Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
La province du Brabant flamand veut réaliser une route cyclable composant de plusieures voies uniquement destinées aux cyclistes et quelques liaisons entre Diest en Werchter:
http://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietsroutenetwerk/geplande-fietsroutenetwerken/nieuws-provincie-wil-demerfietsroute-fin.jsp
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=IH3EVVFA
Fietsroute van Diest over Aarschot naar Werchter
De provincie Vlaams-Brabant gaat werk maken van de finalisering van de Demerroute, een fietsroute die loopt van Diest over Aarschot naar Werchter.
Fietsverbinding
De Demerroute is een fietsverbinding tussen de stedelijke gebieden van Diest en Aarschot en loopt verder door naar Werchter. Deze fietsroute bestaat uit een recreatieve en een functionele variant. De recreatieve route is reeds volledig bewegwijzerd met knooppunten. De functionele variant is nog niet volledig klaar.
Voor pendelaars en scholieren
Deze spoorwegfietsroute kan de perfecte snelle fietsweg worden voor pendelaars naar het station van Aarschot en voor middelbare scholieren naar één van de vele scholen in Aarschot. De provincie gaat alle partners (Aarschot en Scherpenheuvel-Zichem) samenbrengen en de startnota schrijven waarin de randvoorwaarden uitgeklaard worden en de breedte en ligging van de nieuwe fietsweg bepaald wordt. Daarna wordt een ontwerper aan het werk gezet.
Zes onderdelen
Het gehele project van de Demerroute bestaat uit zes onderdelen:
de nonstophoofdroute tussen Diest en Zichem langs het spoor
de functionele route tussen Zichem en Testelt
de recreatieve route tussen Zichem en Testelt en Aarschot
de nonstophoofdroute tussen Testelt en Aarschot langs het spoor
de nonstophoofdroute tussen Aarschot en Werchter
en de recreatieve route van Werchter naar Mechelen langs de Dijledijken.
Fietsroutenetwerken
De Demerroute maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel en recreatief fietsroutenetwerk. De provincie Vlaams-Brabant heeft een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk met een lengte van 2.278 km en een recreatief netwerk van 1.783 km. Gemeenten kunnen provinciale subsidies krijgen voor de aanleg van fietspaden die op dit netwerk gelegen zijn.
Voor de realisatie van de Demerroute kunnen Aarschot en Scherpenheuvel-Zichem rekenen op subsidies uit het fietsfonds, 40% van de provincie en 40% van het Vlaamse gewest.
Andere subsidies
De provincie Vlaams-Brabant gaf de voorbije jaren al subsidies voor de fietsweg tussen Diest en Zichem, voor een nieuwe fietsweg van de Maagdentoren naar de Markt in Zichem en voor de fietsweg naar de Demerdijk te Langdorp. Ook voor de geplande fietsbruggen in Werchter en ter hoogte van Ninde (Damiaanbrug) over de Dijle die aansluit op de Demer kunnen de gemeenten rekenen op 40% subsidies van de provincie Vlaams-Brabant.
http://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/fiets/fietsroutenetwerk/geplande-fietsroutenetwerken/nieuws-provincie-wil-demerfietsroute-fin.jsp
Demerroute wordt afgewerkt
DINSDAG 06 SEPTEMBER 2011
SCHERPENHEUVEL/AARSCHOT - De provincie Vlaams-Brabant maakt werk van de finalisering van de Demerroute, een fietsroute die loopt van Diest over Aarschot naar Werchter.
Vlaams-Brabant investeerde sterk in de uitbouw van fietsnetwerken. Het functionele netwerk, dat vooral uit fietspaden in asfalt en beton bestaat, is nu 2.278kilometer lang. Het recreatieve netwerk loopt over 1.783kilometer. De Demerroute van Diest over Aarschot naar Werchter maakt deel uit van deze netwerken. De recreatieve variant van de route is volledig bewegwijzerd en er zijn knooppunten. In de functionele variant, die de spoorweglijn tussen Diest en Aarschot volgt, ontbreken twee cruciale verbindingen.
Testelt-Aarschot
Het gedeelte van Testelt naar Aarschot is vooral interessant voor pendelaars naar het station van Aarschot en voor middelbare scholieren. Er liggen ook veel huizen langs het traject, hetgeen het potentieel om fietsers aan te trekken verhoogt. Hier lijkt nu een oplossing in de maak. Aan het station van Testelt vertrekt een betonbaantje parallel met de spoorweg. Dat traject kan worden doorgetrokken tot in Aarschot. Zowel Scherpenheuvel-Zichem als Aarschot hebben al voorbereidingen getroffen en hebben ook in de nodige budgetten voorzien. Er zullen een paar onteigeningen moeten gebeuren, maar ook die zijn in kaart gebracht. Er rest enkel nog een aantal praktische problemen. De ruimte aan de spoorwegbrug van de Gijmelsesteenweg is te beperkt.
De route gebruikt ook een kort stukje van de N19 en daar moet de fietsveiligheid worden verhoogd. Om die hinderpalen weg te werken, brengt de provincie alle betrokken partners samen. Als de startnota klaar is, kan een ontwerper aan het werk. De aanleg van de route wordt voor 80procent gesubsidieerd door het gewest en de provincie.
Zichem-Testelt
Op het gedeelte van de route tussen Zichem en Testelt ontbreekt een stuk van ongeveer drie kilometer. Scherpenheuvel-Zichem is vragende partij om ook dit stuk van de Demerroute langs de spoorweg te kunnen doortrekken. Het traject loopt echter door een gevoelig natuurgebied, dat erkend is als Habitat- en Vogelrichtlijngebied. In dergelijk gebied mag de rust niet worden verstoord.
Momenteel is in een vrij lange omleiding voorzien via klassieke verbindingswegen. Er is verder overleg nodig met de natuursector om hier tot een efficiëntere oplossing te kunnen komen.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=IH3EVVFA
Re: Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
Fietsroute van Diest over Aarschot naar Werchter
Het gehele project van de Demerroute bestaat uit zes onderdelen:
de nonstophoofdroute tussen Diest en Zichem langs het spoor
Burgemeesters fietsen nieuwe fietsroute langs spoorweg in
De burgemeesters Manu Claes van Scherpenheuvel-Zichem en Jan Laurys van Diest hebben samen met hun schepenen vandaag de nieuwe fietsverbinding langs de spoorweg tussen Zichem en Diest ingereden. Beide besturen fietsten naar mekaar toe en gaven rendez-vous op de splinternieuwe brug op de grens van beide steden.
De fietsroute begint aan de Ernest Claesstraat ter hoogte van het station van Zichem en geeft aansluiting op de Fabriekstraat in Diest. Het fietspad heeft een breedte van 2,5 meter , is aangelegd in grijze beton en heeft een lengte van 2 kilometer . Er werd ruim een jaar aan gewerkt. Totale kostprijs: 425.000 euro, waarvan 255.000 euro (60%) betaald door beide steden. De rest werd bijgepast door de provincie en Europa.
De nieuwe fietsverbinding kadert in de progressieve uitbouw van het provinciaal fietsroutenetwerk en werd door beide stadsbesturen gerealiseerd met Europese en provinciale steun.
Het project maakt deel uit van het fietsnetwerk dat uitgebouwd werd in de 10 gemeenten, gelegen aan de oostkant van de provincie in de driehoek Scherpenheuvel-Zichem/Diest - Tienen – Landen. Zo wordt aansluiting gemaakt met de reeds bestaande netwerken in de provincies Limburg en Antwerpen.
Scherpenheuvel-Zichem en Diest hebben op vlak van natuur, landschap, en cultuurhistorisch patrimonium heel wat te bieden. Met de nieuwe fietsverbinding kan het Hageland beter ontsloten en gepromoot worden voor toeristen en recreanten. Zo kan de streek haar toeristische troeven nog beter uitspelen!
Ook betekent het een meerwaarde voor de inwoners van beide steden die op die manier vlot aansluiting vinden op de fietsroutenetwerken van de provincies Limburg en Antwerpen.
PERSBERICHT
03.07.2007
http://www.scherpenheuvel-zichem-info.be/Stadsnieuws/07.htm#7
Re: Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
Voici la carte qui ne reprends pas toutes les routes mais justes celles qui sont interdites aux voitures mais bien les liaisons
Carte : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=12SoITj7MpPEBDgNtF6jlA0xXF6w&usp=sharing
Als ik het goed versta, is het stuk van Aarschot naar Testelt, langs de spoorweg nog niet uitgevoerd ?
ook geen kaart ervan gevonden behalve deze http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/overzichtskaart-demerroute_tcm5-73112.pdf maar is niet in details genoeg om te weten welke kant van de spoorweg.
Carte : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=12SoITj7MpPEBDgNtF6jlA0xXF6w&usp=sharing
Als ik het goed versta, is het stuk van Aarschot naar Testelt, langs de spoorweg nog niet uitgevoerd ?
ook geen kaart ervan gevonden behalve deze http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/overzichtskaart-demerroute_tcm5-73112.pdf maar is niet in details genoeg om te weten welke kant van de spoorweg.
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 19:00, édité 1 fois
Re: Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
velo-ravel.net a écrit:
Als ik het goed versta, is het stuk van Aarschot naar Testelt, langs de spoorweg nog niet uitgevoerd ?
Oui, il semble que cette partie n'a pas été fait jusqu'à présent. Je ne sais pas pour quelle raison. D'autre part, le Fietsersbond a annoncé qu'il y a eu, le 25 octobre de cette année, une première réunion de travail au sein de l'administration provinciale pour la liaison Testelt - Aarschot.
Re: Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
velo-ravel.net a écrit:Als ik het goed versta, is het stuk van Aarschot naar Testelt, langs de spoorweg nog niet uitgevoerd ?
Concernant ce tronçon, on peut lire la suivante dans un communiqué de presse de la ville d'Aarschot datant du 12 octobre 2011:
Bovenlokaal fietsroutenetwerk
Vanuit de stationsomgeving vertrekt er, naast de fietsroute langs de Demer, een fietsroute richting Herentals. In de nabije toekomst zal er werk worden gemaakt van twee bijkomende fietsroutes langs de spoorweg naar respectievelijk Testelt en Rotselaar. Zodoende wordt de stationsomgeving het belangrijkste fietsknooppunt in Aarschot. De brug over de sporen vormt een onmisbare link binnen dit fietsroutenetwerk.
Vandaar dat de stad Aarschot kan rekenen op een aanzienlijke provinciale en Vlaamse subsidie in het kader van het fietsfonds. Met dit fonds werd een deel van de brug gefinancierd. Ook in de nabije toekomst zal de stad nog gebruik kunnen maken van het fietsfonds om de verbinding van de brug met het Elzenhof te verbeteren. De provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen zullen elk 40% van de kosten hiervan dragen. Dit laatste stukje fietspad zal in nauwe samenwerking met Infrabel gerealiseerd worden, in combinatie met de bouw van een logistiek centrum-infrastructuur op het perceel langs de parking achter het station. De stad Aarschot en Infrabel zullen hiertoe een overeenkomst afsluiten.
www.aarschot.be/files/opening_brug_over_de_sporen.doc
Re: Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
velo-ravel.net a écrit:Voici la carte qui ne reprends pas toutes les routes mais justes celles qui sont interdites aux voitures mais bien les liaisons
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=12SoITj7MpPEBDgNtF6jlA0xXF6w&usp=sharing
Als ik het goed versta, is het stuk van Aarschot naar Testelt, langs de spoorweg nog niet uitgevoerd ?
ook geen kaart ervan gevonden behalve deze http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/overzichtskaart-demerroute_tcm5-73112.pdf maar is niet in details genoeg om te weten welke kant van de spoorweg.
Het zijn verschillende straten die langs de spoorweg lopen die gevolgd worden, de ene keer links, de andere keer rechts. Soms zelfs helemaal niet naast de spoorweg.
Tussen de Theo Debeckerstraat en de Amerstraat is wel een nieuwe kade langs de demer aangelegd voor fietsers en voetgangers. Die is begin deze zomer geopend.
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 19:01, édité 1 fois (Raison : Correction lien carte)
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
fietsbrug Aarschot
INHULDIGING WANDEL- EN FIETSBRUG AAN BEKAF OP 28 OKTOBER
Wandel- en fietsbrug aan Bekaf is klaar voor gebruik
ZONDAG 09 OKTOBER 2011
AARSCHOT - In samenwerking met Demerbeheerder W&Z (Waterwegen en Zeekanaal NV) bouwde de stad Aarschot een wandel- en fietsbrug over de Demer. De brug ligt ter hoogte van het stedelijk zwembad en de Bekafsite. Net voor de Oostelijke Ring, nog zichtbaar vanaf de Hoogbrug, verbindt deze brug uit staal de 2 oevers met elkaar.
De stad Aarschot en W&Z , resorterend onder het Vlaams Gewest, betalen elk 50% van de kosten voor de nieuwe brug. Een kleine Europese subsidie maakte het budget helemaal rond. Het huidige bouwdossier van de brug, waarvan de plannen dateren van ruim 10 jaar geleden, werd in 1,5 jaar tijd afgerond.
‘Brugje van de 4 verzuchtingen’
Het kleine wandel- en fietsbrugje is van strategisch belang en zal wellicht aan heel wat verzuchtingen soelaas bieden.
"De brug past in de toeristische plannen met de Demeroevers. Sinds september 2011 kan je al fietsend van ’s Hertogenmolens over de Pater Raskinkade, de Hoogbrug kruisen, even verder de nieuwe brug oversteken en zo op de berijdbare dijk naar Langdorp fietsen. Hierdoor is het verharden van de rechterdijk van de Demer niet meer strikt noodzakelijk", vertelt schepen van toerisme Steven Omblets (CD&V)
"Tevens moeten fietsende scholieren uit Rillaar, die naar Bekaf rijden, niet meer de openbare weg op. Ze kunnen van in Langdorp de Demerdijk volgen en het brugje gebruiken om hun school te bereiken. Een doorsteek van op de dijk tot de Bekaflaan is reeds klaar.Als derde voordeel biedt de brug aan ouders de mogelijkheid hun kinderen af te zetten op parking Centrum in de Demervallei. De scholieren kunnen dan via de brug naar het scholencomplex op Bekaf. Vandaar is het 200 meter wandelen tot de school. Zo kunnen ouders de drukke Bekaflaan vermijden", vervolgt schepen Omblets.
De brug verbindt 2 stadsdelen met elkaar. Sport- en speelpleinen Bekaf en de scholensite worden verbonden met het stadscentrum en de Demervallei. Dit zorgt onder meer voor veiliger voetgangersverkeer vanuit de scholen naar het sportcomplex. De voetgangers hoeven hierdoor niet meer de Oostelijke Ring op.
Feestelijke opening op 28 oktober
De brug is al in gebruik, maar de feestelijke opening van de brug zal plaatsvinden op vrijdag 28 oktober 2011 om 14 uur. Ook de schoolkinderen van de Aarschotse scholen en de jeugdbewegingen worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze inhuldiging.
Wedstrijd:
Om een passende naam te vindern voor de brug werd een wedstrijd opgezet. Hiervoor doet de stad Aarschot een beroep op iedereen die een creatieve geest heeft. Het formulier om hieraan deel te nemen kan je vinden op de website van de stad. De deelnemers aan deze wedstrijd kunnen hun idee deponeren in de ideeënbus, die opgesteld zal staan bij de inhuldiging van de brug. Ook alle scholen doen hier aan mee.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDVA_20111009_002
Nieuws
SCHOOLKINDEREN MOETEN DRUKKE RING NIET MEER OVERSTEKEN
Brug verbindt Bekaf veilig met Demervallei
ZATERDAG 29 OKTOBER 2011
AARSCHOT - Honderden scholieren hebben gisteren de nieuwe fiets- en wandelbrug over de Demer in Aarschot in gebruik genomen. Die verbindt de Demervallei met de Bekafsite en voorkomt dat gebruikers de Oostelijke Ring nog moeten oversteken.
Er werd in Aarschot al jaren gevraagd om een brug die de Demervallei met de Bekafsite verbindt. Die brug over de Demer is nu een feit. Enkele honderden scholieren uit Aarschot hebben de brug gisteren feestelijk in gebruik genomen.
De brug is er dan ook vooral voor hen. Schoolkinderen moeten de drukke Oostelijke Ring niet meer oversteken, maar kunnen gewoon de brug gebruiken om via de Demervallei het scholencomplex op Bekaf te bereiken. De drukke Bekaflaan wordt op die manier ook ontlast tijdens de piekuren. 'En', zegt schepen van Toerisme Steven Omblets (CD&V), 'ook de scholen uit Aarschot kunnen van de brug gebruikt maken als ze de sporthal op Bekaf willen bereiken. Zij moeten nu niet meer te voet de Oostelijke Ring trotseren.'
Groen!-farctieleider Johan Van de Schoot - die in 2007 het voorstel voor de brug op Bekaf lanceerde - is tevreden dat het stadsbestuur de brug ook effectief gerealiseerd heeft. 'De brug biedt een alternatief voor fietsers en voetgangers om de Bekafsite te bereiken. Ook de inwoners van de Bekafwijk en de Doornberg, de zwemmertjes van de scholen en de jeugdverenigingen op Bekaf kunnen de Demervallei met het zwembad, het jeugdhuis, de bioscoop, de stadsfeestzaal, het skatepark, de bushalte en het achterliggende stadscentrum bereiken zonder de Ring over te steken. De brug vormt bovendien een toegangspoort tot een gebied voor zachte recreatie. Op die manier kunnen het geboortebos en de Leiberg nieuw leven ingeblazen worden.'
'Maar', zegt Van de Schoot, 'er is ook nog wel wat werk aan de winkel. 'De aansluiting op het fietspad van de ring, richting Rillaar, is nog niet uitgewerkt. Bovendien is de brug momenteel enkel goed te bereiken via de 'gevaarlijke' parking. Er moet dus nog een veilige aansluiting komen op de Diestsesteenweg. Het alternatieve pad tussen het zwembad en de Oostelijke Ring ligt er ook heel slecht bij. Het is nauwelijks berijdbaar of bereikbaar. Ook het pad tussen Oostelijke Ring en De Motte moet aangepakt worden.'
Aan de bouw van de brug hing een prijskaartje van 210.000euro.
Wat de naam van de brug wordt, is voorlopig nog een vraagteken. Inwoners van Aarschot kunnen zelf met voorstellen op de proppen komen. Ideetjes kunnen ze in een speciaal daarvoor voorziene stembus stoppen in het stadhuis.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=0V3HNEJJ
Langzaamaanbrug Aarschot
Il ne m'est pas encore très clair de quelle façon cette magnifique pont cycliste - nommé le 'langzaamaanbrug' - sera connecté avec la voie verte le long du Demer, mais ce lien est mentionné dans l'article.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDVA_20111014_001
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AU3H44VA
Photos:
http://www.west8.nl/projects/pedestrian_bicycle_bridge_aarschot/
http://www.worldlandscapearchitect.com/pedestrian-bicycle-bridge-aarschot-belgium-west-8/#.Tw4QsqX9aSo
http://fotodominic.skynetblogs.be/archive/2011/04/28/over-de-brug.html
Plans du site:
http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/stationsomgeving-aarschot-infofolder_tcm5-2943.pdf
http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/stationsomgeving-aarschot-infoavond-061107_tcm5-2944.pdf
FIETS- EN WANDELBRUG AAN HET STATION IN GEBRUIK GENOMEN
Brug over de sporen wordt geopend
VRIJDAG 14 OKTOBER 2011
AARSCHOT - Vandaag, vrijdag 14 oktober 2011, wordt om 16.00u de langzaamaanbrug geopend. De opening van dit project volgt op die van de Grote Markt en de stadsvernieuwingsprojecten ’s Hertogenmolens en Amer' . Met de aanleg van de wandel- en fietsbrug over de sporen werden ook de perrons vernieuwd.
De nieuwe brug is de eerste realisatie van het stadsvernieuwingsproject “Aarschot op sporen”. Deze brug werd verwezenlijkt op basis van een samenwerkingsovereenkomst waarbij Infrabel een financiële bijdrage leverde in de brug en NMBS-Holding de bouw van het fietspunt onder de brug financierde. De kostprijs van de brug bedraagt 5.469.024 euro (exclusief BTW).
Door de nieuwe brug en bijbehorende trappen naar de 3 perrons kunnen de reizigers nu nog veiliger, sneller en comfortabeler de trein op- en afstappen. Daarnaast heeft Infrabel de perrons heraangelegd met nieuwe klinkers en speciale tegels voor blinden en slechtzienden.
De brug moet als “landmark” functioneren en zal ook de barrièrewerking van de sporenbundel moeten doorbreken. Ze verbindt de stad met het Elzenhof en Nieuwland. Ze vormt een essentieel onderdeel van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, waarbij comfort en verkeersveiligheid een belangrijke rol spelen.
Herinrichting stationsomgeving
"De stationsomgeving van Aarschot heeft de potentie om uit te groeien tot een aantrekkelijk stadsdeel met hoogwaardig stedelijk wonen en personeelsintensieve bedrijvigheid. Daartoe vergen de problemen van de stationsomgeving een grondige aanpak. Zo moet de desolate aanblik van de achterzijde van de stationsomgeving omgevormd worden tot een tweede aantrekkelijke voorzijde. Verder moet de barrièrewerking van de spoorweg doorbroken worden. Het Elzenhof moet uit zijn isolement gehaald worden. Tenslotte moet de kwaliteit van de autoparkings in de stationsomgeving verbeterd worden" vertelt burgemeester André Peeters.
In samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant en NMBS-Holding heeft de stad Aarschot een stadsvernieuwingsproject opgemaakt met een toekomstbeeld voor de hele stationsomgeving. Dit project werd gelauwerd door de Vlaamse regering. Het kon net als het stadsvernieuwingsproject “’s Hertogenmolens en Amer” rekenen op een Vlaamse ondersteuning van 2 miljoen euro.
Concrete acties
"Het stadsvernieuwingsproject omvat een aantal concrete acties. Een deel van het industrieterrein achter het station, Kop van Nieuwland, wordt omgevormd tot een personeelsintensieve bedrijfsruimte met een hoogwaardige architecturale uitstraling. Tussen de Kop van Nieuwland en de spoorweg zal een ruime parking voor 1.300 auto’s aangelegd worden. Dwars doorheen de parking wordt een aangename wandel- en fietsroute gerealiseerd tussen de Demer en het Elzenhof, in combinatie met de brug over de sporen. Op die manier wordt een fysische relatie met de binnenstad gelegd. Ook de stadskern wordt aangepakt met de herinrichting van het openbaar domein en de ontwikkeling van het Kapitein Gilsonplein tot een poort tot de stad in het algemeen en de stationsomgeving in het bijzonder" stelt burgemeester Peeters.
Bovenlokaal fietsroutenetwerk
Vanuit de stationsomgeving vertrekt er, naast de fietsroute langs de Demer, een fietsroute richting Herentals. In de nabije toekomst komen er twee bijkomende fietsroutes langs de spoorweg naar respectievelijk Testelt en Rotselaar. Zo wordt de stationsomgeving het belangrijkste fietsknooppunt in Aarschot. De brug over de sporen vormt een belangrijkelink binnen dit fietsroutenetwerk.
De stad Aarschot kan rekenen op een aanzienlijke provinciale en Vlaamse subsidie in het kader van het fietsfonds. Met dit fonds werd een deel van de brug gefinancierd. Ook in de nabije toekomst zal de stad nog gebruik kunnen maken van het fietsfonds om de verbinding van de brug met het Elzenhof te verbeteren. De provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen zullen elk 40% van de kosten hiervan dragen. Dit laatste stukje fietspad zal in nauwe samenwerking met Infrabel gerealiseerd worden, in combinatie met de bouw van een logistiek centrum-infrastructuur op het perceel langs de parking achter het station. De stad Aarschot en Infrabel zullen hiertoe een overeenkomst afsluiten.
In maart 2012 zijn de nieuwe overdekte stalling voor 400 fietsen en een ruime accommodatie voor het fietspunt klaar. Samen met de stallingscapaciteit van 200 plaatsen aan de autoparking kunnen dan 600 fietsen veilig worden gestald aan het station.
EFRO
Met de bijdrage uit het stadsvernieuwingsproject, de provinciale en Vlaamse subsidie vanuit het fietsfonds en de ondersteuning van Infrabel en NMBS-Holding werd ongeveer 60% van de realisatiekost van de brug betaald. Voor de andere 40% kon de stad gebruikmaken van Europese subsidies in het kader van het EFRO-project. Zodoende heeft het stadsbestuur deze brug kunnen realiseren zonder aanspraak te moeten maken op het belastingsgeld van de Aarschotse burger. Dat de brug verwezenlijkt werd met uitsluitend externe middelen, maakt dit tot een uniek project!
De brug biedt naast de functie van fietsverbinding een bijkomende toegang tot de verschillende perrons en de naastgelegen stationsparking. De brede hellingsbanen voldoen aan de geldende normen van het fietsvademecum en garanderen het comfort voor de verschillende gebruikers.
Een zachte glooiing van 280 meter verbindt de verschillende stadsdelen met elkaar. Het brugdeel heeft een totale lengte van 112 meter en wordt ondersteund door 5 sculpturale kolommen. Multifunctioneel ruimtegebruik maakt het mogelijk onder de helling ongeveer 400 fietsen te stallen alsook de werking van het fietspunt optimaal te huisvesten.
"De nieuwe brug overstijgt zijn louter functionele karakter en wordt naast het beeldmerk van de nieuwe stationsomgeving ook een attractieve verblijfsruimte met talrijke perspectieven op de stad en haar ruime omgeving. De uitstraling is hoogstaand. Duurzame en waardevolle materialen zoals ruwe natuursteenplaten, staal en glas werden verwerkt in hun meest natuurlijke verschijningsvorm" besluit burgemeester Andre Peeters.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDVA_20111014_001
EERSTE REALISATIE VAN AARSCHOT OP SPOREN
Spoorwegbrug verbindt twee stadsdelen
ZATERDAG 15 OKTOBER 2011
AARSCHOT - Aarschot heeft er een 'landmark' bij. De fonkelnieuwe fiets- en voetgangersbrug over de sporen werd gisteren plechtig in gebruik genomen. De brug moet de twee delen van Aarschot, nu nog gescheiden door de spoorbundel, met elkaar verbinden.
Het station van Aarschot oogt voortaan een stuk futuristischer. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de spoorweg is de eerste realisatie van het project Aarschot op Sporen, een prestigieus plan dat de Aarschotse stationsomgeving moet opwaarderen.
De brug is in de eerste plaats bedoeld voor de treinreizigers. 'Door de nieuwe brug en de trappen naar de drie perrons kunnen de reizigers nu nog veiliger, sneller en comfortabeler de trein op- en afstappen', zegt burgemeester André Peeters (CD&V). 'Infrabel heeft in een moeite de perrons heraangelegd met nieuwe klinkers en speciale tegels voor blinden en slechtzienden.'
Daarnaast heeft de brug ook een ander doel. Want tot voor kort liep de spoorbundel van de treinverbinding tussen Leuven en Hasselt als een ijzeren gordijn door Aarschot. Daardoor werd de stad in twee helften gespleten. Die barrière wordt nu opgeheven door de nieuwe brug. 'Die verbindt de stad met het Elzenhof en Nieuwland', zegt Peeters. 'Bovendien vormt de brug een essentieel onderdeel van het fietsroutenetwerk.'
De brug is het paradepaardje van Aarschot op Sporen. Dat moet de stationsomgeving laten uitgroeien tot een aantrekkelijk stadsdeel voor stedelijk wonen en werken.
Zwaluwen
'Zo wordt de achterkant van het station omgevormd tot een personeelsintensieve bedrijfsruimte met een hoogwaardige architecturale uitstraling', zegt Peeters. 'Er zal ook een ruime parking voor 1.300 auto's aangelegd worden. Dwars door de parking wordt een aangename wandel- en fietsroute gerealiseerd tussen de Demer en het Elzenhof, in combinatie met de nieuwe brug over de sporen.'
Vorig jaar kwam de bouw van de brug even in het gedrang door een koppel broedende zwaluwen die uitgerekend de loods hadden uitgekozen die plaats moest ruimen voor de peilers van de nieuwe brug om hun nestje te bouwen. Natuur en Bos verbood de afbraak van de nesten tot het einde van het broedseizoen. Een probleem, want de brug kon rekenen op 1,6 miljoen euro Europese steun. Enige voorwaarde: de bouw van de brug moest binnen het jaar afgerond zijn. Door de zwaluwnesten dreigde het hele project anderhalve maand vertraging op te lopen en vreesden ze in Aarschot hun subsidies te mislopen. Zo'n vaart liep het gelukkig niet. Europa hield woord en gaf Aarschot de steun die ze hen beloofd hadden. Aan de bouw van de brug kleeft een prijskaartje van ongeveer 5,5 miljoen euro.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AU3H44VA
Photos:
http://www.west8.nl/projects/pedestrian_bicycle_bridge_aarschot/
http://www.worldlandscapearchitect.com/pedestrian-bicycle-bridge-aarschot-belgium-west-8/#.Tw4QsqX9aSo
http://fotodominic.skynetblogs.be/archive/2011/04/28/over-de-brug.html
Plans du site:
http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/stationsomgeving-aarschot-infofolder_tcm5-2943.pdf
http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/stationsomgeving-aarschot-infoavond-061107_tcm5-2944.pdf
Pater Raskinkade Aarschot
Autrefois, on était obligé à Aarschot de quiter le rive gauche du Demer (venant du point-noeud 3 et en allant vers 9) pour rejoindre un itinéraire de liaison afin de chercher quelques kilomètres plus loin le rive droite. Comme il y a maintenant un quai tout neuf du côté gauche du Demer, on peut donc continuer le long du même rive.
https://web.archive.org/web/20161019215402im_/http://static.panoramio.com/photos/large/63021565.jpg
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=TC3B8G86
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=IC38HT4K&postcode=3200
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jozef_Raskin
https://web.archive.org/web/20161019215402im_/http://static.panoramio.com/photos/large/63021565.jpg
PATER RASKINKADE ONTSLUITING VAN COMPLEX OVER DEMER
Metamorfose van 's Hertogenmolens compleet
VRIJDAG 10 JUNI 2011
AARSCHOT - De verrijzenis van de 's Hertogenmolens in Aarschot is compleet. Het zestiende-eeuwse molencomplex over de Demer werd vorig jaar omgetoverd tot hotel en brasserie en is nu ook toeristisch ontsloten door een gloednieuwe wandelkade naast de Demer.
'Zet de 's Hertogenmolens in Gent of Brugge en je hebt een monument met werelduitstraling', vertelde burgemeester André Peeters (CD&V) vier jaar geleden, bij de start van de restauratie van het zestiende-eeuwse molencomplex over de Demer in Aarschot. Geen mens die hem toen geloofde, want op dat moment was er maar een zuchtje wind nodig om het bouwvallige monument te pletter te laten storten in de Demer.
Maar vandaag zijn de 's Hertogenmolens volledig opgeknapt. Een restauratie die gisteravond in Amsterdam meedong naar de European Union Price for Cultural Heritage. En voortaan doet het complex ook dienst als draaischijf van verschillende wandel- en fietsroutes in de regio, dankzij de fonkelnieuwe wandelkade op de rechteroever van de Demer: de Pater Raskinkade.
De Pater Raskinkade verbindt de Grote Markt van Aarschot via de 's Hertogenmolens met het station. 'Ideaal voor toeristen, die zo van het station naar het centrum kunnen wandelen', zegt burgemeester Peeters. 'Maar ook een plaats waar onze inwoners kunnen flaneren. Bedoeling is trouwens om elk jaar ook een groot evenement op de kade te organiseren. De aftrap geven we op 18 juni, bij de officiële opening van de kade. Het wordt een soort Leuven in scene, met zowel op de kade als op de Demer spektakel.'
Fietsroutes
De Pater Raskinkade is ook erg belangrijke voor de verschillende wandel- en fietsroutes in de regio. 'We willen van de 's Hertogenmolens de draaischijf van al die knooppunten maken', zegt Peeters. 'De fietsroutes naar Leuven, Werchter en Herentals sluiten er al op aan. Binnenkort komen daar nog fietsroutes naar Scherpenheuvel, Langdorp en Rillaar bij. En al die verschillende fietsroutes komen aan de 's Hertogenmolens samen.'
Aan de Pater Raskinkade hangt een prijskaartje van 6,1 miljoen euro. 'Wij nemen 6 miljoen euro voor onze rekening', zegt ingenieur Wim Dauwe (41) van Waterwegen en Zeekanaal. 'De overige 100.000 euro betaalt de stad. De wandelkade strekt zich uit over een afstand van zo'n zeshonderd meter en is gemiddeld zes meter breed. Ter hoogte van de 's Hertogenmolens hebben we een lagergelegen, uitstekend terras aangelegd. Daar kunnen wandelaars even uitrusten, met zicht op het molencomplex.'
De nieuwe brug over de Demer die ter hoogte van de 's Hertogenmolens werd aangelegd, zal binnenkort ook feëriek verlicht worden. 'Net zoals de drie andere bruggen over de Demer', zegt burgemeester Peeters. 'De Hoogbrug, de Droassaerdebrug en de Van Thielenbrug krijgen allemaal dezelfde, groene verlichting. 's Avonds zie je de vier bruggen dan van ver liggen.'
De Pater Raskinkade wordt op 18 juni om 14.45 uur ingehuldigd. Daarna volgt het straattheaterfestival Demer Dromen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=TC3B8G86
Kade naast Demer krijgt naam van pater Raskin
WOENSDAG 06 APRIL 2011
AARSCHOT - De nieuwe kade naast de Demer in Aarschot krijgt de naam Pater Raskinkade. Aan de Hoogbrug, even verderop, staat ook al een standbeeld van de pater.
De aanleg van de kade naast de Demer in Aarschot kadert in de opwaardering van de site rond de 's Hertogenmolens. Het zestiende-eeuwse molencomplex over de Demer werd volledig opgeknapt en moet nu ook de draaischijf worden van de verschillende fietspadennetwerken in de streek. De noord-zuidverbinding en de oost-westverbinding kruisen elkaar ter hoogte van de molens. Dat moeten we uitspelen, dachten ze in Aarschot. En dus werden de verloederde oevers van de Demer in de buurt van de molens opgeknapt. De nieuwe kade is intussen bijna klaar. Op 18 juni wordt ze met een groot straattheaterfestival op de kade geopend. Intussen heeft het ding ook een naam: de Pater Raskinkade. Dat werd maandagavond beslist op de gemeenteraad.
Maria-Jozef Raskin werd in 1892 geboren in het Limburgse Stevoort, maar omdat zijn vader vrederechter was in Aarschot verhuisde hij in 1911 naar de stad. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde hij _ als de Belgische legeraalmoezenier _ een spionagenetwerk uit en luisterde hij de gesprekken van de Duitsers af. Hij schetste de vijandige linies en stopte die in een klein kokertje. Die hing hij aan een postduif, die de schets naar Engeland moest vliegen. Maar in 1942 werd hij verklikt. Pater Raskin werd opgesloten en mishandeld. Een jaar later werd hij zeven keer ter dood veroordeeld.
‘De Pater Raskinkade verbindt de Hoogbrug met de 's Hertogenmolens', zegt burgemeester André Peeters (CD&V). ‘Eerder werden in het kader van het masterplan rond de 's Hertogenmolens ook de molens zelf opgeknapt, werd een voetgangersbrug gebouwd over de Demer en werd de Amerstraat vernieuwd. Binnenkort zorgt de stad ook voor nieuwe sfeerverlichting op de vier bruggen tussen de Hoogbrug en de 's Hertogenmolens.'
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=IC38HT4K&postcode=3200
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jozef_Raskin
Carte en ligne
Au lieu de quitter le chemin de halage pour aller au point-noeud 71, il est tout à fait possible de continuer tout-droit. Jusqu'à la embouchure du Demer. L'accès au Haachtsesteenweg se fait sans problème.
http://maps.google.be/maps/ms?msa=0&msid=217448095373517574095.00047c22726aa0d4b24c4
http://maps.google.be/maps/ms?msa=0&msid=217448095373517574095.00047c22726aa0d4b24c4
Re: Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
eeuwige reiziger a écrit:velo-ravel.net a écrit:
Als ik het goed versta, is het stuk van Aarschot naar Testelt, langs de spoorweg nog niet uitgevoerd ?
Oui, il semble que cette partie n'a pas été fait jusqu'à présent. Je ne sais pas pour quelle raison. D'autre part, le Fietsersbond a annoncé qu'il y a eu, le 25 octobre de cette année, une première réunion de travail au sein de l'administration provinciale pour la liaison Testelt - Aarschot.
Ce n'est pas la première fois que la province annonce une ouverture 'pour bientôt'
En 2006 leur trimestriel "Vlaams Brabander” consacrait un article à la voie cycliste express Brussel-Leuven
Il y manque des tronçons, mais 'encore un peu de patience et un pont vous guidera au-delà du Ring jusqu'au coeur de la capitale. Etant conseiller provincial à cette époque, je demandais ce qu'il fallait entendre par 'un peu de patience' . La réponse n'est jamais venue... et jusqu'à ce jour ce pont n' existe pas.
fietsbrug Aarschot
INHULDIGING WANDEL- EN FIETSBRUG AAN BEKAF OP 28 OKTOBER
Wandel- en fietsbrug aan Bekaf is klaar voor gebruik
ZONDAG 09 OKTOBER 2011
Brug over Demer heet Demersprong
ZATERDAG 21 APRIL 2012
AARSCHOT - De nieuwe wandel- en fietsbrug over de Demer in Aarschot krijgt de naam 'Demersprong'. Die naam werd gekozen door de inwoners van Aarschot. Meer dan driehonderd inwoners deden een voorstel. 'Bekafbrug', 'Ezelsbrugje' en 'Demerbrug' haalden het net niet. De brug verbindt de Demervallei met de Bekafsite.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=8N3P235F
Aarschot - Testelt
velo-ravel.net a écrit:
Als ik het goed versta, is het stuk van Aarschot naar Testelt, langs de spoorweg nog niet uitgevoerd ?
joverwimp a écrit:
Ce n'est pas la première fois que la province annonce une ouverture 'pour bientôt'.
Espérons que les choses bougeront cette fois-ci...
Fietsroute Testelt-Aarschot voor scholieren en werkvolk
DINSDAG 03 JULI 2012
AARSCHOT/TESTELT - Omdat fietspaden niet mogen stoppen aan gemeentegrenzen, tekent de provincie Vlaams-Brabant een bovenlokaal fietsroutenetwerk uit.
Er wordt een functionele fietsroute aangelegd tussen Testelt en Aarschot. Die richt zich op scholieren en woon-werkverkeer.
Het ‘recreatief netwerk’ leidt vrijetijdsfietsers via mooie routes door dorpskernen en toeristische attractiepolen. Daarnaast is er een ‘functioneel netwerk’ voor mensen die per fiets naar school of naar het werk rijden. Waar mogelijk leiden die routes langs bus- en treinstations. In het kader van dat functioneel netwerk wordt een verbinding aangelegd tussen Testelt en Aarschot.
Vanaf Testelt tot aan het station van Langdorp loopt de route naast de zuidelijke kant van de spoorweg. Vanaf daar moest gekozen worden tussen een noordelijke en zuidelijke route.
Maar omdat de noordelijke route langer was en op verschillende plaatsen enkele wegen en ook de spoorweg kruiste, werd gekozen voor de zuidelijke route. Die volgt vanaf het station van Langdorp de spoorlijn richting Aarschot. Het is een route waarop fietsers de spoorweg nergens moeten oversteken en waar heel beperkt gemengd verkeer is.
In september is overleg gepland tussen de stad Aarschot, de provincie en het Agentschap Wegen en Verkeer om het dossier in detail te bespreken.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120702_00208495
Communiqué de presse de la ville d'Aarschot (29 juni 2012):
PERSBERICHT
Datum: 29 juni 2012
Onderwerp: FUNCTIONELE FIETSROUTE TESTELT-AARSCHOT
Meer info: Christel VERLINDEN - Schepen van Openbare Werken en Sport
016 55 03 19 (stadhuis) - 0479 36 37 06
christel.verlinden@aarschot.be
(...)
Functionele fietsroute tussen Testelt en Aarschot
“Voor de toekomstige functionele fietsroute tussen Testelt en Aarschot waren er 2 mogelijkheden, namelijk een zuidelijke en een noordelijke route. De routes lopen voor de helft gelijk. Vanaf Testelt tot aan het station van Langdorp verlopen beide routes langs de zuidelijke zijde van de spoorweg. Voor het gedeelte vanaf het station van Langdorp tot aan de Herseltsesteenweg moesten we kiezen tussen de zuidelijke en de noordelijke route”, zegt schepen van Openbare werken en Sport Christel Verlinden.
Zuidelijke route
De zuidelijke route loopt volledig parallel met de spoorweg. Het voordeel van deze route is dat ze aan de verwachtingen van een functionele route voldoet. Het is een duidelijke en rechtlijnige fietsroute waarop fietsers de spoorweg nergens moeten oversteken. Bovendien is er op deze route slechts zeer beperkt gemengd verkeer.
Noordelijke route
De noordelijke route loopt voor de helft gelijk met de zuidelijke route. Het gedeelte vanaf Testelt tot aan het station van Langdorp is voor beide routes gelijk. De noordelijke route kruist daar het spoor en verloopt grotendeels langs bestaande wegenis. Dit heeft als voordeel dat deze route vrij snel gerealiseerd kan worden.
Het nadeel van de noordelijke route is dat het geen duidelijke en rechtlijnige fietsroute is. Bovendien komt er op deze route op meerdere plaatsen gemengd verkeer voor. Verder kruist de noordelijke route de spoorweg en is ze een stuk langer.
Wikken en wegen
Tijdens de zitting van donderdag 21 juni 2012 besprak het college van burgemeester en schepenen beide alternatieven voor de functionele fietsroute tussen Testelt en Aarschot. “We hebben de voor- en nadelen van de zuidelijke en noordelijke route gewikt en gewogen en opteerden uiteindelijk voor de zuidelijke route”, zegt schepen Verlinden. “In september 2012 plannen we een overleg met de provincie Vlaams-Brabant en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om dit dossier in detail te bespreken”, vervolgt schepen Verlinden.
Kostprijs
De werken voor de aanleg van deze fietsroute worden gesubsidieerd door de provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid. Beide instanties nemen elk 40% van de kostprijs van de werken voor hun rekening. Het stadsaandeel bedraagt dus slechts 20% van de kostprijs van de werken.
Pont [Langdorp]
Il s'agit du pont près du point-noeud nr. 3.
Protest tegen barricade op Demerbrug groeit
Omdat ruiters het verbod negeerden om de houten brug achter de parochiezaal te gebruiken, bracht Waterwegen en Zeekanaal een barricade aan. Die is echter een obstakel voor bijna alle gebruikers.
Dirk Van de gaer
Langdorp - De verbinding tussen Langdorp en Rillaar was lang een probleem voor fietsers en andere zwakke weggebruikers. Op initiatief van voormalig burgemeester Rik Daems werd begin jaren negentig een houten brug geplaatst achter de parochiezaal. Tal van fietsers, wandelaars en ruiters maken daar dankbaar gebruik van als kortere verbinding tussen Rillaar en Langdorp en als toegang tot de wandel-, fiets- en ruiterroutes. Ook heel wat schoolkinderen gebruiken deze houten brug.
Waterwegen en Zeekanaal NV (WENZ), dat een tijd terug bevoegd werd voor het onderhoud en de uitbating van de kunstwerken die zich op en aan de Demer bevinden, plaatste echter een barricade. WENZ hanteert een ruiterverbod op haar jaagpaden en oversteekplaatsen. Omdat de ruiters het verbod bleven negeren, nam WENZ het drastische besluit om op de brug een barricade aan te brengen.
De poortjes op de brug houden de ruiters tegen, maar ook andere gebruikers worden nu gehinderd.
Enkel nog voetgangers
'Het kan toch niet dat deze brug, die zo belangrijk is voor de zwakke weggebruikers, zo wordt ingericht dat je nog wel te voet maar amper met een gewone fiets door kan', zegt Petra Vanlommel namens Groen Aarschot. 'Ook met een tandem kan je niet door, terwijl er in Aarschot enkele slechtzienden daarvan gebruik maken. We worden aangemoedigd om kinderen met de fiets naar school te brengen, maar met een bakfiets of een kinderkar kan je ook al niet over de brug. En dan spreken we nog niet over rolstoelgebruikers en mindervaliden met een driewieler. Deze brug geeft toegang tot een mooi gebied en veilige alternatieve wegen. Die toegang mag niet worden afgesloten.'
'We hebben er namens de fietsersbond bij WENZ al een aantal keer op aangedrongen om de maatregel te herzien, maar ze houden het been stijf', zegt Bart Janssens, voorzitter van de Fietsersbond. 'Als de ruiters een probleem zouden zijn omdat ze het houtwerk beschadigen, is daar nochtans een goede oplossing voor. Er bestaan rubberen rolmatten die als een baan op de brug kunnen worden gelegd en waar ruiters over kunnen zonder schade toe te brengen. In Frankrijk wordt dat systeem al veel toegepast.'
'Onze diensten kregen nog geen alternatieven toe. Over die rubberen matten werd nog niets gezegd', aldus Cathérine Hoebeeck, districtsverantwoordelijke WENZ Demer en Dijle. 'We staan zeker open voor oplossingen en voorstellen. Zo kunnen we die eventueel mee opnemen als we aan de werken voor de verharding van het oeverpad beginnen.'
© 2013 Corelio
Publicatie: Het Nieuwsblad / Leuven-Hageland
Publicatiedatum: 24 september 2013
Auteur: DIRK VAN DE GAER
Demerbrug [Langdorp]
Panoramio:
http://www.panoramio.com/photo/72185692
Quelques autres photos de Langdorp:
http://www.mapatia.com/id.php?id=2793406
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 17:43, édité 1 fois (Raison : changement lien panoramio vers web.archive.org)
Aarschot - Testelt
Aanleg fietssnelweg goedgekeurd
dinsdag 18 februari 2014
Tussen Aarschot en Testelt wordt een fietssnelweg aangelegd. De discussie om die te verbinden met het fietspad tussen Zichem en Diest laait op.
De stadsbesturen van Scherpenheuvel-Zichem en Aarschot werken samen om de fietssnelweg tussen Aarschot en Testelt te realiseren. De aanleg wordt volledig gesubsidieerd door de provincie en het Vlaams gewest. Ook tussen de stations van Zichem en Diest loopt een vrijliggend fietspad. De verbinding van beide fietsstroken opent de mogelijkheid om een volledig gescheiden fietsverbinding tussen Diest en Aarschot te realiseren. Het dossier wordt al jaren geblokkeerd omdat die fietsstrook door een gevoelig natuurgebied zou lopen. Bovendien werd na de wateroverlast van 1998 het plan geschrapt om een fietspad op de Demeroever aan te leggen en zo de verbinding te realiseren. Toch is er volgens schepen van Ruimtelijke Ordening Nico Bergmans (Open VLD) een sprankel hoop: ‘Voor de MER-studie hebben we een alternatief gesuggereerd met een systeem van gestuurde bevloeiing.’
Luc Vervoort van Natuur-punt is niet tegen het idee van de fietsverbinding. Hij ziet echter nog een andere mogelijkheid: ‘De Demer werd vroeger bevaren. Dat gebeurde met boottrekkers. Die sleepten de vaartuigen van Testelt naar Zichem. Maar om terug te keren volgden ze de kortste weg door de vallei. Het pad ligt er nog steeds maar het is door weinigen gekend. Het zou perfect kunnen dienen als fietsverbinding.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140217_00984366
Zichem - Testelt
Fietssnelweg nog niet voor morgen
NOG GEEN OPLOSSING VOOR ONTBREKENDE SCHAKEL ZICHEM - TESTELT
Een fietssnelweg tussen Diest en Aarschot: de plannen slepen al zestien jaar aan. Het stukje tussen Diest en Zichem is al een hele poos klaar en nu zijn ook de plannen voor de strook tussen Testelt en Aarschot goedgekeurd. Maar de strook in het midden - tussen Zichem en Testelt - blijft een probleem omdat de fietssnelweg er door overstromingsgebied moet. "Eerlijk? Ik denk niet dat het er ooit van komt", klinkt het pessimistisch bij burgemeester Manu Claes.
De plannen dateren al van 1998. Toen werd, na jaren onderhandelen, beslist om een fietssnelweg aan te leggen tussen Diest en Aarschot. Maar de Demervallei werd dat najaar getroffen door bijzonder zware wateroverlast, waardoor de plannen afgeblazen werden. In plaats van een fietssnelweg, werd werk gemaakt van een plan voor de Demer dat een oplossing moest bieden voor de wateroverlast in de vallei.
Dijken weggraven
Op de meeste plaatsen in de Demervallei worden de broeken bij hevige regenval onder water gezet wanneer dat nodig is. Maar voor het stukje tussen Testelt en Zichem heft het Vlaams Gewest plannen om de dijken weg te graven en de Demer opnieuw vrij te laten meanderen. "Iets waartegen wij als stad steeds geprotesteerd hebben", zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Nico Bergmans (Open VLD). "Elders kunnen we het gebied in drogere periodes recreatief gebruiken. In het andere geval staan de broeken negen maanden per jaar onder water. Dat wil niemand." Als de dijken effectief weggeraven worden, kan het ontbrekende stukje van de fietssnelweg niet aangelegd worden. Die fietssnelweg moet Diest met Aarschot verbinden via een fietspad naast de spoorweg. Het pad tussen Diest en Zichem werd jaren geleden al aangelegd. Nu zijn ook de plannen voor de stukken tussen Testelt en Langdorp en tussen Langdorp en Aarschot goedgekeurd. Probleem is dat er niet echt van een fietssnelweg gesproken kan worden als het ontbrekende stukje in het midden - tussen Zichem en Testelt - niet gerealiseerd kan worden. Maar doordat het stukje dienst doet als overstrominggebied - én omdat het ingekleurd is als natuurgebied en vogelrichtlijngebied - lukt dat voorlopig niet. "Dit lijkt wel het meest besproken stukje natuur ter wereld", zucht schepen Bergmans. Het ontbreken van de schakel in de fietssnelweg was ook op de gemeenteraad van Scherpenheuvel-Zichem voer voor discussie.
Technisch niet makkelijk
"Is het dan zo moeilijk om in het verlengde van de bestaande treinbedding een stuk te voorzien om fietsverkeer mogelijk te maken?" vroeg Joris De Vriendt van oppositiepartij Vlaams Belang zich af. "Blijkbaar wel", zegt Bergmans. "Het is technisch niet zo makkelijk om dit te realiseren. Alle vereisten naar de natuur toe moeten vervuld zijn vooraleer er nog maar kan gesproken worden over de aanleg van een fietspad. Toch lijkt het eindelijk de goede kant op te gaan. Onze opmerkingen zijn voor het eerst als apart scenario opgenomen. Wij hopen dat er schot in de zaak komt, maar kraaien nog geen victorie." Burgemeester Manu Claes (CD&V) is iets pessimistischer. "Eerlijk? Ik denk niet dat het er ooit van komt", zegt hij.
Het Laatste Nieuws / Brabant-Hageland
18 februari 2014
Aarschot - Testelt
Negentig onteigeningen nodig voor fietspad
Van Aarschot tot in Testelt fietsen langs de Demer, zonder gestoord te worden door auto's. Fietsers dromen er al jaren van, maar het Demertraject wordt momenteel onderbroken aan de brug in Langdorp. Daar komt nu verandering in, met een fietspad op de rechteroever. Voor de werken starten, moeten nog wel negentig eigenaars van gronden onteigend worden.
Het recreatief fietsroutenetwerk tussen Aarschot en de Peperstraat in Langdorp kan binnenkort aangelegd worden. "De onteigeningen zijn vrij snel kunnen gebeuren", zegt schepen van Toerisme Steven Omblets (CD&V). "De uitwerking van het andere gedeelte, van de Peperstraat tot in Testelt, zal langer op zich laten wachten. Daarvoor zijn nog eens 65 onteigeningen nodig. En die eigenaars zijn uit zowat alle windstreken afkomstig: uit Brussel, Antwerpen en zelfs Wallonië. Dat maakt het moeilijk. Voor de mensen uit Aarschot is de onteigening meestal geen probleem, omdat zij er het nut van inzien. Met eigenaars uit andere gemeenten zitten we niet altijd op dezelfde golflengte." Onder meer Lily Schrijvers uit Langdorp stond vorig jaar een stukje grond aan de Demeroever af voor de realisatie van het fietspad. "Het gaat maar om een strook van een paar meter aan de Demeroever", zegt ze. Als de onteigeningen rond komen, kan eindelijk gestart worden met de aanleg van het fietspad op de Demeroever. En dat is niet alleen goed nieuws voor fietsliefhebbers, maar ook voor schoolkinderen. Door het pad kunnen ze op een veilige manier van Testelt naar het centrum van Aarschot fietsen. Om te verhinderen dat het een fietssnelweg wordt, zal het pad niet met asfalt verhard worden. "Het moet kunnen gebruikt worden door recreatieve fietsers en niet door wielertoeristen die iedereen omverrijden", vindt schepen Omblets. "Aan een fietssnelweg werken we ook. Die komt langs de spoorlijn Hasselt-Leuven."
Het Laatste Nieuws / Brabant-Hageland
28 maart 2014
Dijkwerken [Diest - Scherpenheuvel - Aarschot]
GEMEENTELIJKE INFO
woensdag 08 oktober 2014
(...)
Vanaf eind december begint de afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV met het herstellen van afkalvingen aan de Demerdijken op grondgebied van Diest, Scherpenheuvel-Zichem en Aarschot. Tijdens de werken kunnen aangelanden en gebruikers van het jaagpad mogelijk hinder ondervinden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140930_01296883
Re: Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
Op een oktober fietsten we van Aarschot naar Diest: de werken waren al bezig ter hoogte van de Fabrieksstraat in Diest maar we konden door.
Dernière édition par joverwimp le Lun 7 Nov 2016 - 18:26, édité 1 fois
Doorlopend fietspad [Diest - Werchter]
AARSCHOT 31/10/2016 - 02u45
Akkoord over makeover van Demervallei
Zes Hagelandse gemeentes zetten vrijdag hun handtekening onder het Sigmaproject Demervallei. Dat voorziet een herinrichting van de Demer en Laak tussen Diest en Werchter. Zes andere partijen ondertekenden de plannen, waaronder Waterwegen en Zeekanaal en de vzw Regionaal Landschap Noord-Hageland. "Voor het eerst delen zoveel partijen gezamenlijk een visie over een project", zegt coördinator Joost Eens.
De komende tien tot vijftien jaar worden langs de Demer en Laak ingrepen uitgevoerd die ondermeer de wateroverlast moeten tegengaan en voorkomen, de biodiversiteit stimuleren, het plaatselijke erfgoed ontsluiten en duurzaam toerisme aanmoedigen. Het hele project zou 38 miljoen euro kosten, maar daar staat een batensaldo van 116 euro tegenover.
Er worden veiligheidsdijken aangelegd en dertig oude meanders zullen worden uitgediept. "Door de rivier opnieuw te laten kronkelen, creëren we een hoger waterpeil en een natuurlijk overstromingsgebied", zegt Eens. "De meanders worden op die manier ook broedplaatsen voor vogels en waterdieren."
Voor 14 markante sites langs de rivier, zoals het kasteel Schoonhoven in Aarschot, wordt een erfgoedbeheersplan voorbereid. Ook op recreatief vlak krijgt de rivier een opwaardering. Er wordt gewerkt aan een doorlopend fietspad tussen Diest en Werchter. Langs de oevers komen zeven bivakzones voor avontuurlijke tochten en acht kades voor kajakvaarten. In Zichem komt volgende zomer vlakbij de zaal de Hemmekes alvast zo'n kade.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aarschot/akkoord-over-makeover-van-demervallei-a2951416/
Fabrieksstraat [Diest]
joverwimp a écrit:Op een oktober fietsten we van Aarschot naar Diest: de werken waren al bezig ter hoogte van de Fabrieksstraat in Diest maar we konden door.
Stationswijk krijgt fietssnelweg
1 februari 2017
DIEST - Bij de herontwikkeling van de stationsomgeving is in een bovenlokaal functioneel fietspad voorzien dat deel uitmaakt van een fietsverbinding tussen Diest en Aarschot. Het zogenaamde Demerpad krijgt een ander statuut en wordt een volwaardige fietssnelweg. De snelweg komt tussen het nieuw aan te leggen Zwartebeekplein en de aansluiting met de Fabrieksstraat. Het pad is slechts mogelijk als er ook twee fietsbruggen worden aangelegd. De eerste komt ten westen van de bestaande scholencampus aan de stationswijk. De tweede komt aan het waterzuiveringsstation aan de Nijverheidslaan. Die brug vormt de verbinding met de citadel.
Het stadsbestuur wil wel eerst een haalbaarheidsstudie laten uitvoeren. De uitvoering van een fietssnelweg wordt volledig gesubsidieerd door de provincie Vlaams-Brabant. Voor een bovenlokaal functioneel fietspad is dat slechts tachtig procent. De aanleg van een fietssnelweg kost 2.084.257 euro.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170131_02706134
Fietssnelweg van 2 miljoen euro op Demeroever
01/02/2017
DIEST - Tussen het nieuw aan te leggen Zwartebeekplein aan het Station in Diest en de aansluiting met de Fabrieksstraat komt een fietssnelweg, een breed fietspad dat verkeer in twee richtingen mogelijk maakt.
Ook komen er fietspaden langs aangrenzende trajecten, met name Nijverheidslaan, Kluisbergstraat en op privé-eigendom, plus de aanleg van twee bruggen over de Demer, een in de buurt van de scholencampus aan de Statiestraat en een tweede in de buurt van de citadel. De werken worden op 2 miljoen euro geraamd, maar dat geld krijgt de stad via subsidies terug.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170203_02710503/fietssnelweg-van-2-miljoen-euro-op-demeroever (+ video)
Infomarkt Demer [Aarschot]
AARSCHOT
22/02/2017
Infomarkt over plannen Demervallei
Tientallen belangstellenden kwamen in de kapel van het Gasthuis naar de infomarkt over het Sigmaproject Demervallei. "Inwoners van het gebied kunnen hier kennismaken met de brede visie van het project", zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor waterlopen. "De verschillende partners leggen uit wat de plannen zijn."
Tegen 2030 zullen tussen Werchter en Diest dertig oude bochten in de Demer hersteld zijn. Er komen ook nieuwe dijken. Tegelijk worden de mogelijkheden voor recreatie opgewaardeerd. De eerste kleine infrastructuurwerken starten dit jaar. "In Zichem en Langdorp komt een kanotrap. Er komen bivakplaatsen voor wandelaars en kampeerders. Fietspad langs de rivier wordt doorgetrokken", zegt projectleider Klaas Rykaert van Waterwegen en Zeekanaal NV. "We krijgen twee Demers voor de prijs van één."
Al zijn er nog geen ruimtelijke uitvoeringsplannen getekend voor dijken, toch klinken enkele bezorgde stemmen. "We hadden gehoord dat de meanders een natuurlijk overstromingsgebied scheppen", zegt een echtpaar. "Wij wonen in Rotselaar, dat lager ligt dan Diest. We komen hier toch eens ons licht opsteken." Er zijn nog twee infomarkten gepland, op donderdag 23 februari in de Jack-Op in Werchter en op woensdag 15 maart in De Hemmekes in Zichem, telkens van 16 tot 20 uur.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-keerbergen/infomarkt-over-plannen-demervallei-a3086905/
'Ontmoet de Demer' [Werchter]
WERCHTER
25/03/2017
Gemeente wil zichzelf met 'Ontmoet de Demer' in de kijker zetten
ZWEVEND BOSPAD WORDT UNIEKE ATTRACTIE
Werchter krijgt binnenkort een nieuwe toeristische troef. Nog dit jaar wordt er aan de Demerdijk een bomenwandeling - een soort van zwevend bospad - aangelegd. Het initiatief van de provincie kadert in het plattelandsproject 'Ontmoet de Demer', waarmee de troeven van de Demervallei in de kijker worden gezet.
Aan de Demerdijk in Werchter komt er een nieuwe ontmoetingsplek voor inwoners, wandelaars en fietsers. Het project achter de Chiroterreinen, ter hoogte van de Demerbroekstraat en de zomerspeelzone 'Demerbroek', omvat onder meer een recreatief wandelpad. Deze week keurde het gemeentebestuur van Rotselaar de bouwvergunning goed.
"Er zal een mooi platform van maar liefst 10 meter breed worden aangelegd", vertelt burgemeester Dirk Claes, eveneens bevoegd voor Toerisme. "Van daaruit vertrekt een kronkelend pad met een lengte van 40 meter.
De hele constructie wordt zwevend gerealiseerd tot 2,5 meter hoog boven de grond. Rondom het zwevende wandelpad komt een balustrade in cortenstaal. Het bospad sluit uiteindelijk aan op het jaagpad van de Demer. De vorm van het wandelpad verwijst natuurlijk naar de bijzondere meandering die de Demer zo speciaal maakt. Het geeft de natuurliefhebbers de kans om er een unieke bomenwandeling te maken."
Aan de ingang komt er een fietsenstalling en wordt ook een groot 'meanderbaken' geplaatst van vier meter breed en twee meter hoog. Dit monument in cortenstaal verwijst naar de speciale historische betekenis die de Demer voor Werchter heeft. Het hele project wordt gefinancierd door Toerisme Vlaams-Brabant en het Regionaal Landschap Noord-Hageland.
Uniek herkenningspunt
"Het wordt een uniek herkenningspunt dat je laat kennismaken met de Demervallei, het landschap en het leven langs de Demer" weet schepen Carine Goris (CD&V). "De inwoners van Werchter en de recreanten van de Demerdijk zullen er kunnen genieten van een uitzonderlijke ervaring: een rustpunt middenin de prachtige natuur van de Demervallei. Dit is trouwens nog maar de eerste stap in het nieuwe toeristische project voor de Demervallei in Werchter. In een volgende fase zal dit gebied voort worden ontwikkeld met picknickbanken, een bbq, paalkamperen, hengelplaatsen en een stopplaats voor kano's. Zo kunnen onze inwoners, wandelaars en fietsers maximaal genieten in dit prachtige natuurgebied van de Demervallei" aldus nog een tevreden schepen Goris.
Demerbakens
Toerisme Vlaams-Brabant en het Regionaal Landschap Noord-Hageland ontwikkelen het plattelandsproject 'Ontmoet de Demer'. Van Diest tot Werchter zullen er in totaal vijf verschillende Demerbakens worden geplaatst. Met de realisatie van dit project worden de unieke troeven van Werchter en de Demervallei in de kijker gezet.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-rotselaar/zwevend-bospad-wordt-unieke-attractie-a3114080/
http://rotselaar.cdenv.be/nieuws/bomenwandeling-in-werchter
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170314_02780121
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» Demer 02 Aarschot - Diest
» Demer 03 Diest
» F026 Aarschot-Diest (Fietssnelweg F26)
» Dijle 02 (Dyle) Werchter - Mechelen - Zennegat - Rupel (Dijlepad)
» Demer 01 Wechter - Aarschot
» Demer 03 Diest
» F026 Aarschot-Diest (Fietssnelweg F26)
» Dijle 02 (Dyle) Werchter - Mechelen - Zennegat - Rupel (Dijlepad)
» Demer 01 Wechter - Aarschot
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum