kanaal Leuven-Dijle of de Leuvense vaart (F8)
5 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
Canal Louvain-Dyle [Haacht - Herent]
http://www.haacht.be/index.aspx?SGREF=6698&CREF=20749Werken Vaartdijk in Tildonk 2011-2012
Sinds november wordt er gewerkt aan de Vaartdijk in Tildonk tussen de Kruineikestraat en de Kapelleweg. Als gevolg van deze werken is de Vaartdijk afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer voor het bedrijventerrein. Fietsverkeer is wel toegelaten. Verder is de toegang van de Kasteeldreef met de Vaartdijk afgesloten en ook de IJzerenwegstraat werd afgesloten ter hoogte van huisnummer 2. Deze ingrepen zorgen ervoor dat de verkeersdruk op de kleine wegen niet overmatig toeneemt.
Stand van zaken op 6 juli 2012 en planning vervolg van de werken
Vanaf augustus zijn de volgende werken voorzien:
• De Vaartdijk wordt begin augustus aan landwaartse zijde bekleed met een eerste laag asfalt en aan de kanaalkant wordt een smalle strook wegenis opgebroken. De Vaartdijk blijft in twee richtingen berijdbaar.
• In de loop van augustus wordt de fundering van het nieuwe jaagpad (fietspad) langs de Vaartdijk en van de Klein Terbankstraat aangelegd. Tijdens de tweede week van september worden de betonnen kantstroken gebetonneerd. Aansluitend gebeurt de kofferopbouw en de asfalteringswerken zodat tegen eind september de Klein Terbankstraat en het nieuwe jaagpad langs de Vaartdijk klaar zijn.
• Vanaf begin oktober wordt de Vaartdijk dan enkelrichtingsverkeer wegens de heraanleg van de rijstrook aan kanaalzijde.
• Rond half oktober zal de Vaartdijk twee à drie dagen volledig afgesloten zijn voor doorgaand verkeer wegens de asfaltering van de toplaag over de volledige breedte van de Vaartdijk.
Einde der werken is voorzien op 17 oktober.
Information supplémentaire ainsi que des cartes:
http://www.wenz.be/opencms/export/sites/default/.content/.new/Presentatie-Tweede-infovergad-Haacht-20092012.pdf
Dernière édition par eeuwige reiziger le Mar 3 Sep 2013 - 16:42, édité 1 fois
fin des travaux
Stand van zaken op 14 september 2012
Op 2 oktober wordt het dubbel fietspad tussen de Kruineikebrug en industriezone Hambos in gebruik genomen. Vanaf dat moment wordt gedurende drie weken éénrichtingsverkeer ingevoerd vanaf de Kruineikebrug tot Hambos-station en vanaf Hambos-station via de Kapelleweg en de Waterstraat tot aan de Wijgmaalsesteenweg. Fietsers die van Wakkerzeel naar Tildonk willen, worden in deze periode aangeraden dit te doen via het Kesterveld, de Groenstraat en de Kasteeldreef.
Op 19 oktober zijn alle werken aan de vaartdijk afgerond.
http://www.haacht.be/index.aspx?SGREF=6698&CREF=20749
site Hambos [Haacht]
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCJU_20130830_004Nieuwe fase in de uitbouw van de site Hambos: afsluiting jaagpad
vrijdag 30 augustus 2013
HAACHT - Waterwegen en Zeekanaal NV zal in samenwerking met de gemeente Haacht een verbeterde ontsluiting realiseren voor de industriezone Hambos, langs het kanaal Leuven-Dijle in Tildonk. Ondertussen bereidt de NV Kani zich voor om zich op deze site te vestigen. Om dit laatste mogelijk te maken dient het jaagpad langs de site Hambos te worden afgesloten voor fietsers en voetgangers.
Om het industriegebied Hambos in Tildonk en in het bijzonder de nieuwe bedrijfsvestiging van de NV Kani alle kansen te geven om zich te ontwikkelen, voorziet waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV in de komende jaren in samenwerking met de betrokken gemeentebesturen de ontsluiting van en naar dit gebied te verbeteren. Dit onder meer door de reeds uitgevoerde heraanleg van de Vaartdijk in Haacht, de bouw van een aanlegkade en bijkomende brug over het kanaal Leuven-Dijle - naast de huidige Kruineikebrug - en een nieuwe weg naar de N26 Mechelen-Leuven.
In afwachting hiervan krijgt de bedrijvenzone Hambos er alvast een nieuwe speler bij. De NV Kani, een zusterbedrijf van de NV Celis uit Kampenhout, bereidt zich immers voor om zich op de site te vestigen om er overslag van bouwmaterialen te doen. Die activiteiten zullen in de nabije toekomst goed zijn voor meerdere arbeidsplaatsen. De transporten van het bedrijf zullen gedeeltelijk via de nieuwe ontsluiting gebeuren en gedeeltelijk via het water. W&Z heeft de intentie om in de nabije toekomst voor dit laatste in publiek-private samenwerking met de NV Kani
een nieuwe kaaimuur bouwen ter hoogte van Hambos.
Jaagpad afgesloten
Om de vestiging van de NV Kani mogelijk te maken, zal in afwachting van de nieuwe ontsluiting van het industriegebied het gedeelte van het jaagpad tussen de Kapelleweg in Haacht en de Hambosstraat in Leuven tijdelijk worden voorbehouden voor bedrijfsgebonden transporten.
Concreet betekent dit, dat het jaagpad lokaal zal worden afgesloten en dat fietsers en wandelaars een omleiding zullen kunnen volgen langs de Hambosstraat en de Kapelleweg. Uiteraard blijft ook het jaagpad op de linkeroever van het kanaal - de kant van het sashuis van Tildonk – ten volle bruikbaar. De nodige signalisatie wordt voorzien om deze nieuwe tijdelijke verkeerssituatie te verduidelijken.
(...)
http://www.robtv.be/nieuws/ander/jaagpad-dichtJaagpad dicht
Haacht
2 september 2013
Het jaagpad tussen de Kapelleweg in Haacht en de Hambosstraat in Leuven is dicht voor fietsers en wandelaars. Da’s nodig om een nieuw bedrijf de kans te geven zich op de industriezone Hambos in Tildonk te vestigen. De gemeente Haacht is volop bezig met de verdere uitbouw van de site en werkt aan een betere ontsluiting van het gebied.
Dat kan onder meer door de heraangelegde Vaartdijk in Haacht, een nieuwe brug over het kanaal Leuven-Dijle in Tildonk en een ontsluitingsweg naar de steenweg tussen Leuven en Mechelen. Voor het gesloten jaagpad is een omleiding voorzien langs de Hambosstraat en de kapelleweg. Het pad langs de linkeroever van het kanaal blijft wel toegankelijk.
http://www.gva.be/regio-mechelen/haacht/jaagpad-tildonk-afgesloten.aspx
"Jaagpad open"
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130930_00767266Protest tegen afsluiting van jaagpad
dinsdag 01 oktober 2013
TILDONK - Het actiecomité ‘Jaagpad open’ protesteert tegen de afsluiting van het jaagpad ter hoogte van 't Sas.
Sinds eind augustus is het jaagpad aan de Leuvense vaart, ter hoogte van het Sas van Tildonk aan de zijde van het bedrijf Trebos, volledig afgesloten over een afstand van ongeveer een kilometer. Fietsers en voetgangers worden omgeleid langs de Hambosstraat. Het jaagpad mag alleen gebruikt worden voor vrachtvervoer van en naar het terrein van de nv Kani (bouwmaterialen Celis), even voorbij ‘t Sas, richting Leuven. Dit vrachtvervoer moet de bouw van een aanlegsteiger ter hoogte van dit bedrijf mogelijk maken. Als protest verenigden buurtbewoners en gebruikers van het jaagpad zich in het actiecomité Jaagpad open. ‘We kregen in de vakantie plots bericht dat het jaagpad was gesloten’, aldus Danny Wildemeersch van het comité. ‘Het is ook geheel onduidelijk hoe lang dit zal duren. We vinden het niet kunnen dat zo een mooi natuurgebied wordt afgesloten voor fietsers en wandelaars. Het zou toch mogelijk moeten zijn om het buiten de werkuren open te stellen.’ Voorts vrezen de actievoerders ook voor de plannen die Celis heeft met de uitbouw van zijn industrieterrein.
Het comité belooft maandelijks actie te voeren. Zondag werd alvast gestart met een buurtbrunch aan het afgesloten jaagpad.
Tildonk
Tijdelijke afsluiting Vaartpad vernield
9 oktober 2013
Op het jaagpad langs de Vaartdijk in Tildonk (Haacht) werden wederom de Herras-werfhekkens vernield die er het Vaartpad voor fietsers en voetgangers moeten afsluiten. Het is niet de eerste maal de jongste weken dat dit gebeurt. In de buurt bestaat er ongenoegen over het feit dat het jaagpad ter hoogte van het Sas van Tildonk, aan de zijde van het bedrijf Trebos, over een afstand van een kilometer blijft afgesloten. Die afsluiting geldt zolang er een aangrenzende bedrijfskavel van de firma Celis bouwklaar wordt gemaakt en tot er ook een aanlegsteiger is gebouwd. Er werd zelfs een actiegroep opgericht die ervoor ijvert dat het pad langs de vaart opnieuw zou worden opengesteld. Of de vernielingen daarmee verband houden, is niet gezegd. Het afsluiten van het jaagpad is volgens het gemeentebestuur van Haacht omwille van veiligheidsreden noodzakelijk. De benadeelde signalisatieverantwoordelijke liet proces-verbaal opmaken. (SPK)
© 2013 De Persgroep Publishing
Publicatie: Het Laatste Nieuws / Leuven-Brabant
Tildonk (2)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blcju_20131107_002Omwonenden zetten protest tegen afsluiting Jaagpad verder
donderdag 07 november 2013
HAACHT - Met een tweede ontbijt-bijeenkomst blijven de omwonenden hun ongenoegen uiten over de afsluiting van het Jaagpad aan Hambos in Tildonk.
Op zondag 3 november organiseerde het bewonerscomité ‘Jaagpad Open’, van de wijk Hambos in Tildonk, haar tweede ontbijt op het jaagpad langs de vaart vlak bij het Sas van Tildonk. Het jaagpad aan de kant van Hambos is sinds eind augustus afgesloten voor alle passanten, met uitzondering van de vrachtwagens van het bedrijf Celis.
'Het bedrijf maakt op die manier van een publieke weg een privé-domein voor de aan- en afvoer van bouwmaterialen', aldus het actiecomité. 'De vele fietsers die er voorheen gebruik van maakten voor recreatieve tochten, of ritten naar school of naar het werk, moeten nu een paar kilometer omrijden langs de Hambosstraat en de Kapelleweg.' Het bewonerscomité wil met haar actie bereiken dat het jaagpad opnieuw wordt opengesteld, op zijn minst buiten de werkuren. Vele fietsers die op zondagochtend van het veilige jaagpad willen gebruikmaken ondertekenden de petitie van het bewonerscomité. De petitie is gericht aan het gemeentebestuur, aan het bedrijf Celis en aan de NV Zeekanaal met de vraag om de doorgang langs de vaart opnieuw mogelijk te maken.
Het comité vindt het des te schrijnender dat, anderhalve maand na de volledige afsluiting van het jaagpad, men nog altijd niet gestart is met de werken.
Une fois de plus...
Nieuwjaarsdrink is ook protest tegen afsluiting jaagpad
dinsdag 14 januari 2014
HAACHT - De traditionele nieuwjaarsdrink van de wijk Hambos werd afgelopen zondag een kleine protestmanifestatie. De bewoners zien een afsluiting van het jaagpad door de nv Zeekanaal niet zitten.
Op zondag 12 januari organiseerden de bewoners van de wijk Hambos en omgeving een nieuwjaarsdrink aan het jaagpad langs het kanaal Leuven-Dijle, ter hoogte van het Sas van Tildonk. Het mooie weer bracht veel mensen op de been.
Ze protesteren hiermee tegen het afsluiten van het jaagpad door de nv Zeekanaal. ‘Het was fijn een aantal politici van CD&V, Open VLD en N-VA te mogen verwelkomen en hun solidariteit met de bewoners te voelen’, zegt Danny Wildemeersch van het comité.
Verder kwam er ook heel wat belangstelling van de kant van de wielertoeristen ‘Zij betreuren het massaal dat een veilig fietspad voor lange tijd, misschien wel voor altijd, is afgesloten’, zegt Wildemeersch. ‘Wij vragen dan ook met aandrang dat de nv Zeekanaal het besluit om het jaagpad af te sluiten opnieuw bekijkt en het jaagpad weer opent. Tot nog toe hebben achthonderd mensen de petitie ondertekend. Reden genoeg voor de verantwoordelijken om hier snel werk van te maken’, stelt Wildemeersch.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140113_00926950
Alternatief in de maak [Haacht]
Groen Haacht blikte terug op één jaar bestuur
ZONDAG 02 FEBRUARI 2014
(...)
Ook over het Kani-dossier, waar hen de afsluiting van het jaagpad als fietspad geregeld wordt verweten, is de schepen formeel. 'Transport over het water is zeker milieuvriendelijker dan over de weg. En hierbij zijn natuurlijk loskades nodig. Verder is het noordelijke jaagpad, dat is afgesloten voor fietsers, nooit een fietspad geweest. We willen die kant wel nuttig laten gebruiken door onze werk- of schoolgaande fietsers. Daarom willen we zo snel mogelijk werk maken van een definitieve, veilige, aangename omleiding achter de industriële Hambos-site door. Die omleiding zou in gebruik moeten zijn vóór er activiteit begint bij Kani.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blcju_20140128_002
definitief einde
Jaagpad blijft definitief gesloten
VRIJDAG 07 FEBRUARI 2014
HAACHT - De NV Waterwegen en Zeekanalen besliste, ondanks al het protest van een actiecomité, het jaagpad aan de Vaart aan de kant van Tildonk definitief af te sluiten.
Sinds eind augustus is het jaagpad aan de vaart, ter hoogte van het Sas van Tildonk, volledig afgesloten over een afstand van ongeveer een kilometer. Fietsers en voetgangers worden sindsdien omgeleid langs de Hambosstraat. Het jaagpad mag alleen gebruikt worden voor vrachtvervoer van en naar het terrein van de nv Kani (bouwmaterialen Celis, nvdr.). Dit vrachtvervoer moet de bouw van een aanlegsteiger ter hoogte van dit bedrijf mogelijk maken. Die verkeerssituatie blijft nu definitief van kracht.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140207_00968881
W&Z bevestigt afsluiting jaagpad aan industriezone Hambos
Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) bevestigt de afsluiting van het jaagpad langs het kanaal Leuven-Dijle ter hoogte van de industriezone Hambos. Die afsluiting is nodig om de uitbouw van de nieuwe vestiging van de NV Kani en de ontwikkeling van Hambos als watergebonden industriezone mogelijk te maken. De door lokale bewoners gevraagde deeltijdse opening van het jaagpad zorgt voor een onveilige situatie, terwijl er bovendien twee alternatieve routes beschikbaar zijn.
In afwachting van de verbeterde ontsluiting en bouw van een overslagkade ter hoogte van het industriegebied Hambos te Haacht, op de rechteroever van het kanaal Leuven-Dijle, werd het jaagpad tussen de Kapelleweg en de Hambostraat vanaf 1 september 2013 voor langere tijd afgesloten voor fietsers en voetgangers. Die ingreep moet het gebied Hambos en in het bijzonder het bedrijf NV Kani (dochterbedrijf van de NV Celis) alle kansen geven om zich verder te ontwikkelen. Het jaagpad is voorlopig de enige mogelijke ontsluiting en wordt daarom voorbehouden voor bedrijfsgebonden transporten.
De NV Kani dient zich hierbij wel te houden aan strikte voorwaarden, die werden opgenomen in een overeenkomst tussen de gemeente Haacht, W&Z en het betrokken bedrijf. Zo is de gebruiksintensiteit op aandringen van de gemeente Haacht beperkt tot maximum 30 vrachtwagenladingen van 30 ton elk op weekbasis (van maandag tot en met zaterdag). Verder dienen de verschillende vrachten gespreid te worden over twee vastgelegde routes en is het transport van en naar het bedrijf enkel toegestaan tijdens welbepaalde tijdsperiodes. Op deze manier wordt de overlast in de dorpskernen van Wespelaar en Tildonk beperkt en wordt verkeershinder aan het begin en einde van de schooluren vermeden.
In functie van de ontwikkelingen op het terrein krijgt deze afsluiting allicht een permanent karakter. De gebruikers van dit jaagpad hebben twee alternatieven, met name de als recreatieve zone ingekleurde linkeroever van het kanaal of de route Hambosstraat-Kapelleweg, die grotendeels loopt over landelijke wegen. Het gemeentebestuur van Haacht onderzoekt de mogelijkheid van een derde alternatief, dat korter en veiliger is.
De vraag om het jaagpad op de rechteroever op bepaalde tijdstippen open te stellen voor fietsers en voetgangers werd door het gemeentebestuur en W&Z onderzocht. Om veiligheidsredenen is dit voorstel echter niet weerhouden. Het jaagpad kent immers zowel regelmatige als occasionele gebruikers, zodat fluctuerende openingstijden voor onnodige risico’s en misbruiken zouden kunnen zorgen.
Publicatiedatum: 7 februari 2014
http://haacht.be/index.aspx?SGREF=6698&CREF=27522
Jaagpad aan Tildonk definitief afgesloten
De NV Waterwegen en Zeekanalen besliste, tegen de vraag van het Actiecomité in, om het jaagpad aan de Vaart aan de kant van Tildonk definitief af te sluiten.
Haacht Sinds eind augustus is het jaagpad aan de vaart, aan het Sas van Tildonk, volledig afgesloten over een afstand van ongeveer een kilometer. Fietsers en voetgangers worden sindsdien omgeleid langs de Hambosstraat. Het jaagpad mag alleen gebruikt worden voor vrachtvervoer van en naar het terrein van de nv Kani (bouwmaterialen Celis). Dat vrachtvervoer moet de bouw van een aanlegsteiger ter hoogte van het bedrijf mogelijk maken.
Buurtbrunch
Als protest tegen de afsluiting verenigden buurtbewoners en gebruikers van het jaagpad zich in het actiecomité Jaagpad open. Maandelijks organiseerden ze een ludieke actie om hun protest levend te houden. Zo was er al een buurtbrunch en onlangs nog een nieuwjaarsreceptie, waarbij de actievoerders ook konden rekenen op steun van wielertoeristen. Alhoewel een 800-tal mensen intussen de petitie voor de openstelling ondertekenden, besliste de nv Waterwegen en Zeekanalen vrijdag tot de - waarschijnlijk definitieve - afsluiting ervan.
'Die afsluiting is nodig om de uitbouw van de nieuwe vestiging van de nv Kani en de ontwikkeling van Hambos als watergebonden industriezone mogelijk te maken', luidt het. 'De gevraagde deeltijdse opening van het jaagpad zorgt voor een onveilige situatie, terwijl er bovendien twee alternatieve routes beschikbaar zijn.' Die routes zijn de linkeroever van het kanaal, dat als recreatieve zone werd ingekleurd, en de grotendeels landelijke route Hambosstraat-Kapelleweg.
'Verschil tussen zeggen en doen'
Het Haachtse gemeentebestuur plant nog een derde alternatief. 'We willen een fietspad langs de spoorweg ontwikkelen', zegt burgemeester Mon Fillet (Open VLD). 'Dit fietspad zal vertrekken aan de Spoorstraat om aan te sluiten op de Kapelleweg.'
De vraag om het jaagpad op bepaalde tijdstippen open te stellen werd evenmin door de NV weerhouden, en dat om veiligheidsredenen. Zo zou de afwisseling van regelmatige en occasionele gebruikers variërende openingstijden vereisen, dat onnodige risico's zou meebrengen.
Het actiecomité is verontwaardigd over de kille berichtgeving van de beslissing. 'Alhoewel heel wat politieke partijen op onze protestacties aanwezig waren, blijkt het gemeentebestuur de nv te steunen', klinkt het. 'Er is duidelijk een verschil tussen zeggen en doen.'
Het Nieuwsblad / Leuven-Hageland
8 februari 2014
Frank Deboosere [Tildonk]
Frank Deboosere strandt op afgesloten jaagpad
Weerman Frank Deboosere maakte deze week kennis met het afgesloten jaagpad langs het kanaal Leuven-Mechelen in Tildonk. De fervente fietser uitte via Twitter zijn verbazing over de ogenschijnlijk onaangekondigde wegversperring.
"Hopelijk had Frank zijn zwembroek bij", grapt Jan Gordts van het actiecomité Jaagpad Open. "Zoniet, moest hij een tweetal kilometer terug, tot aan Wijgmaal-brug. Daar kan je de vaart oversteken. De alternatieve weg, langs een wirwar van kleine straatjes door Hambos, zou hij zonder gps-toestel wellicht niet gevonden hebben." Volgens Gordts is Deboosere waarschijnlijk wel een eerder signalisatiebord voorbij gefietst. "Veel mensen merken dat niet op en komen dan net als de weerman voor een voldongen feit te staan", zegt hij. Het jaagpad werd ruim zes maanden geleden uit veiligheidsoverwegingen afgesloten. Verderop langs de vaart wordt momenteel immers een nieuwe aanlegkade gebouwd voor de aanvoer van bouwmaterialen via de binnenscheepvaart. Tot groot ongenoegen van de buurt en de gebruikers zal het jaagpad ook na die werken wellicht afgesloten blijven. (SPK)
Het Laatste Nieuws / Leuven-Brabant
15 maart 2014
http://www.frankdeboosere.be/mobiliteit/mob2014/mob2014.php
travaux de renouvellement [Boortmeerbeek]
Opgelet! De journalist vergist zich: dit gaat niet om de Langedonkstraat, maar wel om de Langestraat.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=bleva_20140325_005
Jaagpad tijdelijk afgesloten
dinsdag 25 maart 2014
BOORTMEERBEEK - De linkeroever van het kanaal Leuven-Dijle tussen de Langedonkstraat en Maenrot in Boortmeerbeek is dringend aan herstelling toe. Vanaf deze week en gedurende een maand worden werkzaamheden uitgevoerd.
De gebruikers van het jaagpad zullen tijdelijk de andere kant van de oever moete gebruiken. Om de oevers te verstevigen zullen deze week steenbestortingen worden uitgevoerd.
Vanaf 26 maart en over een afstand van drie kilometer worden rijplaten aangelegd die moeten verhinderen dat het wegdek wordt beschadigd tijdens de werken.
Als alles volgens plan verloopt, worden de werken afgerond tegen eind april. Tijdens de werkens wordt signalisatie voorzien.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=bleva_20140325_005
Re: kanaal Leuven-Dijle of de Leuvense vaart (F8)
Excusez-moi l'intrusion, c'etait pour vous prevenir que demain dimanche on fait encore une action pour garder cette route ouverte, et vous tous invitées
https://www.facebook.com/events/1458292754407305/
On a maintenant des document qui prouvent ce que la commune fait est en fait illegal, et on croit bien pouvoir arreter la fermeture de cette voie velo.
Si vous etes dans le coin, passez boire un petit verre!
https://www.facebook.com/events/1458292754407305/
On a maintenant des document qui prouvent ce que la commune fait est en fait illegal, et on croit bien pouvoir arreter la fermeture de cette voie velo.
Si vous etes dans le coin, passez boire un petit verre!
Flandrien- Messages : 1
Date d'inscription : 26/04/2014
Courage!
Flandrien a écrit:
On a maintenant des document qui prouvent ce que la commune fait est en fait illegal, et on croit bien pouvoir arreter la fermeture de cette voie velo.
Ga er voor!
Hopelijk gaat de verbinding binnenkort weer open voor "het zachte verkeer"!
La bataille continue... [Tildonk]
Opnieuw actie aan gesloten jaagpad
vrijdag 06 juni 2014
HAACHT - Sinds augustus 2013 is het jaagpad ter hoogte van het Sas van Tildonk, aan de kant van de wijk Hambos, afgesloten voor fietsers en voetgangers om de werken van het bedrijf Celis op het industrieterrein mogelijk te maken. Zondag organiseert het comité Jaagpad Open opnieuw een actie aan de slagboom op het jaagpad. De actiegroep richt zich onder andere tegen de goedkeuring door het provinciebestuur van de reliëfwijziging van het perceel langs het jaagpad. Er kunnen nog tot 15 juni bezwaarschriften worden ingediend. De actievoerders hopen om zoveel mogelijk bezwaarschriften te verzamelen. Ze willen die samen met de zevenhonderd verzamelde handtekeningen aan het gemeentecollege afgeven.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140605_01131227
Kruineikebrug [Haacht]
Werken aan Kruineikebrug gaan van start
MAANDAG 20 OKTOBER 2014,
HAACHT - Op 20 oktober wordt aan de Kruineikebrug gestart met aanleg van een nieuw verkeersknooppunt met fietstunnels, met de nodige wegomleidingen tot gevolg.
Hiervoor zal het jaagpad aan de Zuiddijk worden verlegd en zal het kruispunt aan de Kruineikestraat met de Vaartdijk worden heringericht. De doorgang voor de fietsers en voetgangers langs de Zuiddijk en de doorgang naar het jaagpad richting Kampenhout blijven permanent behouden.
In het gedeelte van de Dorpsstraat tussen de Gebroeders Persoonsstraat en de Kruineikestraat wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd in de richting van de Kruineikestraat. Een drietal weken na de start van de werken zal de Zuiddijk wel worden afgesloten voor voertuigen en dit zowel aan het kruispunt met de Gebroeders Persoonsstraat als aan het kruispunt met de Kruineikestraat. Het einde van de werken is voorzien voor juni 2015.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141020_01331085
http://haacht.be/index.aspx?SGREF=6698&CREF=29345
Kaart:
http://www.haacht.be/index.aspx?SGREF=6698&CREF=22145
Jaagpad? [Tildonk]
Aanleg verkeerscomplex aan Kruineikebrug van start
VRIJDAG 14 NOVEMBER 2014
HAACHT / TILDONK - Nadat eerder al de voorbereidende werken waren opgestart, is gisteren de officiële aftrap gegeven voor de heraanleg van het verkeerscomplex aan de Kruikeikebrug in Tildonk.
Met de inpassing van een stuk van de gevel van de oude brugwachterswoning zijn de werken gestart die moeten leiden tot een betere ontsluiting van de industriezone Hambos, langs het kanaal Leuven-Dijle in Tildonk. ‘Alhoewel er heel wat bedrijventerreinen langs het kanaal liggen, maken er slechts weinig gebruik van het water als transportweg’, zegt Albert Absillis, voorzitter van Waterwegen en Zeekanaal NV. ‘De geplande werken moeten het kanaal hiervoor aantrekkelijker maken.’
Het project voorziet niet alleen in de bouw van een kaai voor watergebonden transport, maar ook in een bijkomende brug, naast de huidige Kruineikebrug. Om de verkeersafwikkeling rond deze nieuwe brug zo efficiënt en veilig mogelijk te kunnen organiseren, zal ook de wegenis rond de bestaande brug worden aangepast, samen met de bouw van tunnels voor fietsers en voetgangers. De werken duren ongeveer een jaar. In 2016 zal vervolgens gestart worden met de bouw van de nieuwe brug voor het wegverkeer. De huidige Kruineikebrug zal voor fietsers en voetgangers worden voorbehouden.
Over het lot van het omstreden Jaagpad, dat een tijdje geleden in het kader van de werkzaamheden daar werd afgesloten, kon nog geen uitsluitsel worden gegeven. 'De gemeente onderzoekt samen met Tuc Rail, het ingenieurs- en projectmanagement gespecialiseerd in spoorwegtechnologie, de omlegging van het fietspad langs de spoorweg.', zo luidt het.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141113_01373704
Lemputstraat - Plankendaalstraat [Mechelen]
Werken aan Muizenvaart
WOENSDAG 19 NOVEMBER 2014
Een aannemer start woensdag met de vernieuwing van de oever van het kanaal Leuven-Dijle langs de Muizenvaart in Muizen (Mechelen). Daardoor zal het jaagpad tijdelijk afgesloten zijn.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141118_01383762
Muizenvaart afgesloten voor werken
19/11/2014
Muizen / Mechelen - Een aannemer start vandaag met de vernieuwing van de oever van het kanaal Leuven-Dijle langs de Muizenvaart in Muizen (Mechelen). Daardoor zal het jaagpad tijdelijk afgesloten zijn.
Waterwegen en Zeekanaal laat een strook van ruim een kilometer onder handen nemen tussen Rodeveld en de Plankendaalstraat in Muizen. In een eerste fase worden de bestaande schanskorven uitgegraven. Aansluitend worden damplanken geheid om de oever te verstevigen. “De eerste fase van deze werken zal duren tot 12 december en voor omwonenden gepaard gaan met enige geluidshinder”, zegt woordvoerder Kevin Polfliet van Waterwegen en Zeekanaal.
Omleidingen
Voor de werkzaamheden wordt het jaagpad tussen de Leemput- en de Plankendaalstraat afgesloten. Bestuurders volgen een omleiding via de linkeroever van het kanaal op grondgebied Hofstade (Zemst) of via de Leuvensesteenweg, Motstraat en Hanswijkvaart. In februari 2015 wordt de oever verder afgewerkt. Het zal tot juli duren eer die klus volledig geklaard is
http://www.gva.be/cnt/dmf20141119_01383896/muizenvaart-afgesloten-voor-werken
La bataille continue... [Tildonk]
Actiecomité Jaagpad Open doet op succesvolle wijze beroep op crowdfunding
05/12/2014
HAACHT - Om de procedureslag in het kader van het openstellen van het Jaagpad aan het Sas van Tildonk financieel mogelijk te maken, is het actiecomité onlangs gestart met crowdfunding bij haar sympathisanten. Met succes zo blijkt. Momenteel werd reeds 475 euro gestort.
'De crowdfunding actie om voldoende financiële middelen te verzamelen om rolrecht te krijgen bij de Hoge Raad voor Vergunningsbetwistingen verloopt voorspoedig', aldus initiatiefnemer Danny Wildemeersch. 'Ik heb ondertussen het bedrag van 175 euro overgemaakt aan de Hoge Raad. Er blijft van de gestorte bedragen nog 300 euro over voor verdere acties. Met dat bedrag kan alvast een begin worden gemaakt van het inhuren van juridische expertise. Maar aangezien hier nog méér middelen nodig zijn, zal de crowdfunding actie nog worden verdergezet. Alle financiële bijdragen blijven dan ook welkom.' Storten kan op rekening van Wildemeersch-Laforce: 001-0488548-35, Kapelleweg 28, Tildonk, met de vermelding: Rolrecht Hoge Raad.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blcju_01413647
Vellen populieren Leuvense vaart
Honderden bomen tegen de grond langs de Vaart
Het Nieuwsblad/Leuven-Hageland,
Di. 06 Jan. 2015, Pagina 25
LEUVEN / HAACHT / BOORTMEERBEEK / ZEMST / MECHELEN - Het Agentschap voor Natuur en Bos gaat de komende weken 769 populieren kappen langs de Vaart tussen Leuven en Mechelen. Het gaat om kaprijpe bomen die bij stormweer mogelijk gevaarlijk zijn.
'Het gaat om 769 populieren die langs de Vaart staan tussen Leuven en Battel in Mechelen', zegt Stefaan Hakelbracht. 'Dat komt neer op ongeveer de helft van de bomen langs dat traject.' Het prachtige zicht op de grote, oude populieren langs de Vaart zal binnenkort dus verdwijnen. 'Het is een drastische ingreep, maar wel een noodzakelijke om de veiligheid van wandelaars en fietsers te garanderen', zegt Hakelbracht.
Door de ouderdom van de populieren dragen de bomen heel veel dode takken. Vooral bij stormweer vallen die regelmatig naar beneden. 'Tot nu toe is het gelukkig altijd bij materiële schade gebleven, maar een vrouw heeft al eens de schrik van haar leven beleefd toen zo'n boom op luttele centimeters van haar naar beneden donderde', klinkt het. 'Daarom hebben het agentschap voor Natuur en Bos, het stadsbestuur van Leuven en de nv
Waterwegen en Zeekanaal beslist om de populieren te verwijderen. We hebben de bomen aangeduid die het meeste risico lopen om takken te verliezen of om te vallen. Die zullen verwijderd worden tussen volgende maandag en 28 februari. Binnen enkele jaren zullen we de andere populieren vellen.'
Voor de kap van de bomen zijn strenge regels opgesteld. Zo moet het vervoer van de omgehakte bomen gebeuren via het water, om zo weinig mogelijk overlast te hebben van vrachtwagens. De kap zelf moet zo georganiseerd zijn dat het jaagpad en de rest van de omgeving geen schade oplopen.
'Dat alles op een ecologische manier gebeurt, vonden we heel belangrijk', zegt Hakelbracht. 'De bomen zijn nu al verkocht en zullen verhakkeld worden om te gebruiken voor biogas. Vanaf maart begint de aanplanting van nieuwe inheemse bomen en struiken, in samenwerking met Natuurpunt. Het zal natuurlijk wel even duren voor het landschap naast de Vaart zich hersteld heeft, maar net om dat zo goed mogelijk te laten verlopen, voeren we de werkzaamheden in verschillende fases uit.'
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150105_01458270
Alternatief [Kapelleweg-Spoorstraat]
Nieuw fietspad in plaats van definitief afgesloten jaagpad
19/02/2015
TILDONK - Het afgesloten jaagpad langs de Vaart in Tildonk (Haacht) blijft ter hoogte van Industriezone Hambos definitief dicht. Dat hebben de gemeente Haacht en de NV Waterwegen & Zeekanaal (W&G) beslist. De maatregel moet mogelijk maken dat er op de aangrenzende site Hambos watergebonden bedrijfsactiviteiten worden ontwikkeld. De maatregel moet vermijden dat zachte recreanten in conflict komen met de laad- en losactiviteiten en de vele vrachtwagens van de firma André Celis, die ter plaatse op- en overslag van via het kanaal aangevoerde bouwmaterialen wil uitvoeren.
"In de plaats komt er, zoals dat ook aan de firma Cargill in Herent al het geval is, als alternatief een recreatief fietspad", zegt Haachts schepen van Milieu Steven Swiggers (Open Vld). "Het nieuwe fietspad komt tussen de Kapelleweg en de Spoorstraat, op de grens met Wijgmaal (Leuven) aan de overzijde van de spoorweg. Het zal er parallel met de sporen en de vaartdijk lopen. Voor de fietsers betekent de nieuwe route van zo'n 800 meter een omweg van hooguit 300 meter. Maar ze zullen er wel veel rustiger en veiliger kunnen fietsen. Vlak naast het jaagpad komt er dan een nieuwe dienstweg die de firma Celis moet ontsluiten. Daarlangs zullen de vrachtwagens rijden die in een eerste fase de ophoging van het terrein moeten mogelijk maken, en binnen enkele jaren, tijdens de effectieve exploitatie van het bedrijfsterrein, voor de afvoer van bouwmaterialen zullen zorgen." Die nieuwe weg zal door het bedrijf en W&G worden betaald. De gemeente zal het nieuwe fietspad, dat in dolomiet zal worden aangelegd, bekostigen. De schepen maakt zich sterk dat niet alleen de nieuwe toegangsweg naar Celis en het fietspad, maar ook de hele ontsluitingsroute, inclusief nieuwe kanaalbrug, die de dorpskernen van Tildonk en Wespelaar van zwaar vrachtverkeer uit de IZ Hambos en IZ Kruineike moet vrijwaren, tegen de exploitatie van de nieuwe bedrijfssite klaar zal zijn. Het dossier dat het hele plan formaliseert, wordt maandag aan de gemeenteraad voorgelegd.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-haacht/nieuw-fietspad-in-plaats-van-definitief-afgesloten-jaagpad-a2223755/
De gemeenteraad vergadert
22/02/2015
HAACHT - Op maandagavond 23 februari vergadert de Haachtse gemeenteraad. Wat staat er op de agenda?
(...)
9. Openbare werken - Samenwerkingsovereenkomst tussen Waterwegen en Zeekanaal NV, Kani NV en de gemeente Haacht betreffende de realisatie van een private toegangsweg, een fietspad en de watergebonden ontwikkeling voor de site Hambos.
De samenwerkingsovereenkomst tussen Waterwegen en Zeekanaal N.V., Kani N.V. en de gemeente Haacht betreffende de realisatie van een private toegangsweg, een fietspad en de watergebonden ontwikkeling voor de site Hambos te Haacht wordt ter goedkeuring voorgelegd.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blcju_01542138
Informatiebrochure W&Z (juni 2014):
http://www.wenz.be/opencms/export/sites/default/publications/Nieuwsbrief-ontsluiting-Hambos_editie-juni-2014_DEF.pdf
Vellen populieren Leuvense vaart
WILSELE/WIJGMAAL 20/01/2015
Kap van 769 populieren langs Vaartkanaal is begonnen
De aangekondigde kap van 769 populieren langs het kanaal Leuven-Mechelen is gisteren begonnen. De kap van de bomen werd een week uitgesteld door het slechte weer. Fietsers en wandelaars moeten op weekdagen een omleiding volgen tijdens de werkzaamheden.
Tot en met 28 februari is er op het jaagpad langs het kanaal Leuven-Mechelen hinder voor fietsers en wandelaars. De stad Leuven is gisteren begonnen met de kap van 769 populieren, een week later dan voorzien door het slechte weer. Schepen Myriam Fannes (sp.a): "De bomen laten staan, houdt een veiligheidsrisico is dus moeten ze weg. De kap maakt deel uit van een verjongingsoperatie die al begon in 2000. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met het Agentschap voor Natuur en Bos en Waterwegen en Zeekanaal NV. De stammen zullen verwerkt worden tot multiplex, fruitkisten en paletten. Het hout van de kruinen zal eindigen als biobrandstof. Het grootste deel daarvan zal vervoerd worden met binnenschepen omwille van de veiligheid maar ook uit ecologische overwegingen." Nog dit voorjaar wil de stad Leuven beginnen met heraanplantingen. Langs de Vaart komen inlandse eiken te staan in de toekomst.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-leuven/kap-van-769-populieren-langs-vaartkanaal-is-begonnen-a2187854/
Thiebroekvaart [Mechelen]
MECHELEN 14/04/2015
Bewoners Thiebroekvaart krijgen eindelijk asfaltering
Goed nieuws voor de bewoners van de Thiebroekvaart in Mechelen: hun straat krijgt over enkele maanden eindelijk een asfaltlaag. Hiermee komt een einde aan de slechte bereikbaarheid, diepe putten in de weg en het vele stof. "We tellen de dagen af", klinkt het bij de bewoners.
De bewoners van de Thiebroekvaart in Mechelen protesteerden al meermaals tegen de slechte staat van de weg langsheen het kanaal Leuven-Dijle. "We reden onze wagen stuk in de vele putten, en ook te voet is de straat moeilijk toegankelijk. Meerdere bewoners zijn slecht te been, maar met een rolstoel of op krukken geraak je de straat gewoon niet uit. Mijn zwaar zieke vrouw zit hierdoor opgesloten in haar eigen huis", schetst Rudi Van Moer de situatie.
"De Mechelse uitvoeringsdiensten kwamen begin dit jaar de putten in de weg dichten met steenpuin, maar de situatie is na enkele weken alweer rampzalig. Tientallen wagens gebruiken deze onverharde straat immers als toegangsweg naar het achterliggende voetbalveld. Dit dossier sleept al bijna 20 jaar aan, wij vragen eindelijk een oplossing op lange termijn." Gisteren had Waterwegen en Zeekanaal plots heel goed nieuws voor de bewoners van de Thiebroekvaart. "Hebben net een overleg met stad Mechelen achter de rug én een principieel akkoord op zak om dit stukje straat te asfalteren", zegt Kevin Polfliet van WenZ. "De komende weken wordt een raming voor de werken opgemaakt en maken we de nodige concrete afspraken over onder andere de kostenverdeling voor deze klus. Over enkele maanden moet de asfaltlaag er zeker liggen. We onderzochten verschillende oplossingen voor het probleem, het bijvullen van de putten had maar weinig zin door de vele passage. Een afsluiting plaatsen zodat enkel de bewoners nog toegang hadden tot dit stukje straat, was voor het Mechelse stadsbestuur ook geen optie. Deze asfaltlaag is de beste optie."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-mechelen/bewoners-thiebroekvaart-krijgen-eindelijk-asfaltering-a2285940/
http://www.gva.be/cnt/dmf20150116_01476857/stad-vult-putten-aan-thiebroekvaart-met-steenpuin
Thiebroekvaart krijgt asfaltlaag
Het Nieuwsblad/Mechelen-Lier,
woensdag 15 april 2015
De Thiebroekvaart in Mechelen krijgt binnen enkele maanden eindelijk een nieuwe asfaltlaag. De bewoners aan het kanaal klagen al jaren over het slechte wegdek, de diepe putten en het vele stof.
De stad en Waterwegen en Zeekanaal keken al die tijd in elkaars richting voor de heraanleg van het jaagpad, maar konden nu toch tot een principeakkoord komen.
'Er moeten nog afspraken worden gemaakt met de stad, zoals wie welke kosten voor zich neemt. Ook de vergunningen moeten nog aangevraagd worden. Maar binnen enkele maanden zal de nieuwe asfaltlaag er liggen', belooft Kurt Polfliet van Waterwegen en Zeekanaal.
La bataille continue... [Tildonk]
TILDONK/WIJGMAAL
04/08/2015
NA TWEE JAAR WACHTEN NEMEN MISNOEGDE FIETSERS HEFT (EN SLIJPSCHIJF) IN EIGEN HAND
Onbekenden slijpen poort jaagpad open
De afsluiting van het jaagpad langs de Vaart in Tildonk (Haacht) blijft commotie veroorzaken. Onbekenden hebben onlangs een groot gat gemaakt in de zware, metalen poort, die de doorgang voor wandelaars en fietsers moet beletten.
Eind deze maand zal het twee jaar geleden zijn dat het noordelijke jaagpad langs de Vaart tussen Wijgmaal en Tildonk afgesloten werd. "Nodig voor de veiligheid bij de aanleg en uitbating van een nieuw overslagcentrum met loskade", verklaart eigenaar Waterwegen en Zeekanaal. Voor die beslissing bestaat duidelijk geen maatschappelijk draagvlak; werfhekkens belandden in het water, en ook een slagboom moest het al ontgelden. Een groot aantal fietsers en wandelaars bleef het pad immers gebruiken. Een zware, metalen poort die tot over de waterlijn reikt, moest daar een einde aan maken. Na veel gevloek van diegenen die er hun weg letterlijk door gebarricadeerd zagen - onder meer weerman Frank Deboosere uitte ooit zijn ongenoegen op de sociale media - , zaagden onbekenden onlangs echter het stevige traliewerk gewoonweg doormidden. Gedaan met kilometersver omrijden dus. Voorlopig toch.
Ergens wel te begrijpen
Danny Wildemeersch van het actiecomité 'Jaagpad Open' distantieert zich van de beschadiging. "Hiermee hebben wij niks te maken: ik wist er zelfs nog niet eens van", reageert de spreekbuis van het comité. "Dergelijke acties zijn zeker niet goed te keuren, maar ergens wel een beetje te begrijpen. Ze vallen te kaderen in de onmacht en zelfs woede die er nu al twee jaar lang over de zaak heerst. Twee jaar waarin er nog maar zeer weinig activiteiten door het betreffende bedrijf werden ontplooid. We begrijpen dan ook niet dat voor de werken, die er tot nog toe werden uitgevoerd, een afsluiting echt nodig was. Dat een dergelijke fantastische recreatieve fiets- en wandelroute, die ook veelvuldig voor woon-werkverkeer wordt gebruikt, blijft afgesloten, is voor velen dan ook zeer ergerlijk. Zeker ook gezien de grote moeizaamheid waarmee er op andere plekken goede fietspaden worden aangelegd. Ondertussen is er ook nog steeds geen alternatief. Er zijn er wel plannen voor een omleidingsweg rondom het bedrijf, maar die worden steeds op de lange baan geschoven", aldus nog Wildemeersch.
Industriële privéweg
"Het jaagpad tussen Wijgmaal en Tildonk is gewoon definitief veranderd in een industriële privéweg voor de vrachtwagens van de firma André Celis", stelt oppositieraadslid Bert Francois, die zich met N-VA Haacht ook al lange tijd tegen de afsluiting keert. "En dat terwijl deze weg evengoed langs de achterzijde van de site aangelegd zou kunnen worden. Sinds ook de noordelijke oever van het kanaal onderbroken is, kan er langs geen van beide oevers nog zorgeloos langsheen het kanaal worden gefietst. Hoezeer we ook tegen de afsluiting gekant zijn, schade aan iemands eigendom toebrengen, is echter nooit een oplossing. Het kan dan ook in geen enkel geval goedgepraat worden", veroordeelt ook de politicus het vandalisme aan de poort ten stelligste. "Dat er een omleiding wordt voorzien, is echter slechts een doekje voor het bloeden", meent Francois. "Er is al een gelijkaardige omleiding aan de overkant van het kanaal - ter hoogte van de firma Cargill in Herent - die maar matig door de gebruikers van het jaagpad aan de zuidelijke oever wordt gesmaakt. Wat ons bovendien nog het meest tegen de borst stuit, is dat het nieuwe fietspad betaald zal worden door de gemeente, door de belastingbetaler dus. En dat terwijl dit er toch uitsluitend moet komen om een ontsluiting van een privaat bedrijfsterrein mogelijk te maken."
Beroepsprocedure
Het actiecomité 'Jaagpad Open' zamelde eerder via crowdfunding geld in voor een juridische beroepsprocedure tegen de stedenbouwkundige vergunning die aan Celis werd verleend. Die procedure werd onlangs door de Raad voor Vergunningsbetwistingen echter niet-ontvankelijk verklaard. "Voorlopig hebben we geen juridische middelen meer om de verdere ontwikkeling van het terrein en het afsluiten van het jaagpad te verhinderen. We laten de zaak echter niet los", aldus nog de woordvoerder van 'Jaagpad Open'.
Ondertussen heeft Bouwmaterialen André Celis haar bedrijfsterrein in gebruik genomen, en staan er tientallen containers en installaties voor de op- en overslag van bouwmaterialen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-leuven/onbekenden-slijpen-poort-jaagpad-open-a2411799/
Re: kanaal Leuven-Dijle of de Leuvense vaart (F8)
In Tildonk blijft het jaagpad afgesloten door de containers van de firma Celis.
Gelukkig blijft de andere oever open; het asfalt is overigens in prima staat.
Verder in Plackendaal zijn beide oever helaas afgesloten. Wij begaven ons van kp 54 naar 58 en een omleiding werd zelfs niet aangegeven. Beeld net na de spoorbrug:
Ik vernam uit goede bron dat momenteel werken bezig zijn aan de “siphon” waar de “Barenbeek” onder de vaart doorgaat. De vaart zelf heeft hier een versmalling en men wil de vaart daar breder maken.(zie Google maps) Deze werken zullen zeker tot eind 2016 zullen doorlopen volgens de ingenieurs van Waterwerken en Zeekanaal.
Op voorstel van de politie gaat men het jaagpad nog eerder afsluiten, vanaf Plankendaelstraat tot aan Trianonlaan.
Gelukkig blijft de andere oever open; het asfalt is overigens in prima staat.
Verder in Plackendaal zijn beide oever helaas afgesloten. Wij begaven ons van kp 54 naar 58 en een omleiding werd zelfs niet aangegeven. Beeld net na de spoorbrug:
Ik vernam uit goede bron dat momenteel werken bezig zijn aan de “siphon” waar de “Barenbeek” onder de vaart doorgaat. De vaart zelf heeft hier een versmalling en men wil de vaart daar breder maken.(zie Google maps) Deze werken zullen zeker tot eind 2016 zullen doorlopen volgens de ingenieurs van Waterwerken en Zeekanaal.
Op voorstel van de politie gaat men het jaagpad nog eerder afsluiten, vanaf Plankendaelstraat tot aan Trianonlaan.
Re: La bataille continue... [Tildonk]
TILDONK
11/10/2016
ACTIECOMITÉ BEHAALT KLEIN SUCCES TEGEN KOMST ONTSLUITINGSBRUG
"We winnen opnieuw veldslag"
De vergunning van de firma André Celis voor de aanleg van een loskade en opslagterrein voor bouwmaterialen langs de Vaart in Tildonk is vernietigd. "We winnen opnieuw een veldslag", meent Peter Forceville van de actiegroep die tegen de komst van een nieuwe ontsluitingsweg en -brug in Tildonk ijvert. De rust in de gemeente wordt daarmee gevrijwaard, voor even dan toch.
Het voornemen van de firma André Celis om een loskade en een op- en overslagterrein voor bouwmaterialen langs de Vaart in Tildonk te bouwen, blijft voor juridisch getouwtrek zorgen. De Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigde onlangs immers de vergunning die de provincie voor de noodzakelijke ophoging van het industrieterrein afleverde.
De zaak was aangespannen door de actiegroep die zich tegen de komst van een nieuwe ontsluitingsbrug in Tildonk verzet. "Het aangelegde industrieterrein is volgens deze uitspraak illegaal, en kan dus niet geëxploiteerd worden", meent Peter Forceville van het actiecomité. "En geen loskade betekent ook geen behoefte aan een ontsluitingsweg die de rust in ons landelijke gemeente verder zou kapotmaken." Volgens Forceville gaat dit om heel wat meer dan alleen de ophoging van een stuk industrieterrein. "We spreken hier over een gigantisch mobiliteitsdossier van misschien wel 10 miljoen euro dat men - om het goedgekeurd te krijgen - in vele kleine stukje heeft gekapt. De ontsluiting van één bedrijf zou bovendien een enorme impact op de leefbaarheid van Tildonk en de omwonenden van Hambos hebben", zegt de spreekbuis van de strijdende omwonenden. Ook tegen de aanleg van de eigenlijke brug en het tracé voor de nieuwe ontsluitingsroute erlangs, richting de Mechelsesteenweg, heeft de groep nog procedures lopen.
Papieren oorlog
Haachts burgemeester Steven Swiggers (Open Vld) spreekt echter over de winst van een 'papieren oorlog'. "De uitspraak heeft alleen betrekking op een onvoldoende motivering van een kleine ophoging van zo'n 30 are die in fase één al is gebeurd. Tegen de vergunning voor de veel grotere ophoging van de rest van het zeven hectare grote terrein, is er geen beroep aangetekend. In de realiteit is er dus niks veranderd en kan Celis op dit moment ongehinderd verder gaan met de ophoging", weet de burgemeester. Hij staat achter een goede, verkeersveilige ontsluiting van de industrieterreinen Hambos en Kruineiken. "Niemand kan ontkennen dat het zware verkeer van twee scholen wegleiden de meest verkeersveilige oplossing is", zegt Swiggers.
Fietstunnels liggen er al
Ook over de nog lopende juridische procedures tegen de brug en bijhorende weg maakt Swiggers zich weinig zorgen. "Uiteindelijk zullen de vergunningen en dus ook de ontsluitingsweg er hoe dan ook komen. De fietstunnels liggen er al lang, en wat de brug zelf betreft; die wordt momenteel ook al gebouwd. Als oplossing voor het definitief afgesloten jaagpad komt er rond de bedrijfssite van Celis nog een alternatief omleidingsparcours voor fietsers en wandelaars."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-haacht/-we-winnen-opnieuw-veldslag-a2913586/
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» Dijle 01 (Dyle) Leuven (Dijlepad)
» Damse vaart (F310)
» Canal Roulers-Lys (kanaal Roeselare-Leie - Roeselaarse Vaart) fietssnelweg F36
» Canal Dessel-Turnhout-Schoten (Fietssnelweg F15)
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
» Damse vaart (F310)
» Canal Roulers-Lys (kanaal Roeselare-Leie - Roeselaarse Vaart) fietssnelweg F36
» Canal Dessel-Turnhout-Schoten (Fietssnelweg F15)
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum