anciennes gares
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
anciennes gares
Depuis l'été 2015 tout une série de gares ont été fermées, quand ils comptaient moins de 1000 passagers par jour.
D'autres suivront, et seuls les très grandes subsisteront à mon avis, comme en Allemagne et aux Pays-Bas.
Ainsi la gare de Asse (L60) a fermé ses portes le premier août 2015, malgré qu'elle dispose d'un point vélo - toujours ouvert par ailleurs !
Mais la commune a pu conclure un accord avec la SNCB.
Il est possible maintenant aux communes de louer la gare, et gratuitement ! Seulement ils doivent entretenir les batiments et prendre une assurance incendie:
De gemeenteraad keurde in zitting van 14 december 2015 de bezettings- overeenkomst met de NMBS goed voor het gebruik van het stationsgebouw en de goederenloods voor de periode van 1 december 2015 t.e.m. 30 april 2016. Er is geen stilzwijgende verlenging.
Het is wenselijk dat de bezetting wordt voortgezet. De NMBS bezorgde een nieuwe bezettingsovereenkomst met de volgende inhoud:
- duur: 4 jaar en 4 maand (van 1 mei 2016 t.e.m. 31 augustus 2020);
- opzeg: de NMBS te allen tijde, de gemeente op elke jaarlijkse vervaldag (opzegtermijn: 3 maanden);
- bestemming: wachtzaal en sanitair voor reizigers (stationsgebouw) enerzijds en fietspunt (goederenloods) anderzijds;
- vergoeding: kosteloos;
- waarborg: geen;
- nutsvoorzieningen: ten laste van de gemeente;
- onderhoud: ten laste van de gemeente (ook herstellingen i.v.m. waterinfiltratie en vervangen van ruiten);
- de gemeente dient een brandverzekering af te sluiten.
D'autres suivront, et seuls les très grandes subsisteront à mon avis, comme en Allemagne et aux Pays-Bas.
Ainsi la gare de Asse (L60) a fermé ses portes le premier août 2015, malgré qu'elle dispose d'un point vélo - toujours ouvert par ailleurs !
Mais la commune a pu conclure un accord avec la SNCB.
Il est possible maintenant aux communes de louer la gare, et gratuitement ! Seulement ils doivent entretenir les batiments et prendre une assurance incendie:
De gemeenteraad keurde in zitting van 14 december 2015 de bezettings- overeenkomst met de NMBS goed voor het gebruik van het stationsgebouw en de goederenloods voor de periode van 1 december 2015 t.e.m. 30 april 2016. Er is geen stilzwijgende verlenging.
Het is wenselijk dat de bezetting wordt voortgezet. De NMBS bezorgde een nieuwe bezettingsovereenkomst met de volgende inhoud:
- duur: 4 jaar en 4 maand (van 1 mei 2016 t.e.m. 31 augustus 2020);
- opzeg: de NMBS te allen tijde, de gemeente op elke jaarlijkse vervaldag (opzegtermijn: 3 maanden);
- bestemming: wachtzaal en sanitair voor reizigers (stationsgebouw) enerzijds en fietspunt (goederenloods) anderzijds;
- vergoeding: kosteloos;
- waarborg: geen;
- nutsvoorzieningen: ten laste van de gemeente;
- onderhoud: ten laste van de gemeente (ook herstellingen i.v.m. waterinfiltratie en vervangen van ruiten);
- de gemeente dient een brandverzekering af te sluiten.
Vergiftigd geschenk
Dat lijkt een lovenswaardig gebaar van de NMBS, maar die clausule lijkt me toch echt wel het addertje onder het gras uit te maken:
Denken we maar aan de kostenplaatje wanneer een dak volledig vernieuwd moet worden... Daarnaast wordt er blijkbaar weinig ruimte geschapen voor een eigen invulling van de gemeente. De bestemming wordt door de NMBS ingevuld en die sluit aan bij de dienstverlening van de NMBS. Niet van de gemeente. Een slinkse manier de lasten door de schuiven maar de lusten voor zichzelf te behouden.
Als oude stations op die manier van de sloop gered worden, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Jammer is wel dat de NMBS nu pas het licht ziet. Ondertussen zijn er al enorm veel stationnetjes afgebroken.
joverwimp a écrit:
- onderhoud: ten laste van de gemeente (ook herstellingen i.v.m. waterinfiltratie en vervangen van ruiten);
- de gemeente dient een brandverzekering af te sluiten.
Denken we maar aan de kostenplaatje wanneer een dak volledig vernieuwd moet worden... Daarnaast wordt er blijkbaar weinig ruimte geschapen voor een eigen invulling van de gemeente. De bestemming wordt door de NMBS ingevuld en die sluit aan bij de dienstverlening van de NMBS. Niet van de gemeente. Een slinkse manier de lasten door de schuiven maar de lusten voor zichzelf te behouden.
Als oude stations op die manier van de sloop gered worden, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Jammer is wel dat de NMBS nu pas het licht ziet. Ondertussen zijn er al enorm veel stationnetjes afgebroken.
Re: anciennes gares
Elke huurder moet een brandverzekering hebben: dat lijkt me normaal.
Wat het onderhoud betreft mag de gemeente Asse vrij gerust zijn: het gebouw werd twee jaar geleden helemaal opgeknapt, nieuw dak incluis - wat iets zegt over de korte-termijn visie van de NMBS
Wat het onderhoud betreft mag de gemeente Asse vrij gerust zijn: het gebouw werd twee jaar geleden helemaal opgeknapt, nieuw dak incluis - wat iets zegt over de korte-termijn visie van de NMBS
Sujets similaires
» Spoorlijnflora
» Trains : Belgique : les gares
» Gares Gourmandes le long des RAVeLs
» RAVeL L098 00 Post Général (sur les lignes L98, L98A, L98B(L99) et L98C
» Mobilité douce 3 Frontières part 00 (Sujet Général)
» Trains : Belgique : les gares
» Gares Gourmandes le long des RAVeLs
» RAVeL L098 00 Post Général (sur les lignes L98, L98A, L98B(L99) et L98C
» Mobilité douce 3 Frontières part 00 (Sujet Général)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum