Canal Bruges - Ostende (Kanaal Brugge - Oostende) Fietsnelweg F30
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Canal Bruges - Ostende (Kanaal Brugge - Oostende) Fietsnelweg F30
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kanaal_Brugge-Oostende
http://fr.wikipedia.org/wiki/Canal_Bruges-Ostende
carte : http://goo.gl/maps/uDczc
http://www.velo-ravel.net/2010/2010-05-05_Brugge_oostende.htm
http://fr.wikipedia.org/wiki/Canal_Bruges-Ostende
carte : http://goo.gl/maps/uDczc
http://www.velo-ravel.net/2010/2010-05-05_Brugge_oostende.htm
Dernière édition par velo-ravel.net le Ven 4 Aoû 2017 - 9:42, édité 2 fois
Scheepsdalebrug
Ik ben verbaast dat ik deze video niet op de forum heb gezet toen. (of heb ik slecht gezocht op mijn eigen forum ?)
Installatie Scheepsdalebrug op 1 april 2011.
http://www.egemin-automation.be/nl/automation/infrastructuurautomatisering_infra-atuomation-referenties-nl/infra-atuomation-Scheepsdale-nl
werking van de brug
gezien van op het water
Installatie Scheepsdalebrug op 1 april 2011.
http://www.egemin-automation.be/nl/automation/infrastructuurautomatisering_infra-atuomation-referenties-nl/infra-atuomation-Scheepsdale-nl
werking van de brug
gezien van op het water
Scheepsdalebrug [Brugge]
velo-ravel.net a écrit:Ik ben verbaast dat ik deze video niet op de forum heb gezet toen. (of heb ik slecht gezocht op mijn eigen forum ?)
Schijnbaar niet. Er valt altijd iets te ontdekken, nietwaar?! Jammer genoeg is het ondertussen een brug met een geschiedenis. Bij de bouw gebeurden er al een aantal ongevallen, terwijl er om de zoveel tijd een automobilist op de brug wordt verrast. Ook voetgangers blijken wel eens vast te zitten... In juni van dit jaar was het trouwens weer prijs.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140604_01130160
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/vrouw-vast-op-scheepsdalebrug-a1907444/
Beeldmateriaal:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1591995&page=5
Wel is het bijzonder jammer dat de oude vierendeelburg niet van de sloop werd gered. Plaatselijk protest en zelfs bezwaarschrift van de Internationale Vereniging voor Monumentenzorg haalden niets uit. De brug was nog in goede staat en kon dus gerust een nieuw leven gegund worden als bijvoorbeeld fietsbrug.
http://users.telenet.be/karel.roose/vierendeel/scheepsdalebrug/index.html
http://users.telenet.be/karel.roose/vierendeel/scheepsdalebrug/info.html
Dernière édition par eeuwige reiziger le Ven 15 Aoû 2014 - 11:31, édité 2 fois
Plassendale - Handelshaven Oostende
velo-ravel.net a écrit:
carte : http://goo.gl/maps/uDczc
Vanaf het restaurant aan de sluis van Plassendale (andere oeverzijde van knooppunt 42) ligt er een volledig afgescheiden fietspad tot aan de ophaalbrug van de Oudenburgsesteenweg (ingang van de handelshaven). Vanaf de Biekorflaan is het pad ontdubbeld. Heel comfortabel en veilig fietspad waar ik al enkele keren gebruik van heb gemaakt.
Ga je de Zwaaihoekbrug over, dan kan je noordwaarts nog langs het Noordgeleed. Dat stuk maakt trouwens deel uit van het Oostendse Groen Lint.
https://velo-ravel.forumactif.org/t674-noordgeleed
https://velo-ravel.forumactif.org/t845-groen-lint-oostende
Re: Canal Bruges - Ostende (Kanaal Brugge - Oostende) Fietsnelweg F30
Kaart aangepast :
eeuwige reiziger a écrit:
Vanaf het restaurant aan de sluis van Plassendale (andere oeverzijde van knooppunt 42) ligt er een volledig afgescheiden fietspad tot aan de ophaalbrug van de Oudenburgsesteenweg (ingang van de handelshaven)
eeuwige reiziger a écrit:
Vanaf de Biekorflaan is het pad ontdubbeld
Houtkaai [Brugge]
Positief advies voor fietspad Houtkaai
VRIJDAG 07 NOVEMBER 2014
BRUGGE - De provincie West-Vlaanderen wil een fietspad in dubbele richting aanleggen langs de Houtkaai, tussen de knooppunten met de Scheepsdaelelaan en de Maria van Bourgondiëlaan.
De stad Brugge heeft het voorstel met een positief advies beantwoord.
Tegenwoordig moeten de fietsers de weg delen met de wagens en door het sluipverkeer van vrachtwagens naar de bedrijven in de buurt leidt dat vaak tot gevaarlijke situaties.
‘Het nieuwe fietspad langs de Houtkaai is van kapitaal belang om de verkeersstromen van het buitengebied richting Brugge per fiets de nodige beveiliging en comfort te bieden, want op vandaag is het er een onduidelijke en gevaarlijke situatie voor fietsers’, zegt de Brugse schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V).
‘Met de realisatie van dit fietspad langs de Houtkaai wordt de ontbrekende schakel tussen de Kolenkaai en het Jaagpad vanaf het Waggelwater gerealiseerd.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141106_01362771
Positief advies voor nieuw fietspad Houtkaai
Krant van West-Vlaanderen/Brugsch Handelsblad,
Vr. 07 Nov. 2014, Pagina 24
BRUGGE - De provincie West- Vlaanderen wil een dubbelrichtingsfietspad langs de Houtkaai tussen de Scheepsdalebrug en de Maria van Bourgondiëlaan, kant water, aanleggen. Aan Stad Brugge wordt nu advies gevraagd.
"Het nieuwe fietspad is van kapitaal belang om de verkeersstromen van het buitengebied richting Brugge per fiets de nodige beveiliging en comfort te bieden", verduidelijkt schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V), "want op vandaag is het er een onduidelijke en gevaarlijke situatie voor fietsers."
Het project behelst de aanleg van een vrijliggend en aanliggend verhoogd dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 2,5 m en in asfaltverharding. "In onze beslissing formuleren we uiteraard een gunstig advies", zegt Demon, " aar we vragen om de plannen nog beperkt bij te sturen ter hoogte van de overgangen en de aansluitingen, dit in functie van een vlotte doorstroming van het fietspad naar de zijstraten en de oude spoorwegbrug."
Ook wordt gevraagd om de materialen af te stemmen op deze van het fietspad langs de Kolenkaai zodat een eenvormig en eenduidig beeld ontstaat. "Met de realisatie van dit
fietspad langs de Houtkaai wordt de ontbrekende schakel tussen de Kolenkaai en het Jaagpad vanaf het Waggelwater gerealiseerd", besluit Franky Demon.
Houtkaai [Brugge]
Fietspad tussen R30 en Noorweegse kaai
29 december 2014
BRUGGE - De weg tussen de Noorweegse Kaai en de R30 aan de Damse Vaart wordt een stuk fietsvriendelijker. De stad Brugge heeft ingestemd met het voorstel van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer om er een fietspad in te richten. Zo wordt een ontbrekende schakel op de drukke recreatieve fietsroute ingevuld, een project waar ook de gemeente Damme voorstander van was. De provincie West-Vlaanderen zal de heraanleg van de wegenis meefinancieren. ‘Het dossier sleepte al jaren aan en ik ben blij dat dit eindelijk opgelost is, dankzij AWV, de Provincie West-Vlaanderen en de Stad Damme’, zet schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (SP.A).
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141228_01449615
Houtkaai [Brugge]
Nieuw fietspad langs Houtkaai goedgekeurd
20 januari 2015
BRUGGE - Het provinciebestuur West-Vlaanderen en het Brugse stadsbestuur zullen een dubbelrichtingsfietspad realiseren langs de Houtkaai.
Het Brugse stadsbestuur en het provinciebestuur West-Vlaanderen kregen van de Vlaamse overheid groen licht voor de aanleg van een fietspad langs de Houtkaai.
Schepen voor Mobiliteit Annick Lambrecht en gedeputeerde voor Mobiliteit Franky Deblock (beiden SP.A) zijn erg tevreden dat het project kan gerealiseerd worden, want zo zullen de fietsers veilig van de Kolenkaai naar het Jaagpad aan het Waggelwater kunnen fietsen over een dubbelrichtingsfietspad. Het was een ontbrekende schakel voor wie op een veilige manier wil fietsen langs het kanaal Brugge-Oostende. Het fietspad zal aangelegd worden in asfaltverharding en zal fietsers uitnodigen om daar te starten voor een ritje naar de kust. ‘Ik ben erg blij dat er bij de opmaak van de plannen rekening werd gehouden met de suggesties van het stadsbestuur om de oversteekplaatsen af te ronden en zo haakse bochten te vermijden’, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V).
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150119_01482633
"Vlottere aansluiting"
Krant van West-Vlaanderen/Brugsch Handelsblad,
Vr. 23 Jan. 2015, Pagina 21
BRUGGE - De Vlaamse Overheid gaf deze week groen licht voor de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad langs de Houtkaai.
Brugse schepen voor Mobiliteit Annick Lambrecht (SP.A) en West-Vlaamse gedeputeerde voor Mobiliteit Franky Deblock zijn bijzonder tevreden dat het project in het kader van het Fietsfonds gerealiseerd kan worden, want op die manier zullen de fietsers veilig van de Kolenkaai naar het Jaagpad aan het Waggelwater kunnen fietsen over een dubbelrichtingsfietspad. Het was een ontbrekende schakel voor wie op een veilige manier van Brugge naar Oostende wil fietsen langs het kanaal Brugge-Oostende.
"Nu is het een onduidelijke en gevaarlijke situatie voor fietsers omdat de Houtkaai gebruikt wordt als sluipweg door heel wat bestelwagens en vrachtwagens voor de bedrijven langs de Houtkaai en aan het Waggelwater. Ik ben bijzonder blij dat er bij de opmaak van de plannen rekening werd gehouden met de suggesties van het stadsbestuur om de oversteekplaatsen af te ronden en haakse bochten te vermijden. Op die manier konden de aanpalende groenstroken gevrijwaard worden, maar zal ook het verkeer vlotter verlopen. Fietsers die vanuit de zijstraten de Houtkaai zullen oprijden, zullen zo vlotter aansluiting vinden en minder het doorgaand verkeer op het fietspad hinderen", vertelt schepen voor Ruimtelijke Ordening Franky Demon. Annick Lambrecht verwacht dat de werken begin 2016 zullen starten.
Gedeputeerde Franky Deblock bekijkt het project als een deel van een groter geheel. De provincie wil de komende jaren immers
inzetten op de realisatie van fietssnelwegen en daarbij wordt gedacht aan de as Brugge-Varsenare-Oostende.
Dernière édition par eeuwige reiziger le Mar 3 Mar 2015 - 9:56, édité 1 fois
Kleine Boudewijnbrug [Brugge]
Tegengestelde berichten... Wel of niet toegankelijk voor de zachte weggebruiker?! Eventjes een mailtje plegen naar de woordvoerster van W&Z.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Boudewijnbrug-R30-in-Brugge-anderhalve-maand-onderbroken-tijdens-grondige-onderhoudswerken/#.VOhU9tgxBNE
http://www.focus-wtv.be/nieuws/boudewijnbrug-brugge-s-nachts-niet-toegankelijk-door-werken
Boudewijnbrug (R30) in Brugge anderhalve maand onderbroken tijdens grondige onderhoudswerken
11.02.2015
https://twitter.com/wenz_claudia/status/565499168173883392
Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV start op maandag 30 maart 2015 met grootschalige onderhoudswerken aan de Boudewijnbrug in Brugge. Tijdens de werken, die ongeveer anderhalve maand zullen duren, wordt de brug volledig onderbroken voor alle wegverkeer. Door dit structureel onderhoud uit te voeren, wordt de levensduur van de brug aanzienlijk verlengd.
De Boudewijnbrug, dat is de beweegbare brug over de Verbindingssluis en onderdeel van de stadsring R30 in Brugge, is gebouwd in de jaren ’60 en moet grondig gerenoveerd worden. De brug wordt vandaag intensief gebruikt om de stad in en uit te rijden en dat moet ook de komende decennia in alle veiligheid kunnen gebeuren. Er staan heel wat werken gepland: het zandstralen en het opnieuw aanbrengen van de verflaag die de brug beschermt tegen corrosie, het vernieuwen van de asfaltlaag, elektromechanische werken, volledig technisch nazicht van de brug, … Door de brug duurzaam te onderhouden, worden onverwachte onderbrekingen of onveilige situaties – met veel hinder voor scheepvaart- en wegverkeer – zoveel mogelijk voorkomen.
Tijdens de werken is het noodzakelijk om de brug (en dus ook de Sint-Pieterskaai) te onderbreken voor alle verkeer. De brug wordt immers volledig ingepakt om weersonafhankelijk te kunnen werken. Het verkeer wordt omgeleid via de Krakelebrug, Komvest en de Warandebrug (zie plannetje als bijlage). De aanpalende kleine Boudewijnbrug blijft wel steeds toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Voor de scheepvaart is er enkel hinder wanneer de asfaltlaag verwijderd en opnieuw aangebracht wordt. Op dat moment kan de brug immers niet geopend worden voor het scheepvaartverkeer. De minder grote schepen die onder de brug door kunnen, kunnen op dat moment wel van en naar de zeehaven van Brugge varen.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Boudewijnbrug-R30-in-Brugge-anderhalve-maand-onderbroken-tijdens-grondige-onderhoudswerken/#.VOhU9tgxBNE
Boudewijnbrug Brugge 's nachts niet toegankelijk door werken
06/02/2015
Vanaf maandag 9 februari zal de Boudewijnbrug in Brugge enkele nachten onderbroken worden voor het verkeer. Tijdens die onderbrekingen, die plaatsvinden tussen 20u00 en 6u00 wordt de brug opengezet zodat Waterwegen en Zeekanaal NV werken kan uitvoeren aan de verbindingssluis. Ook de kleine Boudewijnbrug wordt onderbroken voor fietsers en voetgangers.
Omleiding
Vermoedelijk zullen de werken twee weken duren, maar de timing is erg afhankelijk van hoe vlot de werken verlopen. Om het weg- en scheepvaartverkeer zo weinig mogelijk te hinderen wordt er enkel ’s nachts en op weekdagen gewerkt. Er is een plaatselijke omleiding voorzien voor het wegverkeer, fietsers en voetgangers.
http://www.focus-wtv.be/nieuws/boudewijnbrug-brugge-s-nachts-niet-toegankelijk-door-werken
Aanleg fietsbrug N31 [Brugge]
Fietsersbrug over kanaal Brugge-Oostende op komst
21/10/2015
Goed nieuws voor fietsers uit Sint-Pieters en Sint-Andries: naar elkaars deelgemeente fietsen wordt eenvoudiger. Vlaanderen plant een fietspad over het kanaal Brugge-Oostende, ter hoogte van de N31. Het stadsbestuur vraagt wel bijkomende verlichting.
Het nieuwe fietspad langs de N31 ligt er nog niet of het wordt al verlengd. Na de herinrichtingswerken van het kruispunt N31-Bevrijdingslaan wil Vlaanderen het nieuwe fietspad verlengen met een fietsersbrug over het kanaal Brugge-Oostende, vlak naast de N31. De brug zal ook de Vaartdijk Zuid verbinden met de Steenkaai, dus ook de natuurlijke barrière tussen Sint-Andries en Sint-Pieters overbruggen. Met name de zorgsite rond ziekenhuis AZ Sint-Jan wordt zo opnieuw wat beter en veiliger bereikbaar voor fietsers, die nu aangewezen zijn op de twee bruggen door industrieterrein Waggelwater.
Aan weerszijden van het kanaal zullen de dijken van de N31 verbreed moeten worden om het fietspad te kunnen aanleggen. Daarvoor zullen een aantal bomen gerooid moeten worden. Ter compensatie worden nieuwe bomen aangeplant langs het nieuwe fietspad.
Het project, dat ook deel uitmaakt van het fietsroutenetwerk Groene Gordel Brugge, bevindt zich momenteel in de vergunningsfase. Het Brugs stadsbestuur bracht inmiddels een positief advies uit. "In het ontwerp is er op gelet dat de impact op de omgeving zo veel mogelijk wordt beperkt", zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V), die wel extra aandacht vraagt voor de verlichting van het nieuwe fietspad. "Ook in het donker of bij schemering moet het een goede fietsverbinding zijn en daarom mag het aspect verlichting zeker niet uit het oog verloren worden."
Andries Neirynck van het Bloemendaelecomité, dat al lang om een dergelijke verbinding ijvert, is verheugd met het nieuws. "Een hele tijd geleden, in 2003, hebben we het veerpont Speyen eens eenmalig in ere hersteld om de aandacht te vestigen op de bereikbaarheid van de Meetkerkse Moeren", zegt Neirynck. "Maar vooral ook voor de bereikbaarheid van het AZ Sint-Jan en in de toekomst het nieuwe voetbalstadion van Club Brugge, is de nieuwe fietsersbrug goed nieuws."
BRUGGE
12/02/2016
Aanleg fietsbrug start maandag
De voorbereidende werken voor de aanleg van een nieuwe fietsbrug over het kanaal Gent-Oostende langs de N31 Expresweg starten maandag. De N31 en het kanaal vormen een barrière voor fietsers die vanuit het westen naar het AZ Sint-Jan willen. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal de fietsbrug aanleggen naast de bestaande brug voor autoverkeer. De nieuwe verbinding sluit aan op de fietsinfrastructuur, die zal worden aangelegd in het kader van de herinrichting van het kruispunt van de N31 met de N351 Bevrijdingslaan. Beide werken zullen gelijktijdig uitgevoerd worden en starten na het bouwverlof. Vanaf maandag start de aannemer met het rooien van de bomen en de aanleg van een nieuwe langsgracht. De eigenlijke werken starten in augustus. De totale kostprijs voor de brug van 110 meter lang bedraagt 2,5 miljoen euro.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/aanleg-fietsbrug-start-maandag-a2614518/
Aanleg fietsbrug langs N31 over kanaal Gent-Oostende in Brugge
voorbereidende werken vanaf 15/02/2016
AWV zal het kruispunt N31 Expresweg-N351 Bevrijdingslaan in Brugge herinrichten. Naast deze infrastructuurwerken zal van de gelegenheid gebruik worden gemaakt om ook een nieuwe fietsbrug langs de N31 over het kanaal Gent-Oostende aan te leggen. Nu kan een fietser het kanaal enkel oversteken ter hoogte van de Scheepsdalebrug en ter hoogte van Nieuwege. Beide bruggen liggen op een aanzienlijke afstand van 5,5 km van mekaar. Een bijkomende brug tussen die bruggen in vormt een belangrijke ontbrekende schakel in zowel het functionele als het recreatieve fietsnetwerk. Deze nieuwe fietsbrug komt naast de bestaande brug voor autoverkeer te liggen.
Deze nieuwe fietsverbinding zal aansluiten op de nog te realiseren fietsinfrastructuur van het nieuwe op- en afrittencomplex ter hoogte van de Bevrijdingslaan waarbij het fietspad aan de westzijde van de N31 komt te liggen. Het fietspad zal ook aansluiten op de bestaande jaagpaden aan beide kanten van het kanaal.
Aan de kant van de Bevrijdingslaan komt er een continue helling naar de brug met op halve hoogte een plateau waar fietsers terug kunnen afdalen naar het jaagpad Waggelwater/Vaartdijk-Zuid of verder kunnen rijden naar de fietsbrug om zo de overzijde van het kanaal te bereiken.
Technische details
Het wordt een metalen fietsbrug van 110 meter lang. De totale lengte van de hele fietsinfrastructuur bedraagt 750 meter. De fietshellingen hebben een hellingsgraad tussen 3 en 3,5 % en eindigen haaks op de jaagpaden. Het fietspad op de brug is 4 meter breed op de hellingsbanen en 5 meter breed in het platte deel van het keerpunt. Het hoogteverschil tussen het wegdek van de fietsbrug is 7,3 meter t.o.v. de Steenkaai en 7,6 meter t.o.v. het jaagpad.
Uitvoering werken
De werken worden uitgevoerd in 2 aparte fases.
Fase 1 start op 15 februari 2016 en bestaat uit de voorbereidende werken. In deze fase wordt de bestaande beplanting langs de N31 gerooid (in totaal 8071 m²). Na het rooien wordt de huidige parallelweg (verbinding tussen N9 Oostendse Steenweg en Steenkaai) naast de N31 een beetje opgeschoven om zo naderhand de fietsbrug te kunnen aanleggen. Aansluitend wordt 12106 m² nieuw bos aangeplant op het aanpalende privéterrein als boscompensatie.
Vermoedelijk start de tweede fase, namelijk de eigenlijke infrastructuurwerken, in augustus 2016 (na het bouwverlof). In de tussentijd wordt de detailstudie afgerond voor de precieze dimensionering van de brugpijlers en metaalconstructie van de vakwerkbrug.
In een latere fase komen er nog bijkomende natuurcompensaties. Aan de noordzijde van het project bouwen we immers in Vogelrichtlijngebied. De innames daar worden gecompenseerd door het opwaarderen van een perceel permanent cultuurgrasland in hetzelfde gebied.
http://wegenenverkeer.be/werken/aanleg-fietsbrug-langs-n31-over-kanaal-gent-oostende-brugge
NIEUW FIETSPAD LANGS DE HOUTKAAI IN BRUGGE
http://www.focus-wtv.be/nieuws/nieuw-fietspad-langs-de-houtkaai-brugge
Zie ook vidéo
In Brugge starten de werken voor het nieuwe fietspad langs de Houtkaai.
Het gaat om een strook van 700 meter die wordt aangelegd als dubbelrichtingsfietspad. Fietsen wordt daardoor een stuk veiliger. Bovendien maakt het nieuwe pad maakt deel uit van het provinciaal fietsroutenetwerk. Het nieuw fietspad verbindt de Kolenkaai met het jaagpad langs het kanaal Brugge-Oostende. Het Brugse stadsbestuur en de provincie slaan de handen in elkaar in dit project.
Zie ook vidéo
Werken gestart voor de aanleg van een veilig fietspad langs de Houtkaai
http://www.hetnieuwsvandaag.be/nl/article/4818
BRUGGE - Langs de Houtkaai in Brugge zijn de werken gestart voor de aanleg van een veilig fietspad waarbij het stadsbestuur samenwerkt met de provincie West-Vlaanderen.
Na de aanleg van een veilig fietspad langs de Kolenkaai wordt nu het verlengde gerealiseerd langs het kanaal Brugge-Oostende. Op die manier wordt een nieuwe fietsverbinding gerealiseerd in het kader van het Fietsplan Brugge. Er zullen volgens de Brugse schepen voor mobiliteit Annick Lambrecht nog meer recreatieve en functionele fietsers aangetrokken worden eens deze veilige verbinding gerealiseerd zal zijn.
Re: Werken gestart voor de aanleg van een veilig fietspad langs de Houtkaai
velo-ravel.net a écrit:
Na de aanleg van een veilig fietspad langs de Kolenkaai wordt nu het verlengde gerealiseerd langs het kanaal Brugge-Oostende. Op die manier wordt een nieuwe fietsverbinding gerealiseerd in het kader van het Fietsplan Brugge.
Plan van het nieuwe fietspad:
https://www.brugge.be/files/uploads/document/brugge-houtkaai_stad-brugge-publicatie.pdf
Nog meer achtergrondinformatie:
Nieuw fietspad langs Houtkaai in Brugge wordt aangelegd
31-3-2016
Op donderdag 31 maart starten de werken voor de aanleg van het nieuwe fietspad langs de Houtkaai in Brugge. Het betreft een dubbelrichtingsfietspad van 2m50 breed over een afstand van 700 meter dat deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen naar school of naar het werk.
Het nieuwe fietspad vormt de schakel tussen het fietspad langs de Kolenkaai en de fietsweg vanaf het Waggelwater. Het is niet alleen nuttig voor schoolverkeer (onder andere naar de basisschool in de Gerard Davidstraat); ook voor woon-werkverkeer van en naar het bedrijventerrein aan het Waggelwater is het een absolute meerwaarde.
Omschrijving werken
De werken omvatten het gedeeltelijk openbreken van de bestaande verharding en het verwijderen van de balustrade, de aanleg van het fietspad en het inrichten van de fietsoversteken.
Daarna worden okergele fietssuggestiestroken ter hoogte van de spoorwegbrug aangebracht en wordt een metalen leuning met klaphekkens geplaatst tussen het fietspad en het kanaal Gent-Brugge-Oostende.
Termijn en kostprijs
De werken zullen zo’n 75 werkdagen in beslag nemen en worden uitgevoerd door nv Adiel Maes uit Lichtervelde. In het najaar zal het fietspad afgewerkt zijn.
De totaalkost komt op ruim 410.000 euro incl. btw. Omdat het tracé deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, wordt de aanleg gesubsidieerd vanuit het Fietsfonds, een samenwerking tussen de Provincie West-Vlaanderen en de Vlaamse overheid. De Provincie West-Vlaanderen coördineerde het project en neemt het grootste deel voor haar rekening, ruim 256.000 euro. Het Vlaamse Gewest betaalt ruim 154.000 euro.
http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20160331_Nieuwfietspad_0222.aspx
17-03-2016
Aanleg dubbelrichtingsfietspad Houtkaai
De gemeenteraad keurde eind vorig jaar de samenwerkingsovereenkomst goed tussen Stad Brugge, de Provincie West-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid – NV Waterwegen en Zeekanaal voor de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad langs de Houtkaai.
De NV Adiel Maes uit Lichtervelde zal in opdracht van de Provincie de aanleg uitvoeren. De NV Waterwegen en Zeekanaal staat in voor het onderhoud van de leuning aan het water. Na afwerking van dit project onderhoudt de Stad Brugge het fietspad. Dit fietspad wordt gerealiseerd met subsidies van het Fietsfonds.
Het fietspad: even voorstellen …
Het te realiseren fietspad langs de Houtkaai vormt de ontbrekende schakel tussen het jaagpad langs het kanaal Gent-Brugge-Oostende en het aangelegde fietspad langs de Kolenkaai. Het fietsroutenetwerk vormt een belangrijk onderdeel van het mobiliteitsbeleid van de stad en daarom willen de Stad, het provinciebestuur en de Vlaamse Overheid hierin investeren.
Het verhoogde dubbelrichtingsfietspad in asfalt komt aan de kant van het kanaal te liggen en is over de hele lengte 2,50m breed.
Tussen de nieuwe afsluiting langs het kanaal en het fietspad komt een veiligheidszone van minimum 0,50m te liggen. De veiligheidszone tussen het fietspad en rijweg varieert van 0,50m tot 0,90m. Waar mogelijk wordt hierin een groenzone voorzien.
Tussen de Scheepsdalebrug en de Kroonstraat wordt de parkeerstrook kant kanaal behouden en is de veiligheidsstrook tussen de parkeerplaatsen en het fietspad 1,65m breed.
Tussen de Kroonstraat en de Gerard Davidstraat, kan men enkel reglementair parkeren kant woningen. Wanneer er op de rijbaan geen 5 meter (2 meter voor een geparkeerd voertuig en 3 meter vrije doorgang) overblijft, is parkeerverbod noodzakelijk. Dit is het geval in de Houtkaai, tussen de Kroonstraat en de Gerard Davidstraat.
Tussen de Gerard Davidstraat en de Karel de Stoutelaan en tussen de Karel de Stoutelaan en de Maria van Bourgondiëlaan kan er reglementair aan beide kanten van de straat geparkeerd worden.
Het dubbel verkeer zal op plaatsen waar voertuigen geparkeerd staan mogelijks moeten vertragen en uitwijken maar dat heeft een positieve invloed op de snelheid.
De leuning langs het kanaal is voorzien van een 12-tal klaphekkens om toegang te verlenen naar de aangemeerde boten.
Tussen de Karel Serweytensstraat en de Maria van Bourgondiëlaan is een fietsoversteek voorzien die aansluiting geeft op een okerkleurige fietssuggestiestrook die tot onder de spoorwegbrug loopt.
Tussen het nieuwe fietspad en de rijweg komt een smalle gazonzone. De bestaande bomen met gazonstrook langsheen het water worden behouden.
Uitvoering
De aanleg van het fietspad start op 4 april en de werken worden afgerond eind september a.s. De aannemer start kant Scheepsdalelaan.
Verkeersverloop
De rijweg wordt tijdens de aanleg van het fietspad niet onderbroken.
In de Houtkaai is er enkel verkeer mogelijk van de Scheepsdalelaan naar de Maria van Bourgondiëlaan toe. Er geldt parkeerverbod waar de aannemer werkt. Laden en lossen blijft wel mogelijk.
Uitvoeringsdata kunnen wijzigen
Een aantal elementen buiten onze wil om kunnen ervoor zorgen dat de werkzaamheden niet op de hier vermelde tijdstippen starten of beëindigd worden. Het werkschema van de aannemer, de (te natte of te koude) weersomstandigheden, enz…. kunnen roet in het eten gooien.
http://www.bruggebereikbaar.be/index.php?id=14&tx_ttnews%5Btt_news%5D=2132&cHash=aafb0cdbbe4393d5a6d1454b6de53768
Bouw steiger [Plassendale - Oudenburg]
Begin oktober 2015 kon ik bij een fietstocht vaststellen dat ik ter hoogte van het Plassendalecomplex onmogelijk kon doorfietsen langs de Vaartdijk-Zuid. Het jaagpad was ingenomen door een enorme werfmachine, terwijl men ook de toegang tot de bermen vakkundig had afgesloten met werfhekkens. Op het kruispunt met de Quotidianenstraat had ik het verbodsbord genegeerd, maar dat kwam me dus slecht uit.
Eind maart van dit jaar bleek de toestand nog steeds ongewijzigd. Als alles naar plan verloopt, zullen de werken eind april 2016 achter de rug zijn. Omleiding staat voor het overige netjes aangegeven.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-oudenburg/nieuwe-steiger-langs-vaartdijk-a2444801/
Eind maart van dit jaar bleek de toestand nog steeds ongewijzigd. Als alles naar plan verloopt, zullen de werken eind april 2016 achter de rug zijn. Omleiding staat voor het overige netjes aangegeven.
OUDENBURG
04/09/2015
Nieuwe steiger langs Vaartdijk
De firma Soetaert is begonnen met de bouw van de nieuwe steiger langs de Vaartdijk-Zuid. Dit werk is het sluitstuk van de renovatie van het Plassendalecomplex. De werken gebeuren in opdracht van de Afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal en zullen vier maanden duren. Tijdens de duur van de werken zal geen doorgang langs het jaagpad mogelijk zijn, ook niet voor fietsers. Er is een omleiding via de Stationsstraat en de Cotidianenstraat.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-oudenburg/nieuwe-steiger-langs-vaartdijk-a2444801/
NIEUW FIETSPAD LANGS HOUTKAAI BRUGGE
http://www.focus-wtv.be/nieuws/nieuw-fietspad-langs-houtkaai-brugge
Zie video op link hierboven
Zie video op link hierboven
In Brugge hebben het provinciebestuur en de stad een nieuw fietspad langs de Houtkaai geopend.
Het gaat om een dubbelrichtingsfietspad van 2m50 breed over een afstand van 700 meter dat deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Dat is het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen naar school of naar het werk.
Okergele fietssuggestiestroken verlengen het fietspad tot onder de spoorwegbrug. Gedeputeerde Franky De Block en schepen Annick Lambrecht reden het nieuwe fietspad in, samen met leerlingen van het 5e leerjaar van basisschool Christus Koning.
Nieuwe fietsbrug over kanaal ingereden in Brugge
http://www.focus-wtv.be/nieuws/nieuwe-fietsbrug-over-kanaal-ingereden-brugge
+ Vidéo
+ Vidéo
In Brugge is de nieuwe fietsbrug langs de N31 over het kanaal Gent-Oostende feestelijk in gebruik genomen.
Die werd ingefietst door het afdelingshoofd Wegen en Verkeer West-Vlaanderen en de burgemeester & schepenen van de stad. Met de realisatie van de fietsbrug wordt de site van het AZ Sint-Jan en het OCMW ontsloten tot Sint-Pieters. De nieuwe verbinding over het kanaal en ook de aangepaste fietsinfrastructuur maken deel uit van de herinrichting van het nieuwe op- en afrittencomplex aan de Bevrijdingslaan.
Bevrijdingslaan
Vroeger kon je als fietser tussen Sint-Andries en Sint-Pieter het kanaal enkel via de Scheepsdalebrug oversteken. Dat is op ruim vijf kilometer van de nieuwe verbinding. Het is nu nog wachten op de afwerking van het kruispunt N 31 en d Bevrijdingslaan. "Momenteel zijn de werken aan de Bevrijdingslaan nog bezig maar tegen het najaar moet ook het fietspad langs die Bevrijdingslaan klaar zijn", zegt Eveline Vandecaetsbeek van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen. "Dat betekent dat de volledige fietsinfrastructuur klaar is. En dan is die missinglink volledig weggewerkt".
De fietsersbond is alvast enthousiast over deze nieuwe schakel in het totale Brugse fietsnetwerk. Bovendien is het een brug op maat van de fietser uitgerust met een extra stukje comfortabel fietspad. De nieuwe fietsbrug met aansluiting op de jaagpaden langs het kanaal is ook een aanwinst voor de recreatieve fietsers.
Re: Nieuwe fietsbrug over kanaal ingereden in Brugge
BRUGGE 13/06/2017 - 03u02
FIETSERS ÉN BLOEMENDALECOMITÉ BLIJ MET NIEUWE FIETSBRUG OVER N31
"Oude verbinding eindelijk in ere hersteld"
Over het kanaal Brugge-Oostende hebben de eerste fietsers gisteren de nieuwe fietsbrug ingereden. "Daarmee is de oude verbinding tussen Sint-Andries en Sint-Pieters weer in ere hersteld", juicht het Bloemendalecomité. Ook de fietsers zelf zijn enthousiast. "We kunnen veiliger naar het AZ Sint-Jan."
De grootschalige werken aan de N31 ter hoogte van de Bevrijdingslaan zijn nog volop bezig, maar de eerste realisatie is een feit. De fietsbrug, die parallel loopt met de N31, is klaar. Het is al de vijfde nieuwe fietsbrug in enkele jaren tijd langs of over de N31, vanaf de Chartreuseweg tot aan de Blankenbergse Steenweg.
"Voordien kon je als fietser het kanaal Gent-Oostende in Brugge alleen maar oversteken ter hoogte van de Scheepsdalebrug en ter hoogte van Nieuwege. Beide bruggen liggen op 5,5 kilometer van mekaar. Een bijkomende brug, tussen die bruggen in, vormt een belangrijke ontbrekende schakel in het fietsnetwerk", legt Eveline Vandecaetsbeek van Agentschap Wegen en Verkeer uit. De nieuwe fietsbrug werd naast de bestaande brug voor autoverkeer op de N31 geplaatst. Deze nieuwe fietsverbinding sluit aan op de nog te realiseren fietsinfrastructuur van het nieuwe op- en afrittencomplex, ter hoogte van de Bevrijdingslaan. Daarbij komt het fietspad aan de westzijde van de N31 te liggen. Het fietspad sluit ook aan op de bestaande jaagpaden aan beide kanten van het kanaal.
Snel naar AZ Sint-Jan
"Het is een grote verbetering", zegt Pieter Vandaele, die gisteren als een van de eerste fietsers de nieuwe verbinding uittestte. "Het is voor mij ideaal om deze verbinding richting ander stadsdeel te nemen. Bovendien betekent dit ook een gigantische verbetering voor wie met de fiets naar het AZ Sint-Jan wil rijden. Het is een stuk korter."
De nieuwe metalen fietsbrug is 110 meter lang en 4 meter breed, met een helling tot 3,5 procent. Aan de kant van de Bevrijdingslaan is er een helling naar de brug met op halve hoogte een plateau. Daar kunnen fietsers terug afdalen naar het jaagpad Waggelwater/Vaartdijk-Zuid of verderrijden naar de fietsbrug om zo de overzijde van het kanaal te bereiken.
Veerpont
Bij het Bloemendalecomité, dat al jaren pleit voor meer fietsvriendelijke infrastructuur nabij de snelweg N31 Expresweg, zijn ze erg tevreden. "We vragen al jaren om de oude verbinding tussen Sint-Andries en Speyen in ere te herstellen", zegt Andries Neyrinck. "Tot eind jaren zeventig was er een veerpont ter hoogte van het Blankenbergs Vaartje. We hebben dat veerpont meer dan tien jaar geleden symbolisch een dag opnieuw geopend om die verbinding op de agenda te zetten. Het doet deugd dat de missing link gerealiseerd is. Daarmee is het werk niet af. We vragen aan Vlaanderen om werk te maken van een tunnel aan de Zandstraat voor fietsers en voetgangers."
De werken aan de Bevrijdingslaan duren nog tot begin volgend jaar.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/-oude-verbinding-eindelijk-in-ere-hersteld-a3181001/
http://www.artesgroup.be/nl/nieuws/detail/opening_fietsbrug_langs_n31
velo-ravel.net a écrit:
carte : http://goo.gl/maps/uDczc
http://www.velo-ravel.net/2010/2010-05-05_Brugge_oostende.htm
Bij een fietstocht naar Oostende kwam ik tot de vaststelling dat ik in al die jaren eigenlijk nog nooit aan de noordkant van het kanaal had gereden. Bij N31 besloot ik van kant te wisselen. Ideaal om de nieuwe fietsbrug eens uit te testen. Wel, die verdient een dikke tien op tien!
Het jaagpad (Steenkaai) is er vrij breed. Ongetwijfeld ooit aangelegd om een belangrijke verkeersas te worden, maar de borden geven nu aan dat de Steenkaai alleen openstaat voor plaatselijk verkeer. Bij mijn doorgang kwam ik evenwel geen enkele wagen tegen. Nu ja, het was ook zondag. Ongetwijfeld wel anders tijdens de week, met die de betonfabriek langs het kanaal.
Na het korte stukje van de Nachtegaalstraat in Nieuwege geeft een C3 bord met onderbord "met vergunning" aan dat gemotoriseerd verkeer slechts heel uitzonderlijk nog toegelaten is. Jaagpad in beton tot in Plassendale. Niet altijd even onberispelijk van kwaliteit, maar ook aan de noordkant is het aangenaam fietsen.
Terecht werd de noordelijke oever ook opgenomen in het knooppuntennetwerk. Misschien ook op de kaart aanbrengen, Luc?
Re: Canal Bruges - Ostende (Kanaal Brugge - Oostende) Fietsnelweg F30
eeuwige reiziger a écrit:
Terecht werd de noordelijke oever ook opgenomen in het knooppuntennetwerk. Misschien ook op de kaart aanbrengen, Luc?
Kaart geüpdate.
Kleine Plassendalebrug
velo-ravel.net a écrit:Kaart geüpdate.
Bedankt!
Nu we toch aan de opmerkingen toe zijn: het sluisbrugje tussen knooppunten 66 en 29 werd enkele jaren geleden hersteld. Je hoeft dus niet langer om te rijden langs de grote Plassendalebrug (N358).
Re: Nieuwe fietsbrug over kanaal ingereden in Brugge
Bruggelingen kunnen kiezen uit vijf namen voor nieuwe fietsbrug
13/11/17
Uit een lijst van ruim 750 ideeën selecteerde een jury van vertegenwoordigers van Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Brugge een shortlist van vijf namen voor de naam van de nieuwe fietsbrug over de Oostendse Vaart. Die jury doet nu opnieuw beroep op de inwoners van Brugge om de knoop definitief door te hakken.
Elke Bruggeling kon van begin juni tot eind september suggesties doen voor de naam van de nieuwe fietsbrug over de Oostendse Vaart. Er liepen maar liefst 761 voorstellen binnen. Een jury met vertegenwoordigers van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Stad Brugge selecteerde daaruit vijf namen. Het is niet de gewoonte om in Brugge straten, bruggen en pleinen een naam te geven van nog levende personen. Daarom koos de jury ervoor om dergelijke suggesties niet op te nemen in de finale lijst.
"Uit de vijf namen kunnen de Bruggelingen er nu een kiezen en zo meebeslissen over de definitieve naam van de fietsbrug. De naam met de meeste stemmen haalt het. Indienen kan tot zondag 26 november en wie deelneemt kan een fietspakket winnen", zegt juryvoorzitter en voorzitter van de Brugse Gemeenteraad Annick Lambrecht.
Stemmen kan op drie manieren: via www.brugge.be/fietsersbrugzoektnaam; met een brief naar Communicatie & Citymarketing, Burg 11, 8000 Brugge of via de suggestiebox in de graszone aan de voet van de helling naar de fietsersbrug, kant Sint-Pieters.
De Bruggeling kan kiezen uit deze vijf namen:
1. AZ fietsexpress
De brug laat toe om op een efficiënte, snelle en veilige manier van Sint-Andries en Christus-Koning naar het AZ Sint-Jan te fietsen.
2. Jonckheere fietsbrug
Nu is er een fietsersbrug, maar vroeger kon je van oever naar oever met een veerpont. David Jonckheere (1883-1982) was de laatste man die deze veerpont bediende.
3. Sint-Jansfietsbrug
Een verwijzing naar het nabijgelegen AZ Sint-Jan, de grootste werkgever in Brugge met meer dan 2850 werknemers. Ook zij kunnen nu vlot en veilig met de fiets naar hun werk.
4. Speyenbrug
Toen Sint-Andries nog een zelfstandige gemeente was, lag een deel van het grondgebied aan de overkant van de vaart. De naam van dit deel was Speyen.
5. Waggelwatervelobrug
Rond 1860 bevond zich in de buurt een brouwerij/café dat 'Waggelwater' werd genoemd, want klanten kwamen er soms waggelend buiten. Nu is het Waggelwater een natuurgebied van bijna 7 hectare.
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/bruggelingen-kunnen-kiezen-uit-vijf-namen-voor-nieuwe-fietsbrug/article-normal-286439.html
Ondertussen werd ook de verbinding tussen fietsbrug en Brugge afgewerkt en voor het publiek opengesteld:
Fietsers kunnen voortaan langs N31 in Brugge rijden
10/11/17
Fietsers kunnen voortaan gebruik maken van een dubbelrichtingsfietspad langs de N31 Expresweg in Brugge. Die realisatie van het Agentschap Wegen en Verkeer werd vrijdag ingefietst.
Het nieuwe fietspad werkt een belangrijke ontbrekende schakel in zowel het functionele als recreatieve fietsnetwerk in Brugge weg. In het kader van de optimalisatie van de N31 opende eerder dit jaar een fietsbrug over het kanaal Gent-Oostende, nu is er dus ook een dubbelrichtingsfietspad aan de westzijde van de N31 ter hoogte van de Bevrijdingslaan.
De werken konden pas afgerond worden na de realisatie van de ondertunneling ter hoogte van de Bevrijdingslaan. Die weg laat fietsers toe om snel, veilig en zonder hindernissen te rijden tussen Sint-Andries en Sint-Pieters en maakt deel uit van Groene Gordel rond de hoofdstad van West-Vlaanderen.
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/fietsers-kunnen-voortaan-langs-n31-in-brugge-rijden/article-normal-286195.html
Jonckeere fietsbrug
Fietsersbrug Oostendse Vaart heet voortaan Jonckheere fietsbrug
4 december 2017
Na een traject waarbij de Bruggelingen konden stemmen voor de naam van de nieuwe fietsersbrug over de Oostendse Vaart, is de naam bekend. Met ruim 40 procent van de stemmen komt ‘Jonckheere fietsbrug’ als winnende naam uit de bus.
Van begin juni tot eind september 2017 kon elke Bruggeling suggesties doen voor de naam van de nieuwe fietsbrug over de Oostendse Vaart. Uit de 761 voorstellen selecteerde de jury onder voorzitterschap van Annick Lambrecht (voorzitter van de Brugse Gemeenteraad) en met vertegenwoordigers van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Stad Brugge vijf namen. De Bruggelingen konden van 13 november tot 26 november stemmen welk van deze vijf namen ze als definitieve naam voor de fietsersbrug willen.
Jonckheere fietsbrug
2147 Bruggelingen brachten hun stem uit. Jonckheere fietsbrug kwam met 860 stemmen (40%) als winnaar uit de bus. Vanaf vandaag draagt de fietsersbrug dus deze naam. Runner-up was de naam Speyenbrug (573 stemmen), gevolgd door Sint-Jansfietsbrug (401), AZ Fietsexpress (160) en Waggelwatervelobrug (153).
Voorzitter van de jury Annick Lambrecht: “Met deze fietsersbrug doen we de geschiedenis alle eer aan. Waar David Jonckheere vroeger met het veerpont de overzet mogelijk maakte, gebeurt dit nu door ‘zijn’ fietsersbrug die je kunt beschouwen als een permanent veerpont.”
Voorzitter van de jury Annick Lambrecht: “Deze brug betekent een enorme meerwaarde voor het voetgangers- en fietsersverkeer in deze omgeving. Ze verdient het dan ook om een prachtige naam te krijgen. Het kanaal dat ze overbrugt, vormde voorheen een natuurlijke barrière tussen twee deelgemeentes. Toen de veerpont verdween moesten fietsers en voetgangers een flink stuk omrijden. Dankzij deze fietsersbrug, die vanaf nu de naam ‘Jonckheere fietsbrug’ draagt, is dit verleden tijd.”
Burgemeester Renaat Landuyt: “In Brugge doen we aan participatie op alle niveaus. Daarbij hoort ook de naamgeving van deze fietsersbrug. Het feit dat ruim 2000 stemmen werden uitgebracht, toont aan dat deze vorm van participatie wordt gesmaakt en benut.”
Deze brug werd gefinancierd en ontworpen door het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid. De officiële opening vond plaats op 12 juni 2017.
David Jonckheere
Tot 1976 gebeurde de oversteek van de vaart met een veerpont. Die lag op 800 meter van de fietsersbrug, in de richting van Oostende. Deze fietsersbrug ontleent haar naam aan David Jonckheere (1883-1982), de veerman die sinds 1905 de overzet verzorgde. Zijn echtgenote Emma Logghe (1882-1958) hield de vlakbij gelegen herberg Speyen open, een ontmoetingsplaats voor boeren, kasteelheren, vissers, pensejagers, wandelaars en veehandelaars.
Iedereen in de streek kende David Jonckheere, vader van acht kinderen en naast veerman ook landbouwer en sluiswachter. Decennialang was hij de centrale figuur in het leven op en rond het intensief gebruikte veer. Tot de fusie met Brugge in 1970 was Sint-Andries een zelfstandige gemeente. Een deel ervan, ‘Speyen’, lag aan de overkant van de vaart. Boeren uit deze wijk namen regelmatig het veer, onder meer om de mis bij te wonen of om een bezoek te brengen aan het gemeentehuis. Ook ‘reizigers’ of bedevaarders gebruikten vaak Davids diensten om de kapel van Onze-Lieve-Vrouw van ’t Boompje te kunnen bereiken.
Van de oude veerdienst zijn nog enkele sporen te vinden. Davids huisje, ietwat verdoken achter de vaartdijk, op de hoek van de Steenkaai en de Speyenstraat, wordt nog steeds bewoond en de aanlegsteiger bleef deels bewaard. Ook de veerbel bestaat nog. Deze verroeste staaf met ijzeren koker werd gebruikt om Davids hulp in te roepen voor de overzet.
Wedstrijd
Aan de naamgeving van deze fietsersbrug was een wedstrijd verbonden. De personen die in de eerste ronde ‘Jonckheere fietsbrug’ als suggestie indienden, worden gecontacteerd en krijgen een fietspakket van Stad Brugge. Uit de personen die in de tweede ronde voor deze naam stemden, wordt eveneens een winnaar geloot. Ook hij ontvangt een fietspakket.
https://www.brugge.be/fietsersbrug-oostendse-vaart-heet-voortaan-jonckheere-fietsbrug
Heraanleg Vaartdijk-Zuid [Oudenburg - Jabbeke]
Heraanleg Vaartdijk-Zuid start op 21 september: “Eerder uitgesteld om lokale horeca te sparen”
7 september 2020
OUDENBURG - De werken aan de Vaartdijk-Zuid in Oudenburg en Jabbeke, het zuidelijke jaagpad langs het kanaal Brugge-Oostende, gaat op maandag 21 september van start. Ze zouden 45 dagen moeten duren. Eerder werd de heraanleg uitgesteld om tegemoet te komen aan de horecazaken, die al de verplichte sluiting door corona hadden moeten meemaken.
De werken zouden eigenlijk al kort na het bouwverlof beginnen, maar de stad Oudenburg vroeg om uitstel. “In april kreeg de stad de planning van de werken door, in opdracht van De Vlaamse Waterweg. Toen werd gesteld dat de werken begin augustus na het bouwverlof van start zouden gaan en tegen eind september klaar zouden zijn. Deze planning was meer dan ongelukkig. Na de verplichte sluiting door corona zouden werken in het hoogseizoen een serieuze aderlating zijn geweest voor de horeca”, zegt burgemeester Anthony Dumarey (Open Vld). Langs de Vaartdijk-Zuid bevinden zich immers horecazaken Restaurant Plassendale, Het Spaans Tolhuis en Ter Spinde.
Latere datum, maar meer risico
“Samen met alle betrokkenen hebben we half mei rond de tafel gezeten en ik als burgemeester heb ik sterk aangedrongen om de werken pas te beginnen op 21 september. De Vlaamse Waterweg ging in op deze vraag. De aannemer zal er alles aan doen om de werkzaamheden te finaliseren voor de winter, binnen de termijn van 45 werkdagen”, aldus Dumarey.
De startdatum is behoorlijk laat en brengt risico’s met zich mee. Zo is er kans dat de werken worden gehinderd door onder meer slechtere weersomstandigheden, bladval, ongunstige temperaturen voor het gieten van asfalt en kortere dagen.
Omleiding
Ter hoogte van de kasseistroken zal overigens niet worden gewerkt. Enkel de al geasfalteerde delen worden heraangelegd. Fietsers zullen comfortabel langs de andere kanaaloever omgeleid worden.
https://www.hln.be/in-de-buurt/oudenburg/heraanleg-vaartdijk-zuid-start-op-21-september-eerder-uitgesteld-om-lokale-horeca-te-sparen~abd63194/
Vaartdijk-Zuid in Jabbeke en Oudenburg krijgt nieuw wegdek
18/09/2020
Vanaf maandag 21 september 2020 vernieuwt De Vlaamse Waterweg nv 5,7 kilometer van de Vaartdijk-Zuid langs het kanaal Gent-Oostende in Jabbeke en Oudenburg om fietsers meer comfort te bieden. Als alles vlot gaat, is het jaagpad volledig klaar eind november. Voor gebruikers is een omleiding voorzien via de andere oever van het kanaal.
In 2019 werd via het Financieringsfonds Eenmalige Uitgaven (FFEU) 10 miljoen euro vrijgemaakt voor De Vlaamse Waterweg nv om het comfort van jaagpaden te verhogen voor fietsers. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters: “De Vlaming heeft de afgelopen maanden de fiets (her)ontdekt en ik wil hen graag ook op die fiets houden. We verhogen met deze werken het comfort op de jaagpaden zodat er op een aangename manier gefietst kan worden langs het water. Dit kan een stimulans zijn om meer te fietsen, niet alleen recreatief, maar ook voor het woon-werk of woon-schoolverkeer. Jaagpaden zijn heel geschikt als vlotte en veilige fietsverbindingen tussen woon-werkgebieden, aangezien ze meestal niet kruisen met het drukke wegverkeer.”
Met de FFEU-middelen wordt in Vlaanderen in totaal zo’n 70 kilometer jaagpad aangepakt. Vanaf 21 september is de Vaartdijk-Zuid langs het kanaal Gent-Oostende in Jabbeke en Oudenburg aan de beurt, tussen de Stalhillebrug en het sluizencomplex in Plassendale. Zonder onvoorziene omstandigheden zijn de werken eind november klaar. De kostprijs van de werken bedraagt 463.000 euro.
Verloop van de herstelling
Eerst verwijdert de aannemer het bestaande wegdek en waar nodig de fundering. Vervolgens krijgt de Vaartdijk-Zuid een nieuwe funderingslaag. Tot slot worden een onder- en toplaag in asfalt aangebracht.
Toegankelijkheid tijdens de werken
Tijdens de werken kunnen fietsers en voetgangers een omleiding volgen via de Vaartdijk-Noord.
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/vaartdijk-zuid-jabbeke-en-oudenburg-krijgt-nieuw-wegdek?fbclid=IwAR0Ixlg1JrHsr4aR3RzfWUJ46WNfFUWzsC_rn4oHTd9mZ5jBlIoo07stbcw
Eerder:
Heraanleg Vaartdijk-Zuid tussen Stalhille en Plassendale uitgesteld naar eind september: “Nieuwe ramp voor horeca vermeden”
23 juni 2020
OUDENBURG - Ingrijpende wegenwerken langs het zuidelijke deel van de vaart tussen Oudenburg en Jabbeke worden tot na de zomer uitgesteld. De oorspronkelijke startdatum, begin augustus, baarde horecazaken langs het traject zorgen. Zij zagen een goed toeristisch seizoen, noodzakelijk om de sluiting van tijdens de coronacrisis goed te maken, door de neus geboord.
In opdracht van de Vlaamse Waterweg wordt vanaf eind september de Vaartdijk-Zuid tussen Stalhille bij Jabbeke en Plassendale op de grens Oostende-Oudenburg opengebroken. Voor alle duidelijkheid: het gaat niet over de vrij recente kasseistrook bij het sluizencomplex, maar over het geasfalteerde stuk langs het kanaal. Op verschillende plaatsen komt de betonnen weg naar boven, wat leidt tot aardig wat klachten van fietsers. Zo zijn er wel vaker meldingen van valpartijen of lekke banden.
Timing
De oorspronkelijke timing van de werken deed verschillende horecazaken langs het traject flink schrikken. Zo stond de start van de heraanleg eerst gepland voor begin augustus. “Deze werken pal in het toeristisch hoogseizoen zouden, na de lange sluiting door de coronacrisis, echter een nieuwe ramp betekenen”, legt Peter Velle uit, zaakvoerder van horeca-onderneming ’t Spaans Tolhuis langs de vaart in Oudenburg. “Wij en de collega’s hoopten met een goed zomerseizoen nog enigszins de schade voor dit jaar te kunnen beperken. Een groot deel van onze bezoekers komt nog toevallig en en passant bij ons terecht.”
Toeristische inspanningen
“Het provinciebedrijf Westtoer levert schitterende inspanningen om de blauwe as van het kanaal en de site Plassendale te promoten, onder andere met een reclamecampagne en nieuwe fietsroute. In het kader van corona wordt door zowat iedereen in de toeristische sector, horeca en openbare besturen op alle niveau’s hard gewerkt om een belevenisvolle zomer in eigen stad, regio en land te maken. De werken gingen die beweging toch een stuk doorkruisen.” Velle vroeg dan ook de werken op te schuiven tot na de zomer en schreef in naam van de horecazaken langs het kanaal de verschillende betrokken instanties aan - met succes. “De Vlaamse Waterweg werkte heel begripvol en constructief mee. We zijn samen met het restaurant Plassendale, vakantiewoning Villa Sas, Le Fabuleux Destin en Ter Spinde blij met het uitstel. Daarenboven zijn we uiteraard ook heel tevreden met het groter comfort voor de fietsers dat er na de werken zal zijn.” Tijdens de jongste gemeenteraad van Oudenburg zette ook Open Vld-raadslid Nathalie Poldervaart het thema op de politieke agenda.
Risico’s
Burgemeester Anthony Dumarey (Open Vld) stelt dat de oorspronkelijke timing van de werken ongelukkig was. “Na de verplichte sluiting door corona betekende dit een serieuze aderlating in het hoogseizoen voor de aanwezige horeca. Samen met alle betrokkenen zaten we half mei dan ook rond de tafel. Ik heb sterk aangedrongen om de werken pas op 21 september te laten starten. De Vlaamse Waterweg gaat hier ook op in. De aannemer zal er alles aan doen om de werken af te ronden voor de winter. Ik wil er wel op wijzen dat deze vrij late startdatum risico’s met zich meebrengt, zoals kortere dagen om de werken uit te voeren, meer kans op slechter weer, ongunstige temperaturen voor asfalteringswerken en een najaarspiek bij asfaltcentrales voor de winterstop. Hoe dan ook ben ik blij tot een oplossing te komen om Plassendale een mooi toeristisch seizoen te bezorgen.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/oudenburg/heraanleg-vaartdijk-zuid-tussen-stalhille-en-plassendale-uitgesteld-naar-eind-september-nieuwe-ramp-voor-horeca-vermeden~acbe5058/
Re: Heraanleg Vaartdijk-Zuid [Oudenburg - Jabbeke]
Nieuw fietspad langs vaart ingereden
25/11/2020
BREDENE / OUDENBURG - De Vaartdijk-Zuid is opnieuw toegankelijk voor het verkeer. “Het jaagpad is voortaan een comfortabel fietspad”, luidt het.
Het fietspad/jaagdpad is 5,7 kilometer lang en loopt tot in Jabbeke. De route ligt op een fietsknooppunt en wordt druk gebruikt door fietsers van en naar Plassendale. Het schepencollege reed de weg in. “Ook in de wintermaanden is het hier een prachtige omgeving. We hebben in elk geval hier ook al geïnvesteerd in kerstverlichting. We plaatsen Plassendale deze kerst al toeristische op de kaart”, duidde burgemeester Anthony Dumarey (Open VLD). Aan de bestaande kasseistrook in Plassendale werd niet geraakt.
De werken kostten 463.000 euro en werden uitgevoerd door de Vlaamse Waterweg.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201125_94226402
Sujets similaires
» Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
» Liaison canal Gand-Bruges - canal Bruges-Ostende
» Zuidervaartje [Bruges]
» F031 Fietsnelweg F31 Part 2 Langs de lijn L51A Brugge Blauwe Toren - Zeebrugge
» Damse vaart (F310)
» Liaison canal Gand-Bruges - canal Bruges-Ostende
» Zuidervaartje [Bruges]
» F031 Fietsnelweg F31 Part 2 Langs de lijn L51A Brugge Blauwe Toren - Zeebrugge
» Damse vaart (F310)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum