Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

Un commentaire qui donne à réfléchir

3 participants

Aller en bas

Un commentaire qui donne à réfléchir Empty Un commentaire qui donne à réfléchir

Message  eeuwige reiziger Dim 12 Mar 2017 - 16:29

Misschien dekt 'machostrade' beter de lading dan 'fietsostrade'
Brieven

Eva Van Eenoo is voorzitster van de Fietsersbond, afdeling Gent.
12 maart 2017

Met de aanleg van fietssnelwegen wil de overheid ons massaal op de fiets krijgen. Maar, de strategie blijkt niet de werken. Fietssnelwegen bedienen een zeer beperkte groep fietsers – de mannelijke langeafstandspendelaar. Waar blijven de initiatieven om de Vlaming ook voor korte afstanden op de fiets te zetten?

Ontnuchterende cijfers. Het Onderzoek Verplaatsingsgedrag toonde weer een dalend fietsgebruik (van 12,78% naar 12,41%). Deze negatieve trend is al een poosje bezig. In 2000 bedroeg het percentage fietsgebruik nog 14,6%. Ondanks dat fietsen meer dan ooit in de aandacht komt en er steeds meer mensen overtuigd zijn van de voordelen, stagneert het fietsgebruik.

De jaarlijkse investering van 100 miljoen euro in de aanleg van fietsinfrastructuur, zet blijkbaar geen zoden aan de dijk. Dit ligt niet alleen aan dat beperkte budget. Het heeft ook te maken met waarin de overheid investeert. Neem nu fietssnelwegen. Vijf jaar geleden had er amper iemand van gehoord, vandaag zijn ze de hoop om ons woon-werkverkeer te verduurzamen. Uit de auto, de fiets op.

Voorlopig maken ze die ambitie nog niet waar, en het is twijfelachtig of ze dat ooit zullen kunnen. Fietssnelwegen zijn bedoeld om afstanden van 10 tot 15 km met de fiets te overbruggen. Maar uit het genoemde Onderzoek Verplaatsingsgedrag blijkt meer dan de helft van onze verplaatsingen korter dan 5 km; en ruim 70% minder dan 10 km. De afstand waar fietssnelwegen op mikken, maakt amper 10 procent van al onze verplaatsingen uit.

Bovendien gebruiken er opvallend meer mannen dan vrouwen de fietssnelweg. Op de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen rijden gemiddeld 62% mannen tegenover 38% vrouwen, blijkt uit een studie van Yves Goossens (Verkeerskunde Hasselt). Het contrast op de fietssnelwegen Leuven-Brussel respectievelijk Halle-Brussel is nog groter (75/25 en 82/18), zo stelde de provincie Vlaams-Brabant vast.

Nochtans fietsen vrouwen niet minder dan mannen. Met die fietssnelwegen moet dus iets bijzonders aan de hand zijn. Mannen leggen gemiddeld niet alleen grotere afstanden af, maar de ligging blijkt ook bepalend. Fietssnelwegen liggen vaak langs jaagpaden, spoorwegen of langs de achterkant van woonwijken - desolate routes met weinig sociale controle. Vrouwen blijven daar sneller weg.

Nog wat cijfers. Bijna de helft van de Vlamingen neemt voor afstanden tot en met 3 km de auto. Verbaast het dan niet dat zo hard wordt gefocust op afstanden boven de 10 kilometer? Vergeet de overheid hier het laaghangend fruit te plukken?

Heeft die sterke focus op fietssnelwegen wel zin? Willen we ons verplaatsingsgedrag verduurzamen en minder afhankelijk worden van de auto, of onszelf binnen enkele jaren op de borst kloppen met de aanleg van 100 km fietssnelweg die slechts door een beperkte – voornamelijk mannelijke – groep zal worden gebruikt? Misschien dekt ‘machostrade’ beter de lading dan ‘fietsostrade’? Maar het is weinig zinvol om het kind met het badwater weg te gooien. Laten we daarom het concept fietssnelwegen breder invullen, door te erkennen dat ze ook, en zelfs vooral, voor korte afstanden een rol kunnen spelen.

Wat is daarvoor nodig? Eerst en vooral, de focus op langeafstandsfietsers loslaten. Dit is een nichegroep, en dat zal wellicht zo blijven. Het is zinvoller om nabijheid na te streven, om mensen aan te moedigen om dichter bij het werk te wonen dan ze voor lange afstanden op de fiets proberen te krijgen. Locaties van fietssnelwegen moeten bovendien niet enkel worden geselecteerd op basis van het criterium ‘potentiële snelheid’. De uitdaging is om fietssnelwegen zo te integreren dat ze liggen langs plekken met woningen, winkels, bedrijven, scholen, horeca etc. Daar is er sociale controle, daar valt er iets te beleven, daar kan de fiets zijn rol als flexibel en vlot vervoersmiddel het beste spelen én is het potentieel om ons verplaatsingsgedrag te verduurzamen het grootste.

De stad of gemeente die als eerste een fietssnelweg aanlegt als hoofdas van een woonwijk of kantoorlocatie, zal een zeer krachtig signaal geven: het tijdperk van nabijheid is weer aangebroken.

http://www.demorgen.be/opinie/misschien-dekt-machostrade-beter-de-lading-dan-fietsostrade-bb0a250d/

eeuwige reiziger

Messages : 3763
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Un commentaire qui donne à réfléchir Empty Re: Un commentaire qui donne à réfléchir

Message  Ravélo Rando Lun 13 Mar 2017 - 7:31

Traduction google :

Eva Van Eenoo est président du département Cyclistes, Gand.
12 mars 2017

Avec la construction de routes cyclables le gouvernement veut nous faire massivement sur le vélo. Cependant, la stratégie ne montre pas le travail. Autoroutes de vélos servent un groupe très limité de cyclistes - mâle banlieue longue distance. Où sont les initiatives pour de courtes distances pour mettre en place le vélo le Fleming?

chiffres Sobering. L'enquête a montré à nouveau Voyage baisse de l'utilisation de la bicyclette (de 12,78% à 12,41%). Cette tendance négative a été un moment en cours. En 2000, le pourcentage d'utilisation de la bicyclette est élevée à 14,6%. Malgré que le cyclisme plus que jamais venu dans le foyer et plus de gens sont convaincus des avantages, l'utilisation du vélo stagnante.

L'investissement annuel de 100 millions d'euros dans la construction de l'infrastructure cycliste, apparemment pas d'amélioration sur la digue. Ceci est non seulement un budget limité. Il a également à voir avec où le gouvernement investit. Prenez les autoroutes cyclables. Il y a cinq ans, presque personne avait entendu parler, aujourd'hui, ils espèrent préserver notre trajet. Hors de la voiture, la bicyclette.

Maintenant, ils font cette ambition pas vrai, et il est douteux qu'ils ne seront jamais. routes cyclables sont destinés à couvrir des distances de 10 à 15 km en vélo. Mais, à partir de ladite enquête Voyage semble être plus de la moitié de nos déplacements plus courts que 5 km; et plus de 70% à moins de 10 km. La distance où les routes cyclables pour frapper, ne fait que 10 pour cent de tous nos voyages sur.

De plus, l'utiliser beaucoup plus d'hommes que de femmes route de vélo. Le fietsostrade entre Anvers et Malines conduire une moyenne de 62% d'hommes contre 38% de femmes, selon une étude réalisée par Yves Goossens (Verkeerskunde Hasselt). Le contraste sur les routes cyclables Louvain-Bruxelles-Halle Bruxelles est respectivement encore plus (75/25 et 82/18), comme l'a noté, la province du Brabant flamand.

bicyclettes Cependant, les femmes pas moins que les hommes. Avec ce que les routes de vélo doit être quelque chose de spécial se passe. Les hommes pondent en moyenne non seulement de plus grandes distances, mais sa situation prouve aussi décisive. Autoroutes de vélos sont souvent le long des chemins de fer, chemins de halage ou le long du dos des quartiers résidentiels - routes désolées avec peu de contrôle social. Les femmes y restent plus rapidement.

Quelques chiffres. Près de la moitié des Flamands prennent pour des distances jusqu'à 3 km en voiture. Surpris de ne pas être tellement concentré sur des distances de plus de 10 kilomètres? Oubliez le gouvernement ici pour cueillir les fruits à portée de main?

Ce qui a un fort accent sur les routes cyclables de sens? nous voulons préserver notre comportement Voyage et moins dépendant de la voiture ou se vanter de quelques années avec la construction de 100 km de routes de vélos par seulement limitée - groupe sera utilisé - la plupart des hommes? Peut-être couvre le commerce macho 'meilleure charge que' fietsostrade? Mais il fait peu de sens de jeter le bébé avec l'eau du bain. Donc, nous allons remplir le concept des autoroutes cyclables plus large, en reconnaissant qu'ils sont aussi, et même surtout, pour de courtes distances peuvent jouer un rôle.

Ce qui est nécessaire? Tout d'abord, concentrons-nous sur les cyclistes de longue distance. Ceci est un groupe de niche, et restera probablement. Il est plus judicieux de poursuivre la proximité, pour encourager les gens à vivre plus près du travail que d'essayer de monter sur le vélo pour de longues distances. Emplacements des routes cyclables doivent également pas être sélectionnés uniquement sur la base du critère de la "vitesse potentielle. Le défi est de routes cyclables pour les intégrer se trouvent le long des zones résidentielles, des magasins, des entreprises, des écoles, des restaurants, etc. Il y a un contrôle social, parce qu'il ya quelque chose, que le vélo est son rôle de transport flexible et lisse pour la meilleur jeu et a le potentiel de soutenir notre comportement de Voyage le plus.

La ville ou la ville qui donnent d'abord une route à vélo tire l'axe principal d'un lieu de résidence ou bureau, un signal très fort seront: l'ère de proximité est de nouveau venu.

Ravélo Rando
Ravélo Rando

Messages : 386
Date d'inscription : 01/11/2016
Localisation : Brabant Wallon

https://peuplescavaliers.be/ravelo/forumravelo/index.php

Revenir en haut Aller en bas

Un commentaire qui donne à réfléchir Empty Fietssnelwegen blijven een cruciaal onderdeel van onze fietstoekomst

Message  Papylu² Mer 15 Mar 2017 - 9:41

http://www.demorgen.be/opinie/kort-door-de-bocht-op-de-fietsostrade-be56919e/


Fietssnelwegen blijven een cruciaal onderdeel van onze fietstoekomst

De brief van Eva Van Eenoo deed Gert Lauwaert in de pen kruipen.

Gert Lauwaert is copywriter, fietsadept, gepassioneerd door de Vlaamse ruimtelijke wanorde én gecertificeerd non-macho. Hij schrijft deze bijdrage in eigen naam.

De aanval op de fietsostrade van Eva Van Eenoo wekt bevreemding. Wie enigszins vertrouwd is met de ruimtelijke ordening in Vlaanderen, weet dat een “ostrade” hier een mengvorm is van doorgaand en lokaal verkeer. Dat is zo voor onze autostrades, en al evenzeer voor onze fietssnelwegen.

Gebruikers over kortere afstanden fietsen echter nog vaak onder de radar van de onderzoekers door. Pas in juni 2016 werden het uniforme F-logo en de bewegwijzering van de fietsostrades gelanceerd. Tot dan stonden vele gebruikers over korte trajecten er amper bij stil dat ze over een fietssnelweg reden.

Zelf neem ik vanaf Leuven station dagelijks de fiets richting Herent, waarbij ik regelmatig gebruik maak van de HST-route. Wie dit traject op verschillende uren aandoet, ziet een zeer gelaagd beeld ontstaan.

Behalve de hardcore mannelijke fietspendelaars die het volledige traject richting Brussel voor hun rekening nemen, passeren o.m. mensen uit de omgeving die in Leuven werken, middelbare schoolkinderen en bakfietsouders de revue. Voor hen vormen die kilometers fietssnelweg – tussen de 5 en 10km die Van Eenoo ook citeert - een onmisbare schakel in een veilig en “conflictvrij” fietsparcours.

Veilig, want slimme doorsteken naar bestaande woonkernen zorgen ervoor dat het met dat desolate heus wel meevalt. Fietsers zijn dan ook nog eens een solidair volkje. Zelf mocht ik al op het meest ongure stukje van mijn parcours, onder het viaduct van Wilsele, een dame met kettingproblemen verder helpen. Ze zag er niet bijzonder getraumatiseerd uit.

Dat minder vrouwen dan mannen het traject richting Brussel rijden zal – behalve met work/life balans factoren – ook samenhangen met het feit dat de fietssnelweg daar overgaat in de Hoofdstedelijke jungle, waar wel de wet van de sterkste weggebruiker geldt.

Uiteraard ga ik dit bijzondere stukje HST-route niet zomaar transponeren naar de bredere Vlaamse context. Er bestaan tal van andere voorbeelden van succesvolle routes, waarvan ik er minstens twee zelf ook verkende.



De Ringroute in Antwerpen, die uiteraard langs de Ring voert, weinig woonkernen of horeca aandoet, maar een onmisbare schakel is in veilig fietsverkeer. En in Van Eenoo’s eigen Gent de Oost-Westroute, die de stad op een uitgekiende manier dwarst, wat enkel mogelijk is door de bijzondere topografie van de Arteveldestad: de route volgt met Coupure en Brugse Vaart grotendeels het water. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat al deze routes samen met nog 6 andere als aanbevelenswaardig prijken in de Vlaamse overheidspublicatie “Fietsroutes in Vlaanderen – Goede praktijkvoorbeelden” (2014), waarvoor de voorbeelden werden uitgewerkt door… de Fietsersbond. In het land der Fietsersbonden hoeft Eva Van Eenoo dus geen koningin te zijn.

Fietssnelwegen blijven een cruciaal onderdeel van onze fietstoekomst.

Zeker als alternatief voor de archetypische dichtgeslibde steenweg, waarbij dichtslibben letterlijk genomen mag worden: je slikt er onvermijdelijk heel wat meer uitlaatgassen dan via een verkeersluwe route. In maart 2016 kwam het VITO met het onderzoeksresultaat naar buiten dat elke euro die wordt geïnvesteerd in een fietspad of fietsostrade 2 tot 14 euro oplevert aan gezondheidsvoordelen, om te besluiten met de aanbeveling aan alle beleidsmakers om “vooral verder te investeren in fietsinfrastructuur en fietsostrades in het bijzonder.” Het is dus een en/en verhaal.

Verschillende urbanistische trends zullen de rol van de fietsostrade in de nabije toekomst niet enkel consolideren, maar zelfs nog versterken. Ik noem er twee: de reconversie van strategisch gelegen voormalige industriële panden langs spoorwegen en kanalen naar een gedeelde woon- en werkfunctie (waarvan mijn werkplek, de voormalige Henkel-fabriek Persil in Herent een schoolvoorbeeld is); en de woonverdichting die de Vlaamse bouwmeester voorstaat waarbij voorrang zal gegeven worden aan de dichter bij de kernen én openbaar vervoer gelegen bouwgronden…

Zo verrijst nu aan de overkant van de Persil, pal naast de fietssnelweg en vlakbij het station, een nieuwe woonwijk. Of de fietspendelmogelijkheden de bewoners zullen kunnen verleiden, moet de toekomst uitwijzen. Een snelle blik op de woningen die al verrezen, leert dat de individuele garage er de graadmeter aller dingen blijft. Maar als de bewoners zelf regelmatig eens naar Leuven fietsen, en hun kinderen de route leren ontdekken, dan is dat al maatschappelijke winst.

Maak bestaande en nieuwe woonkernen dus fietsvriendelijker, met de fietssnelweg waar mogelijk als slimme hub. De fietsostrade van de toekomst zal dus niet de machostrade zijn, maar de mashup-o-strade: de ultieme uitdrukkingsvorm van de versplinterde Vlaamse woon-werkrealiteit, waar verschillende levens voor een deel van een traject naast elkaar fietsen, elk op eigen melodie en toch op een gezamenlijke backbeat.
Papylu²
Papylu²

Messages : 8265
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum