L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
L'ancien tracé de la ligne 75 entre Gand et De Pinte (plus ou moins 5 km) sera (est?) aménagé en bande cyclable.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_75
Information en détail:
http://www.parkbos.be/realisatie/inrichtingsplan-oude-spoorweg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_75
Oude spoorwegbedding De Pinte - Gent wordt aantrekkelijke fietsroute
Op voorstel van minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Joke Schauvliege zette de
Vlaamse Regering vandaag het licht op groen voor de aanleg van een fietsroute tussen De
Pinte en Gent. De fietsroute op de oude spoorwegbedding over een afstand van 5 km
kadert in het stadsbosproject Parkbos Gent. Voor de aanleg trekt minister Schauvliege 2,7
miljoen euro uit. De werken zullen starten in de eerste helft van 2011.
Eén van de belangrijke stadsbosprojecten in Vlaanderen is het Parkbos Gent, gelegen op
grondgebied van de stad Gent en de gemeenten De Pinte en Sint-Martens-Latem. Het
Parkbos moet een multifunctionele groenpool worden van ongeveer 1.200 ha met
boskernen, duurzame landbouw en uitgebreide mogelijkheden voor recreatie. Essentieel is
een vlotte fietsverbinding tussen het stedelijk gebied en het stadsbos.
In april van dit jaar werd al een overeenkomst ondertekend voor de aanleg van fietsbruggen
over de E40, R4 en Ringvaart. Voor een veilige autovrije verbinding tussen het Maaltepark in
Gent en het centrum van De Pinte moest nog een laatste missing link van 5 km tussen de
autosnelweg E40 en het station van De Pinte gerealiseerd worden.
De overbrugging van de E40, R4 en Ringvaart en de aansluitingen met de Leebeekstraat, de
De Pintelaan en de oude spoorweg maakt onderwerp uit van een
samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Gewest, de gouverneur van de provincie
Oost-Vlaanderen, Waterwegen en Zeekanaal NV, de provincie Oost-Vlaanderen, de stad
Gent, en de gemeenten De Pinte en Sint-Martens-Latem.
Minister Joke Schauvliege: “De oude spoorwegbedding maakt zowel functioneel als
recreatief wandel-, fiets- en ruiterverkeer mogelijk. Dankzij de beslissing van de Vlaamse
Regering vandaag staat niets de realisatie van deze veilige verbindingsas tussen de stad en
het Parkbos nog in de weg.”
Information en détail:
http://www.parkbos.be/realisatie/inrichtingsplan-oude-spoorweg
Dernière édition par eeuwige reiziger le Mer 11 Jan 2012 - 0:16, édité 1 fois
Planning
J'ai téléphoné à la commune mais il n'y a pas encore de planning.
Les plans sont en cours d'élaboration et ils espèrent que pour la fin de l'année ceux-ci soient terminés.
je n'ai pas obtenu de date mais il semblerait qu'il ne faut pas s'y attendre avant 2013-2014.
Voici une carte sous-réserves évidemment.
Les plans sont en cours d'élaboration et ils espèrent que pour la fin de l'année ceux-ci soient terminés.
je n'ai pas obtenu de date mais il semblerait qu'il ne faut pas s'y attendre avant 2013-2014.
Voici une carte sous-réserves évidemment.
Re: L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
velo-ravel.net a écrit:je n'ai pas obtenu de date mais il semblerait qu'il ne faut pas s'y attendre avant 2013-2014.
Il semble que le project a attrapé du retard d'une manière considérable (peut-être dû à un jugement négative du Conseil d'Etat en 2010 d'un aspect particulier des plans pour ce 'jardin-forêt'). Evidemment, ce ligne sera peu utile sans les deux ponts cyclistes. Selon l'article paru dans Het Nieuwsblad, ces ponts ne seraient qu'en place en 2014.
Parkbos krijgt twee 'slanke' fietsbruggen - 04/06/2011
GENT - Om het Parkbos toegankelijker te maken, komen er in 2014 twee fietsbruggen, een over de Ringvaart en een over de E40. Het zijn slanke bruggen geworden, waarvan er één een opvallende draailus heeft in plaats van een toegangshelling.
'We willen letterlijk een brug slaan tussen Gent en het enorme groene gebied van 1.200 hectare dat het Parkbos wordt', zegt gouverneur André Denys. 'Twee bruggen zelfs, naar wat een paradijs moet worden voor de trage weggebruikers. Maar om dat paradijs te bereiken, moesten we eerst die ontbrekende schakel oplossen. De fietsbruggen zijn nuttig voor iedereen die een tochtje of wandeling wil maken in het Parkbos. Ze zijn ook belangrijk voor de leerlingen van Don Bosco of de mensen in het Wetenschapspark Ardoyen: die krijgen nu ook een veilige fietsroute.'
De bruggen kosten samen 3,5 miljoen euro. 'Er waren 88 ontwerpers kandidaat om ze te bouwen. We kozen voor het bureau Greisch', zegt de Gentse schepen van Openbare Werken Martine De Regge (SP.A). 'Dat heeft een sobere en toch slanke brug getekend.'
Alain Dumortier van Greisch heeft een creatieve oplossing gezocht voor de fietsbruggen, zegt hij. 'De bruggen hebben een hellingsgraad van vier procent, waardoor ze behoorlijk lang uitvallen als je ze in een rechte lijn legt: allebei meer dan 400 meter. Dat zorgde in de Leebeekstraat voor een probleem: daar zou de fietsbrug over de E40 tot een heel stuk van de straat komen. Daarom nemen we daar langs de ene kant een klassieke, rechte helling. Aan de andere kant moeten fietsers naar beneden rijden via een dubbele lus. Zo wordt de brug aan die kant meer dan honderd meter korter en heeft de Leebeekstraat er geen hinder van.'
Oorspronkelijk hadden de ontwerpers gehoopt om ook in het Maaltepark zo'n lus te maken, maar dat park is beschermd. 'Daardoor kozen we daar voor een klassieke, rechte brug over de Ringvaart.'
Men wil dit jaar nog een bouwaanvraag doen voor beide bruggen, zodat de werken begin 2013 kunnen starten. Dan kunnen de bruggen tegen midden 2014 worden ingefietst.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=EK3B07TQ
Aussi:
http://www.parkbos.be/nieuws/Parkbos-nieuws
Un futur incertain pour le projet?
velo-ravel.net a écrit:Les plans sont en cours d'élaboration et ils espèrent que pour la fin de l'année ceux-ci soient terminés.
je n'ai pas obtenu de date mais il semblerait qu'il ne faut pas s'y attendre avant 2013-2014.
Bezwaar tegen pad naar Parkbos
vrijdag 27 april 2012 8u25 |Michel Vuijlsteke |
Er werd door de Vlaamse Landmaatschappij een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd bij de Gewestelijke Gemachtigde Ambtenaar voor het inrichten van een wandel-, fiets- en ruiterpad op de oude spoorwegberm tussen de Rijvisschestraat en het station van De Pinte naar het toekomstige “Parkbos” . Het openbaar onderzoek daarover liep af op 25 april 2012 en liep gelijktijdig in beide betrokken gemeentes, namelijk Gent en De Pinte.
Een groep van omwonende uit Zwijnaarde hebben op de valreep een gezamenlijk bezwaarschrift ingediend ondertekend door 38 personen. Dit zal nu worden onderzocht door de het Gentse gemeentebestuur dat daarover een advies moet uitbrengen bij het Gewest dat uiteindelijk zal moeten beslissen over de al of niet toekenning van de gevraagde vergunning.
De bezwaarindieners zijn verbolgen over het gebrek aan inspraak dat deze aanvraag vooraf ging. Zij pikken het niet dat de huidige vergunningsaanvraag enkel betrekking heeft op een gedeelte van het tracé, zonder enige vermelding inzake de timing van de rest van de geplande werken over de R4, Ringvaart en E40. Deze opsplitsing (“saucisonering”) heeft tot gevolg dat de geplande fietsroute naar het Parkbos reeds wordt aangelegd zonder dat een ernstig onderzoek werd verricht naar de mogelijke alternatieven voor deze dure overbruggingen. Deze geld verslindende bruggen zullen de belastingbetaler uiteindelijk meer dan 3,5 miljoen euro kosten en daarvan zullen uiteindelijk toch maar een beperkt aantal recreanten ooit gebruik maken. Zij wijzen op verschillende procedurefouten en tekortkomingen in het aanvraagdossier . Zij wijzen er op dat volgens de Europese reglementering voor dergelijke ingrijpende infrastructuurwerken met grote impact op milieu en mens in het beschermde landschap Kastelensite minstens een Milieueffecten-screening noodzakelijk is en uiteindelijk ook een MER (Milieueffectenrapport). Zij zijn dus van mening dat het dossier in de huidige stand van zaken onontvankelijk is en terug naar afzender moet worden gestuurd.
Zij rekenen er op dat het stadsbestuur hen hierin zal volgen zodat er nadien geen verdere juridische stappen nodig zijn.
http://www.gentblogt.be/2012/04/27/bezwaar-tegen-pad-naar-parkbos
Re: L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
http://www.flexmail.eu/r-d3df2a737996b49999b10b3e41375d56c5f58778ee953705
Aanbesteed:
Gent Parkbos: in samenwerking met de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) wordt het Gentse Parkbos vorm gegeven. Doorheen het Parkbos is een oude spoorwegbedding gelegen (verlaten naar aanleiding van de bouw van het nieuwe station Gent-Sint-Pieters in 1913 in het kader van de wereldtentoonstelling). Het Parkbos is een beschermd landschap en het fietspad wordt in halfverharding gerealiseerd. Het fietspad in gebonden porfier zal binnenkort worden gerealiseerd.
Bezwaarschriften
Bezwaar tegen pad naar Parkbos
vrijdag 27 april 2012
(...)
Fietsers veilig over R4 en E40 via bruggen van 3,5 miljoen euro
Discussie over ‘dure’ fietsbruggen
vrijdag 20 september 2013
ZWIJNAARDE - Het plan voor twee bruggen waarmee fietsers en voetgangers in één stuk van de De Pintelaan over de R4, Ringvaart en E40 naar Zwijnaarde kunnen, lokt hevige discussie uit. ‘Zinloos en peperduur’, volgens de enen. ‘Een prachtige stap voor de fietsstad Gent’, volgens anderen.
De plannen om de twee bruggen te bouwen die het Gentse stadscentrum verbinden met het Parkbos, zijn al jaren oud. Het Parkbos is een groene zone tussen de Kortrijksesteenweg en de N60, die de komende jaren opgewaardeerd moet worden tot een volwaardig bos aan de zuidkant van Gent. De 3,5 miljoen euro voor de bouw van de bruggen komt grotendeels van de Vlaamse overheid.
Onteigeningen
De plannen liepen echter spaak omdat een bewoner van de Leebeekstraat in Zwijnaarde weigerde een stuk van zijn grond af te staan. Een van de bruggen zou via een spiraalvormige helling moeten landen in de tuin van de man.
De laatste maanden kwam het dossier in een stroomversnelling. Net voor de zomer besliste de gemeenteraad om het benodigde stuk grond van zestig vierkante meter te onteigenen.
Tegen de zin van een groep bewoners uit de Zwijnaardse Leebeekstraat en de Tweebekenstraat, die een bezwaarschrift met 169 handtekeningen indienden. ‘De peperdure bruggen zijn zinloos. Het Parkbos is nu al makkelijk te bereiken langs de Kortrijksesteenweg’, zegt Arthur De Decker, een van de bewoners. ‘Met die 3,5 miljoen euro kunnen er veel zinnigere projecten opgezet worden. Het is bovendien al de derde keer dat die bewoner een stuk van zijn grond af moet staan.’
De bruggen zijn wel degelijk nuttig, zegt Stad Gent. ‘Het is een cruciale schakel voor het Parkbos. De bruggen kunnen bovendien een goede verbinding worden voor fietsende pendelaars en schoolgaande jeugd tussen Gent en de zuidwestelijke rand van de stad’, klinkt het.
Ook de Fietsersbond en het Gents Milieufront benadrukken het nut van de ‘veilige fietsas.’ ‘Dit is een alternatief voor de onveilige en drukke route langs de N43, N60 en De Sterre. Inwoners van De Pinte krijgen hiermee een directe fietsas naar het centrum van Gent. Er is nog heel wat werk om van Gent een fietsstad te maken, maar dit is een prachtige stap.’
Het Gentse stadsbestuur bekijkt de komende weken de bezwaren van de bewoners. Dat de bruggen er komen, lijkt een zekerheid. De bewoners zijn echter niet van plan zich daarbij neer te leggen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130919_00749806
Bezwaren tegen Parkbos-bruggen van tafel geveegd
Gent/De Pinte - Stad Gent vraagt de gemeenteraad om het onteigeningsplan goed te keuren voor de Parkbos-bruggen over de Ringvaart in Zwijnaarde en over de E17 naar De Pinte. Het gaat om twee fietsersbruggen naar het nieuwe Parkbos. De tegenstanders vragen de gemeenteraadsleden om tegen te stemmen.
169 handtekeningen hadden de tegenstanders van de Parkbos-bruggen verzameld, maar hun bezwaren zijn niet weerhouden door het stadsbestuur. Dat wil nu een onteigeningsprocedure starten die de bouw van de fietsersbruggen over de Ringvaart en de E17 mogelijk moet maken. Het Vlaams Gewest staat in voor de realisatie van die bruggen.
Maar in Zwijnaarde bestaat er weerstand tegen die bruggen in de vorm van het actiecomité '2 Bruggen Te Veel'. Dat vindt de geplande bruggen om te beginnen een verspilling van geld. Er is in een budget van 3,5 miljoen euro voorzien en daarbij komen volgens het actiecomité nog extra kosten door de onteigeningen. Die vormen ook een doorn in het oog, want ze zijn omvangrijker dan eerst voorzien. Verder haalt het comité onder meer aan dat er vormgebreken zijn, dat de bruggen niet het gewenste effect op de verkeersveiligheid zullen hebben omdat er verderop nog kruispunten zijn, en eigenlijk ook geen dringend project zijn.
Nu het stadsbestuur de bezwaren verworpen heeft, richt het comité zich tot de gemeenteraadsleden om toch tegen de onteigeningsplannen te stemmen.
Het comité vindt het bovendien onbehoorlijk dat zijn alternatief plan niet onderzocht is. Zo kwam '2 Bruggen Te Veel' met een eigen voorstel, waarbij een ondertunneling van de snelweg aan de Kortrijksesteenweg in Sint-Denijs-Westrem in combinatie met een heringericht fietspad langs die steenweg hetzelfde resultaat zou bereiken.' (jod)
Het Nieuwsblad / Aan Gent gebonden
17 december 2013
Résumé:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131216_00890257
Onteigening
Er zijn schijnbaar niet alleen winnaars bij de aanleg van een fietsverbinding...
Eigendom helft kleiner na onteigeningen
BEWONER VECHT DERDE INKRIMPING VAN ZIJN PERCEEL AAN
Een derde onteigening én de oppervlakte van zijn eigendom gereduceerd zien tot minder dan de helft van wat het ooit was. Dat staat Dirk Laute uit de Leebeekstraat in Zwijnaarde te wachten. Dit keer moet een deel van zijn tuin plaats maken voor de fietsbrug aan het Parkbos. Eerder gebeurde hetzelfde voor de aanleg van de E40 én voor een geluidswerende muur aan die snelweg. "Dat ze me volledig onteigenen, dan koop ik me gewoon iets anders", zucht de man.
De onteigeningen voor de bouw van de Parkbosbruggen in Zwijnaarde werden woensdagavond laat goedgekeurd door de gemeenteraad, na een meerjarenplanmarathon. Die bruggen moeten een veilige verkeersas vervolledigen op de lijn van de oude spoorweg Gent-De Pinte. Toch is het niet al goud dat blinkt. Zo wordt Zwijnaardenaar Dirk Laute ook getroffen. De man woont al heel zijn leven in de Leebeekstraat, evenals de twee generaties voor hem. Net daar moeten enkele percelen worden onteigend, zo ook een stuk van zijn tuin. Vrij gangbaar, ware het niet dat hetzelfde eigendom nu al voor de derde keer wordt verkleind. Als de spiraalvormige fietsbrug in zijn achtertuin een feit is, dan is dat perceel minder dan de helft van wat de oppervlakte oorspronkelijk was. "Mijn grootvader begon hier in 1937 te bouwen, daarna woonde ik hier met mijn ouders. Toen zij overleden kocht ik het huis en de grond over. In het begin was het perceel 1.900 m² groot. Begin de jaren 40 verdween daar al 650 m² van voor de aanleg van de E40", zegt Laute (70). "In 1980 was ik zelf al eigenaar en werd nog eens een strook van 210 m² onteigend. Daar werd de geluidswerende muur aan die snelweg geplaatst . En nu moet ik dus weer 150 m² inleveren voor die fietsbrug. Dan hou ik nog zo'n 800 m² over, op den duur raak je alles kwijt." Een derde onteigening ziet Laute dus niet zitten, al is dat niet het enige probleem. Op de koop toe bestaat er nog onenigheid over de grootte van het stuk grond dat Laute nu zou moeten opofferen. Volgens de stad Gent gaat het om 60 m². "Klopt niet", zegt Laute. "Bij de vorige onteigening moet iets verkeerd genoteerd zijn. Ik heb zelf een landmeter aangesproken. Die zegt formeel dat het om 150 m² gaat. Maar de stad denkt dat de overige grond al van hen is."
Privacy weg
Een moeilijke situatie dus, al is de kranige zeventiger nog niet van plan om de strijd op te geven. Het dossier moet nog naar de provincie en het Vlaams gewest, daar wil Laute dus procederen. "En desnoods stap ik naar de Raad van State. Ik wou dit huis uiteindelijk aan mijn dochter overlaten, maar zij is al niet meer geïnteresseerd. De oppervlakte is gehalveerd én die fietsbrug zal inkijk geven in mijn tuin én huis. We zijn onze privacy kwijt. Als laatste reddingsmiddel wil ik zelfs over een totale onteigening spreken. Dan kopen ze me helemaal uit en zoek ik maar een andere woning", zucht Dirk nog.
Het Laatste Nieuws / Gent-Wetteren-Lochristi
20 december 2013
Portaal "Grand Noble"
Aanleg portaal Grand Noble gestart
04/04/2014
De werken aan de één van de officiële ingangen van de groenpool Parkbos zijn gestart. Het parkbos krijgt vier portalen, dat in Sint-Denijs-Westrem zal eerst klaar zijn. Dat portaal krijgt de naam Grand Noble, naar het gelijknamige kasteel. De andere drie portalen komen in het Maaltebruggepark, op domein de Ghellinck in Zwijnaarde en aan Den Beer op grondgebied De Pinte. De hoofdtoegang van het portaal Grand Noble komt langs de Kortrijksesteenweg, ter hoogte van de Borluutdreef. Er komt een parking naast de Aldi / Brantano. Het portaal is ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Aan de hoofdingang komt een nieuwe bushalte. Centraal in het portaal wordt een polyvalente open ruimte aangelegd waarrond picknickplaatsen, infopanelen, fietsstalling en spelletjes komen. In het zuidoosten van het portaal komt een hondenlosloopweide. Nabij de toegang wordt ook een bijenzone aangelegd. Normaal zijn de werken afgerond tegen half juli. De beplanting gebeurt volgende winter.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/aanleg-portaal-grand-noble-gestart-a1841216/
http://www.parkbos.be/nieuws/Nieuwe-boskern-Grand-Noble-versnelt-aanleg-Parkbos
Ontwerp fietsbruggen
Fietsbruggen naar het Parkbos
26/08/2014
Om vlot van en naar het Parkbos te geraken komen er 2 nieuwe fietsbruggen over de E40 en de Ringvaart/R4. De fietsbruggen maken deel uit van een groter project om de oude spoorwegverbinding tussen De Pinte en Gent in te richten als fietsas. Gouverneur Jan Briers en schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw stelden dinsdag 26 augustus de maquette van de fietsbruggen voor. Die zijn een ontwerp van Bureau d’Etudes Greisch uit Luik. De totale kostprijs voor de 2 fietsbruggen wordt geraamd op 4,2 miljoen euro. De bouw van de bruggen is voorzien in de periode 2015-2016.
Het Parkbos wordt een van de vier groenpolen rond Gent. De groenpool is 1200 hectare groot en wordt tegen 2020 ontwikkeld in het gebied tussen Sint-Denijs-Westrem, Zwijnaarde, De Pinte en Sint-Martens-Latem. Er komt onder andere 300 hectare bos bij, er worden wandel- en fietspaden ingericht en het landschap wordt opgewaardeerd met dreven, trage wegen, …
Centraal doorheen het projectgebied loopt de Oude Spoorwegverbinding, een spoorlijn die vroeger tussen De Pinte en Gent Zuid liep. Deze verbinding is in onbruik geraakt, maar wordt nu ingericht als trage fiets- en wandelas. Het wordt dé manier om het Parkbos per fiets te bereiken.
Vandaag wordt deze verbinding nog onderbroken door twee barrières: de E40 en de Ringvaart/R4. In 2009 kwamen 7 projectpartners (Agentschap Wegen en Verkeer, Waterwegen en Zeekanaal nv, Provincie Oost-Vlaanderen,Stad Gent, gemeente Sint-Martens-Latem, gemeente De Pinte en de gouverneur namens het Parkbosproject) overeen om deze barrières via twee fietsbruggen te 'overbruggen’.
Open Oproep Vlaams Bouwmeester
In 2010 werd een Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester (OO 1913 Gent) gelanceerd. Deze selectiemethode is gebaseerd op een architectuurwedstrijd en moet leiden tot een kwaliteitsvol en architecturaal ontwerp voor de twee fietsbruggen. Bureau d'Etudes Greisch uit Luik kreeg de opdracht toegewezen op basis van hun slank maar functioneel ontwerp.
Uitgekiend ontwerp
Het wedstrijdontwerp werd nadien uitvoering besproken met alle betrokken partijen en omwonenden. Door zijn specifieke ligging werd het wedstrijdontwerp op een aantal punten aangepast. Zo krijgt de landing van de fietsbrug over de E40 in de Leebeekstraat een dubbele cirkelvormige spiraalhelling (met twee niveaus). Hier werd niet geopteerd voor een rechte helling zodat inkijk in de huizen in dit gedeelte Leebeekstraat kon worden vermeden.
De andere drie landingen bestaan wel uit rechte aanloophellingen:
1. op de Oude Spoorweg tussen de Rijvisschestraat en de E40
2. in de Leebeekstraat langs de achterkant van het Maaltebruggepark
3. in de De Pintelaan, tussen de rijbaan en het Instituut Bert Carlier.
Ook de omgeving van de bruglandingen wordt kwaliteitsvol heringericht.
De hoofdbruggen zijn allebei portiekbruggen, opgebouwd uit een slanke staal-betonconstructie. De brug over de Ringvaart-R4 wordt gekenmerkt door een S vormig tracé en steunbenen met een karakteristieke V-vorm. De brug over de E40 heeft ook dit terugkerende V-vormige motief in de pijlerstructuur. Dit creëert eenheid en uniformiteit binnen het globale ontwerp.
De totale kostprijs van de aanleg van de twee fietsbruggen (inclusief studiekosten) wordt geraamd op 4,2 miljoen euro.
Onderdeel van een fietsas
De fietsbruggen maken onderdeel uit van een groter project om de oude spoorwegverbinding tussen De Pinte en Gent in te richten als fietsas. De herinrichting van deze as tussen De Pinte en de E40 wordt gecoördineerd door de Vlaamse Landmaatschappij in het kader van het Landinrichtingsproject Schelde-Leie. De werken aan de eerste fase (tussen Stationstraat en Louis Van Houttepark in De Pinte en tussen Klossestraat en Rijvisschestraat in Gent) starten nog dit najaar.
Stad Gent werkt op dit moment aan de herinrichting van de De Pintelaan tussen de Galglaan en de Koekoekslaan. De fietsas zorgt voor een veilige verbinding tussen het Parkbos en het centrum van Gent, maar zal ook druk gebruikt worden door woon-werk of woon-school verkeer tussen Gent en De Pinte.
Start openbaar onderzoek stedenbouwkundige aanvraag en onthulling maquette fietsbruggen
Stad Gent kreeg de coördinatie van dit project toegewezen. Recent diende ze een stedenbouwkundige aanvraag in voor de aanleg van de fietsbruggen, de derde fase van de herinrichting van de oude spoorwegverbinding (tussen Rijvisschestraat en E40) en de omgevingsaanleg bij de bruglandingen. Het openbaar onderzoek zal begin september van start gaan en loopt 30 dagen. Tijdens die periode kan men het aanvraagdossier inkijken en opmerkingen indienen. Naar aanleiding van dit openbaar onderzoek onthullen gouverneur Jan Briers en schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw een maquette en mini-tentoonstelling van deze fietsbruggen. Beide zullen de komende maanden ook op diverse locaties te bezichtigen zijn.
De bouw van de bruggen is voorzien in de periode 2015-2016.
(...)
http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.cmVjPTE5MDc1MQ.html
http://www.parkbos.be/nieuws/Fietsbruggen-naar-het-Parkbos
Parkbos [Gent]
Veilig van De Pinte naar Gent via oude spoorweg
Het Nieuwsblad/Aan Gent gebonden,
dinsdag 23 juni 2015
Fietsen tussen Gent en De Pinte wordt binnenkort een flink stuk veiliger. De oude spoorwegverbinding door het Parkbos wordt daarvoor heringericht.
DE PINTE/GENT De werken worden gespreid over drie fasen. In de eerste fase wordt het gedeelte tussen de Klossestraat en de Rijvisschestraat in Gent aangelegd. Er komt een gescheiden fiets- en voetgangerspad en voor de ruiters een zandpad, aangevuld met infoborden, wegwijzers en zitbanken. In deze fase wordt ook het fiets- en voetpad langs de spoorweg tussen het station van De Pinte en het Louis Van Houttepark verbreed tot drie meter.
Ter hoogte van de brug over de Duivebeek zal dat pad overgaan in een fietsstraat. In het deel van het Van Houttepark langs de spoorweg en in het begin van de Oude Gentweg, tot minstens aan het kruispunt met de Stijn Streuvelsstraat, krijgen fietsers totale voorrang en wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 per uur.
In de jongste gemeenteraad lichtte schepen van Openbare Werken Mark Van Neste (Open VLD) ook de tweede fase toe, die aanvangt begin 2016. De herinrichting valt samen met de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel
in delen van Oude Gentweg en de Hemelrijkstraat. De Oude Gentweg krijgt een fietspad in dubbele richting, afgeschermd door een bomenrij. Een voorstel van CD&V-raadslid Frans Naessens om het fietspad breder te maken voor elektrische fietsen, werd verworpen omdat de nutsleidingen dan moeilijker bereikbaar zouden zijn.
Het einde van de Oude Gentweg wordt eveneens een fietsstraat, die uitmondt in de Klossestraat. Een verkeerseiland daar moet fietsers een veilige oversteek bieden naar de oude spoorwegbedding.
Parkbosbruggen
In een derde fase wordt het deel tussen de Rijvisschestraat en het UZ Gent afgewerkt. Over de E40 en de Ringvaart/R4 komen twee 'parkbosbruggen' voor fietsers, maar de bouwplannen moesten worden herzien. Daardoor is nu een nieuwe stedenbouwkundige vergunning nodig. De bouw van de bruggen kan ten vroegste in het voorjaar van 2016 starten.
Morgen, woensdag 24 juni, is er een geleid bezoek aan de werf van de oude spoorweg. Start om 19.30 uur op het einde van het Rijvisschepark.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150622_01743809
Don Quichot...
Nadat hij in 2014 en 2015 een aantal bezwaarschriften had ingediend, startte Arthur DD dit jaar met een geldinzameling om een advocaat onder de arm te nemen. Op veel bijval kan deze don Quichot niet echt rekenen...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160217_02134869
Als je wil weten waar de man voor staat, surf naar
http://www.2-btv.tk
Crowdfunding tegen stadsproject op ... stadswebsite
18/02/2016
GENT - Arthur De Decker verzet zich al jaren tegen de geplande bouw van twee fietsbruggen in Gent en Zwijnaarde. Op 10 februari 2016 werd een bouwvergunning afgeleverd om twee fietsbruggen te bouwen: een over de Ringvaart/R4 en een in het verlengde daarvan, over de E40. De Decker spreekt over een prestigeproject en geldverspilling. Hij is erin geslaagd om de stedelijke site te gebruiken voor een crowdfundingproject waarmee hij ten strijde trekt tegen de aan de stad verleende vergunning. Met dat geld wil hij een advocaat betalen. Daarvoor moet hij 3.000 euro inzamelen. Gisteravond stond de teller op 40 euro. De eerste 20 kwamen van Arthur De Decker zelf.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160217_02134869
Als je wil weten waar de man voor staat, surf naar
http://www.2-btv.tk
Schorsing & herstart van de werken (februari - april 2016)
Werken oude spoorwegbedding - parkbos geschorst
11 februari 2016
Omwille van de slechte weersomstandigheden zijn de inrichtingswerken aan de oude spoorwegbedding in het Parkbos geschorst tot het voorjaar 2016.
Het natte weer van de voorbije maand en de winterse omstandigheden van vorige weken zorgen voor moeilijke werkomstandigheden, waardoor de aanleg trager vorderde dan gepland.
Momenteel zijn de weersomstandigheden te slecht om de aanleg van kwaliteitsvolle fietspaden te kunnen garanderen. De werken worden daarom vanaf 12 februari geschorst tot het voorjaar van 2016.
De werken op de Oude Spoorweg in het Parkbos startten in november 2014. De aanleg gebeurt in opdracht van de Vlaamse Landmaatschappij en de Provincie Oost-Vlaanderen, met steun van de stad Gent en de gemeente De Pinte.
Dit uitvoeringsdossier voorziet:
(1) de aanleg van een fiets-, ruiter- en wandelpad tussen de Klossestraat en de Rijvisschestraat op grondgebied van Zwijnaarde (Gent),
(2) de heraanleg van de kruispunten Rijvisschepark/Rijvisschestraat en Klossestraat/Oude Gentweg en
(3) de verbreding van het fietspad tussen het station van De Pinte en het Louis Van Houttepark.
https://www.vlm.be/nl/nieuws/Pages/2016_Werken_oude_spoorwegbedding_geschorst.aspx
Herstart werken Oude Spoorwegbedding Parkbos Gent
11 april 2016
De werken aan de Oude Spoorweg werden omwille van het slechte weer geschorst in de wintermaanden. Vanaf morgen, 12 april, gaat de aannemer terug aan de slag.
De voorbije maanden waren de weersomstandigheden te slecht om de aanleg van kwaliteitsvolle fietspaden te kunnen garanderen. Daarom werden de werken vanaf 12 februari geschorst tot nu. Vanaf morgen 12 april start de aannemer terug met het testen van de fundering en de voorbereiding voor de aanleg van de bovenste lagen van het pad (beton en porfier), het inzaaien van gras en het plaatsen van afsluitingen.
De werken op de Oude Spoorweg in het Parkbos startten in november 2014. De aanleg gebeurt in opdracht van de Vlaamse Landmaatschappij en de Provincie Oost-Vlaanderen, met steun van de stad Gent en de gemeente De Pinte.
Dit uitvoeringsdossier voorziet:
(1) de aanleg van een fiets-, ruiter- en wandelpad tussen de Klossestraat en de Rijvisschestraat op grondgebied van Zwijnaarde (Gent),
(2) de heraanleg van de kruispunten Rijvisschepark/Rijvisschestraat en Klossestraat/Oude Gentweg en
(3) de verbreding van het fietspad tussen het station van De Pinte en het Louis Van Houttepark.
https://www.vlm.be/nl/nieuws/Pages/20160411Herstart_werken_OudeSpoorwegbedding_ParkbosGent.aspx
Inhuldiging eerste fase
Officiële opening fietspad Oude Spoorwegbedding Parkbos
Het knippen van een wilgenlint bij de officiël opening
15 juni 2016
Minister Joke Schauvliege, minister Ben Weyts, gedeputeerde Peter Hertog, gouverneur Jan Briers, burgemeester Hilde Claeys van De Pinte en schepen Filip Watteeuw van Gent openden samen met buurtbewoners al fietsend de Oude Spoorweg in Gent en De Pinte.
Op de bedding van de oude spoorlijn werd een nieuw fiets-, wandel- en ruiterpad aangelegd tussen de Rijvisschestraat en de Klossestraat in Gent. Heel wat geïnteresserden, buurtbewoners en partners van het project, waren aanwezig bij de officiële opening.
Eerste fase opengesteld
De aanleg van een fiets- en wandelas op de Oude Spoorweg kadert in een landinrichtingsproject van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM), in samenwerking met de Provincie Oost-Vlaanderen, de stad Gent en de gemeente De Pinte. Het project bestaat uit drie fasen:
1. de inrichting tussen de Klossestraat en de Rijvisschestraat, inclusief de omgeving van het L. Van Houttepark in De Pinte (einde uitvoering zomer 2016),
2. de inrichting van de Oude Gentweg in De Pinte (gestart voorjaar 2016),
3. de inrichting tussen de Rijvisschestraat en de E40. Deze werken sluiten aan bij het dossier Parkbosbruggen waarvan de uitvoering start eind 2016.
De eerste fase is nu toegankelijk voor het brede publiek.
Drie kilometer extra fietssnelweg
De Provincie investeert in tien fietssnelwegen. De Oude Spoorweg is een belangrijk sluitstuk van de fietssnelweg van Gent – Oudenaarde – Deinze. Met de opening van de eerste fase van het project is er drie kilometer bijkomend netwerk gerealiseerd. Het project zet met andere woorden sterk in op duurzame mobiliteit. Doel: jong en oud motiveren om de fiets te nemen naar school en/of werk.
Natuurvriendelijke en verkeersveilige maatregelen
Bij de inrichting hadden de partners een aangename, natuurvriendelijke en veilige omgeving voor ogen. Picknicktafels, infoborden en banken in de parkboshuisstijl verfraaien het halfverharde pad met een aangepaste verlichting. Een nieuwe dreef van zomereiken versterkt het beschermde landschap van de Kastelensite.
Ter hoogte van het kruispunt Rijvisschestraat / Rijvisschepark werden verkeersremmende maatregelen genomen. De halfverharde bermen in Rijvisschepark zullen natuurvriendelijk worden beheerd. Het kruispunt Klossestraat/Oude Spoorweg is opnieuw aangelegd met een veilige oversteek voor wandelaars en fietsers via een middeneiland.
In een volgende fase zullen auto's in het laatste gedeelte van de Oude Gentweg, ter hoogte van de Klossestraat, afgeleid worden via de Kleine Hemelrijkstraat.
Op grondgebied van De Pinte kende het bestaande fietspad langs de spoorlijn een verbreding en het werd aangelegd in beton. Er komt een nieuwe brug over de Duivebeek en er is een rustpunt bij de rode beuk langs de spoorweg.
https://www.vlm.be/nl/nieuws/Pages/Offici%C3%ABle_opening_fietspad_Oude_Spoorwegbedding_Parkbos_Gent_LAF_groenpool.aspx
https://www.facebook.com/VlaamseLandmaatschappij/photos/?tab=album&album_id=1021375311249591
Start bouw Parkbosbruggen [De Pinte]
Start van de bouw van de Parkbosbruggen
21 november 2016
Op maandag 5 december 2016 start de aannemer met de bouw van de Parkbosbruggen. De werken zullen anderhalf jaar duren.
De Parkbosbruggen zijn twee bruggen over respectievelijk de E40 en de R4/Ringvaart ter hoogte van de De Pintelaan en de Leebeekstraat.
Dankzij deze bruggen zal er een veilige route ontstaan voor fietsers en voetgangers die normaal gezien gebruik maken van de drukke N43 en N60 om zich te verplaatsen.
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/start-van-de-bouw-van-de-parkbosbruggen
Brief aan de bewoners:
https://stad.gent/sites/default/files/article/documents/20161117_DO_Bewonersbrief%20Parkbosbruggen.pdf
Re: L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
eeuwige reiziger a écrit:Start van de bouw van de Parkbosbruggen
21 november 2016
Op maandag 5 december 2016 start de aannemer met de bouw van de Parkbosbruggen. De werken zullen anderhalf jaar duren.
Op 10 januari werd in Gent is de eerste spadesteek gezet voor de bouw van twee fietsbruggen die tegen midden 2018 afgewerkt zijn, de groenpool Parkbos zelf tegen 2020.
De werken kosten vijf miljoen euro, Vlaanderen neemt 80 pct voor zijn rekening.
Re: L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
joverwimp a écrit:
Op 10 januari werd in Gent is de eerste spadesteek gezet voor de bouw van twee fietsbruggen die tegen midden 2018 afgewerkt zijn, de groenpool Parkbos zelf tegen 2020.
De werken kosten vijf miljoen euro, Vlaanderen neemt 80 pct voor zijn rekening.
Uitgebreider artikel:
Bouw gestart van op één na langste fietsbruggen in Vlaanderen
10/01/17
In Gent is de eerste spadesteek gezet voor de bouw van twee fietsbruggen over de R4, de Ringvaart en de E40. Die bruggen moeten het mogelijk maken om van het zuiden van de stad veilig naar de buurgemeenten Sint-Martens-Latem en De Pinte te rijden. De Parkbosbruggen worden de op één na langste fietsbruggen van Vlaanderen.
De werken zijn met een jaar vertraging gestart omdat de bouwvergunningsprocedure opnieuw doorlopen moest worden, na een negatief advies van het Agentschap Wegen en Verkeer. Maar dinsdag zakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) naar Gent af voor een eerste spadesteek, samen met Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers (coördinator Parkbosproject), de Gentse mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) en zijn collega-schepenen uit Sint-Martens-Latem en De Pinte en Oost-Vlaams gedeputeerde Peter Hertog (sp.a).
De aanloophelling van een eerste brug begint in de De Pintelaan en zal de R4 en Ringvaart over een lengte van 136 meter overspannen, vooraleer in de Leebeekstraat te landen. In die straat start de aanloophelling naar een tweede brug, over de E40, om via een spiraalhelling in de Rijvisschestraat te landen.
Missing link
De werken rond de fietsbruggen luiden de laatste fase van de realisatie van de "Oude Spoorweg", een missing link in de fietssnelweg tussen Gent-Deinze-Kortrijk en Gent-Oudenaarde-Kortrijk. "Langs deze veilige fietssnelwegen kunnen fietsers op een snelle en milieuvriendelijke manier naar hun werk of school", zegt de Gentse Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). "In het weekend speelt deze fietsas een belangrijke recreatieve rol om bezoekers van, naar en door het Parkbos te brengen."
De bruggen zullen tegen midden 2018 afgewerkt zijn, de groenpool Parkbos zelf tegen 2020. De werken kosten vijf miljoen euro, Vlaanderen neemt 80 pct voor zijn rekening. "We moeten van weekendfietsen naar weekfietsen", motiveerde Vlaams minister Weyts. "Daarvoor werken we de missing links weg."
http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renovatie/nieuws/bouw-gestart-van-op-een-na-langste-fietsbruggen-in-vlaanderen/article-normal-799837.html
Door deze bruggen rijden fietsers in 2018 eindelijk veilig naar school en werk
11 januari 2017
GENT / SINT-MARTENS-LATEM / DE PINTE - In de De Pintelaan is de bouw van de superfietssnelweg Parkbosbruggen gestart. Met een betonnen fietsbrug van meer dan 270 meter, een spiraalhelling en een picknickzone wordt dit project vanaf 2018 het paradepaardje van het Gentse fietsbeleid. Kostenplaatje? 5 miljoen euro. “Eindelijk zullen fietsers veilig hun werk of hun school kunnen bereiken.”
Druk verkeer, onveilige fietspaden en een hoop fijn stof. Dat is wat een fietser vandaag moet trotseren als hij vanuit Sint-Martens-Latem en De Pinte naar de Gentse binnenstad wil rijden. De Kortrijksesteenweg is voorlopig de kortste route, maar niet bepaald aangenaam voor fietsers.
Met de Parkbosbruggen komt er vanaf het voorjaar van 2018 eindelijk een vlotter en groener alternatief. De twee fietsbruggen zullen de R4, de Ringvaart en de E40 overspannen. Ze vullen een missing link in de fietssnelweg F7 tussen Gent, Deinze en Oudenaarde én maken de dorpskernen van Nazareth, Zingem en Gavere vlot bereikbaar.
En dat is nodig, want Vlaanderen is goed op weg om een fietsland te worden en Gent een echte fietsstad.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170110_02667527
Re: L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:
Op 10 januari werd in Gent is de eerste spadesteek gezet voor de bouw van twee fietsbruggen die tegen midden 2018 afgewerkt zijn, de groenpool Parkbos zelf tegen 2020.
De werken kosten vijf miljoen euro, Vlaanderen neemt 80 pct voor zijn rekening.
Uitgebreider artikel: .........................
We hebben allebei hetzelfde artikel gelezen. Voor mij was relevant dat (eindelijk) de eerste spadesteek gegeven werd.
De rest kwam reeds uitvoerig aan bod; waarom het uitgebreid herhalen ? Wie wil daar tijd in stoppen ?
De meesten hebben alleen belangstelling in de uiteindelijke realisatie: dan kunnen ze er gebruik van maken.
Re: L075 (oud tracé) De Pinte - Gent - maakt deel uit van F7
joverwimp a écrit:We hebben allebei hetzelfde artikel gelezen. Voor mij was relevant dat (eindelijk) de eerste spadesteek gegeven werd.
De rest kwam reeds uitvoerig aan bod; waarom het uitgebreid herhalen ? Wie wil daar tijd in stoppen ?
De meesten hebben alleen belangstelling in de uiteindelijke realisatie: dan kunnen ze er gebruik van maken.
Zoveel hoofden, zoveel zinnen, nietwaar?!
De eerste brug komt eraan!
E40 dit weekend nachtje dicht voor eerste Parkbosbrug
31 augustus 2017
GENT - De bouw van twee 100 meter lange wandel- en fietsbruggen, die het zuiden van Gent zullen verbinden met De Pinte en het Parkbos, rondt dit weekend een belangrijke kaap. De E40 wordt een nacht afgesloten voor de installatie van een van de brugdekken.
De Parkbosbruggen zijn twee enorme fietsbruggen van 140 en 136 meter lang, die het einde van de De Pintelaan verbinden met het Parkbos in Sint-Denijs-Westrem, dwars over de Ringvaart en over de E40. In januari begon het voorbereidende werk. Op vrijdag 1 september wordt de eerste brug over de snelweg geplaatst. Het brugdek van de eerste brug weegt 160 ton en zal met twee kranen op de juiste plaats worden gezet.
Daarvoor moet de E40 wel een nacht helemaal worden afgesloten. De E40 wordt vrijdagavond om 22 uur afgesloten en zou om 6 uur zaterdagochtend weer open moeten zijn. Verkeer zal die nacht moeten omrijden langs de R4.
Tegen tegen de zomer van volgend jaar zouden de twee bruggen klaar moeten zijn. De kostprijs is 4,2 miljoen euro (zonder btw), verdeeld tussen de Vlaamse regering, De Pinte, Sint-Martens-Latem, de provincie Oost-Vlaanderen, de Vlaamse Landmaatschappij en de Stad Gent.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170831_03045271
Over de stand van zaken:
https://fietsbult.wordpress.com/2017/09/01/parkbosbrug-deel-een/
https://fietsbult.wordpress.com/2017/06/01/dichterbij-1/
Oude Gentweg [De Pinte]
DE PINTE
24/06/2017
Oude Gentweg is eerste fietsstraat
De gemeente De Pinte heeft haar eerste fietsstraat. In de Oude Gentweg rijdt men voortaan 30 kilometer per uur en fietsers hebben er voorrang. Dat wil zeggen dat de wagens er achter de fietsers blijven rijden.
Dit voorjaar werd de laatste hand gelegd aan de wegen- en rioleringswerken in de Oude Gentweg en een deel van het Louis Van Houttepark. Hierbij werd de verkeerssituatie gewijzigd in het deel tussen de Duivebeek en het eerste deel van de Oude Gentweg. Op dit stuk werd een fietsstraat ingevoerd, de eerste in de gemeente De Pinte. Er werd een duidelijke verkeersdrempel voorzien bij de start van de fietsstraat. Op deze manier worden automobilisten gewaarschuwd voor de aangepaste verkeersregeling. Deze fietsstraat maakt deel uit van de fietssnelweg Kortrijk-Gent en Oudenaarde-Gent en werd volledig gesubsidieerd door de Vlaamse overheid en de provincie Oost-Vlaanderen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-de-pinte/oude-gentweg-is-eerste-fietsstraat-a3191106/
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170612_02922505
Re: De eerste brug komt eraan!
GENT
4/09/2017
E40 nachtje afgesloten, maar Parkbosbrug is een feit
Het was een huzarenstukje, de operatie in de nacht van vrijdag op zaterdag. Toen werd het volledige brugdek van de nieuwe fietsbrug richting Parkbos over de E40 geschoven. Daarvoor werd de autosnelweg die nacht helemaal afgesloten.
De 160 ton zware constructie van staal en beton was al een tijdje zichtbaar, want ze stond opgesteld naast de autosnelweg. Twee kranen hebben ze nu op haar definitieve plaats gehesen. Het zal nog wel even duren voor de brug gebruikt kan worden. Ze is immers maar een schakel in de nieuwe 'trage' verbinding tussen de Oude Spoorwegbedding van Gent centrum naar het Zuiden van Gent en het Parkbos. Er is immers nog een tweede voetgangers- en fietsbrug nodig, die de Ringvaart en R4 overspant. Ook die brug is al in aanbouw, en dat brugdek wordt eind september of begin oktober op zijn plaats geschoven. In de zomer van 2018 moet alles gebruiksklaar zijn.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/e40-nachtje-afgesloten-maar-parkbosbrug-is-een-feit-a3250026/
Met filmpje van de plaatsing:
https://youtu.be/qqSEHIvP1p4
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/eerste-parkbosbrug-geplaatst-over-e40
Langste fietsbrug van Gent op zijn plaats gehesen
3 september 2017
Het 160 ton zware brugdek van de eerste Parkbosbrug in Gent hangt sinds zaterdagochtend op zijn plaats, boven de E40 in Sint-Denijs-Westrem. De stalen brug werd met twee grote kranen op betonnen pijlers gehesen. Met een overspanning van maar liefst 139,6 meter wordt het de langste fiets- en wandelbrug van Gent. De brug over de E40 is 3,5 meter breed en zal via twee 4,5 meter brede spiraalhellingen op de grond landen. Ze wordt de komende maanden via een stuk fietspad verbonden met een tweede brug over de Ringvaart, die nog geplaatst moet worden. Beide bruggen De twee enorme fietsbruggen zullen het zuiden van Gent verbinden met Sint-Martens-Latem en De Pinte en een nieuwe verbinding creëren dwars over de Ringvaart en over de E40. In januari begon het voorbereidende werk. Tegen de zomer van 2018 moet de hele constructie af zijn.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170903_03050024
De tweede brug komt eraan!
R4 in Zwijnaarde gaat 3 keer dicht voor plaatsing 2e Parkbosbrug
7 november 2017
De R4 gaat deze maand 3 keer dicht ter hoogte van Zwijnaarde voor de plaatsing van de 2e Parkbosbrug. Dat is een van de ontbrekende schakels van de F7, de fietssnelweg die Gent via De Pinte met Deinze en Oudenaarde verbindt.
Met de fiets over een fietssnelweg van Gent via De Pinte naar Deinze en Oudenaarde rijden: over afzienbare tijd kan het met de voltooiing van de zogenoemde F7. Een van de ontbrekende schakels van die fietssnelweg is de 2e Parkbosbrug over de R4 en de Ringvaart ter hoogte van Zwijnaarde. In de loop van deze maand zal een aannemer de brug plaatsen, met af en toe verkeershinder tot gevolg.
Fase 1
Tijdens de nacht van donderdag 16 november op vrijdag 17 november wordt het eerste deel van de brug over de binnenring van de R4 in Zwijnaarde geplaatst, van aan de De Pintelaan tot aan de reeds geïnstalleerde pijler op de oever van de Ringvaart.
De binnenring gaat hiervoor volledig dicht tussen 22 uur 's avonds en 5.30 uur 's ochtends. Omrijden kan via de N60, de Voskenslaan, de Sint-Denijslaan en The Loop.
Fase 2
Het tweede deel van de brug wordt in de nacht van vrijdag 17 november op zaterdag 18 november geplaatst. Dit deel komt over de buitenring van de R4 in Zwijnaarde, van aan het Maaltepark tot aan de reeds geïnstalleerde pijler op de andere oever van de Ringvaart.
De buitenring gaat hiervoor volledig dicht tussen 22 uur 's avonds en 5.30 uur 's ochtends. Omrijden kan via The Loop en de E40 voor doorgaand verkeer en via de N43 en de N60 voor lokaal verkeer.
Fase 3
Op zondag 19 november wordt tot slot het derde deel van de brug over de Ringvaart zelf geplaatst en ingepast tussen de 2 delen die de voorgaande dagen zijn geplaatst. Dit gebeurt overdag tussen 6 uur en 18 uur. Zowel de binnenring als de buitenring is die dag de hele dag afgesloten. Omrijden kan via dezelfde routes.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/07/r4-in-zwijnaarde-gaat-3-keer-dicht-voor-plaasting-2e-parkbosbrug/
Ondertussen: opening 2e deel Oude Spoorweg afgelopen weekeinde:
https://fietsbult.wordpress.com/2017/11/13/speeltijd/
Re: Nieuw stukje fietssnelweg ingereden
velo-ravel.net a écrit:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171114_03186673
Het volledige artikel:
Nieuw stukje fietssnelweg ingereden
15/11/2017
DE PINTE - Met een knip door de fietsketting opende minister Schauvliege (CD&V) officieel het deel van de fiets(snel)weg tussen het station van De Pinte en de Klossestraat. Nadien fietste een delegatie de weg in.
In de Klossestraat sluit het fietspad aan op de al eerder geopende fiets- en wandelas op de oude spoorweg door het Parkbos. Gisteren is de plaatsing begonnen van de tweede Parkbosbrug over de Ringvaart/R4. Dat werk duurt nog tot zondag. Volgens de planning is het traject tot aan de N60 tegen april volgend jaar klaar. Van dan af vinden fietsers er een veilige woon-werk/school- en recreatieverbinding.
Minister Schauvliege preciseerde ook de volgende stappen in de realisatie van het Parkbos: de aankoop van vijftig hectare grond, de aanplanting deze winter van elf hectare bomen - samen met de scholen van De Pinte en Sint-Martens-Latem - en de aanleg van het speelbos achter Scheldevelde. Daarvoor wordt de eerste spadesteek verwacht in 2018.
Gouverneur Jan Briers suggereerde de integratie van kasteel Borluut in het project.
Eerste fietsstraat ingereden
16 november 2017
De eerste fietsstraat van De Pinte werd op zondag 12 november officieel ingereden. Vlaams minister Joke Schauvliege, gouverneur Jan Briers, gedeputeerde Jozef Dauwe en burgemeester Hilde Claeys sprongen samen op de fiets en maakten een ritje langs de Oude Spoorweg.
In een tweede fase van de werken aan de Oude Spoorweg kwam er een nieuwe brug over de Duivebeek en werd een gedeelte van de Oude Gentweg en het Louis Van Houttepark ingericht als eerste fietsstraat in de gemeente De Pinte. Er kwam een vrijliggend fietspad op de Oude Gentweg en een nieuwe inrichting van het kruispunt Oude Gentweg/Hemelrijkstraat. Auto’s moeten nu via de Kleine Hemelrijkstraat tot aan de Klossestraat en zo kunnen fietsers een veiligere oversteek maken ter hoogte van de Klossestraat.
De derde fase van het project Oude Spoorweg wordt afgewerkt tegen april 2018. Het totale project bedraagt een aannemingssom van 1,5 miljoen euro.
https://www.hln.be/regio/de-pinte/eerste-fietsstraat-ingereden~a5f1937b/
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
» L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
» F040 R4 Gent (Fietssnelweg F40 Fietsnelwegring Gent)
» L075 01 Langs de lijn 75 : Kortrijk - Waregem (Fietssnelweg F7 F007)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
» L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
» F040 R4 Gent (Fietssnelweg F40 Fietsnelwegring Gent)
» L075 01 Langs de lijn 75 : Kortrijk - Waregem (Fietssnelweg F7 F007)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum