L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161109_02565128
De stad Dendermonde, de provincie en spoorwegbeheerder Infrabel werken aan vlottere fietsverbindingen van Dendermonde naar Gent en Aalst. Er komen twee tunnels en een fietsersbrug, twee spoorwegovergangen gaan dicht, en er komt een “fietsostrade” naast de spoorweg.
Het ambitieuze plan wordt opgesplitst in vijf deelprojecten. Daarbij zal vooral tussen Oudegem en Schoonaarde worden gewerkt. “Er komt onder meer een fietsersbrug naast de spoorwegbrug aan de Dender”, zegt gedeputeerde Peter Hertog.
“Naast de spoorweg in Schoonaarde wordt een heel stuk fietsostrade aangelegd. In de Hofstraat in Oudegem komt een fietserstunnel onder de spoorweg.”
De partners kunnen rekenen op Europese subsidies voor de brug en de tunnel, op voorwaarde dat ze nog in 2019 worden gebouwd.
De bestaande overwegen in de Hofstraat en Eegene in Oudegem sluiten zodra de andere ingrepen zijn uitgevoerd. “We willen zoveel mogelijk spoorwegovergangen sluiten”, zegt Charlotte Verbeke van Infrabel. “Er gebeuren nog te veel ongevallen, en de storingen aan de overwegen veroorzaken heel wat vertraging en vergen veel onderhoud. Daar hangt een serieus prijskaartje aan vast.”
In de Paalstraat komt een tunnel die alleen voor fietsers en landbouwvoertuigen kan worden gebruikt. “We hebben de landbouwers bevraagd”, zegt Leen Dierick (CD&V), Dendermonds schepen van Openbare Werken. “Er liggen 22 bedrijven binnen het projectgebied. Bijna allemaal hebben ze gronden zowel ten noorden als ten zuiden van de spoorweg. Daarom is zo’n tunnel de oplossing.”
De overgang op de Oudegemse baan wordt dan weer breder gemaakt. Die werken zitten mee in het project rond de ontsluiting van papierfabriek VPK. 'Verder wordt ook de fietssnelweg in de richting van Aalst vervolledigd', zegt Niels Tas (SP.A), schepen van Mobiliteit. `Het tracé van de Berkestraat wordt deels verlegd en enkele buurtwegen worden geherwaardeerd.' Het totale kostenplaatje loopt op tot iets meer dan vijf miljoen euro, ongeveer twee miljoen zal door Infrabel worden betaald, 1,7 miljoen door de provincie Oost-Vlaanderen. Dendermonde draagt 750.000 euro bij, en de rest komt van Europa.
Dernière édition par velo-ravel.net le Jeu 1 Nov 2018 - 9:08, édité 1 fois
Re: L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent
DENDERMONDE
12/11/2016
Verbeterde infrastructuur voor een veilige en comfortabele mobiliteit
Stad zet fors in op fietssnelwegen
Hoogwaardige fietssnelwegen en vlottere fietsinfrastructuur, zowel richting Gent als richting Aalst, uitbouwen. Daar zet het stadsbestuur van Dendermonde, samen met de provincie en Infrabel, op in. Er wordt zelfs meer dan vijf miljoen euro uitgetrokken voor een pakket aan maatregelen.
Een fietssnelweg tussen Dendermonde, vanaf de Gasthuisstraat, via Oudegem en Schoonaarde tot de grens met Wichelen, én een vlotte en veilige fietsverbinding naar Aalst via Oudegem, Schoonaarde en Gijzegem. Dat is het opzet van het Dendermondse stadsbestuur en de provincie Oost-Vlaanderen. "Niet zomaar", zegt gedeputeerde Peter Hertog. "Wel omdat steeds meer mensen van de fiets gebruik maken en we door vlotte verbindingen te creëren dat gebruik nog meer willen doen stijgen."
Om de fietsverbindingen mogelijk te maken, zijn op verschillende plaatsen in Dendermonde wel ingrijpende maatregelen nodig. Zo hoort bij de nieuwe fietsinfrastructuur een fietsoversteek over de Dender. Die komt aan de spoorbrug in Oudegem en zal aansluiten op de Oudegemsebaan. "Om zo een comfortabele, vlotte en veilige verbinding mogelijk te maken tussen Sint-Gillis en zelfs vanuit het stadscentrum tot Oudegem", zegt schepen van mobiliteit Niels Tas (SP.A). "Fietsers maken hier nu gebruik van een noodbrug, die allesbehalve makkelijk te gebruiken is. Bij de nieuwe brug zal ook rekening gehouden worden met een aantrekkelijkere hellingsgraad."
Er komen ook twee fietserstunnels. Die situeren zich aan de spoorlijn Dendermonde-Wetteren. In Oudegem en Schoonaarde komt er langs deze spoorlijn een volledige fietssnelweg in samenwerking met Infrabel. Omdat op dit traject ook drie overwegen gesloten worden, is voorzien dat fietsers toch nog vlot doorkunnen. Dat gebeurt met fietstunnels onder de spoorweg, in de Hofstraat en in de Paalstraat.
"Ook op andere plaatsen maken we het veiliger en comfortabeler voor fietsers", zegt schepen Leen Dierick (CD&V). "Veel werken situeren zich vooral in Oudegem en Schoonaarde. Zo wordt in het kader van de herinrichting van de bedrijfsomgeving van VPK ook de overweg aan de Oudegemse Baan veiliger gemaakt. Buurtwegen in de omgeving van de Eegene krijgen een opwaardering en zullen dan via Constabelstraat en Paalstraat aantakken op de fietssnelweg richting Gent. Voor de fietssnelweg richting Gijzegem zal ook de Berkestraat verbreed worden, deels met een nieuw wegtracé dat minder bochtig is."
Kostenplaatje
Dat al deze maatregelen samen flink wat kosten, hoeft geen betoog. Het totale kostenplaatje loopt op tot iets meer dan vijf miljoen euro. Twee miljoen daarvan zal Infrabel betalen en ongeveer 1,7 miljoen euro komt van de provincie. De stad hoest 750.000 euro op. De overige 679.00 euro komen van een Europese subsidie. "Maar om die te verwerven begint de tijd te dringen", zegt schepen Tas. "De periode van plannen en ontwerpen is nu volop bezig, tegen midden 2019 moeten de realisaties normaal gezien klaar zijn."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-destelbergen/stad-zet-fors-in-op-fietssnelwegen-a2975135/
Re: L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent
OUDEGEM 22/11/2016 - 02u54
Infomarkt rond nieuwe fietssnelweg
Naar aanleiding van de plannen om een fietssnelweg aan te leggen tussen de Gasthuisstraat en het station van Schoonaarde organiseert het stadsbestuur van Dendermonde een infomarkt. De plannen zijn immers veelomvattend. De fietssnelweg zal lopen van aan de Gasthuisstraat in de Boonwijk via Oudegem tot het station van Schoonaarde en langs de overwegen op de spoorlijn 53. Omdat fietssnelwegen zich in belangrijke mate situeren op spoorwegdomein, werkt de stad hiervoor intens samen met Infrabel. Deze laatste wil op zijn beurt de sluiting van drie overwegen in de Hofstraat, Eegene en Bosstraat. Op dinsdag 22 november is er hierover een infomarkt. Die vindt plaats in het Parochiaal Centrum van Oudegem, aan de Hofstraat 11. De deskundigen van de stad, de provincie en Infrabel zullen tussen 16 en 21 uur aanwezig zijn om vragen te beantwoorden.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-temse/infomarkt-rond-nieuwe-fietssnelweg-a2997158/
Fietssnelweg tussen Gasthuisstraat en station Schoonaarde - Infomarkt op 22 november 2016
Dendermonde zet in op de aanleg van een fietssnelweg tussen de Gasthuisstraat via Oudegem tot het station van Schoonaarde en de overwegen op de spoorlijn 53. Het is een samenwerkingsverband met Infrabel en de Provincie Oost-Vlaanderen.
Omdat fietssnelwegen zich in belangrijke mate situeren op spoorwegdomein is een intens overleg met Infrabel noodzakelijk. Samen aan een gezamenlijk project werken biedt de kans om de doelstellingen van beide partners te realiseren en te versterken. Infrabel heeft vanuit de federale overheid de opdracht gekregen om de veiligheidsrisico’s aan overwegen zoveel mogelijk in te perken door overwegen te vervangen. Door de aanleg van een fietssnelweg naast de spoorlijn zou de onveiligheid aan de overwegen verhogen indien er geen bijkomende maatregelen worden genomen. In een overeenkomst worden een aantal engagementen en timing voor de maatregelen ter hoogte van de overwegen op spoorlijn 53 tussen het station Schoonaarde en de Gasthuisstraat opgenomen.
Wij willen u graag informeren over dit project. We nodigen u dan ook uit op de infomarkt op dinsdag 22 november 2016, doorlopend van 16 tot 21 u. in het Parochiaal Centrum van Oudegem, Hofstraat 11. De deskundigen van de stad, de provincie en Infrabel zullen aanwezig zijn om uw vragen te beantwoorden. Er is geen vastgelegd programma, dus u bent vrij om de informatie te raadplegen die u interesseert. Wij hopen u te mogen verwelkomen.
https://www.dendermonde.be/nieuwsdetail/4584/fietssnelweg-tussen-gasthuisstraat-en-station-schoonaarde---infomarkt-op-22-november-2016#
Aanpassing samenwerkingsakkoord
Fietssnelweg moet drie deelgemeenten verbinden
Deze Week/Lokeren - Dendermonde,
woensdag 14 maart 2018, blz. 2
De reeds in 2014 afgesloten samenwerkingsovereenkomst voor de fietssnelweg tussen de Gasthuisstraat in Sint-Gillis via Oudegem tot het station van Schoonaarde werd recent aangepast. Provincie en stad zullen hun deel van de werken nu bij één ontwerpbureau onderbrengen. Dendermonde wil het fietsgebruik
in de stad stimuleren en wil met de aanleg van de fietssnelweg langs de spoorlijn 53 de fietser veilig langs drie deelgemeenten sturen. Mag deze opa hopen met zijn kleinkinderen vanuit Sint-Gillis veilig naar de kinderboerderij ’t Hof in Schoonaarde te kunnen fietsen? En zullen die kleinkinderen nog wel interesse hebben voor de dieren van ’t Hof op het ogenblik dat de fietssnelweg effectief een feit zal zijn?
Want de realisatie van de fietssnelweg langs de spoorlijn 53 wordt een hele opdracht. Vooraleer de provincie met de aanleg van de fietssnelweg kan starten, moet het stadsbestuur zorgen voor het ontwerp en de aanleg van alternatieve landbouwverbindingswegen. De stad moet alle gronden die nodig zijn voor de fietssnelweg verwerven en zal ook openbare verlichting voorzien op deze wegen. Het wordt een werk van lange adem. Dat het project werd opgesplitst in vijf deelprojecten is dus begrijpelijk, maar gaat dat het dossier echt vooruit helpen? Over elk deelproject wordt immers afzonderlijk gecommuniceerd via inspraakvergaderingen. De vijf doelstellingen die het project meekreeg overstijgen de voordelen van een fietssnelweg. Een vlotte fietsverbinding moet inderdaad het duurzaam verkeer stimuleren maar blijkbaar ook zorgen voor een betere ontsluiting van VPK Oudegem, de bereikbaarheid van het lokale wegennet garanderen, de leefbaarheid van de dorpskernen verhogen een aandacht hebben voor het landbouwverkeer. Ik spreek alvast met mijn kleinkinderen af om de kinderboerderij ’t Hof eens met de auto te bezoeken.
Fietsbrug & -tunnel [Dendermonde]
Tunnel en brug voor nieuwe fietssnelweg
Werken moeten in voorjaar van 2019 kunnen starten
4 september 2018
DENDERMONDE - Twee nieuwe fietssnelwegen krijgen vorm in Dendermonde. Om die te realiseren wordt in eerste instantie werk gemaakt van een fietstunnel aan de Hofstraat en een fietsbrug over de Dender. Het project kost meer dan vijf miljoen euro.
Het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen werkt samen met het Dendermondse stadsbestuur en Infrabel om twee nieuwe fietssnelwegen tussen Wetteren en Dendermonde en Aalst en Dendermonde te realiseren. Beide trajecten zijn ongeveer 3,5 kilometer lang. “Hiermee zetten we voluit in op duurzame mobiliteit”, zegt schepen van Mobiliteit Niels Tas (sp.a). “Initiatieven als dit zorgen ervoor dat meer mensen zich met de fiets gaan verplaatsen. We zijn dan ook tevreden dat dit project erg snel concreet vorm krijgt.”
Tunnel onder spoorlijn
In 2019 moet de fietstunnel aan de Hofstraat in Oudegem, nodig voor beide fietssnelwegen, al een feit zijn. De tunnel komt onder de spoorlijn ter vervanging van de huidige overweg in de Hofstraat. Infrabel wil deze overweg, net als vele andere in Vlaanderen, sluiten. “In de plaats komt wel een volwaardig alternatief”, zegt schepen Leen Dierick (CD&V). “In dit geval is dat een fietstunnel om een veilige kruising te creëren tussen de nieuwe fietssnelweg en de spoorlijn. Zowel de fietsweg naar Aalst als die naar Wetteren zullen hier aantakken.”
De vergunningsaanvraag om de fietstunnel aan te leggen is zopas ingediend. Normaal gezien moeten de werken zo in het voorjaar van 2019 kunnen starten. De tunnel zal de verbinding tussen Wetteren, Schoonaarde en Dendermonde en tussen Oudegem en Aalst vormen. “Voor wagens komt er bij de sluiting van de overweg een alternatieve route langs de Berkestraat, die verbreed en deels verlegd wordt”, zegt Dierick.
Iets later moet ook een nieuwe fietsbrug over de Dender, ter hoogte van papierproducent VPK in Oudegem, een feit zijn. Die vormt de sleutel voor de fietssnelweg tussen Wetteren en Dendermonde. “We krijgen hiermee een link tussen Schoonaarde, Oudegem en Mespelare enerzijds en Sint-Gillis, Dendermonde en Baasrode anderzijds”, zegt gedeputeerde Peter Hertog. “Het zal de meest directe én veiligste fietsverbinding tussen deze gemeenten worden. De fietsbrug wordt een essentiële en unieke schakel in een netwerk van fietspaden. Fietsers op het jaagpad langs de Dender, tussen Dendermonde en Aalst, zullen de snelweg via een toegang langs de Oude Heirbaan kunnen bereiken.”
Landbouwverbindingswegen
Als zowel de fietstunnel als de fietsbrug een feit zijn, zal aandacht gaan naar de tracés van de snelwegen zelf. De provincie is bouwheer voor zowel het traject tussen het station van Schoonaarde en de Hofstraat als voor het traject tussen Hofstraat en Langehaagstraat in Aalst. Het Dendermondse stadsbestuur voorziet op zijn beurt nieuwe landbouwverbindingswegen tussen de Bosstraat en de Opstalstraat, zodat boeren hun weilanden nog altijd kunnen bereiken ook al is de overweg gesloten.
De aanleg van de fietssnelwegen en bijhorende projecten kost een dikke vijf miljoen euro. Tunnel en brug kunnen rekenen op veertig procent subsidie van Europa, goed voor ruim 370.000 euro.
https://www.hln.be/regio/dendermonde/tunnel-en-brug-voor-nieuwe-fietssnelweg~a87deb71/
https://www.tvoost.be/nieuws/fietssnelwegen-tussen-dendermonde-wetteren-en-aalst-worden-aangepakt-64841
Warandelaan - Ertburg [Wetteren - Schellebelle]
Missing link op fietssnelweg tussen Wetteren en Schellebelle wordt aangelegd
13 september 2019
WETTEREN - Aan de Warandelaan werd de eerste ‘spadesteek’ gegeven voor de aanleg van een fietspad langs de spoorweg tussen Wetteren en Ertbrug in Schellebelle. Het 850 meter lange fietspad is een belangrijke ‘missing link’ op de fietssnelweg F2 en F44 tussen Gent, Wetteren, Aalst en Dendermonde. Het fietspad zal in het voorjaar van 2020 klaar zijn en kost 400.000 euro waarvan de helft door de Vlaamse Overheid wordt betaald.
In het voorjaar van 2020 kunnen scholieren en werknemers op een veilige, directe en comfortabele manier naar school of het werk fietsen in Gent, Wetteren, Aalst en Dendermonde. Het stuk fietssnelweg in Wetteren is een relatief klein stuk over een afstand van 850 meter, maar wel een belangrijk onderdeel. “Het is een ontbrekend stuk, een ‘missing link’ tussen Wichelen en Wetteren. De dorpen ten oosten van Wetteren worden met Wetteren verbonden. Het is een belangrijke bouwsteen in de realisatie van de fietssnelweg tussen Gent en Wetteren en Dendermonde, en tussen Gent en Aalst”, zegt gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor mobiliteit.
Eindelijk van start
De eerste studies voor de aanleg dateren reeds van 2009, maar het treinongeval in 2013 zetten de plannen jarenlang on hold. Nu werden de werken aangevat. Het pad zal 3 meter breed zijn en de gemeente Wetteren staat in voor onderhoud en verlichting.
“Uit onze bevolkingsbevraging die we onlangs uitvoerden, blijkt dat de Wetteraar wil fietsen en het beleid vraagt om duurzame en veilige fietspaden. We gaan dit zoveel mogelijk stimuleren door veilige toegangswegen en fietspaden aan te leggen”, belooft schepen Piet Van Heddeghem (Groen&Co). Ook het inrichten van de Tragelweg langs de Schelde richting Aard en een nieuw fietspad op rechteroever richting Kwatrecht en Melle staat hoog op de politieke agenda van het gemeentebestuur.
https://www.hln.be/in-de-buurt/wetteren/missing-link-op-fietssnelweg-tussen-wetteren-en-schellebelle-wordt-aangelegd~ada3615e/
Tegelijk wordt wateroverlast in tunnel aan Viktor Van Sandelaan opgelost
Aanleg fietssnelweg tussen Wetteren en Schellebelle gestart
13 september 2019
WETTEREN/SCHELLEBELLE - Ter hoogte van de spoorwegtunnel aan de Warandelaan in Wetteren is de eerste spadesteek gegeven voor de aanleg van een fietssnelweg tussen de Warandelaan in Wetteren en Ertbrug in Schellebelle. “Het project Ertbrug is al enkele jaren bezig”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Riet Gillis (Groen). “De eerste ideeën dateren al van 2009. Het project heeft wel even stilgelegen omdat precies op deze plek de treinramp plaatsvond.”
De realisatie kost 400.000 euro waarvan de helft gesubsidieerd wordt door het Vlaams Fietsfonds. Wetteren staat in voor de verlichting en het onderhoud. Het stuk fietssnelweg op het grondgebied van Wetteren en Schellebelle is een relatief klein deel over een afstand van 850 meter.
“Maar het is een belangrijk onderdeel. Dit fietspad ligt op de fietssnelweg tussen Gent en Dendermonde en tussen Gent en Aalst. Zo’n fietssnelweg verbindt steden met elkaar en maakt onderweg verbindingen met de kleinere gemeenten. Dat stimuleert om meer verplaatsingen met de fiets te maken. Tegen het komende voorjaar moet deze missing link weggewerkt zijn. Vanaf dan kunnen scholieren en werknemers op een veilige, directe en comfortabele manier naar school of werk fietsen.”
De Wetterse schepen van Mobiliteit Piet Van Heddeghem (Groen&Co) is heel tevreden dat de fietspad eindelijk gerealiseerd wordt. “Uit de resultaten van onze bevolkingsbevraging die we binnenkort openbaar zullen maken, blijkt dat de Wetterse fietser veilig fietsverkeer wil. De bevolking vraagt de aanleg van fietsvriendelijke toegangswegen tot Wetteren. Dit is daar een voorbeeld van.”
Samen met de werken wordt de wateroverlast in de tunnel, waar de fietssnelweg op aansluit, opgelost. De hinder die dat zal veroorzaken, is beperkt voor de omwonenden. Wel zullen er geregeld vrachtwagens in de Warandelaan en de Ertbrug rijden. Er zijn geen omleidingen, maar het blijft wel belangrijk dat weggebruikers alert zijn voor aan- en afrijdend vrachtverkeer.
Tussen Melle en Kwatrecht
Voor de realisatie van de fietssnelweg staan nog enkele andere projecten op stapel.
“Binnenkort komt daar nog het project fietsbrug Dender in Oudegem bij”, kondigt Gillis aan. “Twee deeltrajecten zitten in een finale ontwerpfase. Dat zijn de Hofstraat-Bosstraat in Dendermonde en het stuk tussen Melle station en Kwatrecht station. Tot slot zijn er nog verschillende delen in Wichelen en stukken tussen Gent en Melle die ontworpen moeten worden. Voor het stuk tussen Schellebelle en Aalst moet het ontwerp nog starten.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190913_04608329
Re: Warandelaan - Ertburg [Wetteren - Schellebelle]
Fietssnelweg tussen Wetteren en Schellebelle eind mei klaar
27 april 20
WETTEREN - De fietssnelweg langs de spoorlijn tussen Wetteren en Schellebelle zal eind mei afgewerkt zijn. De laatste asfaltlagen werden gegoten maar de boorden en de afsluitingen langs de spoorlijn ontbreken nog.
Op 13 september werd een eerste spadesteek gegeven voor de aanleg van een fietspad langs de spoorweg tussen Wetteren en Ertbrug in Schellebelle. Het 850 meter lange fietspad is een belangrijke ‘missing link’ op de fietssnelweg F2 en F44 tussen Gent, Wetteren, Aalst en Dendermonde. De aanleg van het nieuwe fietspad kost 400.000 euro waarvan de helft door de Vlaamse Overheid wordt betaald.
Afgelopen weken werden de asfaltlagen van de nieuwe fietssnelweg gegoten. Het fietspad is dus eigenlijk wel berijdbaar maar nog niet klaar. “Voor de veiligheid komt er nog een afsluiting langs de kant van de sporen. En ook de taluds en de boordstenen moeten nog afgewerkt worden. Eind mei moet het fietspad officieel klaar zijn”, zegt gedeputeerde Riet Gillis van de provincie Oost-Vlaanderen. Een officiële opening komt er ook pas na de opheffing van de coronamaatregelen.
https://www.hln.be/in-de-buurt/wetteren/fietssnelweg-tussen-wetteren-en-schellebelle-eind-mei-klaar~a8662b41/
Re: Warandelaan - Ertburg [Wetteren - Schellebelle]
Fietssnelweg tussen Wetteren en Schellebelle officieel ingefietst
22 juni 2020
WETTEREN - Het gemeentebestuur en Oost-Vlaams gedeputeerde Riet Gillis hebben de fietssnelweg tussen de Warandelaan in Wetteren en Ertbrug in Schellebelle officieel ingefietst. De verbinding van 850 meter vormt een missing link op de verbinding van de fietssnelwegen tussen Gent en Wetteren en Aalst en Dendermonde.
De aanleg van het nieuwe fietspad langsheen de spoorweg tussen Wetteren en Schellebelle startte in september en vormt een belangrijke verbinding tussen de provinciale fietssnelwegen tussen Gent en kleinere steden en gemeentes in Oost-Vlaanderen. De gemeente Wetteren zorgde voor de aankoop van de grond en de Vlaamse Gemeenschap en de provincie financierden de aanleg, de afwatering en de afwerking van het 3 meter brede pad voor een bedrag van 400.000 euro.
Fietserstunnel onder Acaciastraat
“Sinds de crisis zien we op sommige dagen bijna een verdubbeling van het aantal fietsers op onze fietssnelwegen. Dat zijn vooral recreanten want woon-werk verkeer lag een hele tijd stil. We moeten er nu voor zorgen om in versneld tempo onze fietspaden veilig en aangenaam te maken zodat we de mensen aan het fietsen houden”, zegt gedeputeerde Riet Gillis. Zij bevestigde ook nog eens de aanleg van een fietserstunnel onder de Acaciastraat. En er wordt uitgekeken naar een nieuwe verbinding tussen Kwatrecht en Melle. Die plannen staan dinsdagavond op de agenda van de gemeenteraad.
“Ook voor onze schoolgaande jeugd uit Wetteren en de omliggende gemeentes is deze veilige en mooie verbinding een zegen. Ook het traject langs de stuifduinen zorgt ervoor dat zij bewust worden van de mooie natuur en het pad is een meerwaarde voor wandelaars en fietsers in Wetteren en Wichelen”, zegt burgemeester Alain Pardaen.
https://www.hln.be/in-de-buurt/wetteren/fietssnelweg-tussen-wetteren-en-schellebelle-officieel-ingefietst~acf998d0/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200622_04997804
https://www.tvoost.be/nieuws/nieuwe-fietsverbinding-tussen-schellebelle-en-wetteren-ingehuldigd-100526
De samenwerkingsovereenkomst voor de verwezenlijking van het stuk Kwatrecht - Melle kwam al in 2017 tot stand:
https://www.wetteren.be/fietssnelweg-melle-kwatrecht-samenwerkingsovereenkomst-16112017pdf
REALISATIE MISSING LINK ‘WARANDELAAN – ERTBRUG’ IN WETTEREN OP FIETSSNELWEGEN F2/F44 GENT – WETTEREN – AALST/DENDERMONDE
22 juni 2020
De werken aan de missing link ‘Warandelaan – Ertbrug’ (850m) in Wetteren op fietssnelwegen F2/F44 Gent – Wetteren – Aalst/Dendermonde, zijn beëindigd.
Fietssnelweg F2 en F44
Het nieuw stuk fietssnelweg maakt deel uit van de fietssnelweg F2 tussen Gent en Aalst en de F44 Gent – Wetteren – Dendermonde, die samen ‘sporen’ van Gent tot Schellebelle, aan de vertakking van de spoorlijnen L50 en L53.
Deze fietssnelwegen verbinden het grootstedelijk gebied Gent met kleinstedelijke gebieden Wetteren en Dendermonde, en regionaalstedelijk gebied Aalst. Daartussen ligt een dicht netwerk van grote dorpen die daarmee ook ontsloten worden naar deze stedelijke gebieden. Dat maakt het aantrekkelijk om ook over fietsafstanden van 5, 10, 15 km en zelfs meer de verplaatsing voortaan met de (elektrische) fiets te doen.
Missing link
Het stuk fietssnelweg in Wetteren is een relatief klein stuk (850m), maar wel een belangrijk onderdeel. Het is een ontbrekend stuk, een ‘missing link’, tussen Wichelen en Wetteren.
Met dit stuk fietssnelweg in Wetteren krijgen de F2 en de F44 verder vorm en worden de dorpen ten oosten van Wetteren met Wetteren verbonden. Het is een heel belangrijke bouwsteen in de gestage, maar zekere realisatie van de fietssnelweg tussen Gent en Wetteren en Dendermonde, en tussen Gent en Aalst.
Uitdagingen
Het deeltraject kende uitdagingen op vlak van stabiliteit, landschap en waterhuishouding. Het is ook een deelproject dat tijdelijk stil lag door het treinongeval in 2013.
Uiteindelijk werd een stuk fietssnelweg gerealiseerd:
- Tegen de noordelijke spoorberm, waardoor er enerzijds in dit waterrijk gebied voor voldoende stabiliteit kon worden gezorgd voor de spoorberm en de fietssnelweg, en anderzijds het landschappelijk waardevol gebied zo veel mogelijk gespaard kon worden. Door te werken met schanskorven kan deze constructie ook opnieuw begroeien.
- 3m brede asfalt fietssnelweg.
- Vlotte aansluiting op de fietstunnel t.h.v. de Warandelaan en veilige aansluiting op Ertbrug (kant Schellebelle).
Samenwerking en financiering
Om dit te realiseren, was een goede samenwerking onontbeerlijk. De fietssnelweg F2/F44 in Wetteren kwam tot stand i.s.m. Infrabel, het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare werken (MOW), de gemeente Wetteren, en op advies van de Vlaamse agentschappen Onroerend Erfgoed en Natuur en Bos. De aannemer van de werken is De Mol NV uit Lochristi. De totale kostprijs bedroeg ca 400 000 EUR. De Provincie Oost-Vlaanderen en Vlaanderen (MOW) droegen elk de helft van de kosten.
De voorbereiding en de realisatie gebeurde in nauw overleg met de gemeente Wetteren. De gemeente stond onder meer in voor het ter beschikking stellen van de noodzakelijke gronden en het organiseren van het openbaar onderzoek in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag. Ook werden de omwonenden geïnformeerd door de gemeente.
Infrabel stelde voor dit project de gronden ter beschikking en werkte constructief mee in het vinden van oplossingen die groene mobiliteit en de combinatie trein en fiets faciliteren.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/realisatie-missing-link-warandelaan-ertbrug-in-wetteren-op-fietssnelwegen-f2-f44-gent-wetteren-aalst-dendermonde
Vergunning Kouterwegel - station Kwatrecht [Melle - Wetteren]
Vergunning voor fietsostrade tussen stations van Kwatrecht en Melle aangevraagd
13/07/2020
WETTEREN / MELLE - De omgevingsvergunning voor de fietssnelweg tussen het station van Wetteren-Kwatrecht en de Kouterwegel in Melle is ingediend.
De provincie wil versneld werk maken van de realisatie van fietssnelwegen. Zo werd recent nog de fietsostrade tussen het station van Schellebelle en de Warandelaan in Wetteren ingefietst. Nu is de volgende al aan de beurt. Het gemeentebestuur van Wetteren heeft zich intussen akkoord verklaard met de geplande wegenis. “De werken omvatten de aanleg van een fietssnelweg ten zuiden van de spoorweg”, legt schepen van Mobiliteit Piet Van Heddeghem (Groen&Co) uit. “Dit fietspad zal dan aansluiten op het bestaande fietspad dat eerder werd aangelegd tussen Kwatrecht-station en de spooroverweg aan de Wetterstraat in Wetteren-Overbeke.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200713_96657336
Opgelet! Muurhagedissen! [Overbeke - Kwatrecht]
Uniek: verkeersbord waarschuwt fietsers voor overstekende hagedissen
25/07/2020
WETTEREN - Op het fietspad tussen Wetteren-Overbeke en Kwatrecht-station duiken steeds meer muurhagedissen op. Zoveel zelfs dat een aantal onder hen door fietsers wordt doodgereden. De gemeente laat meteen borden plaatsen.
Wie geregeld langs het Munitiepad wandelt of fietst, heeft ze al opgemerkt: de tientallen hagedissen die pijlsnel over het wegdek flitsen. Sinds het fietspad enkele jaren geleden werd aangelegd, nam hun aantal exponentieel toe. Meer zelfs, de populatie muurhagedissen is volgens Natuurpunt de grootste in de Gentse regio. “Ik heb die populatie opgevolgd”, zegt Dominique Verbelen van Natuurpunt. “Van nature komen muurhagedissen in Vlaanderen niet voor. Die hebben letterlijk de trein genomen en zijn via de wielen meegereisd. De ballast, de steentjes tussen en langs de sporen, zijn voor hen een 'surrogaatbiotoop'. Die lijken erg op de rotserige omgevingen in Wallonië.”
Volgens Verbelen zitten er in Kwatrecht intussen honderden exemplaren. En aangezien het fietspad ook meer en meer wordt gebruikt, heeft dat voor sommige hagedissen noodlottige gevolgen. “Het zijn snelle dieren, maar er sneuvelen er veel. Zeker omdat langs het fietspad ook steeds vaker elektrische fietsen rijden. Voor de hagedis zou het de beste oplossing zijn om het fietspad weg te halen, maar dat kan je natuurlijk niet verdedigen. Daarom zou het interessant zijn om er infoborden te plaatsen, met uitleg over de dieren en een oproep om iets trager te fietsen.”
“Beroep doen op diervriendelijkheid”
Schepen van Dierenwelzijn Piet Van Heddeghem (Groen&Co) heeft nog geen meldingen gekregen van platgereden hagedissen. “Dit is het eerste wat ik ervan hoor. Ik had ze wel al gezien omdat ik daar vaak ga joggen, maar het probleem was me niet bekend.”
Toch onderneemt de schepen meteen actie. “Ik heb onze diensten gevraagd om er borden te plaatsen. Het zullen driehoekige borden zijn met een beeltenis van een hagedis. Daaronder zal een bordje hangen met opschrift Opgelet: overstekende hagedissen. “Of een snelheidsbeperking voor fietsers wettelijk kan? We zullen vooral een beroep moeten doen op de diervriendelijkheid van de fietsers. Eens de borden er staan, misschien dit weekend al, verwacht ik dat de meeste fietsers er begrip zullen voor opbrengen.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200724_94944442
Sujets similaires
» L052 Fietspad langs de lijn 52 (Dendermonde-Boom) F19 Fietssnelweg F19
» L059 01 Gent - Lochristi (Langs de lijn L59 fietssnelweg F4)
» L060 part 03 fietspad langs de lijn L60 Opwijk - Lebbeke - Dendermonde (Fietssnelweg F221)
» L050 Part 2 Langs de lijn L50 Denderleeuw - Gent (Fietssnelweg F2)
» L086 Fietspad langs de lijn 86 Oudenaarde - Gent (Fietssnelweg F45)
» L059 01 Gent - Lochristi (Langs de lijn L59 fietssnelweg F4)
» L060 part 03 fietspad langs de lijn L60 Opwijk - Lebbeke - Dendermonde (Fietssnelweg F221)
» L050 Part 2 Langs de lijn L50 Denderleeuw - Gent (Fietssnelweg F2)
» L086 Fietspad langs de lijn 86 Oudenaarde - Gent (Fietssnelweg F45)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum