L075 01 Langs de lijn 75 : Kortrijk - Waregem (Fietssnelweg F7 F007)
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
L075 01 Langs de lijn 75 : Kortrijk - Waregem (Fietssnelweg F7 F007)
Fietsostrade langs spoorweg van Kortrijk naar Waregem
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150928_01891936
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150928_01891059
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150928_01891936
Als de onderhandelingen met Infrabel vlot verlopen, komt er binnen de drie jaar een fietsostrade die Kortrijk en Waregem verbindt. De
fietssnelweg moet langs de spoorweg lopen. ‘Dit is voor ons een prioriteit’, klinkt het bij het provinciebestuur..
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150928_01891059
Als de onderhandelingen met Infrabel vlot verlopen, komt er binnen de drie jaar een ‘fietsostrade’ die Kortrijk en Waregem verbindt. De fietssnelweg moet langs de spoorweg lopen. ‘Dit is voor ons een prioriteit’, klinkt het bij de provincie.
Als het van de provincie en van de Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) afhangt, komt er binnen enkele jaren een fietssnelweg tussen Kortrijk en Waregem. Dat blijkt uit een vraag die Weydts op de provincieraad heeft gesteld.
Het provinciebestuur hoopt het project binnen de drie jaar te realiseren. ‘Het nieuwe fietspad moet langs de spoorweg tussen Kortrijk en Waregem lopen’, zegt provinciaal gedeputeerde Franky De Block (SP.A). ‘We voeren overleg met Infrabel. De lokale besturen en de provincie zitten alvast op dezelfde golflengte, nu moeten we alleen Infrabel nog overtuigen. Maar ik zie het positief en verwacht geen problemen tijdens dat overleg.’
De aanleg van het nieuwe fietspad, dat onderaan de spoorweg moet liggen, zou grotendeels door de provincie gefinancierd worden. ‘Dergelijke bovenlokale fietspaden vormen een prioriteit voor ons. Daarom willen we ze blijven financieren.’
Dernière édition par velo-ravel.net le Jeu 3 Déc 2015 - 18:33, édité 1 fois
Re: L075 01 Langs de lijn 75 : Kortrijk - Waregem (Fietssnelweg F7 F007)
suite de l'article page 33 (de Standaard)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150928_01891059
Voor Weydts is de fietsostrade een logische stap in de strijd tegen koning auto. ‘Als we die strijd willen winnen, moeten het comfort van de fietsers cruciaal zijn. Een goede rechtstreekse fietsverbinding tus- sen Kortrijk en Waregem is daarbij essentieel.’
De nieuwe fietsostrade moet een verlengstuk worden van de al bestaande fietssnelweg tussen Zulte en Waregem. Die werd afgelopenzomer geopend. ‘Het lijkt me logisch dat die verbinding wordt doorgetrokken naar Kortrijk enverder naar Rekkem’, zegt Weydts.Wie nu van Kortrijk naar Waregem wil fietsen, moet langs het Jaagpad. ‘Langs de Leie geraak je tot in Beveren-Leie, maar niet tot in het centrum van Waregem. Een aansluiting op het Guldensporenpad in Kortrijk zou ideaal zijn, zo creëer je één groot fietspad door de regio.’
Provincie plant fietssnelweg
Het laatste nieuws 30/09/2015 bladzijde 18 & 19 (editie Kortrijk en Kortrijk/waregem
De provincie wil tegen 2018 een fietssnelweg die destations van Kortrijk met Waregem verbindt. Het fietspad moet onderaan langs de spoorweg komen. Er is nog geen akkoord afgesloten met NMBS-spoorwegnetbeheerder Infrabel, maar volgens gedeputeerde Francky De Block(sp.a)en provincieraadslid Axel Weydts(sp.a)komt dat in orde. Wie nu van Kortrijk naar Waregem fietst, gebruikt meestal het jaagpad langs de Leie. Op die manier raak je enkel tot in Beveren-Leie en moet je via drukke wegen verderrijden.
Als de fietssnelweg er komt, zal hij meteen aansluiten of fietspad tot in Zulte en via het Guldensporenpad tot in Marke en Zwevegem.(LPS)
Re: Provincie plant fietssnelweg
Fietssnelweg tussen Kortrijk en Waregem komt eraan
Nieuw fietspad langs Desselgemseweg
23/09/2017
WAREGEM - Goed nieuws voor wie al eens de fiets neemt. Langs de Desselgemseweg en de Waregemstraat komt er tegen 2019 een nieuw fietspad en ook de fietssnelweg tussen Kortrijk en Waregem krijgt vorm. Een ander project in de pijplijn is de aanpak van de omgeving van het op- en afrittencomplex langs de Expresweg. Die wordt een pak veiliger.
(...)
Fietssnelweg Kortrijk-Waregem
Tweede grote project is de aanleg van een fietssnelweg, tussen Kortrijk en Waregem. Ook die onderzoeken zitten in een laatste fase. De fietssnelweg zorgt ervoor dat je in één ruk van Kortrijk naar Waregem en zelfs tot Zulte en Zwevegem kan fietsen. Wie nu van Kortrijk naar Waregem rijdt, gebruikt bijvoorbeeld het jaagpad tot in Beveren-Leie en moet daarna via drukke wegen verder.
“De provincie is gestart met een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) om de nodige gronden te reserveren voor die fietssnelweg langs de spoorweg”, zegt Chanterie. “Ze maakt de concrete plannen heel binnenkort bekend.”
Zo lijkt de provincie haar timing die ze in 2015 bekendmaakte, te kunnen hanteren. Toen zei gedeputeerde Francky De Block (SP.A) dat de realisatie voor 2018 zou zijn.
(...)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170922_03088202
7 miljoen om veilig van Kortrijk naar Waregem te kunnen fietsen
7 miljoen om veilig van Kortrijk naar Waregem te kunnen fietsen
11/10/2017
KORTRIJK / HARELBEKE / WAREGEM - Vijftig jaar na de aanleg van de snelweg E3/E17, krijgt Zuid-West-Vlaanderen nu ook een eigen fietssnelweg. De F7 brengt fietsers veilig van Kortrijk naar Harelbeke en Waregem. Kostprijs: minstens 7 miljoen euro.
Een rechtlijnig fietspad zonder hoge hellingen, omwegen of hindernissen waarop je in één ruk van Kortrijk naar Waregem fietst. De F7 wordt zowat de opvolger van de autosnelweg E3, later gewijzigd in E17, die 51 jaar geleden werd geopend. “Er komt een fietssnelweg van 15 kilometer lang, via de spoorweg, van Kortrijk en Waregem. Die moet mensen aanmoedigen om vaker de fiets te nemen”, zegt provinciaal gedeputeerde Franky De Block.
“We staan met z'n allen te veel in de file, we moeten mensen op de fiets krijgen. Veel mensen blijven nu in hun wagen zitten omdat deftige fietsinfrastructuur ontbreekt”, legt Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) uit. “Uit een onderzoek van acht jaar geleden blijkt dat minstens duizend Waregemnaren in Kortrijk werken, en omgekeerd. De fietssnelweg heeft dus zeker potentieel”, zegt De Block.
Wie nu van Kortrijk naar Waregem fietst, komt heel wat obstakels tegen. Er ontbreekt een stuk fietspad aan het station in Harelbeke en fietsers moeten verschillende gevaarlijke wegen dwarsen, zoals de Expresweg in Waregem en de Passionistenlaan in Kortrijk. “Die willen we overbruggen met bruggen of tunnels. Hoe we het doen en waar het pad exact komt, wordt de komende jaren beslist”, zegt Waregems schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V).
Het huidige Jaagpad volstaat volgens de politici niet omdat dat vaak te ver van bedrijven en buiten de stadscentra ligt. “We zijn een regio met veel bedrijven. Die moeten ook voor fietsers bereikbaar zijn”, zegt De Block. Ook voor de Harelbeekse jeugd wordt het pad een meerwaarde. “Onze scholieren gaan vaak naar Kortrijk naar school, met de fiets. Ook voor hen is een veilige fietsverbinding nodig”, zegt Harelbeeks schepen van Ruimtelijke Ordening David Vandekerckhove (SP.A/Groen).
Van Marke naar Gent
De kostprijs van de fietssnelweg wordt geraamd op minstens 7 miljoen euro, waarvan Vlaanderen en West-Vlaanderen het gros betalen. De fietssnelweg sluit aan op de bestaande fietspaden, zoals het Guldensporenpad in Kortrijk en het spoorwegpad richting Zulte in Waregem. “Daardoor zal je over enkele jaren in één ruk van Marke naar Gent kunnen fietsen”, zegt Weydts. De kosten van dat soort aansluitingen zijn wel voor rekening van de stadsbesturen. Ook de kosten van eventuele bruggen en tunnels zitten nog niet in de raming van 7 miljoen euro.
De aanleg van de fietssnelweg vraagt grote ingrepen en misschien ook onteigeningen, al worden die zoveel mogelijk vermeden. Om eventuele klachten van omwonenden en toekomstige gebruikers te vermijden, worden de burgers van bij het begin geconsulteerd. “Er komt een uitgebreide inspraakprocedure, via infomarkten, 40.000 flyers en infopanelen in elke stad.” Na die inspraakprocedure wordt het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) uitgewerkt, de effectieve aanleg is voor na 2020.
INFO
Meer informatie over de inspraakprocedure vind je via www.west-vlaanderen.be/F7KortrijkHarelbekeWaregem
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171010_03123756
Fietssnelweg Kortrijk-Waregem in 2020?
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/fietssnelweg-kortrijk-waregem-in-2020/article-normal-286323.html
De provincie begint in samenwerking met Kortrijk, Waregem en Harelbeke aan de plannen voor het tracé van de F7, de fietssnelweg tussen Kortrijk en Waregem, met inspraak van de burger.
n overleg met de steden Kortrijk, Harelbeke en Waregem, is de provincie West-Vlaanderen samen met spoorwegbeheerder Infrabel gestart met de opmaak van een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) voor de aanleg van een fietssnelweg: de F7 tussen Kortrijk, Harelbeke en Waregem. "Op vandaag bevinden we ons in de absolute startfase van het project en de bijhorende procedure. Wat we zeker weten is dat het fietspad langs de spoorlijn zal lopen", aldus de Kortrijkse schepen van Mobiliteit Axel Weydts. "De ambitie is groot. De provincie en de steden willen dat de fietsweg goed gebruikt wordt en dat veel woon- en werkverkeer in de toekomst langs de F7 gaat. Zeker nu de fiets aan populariteit wint maakt dat voor veel mensen gemakkelijker om de fiets te nemen." Ook zeker is dat een stuk langs het Guldensporenpad zal lopen. "Er zullen bruggen en tunnelcomplexen nodig zijn om het veilig te houden voor de fietsers. De fietser moet echt continu kunnen doorrijden. Dat betekent dat je op bepaalde plaatsen de gewestwegen of rivier of kanaal moet oversteken. Dat is hetgeen wat nu onderzocht wordt."
nwoners van de drie steden krijgen daarover inspraak tijdens infomarkten. De eerste startte in Kortrijk en loopt nog tot en met 5 januari 2018 in het Groeninge Hostel. "Mijn zoon gaat elke dag met de fiets naar Waregem. Hier en daar is het problematisch met slechte doorgangen of verbindingen. Dit moet zeker aangepast worden. Dat zal nader onderzocht moeten worden en veel tijd vragen", aldus Jan Joye. "Het is goed dat het Guldensporenpad opgenomen is in het traject. Ik vraag me af of ze voldoende aansluitingen zullen zorgen, zeker voor mensen die in een buitenwijk wonen", zegt Kortrijkzaan Jos De Brabandere.
Harelbekenaar Willy Vandenbussche vraagt zich af hoe het zit met de verbinding met de Gavers. "Je geraakt wel bij de Gavers via enkele redelijk drukke en dus gevaarlijke wegen. Hopelijk houden ze ook rekening met een veilige aansluiting naar de Gavers." De fietssnelweg zal 15 kilometer lang zijn en loopt langs de spoorlijn75 Kortrijk-Gent. De kosten voor de fietssnelweg F7 zijn geraamd op 7 miljoen euro waarvan 40% van Vlaanderen komt en 60% uit de provincie. De kosten voor bijkomende fietstunnels en -bruggen kunnen oplopen tot een bijkomende 7 miljoen euro. De drie gemeenten zetten elk een tentoonstelling op en organiseren een infomarkt waarbij ook individuele vragen kunnen worden gesteld. De volgende hebben plaat in Harelbeke op donderdag 30 november in het stadhuis en in Waregem op 21 december, ook in het stadhuis.
Re: Fietssnelweg Kortrijk-Waregem in 2020?
Infomarkt over fietssnelweg
15 november 2017
Er vindt een infomarkt plaats over het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan voor de aanleg van een nieuwe fietssnelweg tussen de stations van Kortrijk, Harelbeke en Waregem op donderdag 30 november in het stadhuis van Harelbeke van 16 tot 20 uur , in de gang burgerzaken aan Woonwijs.
https://www.hln.be/regio/harelbeke/infomarkt-over-fietssnelweg~aec18fb8/
Infomarkt CC Het Spoor [Harelbeke]
Vanaf 2023 in een half uurtje van station Waregem naar station Kortrijk dankzij fietssnelweg
9 april 2019
HARELBEKE - De realisatie van de ambitieuze fietssnelweg Kortrijk-Harelbeke-Waregem is weer een stap dichterbij. Bewoners kunnen in CC Het Spoor in Harelbeke informatie vinden over de fietssnelweg, en tot 7 juni opmerkingen formuleren. De eerste infrastructuurwerken kunnen volgend jaar al starten. Tegen 2023 moet het hele traject klaar zijn.
In de centrale hal van CC Het Spoor in Harelbeke kleeft momenteel een 15 meter lange luchtfoto van de spoorweg van Kortrijk tot Waregem, als een vloersticker op de grond. De foto toont hoe de toekomstige fietssnelweg tussen Waregem en Kortrijk eruit zal zien. De fietssnelweg komt langs de spoorweg tussen Kortrijk en Waregem, en kan ofwel aan de zuidkant, of aan de noordkant van de spoorweg aangelegd worden.
Infomarkt
“De Provincie West-Vlaanderen maakt, in overleg met de steden Kortrijk, Harelbeke en Waregem, een plan op voor een fietssnelweg die de stations van Waregem en Kortrijk met elkaar verbindt”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Jurgen Vanlerberghe. “In het kader van dat plan kunnen inwoners opmerkingen formuleren over de tracés die nu op tafel liggen. Omdat we participatie belangrijk vinden, organiseren we hier een vrij toegankelijke tentoonstelling. Iedereen kan doorlopend onze plannen bekijken, en tot vrijdag 7 juni opmerkingen indienen. Op de sticker staan de mogelijkheden aangeduid, en de cruciale punten worden extra toegelicht op infoborden. Wie graag een woordje uitleg krijgt: op woensdag 24 april organiseren we een infomarkt, waarop verschillende partijen aanwezig zijn om vragen van bewoners te beantwoorden.”
Sterke troef
De vier partijen, de provincie, en het stadsbestuur van Kortrijk, Harelbeke en Waregem staan volledig achter de komst van de fietssnelweg. “Een fietssnelweg, waarbij je een vlotte verbinding van 15 kilometer kan aanbieden tussen Kortrijk en Waregem, zal nog meer mensen aanzetten om de fiets te nemen voor korte verplaatsingen”, zegt Tijs Naert (Groen), Harelbeeks schepen. “Dat is goed voor de gezondheid, haalt nog meer autoverkeer van de weg, en promoot het gebruik van het openbaar vervoer. Dat er op ons grondgebied een goeie aansluiting komt met het pad langs het kanaal Bossuit-Kortrijk en natuurdomein De Gavers is een sterke troef.” Dat vinden ook schepenen Philip Himpe (CD&V) van Waregem en Axel Weydts (sp.a) van Kortrijk. Vanlerberghe toont met enkele cijfers het belang aan van een dergelijke fietssnelweg. “Na de aanleg van de fietssnelweg van Waregem naar Zulte werden de gebruikers ervan bevraagd. Bleek dat 50 tot 75 procent van de mensen die ondervraagd werd, vóór de aanleg van de fietssnelweg de fiets niét nam om dat traject af te leggen.”
De fietssnelweg aanleggen, wordt echter een werk van lange adem. “We zijn dan ook voorzichtig, ook in onze communicatie hier op de tentoonstelling”, zegt Wouter Billiet van de dienst Ruimtelijke Ordening bij de Provincie. “Het zal pas ten vroegste in 2023 zijn dat de eerste fiets van aan het station in Kortrijk zo tot aan het station in Waregem zal kunnen rijden. Maar de drie steden hoeven op zich niet te wachten tot alle administratie in orde is. Vanaf volgend jaar, wanneer we de knopen hebben doorgehakt over welk tracé het wordt, kunnen steden de eerste stappen al zetten. Als er ergens wegenwerken of rioleringswerken gepland zijn, kunnen ze in de uitvoering van die werken, al meteen de ruimte incalculeren voor onze fietssnelweg.”
HARELBEKE - Op de ene strook lijkt het traject gemakkelijk te realiseren, op de andere stroken iets moeilijker. Dit worden de belangrijkste uitdagingen.
- Door de dichte bebouwing in Kortrijk is het niet eenvoudig om er voldoende ruimte te vinden voor de fietssnelweg, en er moet een passende aansluiting op het Guldenspoorpad gerealiseerd worden.
- De onzekerheid over het toekomstig tracé voor het Kanaal Bossuit Kortrijk heeft ook een invloed op het traject van de fietssnelweg.
- Er zijn twee scenario’s voor een veilige oversteek van de R8, via De Venning, of via industrieterrein Harelbeke. Sowieso zou er bij één van beide grond ingeboet moeten worden.
- Ter hoogte van de Evangeliestraat in Harelbeke is de ruimte, door de vele bedrijven daar, beperkt.
- Even verderop moet de spoorweg gekruist worden. Er is al een brugje, maar dat betekent een omweg, en dat past niet in het concept van een ‘fietssnelweg’.
- Ter hoogte van het containerpark in Beveren-Leie en het bedrijf Euro Tapis moet ook een oplossing gezocht worden voor plaatsgebrek. Ofwel moet het containerpark gereorganiseerd worden, ofwel moet aangeklopt worden bij het bedrijf.
- Even verderop loopt het tracé mogelijks door een woning met crèche. Als voor dat bepaald tracé wordt gekozen, moet daar dus ook een oplossing voor gezocht worden.
- Vlakbij de Volvogarage moet het tracé ook de N382 over. Het bruggetje dat er nu ligt, en dat ook een omweg betekent, mag zelfs niet gebruikt worden door fietsen. Daar moet dus een alternatief gezocht worden.
- In de Gaverkesstraat in Waregem is er wat plaats te kort voor een voldoende brede fietssnelweg. Parkeerplaatsen innemen is er moeilijk, aangezien er daar sowieso al een hogere parkeerdruk is.
- In Waregem moet een aansluiting gezocht worden met de reeds bestaande fietssnelweg richting Zulte.
https://www.hln.be/regio/harelbeke/vanaf-2023-in-een-half-uurtje-van-station-waregem-naar-station-kortrijk-dankzij-fietssnelweg~a557dc01/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190410_04313337
Tentoonstelling ‘Fietssnelweg Kortrijk-Harelbeke-Waregem’
09/04/2019
De Provincie maakt in overleg met de steden Kortrijk, Harelbeke en Waregem een PRUP op voor een fietssnelweg tussen de stations van Kortrijk, Harelbeke en Waregem. In het kader van de publieke raadpleging loopt tot en met vrijdag 26 april een tentoonstelling over de fietssnelweg, met luchtfoto en infopanelen, in CC Het Spoor in Harelbeke. Daarnaast wordt er, op woensdag 24 april, een infomarkt georganiseerd waar uitleg gegeven wordt bij de infopanelen en vragen gesteld kunnen worden.
Tentoonstelling met luchtfoto en infopanelen
De exacte ligging van de fietssnelweg F7 is nog niet bepaald. Zowel de noordzijde als de zuidzijde langs de spoorlijn Kortrijk-Waregem worden onderzocht. De verschillende opties voor het tracé worden op een luchtfoto van 15 m lang en 1,2 m breed aangeduid die als vloersticker op de grond werd gekleefd. Op die manier kunnen bezoekers het volledige traject van Waregem tot in Kortrijk ‘afstappen’. Op infopanelen langs het traject wordt er meer uitleg gegeven over ontwerpend onderzoek op cruciale punten, kruispunten en oversteekplaatsen. Tijdens de tentoonstelling kunnen bezoekers ook de documenten en plannen van het PRUP inkijken.
PRUP ‘Fietssnelweg Kortrijk-Harelbeke-Waregem’
Op donderdag 5 oktober 2017 keurde de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen de eerste startnota van het PRUP goed. Uit de adviezen en inspraakreacties op deze nota bleek de vraag naar meer technisch-ruimtelijk onderzoek. Die eerste startnota werd nu aangevuld met bijkomende technische informatie en goedgekeurd als startnota 2.0 op donderdag 28 maart 2019.
De startnota 2.0 wordt tot en met vrijdag 7 juni in publieke raadpleging gebracht. Tijdens deze periode kan iedereen het dossier inkijken en suggesties of opmerkingen meegeven. De documenten liggen ter inzage bij de Provincie West-Vlaanderen en de gemeenten Kortrijk, Harelbeke en Waregem. Ze kunnen ook geraadpleegd worden via de website https://www.west-vlaanderen.be/ruimtelijke-planning/rups/rup-fietssnelweg-kortrijk-harelbeke-waregem .
Opmerkingen en adviezen doorspelen kan via een inspraakformulier op de website, via e-mail, per brief of tijdens de infomarkt op woensdag 24 april. Er wordt in het verdere ontwerp van de fietssnelweg zoveel mogelijk rekening gehouden met de opmerkingen, suggesties of bezorgdheden uit deze inspraak.
Het werken via een PRUP voor de realisatie van een fietssnelweg, waarbij een langetermijnvisie wordt vastgelegd, is een pilootproject voor West-Vlaanderen.
Praktisch – Plannen en documenten inkijken/raadplegen
Wanneer: tot en met vrijdag 7 juni 2019
Waar:
- Provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41 in Brugge
- Stadhuis Kortrijk, Leiestraat 21 in Kortrijk
- Stadhuis Harelbeke, Marktstraat 29 in Harelbeke
- Stadhuis Waregem, Gemeenteplein 2 in Waregem
- via de website https://www.west-vlaanderen.be/ruimtelijke-planning/rups/rup-fietssnelweg-kortrijk-harelbeke-waregem (+ kaartmateriaal)
Praktisch – Tentoonstelling met luchtfoto
Wanneer: tot en met vrijdag 26 april, tijdens de openingsuren
Waar: CC Het Spoor, Eilandstraat 6 in Harelbeke
Praktisch – Infomarkt
Wanneer: woensdag 24 april, doorlopend tussen 14 en 18 uur
Waar: CC Het Spoor, Eilandstraat 6 in Harelbeke
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/tentoonstelling-fietssnelweg-kortrijk-harelbeke-waregem
VLAAMSE OVERHEID
Omgeving
[C − 2019/30362]
Provincie West-Vlaanderen. — Aankondiging publieke raadpleging over de startnota 2.0 van provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Fietssnelweg Kortrijk-Harelbeke-Waregem
De deputatie van West-Vlaanderen heeft op 28/03/2019 de start- en procesnota 2.0 van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) Fietssnelweg Kortrijk-Harelbeke-Waregem goedgekeurd.
De startnota 2.0 wordt nu onderworpen aan een publieke raadpleging waarin de mening van de bevolking gevraagd wordt. De publieke raadpleging loopt van 08/04/2019 tot en met 07/06/2019.
Het PRUP Fietssnelweg Kortrijk-Harelbeke-Waregem is raadpleegbaar op www.westvlaanderen.be/F7KortrijkHarelbekeWaregem en ligt ter inzage op het provinciehuis Boeverbos, dienst Ruimtelijke Planning – lokaal 3.01, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Sint-Andries. Het plan ligt tevens ter inzage op het stadhuis
van Kortrijk, Harelbeke en Waregem.
Je mening, ideeën of opmerkingen geven op de voorgestelde denkpistes in de startnota 2.0 kan via het digitaal inspraakformulier op www.west-vlaanderen.be/F7KortrijkHarelbekeWaregem, via e-mail aan ruimtelijkeplanning@westvlaanderen.be, per brief of tegen afgifte bij Dienst Ruimtelijke Planning Provincie West-Vlaanderen, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Sint-Andries en op het stadhuis van de respectievelijke steden Kortrijk, Harelbeke en Waregem.
Er wordt een infomarkt georganiseerd op woensdag 24 april 2019 tussen 14u00 en 18u00 in CC Het Spoor (Eilandstraat 6, 8530 Harelbeke), waarop vertegenwoordigers van de provincie aanwezig zullen zijn.
https://emis.vito.be/nl/actuele_wetgeving/provincie-west-vlaanderen-aankondiging-publieke-raadpleging-over-de-startnota-20?passthrough=1
PRUP te raadplegen op
https://bestanden.west-vlaanderen.be/rup/publiek/151_1_FietssnelwegKortrijkHarelbekeWaregem/RUP_30000_213_00151_00001_SN_bijlages.pdf
Vastlegging tracé Kortrijk - Harelbeke - Waregem
Voorkeurstracé ‘Fietssnelweg Kortrijk-Harelbeke-Waregem’ ligt vast
21 november 2019
HARELBEKE - De Provincie West-Vlaanderen heeft het voorkeurstracé voor een stuk nieuwe fietssnelweg F7 vastgelegd. Het aan te leggen stuk van 13 kilometer zal de stations van Kortrijk, Harelbeke en Waregem verbinden.
In Kortrijk sluit het tracé aan op het Guldenspoorpad en gaat het via een nieuwe onderdoorgang ter hoogte van de Passionistenlaan naar de noordkant. In Harelbeke kruist de fietssnelweg ter hoogte van de Stasegemstraat via een nieuwe tunnel naar de zuidkant en in Waregem wordt via de bestaande onderdoorgang opnieuw gewisseld naar de noordkant, zodat aangesloten wordt op een reeds bestaand stuk van de fietssnelweg F7 richting Deinze-Gent.
Fietstunnels
Voor de vlotte en veilige doorgang zullen er over het volledige traject verschillende fietstunnels en fietsbruggen nodig zijn, meer bepaald over de drie ringwegen en het kanaal en onder de vijf bestaande spoorwegbruggen die de spoorweg kruisen. Bij het bepalen van het traject van de fietssnelweg werd rekening gehouden met de adviezen van bewoners en het onderzoek naar de milieueffecten. Nu het tracé vastligt, wordt er in een volgende stap verder ingezoomd wordt het ontwerp van de fietssnelweg verder verfijnd. Daarna volgt nog een tweede inspraakronde. Voor sommige knelpunten zal er extra ruimte aangesneden worden. De start van de werken is ten vroegste voorzien vanaf 2022 en zal gefaseerd verlopen. De Provincie wil wel zo snel mogelijk starten met de gesprekken met de omwonenden. Ook de onderhandelingen voor ruimte-innames kunnen nu reeds opgestart worden.
Meer info vind je op www.west-vlaanderen.be/F7KortrijkHarelbekeWaregem.
https://www.hln.be/in-de-buurt/harelbeke/voorkeurstrace-fietssnelweg-kortrijk-harelbeke-waregem-ligt-vast~adf1d5fd/?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191214_04767290
Re: Vastlegging tracé Kortrijk - Harelbeke - Waregem
Geactualiseerde informatie staat te lezen op de webstek van de provincie. Ook met uitgebreid kaartmateriaal en digitale weergave van de infoborden.
https://www.west-vlaanderen.be/ruimtelijke-planning/rups/rup-fietssnelweg-kortrijk-harelbeke-waregem
RUP Fietssnelweg Kortrijk-Harelbeke-Waregem
(...)
Voorkeurstracé
De provincie heeft een voorkeurstracé bepaald voor de fietssnelweg F7 tussen Kortrijk, Harelbeke en Waregem. Het gekozen tracé is een combinatie van stukken fietspad langs de noordzijde en de zuidzijde van de spoorlijn. Er werd gekozen voor een zo rechtlijnig mogelijk tracé, waarbij maar drie keer van kant wordt gewisseld.
In Kortrijk vindt het tracé aansluiting aan de bestaande fietssnelweg het Guldenspoorpad en gaat het via een nieuwe onderdoorgang ter hoogte van de Passionistenlaan naar de noordkant. In Harelbeke kruist de fietssnelweg ter hoogte van de Stasegemstraat via een nieuwe tunnel naar de zuidkant en in Waregem wordt via de bestaande onderdoorgang opnieuw gewisseld naar de noordkant, zodat aangesloten wordt op een reeds bestaand stuk van de fietssnelweg F7 richting Deinze-Gent.
Voor de vlotte en veilige doorgang zullen er over het volledige traject verschillende fietstunnels en fietsbruggen nodig zijn, meer bepaald over de drie ringwegen en het kanaal en onder de vijf bestaande spoorwegbruggen die de spoorweg kruisen.
In een volgende stap wordt er verder ingezoomd op de concrete inrichting per segment van de fietssnelweg.
https://www.west-vlaanderen.be/ruimtelijke-planning/rups/rup-fietssnelweg-kortrijk-harelbeke-waregem
Sujets similaires
» L075 02 Langs de lijn 75 : Waregem - Zulte (L75) Fietssnelweg F7 F007)
» L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
» L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
» L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
» L059 01 Gent - Lochristi (Langs de lijn L59 fietssnelweg F4)
» L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
» L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
» L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
» L059 01 Gent - Lochristi (Langs de lijn L59 fietssnelweg F4)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum