Canal Plassendale-Nieuport (Kanaal Plassendale-Nieuwpoort) Fietssnelweg F39
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Canal Plassendale-Nieuport (Kanaal Plassendale-Nieuwpoort) Fietssnelweg F39
Kanaal Plassendale-Nieuwpoort
Wat door Middelkerkenaars gemeenzaam ‘de vaart' wordt genoemd, heet eigenlijk officieel het kanaal Plassendale-Nieuwpoort. Toen de vaart (min of meer) klaar was in 1640 spraken tijdgenoten van de ‘Nieuwe Riviere'.
Economisch belang
Het graven van dit kanaal paste in de ruimere doelstelling om Duinkerke met Brugge te verbinden via waterwegen en zo de reis- en levertijden aanzienlijk in te korten. Omdat deze steden er ook economisch baat bij hadden, werden de kosten gedragen door Brugge, Veurne en Duinkerke. Oostende, die door de komst van het kanaal het failliet van zijn haven vreesde, protesteerde heftig maar kon het graven uiteindelijk niet tegenhouden.
Groots openbaar werk
Het tracé van het kanaal volgde voor een groot stuk de bedding van de oude Ieperleed. De volledige afstand (21km) werd opgedeeld in verschillende aanbesteding en fases die ten dele gelijktijdig door verschillende aannemers werden uitgevoerd. Op het toppunt waren er zo'n 800 arbeiders aan het graven. Het werk gebeurde met spaden, kruiwagens en planken die, nadat ze in de grond waren geheid, werden voortgetrokken om de aarde zo los te breken. De opgegraven aarde werd vervolgens gebruikt om aan weerszijden van het kanaal dijken op te trekken.
Bruggen en gehuchten
Op wat nu Middelkerks grondgebied is, werden relatief vlug (ca. 1640-1641) drie bruggen over het kanaal geworpen, nl. Leffinge, Slijpe en Fort Real (Fort van Nieuwendamme). Ter hoogte van deze laatste twee ontstonden twee gehuchten 'Slypebrugge' en 'Rattevalle'.
De drie voornoemde steden probeerden hun investeringen en onderhoudskosten te recupereren door het verpachten van allerhande dienstverleningen (zoals het bevaren van het kanaal door zgn. barges, het openen en draaien van sluizen en bruggen, enz.) of het heffen van belastingen op het gebruik van de gronden langs de oevers.
Pleziervaart
Vandaag wordt het kanaal voor de Vlaamse overheid beheerd door ‘Waterwegen en Zeekanaal NV'. Het wordt nu vooral gebruikt voor de pleziervaart en heeft dus een belangrijke toeristisch-recreatieve functie. Het jaagpad (Vaartdijk Noord) wordt intensief gebruikt door fietsers. Ook hengelaars vinden in groten getale de weg naar het kanaal en nestelen er zich graag in de graskant. Het belang van het goederentransport is daarentegen te verwaarlozen.
Meer info: E. Vyvey, De Nieuwe Riviere of: Het Kanaal van Plassendale naar Nieuwpoort, Middelkerke, 2010, 221p.
http://www.middelkerke.be/page26915230.aspx
Fiche et carte de Luc:
http://goo.gl/maps/tm273
http://www.velo-ravel.net/2010/2010-05-05_Plassendaele-Nieuwpoort.htm
Boterdijk - Rattevallebrug [Middelkerke]
Gemeente maakt fietssnelweg van jaagpad
DONDERDAG 25 SEPTEMBER 2014
MIDDELKERKE - Middelkerke verhardt het jaagpad langs het kanaal Plassendale-Nieuwpoort over een afstand van 4,4 kilometer. ‘Het kanaal Plassendale-Nieuwpoort biedt een van de mooiste fietsverbindingen in onze streek’, zegt schepen van Openbare Werken Liliane Dewulf (CD&V). ‘Het gaat om een verharde weg, in een natuurlijke omgeving, grotendeels gevrijwaard van autoverkeer. Enkel in Middelkerke is een missing link in het traject. Fietsers zijn verplicht om tussen de Slijpebrug en de gemeentegrens met Nieuwpoort af te slaan richting de Schuddebeurze en de Boterdijk. Op het traject tussen de Wateringstraat en de Rattevallebrug en vanaf de Rattevallebrug tot aan de gemeentegrens met Nieuwpoort komt nu verharding over een breedte van 3 meter.’
De investering wordt geraamd op 1,3 miljoen euro. De gemeente zal binnenkort een ontwerper aanduiden.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140924_01285449
MIDDELKERKE
24/09/2014
Missing link in fietsverbinding wordt verhard
Het Middelkerkse schepencollege heeft beslist om 1,2 miljoen euro te investeren in de verharding van het fietspad langs het kanaal Plassendale-Nieuwpoort.
Het jaagpad trekt veel fietsers aan, maar op het grondgebied van Middelkerke is er nog steeds een missing link. Fietsers zijn verplicht om het jaagpad te verlaten en tussen Slijpebrug en Nieuwpoort via de Schuddebeurzeweg en de Boterdijk te rijden.
"Het gaat over een traject van 4,4 kilometer opgesplitst in een traject tussen de Wateringsstraat en de Rattevallebrug en vanaf de Rattevallebrug tot aan de grens met Nieuwpoort", legt schepen voor Openbare Werken Liliane Pylyser-Dewulf uit. "Doordat het jaagpad toegankelijk moet zijn voor de diensten van Waterwegen en Zeekanaal, wordt een breedte van 3 meter gepland. Het is de bedoeling om het andere autoverkeer zo veel mogelijk te weren." Het jaagpad wordt wel gebruikt door mountainbikers, maar gewone fietsers moeten de omweg maken.
"Er zal nu een ontwerper worden aangeduid", pikt burgemeester Janna Rommel-Opstael in. "De exacte einddatum van de werken is uiteraard nog niet gekend, maar wel staat vast dat de werken gefaseerd zullen gebeuren."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-middelkerke/missing-link-in-fietsverbinding-wordt-verhard-a2061141/
Dernière édition par eeuwige reiziger le Jeu 30 Avr 2015 - 18:24, édité 1 fois
Boterdijk [Nieuwpoort]
Nieuwe straatnamen goedgekeurd
31/01/2015
NIEUWPOORT - De gemeenteraad keurde enkele nieuwe namen voor straten definitief goed. Zo heet het jaagpad tussen Nieuwpoort-Plassendale en het Nieuw Bedelf in het verlengde van de Boterdijk te Middelkerke voortaan ook Boterdijk en kreeg een nieuwe straat in de verkaveling Ysermonde, aan de Louisweg, de naam Gustaaf Buffelstraat. Gustaaf Buffel woonde lange tijd in Nieuwpoort waar hij actief deelnam aan het verenigingsleven en tewerkgesteld was als tekenaar aan de tekenschool.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bldva_01503819
Boterdijk - Rattevallebrug [Middelkerke]
MIDDELKERKE
03/11/2015
JEAN-MARIE DEDECKER EN BUREN PROTESTEREN
"Geen asfalt op ons jaagpad"
Jean-Marie Dedecker en zijn buren zijn het niet eens met de verharding van het jaagpad voor hun deur. "Een asfaltweg dwars door natuurgebied? Dit is pestgedrag van de gemeente." Schepen Liliane Pylyser-Dewulf (CD&V) reageert furieus. "Het gaat niet om asfalt, maar om schelpen of kiezels. Dedecker weet dat, hij spreekt uit eigenbelang."
Een tijd geleden kondigde schepen voor Mobiliteit Liliane Pylyser-Dewulf (CD&V) aan dat het jaagpad tussen de Slijpebrug en Nieuwpoort langs het kanaal Plassendale-Nieuwpoort verhard zal worden. Het stukje jaagpad is essentieel om langs het kanaal van Brugge naar Veurne te kunnen fietsen. "Die route wordt veel gebruikt door mountainbikers, maar voor gewone recreatieve fietsers is het jaagpad niet berijdbaar" aldus de schepen toen. In samenwerking met Fluxys en Waterwegen en Zeekanaal zal het jaagpad verhard worden. En dat is niet naar de zin van enkele bewoners, waaronder politicus Jean-Marie Dedecker.
Sleutel
"Het wordt geen fietspad, maar een rijweg van 2,75 meter breed dwars door natuurgebied" zegt Dedecker. "Bovendien worden er dertig bomen gekapt. Dit is absurd. Ook de natuurverenigingen gaan hier niet mee akkoord. Het jaagpad ligt er immers al sinds 1640. Er wordt trouwens gezegd dat er hekken komen aan de uiteinden van het fietspad, maar de vraag is hoeveel mensen er dan over een sleutel zullen beschikken zodat ze door kunnen. Dat zullen er altijd te veel zijn. Bovendien is er een ventweg 100 meter verder. Ik ruik hier echt wel pestgedrag van uit de gemeente. Want het nieuwe fietspad zal ook een ontgoocheling zijn voor de mountainbikers, die hebben niets aan een asfaltbaan." Dedecker en enkele buren plaatsten inmiddels borden om hun ongenoegen te uiten.
Vier poorten
Schepen Liliane Pylyser-Dewulf reageert furieus op de uitspraken van Dedecker: "Ik heb vorige maand de plannen besproken met Dedecker. We hadden een akkoord om geen asfalt of beton te gebruiken voor de verharding, maar wel zand of schelpen. Ik ben hier al sedert 2004 mee bezig. De werken staan in het mobiliteitsplan dat goedgekeurd is in 2013. Wat het natuurgebied betreft, als we geen asfalt gebruiken is er geen probleem. Dedecker spreekt hier enkel uit eigenbelang. Het is trouwens niet de bedoeling dat er grote groepen wielertoeristen voorbijrijden, daarvoor is er de andere weg. Enkel recreatieve fietsers zullen een per een kunnen passeren aan een poort. Er komen vier poorten, een aan de Boterdijk, een aan de woning van Dedecker en twee aan Rattevallebrug. Wat de breedte betreft moeten wij ons houden aan de regels van het Vlaams gewest, een minimumbreedte van 2,5 meter."
De mountainbikers die zaterdag deelnamen aan de Chouffetocht, zeggen dat ze geen problemen hebben met een verharding. "Maar dan moet het wel om zand of schelpen gaan. Als er asfalt komt, verliezen we een stuk van ons parcours", klinkt het.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-middelkerke/-geen-asfalt-op-ons-jaagpad-a2511844/
Omleiding Quatannens [Gistel]
Begin april, fietstocht naar Nieuwpoort. Bij mijn doortocht langs het kanaal van Plassendale was er in de buurt van de N33 een omleiding uitgepijld. Bij navraag bleek dat er bij het zoutbedrijf Quatannens aan de kade wordt gewerkt. De werken zouden eind 2016 afgerond moeten zijn. Grote kans dat de doortocht langs de kade trouwens niet meer mogelijk zal zijn.
Re: Omleiding Quatannens [Gistel]
eeuwige reiziger a écrit:Begin april, fietstocht naar Nieuwpoort. Bij mijn doortocht langs het kanaal van Plassendale was er in de buurt van de N33 een omleiding uitgepijld. Bij navraag bleek dat er bij het zoutbedrijf Quatannens aan de kade wordt gewerkt. De werken zouden eind 2016 afgerond moeten zijn. Grote kans dat de doortocht langs de kade trouwens niet meer mogelijk zal zijn.
Ook bij mijn laatste doortocht bleek de omleiding nog steeds van kracht.
Aan de brug van de Torhoutsesteenweg:
Aan de doorsteek naar de Steenovenstraat:
Bij het zoutbedrijf waar de nieuwe kade werd (wordt?) gebouwd:
Verloren Kost [Gistel]
GISTEL/OUDENBURG
28/09/2016
Onderhoudswerken aan oevers Verlorenkost
De Vlaamse Milieumaatschappij zal aan Verlorenkost in Gistel-Oudenburg op de linkeroever van Kamerlingsgeleed werken uitvoeren. Over 150 meter zal de oever hersteld worden en wordt slib geruimd. Dit is nodig om de huizen langs de waterloop te beschermen tegen overstromingen. Ook de waterafvoer wordt hierdoor gegarandeerd. Een strook van 200 meter langs het jaagpad in Gistel en Oudenburg zal vanaf 10 oktober tijdelijk verboden zijn voor alle verkeer om de veiligheid van fietsers en voetgangers te garanderen. Het jaagpad zal vermoedelijk drie weken afgesloten worden.
De werken maken deel uit van een groter project waarbij oevers van onbevaarbare waterlopen op verschillende plaatsen in het bekken van de IJzer en de Brugse Polders hersteld worden. De kostprijs van het project bedraagt 439.789 euro. De werken in Gistel-Oudenburg kosten 26.592 euro.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-bredene/onderhoudswerken-aan-oevers-verlorenkost-a2889531/
Heraanleg Vaartdijk-Noord [Middelkerke]
Dedecker vangt bot: heraanleg jaagpad in 2018
Het Laatste Nieuws*,
vrijdag 9 december 2016, pagina 19
De heraanleg van het jaagpad langs het kanaal Plassendale-Nieuwpoort in Middelkerke komt er in 2018. Dat bevestigt schepen Liliane Pylyser-Dewulf (CD&V).
"De totale kost is geraamd op 600.000 euro, waarvan de gemeente Middelkerke de helft zal financieren. Er is een principeovereenkomst met Waterwegen en Zeekanaal. Eens dat akkoord bekrachtigd is, kunnen we van start gaan met de vergunningsprocedure en de aanbesteding van de werken", aldus de schepen. Het jaagpad tussen de Boterdijk en het begin van de Wateringstraat is nu nog een tractor- en mountainbikeweg. Enkele buurtbewoners, onder wie oppositielid Jean-Marie Dedecker (LDD), zijn niet te spreken over de heraanleg. "Je legt toch geen fietsautosnelweg in asfalt doorheen een natuurgebied dat bestaat sinds 1604? Fietsers kunnen de Wateringstraat nemen. Dit stukje natuur moet blijven", aldus Dedecker. "Er komt helemaal geen asfalt, maar een waterdoorlatende zandmengeling. Bovendien worden geen bomen gerooid en komen er poortjes om grote groepen fietsers te vertragen. Als dit project rond komt, kunnen fietsers in één ruk van Brugge tot Nieuwpoort rijden. Bovendien komt er
een aparte mountainbikestrook. Jean-Marie Dedecker is er tegen omdat fietsers langs de achterkant van zijn huis zouden passeren", besluit schepen Dewulf.
Re: Canal Plassendale-Nieuport (Kanaal Plassendale-Nieuwpoort) Fietssnelweg F39
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-nieuwpoort/150-euro-voor-nachtje-in-drijvende-villa-a3113948/
...
Overzetbootje
En dat is nog niet alles. "De gemeente Middelkerke wil aan de overkant van het kanaal Plassendale-Nieuwpoort een fietspad aanleggen", zegt Monsieur. "Als dat fietspad er ligt, dan zorgen wij voor een overzetbootje zodat gasten vlot met de fiets het kanaal kunnen oversteken. Die overzetboot werd vroeger gebruikt om recreanten van de Nieuwpoortse havengeul naar het natuurgebied De IJzermonding te varen."
...
Omleiding Qsalt [Gistel]
Veiligere fietsverbinding langs het kanaal ter hoogte van de Kalsijdebrug
20 november 2019
GISTEL - De provincie West-Vlaanderen trekt 374.000 euro uit om de zogenaamde fietssnelweg F39, langs het kanaal Plassendale-Nieuwpoort, om te leiden achter het bedrijf Qsalt. Dat laat provincieraadslid Wim Aernoudt (N-VA) weten na een recente bijeenkomst van de bevoegde raadscommissie.
Het nieuwe fietspad komt achter het bedrijf Qsalt, nabij de Kalsijdebrug in Gistel. “De provincie mikt op uitvoering net voor of net na de zomer 2020”, zegt Aernoudt. “De omleiding verlegt het tracé van de fietssnelweg F39 tussen Oudenburg en Veurne. Het nieuwe en veiliger tracé van drie meter breed volgt over een lengte van 550 meter het Zandvoordegeleed achter het bedrijf.”
Het fietspad sluit aan op de tunnel onder de N33 die al een paar jaar geleden werd voorzien voor de fietssnelweg F33 tussen Oostende en Torhout. De twee fietssnelwegen zullen elkaar daar dus kruisen. “De gronden nodig voor dit project zijn al verworven”, deelt Aernoudt mee. “De provincie heeft ook al een omgevingsvergunning op zak om de werken uit te voeren. Het is zonder meer een goede zaak dat de veiligheid van fietsers centraal staat. We hopen op een kwalitatieve uitvoering”, besluit het provincieraadslid en schepen van Gistel.
https://www.hln.be/in-de-buurt/gistel/veiligere-fietsverbinding-langs-het-kanaal-ter-hoogte-van-de-kalsijdebrug~ad134857/
https://west-vlaanderen.n-va.be/nieuws/fietssnelweg-f39-wordt-veiliger-ter-hoogte-van-de-kalsijdebrug-gistel (+ kaartmateriaal)
Re: Omleiding Qsalt [Gistel]
Al een tijdje niet meer bijgewerkt...
Jammer genoeg werd de geplande verharding van het jaagpad Vaartdijk-Noord in Middelkerke toch weer afgevoerd. In Gistel worden de fietsers sedert 2021 wel omgeleid, weg van de kade bij Qsalt, eventjes de polder in.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/nieuw-trace-op-fietssnelweg-f39-gistel-middelkerke-verbetert-veiligheid-fietsers
https://fietssnelwegen.be/projecten/aanpassing-traject-f39-ter-hoogte-van-bedrijven-en-f33
Jammer genoeg werd de geplande verharding van het jaagpad Vaartdijk-Noord in Middelkerke toch weer afgevoerd. In Gistel worden de fietsers sedert 2021 wel omgeleid, weg van de kade bij Qsalt, eventjes de polder in.
Nieuw tracé op fietssnelweg F39 (Gistel-Middelkerke) verbetert veiligheid fietsers
07/05/2021
De Provincie West-Vlaanderen en de stad Gistel openen op vrijdag 7 mei een nieuw stuk fietspad langs de fietssnelweg F39 in Gistel.
Het nieuwe tracé
Het nieuwe stuk is een omleiding via het Zandvoordegeleed in Gistel. Het fietspad verlaat het tracé van het jaagpad ter hoogte van zoutbedrijf QSalt en de overslagkaai van metaalschrootbedrijf Willems om de veiligheid van de fietsers te kunnen garanderen. Zout- en/of schrootresten kunnen het jaagpad daar glad en onveilig maken.
Het is in totaal 550 meter lang, drie meter breed en is aangelegd in asfalt. Om de oversteken te maken van en naar het Zandvoordegeleed werden er ook twee fietsbruggen geplaatst van dertien meter lang en drie meter breed.
Deze nieuwe omleiding garandeert niet alleen de veiligheid van de fietsers, het versterkt ook het bovenlokaal fietsnetwerk, want via de fietstunnel onder de N33 is er een aansluiting met de fietssnelweg F33 Oostende-Torhout.
Werken en kostprijs
De Provincie West-Vlaanderen trad op als opdrachtgevend bestuur. De werken werden uitgevoerd door BVBA Grondwerken Declercq uit Meulebeke voor een bedrag van 277.285,11 euro (incl BTW), volledig ten laste van de Provincie. De Vlaamse overheid komt tussen voor 50 % via het Fietsfonds.
De werken startten op 10 augustus 2020. De uitvoeringstermijn bedroeg 50 werkdagen.
De F39 verbindt Oudenburg met Veurne, onder andere via Oostende en Nieuwpoort en is in totaal 31 km lang.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/nieuw-trace-op-fietssnelweg-f39-gistel-middelkerke-verbetert-veiligheid-fietsers
https://fietssnelwegen.be/projecten/aanpassing-traject-f39-ter-hoogte-van-bedrijven-en-f33
Sujets similaires
» Canal Bruges - Ostende (Kanaal Brugge - Oostende) Fietsnelweg F30
» Noordgeleed
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
» F034 Knokke-Heist - Nieuwpoort (Fietssnelweg Kust F34)
» Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
» Noordgeleed
» Canal Ypres-Comines (Kanaal Ieper-Komen - 'Verwezen Kanaal') (Fietssnelweg 372)
» F034 Knokke-Heist - Nieuwpoort (Fietssnelweg Kust F34)
» Canal Bruxelles-Charleroi partie Flamande Halle(Lembeek) - Sint-Pieters-Leeuw - EV5 - Eurovelo 5 - F20
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum