Une mesure pour rien?
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Une mesure pour rien?
Pour ceux qui vivent en Flandre, c'est bien connu. Chaque dimanche, on voit passer des tas de cyclotouristes dans les rues. Parfois à grande vitesse. Peu soucieux des autres usagers de la route. Meme ayant un comportement agressif envers eux.
D'où leur réputation peu positive. Même aux Pays-Bas, les cyclotouristes flamands commencent à avoir une réputation vraiment négative.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookdatnog/1.636503
Le nombre d'incidents et d'accidents impliquant des cyclotourites ne sont qu'à la hause. D'où l'initiative de la ville de Courtrai. J'en doute l'éfficacité... Franchement, je pense que ce sera une mesure pour rien.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130409_00534901
D'où leur réputation peu positive. Même aux Pays-Bas, les cyclotouristes flamands commencent à avoir une réputation vraiment négative.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookdatnog/1.636503
Le nombre d'incidents et d'accidents impliquant des cyclotourites ne sont qu'à la hause. D'où l'initiative de la ville de Courtrai. J'en doute l'éfficacité... Franchement, je pense que ce sera une mesure pour rien.
SPORTFIETSERS MOETEN SNELHEID AANPASSEN LANGS DE LEIEBOORDEN
Ludiek verkeersbord moet snelle fietsers sensibiliseren
WOENSDAG 10 APRIL 2013
KORTRIJK - Het recente ongeval tussen een wielertoerist en een jonge voetganger heeft het stadsbestuur van Kortrijk aan het denken gezet. Met twee ludieke borden wil de stad sportfietsers die langs de Leieboorden de stad inrijden sensibiliseren.
‘Niet te snel, dank je wel', dat zijn de woorden, die wielertoeristen die vanaf de Vlaskaai en langs het Albertpark het centrum van Kortrijk binnenrijden, te zien krijgen. De twee borden werden ontworpen door cartoonist Lectrr en dienen om fietsers aan te manen om hun snelheid aan te passen. Isabel Cossement, communicatieverantwoordelijke van de dienst Infrastructuur en Mobiliteit, kwam op het idee. Volgens schepen van Mobiliteit Marc Lemaitre (SP.A) is het aanpassen van de snelheid voor de fietsers in de stadskern een must. ‘Onlangs reed een sportfietser op de Diksmijdekaai nog in op een kind', zegt hij. Onaangepaste snelheid van de wielertoerist lag toen aan de basis van het ongeval. ‘De jaagpaden langs de Leie, het kanaal Bossuit-Kortrijk en fietswegen als het Guldensporenpad zijn grote troeven voor Kortrijk en omringende gemeenten', stelt Lemaitre. ‘Wielertoeristen halen er graag hoge snelheden maar zodra ze de binnenstad bereiken, vallen die hoge snelheden niet meer te rijmen met het gedrag van de andere weggebruikers. Voetgangers en spelende kinderen verwachten de fietsers niet altijd en daarom is het belangrijk dat de wielertoeristen hun snelheid aanpassen.' Eerst dacht het stadsbestuur er nog aan om obstakels te plaatsen of om de verkeerssituatie aan te passen. ‘Maar de Leieboorden zijn nog maar onlangs vernieuwd. Het zou zonde zijn om hier alweer werken uit te voeren', stelt Lemaître. Ook repressief optreden is geen optie. Pascal Grymonprez rijdt al tien jaar lang met zijn vrienden van wielerclub Terde Wiel op zijn koersfiets langs en door Kortrijk. Zelf is hij steeds voorzichtig op de jaagpaden. ‘Eigenlijk is het een kwestie van uw gezond verstand te gebruiken', vertelt hij. ‘Als de jaagpaden druk bevolkt zijn en je rijdt in groep is het maar al te gek om 40 kilometer per uur te rijden. Als je alleen rijdt, is het al wat minder gevaarlijk, dan kun je de risico's beter inschatten.' Toch vindt Pascal de sensibiliserende borden op de Vlaskaai en langs het Albertpark een goed idee. ‘Het voetpad en het fietspad zijn daar zodanig gebouwd dat je moeilijk het verschil kunt zien', vertelt hij. ‘Ze lopen in elkaar over. Voetgangers wandelen er op het fietspad en omgekeerd. Je moet er dus goed opletten. Hopelijk helpen de borden nieuwe ongevallen te vermijden.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130409_00534901
Sujets similaires
» RAVeL L163 Bastogne - Sibret - Itinéraire n°0
» RAVeL L156 01 Momignies - Chimay - Itinéraire N°8 - W8
» Liaison RAVeL L112 (Monceau-sur-Sambre) - RAVeL 1 (Roux)
» Liaison RAVeL L038 - RAVeL L039 (Hombourg- Gemmenich)
» L085 Avelgem - Spiere (Trimaarzate) pour discuter des travaux de renouvellement (L85)
» RAVeL L156 01 Momignies - Chimay - Itinéraire N°8 - W8
» Liaison RAVeL L112 (Monceau-sur-Sambre) - RAVeL 1 (Roux)
» Liaison RAVeL L038 - RAVeL L039 (Hombourg- Gemmenich)
» L085 Avelgem - Spiere (Trimaarzate) pour discuter des travaux de renouvellement (L85)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum