Wilhelminakanaal [Tilburg]
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Pays-Bas - Nederland - The Nertherlands - Niederlande :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Wilhelminakanaal [Tilburg]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelminakanaal
Présentation du projet:
http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/wilhelminakanaal/verbreding_en_bouw_sluis_tilburg/
https://www.youtube.com/watch?v=MY2sFsllfeY
http://www.tilburg.nl/bpmapp-upload/download/fstore/9107105412011d1c_86c347_13ba767f9dc_5937/presentatie-wilhelminakanaal-kanaalgebondenoverleg.pdf
http://www.tilburg.nl/bpmapp-upload/download/fstore/9107105412011d1c_86c347_13acf1e689c_239d/folder-aanpassingen-wilhelminakanaal.pdf
http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/wilhelminakanaal/verbreding_en_bouw_sluis_tilburg/010_doelen_en_resultaten/Rijkswaterstaat verdiept en verbreedt het Wilhelminakanaal bij Tilburg. Ook bouwen we een nieuwe sluis. Deze werkzaamheden zijn onderdeel van een groot aantal projecten om Brabant beter bereikbaar te maken over het water.
Het Wilhelminakanaal is vrij smal. Grotere binnenvaartschepen kunnen hierdoor de bedrijven in Tilburg niet bereiken. Door de verbreding en verdieping van het kanaal krijgt de economische bedrijvigheid in het gebied meer kansen. Ook is er minder vrachtverkeer op de weg nodig. Hierdoor verminderen files en de uitstoot van CO2 en uitstoot.
Verbreden en verdiepen van het kanaal
Op dit moment is het Wilhelminakanaal tussen sluis II en sluis III alleen geschikt voor klasse II-schepen. Straks is dit gedeelte ook toegankelijk voor klasse IV-schepen (krap profiel). Het kanaal wordt verbreed vanaf de instroom van de Donge tot de kruising met de Dongense weg. Het gedeelte vanaf de Donge tot en met de Dongense brug wordt verdiept tot 3,8 meter.Bekijk nu ook de animatievideo van het voorlopig ontwerp verbreding Wilhelminakanaal via Virtueel Tilburg.
Nieuwe sluis
Rijkswaterstaat gaat sluis II en sluis III vervangen door één nieuwe sluis. Dit bespaart het scheepvaartverkeer meer dan een half uur reistijd, omdat er dan maar één keer geschut hoeft te worden.
De nieuwe sluis wordt naast sluis III gebouwd. De huidige sluis III blijft wel bestaan, omdat dit een monument is. Deze sluis uit 1921 stellen we buiten gebruik, maar blijft dienen als waterkering. Na de aanleg van de nieuwe sluis verwijdert Rijkswaterstaat sluis II.
http://www.tilburg.nl/Aanpassing
Het Wilhelminakanaal en de sluizen zijn te klein voor de tegenwoordige scheepsafmetingen, de zogenaamde klasse IV schepen. Daarom wil de gemeente Tilburg samen met Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Brabant het Wilhelminakanaal breder en dieper maken. Door de aanpassingen kunnen schepen tot ongeveer 105 meter lengte en 9.5 meter breedte het kanaal bevaren. Nu is de maximale scheepslengte 55 meter en 6.5 meter breedte. Het kanaal wordt de komende jaren aangepast van Vossenberg-West tot aan de insteekhaven Loven.
Het gedeelte tussen Vossenberg West en de Dongenseweg wordt gemiddeld zo'n vijftien meter verbreed, ruim zeven meter aan iedere kant. Daarnaast wordt het kanaal verdiept. Bij sluis III, ter hoogte van de Kruidenbuurt, komt een nieuwe sluis. De oude, historische sluis blijft wel bestaan. Sluis II (bij de Reeshof) verdwijnt. Daardoor zakt het waterpeil in het kanaal zo'n tweeënhalve meter.
Aan het uitvoeringsplan wordt nog gewerkt. Wel zijn een aantal zaken al bekend. Zo komt een nieuw fietspad langs het kanaal aan de kant van de Reeshof/Tilburg-West. De oevers van het kanaal worden veel schuiner dan nu. De groeninrichting blijft ongeveer hetzelfde. Als bomen moeten verdwijnen komen daarvoor nieuwe in de plaats, eventueel op een andere plek. In het plan is aandacht voor planten, bomen en dieren langs het kanaal.
Het gedeelte van de Dongenseweg tot aan Loven wordt niet verbreed. Hiervoor is groot onderhoud gepland.
Présentation du projet:
http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/wilhelminakanaal/verbreding_en_bouw_sluis_tilburg/
https://www.youtube.com/watch?v=MY2sFsllfeY
http://www.tilburg.nl/bpmapp-upload/download/fstore/9107105412011d1c_86c347_13ba767f9dc_5937/presentatie-wilhelminakanaal-kanaalgebondenoverleg.pdf
http://www.tilburg.nl/bpmapp-upload/download/fstore/9107105412011d1c_86c347_13acf1e689c_239d/folder-aanpassingen-wilhelminakanaal.pdf
http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/wilhelminakanaal/verbreding_en_bouw_sluis_tilburg/veelgestelde_vragen/#v334604(...)
Wat gebeurt er met het fietspad langs het kanaal?
Het huidige fietspad ligt deels op de plek waar straks het verbrede kanaal komt. Daar waar het fietspad verlegd wordt, komt een hoogwaardige fietsroute terug. Tijdens de bouw kan een tijdelijke omlegging noodzakelijk zijn.
Wat is de planning van het fietspad? Hoe lang en wanneer is het fietspad afgesloten?
Het grootste gedeelte van het fietspad blijft lange tijd beschikbaar. Maar het deel tussen de Dongenseweg en sluis III is afgesloten vanaf mei 2013 tot medio 2015. Het gedeelte tussen de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg en sluis II is de tweede helft van 2015 dicht.
Wanneer het gedeelte tussen de sluis III en de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg wordt afgesloten is nog onduidelijk.
(...)
http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/wilhelminakanaal/verbreding_en_bouw_sluis_tilburg/nieuws-en_persberichten/nieuwsbrief/april2013/grondwerk_wilhelminakanaal_start_in_september.aspxGrondwerk
De werkzaamheden gaan op 1 september [2013] verder met het grovere grondwerk: graafwerkzaamheden voor de verbreding van het kanaal, ter hoogte van sluis III. Voor deze werkzaamheden geldt dat er tussen 19.00 en 07.00 uur en in de weekenden niet wordt gewerkt om de geluidsoverlast te beperken.
(...)
Bouwweg
In de zomer wordt het fietspad tussen de Dongenseweg en sluis III afgesloten. Deze afsluiting duurt maximaal 2 jaar. Ook legt de aannemer een tijdelijke route voor het bouwverkeer – een zogenaamde bouwweg – aan. Deze bouwweg gaat niet door de wijk, maar komt bij de doorsteek van het fietspad Dongenseweg naar de Bonekruidstraat te liggen.
start van de graafwerkzaamheden
Officiële start graafwerkzaamheden verbreding Wilhelminakanaal
project wordt uitgevoerd door bouwcombinatie Heijmans/Boskalis
10-02-2014
Op 6 februari 2014 vond de officiële start plaats van de graafwerkzaamheden aan het Wilhelminakanaal in Tilburg. Roel Lauwerier, wethouder gemeente Tilburg, Ruud van Heugten, gedeputeerde provincie Noord-Brabant en Jannita Robberse, Hoofdingenieur-Directeur Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, droegen hun steentje bij door symbolisch de eerste grond te verzetten. In opdracht van de drie partijen wordt het Wilhelminakanaal over een lengte van bijna 5 kilometer verbreed en verdiept. Ook krijgt de vaarweg een nieuwe sluis en zwaaikom. De kanaalaanpassingen leiden tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Het project wordt uitgevoerd door bouwcombinatie Heijmans/Boskalis en is in 2016 gerealiseerd.
Graafwerkzaamheden
De graafwerkzaamheden zijn de eerste grote uitvoeringswerkzaamheden na jaren van voorbereiding. Het graven vindt plaats aan de noordzijde van het Wilhelminakanaal (zijde industrieterrein Vossenberg), van de Baron van Voorst tot Voorstweg tot aan sluis II. De bouwcombinatie voert de werkzaamheden uit met kranen die op de noordoever van het kanaal staan. Vrachtwagens voeren de afgegraven grond via een speciaal aangelegde bouwweg af. Een deel van de grond wordt opgeslagen in een tijdelijk depot. Het andere deel wordt ten noorden van sluis II op schepen geladen en afgevoerd.
Daarnaast is de bouwcombinatie in januari gestart met de inrichting van het ketenterrein. De bouwketen staan bij de flats aan de Bieslookweg ter hoogte van het afgesloten fietspad. Na afronding van de werkzaamheden voor de verbreding van het kanaal wordt het fietspad opnieuw aangelegd. Gemeente Tilburg zorgt voor de verlichting van het nieuwe fietspad langs het kanaal.
Nieuwe sluis
In januari is ook gewerkt aan de bouw van een hulpbrug bij sluis III. Deze tijdelijke brug ontsluit het sluiseiland, waarop de nieuwe sluis wordt gebouwd. Dankzij de brug kan het materieel dat nodig is voor de bouw van de nieuwe sluis op het sluiseiland komen. De brug komt over het spuikanaal te liggen ter hoogte van de nieuwe sluis. De werkzaamheden aan sluis III starten begin 2014. De plaatsing van de vier composiet sluisdeuren -’s wereld grootste- vindt medio 2015 plaats. Een extra noviteit in sluis III is de realisatie van een vijzelturbine, waarmee de hoeveelheid elektriciteit vergelijkbaar met het gebruik van 250 huishoudens wordt opgewekt door waterkracht. Deze energie wordt aangewend voor de aansturing van het sluiscomplex. Het restant stroomt terug naar het elektriciteitsnet. Met de komst van de nieuwe sluis besparen schepen in de nabije toerkomst ook een half uur reistijd.
Project verbreding Wilhelminakanaal
Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden de huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, worden nieuwe damwanden aangebracht en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar klasse IV-schepen kunnen keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen met gemeente Tilburg en provincie Noord-Brabant aan een beter bevaarbaar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen. In 2016 is het Wilhelminakanaal klaar voor klasse IV-schepen.
Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat
http://www.infrasite.nl/news/news_articles.php?ID_nieuwsberichten=17684
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2014/februari2014/officile_start_graafwerkzaamheden_verbreding_wilhelminakanaal.aspx
http://www.omroepbrabant.nl/?news/2062991273/Verbreding+Wilhelminakanaal+bij+Tilburg+begonnen.aspx
Sujets similaires
» L029 Turnhout-Tilburg ("Bels Lijntje") - partie néerlandaise
» Spoordijk - Spoorpad (Staatslijn E) [Tilburg]
» L029 Turnhout - Tilburg (Bels lijntje) (L29)
» Spoordijk - Spoorpad (Staatslijn E) [Tilburg]
» L029 Turnhout - Tilburg (Bels lijntje) (L29)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Pays-Bas - Nederland - The Nertherlands - Niederlande :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum