Demer 01 Wechter - Aarschot
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Demer 01 Wechter - Aarschot
Werken Demerdijk - Werchter tot eind mei 2014
(02/04/2014)
Waterwegen en Zeekanaal NV voert momenteel werken uit aan de rechter Demeroever tussen Werchterbrug en de Spoorbrug Aarschot. Tijdens deze werken worden momenteel de bermen langs de verharding aangevuld, de bermen ter hoogte van de bochten verstevigd en worden de bermen opnieuw ingezaaid.
Het volledige tracé tussen Aarschot en Werchter zal in één fase worden afgewerkt. Het einde van de werken is voorzien eind mei. Tijdens de werken is er om veiligheidsredenen geen doorgang mogelijk, omdat er zowel langs de land- en rivierzijde van het jaagpad wordt gewerkt.
Er wordt gewerkt tussen 7u30 en 16u30. Na de werkuren en tijdens het weekend wordt het nodige gedaan om de doorgang via de rechteroever mogelijk te maken.
Tijdens de duur van de werken is er te allen tijde doorgang mogelijk via de linker Demeroever. Wij willen onze (fietsende) inwoners dan ook vragen om rekening te houden met de signalisatie en de linker Demeroever te gebruiken zodat de werken zo vlot mogelijk kunnen verlopen.
http://www.rotselaar.be/Index.aspx?SGREF=6987&CREF=28678
kaart aangepast en foto's
Ik heb mijn kaart aangepast.
Om de spoorweg over te steken volg ik het knoppunten netwerk en ga ik langs de Lijn 35 om onder de spoorweg te passeren.
Van Werchter tot in Aarschot (knoppunt 51) is het Tarmac.
Het is ook mogelijk om te fietsen lang een van de oude arm van Demer.
In het groen op mijn kaart.
De rechterkant is een pad.
De linkse kant moet je eerst de N19D nemen en dan door trappen (of verder op zonder trappen) kan je naar de Roland Renskade waar er maar lokaal verkeer is.
foto's https://goo.gl/photos/QeF3ihUAo9Pwggkd6
Diaporama
title="2015-11-02 Demer Werchter - Aarschot
" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Om de spoorweg over te steken volg ik het knoppunten netwerk en ga ik langs de Lijn 35 om onder de spoorweg te passeren.
Van Werchter tot in Aarschot (knoppunt 51) is het Tarmac.
Het is ook mogelijk om te fietsen lang een van de oude arm van Demer.
In het groen op mijn kaart.
De rechterkant is een pad.
De linkse kant moet je eerst de N19D nemen en dan door trappen (of verder op zonder trappen) kan je naar de Roland Renskade waar er maar lokaal verkeer is.
foto's https://goo.gl/photos/QeF3ihUAo9Pwggkd6
Diaporama
title="2015-11-02 Demer Werchter - Aarschot
" frameborder=0 id=1505679958 allowfullscreen=true mozallowfullscreen=true webkitallowfullscreen=true align=center>
Dernière édition par velo-ravel.net le Ven 27 Mar 2020 - 21:06, édité 2 fois
Vernieuwing Laakbrug [Tremelo]
Nieuwe Laakbrug aan het Dijlepad
07/08/2018
TREMELO - Vanaf maandag 20 augustus start De Vlaamse Waterweg met het vernieuwen van het brugje over de monding van de Laak. De huidige brug is in een slechte staat en onveilig en dient dringend aangepakt te worden.
Jaagpadgebruikers kunnen een omleiding volgen via de andere oever (via de Damiaanbrug) of via de Beverlaak - Pater Damiaanstraat. De werken zullen vermoedelijk tot eind oktober duren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/blcju_03652361
https://www.tremelo.be/nieuwsdetail/265/nieuwe-laakbrug-aan-het-dijlepad
Re: Vernieuwing Laakbrug [Tremelo]
Nieuwe brug over Laak is geopend
16/10/2018
TREMELO - De nieuwe brug over de Laak in Ninde werd onlangs geopend. Tremelo heeft hiermee meteen ook een primeur. De jaagpadbrug in Tremelo is de eerste composietbrug in het ambtsgebied van De Vlaamse Waterweg.
Sinds 20 augustus werkte de Vlaamse Waterweg aan de vernieuwing van het brugje over de monding van de Laak. De vorige brug verkeerde in een slechte staat en was onveilig. Gebruikers van het jaagpad moesten sindsdien een omleiding volgen via de andere oever (via de Damiaanbrug) of via de Beverlaak - Pater Damiaanstraat.
De werken werden onlangs beëindigd waardoor de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug over de Laak nu weer open voor verkeer is. De oude stalen brug met betonnen brugdek werd vervangen door een lichter, veiliger en onderhoudsarmer composieten exemplaar.
De nieuwe brug overspant de Laak vlakbij haar monding in de Dijle en vervolledigt als het ware het jaagpad langs de Dijle waar de Laak dat onderbreekt. De Vlaamse Waterweg koos bij de constructie voor het onderhoudsarme en duurzame composiet.
De voordelen van composiet, in feite een glasvezelversterkt hars, zijn talrijk. Zo luidt het bij de Vlaamse Waterweg. "Composietbruggen zijn zeer licht en daardoor gemakkelijker te transporteren en te monteren. Door hier voor een composietbrug te kiezen, hoefden we bovendien de landhoofden niet aan te passen, wat een positieve invloed heeft op de totaalkost van het project. Ook de onderhoudskost van de brug zal naar verwachting lager liggen, aangezien ze niet roest (in tegenstelling tot staal), niet rot (in tegenstelling tot hout) en een verwachte levensduur van 100 jaar heeft. "
De nieuwe brug is 10,8 meter lang, 3 meter breed en weegt 4 ton (inclusief slijtlaag en leuningen). De maximale draagkracht van de brug bedraagt 9 ton. Ze is minimum 30 jaar onderhoudsvrij en heeft een verwachte levensduur van 100 jaar. De kostprijs bedraagt ongeveer 22.000 euro exclusief plaatsing.
De jaagpadbrug in Tremelo is de eerste composietbrug in het ambtsgebied van De Vlaamse Waterweg nv. Eerder werden al kunststoffen damplanken gebruikt voor de bouw van de nieuwe oeververdediging langs het Zeekanaal Brussel-Schelde in Grimbergen. Ook in Brugge zullen begin volgend jaar twee oude voetgangers- en fietsersbruggen worden vervangen door composieten exemplaren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/blcju_03849582
Tellingen 2018
Met 245.220 fietsers in 2018 is het jaagpad tussen Halle en Brussel misschien wel het populairst in de eigen regio, toch scoren nog andere fietspaden in Vlaams-Brabant beter. Dat is onder andere het geval voor de Demerdijk in Werchter waar 301.352 fietsers passeerden, met dank aan Rock Werchter. De fietssnelweg tussen Leuven en Brussel haalde net geen 300.000 fietsers en de fietssnelweg tussen Leuven en Mechelen 294.796 fietsers.
Bronbericht:
https://velo-ravel.forumactif.org/t61p50-canal-bruxelles-charleroi-partie-flamande-hallelembeek-sint-pieters-leeuw-ev5-eurovelo-5-f20#14284
Hinder [Aarschot]
Werken aan Demermeander: hinder voor fietsers en wandelaars
vrijdag 10 april 2020
Er wordt momenteel gewerkt aan de Demermeander. Deze werken brengen enige hinder mee voor fietsers en wandelaars op het jaagpad.
Het onverharde jaagpad op de linkeroever ter hoogte van het Kasteel van Nieuwland is tijdelijk afgesloten voor wandelverkeer tussen de Betekombrug en de Nieuwlandstraat. Om het fietsverkeer op de rechteroever te ontzien, is er een transportband over de Demer aangelegd om de grond veilig te kunnen aanvoeren. Deze zorgt er wel voor dat de onverharde kant tijdelijk niet toegankelijk is. Fietsers en wandelaars kunnen best de paden door Vorsdonkbos gebruiken.
Ter hoogte van de kraan op de rechteroever (het geasfalteerd deel) moeten fietsers even afstappen. Het jaagpad is niet afgesloten, maar er is wel hinder voor fietsverkeer in de zin dat fietsers soms even moeten wachten voor overstekende dumpers. Dit gebeurt op het breedste stuk van het jaagpad, waardoor fietsers tijdens het laden van dumpers wel kunnen doorrijden en er een zo veilig mogelijke situatie ontstaat.
De hinder zal enkele weken duren, maar indien iedereen de richtlijnen opvolgt, kan er snel doorgewerkt worden aan het nieuwe jaagpad en kunnen de fietsers tegen de zomer genieten van het vernieuwde fietspad aan de andere kant van de meander.
https://www.aarschot.be/werken-aan-demermeander-hinder-voor-fietsers-en-wandelaars
Eerder:
Maandag starten meanderwerken aan Demer: Aarschot wordt maandag een stukje groter (en Begijnendijk een beetje kleiner)
1 februari 2020
AARSCHOT - Aarschot wordt binnenkort een beetje groter, Begijnendijk dan weer kleiner. Dat komt door het Sigmaproject Demervallei waarbij tientallen afgesneden bochten van de Demer opnieuw op de rivier worden aangesloten. Deze geven extra stroomruimte en hebben een positief effect op de verdroging in de vallei.
Langs de Demer liggen tientallen oude meanders: natuurlijke bochten van de rivier die in de loop van de jaren zijn afgekoppeld. Nochtans zijn deze belangrijk: ze vormen een natuurlijke buffer in periodes met veel neerslag, ze helpen ook het water opstuwen wat verdroging in de zomer tegengaat. In totaal worden dertig afgesneden meanders weer aangesloten. Daardoor ontstaat er een extra lengte van 11 kilometer bovenop de huidige lengte van 34 kilometer. Zeldzame gasten zoals de bever, de roerdomp en de kwartelkoning hoopt men zo weer naar het gebied te lokken.
De werken op het grondgebied Aarschot, Begijnendijk en Rotselaar starten in de week van 3 februari ter hoogte van het kasteel Nieuwland. Ze worden uitgevoerd door een aannemer in opdracht van de Vlaamse Waterweg nv in Begijnendijk.
https://www.hln.be/in-de-buurt/aarschot/maandag-starten-meanderwerken-aan-demer-aarschot-wordt-maandag-een-stukje-groter-en-begijnendijk-een-beetje-kleiner~ab003de5/
voorbereidende werken voor aansluiting Demermeanders gaan van start
4 februari 2020
In de week van 3 februari start de aannemer van De Vlaamse Waterweg nv in Begijnendijk, Aarschot en Rotselaar met voorbereidende werken, om later dit jaar vijf meanders opnieuw aan te sluiten op de Demer. Tegen juni 2020 moeten de werken achter de rug zijn.
Het Sigmaproject Demervallei sluit tientallen afgesneden bochten van de Demer opnieuw aan op de rivier. Dat heeft een dubbel effect. Enerzijds geven de bochten extra stroomruimte aan de rivier, wat een troef is om hoge waterpeilen op te vangen. Anderzijds hebben de meanders een positief effect op de verdroging in de vallei. Daarmee biedt het Sigmaproject Demervallei – en het Sigmaplan als geheel – een antwoord op de gevolgen van de klimaatverandering.
In april 2019 sloten we de allereerste meander opnieuw aan op de Demer, in Vinkenberg, nabij Scherpenheuvel-Zichem en Diest. Nu zijn opnieuw vijf meanders aan de beurt. Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme Zuhal Demir leverde in oktober 2019 haar allereerste omgevingsvergunning af voor deze werken.
Voorbereidende werken
De eerste stap in aanloop naar het aansluiten van de meanders is het vrijmaken van het terrein errond. De bomen en struiken rond de meanders worden weggehaald en de omliggende percelen krijgen een schoonmaakbeurt. Het vrijmaken van het terrein heeft twee doelen: het is nodig om de werfzone te creëren en om het open valleilandschap te helpen herstellen. De bomen die hier verdwijnen, worden elders binnen het Sigmaplan gecompenseerd.
De meander in Rotselaar
Meanders aansluiten
De vijf meanders waarover het gaat, kunnen met beperkte ingrepen opnieuw aangesloten worden op de Demer. Ze liggen op het grondgebied van Begijnendijk, Aarschot en Rotselaar (zie kaartjes hieronder). De eerste meander die wordt aangesloten is deze in Betekom (Begijnendijk).
Door de oude meanders opnieuw tot op de bedding uit te graven, kunnen de Demer en de meanders via doorsteken of kokers opnieuw met elkaar verbonden worden. Waar de dijk of het Demerpad langs de Demer loopt, zal het pad na de heraansluiting van de meanders verlegd worden en plaatselijk niet meer langs de Demer, maar rond de meanders lopen. Ook zal de Demer in haar huidige loop op bepaalde plaatsen (gedeeltelijk) gedempt worden.
Ter hoogte van de meander in Rotselaar wordt in de Demer een drempel gelegd. Waar nodig zijn in het project veiligheidsmaatregelen voorzien om eventuele piekwaterstanden op te vangen, zodat het omliggende valleigebied in Betekom en Rotselaar geen gevolgen ondervindt van de ingrepen.
De werken zullen zorgen voor tijdelijke overlast (doorgaand werfverkeer) in de omliggende straten. Het fietsknooppuntennetwerk, de fiets- en wandelroute ‘Demerpad’ en enkele mountainbikeroutes zullen tijdelijk onderbroken zijn. Daarvoor wordt een omleiding voorzien.
https://www.rlnh.be/nieuws/voorbereidende-werken-voor-aansluiting-demermeanders-gaan-van-start
https://www.sigmaplan.be/nl/projecten/demervallei/projectnieuws/voorbereidende-werken-aansluiten-afgesneden-demerbochten-gaan-van-start/
Re: Hinder [Aarschot]
Afgaande op de foto gaat dit de uitgevoerde aan de meanders 13 en 14:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200508_04951617
Jaagpad langs de Demer wordt wat langer
08/05/2020
BEGIJNENDIJK / BETEKOM - Het jaagpad langs de nieuw aan te sluiten Demermeander in Betekom is geasfalteerd. De hinder voor de recreanten is voorbij. En het jaagpad langs de Demer wordt een beetje langer.
Het Sigmaplan Demervallei sluit tientallen afgesneden bochten van de Demer opnieuw aan op de rivier. Vorig jaar sloot de Vlaamse Waterweg nv de eerste meander weer aan op de Demer in Vinkenberg tussen Diest en Scherpenheuvel-Zichem. Momenteel worden vijf andere meanders tussen Aarschot en Werchter weer aangesloten.
Met het aansluiten van de afgesneden bochten wordt ook het jaagpad heraangelegd. De Demerdijk is erg in trek bij wandelaars, joggers en wielertoeristen. De werken in Betekom gingen in februari van start en zijn goed gevorderd. Het nieuw stuk jaagpad werd zopas geasfalteerd zodat de recreanten er weer gebruik van kunnen maken.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200508_04951617
Hinder [Rotselaar]
Maandag 18 mei starten werken aansluiten Demermeander in Rotselaar
12 mei 2020
Vanaf maandag 18 mei start De Vlaamse Waterweg nv in Rotselaar met werken aan 'meander 23'. De meander op de linkeroever wordt terug aangesloten op de Demer. Hierdoor is het jaagpad op de onverharde dijk tussen de soldatenbrug en de brug in Betekom vanaf 18 mei niet toegankelijk voor wandelaars en fietsers.
De meander in Rotselaar wordt tot op de bedding uitgegraven en door een koker en een doorsteek terug verbonden met de Demer. Ter hoogte van de koker wordt in de Demer een drempel geplaatst. Deze ingreep biedt voordelen voor de waterveiligheid van onze regio, de natuurontwikkeling en de ontspanningsmogelijkheden op en naast de Demer. Na de werken zal er een duurzaam pad rond de meander toegankelijk zijn voor wandelaars en mountainbikers.
Hinder
Om de vijfde meander, ‘meander 23’, terug op de Demer aan te sluiten, moet de dijk op twee plaatsen afgegraven worden. Die werken starten op 18 mei en zullen tijdelijk voor toegenomen werfverkeer in de omliggende straten zorgen. Ook het fietsknooppuntennetwerk, het ‘Demerpad’ en enkele mountainbike-routes zullen onderbroken zijn. Daarvoor wordt een omleiding voorzien langs de Steenweg op Gelrode. Het jaagpad ter hoogte van de meander zal permanent doorbroken worden, waardoor de wandel- en fietsroutes rond de meander worden omgeleid. Het pad rond de meander (scheepstrekkersvoetweg) zal in de loop van juni toegankelijk zijn.
Deel van een groter project
De werken aan de Demermeanders kaderen in het Sigmaplan. Met dat plan willen De Vlaamse Waterweg nv en Natuur en Bos van de Vlaamse overheid Vlaanderen beter beschermen tegen overstromingen en tegelijk de valleinatuur een boost geven. In een uitgestrekt projectgebied van 2500 hectare tussen Werchter en Diest worden er de komende jaren nog tientallen oude Demermeanders opnieuw met de rivier verbonden. Het projectgebied telt 8 deelzones, waar we stap voor stap het overstromings- en verdrogingsprobleem aanpakken.
https://www.sigmaplan.be/nl/projecten/demervallei/projectnieuws/maandag-18-mei-starten-werken-aansluiten-demermeander-in-rotselaar/
https://www.hln.be/in-de-buurt/rotselaar/fiets-en-wandelroute-demerpad-vanaf-18-mei-tijdelijk-onderbroken~a260de7b/
https://www.rlnh.be/nieuws/voorbereidende-werken-voor-aansluiting-demermeanders-gaan-van-start
Re: Hinder [Aarschot]
Meanders worden weer aangesloten: verlengen van Demer helpt in strijd tegen overstromingen en watertekort
27 mei 2020
AARSCHOT - De rivier de Demer krijgt haar natuurlijke vorm terug nu de Vlaamse overheid alle eerder afgesloten meanders weer open maakt. Burgemeesters Bert Ceulemans (Samen) van Begijnendijk en Gwendolyn Rutten (Open VLD) van Aarschot waren er bij wanneer de afgesneden meander tegenover het kasteel Nieuwland in Aarschot opnieuw aangesloten werd op de Demer. “Overstromingen maken hierdoor minder kans en de grondwaterstand zal erdoor stijgen”, reageren de burgemeesters.
De meander in Aarschot is de tweede die weer wordt aangesloten op de rivier. Eerder werd al een oude meander in Vinkenberg, op de grens tussen Diest en Scherpenheuvel-Zichem, heraangesloten op de Demer. Tussen Werchter en Diest worden de komende jaren nog tientallen meanders aangepakt. De werken kaderen in het zogenaamde Sigmaplan waarmee ‘De Vlaamse Waterweg nv’ en ‘Natuur en Bos’ Vlaanderen beter willen beschermen tegen overstromingen en tegelijk de natuur een boost willen geven. “Eind jaren negentig kampten we regelmatig met grote overstromingen in de regio. Met de meanders weer aan te sluiten tussen Diest en Werchter wordt de rivier 11 kilometer langer en kan ze dus veel meer water aan. Ze dient als extra buffer en is een stevig wapen in de strijd tegen overstromingen in de regio”, legt Bert Ceulemans uit.
Zijn collega Gwendolyn Rutten van Aarschot ziet ook alleen maar voordelen in het project. “Niet alleen zorgt het voor een extra buffer, het helpt ook om de grondwaterstand te verhogen. De waterproblemen of beter tekorten van de voorbije weken tonen aan dat dit geen overbodige luxe is”.
Nieuw fiets- en wandelpad
Om de meander in Aarschot weer aan te sluiten werd de dijk aan de uiteindes afgegraven tot op het bodempeil. Achter de meander, landinwaarts, werd een nieuwe dijk opgetrokken met een jaagpad voor fietsers en wandelaars. “Ik ben blij met het nieuwe fiets- en wandelpad. Het ontsluit meteen ons fietsnetwerk”.
Beide burgemeesters zien in het project tenslotte een extra troef om toeristen naar de regio te lokken. “Het bezorgt onze regio enkele mooie extra plekjes natuur waar toeristen van kunnen genieten. De extra beweging in de meander zorgt er bovendien voor dat er meer zuurstof in het water komt, wat dan weer goed is voor het visbestand”.
Recent startten de werken om een derde meander, op het grondgebied van Rotselaar, aan te takken op de Demer.
https://www.hln.be/in-de-buurt/aarschot/meanders-worden-weer-aangesloten-verlengen-van-demer-helpt-in-strijd-tegen-overstromingen-en-watertekort~a45c3564/
https://binnenvaartkrant.nl/bochten-terug-in-de-demer
https://www.sigmaplan.be/nl/nieuws/er-stroomt-opnieuw-water-door-de-meander-in-aarschot/
Sujets similaires
» Demer 02 Aarschot - Diest
» Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
» Demer [Hasselt]
» Demer 03 Diest
» Demer - Verbinding Diepenbeek - kanaal Albert (KP82)
» Demerfietsroute (Diest - Aarschot - Werchter)
» Demer [Hasselt]
» Demer 03 Diest
» Demer - Verbinding Diepenbeek - kanaal Albert (KP82)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum