L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
Fietspad Deinze-Astene krijgt vorm
DINSDAG 23 OKTOBER 2012
ASTENE/DEINZE - De laatste hindernissen langs de spoorwegberm voor het doortrekken van het fietspad van het station in Astene tot het station van Deinze zijn geruimd.
Schepen van Openbare Werken Bart Van Thuyne (rechts) en burgemeester Jan Vermeulen kwamen naar de werken kijken.
‘Het gaat om de ontbrekende link tussen de Gampelaeredreef en de Volderstraat’, zegt schepen van openbare werken Bart Van Thuyne (CD&V). Samen met burgemeester Jan Vermeulen kwam hij de werf al bezoeken. ‘Wij maken met een bulldozer de doorgang vrij waar het fietspad wordt aangelegd. De provincie heeft beloofd om zo vlug mogelijk met de heraanleg zelf te starten. Het gaat om ongeveer een kilometer.’
Deinze betaalt de voorbereidende werken en de onteigeningen. Die onteigeningen zijn de reden waarom alles zo lang heeft aangesleept. ‘Pas in april van dit jaar hebben we de laatste twee grondinnamen verwezenlijkt en daarvoor 83.955 euro betaald’, vertelt Van Thuyne.
Verlichting
Al in 1998 werden de eerste stappen gezet voor de realisatie van die veilige verbinding. ‘Als het fietspad is aangelegd zorgen we voor een aangepaste verlichting’, belooft Van Thuyne.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121022_00343591
Re: L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
De laatste hindernissen langs de spoorwegberm voor het doortrekken van het fietspad van het station in Astene tot het station van Deinze zijn geruimd.
Het gaat om de ontbrekende link tussen de Gampelaeredreef en de Volderstraat
Donc on peut en déduire que le reste existe ?
Mais ou se trouvait l'ancienne gare d'Astene ?
carte : http://goo.gl/maps/FnWtw
Existant : Deinze station - Volderstraat
Volderstraat - Gampelaeredreef : en cours de réalisation
Gampelaeredreef - Parijsestraat : Existant ?
Parijsestraat - Nazarethsesteenweg : ?
Nazarthesesteenweg - Pontstraat = Existe
Dernière édition par velo-ravel.net le Jeu 21 Oct 2021 - 18:05, édité 1 fois
Re: L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
velo-ravel.net a écrit:
Donc on peut en déduire que le reste existe ?
Mais ou se trouvait l'ancienne gare d'Astene ? Je ne le sais pas exactement, mais selon moi elle se trouvait au Nazarethsesteenweg, près du bistro "De Wachtzaal".
Existant : Deinze station - Volderstraat réalisé en 2008
Volderstraat - Gampelaeredreef : en cours de réalisation
Gampelaeredreef - Parijsestraat : Existant ? oui, réalisé en 2009
[/b]Parijsestraat - Nazarethsesteenweg[/b] : ? Due à la constructions du côté nord et partiellement du côté sud de la voie ferrée, il est impossible aujourd'hui d'y construire une piste cyclable. Evidemment, on pourrait envisagers des expropriations ainsi que la démolition des bâtiments, mais je pense que la municipalité n'a pas l'intention de procéder à une solution tellement radicale.
Nazarthesesteenweg - Pontstraat = Existe - réalisé en 2008
Pontstraat - Kamstraat Le plan initial prévoyait aussi ce tronçon, mais il semble que l'on a supprimé depuis.
Re: L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
merci pour cette réponse très claire.
construction de la piste cyclable
Missing link in spoorfietspad wordt aangelegd
ZATERDAG 06 JULI 2013
DEINZE - Het fietspad tussen de Gampelaeredreef en De Volderstraat, de missing link in de afstand tussen het vroegere station van Astene en het station van Deinze, wordt vanaf donderdag 1 augustus aangelegd.
Het provinciebestuur en de stad Deinze sloten een overeenkomst over de aanleg van deze 550 meter. Het fietspad wordt drie meter breed, de aannemer is Van Robays uit Zulte en de provincie betaalt.
Burgemeester Jan Vermeulen en schepen Bart Van Thuyne (beiden CD&V), zeggen dat de technische dienst Deinze bijzonder opgetogen is over de goede samenwerking met de provincie. Van Thuyne blikt vooruit: ‘We hebben nog meer projecten rond duurzame mobiliteit in het vuur liggen. Met de provincie werken we ook aan de verdere uitbouw van de fietsautostrade richting Zulte en Gent.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130705_00648724
http://www.deinzeonline.be/2013/07/aanleg-fietspad-gampelaeredreef-de-volderstraat/
missing links [Deinze]
Et voilà, presqu'un an plus tard:eeuwige reiziger a écrit:
Parijsestraat - Nazarethsesteenweg : ? Due à la constructions du côté nord et partiellement du côté sud de la voie ferrée, il est impossible aujourd'hui d'y construire une piste cyclable. Evidemment, on pourrait envisagers des expropriations ainsi que la démolition des bâtiments, mais je pense que la municipalité n'a pas l'intention de procéder à une solution tellement radicale.
(...)
Pontstraat - Kamstraat Le plan initial prévoyait aussi ce tronçon, mais il semble que l'on a supprimé depuis.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130816_00695190Stadsbestuur plant aanleg van nieuwe fietspaden
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 2013
(...)
Hetzelfde geldt voor de aanleg van een pad langs de spoorlijn 75 tussen de Pont- en de Karmstraat in Astene. Hier gaat het om een afstand van vijfhonderd meter. De provincie zal het fietspad aanleggen. Verder wordt een rooi- en innemingsplan opgemaakt voor de realisatie van het fietstraject Deinze station - Astene Karmstraat langs de spoorweg of het gedeelte tussen de Nazarethsesteenweg en de Parijsestraat.
In dat kader stelt de stad voor om de woning aan te kopen in de Nazarethsesteenweg 1. De aankoopsom zal ongeveer 200.000 euro bedragen.
(...)
Nazarethsesteenweg 1 [Astene]
Je me basais jadis sur la supposition que les autorités locales n'étaient pas prêts à prendre une décision tellement radicale... mais, voilà, je me trompais.eeuwige reiziger a écrit:
[/b]Parijsestraat - Nazarethsesteenweg[/b] : ? Due à la constructions du côté nord et partiellement du côté sud de la voie ferrée, il est impossible aujourd'hui d'y construire une piste cyclable. Evidemment, on pourrait envisagers des expropriations ainsi que la démolition des bâtiments, mais je pense que la municipalité n'a pas l'intention de procéder à une solution tellement radicale.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130823_00705208Na ruim 20 jaar worden obstakels voor fietspad weggewerkt
Woning naast spoorweg verdwijnt voor aanleg fietspad
vrijdag 23 augustus
DEINZE - De gemeenteraad keurde de aankoop goed van de eigendom aan de Nazarethsesteenweg 1 in Astene. Het is de bedoeling om de woning af te breken en naast de spoorweg een fietspad aan te leggen. De eigenaar, Marcel S., kan er nog een jaar blijven wonen.
Deinze koopt het huis op de achtergrond zodat het fietspad kan worden doorgetrokken.
Re: L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
En een kleine omweg langs de Nazarethstraat was niet mogelijk? Leg daar een fatsoenlijk fietspad aan en je moet niemand uit zijn huis zetten.
Ik fiets graag langs spoorwegen, maar als iemand daarvoor zijn huis moet afgeven hoeft het niet voor mij.
Ik fiets graag langs spoorwegen, maar als iemand daarvoor zijn huis moet afgeven hoeft het niet voor mij.
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
Re: L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
Jurgen, comme sur Facebook "J'aime".
Re: L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
Is dat niet een beetje scherp door de bocht? Kennen wij als buitenstanders het dossier in zijn volledigheid? Weten we hoe de betrokken persoon erover denkt? Misschien is de inwoner hoogbejaard en heeft hij de wens geuit naar een tehuis te gaan. Misschien heeft de gemeente om die redenen tot nu gewacht om de aankoop te regelen.Jurgen a écrit:En een kleine omweg langs de Nazarethstraat was niet mogelijk? Leg daar een fatsoenlijk fietspad aan en je moet niemand uit zijn huis zetten.
Ik fiets graag langs spoorwegen, maar als iemand daarvoor zijn huis moet afgeven hoeft het niet voor mij.
Wie weet.
En ik moet zeggen dat de gemeente bereid is een wel heel hoge som neer te tellen voor dit huis. Er wordt gesproken van 200.000 euro, wat echt wel bijzonder is rekening houdend met de grootte van het perceel, de ouderdom van het huis en zijn ligging. De gemeente had even goed kunnen overgaan tot, wat lekker ouderwets wordt omschreven als, een "onteigening ten algemenen nutte". Dan had de vergoeding veel lager gelegen.
Iets zegt me bijgevolg dat de gemeente wel met een zekere fijngevoeligheid heeft gehandeld. Iets wat volgens mij verklaart waarom we niets horen over enig protest. Niet bij de oppositie in de gemeenteraad. Niet bij de betrokkene persoon of diens familie.
Nu moet ik wel zeggen dat ik mij niet verkneukel in onteigeningen. Alleen zijn die soms een noodzakelijk kwaad bij het aanleggen van een goede infrastructuur. Ook die voor fietsers. Daarnaast mogen we niet het oog verliezen dat het eigenlijk de bedoeling is om een fietssnelweg aan te leggen tot Gent. Dit verklaart misschien ook waarom men die grote bult daar eruit wil hebben.
Bij mijn weten liggen er wel fietspaden in de Nazarethsesteenweg, hoor. Er bestaat zelfs een doorsteek voor fietsers tussen Parijsestraat en die steenweg.
agenda
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLELE_20130819_005Gemeenteraad op donderdag 22 augustus
WOENSDAG 21 AUGUSTUS 2013
DEINZE - Op donderdagavond is er gemeenteraad in Deinze. Die heeft plaats zoals altijd in de raadzaal van het stadhuis, Markt 21 en begint om 19 u 30. Ter voorbereiding van deze gemeenteraad waren er al twee commissievergaderingen op maandagavond. Hieronder de agenda.
Openbare zitting
(...)
7 GOEDKEUREN SAMENWERKINGSOVEREENKOMST PROVINCIEBESTUUR/STAD M.B.T. AANLEG FIETPAD LANGSHEEN SPOORWEGLIJN 75 - TUSSEN PONTSTRAAT EN KARMSTRAAT
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen het Provinciebestuur en de Stad, welke een aantal afspraken vastlegt m.b.t. de realisatie van het fietspad over een afstand van 500 m langsheen de spoorweglijn 75, meer bepaald tussen de Pontstraat en de Karmstraat.
8 AANLEGGEN FIETSPAD TUSSEN NAZARETHSESTEENWEG EN PARIJSESTRAAT (LANGSHEEN SPOORWEGLIJN) - GOEDKEUREN PRINCIPE OPMAAK ROOI- EN INNEMINGPSLAN
De missing-link bij de realisatie van het fietstraject Deinze station – Astene Karmstraat langsheen de spoorweglijn 75 betreft het gedeelte tussen de Nazarethsesteenweg-Parijsestraat.
Teneinde dit gedeelte eveneens te realiseren is het noodzakelijk dat private gronden er aangekocht worden.
De Gemeenteraad verleent principiële goedkeuring tot het opmaken van een rooi- en innemingsplan hiertoe door een beëdigd landmeter.
Het project is niet opgenomen in het budget 2013, maar krediet voor de opmetingen is voorzien op de codering 22007/MT/0200/020000/AP001/A13135/nvt/DX INV. Het noodzakelijke krediet zal bij budgetwijziging 2013 verplaatst worden.
9 AANKOOP EIGENDOM NAZARETHSESTEENWEG 1 IN KADER AANLEG FIETSPAD TUSSEN NAZARETHSESTEENWEG EN PARIJSESTRAAT - GOEDKEUREN VERKOOPBELOFTE
In het kader van de aanleg van een fietsverbinding tussen de Nazarethsesteenweg en de Parijsestraat langsheen de spoorweglijn 75 is het noodzakelijk over te gaan tot de aankoop van de woning Nazarethsesteenweg 1, kadastraal gekend te Deinze (Astene), 2e Afd., sectie B, nr. 523p (opp. 1.324 m²).
De schriftelijke verkoopbelofte d.d. 22 juli 2013 vanwege de eigenaar wordt aan de Gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
Aankoopsom, bovenop de kosten: 200.000,00 EUR. Krediet voor deze uitgave is voorzien in het budget 2013 onder de codering 220007/AF/0050/00500/AP001/A13127/nvt/DX INV.
Re: L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
Het is niet omdat wij niets lezen over protest dat er ook geen protest geweest is.
Maar je hebt wel gelijk dat als het allemaal in onderling overleg met de eigenaar en familie overeen gekomen is dat het dan wel kan.
Dat onteigeningen soms nodig zijn voor een goede infrastructuur is ook waar, zolang het in het belang van de veiligheid is van de weggebruikers. Als men gaat onteigenen (en dan in het bijzonder huizen) omwille van recreatieve doeleinden, daar heb ik het al wat moeilijker mee.
Blijkbaar is dat bij dit geval niet van toepassing.
Maar je hebt wel gelijk dat als het allemaal in onderling overleg met de eigenaar en familie overeen gekomen is dat het dan wel kan.
Dat onteigeningen soms nodig zijn voor een goede infrastructuur is ook waar, zolang het in het belang van de veiligheid is van de weggebruikers. Als men gaat onteigenen (en dan in het bijzonder huizen) omwille van recreatieve doeleinden, daar heb ik het al wat moeilijker mee.
Blijkbaar is dat bij dit geval niet van toepassing.
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
beleidskeuzes
Op de laatste gemeenteraad ging het er - naar 't schijnt - heftig aan toe. De vier oppositiepartijen gingen fel tekeer tegen bepaalde beleidskeuze. Er is enkele dagen geleden al een heuse campagne gestart die alle trekjes heeft van de verkiezingstijd. Laat het evenwel nu zo zijn dat er geen onvertogen woord viel over de plannen waarover we het hier hebben.Jurgen a écrit:Het is niet omdat wij niets lezen over protest dat er ook geen protest geweest is.
Maar je hebt wel gelijk dat als het allemaal in onderling overleg met de eigenaar en familie overeen gekomen is dat het dan wel kan.
Inderdaad, ik kan je verzekeren dat je als ouder je kind niet onmiddellijk met een gerust gemoed langs de vrijwel parallel lopende N43 van Astene naar Deinze zou laten fietsen. Het fietspad langs de spoorlijn is echt wel een heel waardevol alternatief voor bijvoorbeeld de schoolgaande jeugd. Op die manier kan je vrijwel rechtstreeks naar ten minste twee scholen fietsen.Dat onteigeningen soms nodig zijn voor een goede infrastructuur is ook waar, zolang het in het belang van de veiligheid is van de weggebruikers. Als men gaat onteigenen (en dan in het bijzonder huizen) omwille van recreatieve doeleinden, daar heb ik het al wat moeilijker mee.
Blijkbaar is dat bij dit geval niet van toepassing.
Om een veilige route te creëren naar de twee andere scholen, die meer noordwaarts in de stadskern liggen, zou het volstaan een fietsbrug te bouwen om zo een aansluiting te maken tussen Astene en de Leiedam.
Er valt eigenlijk in Deinze een heel mooi en veilig fietsnetwerk uit te werken. Nu nog het geld vinden... en de juiste politici...
piste cyclable le long de la voie ferroviaire Volhardingslaan - Gaversesteenweg [Deinze]
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blele_20130828_003Scholencampus Erasmus Deinze ontwikkelt mobiliteitsplan
WOENSDAG 28 AUGUSTUS 2013
DEINZE - Scholencampus Erasmus Deinze aan de Volhardingslaan, verkocht 2.000m2 aan de stad Deinze. Door deze verkoop worden er heel wat mogelijkheden gecreëerd op het vlak van mobiliteit en verkeersveiligheid , zowel voor de inwoners van de stad als voor de leerlingen van de school.
Historiek
Onder impuls van gemeenteraadslid Yannic Demeyer (Open VLD), zijn in de zomer van 2012 alle partners rond de tafel gebracht. ‘Mobiliteitskwesties zijn altijd complex en vragen veel overleg met verschillende partners. Gezien de lopende plannen – het mobiliteitsplan Station Deinze, een algemeen mobiliteitsplan, de herinrichting van het kruispunt Gaversesteenweg/Volhardingslaan en de privé-initiatieven op de site Colle en de site Alleene, leek het me evident dat alle betrokkenen zouden overleggen. Daarom zijn toen gesprekken gestart met de burgemeester, Tony De Neve als schepen van het station, de schooldirecties Valerie Verstraeten en Isabelle Janssens, algemeen directeur Daniël De Coninck en Maxwan, het bureau belast met het masterplan voor het station. We zijn nu een jaar en een tiental overlegmomenten later en nu zijn de plannen concreet’.
Voordelen
De verkoop creëert diverse mogelijkheden, zowel in functie van ontsluiting en verkeersveiligheid rond de school alsvoor de algemene mobiliteit rond het station. De NMBS-parking krijgt bijvoorbeeld door het rechttrekken van de oppervlakte een bijkomende capaciteit van 100 auto’s. Door de uitbreiding kan er ook een fietspad komen langs de verhoogde spoorwegberm en zal de Landweg naast het Erasmus Atheneum openbaar worden. Er komt een fiets- en wandelpad dat de parking met de Volhardingslaan zal verbinden.
Scholencampus Erasmus Deinze en mobiliteitsplannen
Met de verkoop dient de scholencampus niet alleen het algemeen belang, meldt Yannic Demeyer. ‘Gedurende de overlegperiode zijn heel wat ideeën en adviezen besproken in een constructieve sfeer. Dit maakt ook dat de directie vastberaden is om deze opportuniteit aan te grijpen om in de toekomst de school her in te richten en de ontsluiting te optimaliseren’.
Directeur Daniël De Coninck: ‘De scholencampus is ideaal gelegen voor vele jonge gezinnen. Dichtbij het station en vlakbij grote woonkernen met veel ruimte op het terrein zelf. Het doel is de ingang aan de Volhardingslaan te behouden, maar bijkomend een volwaardige ingang te creëren aan de kant van het station, langs de Gaversesteenweg.’
Directrice Valerie Verstraeten vult aan: ‘De gesprekken met de stad en het bureau Maxwan zijn dermate goed verlopen, dat we reeds een concreet uitgetekend plan hebben voor de toegang en de herinrichting van de school aan de kant van het station. De stad zal nog dit jaar de parking uitbreiden en herinrichten en de omheining en het grote hekken aan de achterkant van de school plaatsen. Ook het fiets- en wandelpad zijn nog plannen voor dit jaar. Deze ingrepen betekenen voor de school heel veel. Leerlingen van de basisschool en scholieren van de secundaire school zullen via deze weg vanaf 2014 makkelijker en veiliger de school kunnen bereiken. Op langere termijn zal ook het schoolterrein zelf heringericht worden en zal de toegangsweg langs de Gaversesteenweg een volwaardige tweede toegangsweg worden. Zo zullen ook naast de fietsende scholieren, jonge kinderen voor de kinderopvang of kleuterschool op het schoolterrein kunnen worden afgezet. De plannen voor de herinrichting liggen klaar en we maken ons sterk dat dit over een drie tot vier jaar ook gerealiseerd moet zijn.'
Inauguration De Volderstraat - Gampelaeredreef
Missing link in spoorfietspad wordt aangelegd
ZATERDAG 06 JULI 2013
DEINZE - Het fietspad tussen de Gampelaeredreef en De Volderstraat, de missing link in de afstand tussen het vroegere station van Astene en het station van Deinze, wordt vanaf donderdag 1 augustus aangelegd.
(...)
Photos:FOTO. Fietspad De Volderstraat-Gampelaeredreef ingereden
VRIJDAG 30 AUGUSTUS 2013
ASTENE / DEINZE - Het stadsbestuur van Deinze reed donderdagmiddag het ontbrekende deel van het fietspad tussen De Volderstraat en Gampelaeredreef in.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130829_00713826&pid=2734096
De Pinte
J'ai faillie de mentionner qu'il existe depuis fort longtemps une itinéraire cyclable à De Pinte qui est située dans le prolongement du "Langs de Spoorweg" et du Daningsdreef (territoire de Sint-Martens-Leerne).
Contrairement au 50 km/h qui est en vigueur à Sint-Martens-Leerne, la première partie de la voie n'y est qu'ouvert à De Pinte aux riverains, véhicules agricoles et cyclistes. De la Keistraat jusqu'au Daningsdreef. Entre Daningsdreef et Nijverheidsstraat, il s'agit d'une vraie piste cyclable.
En passant par la Nijverheidsstraat et la Stationsstraat (le long de la ligne 86), on arrive à rejoindre la piste cyclable jusqu'au Oude Gentweg.
Contrairement au 50 km/h qui est en vigueur à Sint-Martens-Leerne, la première partie de la voie n'y est qu'ouvert à De Pinte aux riverains, véhicules agricoles et cyclistes. De la Keistraat jusqu'au Daningsdreef. Entre Daningsdreef et Nijverheidsstraat, il s'agit d'une vraie piste cyclable.
En passant par la Nijverheidsstraat et la Stationsstraat (le long de la ligne 86), on arrive à rejoindre la piste cyclable jusqu'au Oude Gentweg.
Vidéo
La situation actuelle, de la gare de Deinze jusqu'à l'église d'Astene:
https://www.youtube.com/watch?&v=Eb3z8O-YY1w
https://www.youtube.com/watch?&v=Eb3z8O-YY1w
Nazarethsesteenweg 1 [Astene]
Jurgen a écrit:Het is niet omdat wij niets lezen over protest dat er ook geen protest geweest is.
In de notulen van de gemeenteraad van oktober 2013 staat het volgende:
23 AANKOOP NAZARETHSESTEENWEG 1 IN KADER AANLEG FIETSPAD TUSSEN NAZARETHSESTEENWEG EN PARIJSESTRAAT - GOEDKEUREN ONTWERPAKTE
De ontwerpakte, opgemaakt door notaris P. De Proft te Deinze, m.b.t. de aankoop van de eigendom Nazarethsesteenweg 1 (kad. gekend 2e Afd., sectie B, nr. 523p opp. 13a24ca) n het kader van de aanleg van een fietspad tussen de Nazarethsesteenweg en de Parijsestraat, wordt aan de Gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
Koopsom : 200.000,00 EUR, bovenop de kosten.
Krediet voor deze uitgave is voorzien in het budget 2013 onder de codering 22007/AF/0050/00500/AP001/A13127/nvt/DX INV en het tekort voor de betaling van o.a. de notariskosten wordt bij huidige budgetswijziging voorzien.
Iedereen keurde het punt goed.
http://www.deinzevolgenswilly.be/verslagen_gemeenteraad.lasso?detail=9861
Aanpassing [Deinze - De Pinte]
Nuttigverklaring van de ruilverkaveling Schelde-Leie
DINSDAG 07 OKTOBER 2014
SINT-MARTENS-LATEM - Op 19 mei 2014 heeft minister Joke Schauvliege de ruilverkaveling Schelde-Leie nuttig verklaard. Nu kunnen het ruilverkavelingscomité en de commissie van advies worden opgericht die voor de concrete uitvoering van het ruilverkavelingsproject zullen instaan.
De ruilverkaveling Schelde-Leie ligt op delen van het grondgebied van Gent, Deinze, Nazareth, De Pinte en Sint-Martens-Latem.
(...)
Wat werd aangepast aan het plan naar aanleiding van de bezwaren? :
(...)
• Het tracé van de fietsverbinding langs de spoorlijn Deinze - De Pinte werd aangepast, rekening houdend met de eigendomssituatie van de aangelanden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blaco_01308030
2016
Fietssnelweg langs spoorlijn klaar in 2016
Het Nieuwsblad/Meetjesland - Leiestreek,
Do. 23 Okt. 2014, Pagina 23
Binnen de tien jaar zal de provincie Oost-Vlaanderen over ruim 600 kilometer fietssnelwegen beschikken. Daardoor wordt het mogelijk in minder dan dertig minuten vlot, veilig en duurzaam met de fiets van Deinze, Lokeren of Wetteren naar Gent te rijden.
DEINZE - De eerste fietssnelweg, die tussen Deinze en Gent langs de spoorlijn Gent-Kortrijk, wordt als prioritaire route gerealiseerd en zal in het najaar van 2016 afgewerkt zijn. Langs de fietssnelweg komt een uniforme bewegwijzering en waar aanvankelijk geen verlichting voorzien was, zit dit nu wel in de dossiers.
Dat Deinze die eer krijgt, is niet verwonderlijk, want onder burgemeester Jan Vermeulen (CD&V) en schepen Bart Van Thuyne (CD&V) profileert de stad zich al een tijdje als fietsvriendelijk centrum.
Douches
'Het succes van deblue-bikes krijgt overal navolging en het woon-, werk- en winkelverkeer met de fiets wordt sterk gepromoot', zegt Vermeulen. 'In het mobiliteitsplan dat wordt uitgewerkt zal aan de veiligheid van fietsers en voetgangers veel aandacht worden besteed. Zo komen er geen ondergrondse parkeergarages voor auto's in het nieuwe stadhuis. Wel douches en andere faciliteiten voor wie met de fiets komt. Naar de bedrijven pakken we volgend jaar uit met een project van fietsmobiel.'
Gedeputeerde Peter Hertog (SP.A), bevoegd voor Mobiliteit, zei gisteren dat voor die eerste fietssnelweg nog een drietal ontbrekende stukken moeten worden aangelegd. 'Het gaat om een pad van 2,5 kilometer door het recent geopende Parkbos (Sint-Denijs-Westrem) en een traject van ongeveer twee kilometer tussen de Karmstraat en de Klapstraat in Deurle. Ook het pad tussen de Parijsestraat in Astene en de Nazarethsesteenweg dient nog afgewerkt te worden. Deinze kocht hiervoor een woning aan. De verbinding tussen de Pontstraat en de Karmstraat is recent aangelegd.'
'Het overgrote deel van onze dagdagelijkse verplaatsingen zijn perfect fietsbaar, zeker met de elektrische fiets', zegt Peter Hertog. 'Veel fietsers ervaren de weg naar het werk, de school, de supermarkt, het station of naar vrienden als onveilig, oncomfortabel en met te veel omwegen. Daar willen we verandering in brengen. Zeker als we zien in statistieken dat 53 procent van de verplaatsingen binnen de vijf kilometer van de woning gebeuren.'
'Met een fietssnelweg kunnen we grotere afstanden tussen steden, havens en andere economische knooppunten verbinden. In totaal plannen we in Oost-Vlaanderen tien fietssnelwegen.'
'Daarvoor trekken we 2,5 miljoen euro per jaar uit, goed voor ongeveer twintig kilometer fietssnelweg per jaar. De provincie betaalt de aanleg voor 100 procent.' De gemeenten verwerven de gronden.
Meerdere foto's:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20141022_01336047
Inauguration Pontstraat - Karmstraat
DEINZE 23/10/2014
PROVINCIE VULT 'MISSING LINKS' IN FIETSSNELWEG NAAR OOST-VLAAMSE HOOFDSTAD
In 30 minuten met fiets naar Gent
In dertig minuten vlot en veilig van Deinze naar Gent met de fiets? Dat wil de provincie realiseren door in heel Oost-Vlaanderen fietssnelwegen aan te leggen. Tussen de Pontstraat en de Karmstraat in Astene kwam er al een nieuw stuk fietspad. "De komende jaren vullen wij de 'missing links' nog verder in. Tegen 2018 moet de verbinding tussen Deinze en Gent klaar zijn", zegt gedeputeerde voor mobiliteit, Peter Hertog.
Het Oost-Vlaamse provinciebestuur wil de komende jaren tien fietssnelwegen aanleggen die alle uithoeken van de provincie verbinden met Gent. Fietsers zouden dan in minder dan een half uur van Deinze, Lokeren of Wetteren naar Gent kunnen fietsen. "Nu ervaren veel fietsers de weg naar het werk, de school of het station nog als te onveilig, oncomfortabel en met te veel omwegen", zegt gedeputeerde Peter Hertog. "Met deze fietssnelwegen willen we die verplaatsingen verbeteren. Het overgrote deel van onze dagelijkse verplaatsingen zijn perfect met de fiets te doen en dankzij de elektrische fietsen kunnen meer locaties bereikt worden in kortere tijd."
"We zijn al vijftien jaar bezig met een veilig fietsroutenetwerk aan te leggen door de provincie Oost-Vlaanderen", zegt Hertog. "Die Lange Afstandsfietspaden zijn in totaal 1.200 kilometer lang. De helft daarvan is nu geselecteerd als prioritaire routes, die de ruggengraat moeten vormen van het netwerk. Het moeten pareltjes worden qua infrastructuur: minstens drie meter breed, vlak, rechtdoor en met een duidelijke uniforme bewegwijzering, verlichting, rustplekken, vuilnisbakken en eventueel fietsherstelpunten. Zo'n 69 procent van het netwerk is al grotendeels gerealiseerd en er ontbreekt dus nog zo'n 200 kilometer. Deze missing links worden route per route aangepakt. Tegen eind 2018 willen we de routes Gent-Antwerpen, Gent-Deinze-Zulte en Gent-Wetteren-Dendermonde volledig uitbouwen. Wij voorzien daarvoor jaarlijks 2,5 miljoen euro en willen 20 kilometer fietspad per jaar realiseren. We zijn nu volop aan het overleggen met de steden en gemeenten en willen midden volgend jaar met een definitief plan komen."
Gisteren werd een voormalige 'missing link' in het traject Deinze-Gent officieel ingereden, namelijk het stuk tussen de Pontstraat en de Karmstraat. "De volgende stap is het stuk tussen de Parijsestraat en de Nazarethsesteenweg", zegt de Deinse schepen van Mobiliteit Bart Van Thuyne (CD&V). "We hebben langs de spoorlijn al de nodige gronden aangekocht en dit stuk zal nog volgend jaar klaar zijn. Dankzij de inspanningen van de stad en de doorgedreven samenwerking met de provincie hebben we op korte termijn al heel wat fietspaden kunnen realiseren, zoals langs Vaart Linkeroever en de verbinding tussen het Antoon Van Paryspad en Vaart Rechteroever. We werken nu aan ons mobiliteitsplan en ook dit is gericht op duurzaamheid en trage weggebruikers. Al onze dorpskernen en het centrum moeten vlot bereikbaar zijn voor fietsers."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-deinze/in-30-minuten-met-fiets-naar-gent-a2098601/
Gampelaeredreef [Deinze]
Veilige oversteek Gampelaeredreef
VRIJDAG 21 NOVEMBER 2014
De Gampelaeredreef tussen de N43 Gent-Kortrijk (Kapellestraat) en de aansluiting met het langeafstandsfietspad achter het viaduct is heringericht.
Ter hoogte van de aansluiting met het fietspad is een verhoogd verkeersplatform aangelegd en is de fietsoversteekplaats beveiligd. Tussen de N43 en de kruising met het fietspad kan men nu langs een fietspad in beide richtingen naar de nieuwe aansluiting met de fietssnelweg rijden en dan verder in de richting van Astene of Deinze.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141120_01386984
Nazarethsesteenweg [Deinze]
Jurgen a écrit:En een kleine omweg langs de Nazarethstraat was niet mogelijk? Leg daar een fatsoenlijk fietspad aan en je moet niemand uit zijn huis zetten.
Ik fiets graag langs spoorwegen, maar als iemand daarvoor zijn huis moet afgeven hoeft het niet voor mij.
Goed nieuws:
Huis wordt niet gesloopt voor doortrekking fietspad
DINSDAG 25 NOVEMBER 2014
DEINZE - Er komt een nieuw fietspad langs de spoorlijn in Astene. Het pad zal deel uitmaken van de fietssnelweg tussen Deinze en Gent. Bovendien moet de woning die de stad kocht om het pad te leggen, niet tegen de grond.
Deinze en de provincie Oost-Vlaanderen werken samen voor de realisatie van een fietspad over een afstand van driehonderd meter langs de spoorlijn 75 en meer bepaald tussen de Parijsestraat en de Nazarethsesteenweg.
Dit stukje fietspad maakt deel uit van de fietssnelweg die in de komende jaren wordt gerealiseerd tussen Deinze en Gent.
Niet onbelangrijk is dat de woning in de Nazarethsesteenweg die de stad eerder heeft aangekocht voor de realisatie van dat fietspad, niet gesloopt zal worden.
Verhuren
De voormalige eigenaar zal de woning nu verder huren van de stad, aangezien enkel het atelier naast de woning en de spoorweg dient afgebroken te worden. Er is voldoende ruimte over om het fietspad aan te leggen. Als de gemeenteraad goedkeuring geeft, zal een huurprijs van 250 euro per maand worden gevraagd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141125_01394705
Re: L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
Moet ik deze post niet hernoemen naar L075 Deinze - Gent ?
Re: L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
eeuwige reiziger a écrit:
Gedeputeerde Peter Hertog (SP.A), bevoegd voor Mobiliteit, zei gisteren dat voor die eerste fietssnelweg nog een drietal ontbrekende stukken moeten worden aangelegd. 'Het gaat om een pad van 2,5 kilometer door het recent geopende Parkbos (Sint-Denijs-Westrem) en een traject van ongeveer twee kilometer tussen de Karmstraat en de Klapstraat in Deurle. Ook het pad tussen de Parijsestraat in Astene en de Nazarethsesteenweg dient nog afgewerkt te worden. Deinze kocht hiervoor een woning aan. De verbinding tussen de Pontstraat en de Karmstraat is recent aangelegd.'
Ik hem de kaart aangepast.
Een stuk in het rood Tussen de Klapstraat (Deurle) en Florastraat (De Pinte). Ik vermoed dat er hier gebruikt word gemaakt van de bestaande wegens ?
Wat tussen de N43 in Sint-Denijs-Westrem en Gent Sint-Pieters
Dan is mijn kaart bijna volledig maar
Als ik mijn kaart bekijk https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zSBJRyB5swm0.ksnz4IxFh_Cg
Zit ik nog met een stuk dat mist tussen Deinze en Zulte. Ik zie hier Gedeputeerde Peter Hertog niet van spreken. Worden hier ook bestaande wegen gebruikt. Maar ik vind er niet overal. Misschien moet ik een nieuw topic maken L075 Deinze - Zulte ?
en ook misschien hier contact nemen ? http://www.oost-vlaanderen.be/public/wonen_milieu/mobiliteit/fietsen/snelwegen/index.cfm
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L075 02 Langs de lijn 75 : Waregem - Zulte (L75) Fietssnelweg F7 F007)
» L075 01 Langs de lijn 75 : Kortrijk - Waregem (Fietssnelweg F7 F007)
» L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
» L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
» L073 Langs de lijn 073 Diksmuide - Kortemark (Krekedalfietspad) [Fietssnelweg F35]
» L075 01 Langs de lijn 75 : Kortrijk - Waregem (Fietssnelweg F7 F007)
» L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
» L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
» L073 Langs de lijn 073 Diksmuide - Kortemark (Krekedalfietspad) [Fietssnelweg F35]
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum