L089 Fietspad langs de lijn L89 Burst - Denderleeuw (F415)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
L089 Fietspad langs de lijn L89 Burst - Denderleeuw (F415)
sommige stukken reeds gerealiseerd, ofwel als fietspad ofwel als fietscorridor
Kaart : https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1a7qkFfmGHqQuPhFemWwXEI08wH4&ll=50.909777544151275%2C3.998719030669008&z=12
Kaart : https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1a7qkFfmGHqQuPhFemWwXEI08wH4&ll=50.909777544151275%2C3.998719030669008&z=12
eeuwige reiziger aime ce message
Nieuw fietspad langs spoor wordt concreter
http://www.webnieuwserpemerelede.be/index.php/2018030317875/Erpe-Mere/Nieuw-fietspad-langs-spoor-wordt-concreter.html
Erpe-Mere/Haaltert/Denderleeuw - In een eerste vergadering werden gisteren, vrijdag 2 maart, de violen gestemd tussen de verschillende gemeenten en Infrabel voor een nieuw fietspad langs de spoorlijn L89 tussen de stations Burst en Denderleeuw.
De afstand tussen beide stations bedraagt slechts 11 kilometer waardoor (elektrische) fietsers flink wat tijd kunnen uitwinnen indien ze zelf naar het beter bediende station van Denderleeuw rijden. Idee is om aan de (tussenliggende) stations ook deelfietsen te voorzien. Op die manier zijn treinreizigers niet langer verplicht om een zelfde vertrek- en aankomststation te gebruiken.
F415
Auto’s dupe van sluiting spooroverweg
GEMEENTE MAAKT WERK VAN FIETSSNELWEG
07 maart 2018
DENDERLEEUW - Er komt meer protest tegen de geplande afschaffing van de overweg in de Terjodenstraat, waardoor inwoners moeten omrijden om Haaltert te bereiken. De gemeente plant ook om de weg die parallel loopt met de spoorweg met paaltjes af te sluiten. Voor de fietsers is er wel goed nieuws: er komt een fietssnelweg langs de spoorlijn.
Ruim een maand geleden raakte bekend dat Infrabel de spooroverweg in de Terjodenstraat-IJzerenwegstraat wil sluiten. Infrabel wil zoveel mogelijk spooroverwegen in het land weg om, naar eigen zeggen, de veiligheid, het onderhoud en de stiptheid van de treinen te verbeteren. Als de spooroverweg wordt gesloten, zullen de inwoners van Welle moeten omrijden om Haaltert te kunnen bereiken. Nu kan dat via de Terjodenstraat-Driehoekstraat-Broeder de Zwaeflaan.
Langsweg
Voor de bewoners van de IJzerenwegstraat komt er een nieuwe weg of ‘langsweg’ van 3,5 meter breed, die de IJzerenwegstraat, langs de kant die nu doodloopt op een natuurgebied, zal verbinden met de Groeneweg en alleen mag worden gebruikt door de buurtbewoners. Nu blijkt dat de gemeente de IJzerenwegstraat langs de andere kant - op de kruising met de Driehoekstraat - zal afsluiten met paaltjes nadat de overweg is verdwenen. “Enerzijds vrezen we voor sluipverkeer in de langsweg en de IJzerenwegstraat vanaf de Steenweg en anderzijds zal heel het tracé langs het spoor worden gebruikt als fietssnelweg”, vertelt schepen van Mobiliteit Jan De Nul (CD&V). “Er komt een fietssnelweg die vanuit Brussel naar Denderleeuw loopt (F2) en die dan overgaat in een andere fietssnelweg (F415) vanaf het station van Denderleeuw naar de stations van Welle, Haaltert, Ede en Burst. Als gemeente zijn we hiervoor al bezig om de fietsenstalling aan het station te verbinden met de kemelbrug, zodat dit stuk in 2019 al klaar is. We volgen het STOP-principe, waarbij de prioriteit naar voetgangers en fietsers gaat”, aldus De Nul.
Fileleed
“De meeste mensen nemen nog altijd de auto”, reageert OCMW-raadslid Carla Vanmulders (N-VA) uit Welle. “Wat de langsweg betreft, is er een gemakkelijkere manier om sluipverkeer te vermijden: laat de overweg gewoon open. Hij wordt vaak gebruikt, omdat het de enige manier is om het fileleed aan het kruispunt Albatros te vermijden. Wat me zwaar op de maag ligt, is dat de meerderheid in de gemeenteraad het aanleggen van de langsweg en daarmee ook de sluiting van de overweg goedkeurde, terwijl de termijn voor bewoners om bezwaarschiften in te dienen nog steeds loopt.” Dat vindt ook Wellenaar Steven Debruyn: “Net zoals de meeste Wellenaars gebruik ik de weg naar Haaltert meerdere keren per week. Als de overweg verdwijnt, dan worden twee gemeenten van elkaar afgesloten. Dan moeten de Wellenaars kilometers omrijden om tot in Haaltert te geraken. Er werd geen rekening gehouden met ons.”
https://www.hln.be/regio/denderleeuw/auto-s-dupe-van-sluiting-spooroverweg~a7ee70a3/
Vernieuwing stationsomgeving en aanleg fietssnelweg [Denderleeuw]
Stationsomgeving krijgt make-over
Straten in het nieuw en fietssnelweg tot in Burst
22 juli 2018
DENDERLEEUW De stationsomgeving zal er binnen dit en twee jaar helemaal anders uitzien. De belangrijkste straten worden vernieuwd en aan het station zal een fietssnelweg richting Aalst vertrekken, met eindbestemming Burst. De gemeente vraagt de NMBS intussen om ook het stationsgebouw zelf aan te pakken.
Het gemeentebestuur is begonnen met de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan voor de stationsomgeving. Dat past binnen het masterplan voor het centrum en de stationsomgeving, dat een toekomst uitstippelt voor de twee belangrijkste polen van Denderleeuw.
Concreet zullen meerdere belangrijke straten in de stationsomgeving vernieuwd worden. In de week van 6 augustus worden de bushaltes in de Stationsstraat al aangepast aan de nieuwe normen inzake toegankelijkheid voor andersvaliden. Voorts wordt ook een nieuwe inrit voor de pendelparking van Infrabel gerealiseerd, waardoor kruisbewegingen verdwijnen en het verkeer vlotter en veiliger kan.
Aansluitend starten op 3 september de asfalteringswerken in de Stationsstraat en Guido Gezellestraat. Daar worden de klinkers vervangen door een ‘glad’ wegdek en worden er ook fietssuggestiestroken aangelegd. Volgend jaar is het dan aan de Rodenbachstraat. Vanaf 2019 worden ook vier straten in de wijk Leeuwbrug vernieuwd. De heraanleg van de Bosstraat, Visserstraat, Leeuwbrugstraat en Sint-Annastraat wordt volop voorbereid en zal in fases uitgewerkt worden, verspreid over meerdere jaren. Momenteel worden er al grote nutswerken uitgevoerd in de stationsomgeving. “De grootste op het grondgebied”, aldus schepen van Openbare Werken Jan De Nul (CD&V).
Fietsen tussen vijf stations
Voorts komt er ook een fietssnelweg die vertrekt aan de stallingen aan het station, en vervolgens richting Welle, Erembodegem, Aalst en Haaltert gaat, om te eindigen in Burst. Dankzij het positieve advies van de regionale mobiliteitscommissie wordt die snelweg bijna volledig gesubsidieerd. De gemeente is al bezig met de voorbereidingen en hoopt de werken volgend jaar te kunnen starten.
“Denderleeuw zal de eerste gemeente zijn die het dossier voor het eerste stukje van de fietssnelweg concreet opstart”, aldus De Nul. “Die snelweg zal vijf stations met elkaar verbinden. Het tracé, dat door de provincie bepaald werd, loopt dan ook vooral langs spoorlijnen. Denderleeuw is dan ook een belangrijk mobiliteitsknooppunt, met naast het grote station ook twee middelbare scholen die heel wat leerlingen van buiten de gemeente tellen. Er werd specifiek bekeken om verschillende belangrijke aantrekkingspolen met elkaar te verbinden via de fietssnelweg.”
https://www.hln.be/regio/denderleeuw/stationsomgeving-krijgt-make-over~af21889e/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180722_03626323
Ontbrekende schakel Spoorweglaan - Kemelbrug [Denderleeuw]
Nieuw fietspad langs spoorlijn en vernieuwing Spoorweglaan onderdeel van plannen voor nieuwe aantrekkelijke stationsbuurt
14 augustus 2020
DENDERLEEUW - De gemeente Denderleeuw is momenteel volop bezig met de voorbereidingen om een gescheiden fietspad aan te leggen langs de spoorlijn tussen de Kemelbrug en het station.
Het gemeentebestuur laat weten een akkoord met Infrabel te hebben bereikt voor het gebruik van gronden van de spoorwegbeheerder om het fietspad te kunnen realiseren. De gemeente betaalt daarvoor één symbolische euro. “Het nieuwe fietspad komt achter de woningen in de A. Rodenbachstraat, langs de spoorlijn”, vertelt mobiliteitsschepen Yves De Smet (LvB). “Er wordt een nieuwe afsluiting geplaatst tussen het spoor en het nieuwe fietspad.”
Het wordt een vier meter breed en gescheiden fietspad, met fietsverkeer in beide richtingen, weg van de straatomgeving en het autoverkeer. “Op die manier kunnen we de fietsers een veilige verbinding aanbieden tussen de Kemelbrug en het station”, aldus De Smet nog. De overeenkomst wordt ondertekend op 1 september. “Daarna kan de realisatie snel gebeuren.”
Daarnaast worden ook de parkeerstroken tussen de bomen in de Rodenbachstraat aangepakt én wordt de Spoorweglaan vernieuwd. “Deze straat is momenteel zeer breed en nodigt te vaak uit voor overdreven snelheid, wat echt niet kan in een woonomgeving. Bij de heraanleg zullen we dan ook snelheidsremmende verkeersmaatregelen treffen in het belang van de omwonenden”, stelt De Smet.
Nieuwe stationsbuurt
Het project maakt deel uit van het actieplan van de gemeente om het wegennet verkeersveilig en aantrekkelijk te maken en past binnen de beleidsdoelstelling ‘Naar een aantrekkelijke stationsomgeving’. “We bouwen gestaag aan een nieuwe stationsbuurt, met participatie van de buurtbewoners”, legt schepen Andy Depetter (Groen), bevoegd voor Duurzaamheid en Integratie, uit.
“Infrastructuurwerken hebben daarin een groot aandeel, zoals de vernieuwing van de A. Rodenbachstraat en nog tal van andere straten in de wijk Leeuwbrug. En met de NMBS bekijken we samen hoe we ook het station zelf en de directe omgeving kunnen verbeteren. We hebben eveneens aandacht voor de mensen die in deze buurt leven. Met onze opbouwwerkers, gemeenschapswachten en andere partners zetten we daar ook voor Leeuwbrug heel hard op in.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/denderleeuw/nieuw-fietspad-langs-spoorlijn-en-vernieuwing-spoorweglaan-onderdeel-van-plannen-voor-nieuwe-aantrekkelijke-stationsbuurt~a5e0040c/
Re: L089 Fietspad langs de lijn L89 Burst - Denderleeuw (F415)
eeuwige reiziger a écrit:https://www.hln.be/in-de-buurt/denderleeuw/nieuw-fietspad-langs-spoorlijn-en-vernieuwing-spoorweglaan-onderdeel-van-plannen-voor-nieuwe-aantrekkelijke-stationsbuurt~a5e0040c/Nieuw fietspad langs spoorlijn en vernieuwing Spoorweglaan onderdeel van plannen voor nieuwe aantrekkelijke stationsbuurt
14 augustus 2020
... De gemeente betaalt daarvoor één symbolische euro. “Het nieuwe fietspad komt achter de woningen in de A. Rodenbachstraat, langs de spoorlijn
Eén euro ?? verhuur of verkoop ?
Ter vergelijking:
- Sint-Gillis Waas huurt de lijn naar De Klinge-grens voor €10.731/jaar (overeenkomst 8 juli 2018)
- Kaprijke huurt L55 (Eeklo-Zelzate) voor € 5.000/jaar
- Limburg kocht in 2018 de bedding van lijn 21a (As via Dilsen-Stokkem naar Maaseik) en lijn 21b ( Genk-As-Eisden) voor 14,2 miljoen euro hetzij € 8,51/m²
Re: L089 Fietspad langs de lijn L89 Burst - Denderleeuw (F415)
joverwimp a écrit:Eén euro ?? verhuur of verkoop ?
Ter vergelijking:
- Sint-Gillis Waas huurt de lijn naar De Klinge-grens voor €10.731/jaar (overeenkomst 8 juli 2018)
- Kaprijke huurt L55 (Eeklo-Zelzate) voor € 5.000/jaar
- Limburg kocht in 2018 de bedding van lijn 21a (As via Dilsen-Stokkem naar Maaseik) en lijn 21b ( Genk-As-Eisden) voor 14,2 miljoen euro hetzij € 8,51/m²
Waarschijnlijk is de gemeente inschikkelijk geweest. Infrabel heeft niet de gewoonte om aan liefdadigheid te doen, waardoor ik veronderstel dat er nog andere afspraken in dit pakket zitten.
Sujets similaires
» L089 Fietspad langs de lijn L089 Oudenaarde - Zottegem (Fietssnelweg F419)
» L052 Fietspad langs de lijn 52 (Dendermonde-Boom) F19 Fietssnelweg F19
» L050 Part 1 Langs de lijn L50 Brussel - Denderleeuw (fietssnelweg F2)
» L050 Part 2 Langs de lijn L50 Denderleeuw - Gent (Fietssnelweg F2)
» L050A Part 1 Fietsweg langs de lijn L50A Brussel - Denderleeuw
» L052 Fietspad langs de lijn 52 (Dendermonde-Boom) F19 Fietssnelweg F19
» L050 Part 1 Langs de lijn L50 Brussel - Denderleeuw (fietssnelweg F2)
» L050 Part 2 Langs de lijn L50 Denderleeuw - Gent (Fietssnelweg F2)
» L050A Part 1 Fietsweg langs de lijn L50A Brussel - Denderleeuw
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum