00 Algemeen topic
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
00 Algemeen topic
http://www.demorgen.be/binnenland/-gebruik-oude-spoorlijnen-als-fietspad-a2394901/
"Gebruik oude spoorlijnen als fietspad"
Kaarsrecht, nauwelijks bergop, van station naar station: oude spoorlijnen zijn het ideale fietspad. De meerderheidspartijen willen daarom oude spoorlijnen gebruiken als fietspad. 'Dan moet Vlaanderen wel fors investeren', klinkt het bij de fietsersbond
Klinkt er straks alleen nog het snorrende geluid van fietsbanden op de oude spoorweg tussen Leopoldsburg en Tessenderlo? Wel als het van de meerderheidspartijen van de regering afhangt. "De fiets is een belangrijke schakel in het voor- en natransport van de trein. Maar vaak moeten fietsers gebruikmaken van dezelfde wegen als auto's en bussen.
Nochtans zijn er veilige oplossingen mogelijk, want infrastructuurbeheerder Infrabel is eigenaar van voormalige spoorbeddingen en van tracés naast bestaande spoorwegen", zegt Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu, die daarover een resolutie indient. CD&V en N-VA steunen die resolutie.
'In het kader van de nieuwe beheersovereenkomst vragen we dat Infrabel een lijst opstelt van spoorwegen die in aanmerking komen'
Te vrijblijvend
De timing is geen toeval. Na de zomer sluit de regering-Michel een beheerscontract af met Infrabel. Dat is volgens Lahaye-Battheu de ideale gelegenheid om onze spoorwegen beter te benutten. "In het kader van de nieuwe beheersovereenkomst vragen we dat Infrabel een lijst opstelt van spoorwegbeddingen die in aanmerking komen voor de aanleg van fietsverbindingen", zegt ze. Het is de bedoeling dat Infrabel met die lijst naar de gewesten en de provincies trekt om de fietspaden effectief te realiseren.
Volgens de Fietsersbond knelt daar het schoentje. "Dit is een schitterend plan, maar zonder bijkomende investeringen is het iets te vrijblijvend. Op dit moment investeert Vlaanderen 100 miljoen euro per jaar in fietspaden, terwijl er volgens ons al 300 miljoen euro nodig is om de bestaande doelstellingen te halen. Laat staan die extra fietspaden", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Hij vindt dat de overheid veel meer inspanningen moet leveren om de combinatie van de fiets en de trein aan te moedigen.
Attracties
Veel oude spoorlijnen in Vlaanderen en Wallonië zijn al omgedoopt in attracties. Zoveel oude spoorlijnen schieten er niet meer over, maar er is wel nog veel plaats naast sporen die wel nog in gebruik zijn. Minstens vijftien. "Maar in principe komen bijna alle spoorlijnen in aanmerking", zegt De Cleen.
Hij verwijst naar de fiets-o-strade tussen Mechelen en Antwerpen die vorige maand werd ingefietst.
geen fietspaden zonder afsluiting van overwegen
Aan Infrabel worden verschillende dossiers voor de aanleg van nieuwe fietspaden langs spoorlijnen voorgelegd voor advies (op de bouwaanvraag).
Infrabel wenst te anticiperen en vooraf betrokken te worden bij deze dossiers. De toekomstige fietspaden langs het spoor liggen grotendeels op spoorwegdomein en de fiets- en voetgangersbewegingen ter hoogte van overwegen dienen aandachtig bekeken te worden. Overwegen vormen zwarte punten op het spoornet (veiligheid, stiptheid, onderhoudslast, enz). Door het bijkomend fietsverkeer wordt een minder veilige situatie gecreëerd ter hoogte van de overwegen. Infrabel heeft, in het kader van het verhogen van de veiligheid, de opdracht van de Federale Overheid om zoveel mogelijk overwegen af te schaffen. Toekomstige bouwaanvragen voor fietspaden op spoorwegdomein moeten samengaan met de opgave van overwegen die kunnen verdwijnen en/of de compenserende maatregelen die hiervoor nodig zijn. Een bezettingscontract en een princiepsovereenkomst van mogelijke af te schaffen overwegen moet logischerwijs voorafgaan aan deze bouwaanvraag.
In Asse is dit een streefverbintenis tussen Infrabel en de gemeente waarin beide partijen trachten de nodige middelen vrij te maken.
Het betreft de overwegen 12,13,14,15,17 op de lijn 60.
Deze verbintenis wordt allicht goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 november 2016.
Infrabel wenst te anticiperen en vooraf betrokken te worden bij deze dossiers. De toekomstige fietspaden langs het spoor liggen grotendeels op spoorwegdomein en de fiets- en voetgangersbewegingen ter hoogte van overwegen dienen aandachtig bekeken te worden. Overwegen vormen zwarte punten op het spoornet (veiligheid, stiptheid, onderhoudslast, enz). Door het bijkomend fietsverkeer wordt een minder veilige situatie gecreëerd ter hoogte van de overwegen. Infrabel heeft, in het kader van het verhogen van de veiligheid, de opdracht van de Federale Overheid om zoveel mogelijk overwegen af te schaffen. Toekomstige bouwaanvragen voor fietspaden op spoorwegdomein moeten samengaan met de opgave van overwegen die kunnen verdwijnen en/of de compenserende maatregelen die hiervoor nodig zijn. Een bezettingscontract en een princiepsovereenkomst van mogelijke af te schaffen overwegen moet logischerwijs voorafgaan aan deze bouwaanvraag.
In Asse is dit een streefverbintenis tussen Infrabel en de gemeente waarin beide partijen trachten de nodige middelen vrij te maken.
Het betreft de overwegen 12,13,14,15,17 op de lijn 60.
Deze verbintenis wordt allicht goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 november 2016.
Enkele kanttekeningen
joverwimp a écrit: Toekomstige bouwaanvragen voor fietspaden op spoorwegdomein moeten samengaan met de opgave van overwegen die kunnen verdwijnen en/of de compenserende maatregelen die hiervoor nodig zijn. Een bezettingscontract en een princiepsovereenkomst van mogelijke af te schaffen overwegen moet logischerwijs voorafgaan aan deze bouwaanvraag.
Een gewiekste politiek van Infrabel: de aanleg van fietsverbindingen wordt dus als breekijzer gebruikt om iets totaal anders te realiseren. Je krijgt dan wel een zachte verbinding in de ene richting, terwijl in de dwarsrichting een aantal andere verbindingen verdwijnen. Op die manier moeten fietsers omrijden om nog ergens te geraken. Ik vind die politiek geen onverdeeld succes.
Sujets similaires
» fietssnelwegen Limburg - algemeen topic
» 01 Icoonfietsroutes - Algemeen
» Fietsnelwegen algemeen
» Kolenspoor 01 Algemeen
» F001 Part 00 Brussel-Antwerpen Algemeen
» 01 Icoonfietsroutes - Algemeen
» Fietsnelwegen algemeen
» Kolenspoor 01 Algemeen
» F001 Part 00 Brussel-Antwerpen Algemeen
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum