Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

00 Algemeen topic

3 participants

Aller en bas

00 Algemeen topic Empty 00 Algemeen topic

Message  Papylu² Mer 15 Juil 2015 - 12:32

http://www.demorgen.be/binnenland/-gebruik-oude-spoorlijnen-als-fietspad-a2394901/


"Gebruik oude spoorlijnen als fietspad"

Kaarsrecht, nauwelijks bergop, van station naar station: oude spoorlijnen zijn het ideale fietspad. De meerderheidspartijen willen daarom oude spoorlijnen gebruiken als fietspad. 'Dan moet Vlaanderen wel fors investeren', klinkt het bij de fietsersbond

Klinkt er straks alleen nog het snorrende geluid van fietsbanden op de oude spoorweg tussen Leopoldsburg en Tessenderlo? Wel als het van de meerderheidspartijen van de regering afhangt. "De fiets is een belangrijke schakel in het voor- en natransport van de trein. Maar vaak moeten fietsers gebruikmaken van dezelfde wegen als auto's en bussen.

Nochtans zijn er veilige oplossingen mogelijk, want infrastructuurbeheerder Infrabel is eigenaar van voormalige spoorbeddingen en van tracés naast bestaande spoorwegen", zegt Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu, die daarover een resolutie indient. CD&V en N-VA steunen die resolutie.

'In het kader van de nieuwe beheersovereenkomst vragen we dat Infrabel een lijst opstelt van spoorwegen die in aanmerking komen'

Te vrijblijvend

De timing is geen toeval. Na de zomer sluit de regering-Michel een beheerscontract af met Infrabel. Dat is volgens Lahaye-Battheu de ideale gelegenheid om onze spoorwegen beter te benutten. "In het kader van de nieuwe beheersovereenkomst vragen we dat Infrabel een lijst opstelt van spoorwegbeddingen die in aanmerking komen voor de aanleg van fietsverbindingen", zegt ze. Het is de bedoeling dat Infrabel met die lijst naar de gewesten en de provincies trekt om de fietspaden effectief te realiseren.  

Volgens de Fietsersbond knelt daar het schoentje. "Dit is een schitterend plan, maar zonder bijkomende investeringen is het iets te vrijblijvend. Op dit moment investeert Vlaanderen 100 miljoen euro per jaar in fietspaden, terwijl er volgens ons al 300 miljoen euro nodig is om de bestaande doelstellingen te halen. Laat staan die extra fietspaden", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Hij vindt dat de overheid veel meer inspanningen moet leveren om de combinatie van de fiets en de trein aan te moedigen.

Attracties

Veel oude spoorlijnen in Vlaanderen en Wallonië zijn al omgedoopt in attracties. Zoveel oude spoorlijnen schieten er niet meer over, maar er is wel nog veel plaats naast sporen die wel nog in gebruik zijn. Minstens vijftien. "Maar in principe komen bijna alle spoorlijnen in aanmerking", zegt De Cleen.

Hij verwijst naar de fiets-o-strade tussen Mechelen en Antwerpen die vorige maand werd ingefietst.
Papylu²
Papylu²

Messages : 8265
Date d'inscription : 15/07/2009
Localisation : Mons (Ghlin)

http://www.velo-ravel.net

Revenir en haut Aller en bas

00 Algemeen topic Empty geen fietspaden zonder afsluiting van overwegen

Message  joverwimp Ven 25 Nov 2016 - 16:33

Aan Infrabel worden verschillende dossiers voor de aanleg van nieuwe fietspaden langs spoorlijnen voorgelegd voor advies (op de bouwaanvraag).
Infrabel wenst te anticiperen en vooraf betrokken te worden bij deze dossiers. De toekomstige fietspaden langs het spoor liggen grotendeels op spoorwegdomein en de fiets- en voetgangersbewegingen ter hoogte van overwegen dienen aandachtig bekeken te worden. Overwegen vormen zwarte punten op het spoornet (veiligheid, stiptheid, onderhoudslast, enz). Door het bijkomend fietsverkeer wordt een minder veilige situatie gecreëerd ter hoogte van de overwegen. Infrabel heeft, in het kader van het verhogen van de veiligheid, de opdracht van de Federale Overheid om zoveel mogelijk overwegen af te schaffen. Toekomstige bouwaanvragen voor fietspaden op spoorwegdomein moeten samengaan met de opgave van overwegen die kunnen verdwijnen en/of de compenserende maatregelen die hiervoor nodig zijn. Een bezettingscontract en een princiepsovereenkomst van mogelijke af te schaffen overwegen moet logischerwijs voorafgaan aan deze bouwaanvraag.

In Asse is dit een streefverbintenis tussen Infrabel en de gemeente waarin beide partijen trachten de nodige middelen vrij te maken.
Het betreft de overwegen 12,13,14,15,17 op de lijn 60.
Deze verbintenis wordt allicht goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 november 2016.
joverwimp
joverwimp

Messages : 3549
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 80
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

00 Algemeen topic Empty Enkele kanttekeningen

Message  eeuwige reiziger Ven 25 Nov 2016 - 16:47

joverwimp a écrit: Toekomstige bouwaanvragen voor fietspaden op spoorwegdomein moeten samengaan met de opgave van overwegen die kunnen verdwijnen en/of de compenserende maatregelen die hiervoor nodig zijn. Een bezettingscontract en een princiepsovereenkomst van mogelijke af te schaffen overwegen moet logischerwijs voorafgaan aan deze bouwaanvraag.

Een gewiekste politiek van Infrabel: de aanleg van fietsverbindingen wordt dus als breekijzer gebruikt om iets totaal anders te realiseren. Je krijgt dan wel een zachte verbinding in de ene richting, terwijl in de dwarsrichting een aantal andere verbindingen verdwijnen. Op die manier moeten fietsers omrijden om nog ergens te geraken. Ik vind die politiek geen onverdeeld succes.

eeuwige reiziger

Messages : 3761
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum