Wetgeving jaagpaden
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Wetgeving jaagpaden
VOORBIJE WEKEN EXTRA CONTROLES UITGEVOERD ÉN BOETES UITGEDEELD
Politie jaagt op vissers die op jaagpad rijden
maandag 22 september 2014
Te vaak wagen bestuurders zich langs het kanaal, terwijl je daar met de wagen niet mag zijn. Dat zegt de NV De Scheepvaart, verantwoordelijk voor honderden kilometers kanaal in Antwerpen en Limburg. De organisatie voert de controles langs jaagpaden op. De vissers voelen zich geviseerd.
De afgelopen weken liep de ene visser na de andere tegen de lamp, zegt Mark Hoedemakers, lid van de raad van bestuur van de Vlaamse Vereniging voor Hengelsport Verbonden (VVHV). Zij wagen zich op het jaagpad met de wagen, terwijl dat niet mag. ‘Als een controleur hen betrapt, krijgen ze een rode kaart. Bij een volgende overtreding krijgen ze een boete van 50 tot 170 euro.’
Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van NV De Scheepvaart, bevestigt dat er extra gecontroleerd wordt, zowel door eigen werknemers als door de politie. ‘We kregen klachten over opvallend veel auto’s op het jaagpad’, zegt Danckaerts.
Een jaagpad is officieel een private dienstweg. Voetgangers, fietsers en bromfietsers (klasse A) mogen erop, auto’s niet. Dat staat zo in het reglement van de NV Scheepvaart én in dat van Waterwegen en Zeekanaal, actief in het westen en het centrum van Vlaanderen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140921_01279429
Verscherpte controles op jaagpaden na ongevallen
zaterdag 13 september 2014
HASSELT - De dijkwachters van nv De Scheepvaart hebben afgelopen week strenge controles uitgevoerd op het gebruik van de jaagdpaden langs kanalen en rivieren. Normaal gezien zijn die jaagpaden verboden terrein voor gemotoriseerd verkeer, maar de laatste jaren heerste er een gedoogbeleid voor vissers en andere recreanten. Onlangs gebeurden er echter verschillende ongevallen op de jaagpaden.
‘Onze dijkwachters hebben de afgelopen week iedereen die zich met zijn auto op een jaagpad bevond aangesproken en een rode kaart gegeven’, zegt Liliane Stinissen van nv De Scheepvaart. ‘De volgende keer zullen er pv’s worden uitgedeeld.’
Het ging om een sensibiliseringsacties, want de afgelopen jaren was de facto een gedoogbeleid gegroeid voor brave vissers en andere recreanten. Zo lang zij zich aan de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur hielden, opzij gingen als dat nodig was en hun auto niet op het jaagpad zelf parkeerden, knepen de meeste dijkwachters een oogje dicht.
Meerdere ongevallen
Aan dat gedoogbeleid komt nu een einde. Volgens nv De Scheepvaart is er geen directe aanleiding voor de actie, want, zo zegt Stinissen, een gedoogbeleid bestond niet. De jaagpaden zijn en blijven verboden terrein.
Hoe dan ook gebeurden er de afgelopen maanden heel wat ongevallen op de Limburgse jaagpaden. Zo reed op 14 augustus nog een bestuurder tegen een brugpijler op het jaagpad langs de Zuid-Willemsvaart in Vucht (Maasmechelen), nadat hij aan hoge snelheid over het jaagpad scheurde. Wellicht gebruikte de man het jaagpad, eigenlijk een privéweg van nv De Scheepvaart, als sluipweg.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140912_01265899
Status jaagpaden [Vlaams-Brabant]
LEUVEN 18/11/2014
Nieuwe samenwerking rond beheer jaagpaden
Waterwegen en Zeekanaal NV en het provinciebestuur van Vlaams-Brabant gaan nauwer samenwerken rond het gedeeld gebruik van de jaagpaden langs kanalen en rivieren. Jaagpaden ontstonden destijds als wegen voor het 'jagen' ofwel het voortslepen van schepen door mensen of paarden. Tegenwoordig hebben ze in de eerste plaats de status van dienstweg, bestemd voor de exploitatie en het onderhoud van de waterwegen. Tegelijkertijd kregen de jaagpaden op veel plaatsen ook een semi-openbaar karakter, onder andere als verbindingsweg of als wandel- en fietspad. Vooral deze laatste functie maakte de laatste jaren meer en meer opgang. En dit niet alleen vanuit recreatief oogpunt: de groeiende verkeersstromen op onze wegen en de mobiliteitsproblemen die ermee gepaard gaan, doen de vraag stijgen naar alternatieven. De jaagpaden krijgen zo steeds vaker een functie als fietssnelweg. De concrete uitwerking van de overeenkomst zal gebeuren in nog op te richten werkgroepen
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-leuven/nieuwe-samenwerking-rond-beheer-jaagpaden-a2123883/
Re: Wetgeving jaagpaden
Momenteel zijn speedpedelecs al toegestaan op enkele trajecten die zijn ingeschakeld als fietssnelweg, maar op termijn worden ze op álle jaagpaden toegelaten. Net als alle andere gebruikers zullen zij zich aan de maximumsnelheid van 30 km/uur moeten houden en zich op een hoffelijke manier moeten verplaatsen ten opzichte van andere gebruikers op het jaagpad.
De volledige visie op de jaagpaden is terug te vinden op www.vlaamsewaterweg.be/jaagpaden.
De volledige visie op de jaagpaden is terug te vinden op www.vlaamsewaterweg.be/jaagpaden.
Sujets similaires
» Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
» Nete (Lier-Rumst) (Fietssnelweg F17)
» Dijle 02 (Dyle) Werchter - Mechelen - Zennegat - Rupel (Dijlepad)
» Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes
» L015 Herentals - Balen (L15) ('fiets-o-strade' 7 - 'fiets-o-strade van de Kempen') Fietsnelweg F105
» Nete (Lier-Rumst) (Fietssnelweg F17)
» Dijle 02 (Dyle) Werchter - Mechelen - Zennegat - Rupel (Dijlepad)
» Canal Louvain-Dyle et Senne : construction des ponts cyclistes
» L015 Herentals - Balen (L15) ('fiets-o-strade' 7 - 'fiets-o-strade van de Kempen') Fietsnelweg F105
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Vlaanderen algemeen / La Flandre en général
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum