L028 ligne 28 Bockstael/Jette-Thurn & Taxis (anciennement: Pannenhuis) - Bxl Ouest - Bxl Midi
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Bruxelles - Belgie Brussel - Belgium Brussels - Belgien Brüssel
Page 1 sur 1
L028 ligne 28 Bockstael/Jette-Thurn & Taxis (anciennement: Pannenhuis) - Bxl Ouest - Bxl Midi
La L28 est la ceinture ouest, de la gare de Bockstael/Jette vers Bxl-Midi. La moitié des voies entre Bockstael et Simonis sont exploitées depuis des années par le métro.
Entre la gare metro Belgica et Pannenhuis, une promenade & piste cyclable est aménagé; un parc sur la liaison vers Tour & Tassis:
A l'avant-plan Belgica, à l'arrière Pannenhuis:
De la gare de Pannenhuis, une bifurcation menait vers l'ancienne gare de marchandises de Tour & Tassis. Ce site immense est en transformation depuis des années.
En même temps, une liaison vélo est aménage sur cette bifurcation
Sur l'avant-plan, un poste de signalisation en ruines; sur l'arrière-plan à droite les halles d'exposition:
Direction Pannenhuis:
Fin (provisoire) sous le pont de la rue Ch. Demeer
Les terrains de la gare Ouest sont à vendre pour 27 millions. Dat is gezegd in het Brussels parlement. La Région Bruxelloise voudrait l'acheter pour développer un nouveau quartier; le long de la voie entre la Chaussée de Ninove et la Chaussée une liaison cyclable sera aménagé (reliant la station metro Ouest et Ossegem)
Entre la gare metro Belgica et Pannenhuis, une promenade & piste cyclable est aménagé; un parc sur la liaison vers Tour & Tassis:
A l'avant-plan Belgica, à l'arrière Pannenhuis:
De la gare de Pannenhuis, une bifurcation menait vers l'ancienne gare de marchandises de Tour & Tassis. Ce site immense est en transformation depuis des années.
En même temps, une liaison vélo est aménage sur cette bifurcation
Sur l'avant-plan, un poste de signalisation en ruines; sur l'arrière-plan à droite les halles d'exposition:
Direction Pannenhuis:
Fin (provisoire) sous le pont de la rue Ch. Demeer
Les terrains de la gare Ouest sont à vendre pour 27 millions. Dat is gezegd in het Brussels parlement. La Région Bruxelloise voudrait l'acheter pour développer un nouveau quartier; le long de la voie entre la Chaussée de Ninove et la Chaussée une liaison cyclable sera aménagé (reliant la station metro Ouest et Ossegem)
Dernière édition par joverwimp le Ven 22 Juin 2018 - 12:25, édité 2 fois
Re: L028 ligne 28 Bockstael/Jette-Thurn & Taxis (anciennement: Pannenhuis) - Bxl Ouest - Bxl Midi
C'est tour et taxis et pas tour et tassis
acpfr- Messages : 200
Date d'inscription : 03/08/2011
Inauguration
Park Thurn & Taxis opent op 8 mei [+foto's]
Laken, Sint-Jans-Molenbeek
28/04/2014
Het eerste stukje van het nieuwe park op en rond de site van Thurn & Taxis opent op donderdagavond 8 mei voor het publiek. Dat wordt gevierd met een barbecue, concerten en vuurwerk. Het is meteen ook het startschot van het Irisfeest alsook een nieuwe editie van Parckdesign. We gingen al eens kijken.
In de oude spoorbedding die aansluit op de site van Thurn & Taxis heerst grote bedrijvigheid. Vrachtwagens voeren stenen aan, graafmachines verleggen grond en bomen worden geplant. Over goed een week moet hier, onder de bruggen van de Jubelfeestlaan en de Jean Dubrucqlaan, op de grens van Laken en Molenbeek, een nieuw park van 3 hectare opengaan.
Voor een goed begrip: het eerste deel bevindt zich niet op de eigenlijke Thurn & Taxissite, die pas later afraakt.
Het nieuwe park wordt donderdag 8 mei ingehuldigd. Het feest begint om 18 uur met een barbecue rond een grote picknicktafel. Vanaf 20.30 uur is er een 'bal populaire' met fanfare en om 22 uur is er vuurwerk. De viering, meteen ook het startschot voor het Irisfeest van 10 en 11 mei, gaat door tot middernacht met een dj. "Het is een park met gewestelijke ambitie, dus is het toepasselijk dat het opengaat op de feestdag van het Gewest", klinkt het bij milieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo).
De nieuwe aanplantingen zijn nog zeer pril, maar tijdelijke paviljoenen geven het park mee vorm. Het gaat om installaties van kunstenaars en architecten voor een nieuwe editie van Parckdesign. Dit jaar draait alles rond het thema "van landschap tot bord." De installaties en de activiteiten die tot eind september gepland zijn, van debatten tot maaltijden, moeten de Brusselaars doen nadenken over stadslandbouw.
Park van lijn 28
Op het einde van de zomer moet ook het park langs spoorlijn 28 opengaan. Dat wordt op dit moment aangelegd door Beliris. Het gaat om een groen pad en enkele sportvelden die zullen aansluiten op het parkdeel dat nu opent. Er komen toegangen aan de metrostations Belgica en Pannenhuis. De meeste aanplantingen zijn wel pas voor het najaar. In een volgende fase wordt het park verlengd tot Bockstael. In het kader van een wijkcontract komen er ook extra toegangen en een speelbos.
Op de site van Thurn & Taxis zelf zijn de graafmachines ondertussen ook begonnen aan het parkdeel van het project. Op termijn moeten verschillende groene ruimten een aansluitende verbinding vormen tussen Sainctelette en Bockstael. Meteen het grootste park dat in Brussel is aangelegd sinds de tijd van Leopold II.
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/eind-2014-nieuw-park-tussen-belgica-en-pannenhuis
Piste cyclable?
joverwimp a écrit:La L28 est la ceinture ouest, de la gare de Bockstael/Jette vers Bxl-Midi. La moitié des voies entre Bockstael et Simonis sont exploitées depuis des années par le métro.
Entre la gare metro Belgica et Pannenhuis, une promenade & piste cyclable est aménagé; un parc sur la liaison vers Tour & Tassis:
Je suis heureux de lire qu'on n'a pas retenu l'avant-projet dans son intégralité. Au début, la construction d'une piste cyclable à côté de l'escalier n'y était point prévue.
http://www.bruplus.irisnet.be/fr/content/parc-l28
Fiche du projet (plan, avant-projet):
http://www.adt-ato.be/sites/default/files/documents/Beliris_Projet_Parc_L28.pdf
http://www.adt-ato.irisnet.be/fr/zones-strat%C3%A9giques/tour-et-taxis/espaces-verts
Re: L028 ligne 28 Bockstael/Jette-Thurn & Taxis (anciennement: Pannenhuis) - Bxl Ouest - Bxl Midi
acpfr a écrit:C'est tour et taxis et pas tour et tassis
Tour & Taxis doit son nom original aux fondateurs de la poste, la famille Von Thurn und Tassis. (www.tour-taxis.com/fr/historique)
L28 Parc de la ligne 28
J'avais raté l'article plus haut.
Ce parc est situé sur l'ancienne ligne 28 Schaerbeek - Bruxelles Midi.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_28_(Infrabel)
http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#28
http://www.beliris.be/projets/parc-de-la-ligne-28.html
Carte : https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1gNTQpg4uYqVNR9_OfHLoYWnMx94&ll=50.8705418278107%2C4.337202342535193&z=16
Ce parc est situé sur l'ancienne ligne 28 Schaerbeek - Bruxelles Midi.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_28_(Infrabel)
http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#28
http://www.beliris.be/projets/parc-de-la-ligne-28.html
Carte : https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1gNTQpg4uYqVNR9_OfHLoYWnMx94&ll=50.8705418278107%2C4.337202342535193&z=16
traject Masuistraat - metrostation Jacques Brel
Het federale fonds Beliris zoekt samen met het Brussels Gewest en de Brusselse bouwmeester naar ontwerpers voor een fietsroute van 6,5 kilometer door Brussel. Het gaat om een hoofdroute voor fietsverkeer langs spoorlijn 28, het westelijk ringspoor. Het fietspad start aan de Masuistraat in de Noordwijk en loopt tot metrostation Jacques Brel in Anderlecht.
De nieuwe fietssnelweg is een onderdeel van het fiets-GEN, een netwerk van fietspaden voor snelle verplaatsingen in en rond Brussel. Het wordt daarom een brede en comfortabele fietsroute waarop fietsers zelden in contact zullen komen met autoverkeer. Om dat mogelijk te maken in een dichtbebouwde omgeving wordt de berm van spoorlijn 28 gebruikt.
Het traject ligt nog niet in detail vast, al werd er wel een eerste ruwe schets gemaakt in een haalbaarheidsstudie. De fietssnelweg zal starten aan het kruispunt van de Masuistraat met de Paleizenstraat in de Noordwijk. (zelfs verder tot aan het kruispunt van de Koning Albert II laan met de Helihavenlaan, over de overwelfde Zenne, zie kaartje op https://velo-ravel.forumactif.org/t850-senne-zenne#4869)
Via het terrein van elektriciteitsnetbeheerder Sibelga gaat het richting een nieuwe brug om het kanaal over te steken. Die zal rusten op twee overgebleven brugpijlers van een afgebroken brug. Van daar loopt het fietspad richting het Lakense Bockstaelplein, om daar aan te sluiten op het park dat momenteel aangelegd wordt langs de spoorlijn.
Tussen metrostations Pannenhuis en Belgica bestaat de fietssnelweg in grote lijnen al, die werd aangelegd samen met het 'Park van Lijn 28'. Van Belgica gaat het verder richting metrostations Simonis en Ossegem. Daar wordt een brug gepland om de Gentsesteenweg over te kunnen steken. Bij het Weststation wijkt de fietssnelweg even af van het treinspoor om langs een woonstraat verder te gaan. Het einde van de route is ter hoogte van metrostation Jacques Brel in Anderlecht.
Op veel plaatsen zal het gaan om een volledig vrijliggend fietspad op de spoorberm. Een akkoord uit 2018 met spoornetbeheerder Infrabel maakt dat mogelijk. Op sommige stukken komen er fietspaden langs de straat of zal het om een fietsstraat gaan.
Er loopt nu een wedstrijd die moet leiden tot een kwaliteitsvol, coherent ontwerp met een duidelijke identiteit. Dat maakt de route herkenbaar en gemakkelijk te gebruiken. De werken worden gefaseerd uitgevoerd zodat afgewerkte delen gradueel in gebruik genomen kunnen worden. Zo moet niet gewacht worden tot de hele route is afgewerkt.
Brusselfonds Beliris trekt 14 miljoen euro uit voor de fietssnelweg.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietssnelweg-van-noordwijk-naar-anderlecht-op-komst-2020-03-27?fbclid=IwAR0PzEVti-Nz-HgQTCknYlAOZ2FwyNJLSgR7MxyNYkxEa88MrDRLKTD3Rcc)
De nieuwe fietssnelweg is een onderdeel van het fiets-GEN, een netwerk van fietspaden voor snelle verplaatsingen in en rond Brussel. Het wordt daarom een brede en comfortabele fietsroute waarop fietsers zelden in contact zullen komen met autoverkeer. Om dat mogelijk te maken in een dichtbebouwde omgeving wordt de berm van spoorlijn 28 gebruikt.
Het traject ligt nog niet in detail vast, al werd er wel een eerste ruwe schets gemaakt in een haalbaarheidsstudie. De fietssnelweg zal starten aan het kruispunt van de Masuistraat met de Paleizenstraat in de Noordwijk. (zelfs verder tot aan het kruispunt van de Koning Albert II laan met de Helihavenlaan, over de overwelfde Zenne, zie kaartje op https://velo-ravel.forumactif.org/t850-senne-zenne#4869)
Via het terrein van elektriciteitsnetbeheerder Sibelga gaat het richting een nieuwe brug om het kanaal over te steken. Die zal rusten op twee overgebleven brugpijlers van een afgebroken brug. Van daar loopt het fietspad richting het Lakense Bockstaelplein, om daar aan te sluiten op het park dat momenteel aangelegd wordt langs de spoorlijn.
Tussen metrostations Pannenhuis en Belgica bestaat de fietssnelweg in grote lijnen al, die werd aangelegd samen met het 'Park van Lijn 28'. Van Belgica gaat het verder richting metrostations Simonis en Ossegem. Daar wordt een brug gepland om de Gentsesteenweg over te kunnen steken. Bij het Weststation wijkt de fietssnelweg even af van het treinspoor om langs een woonstraat verder te gaan. Het einde van de route is ter hoogte van metrostation Jacques Brel in Anderlecht.
Op veel plaatsen zal het gaan om een volledig vrijliggend fietspad op de spoorberm. Een akkoord uit 2018 met spoornetbeheerder Infrabel maakt dat mogelijk. Op sommige stukken komen er fietspaden langs de straat of zal het om een fietsstraat gaan.
Er loopt nu een wedstrijd die moet leiden tot een kwaliteitsvol, coherent ontwerp met een duidelijke identiteit. Dat maakt de route herkenbaar en gemakkelijk te gebruiken. De werken worden gefaseerd uitgevoerd zodat afgewerkte delen gradueel in gebruik genomen kunnen worden. Zo moet niet gewacht worden tot de hele route is afgewerkt.
Brusselfonds Beliris trekt 14 miljoen euro uit voor de fietssnelweg.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietssnelweg-van-noordwijk-naar-anderlecht-op-komst-2020-03-27?fbclid=IwAR0PzEVti-Nz-HgQTCknYlAOZ2FwyNJLSgR7MxyNYkxEa88MrDRLKTD3Rcc)
Re: L028 ligne 28 Bockstael/Jette-Thurn & Taxis (anciennement: Pannenhuis) - Bxl Ouest - Bxl Midi
Dernière édition par joverwimp le Dim 8 Nov 2020 - 17:08, édité 2 fois
Brussel-West - Ossegem
Tussen Brussel-West en Ossegem werd in sneltempo een nieuw fiets-en wandelpad aangelegd.
De NMBS is grotendeels eigenaar van de site rond de treinsporen. Hun terrein werd grondig opgekuist, een oude kolenhal afgebroken en een nieuwe afsluiting geplaatst rond de site.
Het pad loopt langs de Alphonse Vandenpeereboomstraat: vroeger één van de vuilste straten van Molenbeek en bovendien gevaarlijk voor zwakke weggebruikers. Wagens reden vaak te snel en de weinige oversteekplaatsen waren slecht zichtbaar. Bovendien was er amper plaats voor voetgangers en fietsers. Om de straat veiliger te maken zijn extra oversteekplaatsen en verkeersdrempels voorzien. Langs het fiets-en wandelpad zijn de bomen gesnoeid.
Bovendien zal Sibelga in oktober beginnen met het plaatsen van intelligente verlichting, die ’s nachts aanspringt wanneer er iemand voorbij komt.
De NMBS is grotendeels eigenaar van de site rond de treinsporen. Hun terrein werd grondig opgekuist, een oude kolenhal afgebroken en een nieuwe afsluiting geplaatst rond de site.
Het pad loopt langs de Alphonse Vandenpeereboomstraat: vroeger één van de vuilste straten van Molenbeek en bovendien gevaarlijk voor zwakke weggebruikers. Wagens reden vaak te snel en de weinige oversteekplaatsen waren slecht zichtbaar. Bovendien was er amper plaats voor voetgangers en fietsers. Om de straat veiliger te maken zijn extra oversteekplaatsen en verkeersdrempels voorzien. Langs het fiets-en wandelpad zijn de bomen gesnoeid.
Bovendien zal Sibelga in oktober beginnen met het plaatsen van intelligente verlichting, die ’s nachts aanspringt wanneer er iemand voorbij komt.
Re: L028 ligne 28 Bockstael/Jette-Thurn & Taxis (anciennement: Pannenhuis) - Bxl Ouest - Bxl Midi
Het fiets-GEN, het gewestelijk expresnet voor fietsers, zal de komende jaren verder ontwikkeld worden binnen Brussel, en Beliris draagt hier graag een steentje aan bij.
In dit kader lanceert Beliris vandaag de opdracht voor de studies van de technische haalbaarheid van onderdelen van drie routes: Dilbeek - Brussel, Leuven - Brussel en Brussel Noord - Anderlecht.
Studiebureaus kunnen zich kandidaat stellen tot 24.09.2020 via e-Procurement.
Het studiebureau ontwikkelt een visie en identiteit voor de cyclostrade in dens stedelijk weefsel. Behalve de technische, juridische en financiële haalbaarheid, onderzoekt het studiebureau ook:
- de context
- de alternatieven
- opportuniteiten
- bodemverontreiniging
- verkeersstromen
Voor de derde route wordt een traject tussen het metrostation Jacques Brel (Birminghamstraat) en het oude station van Kuregem onder de loep genomen. Dit deel zou aansluiten op een reeds bestaand fiets- en wandelpad in het park aan de Belgicalaan en een toekomstig traject tussen de Masuistraat en het metrostation Jacques Brel.
De studie leidt tot een defnitief tracé, goedgekeurd door de verschillende stakeholders. Het budget, de planning, een risicoanalyse en een actieplan voor de bouw van de route worden opgesteld.
http://www.beliris.be/nl/nieuws/fietsroute-studiebureau-gezocht.html?fbclid=IwAR1f19tUcFEM6qnu4s0lz0Y7-tl4g66AGMjavfJi7gKcfkXO9xVSymaU8hA
Belgica - Weststation
De plannen zitten nog in de beginfase, maar staan wel hoog op de agenda. “We verwachten dat die werken aan het eind van de legislatuur kunnen beginnen”, zegt woordvoerder Pieterjan Desmet van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Het fietspad wordt gefinancierd met Europees relance-geld.
Thurn et Taxis - Bockstael (Pannenhuispark)
Met de zopas geopende parkstrook tussen Pannenhuis en Bockstael is het Thurn & Taxispark voltooid. Aan Bockstael moet er wel nog een passerelle komen, zodat fietsers het park makkelijker in en uit kunnen rijden.
[size=13]Het nieuwe stuk van twee hectare, gedoopt tot Pannenhuispark, begint aan de Charles Demeerbrug, bij Pannenhuis, en eindigt aan het pocketparkje Tielemans, net naast het Bockstaelplein. Het is de voortzetting van het L28-park en het Parckfarmpark, die beide al in 2014 opengingen. Parckfarm mondt dan weer uit in het grote park van projectontwikkelaar Extensa aan Thurn & Taxis.[/size]
Samen vormen deze parken een groene corridor van tien hectare tussen Thurn & Taxis en Bockstael. Het opmerkelijke is dat ze allemaal aangelegd werden in de oude spoorwegvallei, die jarenlang braak lag nadat de spoorlijnen van en naar het vroegere goederenstation Thurn & Taxis in onbruik waren geraakt.
Bij de aanleg van het Pannenhuispark is geprobeerd om dat oude spoorwegverleden weer tot leven te brengen, vertelt projectleider Pierre Molter van Leefmilieu Brussel, de gewestelijke administratie die optrad als bouwheer. “Terwijl het Parckfarmpark vooral in het teken van stadslandbouw staat en het L28-park geassocieerd wordt met speelzones en betonnen sportterreinen, ademt het Pannenhuispark de sfeer van de vroegere spoorwegen.”
Her en der in het parklandschap liggen er verroeste rails en er staat ook een onderstel van een afgedankte wagon. Voorts zijn de bovenleidingspalen aan weerszijden van het tot wandelpad omgevormde spoor blijven staan en gebruikten de ontwerpers oude rails om er de schommels aan op te hangen.
Er staan nog een heleboel andere speeltuigen. Zo werd vlak bij de nieuwe, blitse toegang aan de Demeerbrug een hoge glijbaan geïnstalleerd en aan de voet van de brug is er met blokken een Parkour gemaakt.
Voorts zijn er banken en picknicktafels en is er een vijvertje waarin het regenwater van naburige gebouwen terechtkomt. Qua beplanting werd het park tamelijk wild en ongerept gelaten. “Het is nog deels een friche,” zegt Molter.
Langs de wat hoger gelegen en nog steeds gebruikte spoorlijn 28 heeft Leefmilieu Brussel ook een ruim drie meter breed fietspad aangelegd, dat deel zal uitmaken van de fietssnelweg die Beliris plant door Brussel.
Fietsers raken vooralsnog aan Bockstael niet makkelijk het park uit. Beliris is wel voornemens een passerelle te maken om het flinke hoogteverschil te overbruggen, maar dat duurt wellicht nog een jaar of drie. In afwachting moeten ze via het steile paadje omhoog dat naar het pocketparkje Tielemans leidt.
Dat pocketparkje werd bijna twee jaar geleden met toeters en bellen geopend door het Brusselse stadsbestuur, maar vandaag liggen de zeven cirkelvormige plantsoenen er onderkomen bij. Het plan was dat de buurt hier zou gaan tuinieren, maar dat project is niet van de grond gekomen. Volgens de betrokken groene schepenen van Stad Brussel krijgt het pocketparkje, dat een realisatie is van het wijkcontract Bockstael, over enkele weken een doorstart.
Buurtbewoner Peter Colpaert hoopt alvast dat de Stad het nu beter aanpakt. “Als je wilt dat de bewoners zich engageren, moet je zo’n tuinproject goed begeleiden en ook goed controleren of zelfs afsluiten. Anders wordt het binnen de kortste keren gevandaliseerd.
Behalve de ingangen aan Bockstael en aan de Demeerbrug komt er ook een toegang tot het nieuwe park bij het gebouw aan de Bockstaellaan 122 dat de Stad Brussel, eveneens in het kader van het wijkcontract, verbouwt tot een socio-culturele ruimte met bar.
Molter betreurt dat er geen toegang komt aan het vroegere bedrijventerrein bij het spoor, waar nu de sportbedrijfjes Jump XL en FitFive zitten. De exploitant van het terrein vreest overlast van jongeren als de poort tussen het terrein en het park opengaat.
Dan nog de kostprijs van dit nieuwe stukje groen. Stad Brussel kocht de grond van de NMBS voor één miljoen euro, Leefmilieu Brussel betaalde de hele aanleg, ruim drie miljoen
https://www.bruzz.be/stedenbouw/nieuw-pannenhuispark-ademt-historische-spoorwegsfeer-2021-04-15
Aan fietsers is er helaas amper gedacht. De nieuwe toegang naar de Tielemansstraat aan Bockstael is inderdaad moeilijk
maar ook de langverwachte "glijbaan" aan de Demeerbrug blijkt veel te smal om vlot het park in en uit te kunnen rijden, zeker in combinatie met de steile helling en bocht van 180 graden.
[size=13]Het nieuwe stuk van twee hectare, gedoopt tot Pannenhuispark, begint aan de Charles Demeerbrug, bij Pannenhuis, en eindigt aan het pocketparkje Tielemans, net naast het Bockstaelplein. Het is de voortzetting van het L28-park en het Parckfarmpark, die beide al in 2014 opengingen. Parckfarm mondt dan weer uit in het grote park van projectontwikkelaar Extensa aan Thurn & Taxis.[/size]
Samen vormen deze parken een groene corridor van tien hectare tussen Thurn & Taxis en Bockstael. Het opmerkelijke is dat ze allemaal aangelegd werden in de oude spoorwegvallei, die jarenlang braak lag nadat de spoorlijnen van en naar het vroegere goederenstation Thurn & Taxis in onbruik waren geraakt.
Bij de aanleg van het Pannenhuispark is geprobeerd om dat oude spoorwegverleden weer tot leven te brengen, vertelt projectleider Pierre Molter van Leefmilieu Brussel, de gewestelijke administratie die optrad als bouwheer. “Terwijl het Parckfarmpark vooral in het teken van stadslandbouw staat en het L28-park geassocieerd wordt met speelzones en betonnen sportterreinen, ademt het Pannenhuispark de sfeer van de vroegere spoorwegen.”
Speeltuigen
Her en der in het parklandschap liggen er verroeste rails en er staat ook een onderstel van een afgedankte wagon. Voorts zijn de bovenleidingspalen aan weerszijden van het tot wandelpad omgevormde spoor blijven staan en gebruikten de ontwerpers oude rails om er de schommels aan op te hangen.
Er staan nog een heleboel andere speeltuigen. Zo werd vlak bij de nieuwe, blitse toegang aan de Demeerbrug een hoge glijbaan geïnstalleerd en aan de voet van de brug is er met blokken een Parkour gemaakt.
Voorts zijn er banken en picknicktafels en is er een vijvertje waarin het regenwater van naburige gebouwen terechtkomt. Qua beplanting werd het park tamelijk wild en ongerept gelaten. “Het is nog deels een friche,” zegt Molter.
Langs de wat hoger gelegen en nog steeds gebruikte spoorlijn 28 heeft Leefmilieu Brussel ook een ruim drie meter breed fietspad aangelegd, dat deel zal uitmaken van de fietssnelweg die Beliris plant door Brussel.
Fietsers raken vooralsnog aan Bockstael niet makkelijk het park uit. Beliris is wel voornemens een passerelle te maken om het flinke hoogteverschil te overbruggen, maar dat duurt wellicht nog een jaar of drie. In afwachting moeten ze via het steile paadje omhoog dat naar het pocketparkje Tielemans leidt.
Dat pocketparkje werd bijna twee jaar geleden met toeters en bellen geopend door het Brusselse stadsbestuur, maar vandaag liggen de zeven cirkelvormige plantsoenen er onderkomen bij. Het plan was dat de buurt hier zou gaan tuinieren, maar dat project is niet van de grond gekomen. Volgens de betrokken groene schepenen van Stad Brussel krijgt het pocketparkje, dat een realisatie is van het wijkcontract Bockstael, over enkele weken een doorstart.
Buurtbewoner Peter Colpaert hoopt alvast dat de Stad het nu beter aanpakt. “Als je wilt dat de bewoners zich engageren, moet je zo’n tuinproject goed begeleiden en ook goed controleren of zelfs afsluiten. Anders wordt het binnen de kortste keren gevandaliseerd.
Behalve de ingangen aan Bockstael en aan de Demeerbrug komt er ook een toegang tot het nieuwe park bij het gebouw aan de Bockstaellaan 122 dat de Stad Brussel, eveneens in het kader van het wijkcontract, verbouwt tot een socio-culturele ruimte met bar.
Molter betreurt dat er geen toegang komt aan het vroegere bedrijventerrein bij het spoor, waar nu de sportbedrijfjes Jump XL en FitFive zitten. De exploitant van het terrein vreest overlast van jongeren als de poort tussen het terrein en het park opengaat.
Dan nog de kostprijs van dit nieuwe stukje groen. Stad Brussel kocht de grond van de NMBS voor één miljoen euro, Leefmilieu Brussel betaalde de hele aanleg, ruim drie miljoen
https://www.bruzz.be/stedenbouw/nieuw-pannenhuispark-ademt-historische-spoorwegsfeer-2021-04-15
Aan fietsers is er helaas amper gedacht. De nieuwe toegang naar de Tielemansstraat aan Bockstael is inderdaad moeilijk
maar ook de langverwachte "glijbaan" aan de Demeerbrug blijkt veel te smal om vlot het park in en uit te kunnen rijden, zeker in combinatie met de steile helling en bocht van 180 graden.
Beekkant-Weststation
Tussen beide metrostations werd een wandel-en fietstraject geopend.
Het is de vrijgemaakte passage langs de Infrabel Academy, die langs de spoorlijn ligt.
Op 1 september 2021 opende de eerste Belgische school voor spoorberoepen, de Infrabel Academy, haar deuren in Molenbeek. Op enkele terreinen nabij het Weststation worden de spoormensen van de toekomst opgeleid. Seinhuispersoneel, technici die aan de sporen werken.. Allemaal krijgen ze er theorie- en praktijklessen in een state-of-the-art campus met onder meer nagebootste station- en spoorinfrastructuur.
De Infrabel Academy heeft immers zowel bij Beekant als bij het Wesstation een ingang. Molenbeek vroeg tijdens het vergunningsproces een publiek toegankelijke wandel- en fietspassage aan te leggen tussen beide ingangen. Tot nu was de passage helaas nog niet publiek toegankelijk. Infrabel had aan de ingang van de passage bij het Weststation, zonder medeweten en toestemming van de gemeente, een afsluitend hek geplaatst. De gemeente gaf de opdracht om dit hek te verwijderen.
Filmpje: www.instagram.com/p/CqnUHNfg-Gf
Het is de vrijgemaakte passage langs de Infrabel Academy, die langs de spoorlijn ligt.
Op 1 september 2021 opende de eerste Belgische school voor spoorberoepen, de Infrabel Academy, haar deuren in Molenbeek. Op enkele terreinen nabij het Weststation worden de spoormensen van de toekomst opgeleid. Seinhuispersoneel, technici die aan de sporen werken.. Allemaal krijgen ze er theorie- en praktijklessen in een state-of-the-art campus met onder meer nagebootste station- en spoorinfrastructuur.
De Infrabel Academy heeft immers zowel bij Beekant als bij het Wesstation een ingang. Molenbeek vroeg tijdens het vergunningsproces een publiek toegankelijke wandel- en fietspassage aan te leggen tussen beide ingangen. Tot nu was de passage helaas nog niet publiek toegankelijk. Infrabel had aan de ingang van de passage bij het Weststation, zonder medeweten en toestemming van de gemeente, een afsluitend hek geplaatst. De gemeente gaf de opdracht om dit hek te verwijderen.
Filmpje: www.instagram.com/p/CqnUHNfg-Gf
Papylu² aime ce message
Sujets similaires
» L028A Ancienne ligne 28A vers Tour et Taxis (Parc tour et taxis.
» L026 voie verte le long de la Ligne 26 Uccle (Vivier d'oie - gare du midi)
» RAVeL 1 Ouest (part 04) Blaton-Mons 05 Itinéraire N°4 - W4 - Canaux, fleuves et rivières - partie Blaton - Mons (RAVeL 1 Ouest)
» RAVeL 1 Ouest (part 03) Tournai-Blaton 04 Itinéraire N°4 - W4 - Canaux, fleuves et rivières - Partie Tournai - Blaton (RAVeL 1 Ouest)
» RAVeL 1 Ouest (Part 02b) Pecq - Tournai - 03 Itinéraire N°4 - W4 - Canaux, fleuves et rivières - partie Pecq - Tournai (RAVeL 1 Ouest)
» L026 voie verte le long de la Ligne 26 Uccle (Vivier d'oie - gare du midi)
» RAVeL 1 Ouest (part 04) Blaton-Mons 05 Itinéraire N°4 - W4 - Canaux, fleuves et rivières - partie Blaton - Mons (RAVeL 1 Ouest)
» RAVeL 1 Ouest (part 03) Tournai-Blaton 04 Itinéraire N°4 - W4 - Canaux, fleuves et rivières - Partie Tournai - Blaton (RAVeL 1 Ouest)
» RAVeL 1 Ouest (Part 02b) Pecq - Tournai - 03 Itinéraire N°4 - W4 - Canaux, fleuves et rivières - partie Pecq - Tournai (RAVeL 1 Ouest)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique Bruxelles - Belgie Brussel - Belgium Brussels - Belgien Brüssel
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum