L085 Avelgem - Spiere (Trimaarzate) pour discuter des travaux de renouvellement (L85)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 2
Page 2 sur 2 • 1, 2
IJzerwegbrug over Schelde geplaatst
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141214_01428665
Vidéo :
http://www.focus-wtv.be/nieuws/toeschouwers-kunnen-plaatsing-jaagpadbrug-over-boven-schelde-volgen
http://www.lavenir.net/article/detail.aspx?articleid=DMF20141214_00573510#photoset
Avelgem / Kluisbergen -
Gisteren werd de IJzerwegbrug over de Schelde geplaatst. Rond 17 uur, net voor het helemaal donker was, werd de brug zachtjes op zijn pijlers gelegd. Het einde van een lange werkdag voor een heel team van medewerkers.
Het was een heel karwei, de plaatsing van de 92 meter lange en 163 ton zware IJzerwegbrug. De nieuwe verbinding over de Schelde moest voor 31 december geplaatst worden. Daarom hebben arbeiders de voorbije twee weken dag en nacht aan de nieuwe voet- en fietsersbrug gewerkt. Om 6 uur ’s morgens waren de kraanmannen al present. Was het twee kilometer verderop stralend en zonnig weer, dan hing boven de werfzone een dikke mistlaag.
Om 9 uur werd de brug lichtjes opgetild, daarna werd de stelling er omheen afgebroken. Eens de brug op een ponton werd geplaatst, werd die door een takelwagen naar de overzijde getrokken. Om 11 uur lag de brug op het ponton aan de overzijde en kon de grootste kraan ingeplooid worden voor de trip naar de overkant. Even was er opschudding, want hoewel het scheepvaart verkeer plat lag, dook er uit de mist toch een binnenschip op.
Aan de Waalse zijde werd intussen druk voort gewerkt. De brugpijler moest nog rechtop geplaatst worden en vastgelegd aan twee hulppalen. Ook op de Avelgemse oever werd er nog druk gelast. Rond 14 uur kwam de grote kraan van 300 ton aan op de rechteroever van de Schelde, ook al stond daar al een grote kraan. ‘Er zijn twee kranen nodig om de brug op te pakken en op zijn plaats te leggen’, luidde het. De kraan die van de overzijde kwam, nam de brug op vanop het ponton en legde ze tien meter verder op het jaagpad. ‘Deze kraan kan niet tot aan de brugpijler, de afstand is te groot voor het gewicht. Dus nam een tweede kraan over en plaatste rond 17 uur de brug op zijn plaats.’
Veel kijklustigen
Het werk is nog niet af. Aan land moeten de laatste tien meter aan beide zijden nog aan de brug gelast worden. Er komt ook nog leuning op, een asfaltlaag en een likje verf. Pas tegen mei zal het publiek gebruik kunnen maken van de nieuwe oeververbinding tussen Avelgem en Mont-de-l‘Enclus. De plaatsing lokte ook veel kijklustigen. Onder hen Milo Deseyn die samen met zijn papa Steven en mama Sylvie kwam kijken. ‘Het is een speciale dag. Je ziet zo’n werk niet elke dag. Daarom komen we een kijkje nemen. Als de brug af is, zullen we er zeker eens over fietsen.’
Vidéo :
http://www.focus-wtv.be/nieuws/toeschouwers-kunnen-plaatsing-jaagpadbrug-over-boven-schelde-volgen
http://www.lavenir.net/article/detail.aspx?articleid=DMF20141214_00573510#photoset
L’opération a débuté dans la brume matinale, elle s’est clôturée en fin d’après-midi alors que tombait l’obscurité. Pendant toute la journée de dimanche, les grues ont œuvré sur les chemins de hallage de l’Escaut. Dans leurs grandes manœuvres, elles ont progressivement mis sur pied la passerelle cyclo-piétonne. Le tout sous le regard de nombreux spectateurs qui avaient pris place sur les berges, de part et d’autre du fleuve.
Sur un Escaut déserté par la circulation fluviale, le nouveau pont – d’un poids de 160 tonnes et de 92 mètres de long – a dans un premier temps été posé sur une embarcation à l’aide d’une grande grue installée côté flamand. Dans une manœuvre aussi lente que millimétrée, la passerelle a ensuite progressivement effectué un mouvement de rotation. Elle a finalement été redressée par une deuxième grue positionnée du côté d’Orroir. Dimanche en fin d’après-midi, alors que la nuit tombait, le nouveau pont était posé sur les deux socles qui étaient prêts à l’accueillir. Il n’y avait plus qu’à le fixer pour de bon.
Les finitions en 2015
Si la passerelle enjambe désormais l’Escaut, reliant Flandre et Wallonie, il ne faut pas croire qu’elle est d’ores et déjà opérationnelle. Il faudra en effet attendre les beaux jours de 2015 pour effectuer les finitions. Quelques degrés de plus seront en effet nécessaires pour procéder à l’asphaltage.
Implanté à l’endroit où passait jadis la ligne de chemin de fer, ce nouveau pont servira à faciliter le passage des cyclistes et des piétons d’une rive à l’autre. Un passage qui pourra à terme s’effectuer loin de la circulation automobile. La passerelle facilitera également l’accès au zoning d’Avelgem et sera empruntée par l’Eurovélo 5, la route internationale reliant Londres, en Angleterre, à Brindisi, en Italie.
Le coût total des travaux est estimé à 1,7 million d’euros financés en partie par un projet Interreg.
Et quelques photos de plus (du constructeur ARTES DEPRET)
NNieuwe voetgangers-en fietsersbrug te Avelgem
Tot voor kort was Avelgem bereikbaar via 3 bruggen. Twee van de drie bruggen zijn echter te oud en te smal waardoor ze een gevaar vormen voor fietsers.
In het kader van deze problematiek werd er beslist om een nieuwe brug te bouwen over de Schelde. De realisatie van dit project werd toegekend aan Artes Depret. Gisteren was het voor het team van Artes dan ook le moment suprême: de hele dag werd met man en macht gewerkt om de 92m lange en 169 ton zware brug te plaatsen.
Voor Avelgem is de bouw van deze brug een geweldige zaak. De Europese route voor fietsers, die Londen met Brussel en Rome verbindt, had net die brug nodig om het volledige netwerk te voltooien. We kunnen dan ook spreken van een extra toeristische troef voor deze Vlaamse gemeente.
Dit project vroeg om minutieuze voorbereiding van het Artes Depret team. Het plaatsen van de brug betekent echter nog niet het einde van dit project. In januari wordt de brug langs beide zijden nog met 10m verlengd. Op die manier wordt de verbinding gemaakt met de toegang voor fietsers en wandelaars.
Pas rond mei 2015 zullen wij de eerste voetgangers en fietsers mogen verwachten. Een asfalteringslaag is nog vereist, maar deze kan pas bij een temperatuur van ongeveer 15 graden Celsius geplaatst worden.
Nog meer foto's:
http://www.artesdepret.be/nl/nieuws/detail/nieuwe_voetgangers-en_fietsersbrug_te_avelgem
Ook een fimpje van de constructeur:
https://www.youtube.com/watch?v=ffrzXXx8-m8&feature=youtu.be
Evolutie van de werken van de Brug in Avelgem/Orroir
Bedankt aan de persoon die mijn deze foto's stuurde.
eeuwige reiziger aime ce message
Schoonheid is relatief, maar toch...
velo-ravel.net a écrit:
Bedankt aan de persoon die mijn deze foto's stuurde.
Mooie foto's, al vind ik - eerlijk gezegd - de burg niet echt mooi... Sta ik alleen met dit aanvoelen?
Getest!
NIEUWE FIETS –EN VOETGANGERSBRUG GETEST
Laatstejaars van K.A. Avelgem doen nieuwe brug over de Schelde dansen
09/03/2015
AVELGEM - Op maandag 2 maart 2015 mochten alle laatstejaars van zowel Latijn-Wiskunde, Wetenschappen-Wiskunde als Economie-wiskunde van het Koninklijk Atheneum gedurende anderhalf uur de voetgangersbrug testen. Vooraf kregen de leerlingen een kort maar heldere les fysica over trillingen, eigenfrequenties en het gedrag van bruggen onder dynamische belastingen. Lesgevers en testers waren projectingenieur Koen Ockier van Artes Depret en dr.ir. Peter Van den Broeck, docent opleiding industrieel ingenieur aan KaHo-ST.-Lieven Gent. Daarna netjes op een rij in vrije pas over de brug mèt de helmen op. Wat later nog eens in de cadans die ingenieur Katrien Van Nimmen aangaf. Ook al was het er koud, de leerlingen mochten hevig dansen en voelden de zijbogen van de brug ook schommelen. Op basis van de metingen kunnen nu schokdempers worden ontworpen waarmee de ongewenste trillingen zullen worden opgevangen zodat wandelaars en fietsers er geen last zullen van ondervinden. Een tweede test dringt zich op als de schokdempers geplaatst zijn... Begeleidende leerkrachten Pieter Pareit en Riet Vanhamme hebben alvast zin in nog een levenséchte ‘leerlingenproef’.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blpco_01569523
L’inauguration de la passerelle par le ministre Maxime Prévot est prévue le samedi 9 mai.
http://www.lavenir.net/cnt/DMF20150412_00631708
La première étape du mois d’août sera aussi l’occasion de découvrir une des dernières réalisations du Réseau Autonome des Voies Lentes dans la région. Une passerelle sur l’Escaut entre Avelgem (Flandre) et Orroir (Mont-de-l’Enclus). Cette passerelle permet de relier le RAVeL du Pays des Collines (les anciennes lignes 83 et 87 entre Mont-de-l’Enclus, Renaix, Flobecq et Lessines) à la Flandre (Courtrai, Gand). Les travaux sont en cours de finition. L’inauguration de la passerelle par le ministre Maxime Prévot est prévue le samedi 9 mai.
Re: L’inauguration de la passerelle ...
Mededeling van de gemeente Avelgem:
http://www.avelgem.be/nieuws/inhuldiging-fietsbrug-ijzerwegbrug-0
Inhuldiging fietsbrug “IJzerwegbrug”
06/05/2015
De IJzerwegbrug is een feit!
Een belangrijke ‘missing link’ is weggewerkt op het grensoverschrijdend fietsnetwerk. Zo wordt de regio nog aantrekkelijker, verkeersveiliger én beter bereikbaar voor het fietstoerisme en voor functioneel fietsen.
Als inwoner van Avelgem ben je van harte welkom op zaterdag 9 mei 2015 om 11.00 uur voor de officiële inhuldiging van de IJzerwegbrug.
http://www.avelgem.be/nieuws/inhuldiging-fietsbrug-ijzerwegbrug-0
Un pont design au Mont-de-l'Enclus pour piétons et vélos sur l'Escaut
http://www.nordeclair.be/1283361/article/2015-05-09/un-pont-design-au-mont-de-l-enclus-pour-pietons-et-velos-sur-l-escaut
Cette fois, ça y est ! Un an, jour pour jour, après la pose de la première pierre, le pont « cyclo-pédestre » relie effectivement Mont-de-l’Enclus et Avelgem, par-dessus l’Escaut. Inauguré samedi, il a coûté 1.700.000 euros, financés à la fois par la Région wallonne et la Communauté flamande qui ont mené ce projet en commun.
Re: L’inauguration de la passerelle ...
IJzerwegbrug open, toegangsweg nog niet af
maandag 11 mei 2015
AVELGEM - De IJzerwegbrug, de nieuwe fiets- en voetgangersverbinding, over de Schelde in Avelgem werd zaterdagmiddag officieel geopend. ‘De brug is de eerste fase’, zegt burgemeester Lieven Vantieghem (CD&V). ‘De aansluiting ernaar toe volgt later.’
Op de tonen van de Europese hymne sneden de burgemeesters van beide oevergemeenten het Belgische lintje door. Een Europees project, een Belgisch project, ja zelfs een Vlaams en Waalsproject, dat is de IJzerwegbrug. De nieuwe fiets- en voetgangersverbiding over de Bovenschelde verbindt Vlaanderen met Wallonië en is een belangrijke schakel voor het grensoverschrijdende fietsnetwerk.
Lieven Vantieghem: ‘De brug is maar de eerste schakel. De 900 meter lange toegangsweg moet ook nog worden heraangelegd. Vandaag zijn er een paar juridische problemen met aangelanden. Ik wil hier niet dieper op ingaan, we gaan die problemen oplossen. Dan gaan we die 900 meter verkopen aan de provincie West-Vlaanderen die eerst plannen zal maken. Die worden dan uitgevoerd, zij zullen een fietspad aanleggen. Ik schat dat in 2017 alles zal worden gerealiseerd.’
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150510_01673152
Beelden:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blpco_01672610
Une passerelle dans les deux langues pour enjamber l'Escaut
http://www.lavenir.net/cnt/dmf20150510_00646125
Orroir et Avelgem sont désormais reliées par une passerelle qui enjambe l’Escaut. Samedi, jour de fête de l’Europe, on inaugurait l’ouvrage d’art.
Fanfare, frites et longs discours, c’est en grande pompe que l’on a inauguré, samedi, la passerelle du Chemin de Fer. Batie au-dessus de l’Escaut, à l’endroit même où passait jadis la ligne ferroviaire Courtrai-Renaix, ce nouveau pont présente la particularité de relier la Flandre et la Wallonie, à hauteur des villages d’Avelgem et Orroir. Un symbole - que n’ont pas manqué de souligner les responsables politiques de tous bords – à l’heure où la Belgique n’est bien souvent plus réunie que pour les matchs des Diables Rouges.
Alors, samedi, au beau milieu de la passerelle, on a eu droit à des poignées de main chaleureuses et à une jolie Brabançonne. Il y a eu aussi autant de «merci» que de «dank u wel». Merci qui? Merci l’Europe. Une Europe que l’on fêtait justement en ce jour d’inauguration et qui a contribué via un projet Interreg à la réalisation de l’ouvrage d’art dont le coût total est estimé à 1,7 million d’euros; Waterwegen & Zeekanaal (les voies navigables côté flamand), la Région wallonne, la Commune d’Avelgem et la Province de Flandre occidentale ayant complété la mise.
Installée en décembre 2014, au prix de longues manœuvres et avec l’aide d’immenses grues, la nouvelle passerelle est un mastodonte de 163 tonnes. Elle a pu être finalisée ces dernières semaines grâce à des températures supérieures à 15 degrés qui ont permis son asphaltage. Depuis quelques jours, les cyclistes et les piétons ont donc la possibilité de l’emprunter pour relier les réseaux cyclables wallons à ceux de la Lys et des Ardennes flamandes. Tout ça loin des coups de klaxon et des vrombissements impatients d’automobilistes trop pressés.
Avelgem va prolonger…
«C’était un chaînon manquant sur l’Eurovélo Londres-Brindisi qui passe par ici, expliquait Lieven Van Tieghem (CD&V), bourgmestre d’Avelgem et initiateur du projet. Pour notre commune, ce pont est une première étape. Nous avons en effet acheté les terrains de la SNCB qui se trouvent dans son prolongement. L’objectif est d’y aménager une liaison directe avec le centre d’Avelgem.»
Annoncée pour 2017, cette liaison de 900 mètres sera réalisée en collaboration avec la province de Flandre occidentale. Elle doit permettre aux cyclistes de rejoindre la gare d’Avelgem. «Nous voulons de cette façon encourager la combinaison entre le vélo et le bus pour les déplacements», ajoutait le bourgmestre d’Avelgem.
De l’autre côté de la frontière linguistique, ça bouge aussi. Le bourgmestre de Mont-de-l’Enclus Jean-Pierre Bourdeaud’huy (MR) rappelait pour sa part que la liaison RAVeL entre sa commune et Flobecq était en cours d’aménagement. Représentant le ministre Prévot, Mathilde Vandorpe (cdH) ajoutait que le réseau RAVeL se composait déjà de 1 400 kilomètres de chemins et voies vertes. «L’objectif du ministre étant d’arriver à 2000 km, disait-elle. En Wallonie picarde, des aménagements son d’ailleurs budgétés notamment le long du canal Blaton-Péronnes et du canal de l’Espierre.»
Wat brengt de toekomst? [Avelgem]
3 concrete beloften
Het Nieuwsblad/Regionaal: Kortrijk-Waregem-Menen,
Za. 30 Jan. 2016, Pagina 8
Het heraanleggen van de stationsomgeving in Avelgem centrum.Het aanleggen van een fietssnelweg op de spoorwegbedding van Station Avelgem tot fietsersbrug, dit in samenwerking met de provincie. “Zeg maar het wegwerken van de missing link op ons grond gebied.”Het grensoverschrijdend overleg over het Scheldelandschap, mobiliteit en industrie met de buurgemeenten Kluisbergen, Spiere-Helkijn, Mont de L'enclus, Celles en Pecq. “Een samenwerking over de taal, provincie en geestgrens moet zeker kunnen.”
Heraanleg [Spiere-Helkijn - Avelgem]
BOSSUIT
26/09/2015
Trimaarzate krijgt heraanleg
De provincieraad laat de oude spoorwegbedding Trimaarzate heraanleggen.
De werken tussen Poeldries in Bossuit en Helkijnstraat in Sint-Denijs zijn al bezig en kosten 635.000 euro. Binnenkort gebeurt hetzelfde op de bedding tussen Helkijnstraat en Ijzeren Bareel in Spiere, goed voor 858.000 euro. Er komt een fietspad van drie meter breed, inclusief signalisatie en groenaanleg.
Ook het stationsplein in Sint-Denijs wordt vernieuwd. De provincie betaalt hiervoor 288.000 euro en de gemeente Zwevegem 92.000 euro. "De heraanleg is op veiligheid gericht", zegt provincieraadsvoorzitter Eliane Spincemaille (CD&V) uit Zwevegem. "Het stationsplein wordt de blikvanger. Het wordt een plein met twee perrons als knipoog naar het vroegere station."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-zwevegem/trimaarzate-krijgt-heraanleg-a2468510/
Heraanleg Trimaarzate van Sint-Denijs goedgekeurd.
vrijdag, 25 september, 2015
In de provincieraad van 24 september 2015 werd het bestek en de gunningswijze voor de heraanleg van de Trimaarzate van Sint-Denijs (Zwevegem) tot Spiere-Helkijn (fase 2) én voor de aanpak van het voormalige stationsplein in Sint-Denijs (fase 3) goedgekeurd.
Met een bedrag van 1,875 miljoen EUR (excl BTW) zal de provincie het volledig tracé tussen Avelgem en Spiere-Helkijn vernieuwd hebben, inclusief het stationsplein van Sint-Denijs.
De eerste fase tussen Avelgem en Sint-Denijs is nu al in uitvoering en dit voor een van kostprijs 635 000 euro.
Het nieuwe gunningsdossier omvat enerzijds de aanleg van het pad van Sint-Denijs tot in Helkijn met een kostenraming van 858 000 EUR.
Anderzijds is voor omgevingsaanleg van het stationsplein te Sint-Denijs een kostprijs van 380 000 EUR voorzien. De provincie neemt hier 75% van de kosten op zich (288 000 EUR) en de gemeente Zwevegem draagt 25% of 92 000 EUR bij (vooral voor ingrepen gerelateerd aan de gemeenteweg Helkijnstraat).
De provincie staat dus in voor o.a. de funderingen en verhardingen, groenaanleg, grondwerken, signalisatie en wegmarkering langs de Trimaarzate en op het plein.
Voorzitter van de provincieraad en gemeenteraadslid in Zwevegem Eliane Spincemaille (CD&V), is heel tevreden met de beslissing van de provincieraad vandaag.
“Het gaat hier over een belangrijke fiets- en wandelroute die deel uitmaakt van het recreatieve netwerk tussen Leie en Schelde. Langs deze groene as is trouwens ook een ruiterpad aanwezig. De heraanleg is gericht op veiligheid van de recreanten, zorgt voor aangename rustruimtes en gebeurt met respect voor natuur en omgeving. Bewoners en gemeentebestuur kozen vijf jaar geleden om het “lelijk plekje” van het verloederende stationsplein in Sint-Denijs aan te pakken. Dit wordt de blikvanger van het project: een echt plein met twee perrons op zithoogte als knipoog naar het vroegere station, fietsenstallingen, bomen en groen. Alleen dankzij de aanzienlijke inbreng van de provincie is het opwaarderingsproject van deze buurt haalbaar".
http://www.zwevegem.cdenv.be/nieuws/heraanleg-trimaarzate-van-sint-denijs-goedgekeurd
http://elianespincemaille.be/aanleg-fietspad-trimaarzate-en-stationsomgeving-in-sint-denijs/#more-522
Provincie plant aanleg fietspad langs Trimaarzate tussen Spiere-Helkijn en Avelgem
24-9-2015 17:00
Op donderdag 24 september keurde de provincieraad het bestek en de gunningswijze voor de aanleg van een fietspad langs de Trimaarzate tussen Spiere-Helkijn en Avelgem goed.
De Trimaarzate is een voormalige spoorlijn die Moeskroen met Oudenaarde verbindt en de gemeenten Spiere-Helkijn, Zwevegem en Avelgem doorkruist.
Het gaat over een 2,8 meter breed fietspad over een afstand van 3,5 km tussen de Helkijnstraat in Zwevegem en de Jacquetbosstraat in Spiere-Helkijn. Het fietspad wordt aangelegd in ternair zand. Ter hoogte van het Oud Stationsplein in Zwevegem wordt het fietspad heraangelegd in de bestaande verharding en worden twee platformen in baksteen gebouwd, die doen denken aan een stationsperron.
Er wordt ook randinfrastructuur aangebracht (mijlpalen, inrichting van kruisingen) en komt er groenaanleg. Eerder werd het stuk tussen de Poeldries (Spiere-Helkijn) en de Helkijnstraat in Zwevegem heraangelegd.
24 provinciedomeinen, waaronder 9 Groene assen
De Provincie beschikt vandaag over 24 provinciedomeinen, waaronder negen Groene Assen, die voor het publiek opengesteld zijn. De provinciedomeinen bieden de bezoekers rust, natuur en ontspanning. De Groene assen ontsluiten het West-Vlaamse platteland voor fietsers en wandelaars.
De aankoop van de verschillende assen (Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Guldensporenpad, Kezelbergroute, Trimaarzate, Frontzate, Vrijbosroute en Abdijenroute) kostte de Provincie tot op heden ruim 3,2 miljoen euro. De Groene 62, de Stroroute en de Kezelbergroute werden reeds heringericht. Later worden nog andere Groene assen aangepakt.
Raming en termijn
Deze werken worden geraamd op 1.238.876,43 euro, exclusief btw, waarvan 1.146.488,31 euro ten laste van de Provincie en 92.388,12 euro ten laste van de gemeente Zwevegem.
Voor de uitvoering worden 160 werkdagen gerekend. De werken zijn voorzien voor het voorjaar van 2016.
http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20150924_trimaarzate_0771.aspx
Eens te meer verzet vanuit Natuurpunt omwille van de verharding... Onbegrijpelijk!
http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=88&t=12791
Pontstraat - Schelde [Avelgem]
Gemeente verkoopt spoorwegbedding aan provincie
19/10/2016
Op de volgende gemeenteraad staat de verkoop van de spoorwegbedding aan de provincie op de agenda. Het gaat over de smalle weg tussen de Pontstraat en de Yzerwegstraat en tussen de Doorniksesteenweg en de Schelde.
De gemeente heeft al een tijdje de intentie om de oude spoorwegbedding tussen de Pontstraat en de Schelde te verkopen aan de provincie, die van plan is om ze volledig opnieuw in te richten. De provincie heeft daarvoor zelfs al een ontwerper aangesteld. Het stuk van de oude spoorwegbedding rond de stationsomgeving blijft wel eigendom van de gemeente. De percelen grond worden verkocht tegen 1,50 euro per vierkante meter. De kostprijs zal 66.939 euro bedragen. De verkoopakte wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Momenteel is de fietsweg in onverharde materialen, de provincie zal het fietspad asfalteren.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161018_02526236
Spoorbedding verkocht
Krant van West-Vlaanderen,
vrijdag 28 oktober 2016, pagina 41
De gemeente verkoopt het stuk oude spoorwegbedding gelegen tussen de Pontstraat en de Schelde aan de provincie die van plan is ze volledig her in te richten, maar dan wel als fietssnelweg met verharde ondergrond. De verkoopakte moest goedgekeurd worden en er ontstond heibel in de raadszaal. Stijn De Craene (Gemeentebelangen) en zijn partij gaan niet akkoord met de verharde onderlaag. Stijn Decraene: “Bij elke verkoopakte kunnen voorwaarden bijgevoegd worden, zoals bij andere verkopen van eigendommen.” Hij werd onderbroken door burgemeester Lieven Vantieghem (CD&V) die erop wees dat alles al beslist was. “Het Guldensporenpad wordt voorzien als fietssnelweg, dus komt er verharding met asfalt of met asfalt met maasgrint.” Stijn De Craene voelde zich volledig de mond gesnoerd en verliet de zaal. Voor de vele bezoekers van Natuurpunt in de gemeenteraad zei de burgemeester: “Er is gevraagd aan de provincie om nog een werkvergadering te voorzien met mensen van de gemeenteraad en met twee personen van Natuurpunt, maar ik vrees wel dat de verharde ondergrond er zeker komt, omdat de provincie dit stuk wel degelijk ziet als fietssnelweg.”
Re: L085 Avelgem - Spiere (Trimaarzate) pour discuter des travaux de renouvellement (L85)
[quote="eeuwige reiziger"][quote]BOSSUIT
26/09/2015
Trimaarzate krijgt heraanleg /quote]
Onlangs werd de Trimaarzate grondig vernieuwd. De provincie West-Vlaanderen zet dit in de kijker op 16 september.
www.toerisme-leiestreek.be/nl/agenda/opening-vernieuwde-trimaarzate-met-fietstocht?utm_source=Nieuwsbrief+Leiestreek&utm_campaign=6fdfe1480e-Leiestreek+weetjes+06+09+2017&utm_medium=email&utm_term=0_44d8fd1bd9-6fdfe1480e-30961017
Vergeten te vernieuwen: de spoorbrug over het kanaal van Bossuit, tussen knooppunt 66-68. Die werd ooit afgebroken en blijft afgebroken > omleiding via 84.
Net voor kp 66 is en blijft 100m spoorzate ontoegankelijk, metb een omleiding langs Poeldries tot gevolg.
Het is misschien wel het kleinste natuurgebied van België: 100 m lang, 3 m breed. Wat is daarvan de waarde ??
26/09/2015
Trimaarzate krijgt heraanleg /quote]
Onlangs werd de Trimaarzate grondig vernieuwd. De provincie West-Vlaanderen zet dit in de kijker op 16 september.
www.toerisme-leiestreek.be/nl/agenda/opening-vernieuwde-trimaarzate-met-fietstocht?utm_source=Nieuwsbrief+Leiestreek&utm_campaign=6fdfe1480e-Leiestreek+weetjes+06+09+2017&utm_medium=email&utm_term=0_44d8fd1bd9-6fdfe1480e-30961017
Vergeten te vernieuwen: de spoorbrug over het kanaal van Bossuit, tussen knooppunt 66-68. Die werd ooit afgebroken en blijft afgebroken > omleiding via 84.
Net voor kp 66 is en blijft 100m spoorzate ontoegankelijk, metb een omleiding langs Poeldries tot gevolg.
Het is misschien wel het kleinste natuurgebied van België: 100 m lang, 3 m breed. Wat is daarvan de waarde ??
Poeldries
joverwimp a écrit:
Vergeten te vernieuwen: de spoorbrug over het kanaal van Bossuit, tussen knooppunt 66-68. Die werd ooit afgebroken en blijft afgebroken > omleiding via 84.
Net voor kp 66 is en blijft 100m spoorzate ontoegankelijk, metb een omleiding langs Poeldries tot gevolg.
Het is misschien wel het kleinste natuurgebied van België: 100 m lang, 3 m breed. Wat is daarvan de waarde ??
Werd het stukje voormalige spoorwegbedding aan andere kant van het kanaal (tussen Oeverlaan en Bossuitlaan) niet verkocht? In dat geval lijkt de kans me uiterst gering dat er op die plaats nog ooit een oeververbinding komt. En misschien is dat dan ook de reden waarom er niet geraakt wordt aan de andere kant.
Re: L085 Avelgem - Spiere (Trimaarzate) pour discuter des travaux de renouvellement (L85)
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:
Vergeten te vernieuwen: de spoorbrug over het kanaal van Bossuit, tussen knooppunt 66-68. Die werd ooit afgebroken en blijft afgebroken > omleiding via 84.
Net voor kp 66 is en blijft 100m spoorzate ontoegankelijk, metb een omleiding langs Poeldries tot gevolg.
Het is misschien wel het kleinste natuurgebied van België: 100 m lang, 3 m breed. Wat is daarvan de waarde ??
Werd het stukje voormalige spoorwegbedding aan andere kant van het kanaal (tussen Oeverlaan en Bossuitlaan) niet verkocht? In dat geval lijkt de kans me uiterst gering dat er op die plaats nog ooit een oeververbinding komt. En misschien is dat dan ook de reden waarom er niet geraakt wordt aan de andere kant.
Kijk op google earth: het heeft er alle schijn van dat de bedding nog bestaat tussen de Oeverlaan en Bossuitlaan www.google.be/maps/@50.7608123,3.4046893,237m/data=!3m1!1e3?hl=nl
Re: L085 Avelgem - Spiere (Trimaarzate) pour discuter des travaux de renouvellement (L85)
joverwimp a écrit:
Kijk op google earth: het heeft er alle schijn van dat de bedding nog bestaat tussen de Oeverlaan en Bossuitlaan
Jammer genoeg niet. Dhr. Decaesteker van de dienst Woon- en Leefomgeving van de gemeente Zwevegem liet me zopas het volgende weten:
Het is inderdaad zo dat de grond van de gewezen bedding van de spoorweg tussen de Bossuitstraat en de Oeverlaan verkocht is aan de aanpalende eigenaars (achtertuinen Meersstraat).
De hoop op herstel van een oeververbinding mogen we dus wel diep opbergen (ook al omdat er op iets meer dan een halve kilometer een brug ligt). In de brochure voor de Open Monumentendag van 2006 lees ik trouwens dat de spoorwegbrug afgebroken werd bij het uitgraven van de nieuwe vaargeul. Dit verklaart waarschijnlijk ook het totaal ontbreken van enig spoor van de brug.
http://npz.natuurkoepel.be/NPZHome_bestanden/zwevegem%20vaartroute_spread.pdf
Opening hernieuwde Trimaarzate [Sint-Denijs]
joverwimp a écrit:
Onlangs werd de Trimaarzate grondig vernieuwd. De provincie West-Vlaanderen zet dit in de kijker op 16 september.
SINT-DENIJS/BOSSUIT/SPIERE
18/09/2017
Fietssnelweg Trimaarzate open
De provincie liet de oude spoorwegbedding Trimaarzate heraanleggen. Er is nu een fietssnelweg van drie meter breed, inclusief signalisatie en groenaanleg.
Het fietspad start aan de Poeldries in Bossuit, kent een rustpunt aan het vernieuwde stationsplein in Sint-Denijs, en loopt verder tot IJzeren Bareel in Spiere. De werken kostten 1,873 miljoen euro.
De dorpsraad van Sint-Denijs heeft nog een voorstel om volkscafé De France in de Helkijnstraat, het café van de Bevergemnaren en Freddy De Vadder in Canvas-fictiereeks Bevergem, om te vormen tot een bistro.
Wat het stationsplein extra uitstraling zou geven en fietsliefhebbers zou overtuigen om er even te pauzeren. Het wordt bekeken.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-zwevegem/fietssnelweg-trimaarzate-open-a3261862/
De benaming "fietssnelweg" wordt tegenwoordig nogal kwistig rondgestrooid. Bij mijn weten blijft de Trimaarzate een recreatief fietspad, daar niet vermeld in de officiële lijst fietssnelwegen.
eeuwige reiziger aime ce message
Page 2 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L065 Menen – Roeselare (Kezelbergroute) Pour discuter des travaux de renouvellement
» L064 Stroroute Pour discuter des travaux L64 Stroroute: Roeselare – Zonnebeke (L64) (Fietssnelweg 37)
» L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
» L147 Pour discuter des travaux Racour - Landen (L147)
» RAVeL 3 (Part 1) Erquelinnes - Marchienne-au-Pont - Eurovelo 3 - EV3 - Itinéraire n°6
» L064 Stroroute Pour discuter des travaux L64 Stroroute: Roeselare – Zonnebeke (L64) (Fietssnelweg 37)
» L085 Trimaarzate Ruien. (Fietssnelweg F45)
» L147 Pour discuter des travaux Racour - Landen (L147)
» RAVeL 3 (Part 1) Erquelinnes - Marchienne-au-Pont - Eurovelo 3 - EV3 - Itinéraire n°6
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum