedeputeerde Ludwig Vandenhove vindt dit ongehoord, maar de NMBS wil niet reageren voor de verkoop gesloten is.
“Dit is een gevaarlijk precedent. Het is ongehoord dat de NMBS gaat concurreren met andere overheden”, vindt Vandenhove die ook voorzitter is van Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren dat langs de spoorwegbedding een populaire wandelroute heeft uitgestippeld. “NMBS is nog altijd een overheidsbedrijf. het kan niet dat zij een belangrijk project voor deze regio onder druk zetten. We gaan dit juridisch aanvechten en ook politiek actie ondernemen”.
De NMBS weigert voorlopig te reageren op de zaak. “We geven geen commentaar op een verkoopsdossier waar meer dan één potentieel geïnteresseerde partij bij betrokken is, en nog geen beslissing werd genomen”, aldus de maatschappij.
De zaak is aan het licht gekomen omdat NMBS verplicht was om Natuurpunt te informeren over de verkoop. Als beheerder van het gebied dat zich uitstrekt over een lange, smalle strook in de natuurgebieden Kuttekoven en Meersbeemden, hebben zij voorkooprecht. Maar de geboden prijs van de privé-investeerder is voor natuurverenigingen niet haalbaar. Er worden prijzen genoemd van 4 tot 5 euro per m². Dat komt neer op ongeveer 550.000 euro. “Het is niet gebruikelijk dat Natuurpunt dergelijk hoge bedragen geeft voor natuurgebied”, zegt Luc Robeyns, voorzitter van Natuurpunt Borgloon. “We zitten in een impasse. Ik vind het jammer dat NMBS zijn huurder, de provincie, nooit geïnformeerd heeft en de gronden verkoopt aan een privépersoon. Ik weet ook niet wat er bij NMBS gebeurd is. Ze hebben in de ruilverkaveling Jesseren ook al delen van de spoorwegbedding verkocht, maar die zijn via de Vlaamse Landmaatschappij bij de stad Borgloon terechtgekomen. Nu gaan gronden die wij beheren naar een privépersoon.”
Hazelworm
Het beheer van de spoorwegzate in Borgloon is onder meer gericht op het behoud van de hazelworm. Het oude 'fruitspoor' tussen Tongeren en Sint-Truiden dateert uit de 19de eeuw en herbergt een aantal soorten die men normaal niet aantreft in Haspengouw. De knolsteenbreek, bosanemoon, slanke sleutelbloem, wilde marjolein, muskuskruid en brede wespenorchis geven het landschap kleur. Voor de wijngaardslak en de hazelworm is het de ideale biotoop.
Huur
De provincie huurt de spoorwegberm Sint-Truiden-Borgloon-Tongeren al sinds 1993 van de NMBS om het fietsroutenetwerk te kunnen uitbouwen. De huurprijs voor deze 41 hectare bedraagt momenteel iets meer dan 31.000 euro per jaar, waarvan de drie gemeenten de helft betalen en de rest de provincie. Omdat de NMBS nu gronden begint te verkopen, zal de huurprijs binnenkort herzien worden. De smalle stroken die niet voor het fietspad dienen, worden beheerd door Natuurpunt.
In 2012 heeft de provincie geprobeerd de spoorwegzate te kopen, maar de vraagprijs - 2 miljoen euro - was dermate hoog dat de koop niet doorging.
http://www.ludwigvandenhove.be/nieuws/overheden-tegen-elkaar
Re: Einde fietspad?
Kans om fruitspoor te kopen mag niet verloren gaan”
Provincie doet bod op oude spoorwegbedding
15 september 2017
De provincie heeft een bod uitgebracht op een deel van de oude spoorwegbedding tussen Tongeren en Sint-Truiden. De NMBS gooide de gronden anderhalf jaar geleden op de markt. Toen een privépersoon een bod deed, gingen bij het provinciebestuur alarmbellen rinkelen. “Het fruitspoor is te belangrijk voor de ontwikkeling van de regio om het in privéhanden te laten belanden”, zegt gedeputeerde Inge Moors. Hoeveel de provincie heeft geboden, is niet bekendgemaakt.
Onder meer gedeputeerde Ludwig Vandenhove (SP.A) en Natuurpunt Borgloon, dat een deel van de gronden beheert, bonden in het voorjaar van 2016 de kat de bel aan toen bekend werd dat de spoorwegbedding in de etalage stond. Die eerste vond het ongehoord dat de provincie - sinds jaar en dag huurder van de gronden - bij de verkoop van de gronden niet het voorkooprecht kreeg. “Eigenlijk wisten we pas dat de gronden te koop stonden, toen Natuurpunt de mededeling kreeg dat er een bod was. De bedding is zeer belangrijk voor Haspengouw.
Voor een deel kan het geïntegreerd worden in het fietsroutenetwerk. En in een ander deel - beheerd door Natuurpunt - groeien een aantal zeer zeldzame planten zoals de bosanemoon, wilde marjolein en muskuskruid. Zoiets moet je als overheid in handen houden om allerlei redenen dus. Maar vooral, de bedding is ooit met overheidsgeld, geld van alle burgers dus, betaald. Het nu in privéhanden geven, zou jammer zijn”, aldus Vandenhove.
Fietsostrade
En met die boodschap waren de andere leden van het provinciebestuur het duidelijk eens. In juni werd tijdens een geheime zitting besloten een bod uit te brengen. Dat bod werd naar de NMBS gestuurd. “De kans om de gronden te verwerven, moesten we grijpen”, zegt gedeputeerde Inge Moors (CD&V). “Daarvoor is de lange strook tussen Tongeren en Sint-Truiden te belangrijk. Het fruitspoor kan voor Haspengouw een hefboom zijn. Het fietsroutenetwerk, de fietsostrade, de natuur, enzovoort. Voor het toerisme in de kleinere dorpskernen langs het traject is de bedding van fundamenteel belang.”
Of de provincie uiteindelijk ook aan het langste eind trekt, zal de NMBS-leiding moeten beslissen. Federaal volksvertegenwoordiger Wouter Raskin (NV-A) uit Bilzen vroeg onlangs nog aan François Bellot (MR), minister van Mobiliteit, hoever het stond in dit dossier. “De minister liet toen weten dat de NMBS de gronden maximaal wil valoriseren. Maar of dat betekent dat de hoogste bieder de gronden ook effectief in eigendom krijgt, staat zeker niet vast. De NMBS mag altijd nog kiezen aan wie ze het verkoopt. De offerte van de kandidaat-koper met het hoogste bod is niet bindend voor de NMBS”, zegt Raskin. Inge Moors liet gisteravond nog weten dat ze dit dossier van zeer dichtbij zal opvolgen.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170914_03072872/provincie-doet-bod-op-oude-spoorwegbedding
Re: Einde fietspad?
FRUITSPOOR KOMT IN HANDEN VAN PROVINCIE
13/10/201
De NMBS aanvaardt het bod van 1,8 miljoen euro van de provincie voor het Fruitspoor, een 30 kilometer lange oude spoorweg tussen Sint-Truiden en Tongeren. De aankoop moet wel nog groen licht krijgen van de provincieraad. “Met deze aankoop willen wij dit natuurgebied vrijwaren en Haspengouw toeristisch steviger op de kaart zetten”, aldus Inge Moors (CD&V), gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening.
Toen de NMBS dit voorjaar opnieuw delen van de spoorwegzate tussen Tongeren en Sint-Truiden in de etalage zette, reageerde gedeputeerde Ludwig Vandenhove (sp.a) dat de provincie alle middelen zou aanwenden om dit gebied als openbaar natuurgebied te vrijwaren. “Dit uit handen geven zou een kaakslag betekenen voor het toerisme in Limburg.” In die tussenperiode zat de provincie samen met de betrokken gemeentebesturen waar de spoorwegbedding van het oude Fruitspoor voorbijkomt en werd alles in het werk gesteld om het natuurgebied in overheidshanden te houden. “Desnoods doen we het via onteigeningen”, stelde Vandenhove.
Woensdag werd een compromis afgesloten voor het tracé met een totale oppervlakte van 26 ha 62 a 36 ca voor 1,8 miljoen euro. Momenteel wordt de verkoopovereenkomst opgemaakt. Op 15 november beslist de provincieraad al dan niet tot een definitieve aankoop. Hierna volgt de opmaak van de akte. De effectieve ondertekening en betaling zal dan in de loop van volgend jaar plaatsvinden.
Fietsostrade
Gedeputeerde Inge Moors is tevreden. “Het Fruitspoor kan aangesloten worden op het provinciaal fietsroutenetwerk. De route vertelt een verhaal, ligt centraal in de regio, verbindt de twee belangrijkste steden, ligt nagenoeg vlak, beschikt over verschillende ongelijkvloerse kruisingen en past binnen het project van fietsostrades”, zegt de gedeputeerde. “Haspengouw heeft nood aan een echte trekker met internationale uitstraling. De oude route moet een echte belevingsroute worden, die ook verschillende andere projecten ondersteunt op vlak van lokale economie, recreatie, erfgoed, mobiliteit, landschap en ecologie.”
Dassen
Natuurpunt-voorzitter Luk Robijns uit Borgloon heeft de ontwikkelingen altijd met veel aandacht gevolgd. “Het gedeelte spoorwegbedding vanaf de grens van Tongeren tot aan de Stroopfabriek heeft de stad Borgloon al verworven in het kader van de ruilverkaveling van Jesseren. Dat de provincie nu een deal heeft voor de trajecten rond Tongeren en van Borgloon tot Sint-Truiden, is een goede zaak. Voor Natuurpunt loopt het Fruitspoor door een zeer waardevol natuurreservaat met een rijk aanbod aan zeldzame planten. Voor de wijngaardslak, de hazelworm en de dassen is het de ideale biotoop. Daarnaast is de spoorwegzate een geliefd wandel- en fietspad in Kuttekoven en uiteraard Rullingen”, zegt Robijns.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20171013_03129169/fruitspoor-komt-in-handen-van-provincie
Re: L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Dernière édition par malte1030 le Sam 16 Mar 2024 - 14:42, édité 2 fois
"vanaf 2024" ??
Hier
https://www.toerismewerkt.be/inspiratie/fietsen-door-haspengouw-met-nieuwe-fruitroute
staat dat men de fruitroute vanaf 2024 af kan fietsen:
https://www.toerismewerkt.be/inspiratie/fietsen-door-haspengouw-met-nieuwe-fruitroute
staat dat men de fruitroute vanaf 2024 af kan fietsen:
Fietsen door Haspengouw met nieuwe Fruitroute
woensdag, 04 mei 2022
Vanaf 2024 fiets je tussen de fruitbomen en het unieke erfgoed van Haspengouw via de Fruitroute. De steden Sint-Truiden, Borgloon en Tongeren vormen het decor van deze nieuwe belevingsvolle, authentieke fietsroute.
De Fruitroute, een fietslus van zo'n 50 kilometer, omvat twee unieke historische tracés. De Fruitroute brengt je namelijk langs het Fruitspoor, de negentiende-eeuwse spoorwegbedding waarop fruit en suikerbieten vervoerd werden, en de Romeinse weg. De route verbindt zo het beste van de Haspengouwse trekpleisters. “Met deze nieuwe toproute zullen we bezoekers onderdompelen in de geschiedenis en tradities van Haspengouw. Dit is ons grootste toeristische hefboomproject voor de komende jaren”, zegt Igor Philtjens, voorzitter van Visit Limburg en gedeputeerde. “We gaan toeristische ondernemers ook aanmoedigen om met streekeigen producten aan de slag te gaan, zodat toeristen de culinaire rijkdom van deze regio kunnen proeven en beleven. Dat culinaire verhaal maakt de route ook het hele jaar rond aantrekkelijk, van bloesem tot oogst.”
Versterken van de beleving
De Fruitroute ontstaat als een uniek traject dat zal worden uitgerust met uniforme bewegwijzering en verschillende rust-, speel- of panoramaplekken. “En steeds met respect voor duurzaamheid en de draagkracht van natuur en omwonenden”, garandeert Igor Philtjens. Waar mogelijk worden belevingsversterkende ingrepen uitgevoerd. Ontmoetingsplekken aan de stadsrand van Borgloon, Sint-Truiden en Tongeren zullen zo gasten inspireren om ook het stadscentrum te gaan ontdekken.
Het stationsplein van Borgloon ondergaat als eerste een metamorfose tot belevingsvolle ontmoetingsplek. Een fietspaviljoen, veel groen en rustplekken brengen het plein in harmonie met het Haspengouwse landschap en de geschiedenis van de aangrenzende Stroopfabriek met Fruitbelevingscentrum. Om de ontwikkeling van de fietslus in goede banen te leiden, kunnen we rekenen op het Consortium Quartier Canal, dat bestaat uit Liswood & Tache, a2o architecten, BuroLandschap en Geotec.
Fietsparadijs Limburg
Na 'Fietsen door het Water' in Bokrijk, 'Fietsen door de Bomen' in Bosland en 'Fietsen door de Heide' in het Nationaal Park Hoge Kempen legt nu ook de Fruitroute een extra belevingslaag op ons Limburgse fietsroutenetwerk. "Limburg claimt met recht en rede de koppositie in het recreatieve fietstoerisme”, zegt Igor Philtjens. “Maar wie op kop wil blijven, moet voortdurend innoveren. We hebben niet nog meer fietskilometers nodig, maar wel de meest aantrekkelijke en belevingsvolle fietspaden in de markt.”
joverwimp aime ce message
Re: L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Deelstuk 1 van 7: Sint Truiden, lengte: 1.900m
Het begin in de Diestersesteenweg, met een aftakking van de actieve lijn 21:
geasphalteerd en verlicht:
Knooppunt 189:
Kruispunt Hasselstesteenweg, vroeger station van Melderen:
Loopt door de bebouwde kom:
Rondpunt Terbiest:
Terug achter de huizen:
Hier komt van rechts een oud industriespoor:
Een kijk naar achter, men kan die weg affietsen tot aan de eerste dwarsstraat, de Duifhuisstraat:
Maar we gaan verder recht door, kruispunt Bernissem:
Einde van deelstuk 1 aan de NB de Borchtgravestraat:
Het begin in de Diestersesteenweg, met een aftakking van de actieve lijn 21:
geasphalteerd en verlicht:
Knooppunt 189:
Kruispunt Hasselstesteenweg, vroeger station van Melderen:
Loopt door de bebouwde kom:
Rondpunt Terbiest:
Terug achter de huizen:
Hier komt van rechts een oud industriespoor:
Een kijk naar achter, men kan die weg affietsen tot aan de eerste dwarsstraat, de Duifhuisstraat:
Maar we gaan verder recht door, kruispunt Bernissem:
Einde van deelstuk 1 aan de NB de Borchtgravestraat:
Re: L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Dernière édition par malte1030 le Sam 16 Mar 2024 - 12:50, édité 1 fois
Re: L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Deelstuk 3 van 7, Hoepertingen-Ham, lengte: 550m:
Vanaf de kavel Hamveld is een stuk spoorwegtracé toegankelijk, maar geeft niet uit op een zinvol vervolg.
Het volgende zinvolle deelstuk begint met volgende zijstraatje van de Hamstraat:
die uitgeeft op een parking en een pad over gras:
gaat smaller een bosje in:
met links een trap naar beneden naar een beek namens Herk:
De weg eindigt dan wel aan een kruispunt met modderige veldwegen:
omdat Natuurpunt ons hier onvriendelijk de toegang tot het volgende spoorwegstuk verweert:
Er zullen nog meer zo stukken spoorwegtracé volgen, die door Natuurpunt aan voetgangers zijn voorbehouden. Als men hier echt de Fruitroute zou willen openen voor fietsers zou men gemakkelijk kunnen beginnen, door deze soort versperringen weg te halen...
Vanaf de kavel Hamveld is een stuk spoorwegtracé toegankelijk, maar geeft niet uit op een zinvol vervolg.
Het volgende zinvolle deelstuk begint met volgende zijstraatje van de Hamstraat:
die uitgeeft op een parking en een pad over gras:
gaat smaller een bosje in:
met links een trap naar beneden naar een beek namens Herk:
De weg eindigt dan wel aan een kruispunt met modderige veldwegen:
omdat Natuurpunt ons hier onvriendelijk de toegang tot het volgende spoorwegstuk verweert:
Er zullen nog meer zo stukken spoorwegtracé volgen, die door Natuurpunt aan voetgangers zijn voorbehouden. Als men hier echt de Fruitroute zou willen openen voor fietsers zou men gemakkelijk kunnen beginnen, door deze soort versperringen weg te halen...
Dernière édition par malte1030 le Sam 16 Mar 2024 - 12:53, édité 1 fois
joverwimp aime ce message
Re: L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Deelstuk 4 van 7, Gotem-Kuttekoven, lengte: 700m:
De blijkbaar voor fietsers gereserveerde straat Nieuwemolen komt hier vanuit noorden op het spoorwegtracé ingebogen, zicht naar achter:
Zicht naar vooruit:
Aan knooppunt 153 dwarsen we de straat Rullingen:
De weg mondt uit in de van de spoorwegberg links afdalende Kleestraat:
In het vervolg mankeert een brug aan wiens overkant de berm terug is gereserveerd voor voetgangers.
De blijkbaar voor fietsers gereserveerde straat Nieuwemolen komt hier vanuit noorden op het spoorwegtracé ingebogen, zicht naar achter:
Zicht naar vooruit:
Aan knooppunt 153 dwarsen we de straat Rullingen:
De weg mondt uit in de van de spoorwegberg links afdalende Kleestraat:
In het vervolg mankeert een brug aan wiens overkant de berm terug is gereserveerd voor voetgangers.
joverwimp aime ce message
Re: L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Deelstuk 5 van 7: Borgloon-Kerniel, 2500m:
Het begint met de grote bouwwerf van het vroegere station Borgloon:
Die men gedeeltelijk momenteel moet omrijden om achter het station de spoorwegberm te kunnen oprijden:
Brug Colenstraat:
Fietsparking en trap naar de Abdij Colen met museum en café:
In de Odiliastraat speeltuin en café:
Brug van de N76:
Aftakking naar de Heuvelstraat:
Einde aan de Groenstraat, we weten het al, omdat het volgende stuk door Natuurpunt is gereserveerd voor wandelaars:
Het begint met de grote bouwwerf van het vroegere station Borgloon:
Die men gedeeltelijk momenteel moet omrijden om achter het station de spoorwegberm te kunnen oprijden:
Brug Colenstraat:
Fietsparking en trap naar de Abdij Colen met museum en café:
In de Odiliastraat speeltuin en café:
Brug van de N76:
Aftakking naar de Heuvelstraat:
Einde aan de Groenstraat, we weten het al, omdat het volgende stuk door Natuurpunt is gereserveerd voor wandelaars:
joverwimp aime ce message
Re: L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Deelstuk 6 van 7, Jesseren, 1.500m:
Het begint aan de Weg Gors-Opleeuw:
Station Jesseren:
Goederenstation Jesseren:
Waarna een kort stuk links onder de spoorwegberm:
maar gaat aan de gemeentegrens terug op de berm:
Knooppunt 139:
Met infotafel over de spoorweg:
Einde van dit deelstuk met een picknicktafel op de berm:
Het begint aan de Weg Gors-Opleeuw:
Station Jesseren:
Goederenstation Jesseren:
Waarna een kort stuk links onder de spoorwegberm:
maar gaat aan de gemeentegrens terug op de berm:
Knooppunt 139:
Met infotafel over de spoorweg:
Einde van dit deelstuk met een picknicktafel op de berm:
Re: L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Deelstuk 7 van 7, Tongeren, lengte: 900m:
Na een stuk fietspad naast en onder de spoorwegberm komt de nieuwe fietstunnel van de Bilzersteenweg:
Hier lagen vroeger meerdere sporen naast elkaar:
Plaats voor een sportterreintje:
en speeltuin:
Einde aan de Henisstraat, knooppunt 107:
Tot een doorgaande fietssnelweg op de spoorwegberm is er nog een lange weg af te leggen...
Na een stuk fietspad naast en onder de spoorwegberm komt de nieuwe fietstunnel van de Bilzersteenweg:
Hier lagen vroeger meerdere sporen naast elkaar:
Plaats voor een sportterreintje:
en speeltuin:
Einde aan de Henisstraat, knooppunt 107:
Tot een doorgaande fietssnelweg op de spoorwegberm is er nog een lange weg af te leggen...
Papylu² et joverwimp aiment ce message
kaart aanpassing
Kaart aangepast ik weet niet of ze correct is.
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1CW4w-ciyqdKsGMprFtO6Br-WK_Q&usp=sharing
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1CW4w-ciyqdKsGMprFtO6Br-WK_Q&usp=sharing
Re: L023 Drieslinter - Sint Truiden (Fietssnelweg F21) - Tongeren (Fruitspoor F79)
Papylu² a écrit:Kaart aangepast ik weet niet of ze correct is.
Bijna, maar nog niet helemaal, Ik heb hier:
https://umap.openstreetmap.fr/en/map/maltes-bahntrassenradwege_626616#15/50.8072/5.2788
In groen en bruin gezet wat fietsbaar is, groen aangenaam, bruin met wat gras, ballast of modder. In oranje zijn trajecten niet helemaal op de berm. Als ik jouw criteria juist begrijp, zou ik aan jouw plaats op jouw kaart zetten, wat bij mij groen en bruin is plus de trajecten, waar de oranje lijn direct naast de spoorwegberm loopt.
In roze zet ik spoorwegwandelpaden die voor fietsers ontoegankelijk zijn.
Dat heet dus dat het stuk dat je hebt bij Ham verlengt zou moeten worden om het bruine stuk. Wel niet om het volgende oranje stuk, dat is een modderveldweg op helemaal andere hoogte dan de daar voor wandelaar gereserveerde spoorwegberm.
Ah, nog iets: In rood zijn stukken die ik op karten heb gevonden maar zelf nog niet ter plekke bekeken. Ik hoop ik heb me nu goed uitgedrukt?
Sujets similaires
» F079 Sint-Truiden - Tongeren (Fietssnelweg F79)
» F021 Tienen-Sint Truiden (Fietssnelweg F21)
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» L034 Tongeren - Glons (Fietssnelweg F791)
» L022 Tienen - Drieslinter- Diest (IJzerenweg) (Fietssnelweg F21 en F22)
» F021 Tienen-Sint Truiden (Fietssnelweg F21)
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» L034 Tongeren - Glons (Fietssnelweg F791)
» L022 Tienen - Drieslinter- Diest (IJzerenweg) (Fietssnelweg F21 en F22)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum