L082 Fietsweg Burst - Erpe-Mere (L82) Fietsnelweg F414
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
L082 Fietsweg Burst - Erpe-Mere (L82) Fietsnelweg F414
440.000 euro voor fietspad langs spoorweg
ZATERDAG 15 OKTOBER 2011
BURST - De aanleg van een fietspad langs de spoorlijn L82 tussen het station in Burst en de Bosstraat in Erpe-Mere zal 440.256 euro kosten. Dat blijkt uit het ontwerp dat door de provincieraad goedgekeurd werd. Het fietspad wordt uitgevoerd in een betonverharding over een lengte van 2.935 meter.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DT3H4E76_2
Fietpad langs spoor tegen zomer 2012
donderdag 07 april 2011
Erpe-Mere - Het fietspad langs het scholierenlijntje Aalst-Burst zal tegen de zomer van 2012 deels klaar zijn. Dat belooft schepen van openbare werken Marleen Lambrecht (CD&V) van Erpe-Mere. "We hebben een overeenkomst met Infrabel waardoor we naast de spoorlijn tussen het station van Burst en de Bosstraat in Mere de ruimte naast het spoor kunnen gebruiken voor een vergoeding van 800 euro per jaar. Met de financiële steun van de gemeente zullen we er een 2,5 meter breed betonnen fietspad aanleggen. Uit veiligheidsoverwegingen zal naast de spoorlijn ook een afsluiting geplaatst worden."
http://www.webnieuwserpemerelede.be/index.php/201104076696/Erpe-Mere/Fietpad-langs-spoor-tegen-zomer-2012.html
Re: L082 Fietsweg Burst - Erpe-Mere (L82) Fietsnelweg F414
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLELE_20120308_008
Erpe-Mere: LAF spoorlijn L82 tussen Burst en Bosstraat. Aannemer BVBA Lievens - Sint-Lievens-Houtem, voor de som van 443 333,47 EUR, inclusief btw.
Aanleg spoorwegfietspad start in april
VRIJDAG 02 MAART 2012, 03U00
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AM3MULU9
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AM3MULU9
ERPE-MERE - De aanleg van een nieuw fietspad langs spoorlijn 82 van Burst naar Mere kan al in april van start gaan. Dat maakte schepen van Openbare Werken Marleen Lambrecht bekend.
‘Als alles volgens plan verloopt, zal het pad klaar zijn tegen de zomervakantie', zegt de schepen. De gemeente Erpe-Mere keurde deze week een bezettingsvergoeding goed voor 900 vierkante meter grond van de NMBS-holding voor een jaarlijks bedrag van 594 euro. Daarmee is er definitief groen licht voor de realisatie van een drie kilometer lang betonnen fietspad van 2,5 meter breed tussen de Ninovestraat in Burst en de Spoorwegstraat in Mere. Fietsers kunnen dan over die afstand de gevaarlijke Oudenaardsesteenweg vermijden.
Het gemeentebestuur moest daarvoor wel akkoord gaan met de sluiting van drie overwegen. Twee ervan zijn voetgangersoverwegen die niet intensief gebruikt worden: een op de Dries in Bambrugge en een in de Spoorwegstraat in Mere. De sluiting van een derde overweg op de Lindekouter in Bambrugge zou iets meer impact hebben op het verkeer maar een alternatieve langsweg tussen de Lindekouter en de Beekstraat zal het probleem beperken. ‘Bovendien kregen we de zekerheid dat de bedreigde overwegen in de Zadelweg en de Beekstraat niet worden geschrapt,' zegt de schepen. ‘Ze worden zelfs uitgerust met slagbomen
Het nieuwe fietspad kost ongeveer 500.000 euro, ten laste van de provincie.
Re: L082 Fietsweg Burst - Erpe-Mere (L82) Fietsnelweg F414
MOGELIJKHEID TOT VERDERE UITBREIDING NAAR WACHTBEKKEN ERPE WORDT BEKEKEN
Het fietspad naast de spoorweg Burst-Mere krijgt vorm
ZATERDAG 18 AUGUSTUS 2012
ERPE-MERE - Het fietspad naast de spoorweg Burst-Mere krijgt vorm. De betonlaag is al aangelegd van Burst tot in Bambrugge.
In eerste instantie zal het pad eindigen in de Spoorwegstraat te Mere. Gemeenteraadslid Dries Hostens (CD&V) is in de wolken over de snelle uitvoering, maar wijst erop dat het moeilijk wordt om het pad door te trekken tot in Aalst. "In de nieuwe wijk aan de Jozef De somerlaan zijn er enkele tuintjes die raken aan de spoorweg en dus geen ruimte laten om een pad ernaast te leggen. Dan zouden er onteigeningen moeten gebeuren, maar dat is volgens de CD&V geen optie".
Wachtbekken
Daarom heeft Dries Hostens op de laatste verkeerscommissie het voorstel gelanceerd om het fietspad door te trekken doorheen het wachtbekken tussen de Loskade en de Rooseveltlaan in Erpe. “De reacties zijn enthousiast. Naast de autoweg in de Loskade begint er een weg, die als karrespoor heeft gediend en deze loopt tot in Erpe” “Nu is er in het wachtbekken voorlopig een wandelweg aangelegd, maar het zou nuttig zijn om deze weg duurzamer en steviger te maken” aldus Dries Hostens. "Dan is er ook een fietspad van Burst tot in Erpe, dat ook makkelijk kan doorgetrokken worden tot in Maal. Immers, de verharde veldweg tussen de Grote Zadelweg en Achtermaal is nu moeilijk berijdbaar met een gewone fiets. En toch hoort deze weg tot het fietsknooppuntennetwerk van Scheldeland (tussen punt 23 en 20)".
Hostens wijst erop dat schepen Marleen Lambrecht goed werk heeft geleverd om het aantal fietspaden te verruimen, maar zegt dat er nog werk aan de winkel is. Zo ligt het voorstel van de trage wegen nog op tafel. Bovendien heeft burgemeester De Waele nog zijn voorstel op zak om de aardeweg tussen de Koebrug en Nerenbroek als fietspad aan te leggen. “Ook dat project is heel zinnig”, vindt Dries Hostens. “Er komt nog veel op ons af."
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLJCO_20120818_002
Prolongement?
Eerste deel veilige fietsverbinding zo goed als klaar
‘Fietspad makkelijk door te trekken van Burst tot Aalst'
vrijdag 24 augustus 2012
Volgens Dries Hostens kan het fietspad tussen Burst en Mere, dan nu zo goed als klaar is, met weinig extra middelen doorgetrokken worden tot Erpe en eventueel verder tot in Aalst.
ERPE-MERE/AALST - Het vrijliggend fietspad van de Ninovestraat in Burst tot de Spoorwegstraat in Mere is - op wat afwerking na - klaar. 'Maar het hoeft geen eindpunt te zijn’, zegt gemeenteraadslid Dries Hostens die een voorstel lanceert om het fietspad met weinig kosten door te trekken tot Aalst.
Vorig jaar kwamen de gemeente Erpe-Mere, het Oost-Vlaams provinciebestuur en de NMBS-holding overeen om een alternatieve fietsverbinding te realiseren tussen Burst en Mere. In mei werd gestart met de aanleg van een 2,5 meter breed fietspad langs spoorlijn 82 over een afstand van ongeveer 2,5 kilometer en dat is nu zo goed als klaar. De verlichting moet nog worden aangelegd, evenals een paar aansluitingen en een picknickhoekje halfweg het traject ter hoogte van de Lindekouter. Gehoopt wordt dat het fietspad zo snel mogelijk opengesteld kan worden want vooral voor schoolgaande kinderen kan het een veilig alternatief bieden voor de drukke Oudenaardsesteenweg.
‘Maar mijns inziens hoeft de verbinding niet te eindigen in Mere’, zegt CD&V-gemeenteraadslid dries Hostens. Hij deed op de jongste verkeerscommissie het voorstel om het met weinig extra middelen door te trekken tot Erpe en eventueel verder tot in Aalst.
Het is altijd de bedoeling geweest van mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) om langs de spoorweglijn een aaneensluitende fietsverbinding te realiseren tussen Zottegem en Aalst maar dat lijkt op korte termijn niet mogelijk wegens ingrijpende onteigeningen en hoge kosten. ‘Het traject tussen Burst en Mere kon snel worden gerealiseerd omdat het fietspad er loopt op gronden van de NMBS,’ zegt Dries Hostens. Onteigeningen waren dus niet nodig. Als het traject volgens het oorspronkelijk plan wordt gerealiseerd, zijn er wel onteigeningen nodig, bijvoorbeeld in enekele tuintjes van de Jozef De Somerlaan, maar dat is volgens CD&V Erpe-Mere geen optie. ‘Om nog maar te zwijgen van grondgebied Aalst, waar nog meer onteigeningen nodig zijn’, weet Hostens.
Het raadslid lanceerde op de jongste verkeerscommissie een alternatief: ‘Met bijzonder weinig kosten kan het fietspad worden doorgetrokken via een voorlopige wandelweg die is aangelegd doorheen het wachtbekken tussen de Loskade en de Rooseveltlaan in Erpe. Enkel een bestaand karrenspoor dient verhard te worden.’ De CD&V-fractie van Erpe-Mere reageerde enthousiast en de suggestie wordt verder onderzocht.
Dries Hostens denkt nog verder: ‘Er loopt ook nog een veldweg parallel met de Merestraat en de Blauwbergstraat waardoor het fietspad uiteindelijk zou uitmonden in de Aalsterse Siesegemlaan, rechtover het ASZ. Op een wip van Aalst centrum dus.’ Hij hoopt dat de besturen van Erpe-Mere en Aalst daarover aan de vergadertafel gaan zitten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120823_00268090
Re: L082 Fietsweg Burst - Erpe-Mere (L82) Fietsnelweg F414
Victor (13) strijdt tegen afschaffing overweg
vrijdag 21 februari 2014
Victor (13) strijdt tegen afschaffing overwegBambrugge - De 13-jarige Victor Coppens van Dries in Bambrugge verzamelde met een petitie meer dan 150 handtekeningen tegen de afschaffing van een landelijke en onbewaakte spooroverweg op het wandelpad richting Burst achter zijn huis. “Ik vind het echt jammer dat die overweg gesloten is”, klinkt het. Victor is duidelijk boos op Infrabel.
“Ik wandelde vroeger altijd samen met mijn zus langs daar bij mijn opa en oma of mijn vrienden, maar dat kan nu niet meer”, vertelt hij. De spoorwegmaatschappij sloot na de voltooiing van het fietspad langs het spoor uit veiligheidsoverwegingen bijna alle onbewaakte spooroverwegen tussen Burst en Aalst af. Pas nadien werd een openbaar onderzoek gehouden en dat resulteerde in een massa bezwaren en een negatief advies van het gemeentebestuur.
Infrabel plooide echter niet en dreigde bij een heropening het fietspad af te sluiten. De patstelling is sinds kort compleet. Omwille van administratieve fouten moest het openbaar onderzoek overgedaan worden en het gemeentebestuur leek zinnens te plooien voor de eisen van Infrabel. “Omdat ik vind dat de spooroverweg terug open moet en ik graag in de natuur wandel, stelde ik een petitie op. Samen met mijn zus, en mijn vrienden Bjorn en Shani verzamelden we heel wat handtekeningen van mensen die ons steunen.”
Alle paperassen werden samen met een officieel bezwaarschrift ingeleverd bij het gemeentebestuur. Daar zal dinsdagavond tijdens de gemeenteraad een nieuw standpunt ingenomen worden. “Alvorens dat gebeurt proberen we vrijdag wel nog een compromis te vinden met Infrabel”, klinkt het alvast bij de gemeente. Victor hoopt in elk geval dat de beslissing teruggedraaid wordt. “Hier rijden uiteindelijk nauwelijks treinen en tijdens het weekend zelfs geen.” Over de omheining klimmen deed de knaap nog maar één keer, “maar toen was ik verstrooid en gehaast om bij mijn grootouders te raken”, vertelt hij.
http://www.webnieuwserpemerelede.be/index.php/2014022112389/Erpe-Mere/Victor-13-strijdt-tegen-afschaffing-overweg.html
Fermeture définitive
Overwegen afgeschaft
VRIJDAG 28 FEBRUARI 2014
ERPE-MERE - De CD&V/N-VA-meerderheid van Erpe-Mere legt zich neer bij de beslissing om drie overwegen van spoorweglijn 82 te sluiten. De overwegen liggen langs een fietspad dat anderhalf jaar geleden in gebruik werd genomen. De spoorwegmaatschappij vindt het te gevaarlijk dat er drie overwegen langs het fietstraject liggen. Eerder had het schepencollege verzet aangetekend tegen de sluiting van de overgangen, onder meer omdat de overgangen werden gebruikt door heel wat omwonenden. Infrabel sloot de overgangen al af nog voor een openbaar onderzoek werd georganiseerd. Nu legt de meerderheid zich neer bij het besluit van Infrabel, tot ongenoegen van oppositiepartijen Open VLD en SP.A.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140227_01001976
Mere - Aalst
Aalst wil fietsstad 2015 worden
15/10/2014
De stad Aalst wil volgend jaar een gooi doen naar de titel ‘Fietsstad 2015′.
In juni 2015 zal de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken voor de tweede keer een aantal Vlaamse steden en gemeenten die uitblinken door hun goed fietsbeleid in de bloemetjes zetten.
‘De stad Aalst investeerde de afgelopen reeds volop in fietsvriendelijke maatregelen en zal dit de komende jaren blijven doen’, zeggen schepenen Dylan Casaer (SD&P), schepen van Mobiliteit, en Ann Van de Steen (SD&P), schepen van Openbare Werken.
‘Dit lijkt ons dan ook de uitgelezen kans voor de stad Aalst om een gooi te doen naar de titel van ‘Fietsstad 2015’. Het schepencollege keurde de kandidatuur van Aalst goed’
De stad gaat enkele fietsgerichte acties ondernemen.
(...)
Voorts komt er een snelle fietsverbinding (‘fietsautostrade’) tussen Mere en Aalst met een fietstunnel onder de ring en nieuwe shortcut voor fietsverkeer.
http://www.goeiedag.be/aalst/2014/10/aalst-wil-fietsstad-2015-worden/
Aanleg tweede deel [Mere - Maal]
Tweede deel fietssnelweg sluit aan op tunnel Siesegemlaan
13 september 2018
ERPE-MERE - De Provincie Oost-Vlaanderen verlengt de fietssnelweg die momenteel van aan het station van Burst naast de spoorlijn van het scholierentreintje tot in Mere loopt.
Het tweede deel volgt niet langer de spoorweg, maar gaat vanuit de Spoorwegstraat langs de E40, achter de KMO-zone tot tegen de rechtstreekse spoorlijn Gent-Brussel, naar de Rooseveltlaan in Erpe en vervolgens voor de spoorwegbrug langs het Koekhamerstraatje verder naast de spoorweg om vlak voor het kerkhof via de Zadelweg naar Maal te gaan. De aanleg van dit traject, verlichting inbegrepen, zal 260.000 euro kosten. In een derde fase is het de bedoeling het fietspad ook in de andere richting langs het spoor door te trekken van Burst tot in Zottegem. Een timing daarvoor is nog niet gekend.
https://www.hln.be/regio/erpe-mere/tweede-deel-fietssnelweg-sluit-aan-op-tunnel-siesegemlaan~aadf04a2/
Aanleg Loskadestraat - station [Erpe-Mere]
Werken voor 1,4 kilometer extra fietssnelweg F414 tussen Burst en Aalst gestart: “Na deze zomer blijft nog 5,2 kilometer te gaan”
10 maart 2020
ERPE-MERE - Het drassige natte weer houdt de firma Wase Wegenbouw niet tegen om te starten met de tweede fase van de aanleg van de fietssnelweg F414 tussen Zottegem en Aalst. "Tussen Burst en Aalst ligt naast de spoorlijn sinds 2012 al een fietspad van 3,3 kilometer en daar komt nu een verlenging van 1,4 kilometer bij. Zo naderen we Aalst tot op 5,2 kilometer", luidt het.
Concreet wordt werk gemaakt van de aanleg van het fietspad tussen de Loskadestraat aan de treinhalte Erpe-Mere, langsheen de E40, achter de KMO-zone Evenbroekveld en op de dijk van het wachtbekken aan het Keizersveld aan de rechtstreekse spoorlijn Gent-Brussel, tot aan het spoorwegviaduct in de Rooseveltlaan. Die werken zullen 100 werkdagen duren, moeten na de zomer klaar zijn en hebben ook gevolgen voor de verkeersafwikkeling in de Loskadestraat.
Trekker van het project is de provincie Oost-Vlaanderen. Zij betalen samen met het Vlaams Gewest en de Vlaamse Milieumaatschappij 606.000 euro om de fietssnelweg met anderhalve kilometer te verlengen. "Het is dan ook maatwerk om, met zoveel mogelijk gebruik van oude buurtwegen, een fietspad aan te leggen tussen de bestaande barrières van autosnelweg, gewestweg en spoorwegen", vertelt Anke Schelfaut, diensthoofd Mobiliteit van de provincie.
Recreatie
"Ook de passage langs het bufferbekken vraagt extra werk omdat we de dijk, waarop het fietspad komt, omwille van de waterhuishouding en de extreem natte gronden moeten verhogen." Gelijktijdig komt rond het volledige wachtbekken een semi-verhard wandelpad met een breedte van anderhalve meter en wordt een extra klein wachtbekken toegevoegd. "De uitgegraven grond gebruiken we om de dijk te verhogen waardoor het transport heel beperkt zal blijven." De keuze voor een afzonderlijk wandelpad gebeurt bewust.
"Op die manier willen we recreatief gebruik bemoedigen zonder conflicten met de steeds snellere fietsers te creëren." De fietssnelweg krijgt een hoofdzakelijk functionele bedoeling voor woon-werk en woon-schoolverkeer. "En we merken dat degelijke infrastructuur voor een exponentiële toename van elektrische fietsen en de nog snellere 'speed pedelec' zorgt. Om die reden voorzien we een degelijk betonnen fietspad met een breedte van drie meter en - omwille van het natuurgebied dat we doorkruisen - aangepaste zachte amberkleurige verlichting."
Burgemeester Hugo De Waele en partijgenote schepen Marleen Lambrecht (CD&V) van Erpe-Mere zijn tevreden. "Er wordt steeds meer gefietst en we merken dat de nood aan veilige rustige wegeltjes steeds toeneemt. Het is dan ook een goede zaak dat we fietsverkeer binnenkort dankzij deze fietssnelweg kunnen weghalen van de drukke wegen en hopen we mensen te stimuleren meer voor de fiets te kiezen.
Fietssnelwegen
Het fietsklimaat wordt in elk geval steeds gunstiger. "En daarom willen we binnenkort ook het fietspad langs de Diepestraat in Mere verlengen tot aan de Groeneweg en het nieuwe fietspad van Sprinkel in Aaigem doortrekken tot Hazelbeek", vertelt schepen Lambrecht. Verder wordt ook werk gemaakt van het verder uitbouwen van het netwerk aan fietssnelwegen. "Bedoeling is om deze fietssnelweg van in Burst door te trekken tot in Zottegem." Op termijn moet langs de spoorlijn in Burst nog een tweede fietssnelweg naar Denderleeuw komen en ook aan de laatste 'missing links" van de fietssnelweg Burst-Aalst wordt gewerkt."
"In een volgende fase, wellicht volgend jaar al, zal de verbinding gemaakt worden vanuit de Siesegemkouter tot aan de ondertunneling ter hoogte van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis in Aalst waarna enkel nog de overbrugging van het stuk Rooseveltlaan tot Siesegemkouter nog ontbreekt om Burst en Aalst volledig per fietssnelweg te kunnen bereiken."
https://www.hln.be/in-de-buurt/erpe-mere/werken-voor-1-4-kilometer-extra-fietssnelweg-f414-tussen-burst-en-aalst-gestart-na-deze-zomer-blijft-nog-5-2-kilometer-te-gaan~a333725c/
Loskadestraat wordt fietsstraat met eenrichtingsverkeer
Fietssnelweg verbindt Zottegem met Aalst
11/03/2020
De werken voor de aanleg van anderhalve kilometer fietssnelweg tussen Mere en Erpe zijn gestart. Het nieuwe traject maakt deel uit van de fietsroute die op termijn Zottegem met Aalst moet verbinden. Naast het fietspad komt een wandelpad.
De provincie Oost-Vlaanderen maakt werk van een fietssnelweg die Zottegem via Erpe-Mere en Herzele met Aalst zal verbinden. Het nieuwe traject vormt een onderdeel van de fietsverbinding tussen Burst en Aalst, waarvan al 3,5 kilometer is gerealiseerd. Later volgen nog deeltrajecten.
Het gaat hier om een project met heel wat maatwerk. Het nieuwe traject waarvoor de werken nu gestart zijn, loopt via de Loskadestraat in Erpe achter het bedrijventerrein Evenebroekveld en het bufferbekken en zo verder tot de Rooseveltlaan.
“Het fietspad heeft een breedte van drie meter, wat zeker nodig is gezien het toenemend gebruik van elektrische fietsen, en het zal worden voorzien van amberkleurige verlichting om de veiligheid optimaal te garanderen”, zegt Sven Taeldeman, beleidsmedewerker mobiliteit bij het provinciebestuur. “Naast het fietspad komt nog een verhard wandelpad van anderhalve meter breed zodat fietsers en voetgangers van mekaar gescheiden zijn, wat de veiligheid nog moet verhogen.”
Rechtsomkeer maken
Nieuw is wel dat in de Loskadestraat in Erpe eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd. “Komende van de Oudenaardsesteenweg zal enkel nog de parkeerzone voor het station bereikbaar zijn. Daar moeten chauffeurs dan rechtsomkeer maken.”
De straat wordt ook een fietsstraat. “Dat betekent dat er maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden en dat het er verboden is om fietsers in te halen”, zegt Taeldeman.
Aan het project werken naast de provincie Oost-Vlaanderen ook de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), de Vlaamse overheid, Infrabel, het gemeentebestuur van Erpe-Mere en het Vlaams Agentschap voor Natuur en Bos mee. De kosten worden gedragen door het provinciebestuur, de Vlaamse overheid (elk 45 procent) en de VMM. Het project kost daarom niks aan het gemeentebestuur.
Promoten doelstelling
Voor schepen voor Mobiliteit Marleen Lambrecht (CD&V) is dit project goed nieuws. “Het past in onze doelstelling om fietsverkeer verder te promoten en het kost ons niks.”
De werken zullen in het najaar klaar zijn en kosten 600.000 euro
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200311_04884905
Provincie start werken deeltraject Loskadestraat – Rooseveltlaan (Erpe-Mere) op fietssnelweg F414 Zottegem-Aalst
dinsdag 10 maart 2020
In Erpe-Mere zijn de werken gestart aan de fietssnelweg F414 (Zottegem-Aalst), voor het stuk tussen de Loskadestraat en de Rooseveltlaan (ca 1,4 km). Verwacht wordt dat dit stuk fietssnelweg klaar is in het najaar van 2020 (afhankelijk van de weersomstandigheden). Vanaf dan kunnen niet alleen scholieren en werknemers op een veilige, directe en comfortabele manier van Erpe naar Mere fietsen, maar is ook het voorstedelijk fietssnelwegtraject F414 naar Aalst een flink stuk uitgebreid.
Fietssnelweg F414
Deze nieuwe fietsweg maakt deel uit van de fietssnelweg F414 tussen het kleinstedelijk gebied Zottegem en het regionaalstedelijk gebied Aalst. Daartussen ligt een dicht netwerk van grote dorpen die daarmee ook ontsloten worden naar deze stedelijke gebieden. Dat maakt het aantrekkelijk om ook over fietsafstanden van 5, 10, 15 km en zelfs meer de verplaatsing voortaan met de (elektrische) fiets te doen.
Fietssnelwegtrajecten zijn op de meeste trajecten in Oost-Vlaanderen gebundeld met grote lijninfrastructuren zoals spoorlijnen en kanalen. In het voorstedelijk traject Erpe-Mere – Aalst was dit niet altijd mogelijk. Er wordt daarom gebruik gemaakt van een aantal buurtwegen om die fietsrelatie wel mogelijk te maken op een veilige, comfortabele en zo direct mogelijke manier.
Missing link
Het stuk fietssnelweg tussen Erpe en Mere is een relatief klein stuk (1,4 km), maar wel een belangrijk onderdeel van het voorstedelijk fietssnelwegtraject F414:
“Het zal een unieke, directe, veilige en comfortabele fietsverbinding zijn tussen beide deelgemeenten Erpe en Mere, en deze fietssnelweg-in-aanbouw kan echt mee het verschil maken in het duurzame voorstedelijk personenverkeer naar Aalst. Met de realisaties die de komende jaren nog volgen, ontstaat een zeer aangename, aaneengesloten, veilige fietsverbinding vanuit de regio Zuid-Oost-Vlaanderen naar Aalst.”
gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Mobiliteit
Samenwerking en financiering
De fietssnelweg F414 komt tot stand i.s.m. de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare werken (MOW), Infrabel, AWV (E40), de gemeente Erpe-Mere, en op advies van het Vlaamse Agentschap voor Natuur en Bos. De aannemer van de werken is Wawebo NV uit Sint-Gillis-Waas.
De totale kostprijs bedraagt ca 606 000 EUR, waarvan ca. 565 000 EUR voor elk de helft door de Provincie Oost-Vlaanderen en Vlaanderen (MOW) bekostigd, en ca. 41 000 EUR door de Vlaamse Milieumaatschappij.
“De provincies tekenden het netwerk van fietssnelwegen uit, dat bij ministerieel Besluit werd vastgelegd. De uitrol verloopt in een goede samenwerking met de provincie en de gemeenten. Als Vlaamse overheid bewaken we en sturen we vanuit het Departement Mobiliteit enerzijds de verkeerskundige kwaliteit mee aan, en anderzijds wordt er financieel tussengekomen (50 procent) in grondverwervingen, studiekosten en infrastructurele aanleg van de fietssnelweg. De volgende uitdaging is de fietssnelweg naar Aalst door te trekken, en daarna over Herzele naar Zottegem. Mee door het toenemend succes van e-bikes, zijn comfortabele en veilige fietsverbindingen de beste manier om files te ‘snel’ af te zijn.”
Michael Eeckhout, Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW)
De voorbereiding en de realisatie gebeurt in nauw overleg met de gemeente Erpe-Mere. De gemeente staat onder meer in voor het ter beschikking stellen van de noodzakelijke gronden en het organiseren van het openbaar onderzoek in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag. Ook worden de omwonenden geïnformeerd door de gemeente.
"Deze realisatie betekent veel voor onze gemeente: met deze tweede fase komt er een veilige fietsverbinding tussen Erpe en Mere. Wij rekenen tevens op de Provincie opdat de fietsverbinding van Erpe naar Aalst er snel komt."
Marleen Lambrecht, schepen bevoegd voor Mobiliteit gemeente Erpe-Mere
Duur, fasering en mogelijke hinder?
De werken starten vandaag en zullen ongeveer 100 werkdagen duren, en dus bij normale weersomstandigheden eind 2020 afgerond zijn. Er wordt gestart aan de Rooseveltlaan, waarna de zone achter de industriezone ‘Evenbroekveld’ volgt, en finaal de aansluiting op en de gedeeltelijke heraanleg van de Loskadestraat.
De mogelijke hinder wordt beperkt voor de omwonenden. Vrachtverkeer van en naar de werf gebeurt maximaal via de N46 en de bedrijvenzone. Tijdens de werken aan de Loskadestraat, die zo kort mogelijk gehouden worden, is er een omleiding. Tijdens de werken achter de bedrijvenzone en het stuk langs de E40 tussen het bufferbekken en de Loskadestraat, zal de toegankelijkheid vanuit de Loskadestraat tijdelijk onmogelijk zijn. Hierover werden de bewoners al ingelicht.
Verdere plannen F414 Aalst-Dendermonde
Er loopt een planproces voor het ontwerp van het vervolgtraject richting Aalst, Siesegemlaan (3,4 km) :
- De passage door de in ontwikkeling zijnde bedrijvenzone Siezegemkouter (ca. 1 km) is in de eindfase van het ontwerp; in 2020 volgen de omgevingsvergunningsaanvraag, de laatste grondverwervingen, en de aanbestedingsfase, zodat dit stuk in 2021 kan worden uitgevoerd.
- De resterende 2,4 km tussen Maleveld en Rooseveltlaan zit in de fase van onderzoek en voorontwerp.
Voor het traject vanaf Burst richting Zottegem is vooroverleg bezig.
https://pers.oost-vlaanderen.be/provincie-start-werken-deeltraject-loskadestraat-rooseveltlaan-erpe-mere-op-fietssnelweg-f414-zottegem-aalst-297669#
https://fietssnelwegen.be/nieuws/start-werken-f414-te-erpe-mere-loskadestraat-rooseveltlaan
Vertraging door... Japanse Duizendknoop [Erpe-Mere]
Japanse Duizendknoop steekt stok in de wielen bij aanleg fietssnelweg F414 tussen Burst en Aalst: maanden vertraging
28 augustus 2020
ERPE-MERE - Veilig en snel fietsen tussen Mere en Erpe op de nieuwe fietssnelweg F414 tussen de Loskadestraat en Rooseveltlaan zal niet meer voor 2020 zijn.
De aanleg van het fietspad langsheen de E40 en spoorlijn Gent-Brussel achter de KMO-zone Evenbroek liep heel wat vertraging op. “Voornaamste oorzaak was de aanwezigheid van de Japanse Duizendknoop”, vertelt schepen van Openbare Werken Marleen Lambrecht (CD&V).
Die exotisch en enorm woekerende plant, moest eerst - zonder het gebruik van onkruidbestrijders wegens verboden - verwijderd worden op zo een manier dat ze niet terugkwam. “De aannemer had gelukkig ervaring, maar we hebben alles tot drie keer toe laten uitgroeien en uittrekken.”
Het verwijderen van deze bamboe-achtige holle stengels kostte op die manier helaas heel wat tijd, waardoor de einddatum na honderd werkdagen aan het einde van de zomervakantie niet wordt gehaald. Zomerfietsen zit er dus niet in. “Hopelijk kunnen we het fietspad infietsen in de kerstvakantie”, aldus Lambrecht.
https://www.hln.be/in-de-buurt/erpe-mere/japanse-duizendknoop-steekt-stok-in-de-wielen-bij-aanleg-fietssnelweg-f414-tussen-burst-en-aalst-maanden-vertraging~abb07d8c/
Re: Aanleg Loskadestraat - station [Erpe-Mere]
Fietssnelweg F414 tussen Loskadestraat en Rooseveltlaan krijgt vorm
18 september 2020
ERPE - De verlenging van de fietssnelweg tussen Burst en Aalst werd deze week deels gebetonneerd.
Zware machines zorgen er voor dat een breed comfortabel en veilig fietspad tussen de Loskadestraat en Rooseveltlaan langsheen de E40 en achter de KMO-zone Evenbroekveld weer iets dichter bij komt. Naast het fietspad wordt binnenkort ook nog een wandelpad aangelegd zodat geen conflicten ontstaan tussen de – steeds snellere – fietsers en (recreatieve) wandelaars.
LED-verlichting langsheen het traject zorgt er voor dat zowel fiets- als wandelpad dag en nacht een optimale zichtbaarheid is. “In een volgende fase zal deze fietssnelweg aansluiten via de Lange Ommegangstraat, Grote Zadelweg en Maleveld op de fietstunnel aan het Aalsters Stedelijk Ziekenhuis”, vertelt schepen van Openbare Werken Marleen Lambrecht (CD&V). Bedoeling is dat de nieuwe infrastructuur tegen de jaarwisseling klaar is voor gebruik.
Intussen is er ook een overeenkomst met Infrabel om het pad langs het scholierenlijntje L82 tussen de Oudenaardsesteenweg en Kraaineststraat eveneens te verharden. Op die manier komt er een interessante extra aantakking bij de fietssnelweg. De timing hiervoor is echter nog niet gekend.
https://www.hln.be/in-de-buurt/erpe-mere/fietssnelweg-f414-tussen-loskadestraat-en-rooseveltlaan-krijgt-vorm~ac7040c0/
Tweede deel fietssnelweg eind dit jaar klaar
19/09/2020
ERPE-MERE - Deze week werd de betonlaag voor de fietssnelweg F414 Zottegem-Aalst geplaatst. "De fietssnelweg heeft een breedte van 3 meter, met daarnaast een wandelpad”, zegt schepen van Openbare Werken Marleen Lambrecht (CD&V). “Langs het hele traject wordt ledverlichting geplaatst. Dit tweede deel van de snelweg start voorbij de brug van de Loskadestraat en loopt achter de bedrijven van de KMO-zone Evenbroekveld tot aan de Rooseveltlaan. Eind dit jaar zal het fietspad afgewerkt zijn. In een verdere fase zal deze fietssnelweg via de Lange Ommegangstraat, Grote Zadelweg en Maleveld aansluiten op het ondertunnelde fietspad aan de Siesegemkouter in Aalst.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200918_95224103
Sujets similaires
» F414 Fietssnelweg Zottegem - Aalst F414 Part 02 (Burst - Erpe-Mere)
» ERPE-MERE - 34 km (Les circuits de René)
» L082 Zottegem - Opbrakel (Mijnwerkerspad) (L82)
» L089 Fietspad langs de lijn L89 Burst - Denderleeuw (F415)
» F209 fietsnelweg Brussel - Denderleeuw
» ERPE-MERE - 34 km (Les circuits de René)
» L082 Zottegem - Opbrakel (Mijnwerkerspad) (L82)
» L089 Fietspad langs de lijn L89 Burst - Denderleeuw (F415)
» F209 fietsnelweg Brussel - Denderleeuw
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum