L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
La ligne 54 (Malines-Terneuse) est toujours desservie de manière régulière entre Malines et Saint-Nicolas (Sint-Niklaas) d'une part et Axel et Terneuse (Terneuzen) d'autre part, mais le tronçon Sint-Niklaas - Axel n'est plus en service. La partie en Belgique (jusqu'à la frontière belgo-néerlandaise, donc de Sint-Niklaas jusqu'à De Klinge) est de nos jours une bande cyclable, réalisée pour la plupart en béton et asphalte.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_54_Mechelen_-_Terneuzen
Commentaire et photos:
http://www.freewebs.com/belgianmodeltrains/lijn54.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_54_Mechelen_-_Terneuzen
Commentaire et photos:
http://www.freewebs.com/belgianmodeltrains/lijn54.htm
Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 13 Jan 2012 - 23:25, édité 1 fois
http://g.co/maps/naw6c
carte : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1Bdlkgf1jCBqg_Hc0wx-Lp-xgdgQ&usp=sharing
Les remparts de la ville de Hulst semblent valoir le détour et la visite.
Les remparts de la ville de Hulst semblent valoir le détour et la visite.
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 16:25, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
Re: L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
Je vais faire en néerlandais:
Het fietspad stopt eigenlijk op de grens met Nederland. Daar ga je een stukje naar rechts over een bosweg om uiteindelijk nog een klein stukje op het oude spoorwegtracé te fietsen tot aan de Molenstraat. Daar staat nog een infobordje over de spoorlijn. Dan fiets je nog een stukje naast de spoorwegbedding en verlies je ze uiteindelijk uit het oog.
De spoorlijn zelf gaat vanaf de Grote Kreekweg in een grote boog naar links om uiteindelijk in de Abdsdaalweg uit te komen tot aan het stationsplein waar nog een oude goederenloods staat. Dit was op het moment dat ik erlangs fietste een restaurant.
Gewoon even ter info.
Het fietspad stopt eigenlijk op de grens met Nederland. Daar ga je een stukje naar rechts over een bosweg om uiteindelijk nog een klein stukje op het oude spoorwegtracé te fietsen tot aan de Molenstraat. Daar staat nog een infobordje over de spoorlijn. Dan fiets je nog een stukje naast de spoorwegbedding en verlies je ze uiteindelijk uit het oog.
De spoorlijn zelf gaat vanaf de Grote Kreekweg in een grote boog naar links om uiteindelijk in de Abdsdaalweg uit te komen tot aan het stationsplein waar nog een oude goederenloods staat. Dit was op het moment dat ik erlangs fietste een restaurant.
Gewoon even ter info.
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
Re: L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 16:26, édité 7 fois (Raison : changement lien panoramio vers web.archive.org)
Re: L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
Oui! Klopt inderdaad.
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
Re: L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
Vive Street view.
J'ai corrigé mon messages, les photos street view apparaissent immédiatement dans le post
J'ai corrigé mon messages, les photos street view apparaissent immédiatement dans le post
Re: L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
Un monument est placé à De Klinge.
Article
Article
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
Bezoekerscentrum "De Klinge"
Jurgen a écrit:Un monument est placé à De Klinge.
Article
Wat past in een groter project, nl. "Het bezoekerscentrum De Klinge".
Bezoekerscentrum De Klinge
Projectbeschrijving
De gemeente Sint-Gillis-Waas wil een bezoekerscentrum ontwikkelen in De Klinge op een unieke locatie aan de Belgisch-Nederlandse grens langsheen een druk bereden recreatief fietspad op een voormalige spoorwegbedding van de internationale spoorlijn Mechelen-Terneuzen. De locatie ligt ook strategisch tussen twee waardevolle natuurgebieden: het Stropersbos langs de Vlaamse kant en de Clingse bossen in Nederland. De site wordt ontwikkeld rond vier thema’s: natuur, spoorweg, grens en klompen. De verwevenheid en het internationale kader van deze vier thema’s maken een geïntegreerde benadering mogelijk.
Het toeristisch potentieel van de erfgoedthema’s en het natuurschoon wordt op twee niveaus ontsloten dankzij een aantrekkelijke buitensite en een functioneel ingericht gebouw. De buitensite bevat tal van verwijzingen naar het stationsverleden van de site. Zo zullen een oude locomotief en een treinwagon een plaats krijgen op de oude overgebleven spoorrails. Verder wordt er basisinformatie aangeboden over de andere thema’s op informatiepanelen. De creatie van een verkeersvrij open ontmoetingsplein dat als lokale evenementenruimte kan dienen, vergroot de waarde van de omgeving. De buitensite zal verder het decor vormen voor workshops over het klompenambacht en als startplaats voor diverse themawandelingen dienen. In het gebouw wordt een expositieruimte ingericht met een dynamische en interactieve opstelling over de vier thema’s. De klompennijverheid en het natuurthema krijgen hier de meeste aandacht. Verder herbergt het gebouw een café, een depot en een multifunctionele ruimte voor thematentoonstellingen en educatief werk.
http://www.interwaas.be/werkdomeinen/ruimtelijke-ordening/sint-gillis-waas/bezoekerscentrum-de-klinge
"Belevingslint" [Sint-Niklaas]
Spelen in Kazernestraat naast oude spoorwegberm
dinsdag 06 mei
SINT-NIKLAAS - De grasvlakte op het einde van de Kazernestraat is omgetoverd tot een avontuurlijke speelplek voor de kinderen en een ontmoetingsplaats voor de bewoners.
Sint-Niklaas heeft 41 speelpleinen in de stad zelf en in de deelgemeenten. De jongste telg, die zaterdag officieel in gebruik genomen werd, is iets speciaals geworden.
‘Hier hebben we geen traditionele speeltuin maar wel een avontuurlijke ‘speelspot’ aangelegd’, zegt schepen van Jeugd Wout De Meester (Groen).
Het is een plek met een verhaal geworden. Het Nederlandse studiebureau DonkerGroen heeft de inrichting van de speelspot zo aangepakt dat die verwijst naar de oude spoorwegberm – bekend als de Mechelen-Terneuzenwegel – die er net naast loopt en die een druk gebruikt fietspad is tussen Hulst en Sint-Niklaas.
Er werden geen traditionele speeltuigen geïnstalleerd. In het landschap liggen een aantal zogezegd ontspoorde treinwagons met daarrond een avontuurlijk parcours. Er staan fruitbomen, de bloemenweide is ingezaaid, je hebt er een graspad, een speelheuvel, een boomstambrug en overal is er aangepaste beplanting die tegen een stootje van het jonge volkje kan.
Terwijl de kinderen ravotten, kunnen de ouders en grootouders verpozen op de bankjes. Die zullen ongetwijfeld snel ook een ontmoetingsplaats worden voor de inwoners.
De aanleg van de speelspot kostte 60.000 euro.
De speelspot is te bereiken via de Kazernestraat of vanaf Driekoningen op de Mechelen-Terneuzenwegel.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140505_01092697
Speelspot Kazernestraat zal klaar zijn tegen april
Ontspoorde trein is prachtig speelterrein
donderdag 23 januari 2014
SINT-NIKLAAS - De grasvlakte tussen de Kazernestraat en de Mechelen-Terneuzenwegel wordt binnenkort omgetoverd tot een avontuurlijke speelspot voor de kinderen en een ontmoetingsplaats voor de bewoners.
De Stad heeft nu veertig speelpleinen in de stad zelf en de deelgemeenten. De jongste telg, aan het einde van de Kazernestraat naast de oude spoorwegberm van de lijn Mechelen - Terneuzen, belooft iets speciaal te worden. Daar wordt de grasvlakte omgevormd tot een avontuurlijk speelplein, of speelspot zoals schepen van Jeugd Wout De Meester (Groen) en Tim De Brabander, deskundige van de jeugddienst, het graag noemen. Het Nederlands studiebureau DonkerGroen heeft een schetsontwerp gemaakt voor de inrichting van de speelspot en dat werd gisteren voorgesteld aan de buurtbewoners. ‘Deze plek heeft een verhaal,’ zeggen de ontwerpers van DonkerGroen. ‘En dat verhaal willen we leesbaar maken in het landschap. Daarom hebben we gekozen om geen traditionele speeltuigen te plaatsen, want die vind je overal.’
Het ontwerp was erg origineel. In het landschap liggen een aantal ontspoorde treinwagons met daarrond een avontuurlijk parcours. Er staan fruitbomen, een bloemenweide, een graspad, een speelheuvel, een boomstambrug en aangepaste beplanting. Terwijl de kinderen ravotten kunnen de ouders en grootouders verpozen op de bankjes, en die zullen ongetwijfeld snel ook een ontmoetingsplaats worden voor de inwoners. Het budget voor de speelspot is 60.000 euro
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140122_00942956
Deze "speelspot" maakt deel uit van een groter project waarbij de voormalige spoorlijn als "belevingslint" zal worden uitgewerkt:
Deze zomer start het project ‘een speelspot aan de Kazernestraat’. Het stadsbestuur zette het licht op groen voor het ontwerp en de inrichting van een speelse passageplek in de groenzone tussen de Mechelen-Terneuzenwegel en de Kazernestraat. Meteen een eerste stap om de buurt uit te bouwen als een stapsteen in het speelweefsel van de stad.
Het actieplan speelweefsel kiest resoluut voor de inrichting van nieuwe plekken voor kinderen en jongeren. De analyse van het bestaande speelweefsel stipte verschillende stadswijken aan als speelkansarm. De uitdaging bestaat er dan ook in deze wijken te injecteren met afdoende speelkansen. Vaak betekent dat in de eerste plaats voldoende, goed ingerichte, open ruimte voorzien.
Voor de Gazometerwijk en de Driekoningenwijk vormt de groene ruimte aan de fietswegel, vrijgekomen na de inrichting van het bedrijventerrein Metalunion, op korte termijn alvast een opportuniteit om aan speel – en ontmoetingsruimte te winnen.
Een passend creatief met inspraak van de buurt
Eind vorig jaar werden de plannen van het stadsbestuur een eerste keer bij de buurtbewoners afgetoetst. Met hun insteek kan het ontwerpbureau deze zomer aan de slag. De lat ligt hoog: een sterk en creatief totaalontwerp, aangepast aan de omgeving en de draagkracht van het terrein. Enkele referentiebeelden moeten die ambitie duidelijk maken (zie bijlage). Het stadsbestuur schreef ook voor het eerst een luik inspraak in de aanbestedingsvoorwaarden in. De opdrachthouder is zo verplicht het voorontwerp dit najaar tussentijds bij de buurtbewoners af te toetsen.
Naar een belevingsvolle en zachte verbindingsas
Het actieplan speelweefsel ziet de hele Mechelen-Terneuzenwegel op lange termijn opgeladen als een belevingsvol landschapslint. Het project aan de Kazernestraat, ontwerp en uitvoering samen goed voor een investering van 60.000 EUR, is daarom voorbeeldstellend. In de toekomst kunnen passageplekken als deze, strategisch gelegen, deze functie extra in de verf zetten. Met de uitbreiding van de Clementwijk zal de oude spoorwegbeding immers nog beter gevonden worden als groene verbindingsas.
http://www.sint-niklaas.be/nieuws/een-speelspot-voor-de-kazernestraat-0
Doortrekking fietspad in de Clingse bossen [Hulst]
Jurgen a écrit:Je vais faire en néerlandais:
Het fietspad stopt eigenlijk op de grens met Nederland. Daar ga je een stukje naar rechts over een bosweg om uiteindelijk nog een klein stukje op het oude spoorwegtracé te fietsen tot aan de Molenstraat. Daar staat nog een infobordje over de spoorlijn. Dan fiets je nog een stukje naast de spoorwegbedding en verlies je ze uiteindelijk uit het oog.
De spoorlijn zelf gaat vanaf de Grote Kreekweg in een grote boog naar links om uiteindelijk in de Abdsdaalweg uit te komen tot aan het stationsplein waar nog een oude goederenloods staat. Dit was op het moment dat ik erlangs fietste een restaurant.
Belangrijke wijziging op Nederlands grondgebied:
Opening nieuw fietspad bos Clinge
09-04-2015
CLINGE - In de Clingse bossen is een fietspad aangelegd op het tracé van de voormalige spoorbaan Terneuzen-Mechelen. Dit fietspad, Klingspoor genaamd, wordt op zaterdag 11 april 2015 om 14.00 uur feestelijk geopend.
De spoorbaan Terneuzen-Mechelen had haar station in Hulst; daar waar nu Brasserie De Halve Maan is gevestigd. Vanaf daar liep de spoorlijn met een grote boog richting de Groote Kreekweg. Daar is in 2013 de voormalige spoorwegovergang terug in beeld gebracht. De spoorbaan vervolgde haar tracé in een rechte lijn langs de Waterstraat naar de Molenstraat. Daar gaat de voormalige spoorbaan de Clingse bossen in, richting de Belgische grens. Het is op dit stuk in de Clingse bossen dat het fietspad is aangelegd.
Door de aanleg van het fietspad wordt een stukje historie weer zichtbaar en wordt een mooie fietsverbinding tussen Hulst en België gecreëerd. De opening vindt plaats om 14.00 uur in de Clingse bossen – aan de zijde van de Buitenstraat te De Klinge (nabij de voetbalvelden). Na een verwelkoming door schepen Marita Meul van de gemeente Sint-Gillis-Waas, volgen een drie korte toespraken door resp. wethouder Diana van Damme-Fassaert en burgemeester Jan-Frans Mulder van de gemeente Hulst en door burgemeester Chris Lippens van de gemeente Sint-Gillis-Waas. De speeches worden afgewisseld met liederen door het zangkoor Sint-Cecilia. Vervolgens wordt het informatiebord over het Klingspoor onthuld.
Iedereen wordt uitgenodigd om met een versierde fiets naar de opening te komen. De fietsen moeten worden versierd in één van de volgende vier thema’s: spoor, grens, klompen of natuur. Rond 15.00 uur vind de jurering van de fietsen plaats. De drie origineelste creaties vallen in de prijzen. De prijsuitreiking is voorzien om 16.00 uur.
Naast de opening van het Klingspoor worden tijdens deze feestelijke happening ook het Klompenpad en de boerengolf ingehuldigd. Dit alles gebeurt onder begeleiding van gidsen.
http://www.zeeuwseregio.nl/Archief/Alles/p/detail/10110/Opening+nieuw+fietspad+bos+Clinge.html
Opening fietspad in de Clingse bossen [Hulst]
Fietspad door Clingse Bossen feestelijk in gebruik genomen
12 april 2015
DE KLINGE - Het was een stuk kouder dan een dag eerder én het kon elk moment gaan regenen, dus waren zaterdag niet alle Vlaamse en Nederlandse bestuurders op de fiets naar de opening van het fietspad door de Clingse Bossen gekomen.
De stoet hoogwaardigheidsbekleders liep daarom maar een stukje over het nieuwe pad op Nederlands grondgebied. "Op het fietspad mag tenslotte ook worden gewandeld", stelde schepen van toerisme Marita Meul van Sint-Gillis-Waas. Met burgemeester Chris Lippens van Sint-Gillis-Waas, zijn collega Jan-Frans Mulder van Hulst, die diezelfde morgen al wel op de fiets over het nieuwe pad naar de plechtigheid voor de Dodendraad was gekomen, en wethouder Diana van Damme van Hulst stak Meul de loftrompet over het nieuwe fietspad.
Gezamenlijke inspanning van beide grensgemeenten maakt het sinds kort mogelijk om van Sint-Niklaas naar Hulst te fietsen over het tracé van de voormalige spoorlijn Terneuzen-Mechelen. Vanaf Sint-Niklaas naar De Klinge liep al langer een fiets- en wandelpad. Dat rijwielpad is nu doorgetrokken door de Clingse Bossen, waar een 'natuurlijk', enigszins verhard pad is aangelegd. "Dat is mooi strak en glad en rijdt prima. De Belgen noemen het zelfs een autostrada", lachte Mulder.
De burgemeester gaf toe dat er nog geen echt fietspad, dat ook over het voormalige spoortraject zou moeten gaan, tussen de Clingse Bossen en het centrum van Hulst ligt. "Dat is een wens, waaraan we blijven werken. Maar je kunt als je vanaf De Klinge de bossen uitkomt op de fiets nu ook al mooi via de Waterstraat tot aan het stadshart komen."
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/fietspad-door-clingse-bossen-feestelijk-in-gebruik-genomen-1.4853099
Nieuw fietspad dwars door de Clingse Bossen
De Clingse Bossen, eigendom van waterwinbedrijf Evides en in beheer bij Het Zeeuwse Landschap, is een van onze drukst bezochte gebieden. Het Zeeuwse Landschap richt haar beheer op het behouden en versterken van de natuurwaarden maar besteedt veel aandacht aan allerlei voorzieningen, zodat bezoekers het gebied optimaal kunnen beleven. Zo zijn er o.a. gemarkeerde wandelroutes, je kunt er trimmen, paardrijden en mountainbiken, er zijn hondenlosloopgebieden en er is een deel ingericht als speelbos.
Aan deze voorzieningen is dankzij de gemeente Hulst onlangs een nieuw fietspad toegevoegd. Het fietspad is aangelegd op het tracé van de oude spoorlijn Terneuzen-Mechelen en loopt dwars door het waterwingebied. Door de aanleg van het fietspad wordt een stukje historie weer zichtbaar en is een mooie fietsverbinding tussen Hulst en België gecreëerd.
De aanleg van het fietspad heeft helaas wat overlast aan de omgeving en schade aan andere paden veroorzaakt. Dat was jammer genoeg niet te vermijden. Nog niet alles is opgeruimd, dat zal de komende tijd gebeuren.
Het fietspad is op 11 april feestelijk in gebruik genomen, tegelijk met de presentatie van een belevenissenparcours van Klingspoor, gericht op erfgoed in de grensstrook bij De Klinge.
http://www.hetzeeuwselandschap.nl/nieuws/nieuw-fietspad-dwars-door-de-clingse-bossen
http://www.evides.nl/Actueel/Nieuws/Paginas/Nieuw-fietspad-door-waterwingebied-Clinge-Sint-Jansteen.aspx
Re: Fietspad De Klinge-Sint-Niklaas aan facelift toe
velo-ravel.net a écrit:Gazet van Antwerpen 24/04/2015 Bladzijde 26
Eind maart kaartte N-VA-gemeenteraadslid Cool de belabberde staat van het fietspad op Belgisch grondgebied al aan:
6 april 2015
Nalatigheid onderhoud deelgemeente De Klinge
Sint-Gillis-Waas, 31/03/2015
Aan de voorzitter van de gemeenteraadscommissie,
Geachte,
Ik zou op het einde van de commissie een paar vragen willen stellen.
(...)
En als laatste punt, ik heb gelezen dat er feestelijkheden zijn op 11 April aan “Klingspoor” in verband met de Dodendraad en inhuldiging fietspad “dwars door de Clingse bossen”. De burgemeester van Hulst is uitgenodigd.
Ik had op de vorige commissie al een opmerking gemaakt dat het fietspad aan “Klingspoor” net voor de Nederlandse grens volledig is uitgehold en bij regenweer momenteel een echt modderpad is.
Tot op heden is daar nog niets aan verholpen. Dus wanneer het zo blijft en er wordt regen voorspeld voor 11 April, verwittig dan de delegatie uit Hulst dat ze hun laarzen meebrengen. Ze zullen ze nodig hebben op het moment dat ze de grens overschrijden.
We wachten af en zullen zien of het CD&V gemeentebestuur deze zaken zal ernstig nemen, en maatregelen zal treffen. We zullen het nauwkeurig opvolgen.
Hoogachtend,
Tom Cool, gemeenteraadslid voor N-VA.
http://sint-gillis-waas.n-va.be/citaten/nalatigheden-bij-onderhoud-gemeente
België:
Nederland:
Re: Fietspad De Klinge-Sint-Niklaas aan facelift toe
DE KLINGE
04/05/2015
STRENGE RICHTLIJNEN NATUUR & BOS BEMOEILIJKEN ONDERHOUD KLINGSPOOR
Fietssnelweg slibt langzaam dicht
De fietssnelweg tussen Sint-Niklaas en Hulst is ter hoogte van De Klinge niet meer dan een boswegel meer. Het regenwater blijft er staan en twee fietsers kunnen elkaar niet kruisen. Bij de gemeente regent het klachten, maar ze mogen niks ondernemen omdat een deel van het traject door natuurgebied loopt. Er wordt nu hulp gevraagd aan de provincie om te bemiddelen bij Natuur & Bos.
In de Clingse bossen, op Nederlands grondgebied, werd onlangs een fietspad aangelegd op het tracé van de voormalige spoorlijn Terneuzen-Mechelen. Dit fietspad, Klingspoor genaamd, vormt nu een veilige en aantrekkelijke fietsverbinding van en naar Hulst. Het contrast met het fietspad op Belgisch grondgebied is groot. "Op Nederlands grondgebied ligt er nu een ruim en mooi fietspad, maar bij ons is de fietsroute enorm smal", zegt burgemeester Chris Lippens (CD&V).
Bermen afdekken
Volgens schepen van Openbare Werken Egide Vonck (CD&V) zijn de aanpalende natuurgebieden van het Stropersbos de oorzaak van alle ellende. "De richtlijnen van Natuur & Bos zijn heel streng", legt hij uit. "Als we het fietspad willen nivelleren met zand moeten we de bermen afdekken met plastic zodat er zeker geen planten beschadigd worden. Dat is onbegonnen werk waardoor de bermen steeds verder richting fietspad opschuiven. Op Nederlands grondgebied, dat nochtans ook door natuurgebied loopt, kon men probleemloos een fietsautostrade aanleggen van 2,2 meter breed terwijl ons fietspad amper nog een halve meter breed is. Doordat we niet aan de bermen mogen raken, holt het fietspad verder uit en blijft er water staan in het midden. Als het regent, lijkt het soms meer een beek dan een fietspad. We krijgen heel wat klachten en ik ben zeker bereid om zo snel mogelijk te handelen, maar ik ga er wel niet voor in de cel zitten", lacht Vonck.
Sint-Gillis-Waas vraagt nu hulp aan het provinciebestuur om naar aanleiding van het project 'Fietssnelwegen Oost-Vlaanderen', het spoorwegpad tussen deelgemeente De Klinge en stad Sint-Niklaas een opknapbeurt te geven. "De mensen appreciëren de fietssnelwegen omwille van het comfort en het rechtlijnige, ononderbroken en veilige traject", zegt burgemeester Chris Lippens (CD&V). "Ook ons spoorwegpad biedt vele kilometers fietsplezier. De deputatie heeft eind vorig jaar besloten om prioritair werk te maken van een veilig fietsroutenetwerk doorheen de provincie. Daarom dat we opnieuw de aandacht vestigen op een opwaardering van de fietsroute langs het spoorwegpad." Eind deze maand staat er een onderhoud gepland met gedeputeerde Peter Hertog waarop Lippens samen met mobiliteitsambtenaar Chris Rottier het dossier zal bespreken.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-sint-gillis-waas/fietssnelweg-slibt-langzaam-dicht-a2307884/
Opwaardering in zicht [De Klinge]
DE KLINGE
14/07/2015
Fietspad langs Stropersbos wordt fietssnelweg
De provincie gaat werk maken van een opwaardering van het fietspad langs het Stropersbos en wil er een 'fietssnelweg' van maken. Ze gaat hiermee in op een vraag van de gemeente Sint-Gillis-Waas. Het fietspad op de oude spoorzate tussen Sint-Niklaas en Hulst is ter hoogte van het Stropersbos in De Klinge niet meer dan een boswegel waar het regenwater blijft staan en twee fietsers elkaar niet kunnen passeren. Bij de gemeente regent het klachten, maar ze mogen niks ondernemen omdat een traject van twee kilometer door natuurgebied loopt en de bermen er beschermd zijn. "Omwille van natuurwaarden kon asfaltering in het Stropersbos niet", zegt gedeputeerde Peter Hertog. "Het fietspad sloot vroeger op de landsgrens aan op boswegels in Nederland. Daar is verandering in gekomen aan Nederlandse zijde. Onze noorderburen hebben namelijk een nieuw en breed fietspad aangelegd. Daarom hebben we beslist deze route nu te erkennen als fietssnelweg." De provincie zat recent samen met het Agentschap Natuur en Bos. Het agentschap kan zich vinden in een opwaardering van dit fietspad tot 'fietssnelweg', met onder meer een nieuwe verharding en een verdubbeling van de breedte naar 3 meter. Er zullen wel voorwaarden opgelegd worden op vlak van materiaalgebruik en in de boszone zal ook geen verlichting mogelijk zijn. De provincie hoopt dat de plannen nog dit jaar afgerond kunnen worden waarna de vergunning en aanbesteding kan volgen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-sint-gillis-waas/fietspad-langs-stropersbos-wordt-fietssnelweg-a2393612/
Re: L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
Quelques images de l'ancienne gare frontière:
Promenades au Stropersbos, juste avant la frontière
Promenades au Stropersbos, juste avant la frontière
Staat van het pad?
joverwimp a écrit:Quelques images de l'ancienne gare frontière:
't Begint altijd bij me te kriebelen als ik dergelijke mooie, uitnodigende foto's zie!
In welke staat verkeert het Belgische gedeelte van het fietspad? Werd het ondertussen al verbreed en vernieuwd?
Re: L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
het fietspad leek me in behoorlijke staat
maar heb er eigenlijk niet op gelet of het verbreed was
maar heb er eigenlijk niet op gelet of het verbreed was
Re: Fietspad De Klinge-Sint-Niklaas aan facelift toe
Akkoord voor verbreding fietspad langs Stropersbos
13 januari 2018
SINT-GILLIS-WAAS Er is een doorbraak voor de verbreding van het fietspad op de oude spoorweg tussen Sint-Niklaas en Hulst.
“Ter hoogte van Het Kalf en De Klinge is het fietspad al een tijd in zeer slechte staat”, zegt Vlaams parlementslid Koen Daniëls (N-VA). Er zijn grote putten, grote plassen en opgestuwde stukken. Bovendien is het fietspad er op sommige plaatsen zo smal dat fietsers elkaar amper nog kunnen kruisen.”
Akkoord gevonden
Bij de gemeente regent het klachten maar ze mogen niks ondernemen omdat een traject van twee kilometer door natuurgebied loopt en de bermen er beschermd zijn. Omwille van natuurwaarden is er geen asfaltering toegestaan. Daniëls peilde bij minister Schauvliege (CD&V) naar een stand van zaken. Volgens de minister is er met het Agentschap voor Natuur en Bos een akkoord gevonden om het fietspad te verbreden tot 3 meter en een verharding te ontwikkelen die voldoende vlot fietst, waterdoorlatend is én duurzaam is in stabiliteit. Het zal bestaan uit een speciaal mengsel van 50 procent kalksteenslag en 50 procent baksteenpuin dat samen wordt gehouden met een gemodificeerd bindmiddel. Er zal ook worden gewaakt om de bomen maximaal te behouden. Verlichting kan echter niet voorzien worden omwille van het landschap en de fauna en flora langsheen het fietspad. “Positief is ook de erkenning als fietssnelweg waardoor de kosten voor de heraanleg volledig zullen gedragen worden door Vlaanderen en de provincie”, weet Daniëls.
https://www.hln.be/regio/sint-gillis-waas/akkoord-voor-verbreding-fietspad-langs-stropersbos~a8cdf46e
GROEN LICHT VOOR HERAANLEG FIETSSNELWEG F411 DOOR STROPERSBOS
http://www.goldiesradio.be/regionaal-nieuws/groen-licht-voor-heraanleg-fietssnelweg-f411-door-stropersbos
SINT-GILLIS-WAAS. De Vlaamse overheid heeft eindelijk het plan goedgekeurd voor de heraanleg van de fietssnelweg op de oude spoorwegbedding Mechelen-Terneuzen. De fietssnelweg verbindt Sint-Niklaas met Hulst (NL). Het fietspad is aan het herstelling toe. Bovendien vraagt de gemeente Sint-Gillis-Waas al jaren om een verbreding van het fietspad. Het fietspad zal verbreed worden tot 3 meter en krijgt een verharding van een mengeling van baksteenpuin en kalksteenslag, zonder bitumen en met een natuurlijk uitzicht. De waardevolle eiken langs het traject kunnen blijven staan. De provincie hoopt nog dit jaar met de werken te kunnen starten.
Het fietspad op de oude spoorwegbedding, alias fietssnelweg F411, is een van de oudste en populairste fietspaden in het Oost-Vlaamse fietssnelwegennet. Dagelijks maken honderden fietsers gebruik van dit fietspad, zowel voor verplaatsingen naar de school of naar het werk als voor recreatieve verplaatsingen. (mb)
‘Boswegel’ wordt volwaardige fietssnelweg PROVINCIE TREKT HALF MILJOEN EURO UIT VOOR HERAANLEG
https://www.hln.be/regio/sint-gillis-waas/-boswegel-wordt-volwaardige-fietssnelweg~a3cfa734/
De provincie trekt een half miljoen euro uit om nog dit jaar de fietssnelweg F411 door het Stropersbos heraan te leggen over een afstand van meer dan drie kilometer. De fietsverbinding is enorm populair, maar op sommige plaatsen lijkt het meer op een boswegel dan een fietssnelweg. Fietsers kunnen elkaar soms amper kruisen. De fietssnelweg wordt nu verbreed tot drie meter en op een ecologisch verantwoorde manier verhard.
Er zijn al vele jaren klachten over de fietssnelweg tussen de wijk ’t Kalf en de Nederlandse grens. Over een traject van enkele kilometers loopt de oude spoorzate langsheen het natuurgebied Stropersbos, waar de bermen beschermd zijn en er geen verharding is toegelaten. De sintelverharding - een restant van de vroegere spoorwegbedding - is onvoldoende robuust en dat leidt tot spoorvorming en plassen. Bovendien is het fietspad er op sommige plaatsen zo smal geworden dat fietsers elkaar amper nog kunnen kruisen. De gemeente drong daarom al lange tijd aan op een heraanleg, maar het duurde een hele tijd vooraleer er een akkoord kon bereikt worden met het Agentschap voor Natuur en Bos.
Natuurwaarden
“De vraag naar een comfortabel fietspad moest nauwlettend worden afgewogen tegen de zorg voor de natuurwaarden”, legt gedeputeerde Peter Hertog, bevoegd voor mobiliteit, uit. “Om die reden mag er trouwens ook geen verlichting worden geplaatst. Afgelopen maandag heeft ook de Regionale Mobiliteitscommissie groen licht gegeven. Daarmee is de laatste horde genomen. De fietssnelweg zal binnenkort verbreed worden tot drie meter, waardoor fietsers elkaar probleemloos kunnen kruisen, ook als ze met twee naast elkaar rijden. Voor de verharding kiezen we een mengeling van baksteenpuin en kalksteenslag, zonder bitumen en met een natuurlijk uitzicht. Bovendien wordt de fietsweg zo aangelegd dat de waardevolle eiken langs het traject kunnen blijven staan. Binnenkort zal de provincie voor dit ontwerp een bouwaanvraag indienen, zodat we de heraanleg van fietssnelweg F411 nog dit jaar kunnen realiseren. Er is een budget van 580.000 euro voorzien en de aannemer moet de klus op 50 werkdagen kunnen klaren.”
Lang aangedrongen
Burgemeester Chris Lippens is tevreden met deze doorbraak. “We drongen inderdaad al lang aan op de verbreding en de vernieuwing van deze veelgebruikte fietsweg. Op Nederlands grondgebied werd de fietsverbinding al verbreed en verbeterd en dus klonk de roep bij gebruikers steeds groter om ook het deel op ons grondgebied aan te pakken.”
De fietssnelweg F411 verbindt Sint-Niklaas met Hulst op de vroegere bedding van de spoorweg Mechelen-Terneuzen. De F411 is één van de oudste en meest populaire schakels in het Oost-Vlaamse fietssnelwegennet. Dagelijks maken honderden fietsers gebruik van dit fietspad, zowel voor verplaatsingen naar de school of naar het werk. In het weekend ligt het gebruik nog een pak hoger door recreatieve fietsers.
Gedeputeerde Hertog wil op termijn ook de fietssnelweg op grondgebied Sint-Niklaas verbreden.
”Maar dat is minder dringend, omdat hier wel al asfalt ligt en het fietspad breed genoeg is om elkaar te kruisen. We hebben eerst nog andere prioriteiten. Onze provincie telt zo’n 600 kilometer aan fietssnelwegen waarvan tweederde goed berijdbaar zijn. Elk jaar is er budget om zo’n 20 kilometer aan te pakken. Mits een eindsprintje moet het lukken om tegen 2025 met het hele fietsnetwerk klaar te zijn.”
Heraanleg van de fietssnelweg F411 door het Stropersbos in Sint-Gillis-Waas kan van start gaan
https://pers.oost-vlaanderen.be/heraanleg-van-de-fietssnelweg-f411-door-het-stropersbos-in-sint-gillis-waas-kan-van-start-gaan
Dinsdag 20 februari 2018 — De vernieuwing van de fietssnelweg ter hoogte van het Stropersbos dringt zich al meerdere jaren op. Op 19 februari 2018 keurde de kwaliteitsadviseur van de Vlaamse overheid het plan voor de heraanleg van het fietspad goed op de Regionale Mobiliteitscommissie. De laatste horde werd dus genomen en de aanleg kan nu voorbereid worden.
Gedeputeerde Peter Hertog, bevoegd voor mobiliteit: “De fietssnelweg zal verbreed worden tot 3 meter, waardoor fietsers elkaar probleemloos kunnen kruisen, ook als ze met twee naast elkaar rijden. Voor de verharding kiezen we een mengeling van baksteenpuin en kalksteenslag, zonder bitumen en met een natuurlijk uitzicht. Bovendien wordt de fietsweg zo aangelegd dat de waardevolle eiken langs het traject kunnen blijven staan. Binnenkort zal de Provincie voor dit ontwerp een bouwaanvraag indienen, zodat we de heraanleg van fietssnelweg F411 hopelijk nog dit jaar kunnen realiseren.”
Burgemeester Chris Lippens van Sint-Gillis-Waas is alvast bijzonder tevreden met deze doorbraak: “De gemeente drong reeds lang aan op de verbreding en de vernieuwing van deze veelgebruikte fietsweg. Na de doortrekking van het fietspad op Nederlands grondgebied werd de roep om een vernieuwd en verbeterd fietspad alleen maar groter. We zijn blij dat alle betrokken diensten vandaag een akkoord bereikt hebben en we kijken vol verwachting uit naar de realisatie van dit project.”
Fietssnelweg F411 verbindt Sint-Niklaas met Hulst op de vroegere bedding van de spoorweg Mechelen-Terneuzen. De F411 is één van de oudste en meest populaire schakels in het Oost-Vlaamse fietssnelwegennet: dagelijks maken honderden fietsers gebruik van dit fietspad, zowel voor verplaatsingen naar de school of naar het werk als voor meer recreatieve verplaatsingen.
De vernieuwing van de fietssnelweg ter hoogte van het Stropersbos dringt zich al meerdere jaren op. De sintelverharding - een restant van de vroegere spoorwegbedding - is onvoldoende robuust en dat leidt tot spoorvorming en plassen. Daarnaast is het fietspad te smal geworden om het toenemend aantal gebruikers comfortabel te laten fietsen. De vraag van de fietsers naar een solide en comfortabel fietspad moest echter nauwlettend worden afgewogen tegen de zorg voor de aanwezige natuur- en erfgoedwaarden.
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» F411 Fietssnelweg Sint-Niklaas - Hulst
» L054 Sint-Niklaas - Mechelen (L54) ('fiets-o-strade' 4) Fietssnelweg F18
» L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
» F018 Fietssnelweg Mechelen - Sint-Niklaas (Fietssnelweg F18)
» F043 Aalst-Sint Niklaas (Fietssnelweg F43)
» L054 Sint-Niklaas - Mechelen (L54) ('fiets-o-strade' 4) Fietssnelweg F18
» L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
» F018 Fietssnelweg Mechelen - Sint-Niklaas (Fietssnelweg F18)
» F043 Aalst-Sint Niklaas (Fietssnelweg F43)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum