L201 Sint-Pieters [Bruges]
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L201 Sint-Pieters [Bruges]
La courbe de Saint-Pierre (Sint-Pieters) de la ligne 201 qui constituait un trait d'union entre la ligne 51 et les différentes lignes du port est hors de service depuis 2001. En 2010, le conseil municipal de Bruges a pris la décision de transformer cette ancienne ligne en piste cyclable/chemin pédestre à côté duquel on installera des bancs et des différentes jeux pour enfants. Les travaux débuteront en décembre.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_201
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLTDE_20110924_002
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=JJ3JBMCB
http://www.stadsomroep.com/Detail.asp?NUM=32846
L'information plus détaillée et le plan:
http://www.brugge.be/internet/nl/content/files/inspraak/110207_spoorwegbedding_Sint-Pieters.pdf
http://www.brugge.be/internet/nl/content/files/groendienst/ontwerp_spoorwegbedding_pdf_1.pdf
Déjà mentionné sur le plan du 'Groen Gordel' ('la Ceinture Verte') de Bruges, entre points 7 et 8:
http://www.vlm.be/SiteCollectionDocuments/VLM%20West-Vlaanderen/Publicaties/folder%20Groene%20Gordel%20Brugge.pdf
On y installera une éclairage dynamique:
http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/brugge-wil-dynamische-verlichting-voor-fietspad/article-1194992863729.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_201
Oude spoorwegbedding Sint-Pieters krijgt nieuwe bestemming
ZATERDAG 24 SEPTEMBER 2011BRUGGE - De oude spoorwegbedding op de Blankenbergse Dijk in Sint-Pieters wordt grondig aangepakt. De oude sporen worden al een tijdje niet meer gebruikt en het groene lint van anderhalve kilometer biedt heel wat mogelijkheden. De groenzone zou heringericht worden tot een natuurrijk groen lint met spelinfrastructuur voor kinderen. Ook zou de bedding een uitstekende aanvulling zijn op het fietsroutenetwerk.
De Blankenbergse Dijk is een gaaf bewaard restant van een middeleeuwse dijk. Aan het eind van de negentiende eeuw werden er in functie van de haven goederensporen aangelegd naar de verschillende havendokken.
Door de sporen nu te vervangen door een fietspad kan de Blankenbergse Dijk aansluiten op de vestingroute rond de binnenstad. Deze groene fietsgordel ontsluit dan de polders in het noorden van de stad via het centrum van Sint- Pieters en het Duivekeetbos. Langs het pad komt bovendien een comfortabele looppiste op houtschors.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLTDE_20110924_002
Werken oude spoorwegbedding gestart
DONDERDAG 08 DECEMBER 2011
BRUGGE - In Sint-Pieters zijn de werken aan de oude spoorwegbedding gestart. De nieuwe spoorwegberm moet in juni volgend jaar afgewerkt zijn.
Het groene stuk van ongeveer anderhalve kilometer langs de Sint-Pietersgroenestraat en de Palingstraat wordt de komende maanden omgevormd tot een wandel- en fietspad. 'Het fietspad zal aansluiten op de vestingroute rond de binnenstad, maar is ook een essentiële schakel binnen de Groene Fietsgordel', zegt burgemeester Patrick Moenaert (CD&V). 'De inrichting past binnen ons speelruimtebeleidsplan. Het is de bedoeling dat er hier een fit-o-piste komt, en ook verschillende speeltoestellen voor de jeugd.'
De vernieuwde spoorwegberm moet in principe in juni van volgend jaar afgewerkt zijn. 'In een eerste fase zal de verbinding aangelegd worden vanaf het rondpunt aan de Vaartstraat tot aan de Palingstraat', verduidelijkt schepen van Groen Franky Demon (CD&V). 'De tweede fase tot aan het Duivekeetbos kan pas uitgevoerd worden nadat het derde spoor aangelegd is door Infrabel.'
De werken aan de spoorwegbedding zullen ongeveer 800.000euro kosten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=JJ3JBMCB
HERAANLEG OUDE SPOORWEGBEDDING IN SINT-PIETERS
Werken in Brugge tot dinsdag, 20/3/2012:
Brugge, zaterdag 10/12/2011. De werkzaamheden voor de heraanleg van de oude spoorwegbedding in Sint-Pieters gaan weldra van start. De buiten gebruik gestelde spoorwegbedding wordt omgevormd tot een wandel- en fietsverbinding met speelvoorzieningen en zitplaatsen in een natuurrijk groen lint.
De herinrichting in een notendop
In een eerste fase wordt de aanleg van deze verbinding voorzien vanaf het rondpunt Pathoekeweg/Vaartstraat/Sint-Pietersgroenestraat tot aan de Palingstraat (ter hoogte van de Wilgenstraat). De tweede fase, die de aansluiting op het Duivekeetbos voorziet, kan pas uitgevoerd worden na beëindiging van de werkzaamheden voor de aanleg van het derde spoor.
Op het einde van de Sint-Pietersgroenestraat, ter hoogte van huisnrs. 165 - 183, is een afslag voorzien waardoor het fietspad aansluiting krijgt op de recreatieve fietsroute over de Blankenbergse Dijk.
Ter ontsluiting voor de omliggende bewoning worden twee toegangen via trappenlopen ingericht, resp. ter hoogte van het Park Ten Poele en aan het begin van de Palingstraat.
Het pad wordt aangelegd op een breedte van 2,50 m in rode asfaltverharding. Naast het wandel- en fietspad is over een breedte van 1,50 m een looppiste in houtsnippers voorzien. Verspreid over het traject worden een aantal zitplaatsen aangelegd op en in de taluds van de bedding. De zitplaatsen bestaan uit een speelse stapeling van robuuste betonelementen. De kinderen zullen vooral de hoogteverschillen als spelelement smaken, de volwassenen kunnen verpozen op houten bankelementen (al dan niet met rugleuning). In een van de zitplaatsen is een picknicktafel voorzien. Bij alle zitplaatsen komen er fietsenstallingen en 1 of meer papierkorven.
Timing werkzaamheden
Als het weer het toelaat start de aannemer (NV Grondwerken Declercq) in december met de herinrichting van de spoorwegbedding, die een 70-tal werkdagen in beslag zal nemen. In januari 2012 zou NV Mahieu beginnen met de trapconstructies, waarvoor 80 werkdagen voorzien zijn. Als alles volgens plan verloopt en de weerman geen roet in het eten gooit zou firma Krambamboul dan in het voorjaar de speeltoestellen plaatsen. Als streefdatum voor het einde van de werkzaamheden wordt juni 2012 vooropgesteld. De werkzaamheden kosten om en bij de 750.000 euro, BTW inbegrepen.
http://www.stadsomroep.com/Detail.asp?NUM=32846
L'information plus détaillée et le plan:
http://www.brugge.be/internet/nl/content/files/inspraak/110207_spoorwegbedding_Sint-Pieters.pdf
http://www.brugge.be/internet/nl/content/files/groendienst/ontwerp_spoorwegbedding_pdf_1.pdf
Déjà mentionné sur le plan du 'Groen Gordel' ('la Ceinture Verte') de Bruges, entre points 7 et 8:
http://www.vlm.be/SiteCollectionDocuments/VLM%20West-Vlaanderen/Publicaties/folder%20Groene%20Gordel%20Brugge.pdf
On y installera une éclairage dynamique:
Brugge wil dynamische verlichting voor fietspad
dinsdag 19 april 2011 om 14u32
Het stadsbestuur van Brugge heeft bij energiebedrijf IMEWO een studie besteld over de mogelijkheid en de rentabiliteit van dynamische fietspadverlichting in de stad. Het stadsbestuur wil deze vorm van verlichting, die enkel brandt als er effectief een fietser op het fietspad rijdt, concreet installeren op de voormalige spoorwegbedding tussen de Pathoekeweg en het centrum van Sint-Pieters.
Als de studie gunstig is en de nieuwe verlichtingstechniek financieel voordelig blijkt, kan ze in 2012 worden geïnstalleerd. IMEWO moet concreet nagaan of het innovatieve systeem niet duurder is dan traditionele verlichting rekening houdend met de factoren aankoopprijs, levensduur en verbruik.
De nieuwe techniek zal in Brugge in de toekomst enkel worden toegepast op recreatieve paden, niet op de fietspaden voor school- of woon/werkverkeer.
http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/brugge-wil-dynamische-verlichting-voor-fietspad/article-1194992863729.htm
Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 13 Jan 2012 - 23:40, édité 1 fois
Cartes
carte Groene Gordel : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1kBCE5hhW7fVH2h4xJkxGbyktFmM&usp=sharing
L201 Brugge-Dijk - Brugge-Zeehaven : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1PSB_wmKuyfT4TpQ_sFZvVQIKm-o&usp=sharing
L201 Brugge-Dijk - Brugge-Zeehaven : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1PSB_wmKuyfT4TpQ_sFZvVQIKm-o&usp=sharing
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 17:12, édité 1 fois
Inhuldiging
15 juli 2012 .
Nieuw fietspad in Sint-Pieters
Op de oude spoorwegbedding in Sint-Pieters werd in juni 2012 een volldig nieuw fietspad aangelegd. Artikel Brugs Handelsblad van 13 juli 2012.
http://www.bruggelokaal.be/Blog?postid=1314
Wandel- en fietspad geopend in oude spoorwegbedding Sint-Pieters
zaterdag 07 juli 2012
Brugge - Op vrijdagavond 6 juli werd het recreatieve wandel- en fietspad geopend op de vroegere spoorwegbedding langs de Sint-Pietersgroenestraat in Brugge.
Foto BP Benny Proot
De spoorwegbedding bestaat nu uit een Finse piste, een wandel-en fietspad van twee meter breed, een fit-o-meter, speeltoestellen voor kinderen tot 18 jaar en zitbanken met een picknickplaats. Voor het project werd 750.000 euro uitgetrokken uit het stedenfonds. Omwonenden van de spoorwegbedding en kinderen uit de buurt kregen de nodige inspraak bij het ontwerp.
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/wandel-en-fietspad-geopend-in-oude-spoorwegbedding-sint-pieters/article-4000134637813.htm
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 17:16, édité 2 fois (Raison : changement lien photo de knack vers web.archive.org)
petite balade
Quelques photos de ma petite balade à vélo, vers la fin de l'après-midi. Malheureusement, la qualité des photos n'est pas très bonne: je n'arrive pas encore à manipuler correctement mon nouvel appareil photo...
https://picasaweb.google.com/108608268574531364588/L201SintPietersBrugge#
Photos 1 - 11: Entre le Krakeleweg et la rotonde se trouve la partie la plus ancienne, aménagée il y a quelques années mais récemment renouvelée, qui respire une toute autre atmosphère que l'autre tronçon: elle a l'aspect plus ouvert, plus industrielle, beaucoup moins rustique. Cette partie est fréquentée intensivement par des cyclistes comme j'ai pu constater.
Photos 13 - 37: Il y avait beaucoup moins de cyclistes sur la nouvelle partie, mais le nombre de flaneurs y était vraiment élevé. Cela ne me surprend pas vraiment, car cette partie est très jolie, très champêtre. En plus, il se trouve une piste cyclable séparée (revêtement de qualité excellente d'ailleurs) le long de la Sint-Pietersgroenestraat. Il est sans doute plus facile et pratique de prendre cette piste que de monter le lit de l'ancienne voie afin de rejoindre la nouvelle piste cyclable.
La construction des deux sas à vélo et des escaliers pour piétons était toujours en cours. La première, au parc Ten Poele, a été réalisée (photos 24 - 30), tandis que l'autre, au Sint-Pieterskerklaan, est en voie de construction (photos 16 - 17). Notons que le sentier (photo 29) du parc Ten Poele nous conduit vers la 'Lisseweegs Vaartje' (Vaartstraat).
La liaison avec le Duivekeetbos reste à faire. Actuellement, la piste se termine dans les friches (photos 35 - 37), dû au fait que la SNCB n'a pas encore terminé la construction d'une troisième voie entre Bruges et Dudzele (photos 38 - 40). Une fois réalisé, les travaux reprenneront.
J'ai pu constater qu'il est peu intéressant d'essayer de faire la liaison avec le canal Baudouin: comme la plupart des quais ne sont pas ouvert au public, il ne reste que le Lodewijk Coiseaukaai (jusqu'au Herdersbrug). Comme c'était samedi après-midi, il n'y avait très peu de trafic, mais c'est sans doute 'un peu différent' lors des jours ouvrables...
https://picasaweb.google.com/108608268574531364588/L201SintPietersBrugge#
Photos 1 - 11: Entre le Krakeleweg et la rotonde se trouve la partie la plus ancienne, aménagée il y a quelques années mais récemment renouvelée, qui respire une toute autre atmosphère que l'autre tronçon: elle a l'aspect plus ouvert, plus industrielle, beaucoup moins rustique. Cette partie est fréquentée intensivement par des cyclistes comme j'ai pu constater.
Photos 13 - 37: Il y avait beaucoup moins de cyclistes sur la nouvelle partie, mais le nombre de flaneurs y était vraiment élevé. Cela ne me surprend pas vraiment, car cette partie est très jolie, très champêtre. En plus, il se trouve une piste cyclable séparée (revêtement de qualité excellente d'ailleurs) le long de la Sint-Pietersgroenestraat. Il est sans doute plus facile et pratique de prendre cette piste que de monter le lit de l'ancienne voie afin de rejoindre la nouvelle piste cyclable.
La construction des deux sas à vélo et des escaliers pour piétons était toujours en cours. La première, au parc Ten Poele, a été réalisée (photos 24 - 30), tandis que l'autre, au Sint-Pieterskerklaan, est en voie de construction (photos 16 - 17). Notons que le sentier (photo 29) du parc Ten Poele nous conduit vers la 'Lisseweegs Vaartje' (Vaartstraat).
La liaison avec le Duivekeetbos reste à faire. Actuellement, la piste se termine dans les friches (photos 35 - 37), dû au fait que la SNCB n'a pas encore terminé la construction d'une troisième voie entre Bruges et Dudzele (photos 38 - 40). Une fois réalisé, les travaux reprenneront.
J'ai pu constater qu'il est peu intéressant d'essayer de faire la liaison avec le canal Baudouin: comme la plupart des quais ne sont pas ouvert au public, il ne reste que le Lodewijk Coiseaukaai (jusqu'au Herdersbrug). Comme c'était samedi après-midi, il n'y avait très peu de trafic, mais c'est sans doute 'un peu différent' lors des jours ouvrables...
verdwenen spoorlijn
Iemand fietste de oude spoorlijn af, zocht naar overblijfsels en maakte enkele foto's. Op het modelspoorforum (juli 2012):
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=15314.0
(2013)
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=15314.0
(2013)
Sluisstraat
Oude spoorweg verdwijnt
DINSDAG 29 APRIL 2014
BRUGGE - In de Sluisstraat zijn werkzaamheden begonnen om de oude treinsporen te verwijderen. Zo wordt de straat een stuk veiliger voor de fietsers.
In de Sluisstraat liggen in de onmiddellijke omgeving van de Spoorbrug over de Verbindingssluis nog oude treinsporen van een vroegere treinverbinding. De sporen worden opgebroken en nadien wordt de rijweg plaatselijk vernieuwd. De werken zouden een tweetal weken duren. Rond de zomer volgen nog werken om de oude sporen op de Spoorbrug zelf te verwijderen.
Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer omgeleid via de R30. Voetgangers en fietsers met de fiets aan de hand kunnen bijna altijd passeren of gebruik maken van de fietsersbrug naast de Boudewijnbrug.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=bltde_20140429_003
Sluisstraat
Treinsporen voormalige spoorbrug Sluisstraat Brugge verwijderd
24.08.2015
In opdracht van waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) zullen vanaf dinsdag 25 augustus 2015 de oude treinsporen van de spoorbrug in de Sluisstraat in Brugge verwijderd worden.
Dankzij deze werken aan de voormalige spoorwegbrug in de Sluisstraat te Brugge zal de brug veiliger worden voor fietsers. Momenteel moeten fietsers afstappen wanneer ze van deze brug in het havengebied gebruik maken. Na de werken zullen fietsers niet meer het risico lopen om klem te komen te zitten in de sporen. De treinsporen in de brug worden volledig verwijderd en de achterblijvende opening wordt netjes dichtgemaakt.
Tijdens de werkzaamheden wordt alle verkeer omgeleid via de R30. Voetgangers en fietsers kunnen gebruik maken van de fiets- en voetgangersbrug naast de Boudewijnbrug. De vermoedelijke uitvoeringstermijn van de werken bedraagt vier weken.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/7b3f185c-4a5b-11e5-bdb7-005056a4002e/#.Vd0CJpb3mP0
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/treinsporen-spoorwegbrug-verdwijnen-a2434445/
Sujets similaires
» Groene fietsgordel Brugge
» Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
» Vlaams-Brabant : Vernieuwing fietsnerwerk
» Canal de Ceinture (Ringvaart) [Gand]
» Woluwe (Vilvoorde-Sint Pieters Woluwe)
» Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
» Vlaams-Brabant : Vernieuwing fietsnerwerk
» Canal de Ceinture (Ringvaart) [Gand]
» Woluwe (Vilvoorde-Sint Pieters Woluwe)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum