Fietsnelwegen algemeen
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 3
Page 1 sur 3 • 1, 2, 3
Re: Fietsnelwegen algemeen
Je pense que l'on peut utiliser le mot véloroute. https://velo-ravel.forumactif.org/t389-difference-veloroute-voie-verte#1931eeuwige reiziger a écrit:C'est un des projets en région flamande dans le cadre de la création d'un ensemble de 'cyclostrades' ('fietssnelwegen' ou 'fiets-o-strades' - je ne sais point si un mot parreil existe dans la langue française), dont l'inspiration vient de nos voisins du Nord (site très intéressant: www.fietsfilevrij.nl )
Stand van zaken (november 2014)
Uitgebreid antwoord van minister Weyts in het Vlaams Parlement, 7 november 2014:
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showSchriftelijkeVraag.action?id=930393
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showSchriftelijkeVraag.action?id=930393
Fietsplan Weyts (2016)
Weyts wil meer fietssnelwegen met betere doorstroming
28/04/2016
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil het statuut van de fietssnelwegen opwaarderen en de trajecten een betere doorstroming garanderen. Dat is een van de punten uit zijn Fietsplan, dat vandaag werd voorgesteld in het Vlaams parlement. Weyts handhaaft de ambitie om deze legislatuur 100 miljoen euro te investeren in fietsinfrastructuur. CD&V, dat eerder deze week de eigen prioriteiten naar voor schoof, is blij dat er een plan ligt, maar teleurgesteld dat er geen extra investering komt.
"We stellen vast dat Vlaanderen nu al een fietsland is, maar dan vooral in het weekend", zei Weyts. "Het moet dat ook worden in de week. We zitten op een kantelmoment. Vandaag kunnen we de Vlamingen overtuigen met harde argumenten. We kunnen niet enkel verwijzen naar de deugdzaamheid voor milieu en gezondheid, maar ook naar vervoer dat sneller, comfortabeler en veiliger is dan de wagen."
Weyts behoudt de ambitie om voor het einde van de regeerperiode 100 miljoen euro te investeren, "ondanks budgettair moeilijke tijden". Dat geld wordt gebruikt om tachtig fietssnelwegen aan te leggen, die een opgewaardeerd statuut moeten krijgen. "We moeten zorgen dat er in de praktijk meer voorrang wordt gegeven op kruisend verkeer, zoals bij de autostrades voor auto's." De bewegwijzering van de fietssnelwegen moet beter herkenbaar worden en zichtbaar vanop de autoweg.
http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/article/detail/2689483/2016/04/28/Weyts-wil-meer-fietssnelwegen-met-betere-doorstroming.dhtml
Vlaams Fietsplan: voorstelling in primeur
Minister Ben Weyts werkte een Vlaams Fietsplan uit, dat hij in primeur komt voorstellen in de commissie.
(met opname van de volledige commissievergadering)
https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1052811
Verslagen van de commissie:
https://www.vlaamsparlement.be/commissies/1053519
Persbericht:
http://www.fietsersbond.be/sites/default/files/pdf/20160428%20Fietsbeleidsplan%20Persbericht.pdf
Commentaar van de Fietsersbond:
Eindelijk een Vlaams fietsbeleidsplan. Kan het echte werk beginnen?
28/04/2016
We hebben er lang op gewacht, maar eindelijk is het er. Ben Weyts viel de eer te beurt als eerste mobiliteitsminister een waarachtig Vlaams fietsbeleidsplan te mogen voorstellen in het Vlaams Parlement en aan de pers. De minister wil van de Vlaming van een weekfietser in plaats van een weekendfietser maken en koppelt daar dus een beleidsverklaring aan vast.
Maar zoals het vaak gaat met beleidsverklaringen, is die ook nu weer te vrijblijvend. Ambitieus, dat wel, 80 fietssnelwegen aanleggen, is niet niks en we zien het graag gebeuren. Naast infrastructuur is ook aan educatie en sensibilisering gedacht: ouders en bedrijven zullen verleid worden om de fiets te nemen naar school en het werk. Perfect, want sensibilisering werkt. Het succes van Fietsersbond’s Bike-to-Work-programma toont het aan.
En zo somt het plan nog een resem andere maatregelen op die een leidraad moeten zijn voor de komende jaren. En net daar knelt het schoentje, of beter hapert de fietsketting.
Een concrete planning en cijfers ontbreken. Wat zijn de prioriteiten? Hoeveel mensen wil men overtuigen om de fiets te nemen? Tegen wanneer worden fietssnelwegen aangepakt en hoeveel kilometer wil men er mee aanleggen? Vandaag zijn bijna 2 op 3 fietspaden niet in orde. Hoe snel rij je - met de fiets graag - dit gat dicht? En zal de fiets de auto ooit inhalen als je ziet hoeveel die de laatste tijd nog altijd toebedeeld krijgt?
100 miljoen, dat is het budget waarmee men het wil gaan doen. Ruim onvoldoende om deze achterstand in te halen. Minstens 500 miljoen euro is er nodig. En dat niet alleen, ook een sterke regie om alle betrokken partners op één lijn te krijgen. Want ook openbaar vervoer wordt gevraagd een inspanning te leveren binnen het overkoepelende verhaal.
Want dat is er echt wel nodig. Het nut van een overkoepelend Vlaams fietsbeleidsplan beamen wij dan ook ten zeerste. Maar we vrezen dat veel van de ideeën uit het plan zoals het er nu ligt - zonder een concrete planning, realistische budgetten en prioriteiten – zullen blijven liggen. Wij zullen het als Fietsersbond alvast van dichtbij opvolgen, zowel met de minister als op het terrein via onze lokale medewerkers. En nu die fiets op!
http://www.fietsersbond.be/node/2070
Re: Fietsnelwegen algemeen
80 fietssnelwegen: ofwel een drukfout, ofwel het zoveelste geval van aankondigingspolitiek. Liever een realisatiekalender.
Logo voor fietsostrades
http://www.fietssnelwegen.be/
http://www.fietsostrades.be/
http://www.rtbf.be/info/societe/detail_les-provinces-flamandes-developpent-une-signalisation-pour-les-autoroutes-pour-velo?id=9311822
http://www.provincieantwerpen.be/aanbod/drem/dienst-mobiliteit/fietsbeleid/fietsostrades/nieuws-over-fietsostrades.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/20160530_proefprojectkalmthout.html
http://www.fietsostrades.be/
Als je dit logo ziet, dan weet je dat je op een FIETSSNELWEG - of FIETSOSTRADE - bent. Ontdek hier deze routes en hun nieuwe logo.
http://www.rtbf.be/info/societe/detail_les-provinces-flamandes-developpent-une-signalisation-pour-les-autoroutes-pour-velo?id=9311822
Les provinces flamandes développent une signalisation pour les autoroutes pour vélo
Les provinces flamandes ont développé un logo et une signalisation uniforme qui concernent les 110 autoroutes pour vélo que compte la Flandre. Ils sont testés à Louvain (Brabant flamand) et Kalmthout (Anvers).
Les autoroutes pour vélo sont des pistes cyclables entre des grandes villes et suivent les infrastructures telles que les chemins de fer, les autoroutes et les canaux. Ces autoroutes sont parfois difficiles à suivre, de meilleures indications étaient donc nécessaires.
Signalisation propre
Une signalisation propre a ainsi été développée. Il s'agit d'un logo (la lettre F), assorti d'un code unique attribué à chaque autoroute pour vélo. Le numéro se retrouve aussi le long de la route avec plus d'informations sur l'ensemble du parcours. Le trajet est alors reconnaissable et facile à suivre. Les provinces espèrent que Bruxelles et la Wallonie suivront le mouvement. Des négociations ont d'ailleurs débuté.
Durant la phase de test dans les deux provinces flamandes, les cyclistes peuvent partager leurs commentaires via www.fietssnelwegen.be ou www.fietsostrades.be.
http://www.provincieantwerpen.be/aanbod/drem/dienst-mobiliteit/fietsbeleid/fietsostrades/nieuws-over-fietsostrades.masterdetail.html/p_detail_url/nl/drem/dienst-mobiliteit/nieuws/fietsbeleid/20160530_proefprojectkalmthout.html
Vind jij de fietsostrade gemakkelijk te volgen?
De provincie Antwerpen roept fietsers op om de vernieuwde bewegwijzering van de fietsostrade in Kalmthout uit te testen. Ze installeerde daar de nieuwe ‘routetaal voor fietsostrades’ die de vijf Vlaamse provincies samen ontwikkelden.
De provincie Antwerpen investeert fors in een netwerk van fietsostrades. Bij voorkeur loopt een fietsostrade over een vrijliggende fietsweg of een jaagpad. Als er onvoldoende plaats is, loopt ze over een fietspad, door een fietsstraat of over een autoluwe weg. Door die verschillende soorten infrastructuur is het vervolg van de fietsostrade niet voor iedereen even duidelijk. Daarom ontwikkelden de vijf Vlaamse provincies een routetaal specifiek voor de fietsostrades. De routetaal bestaat uit een logo, een overzichtsbord, bewegwijzering en een unieke nummering voor elke fietsostrade.
Meer duidelijkheid
De provincie Antwerpen probeert nu dit nieuwe logo en de bewegwijzering uit op een traject van bijna 6 kilometer in Kalmthout op de fietsostrade Antwerpen-Essen. Dat traject leent zich perfect voor het testen van de nieuwe routetaal. Het is voorlopig niet overal evident om de route intuïtief te volgen. De provincie Antwerpen is ervan overtuigd dat de fietsers met deze bewegwijzering de fietsostrade gemakkelijker kunnen volgen, maar staat open voor feedback. Daarom een warme oproep aan alle fietsers. Gebruik je het proeftraject in Kalmthout, regelmatig of éénmalig? Geef dan je mening via de enquête. De resultaten van deze enquête nemen we mee bij het uitrollen van de routetaal op de andere fietsostrades en in de rest van Vlaanderen.
Sneller hulp
De provincie Antwerpen maakt van de gelegenheid gebruik om op dit traject ook kilometerbordjes te plaatsen, net zoals op autosnelwegen. Het is de eerste keer dat kilometerbordjes op een fietsroute geplaatst worden. Het gebeurt op uitdrukkelijke vraag van de hulpdiensten. De bordjes helpen om de locatie van een ongeval correcter te bepalen. Zo zijn de hulpdiensten sneller ter plaatse en krijgt het slachtoffer sneller de juiste hulp.
De gemeente Kalmthout juicht het initiatief van de provincie Antwerpen toe. Er komt zo uniformiteit over de hele route van de fietsostrade en het verduidelijkt knelpunten op het grondgebied van Kalmthout, erg handig voor fietsers van buiten de gemeente.
De provincie Antwerpen zet hiermee opnieuw een grote stap in de richting van vlot, veilig en comfortabel fietsen langs fietsostrades.
Uniform logo voor alle Vlaamse fietssnelwegen
http://www.zeronaut.be/blog/2016/5/30/uniform-logo-voor-alle-vlaamse-fietssnelwegen
13 fietssnelwegprojecten
joverwimp a écrit:80 fietssnelwegen: ofwel een drukfout, ofwel het zoveelste geval van aankondigingspolitiek. Liever een realisatiekalender.
Politici pakken inderdaad graag uit met allerlei beloftes. Aan de burger om de politici eraan te herinneren! Ik zal al heel tevreden zijn als de eerste dertien projecten gerealiseerd zullen worden.
Extra geld voor fietssnelwegen in Vlaanderen
Vrijdag 17 juni 2016
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Vlaams minister van Economie Philippe Muyters maken geld vrij voor fietssnelwegen, goed voor 21,7 miljoen euro aan nieuwe investeringen. Dat werd gisteren bekend gemaakt op een seminarie rond fietsmobiliteit bij Flanders Bike Valley in Beringen.
Weyts zet sterk in op fietssnelwegen: hoogwaardige fietsverbindingen in een eigen bedding, die belangrijke woon- en werkkernen verbinden voor fietsers. Fietssnelwegen vermijden zoveel mogelijk conflicten met de auto en zijn dankzij hun veiligheid, snelheid en comfort erg aantrekkelijk voor pendelaars.
De ambitie is om 80 nieuwe fietssnelwegen te realiseren. Nu wordt er geld vrijgemaakt voor de realisatie van 13 fietssnelwegprojecten, met een gezamenlijke waarde van 21,7 miljoen. Het geld wordt gericht geïnvesteerd in het aanleggen van fietstunnels en het wegwerken van ‘missing links’. Het is de bedoeling om nu snel - nog binnen de 6 maanden – met de verschillende projecten van start te gaan. Ten laatste binnen 3 jaar moeten alle 13 projecten volledig voltooid zijn. Er zijn echter geen projecten voorzien in Limburg.
http://www.internetgazet.be/beringen/extra-geld-voor-fietssnelwegen.aspx
Donkere wolken op komst?
"Fietssnelwegen naast spoorwegen bedreigd"
woensdag 29 maart 2017
De NMBS wil gronden naast spoorwegen verkopen. Volgens Peter Hertog komt hierdoor de aanleg van nieuwe fietssnelwegen naast spoorwegen in het gedrang.
Er duikt een probleem op voor de aanleg van fietssnelwegen langs de spoorwegen. Althans volgens Peter Hertog, gedeputeerde voor mobiliteit in Oost-Vlaanderen. De NMBS wil de terreinen naast het spoor verkopen. Die fietssnelwegen worden doorgaans langs spoorwegen aangelegd omdat de NMBS eigenaar is van de gronden. Zo hoeft er niet onteigend te worden. Hertog zegt dat de aanleg van fietssnelwegen nu al vertraging oploopt omdat tegelijk vaak kleine overwegen worden afgesloten, maar nu wil de NMBS de gronden naast het spoor verkopen. Elk jaar komt er in onze provincie 10 kilometer fietssnelweg bij. Het hele geplande netwerk snelwegen is 660 kilometer.
https://radio2.be/fietssnelwegen-naast-spoorwegen-bedreigd
22 miljoen euro voor aanleg fietssnelwegen
https://www.demorgen.be/binnenland/22-miljoen-euro-voor-aanleg-fietssnelwegen-b7a08d22/
Vlaams ministers Ben Weyts (Mobiliteit) en Philippe Muyters (Economie) investeren een bijkomend bedrag van 8,2 miljoen euro in de Vlaamse fietssnelwegen. Met die middelen kunnen in totaal voor 22 miljoen euro aan projecten gerealiseerd worden. Het gaat dan vooral om het wegwerken van 'missing links' in de bestaande fietssnelwegen en om het creëren van conflictvrije fietssnelwegen.
N-VA-minister Weyts wil van de fiets een volwaardig alternatief maken voor de auto's en de files. Veel Vlamingen halen hun fiets vooral in het weekend van stal, maar zouden dat ook meer tijdens de werkweek kunnen doen voor het woon-school - en het woon-werkverkeer. Weyts investeert daarom in snelle en veilige fietsverbindingen voor pendelaars, de zogenaamde fietssnelwegen of fietsostrades. Hij wil 80 van dergelijke fietssnelwegen realiseren.
Ook Vlaams minister van Economie en Sport Philippe Muyters gelooft in het nut van de fietssnelwegen. "Vlamingen zijn de cultuuromslag aan het maken dat sporten en bewegen niet alleen iets voor in het weekend is, maar ook voor, na en zelfs op het werk. Waarom dan niet met de fiets naar het werk? De tijd die je anders in de file staat, win je dan ineens om te sporten. We willen nog extra investeren in onze fietssnelwegen, om de keuze voor sport naar het werk nog makkelijker te maken", aldus Muyters.
Missing links
De twee N-VA-ministers gebruiken nu 8,2 miljoen euro aan EFRO-middelen (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) voor de realisatie van elf projecten gespreid over Vlaanderen. Samen zijn die projecten goed voor een investering van 22 miljoen euro. Concreet gaat het om het wegwerken van 'missing links' of ontbrekende schakels in de bestaande fietssnelwegen. Verder komen er fietsbruggen en fietstunnels om die fietssnelwegen conflictvrij te maken.
Bovenop de EFRO-middelen, neemt de Vlaamse overheid 40 procent van de totale financiering op zich. De provincies en gemeenten passen bij. Bedoeling is dat de elf projecten ten laatste binnen de drie jaar volledig klaar zijn. Het gaat onder meer om de aanleg van een fietstunnel in Herentals op de fietsostrade tussen Herentals en Balen en om de aanleg van een fietsbrug in Hasselt op de fietssnelweg langs het Albertkanaal.
Fietsnelwegen algemeen
HIER KOMEN DE FIETSSNELWEGEN IN VLAANDEREN
https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnenland/hier-komen-de-fietssnelwegen-vlaanderen
Zie ook vidéo
https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnenland/hier-komen-de-fietssnelwegen-vlaanderen
De Vlaamse overheid gaat dit jaar nog 22 miljoen euro investeren in fietssnelwegen in Vlaanderen. Nu hebben we er al 61, maar dat moet stijgen naar tachtig fietspaden waar je echt kunt doorrijden met zo weinig mogelijk obstakels. De Vlaamse regering hoopt dat daardoor meer mensen de fiets zullen nemen naar het werk.
N-VA-minister Weyts wil van de fiets een volwaardig alternatief maken voor de auto's en de files. Veel Vlamingen halen hun fiets vooral in het weekend van stal, maar zouden dat ook meer tijdens de werkweek kunnen doen voor het woon-school - en het woon-werkverkeer. Weyts investeert daarom in snelle en veilige fietsverbindingen voor pendelaars, de zogenaamde fietssnelwegen of fietsostrades. Hij wil 80 van dergelijke fietssnelwegen realiseren.
Cultuuromslag
Ook Vlaams minister van Economie en Sport Philippe Muyters gelooft in het nut van de fietssnelwegen. "Vlamingen zijn de cultuuromslag aan het maken dat sporten en bewegen niet alleen iets voor in het weekend is, maar ook voor, na en zelfs op het werk. Waarom dan niet met de fiets naar het werk? De tijd die je anders in de file staat, win je dan ineens om te sporten. We willen nog extra investeren in onze fietssnelwegen, om de keuze voor sport naar het werk nog makkelijker te maken", aldus Muyters.
22 miljoen euro
De twee N-VA-ministers gebruiken nu 8,2 miljoen euro aan EFRO-middelen (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) voor de realisatie van elf projecten gespreid over Vlaanderen. Samen zijn die projecten goed voor een investering van 22 miljoen euro. Concreet gaat het om het wegwerken van 'missing links' of ontbrekende schakels in de bestaande fietssnelwegen. Verder komen er fietsbruggen en fietstunnels om die fietssnelwegen conflictvrij te maken.
Bovenop de EFRO-middelen, neemt de Vlaamse overheid 40 procent van de totale financiering op zich. De provincies en gemeenten passen bij. Bedoeling is dat de elf projecten ten laatste binnen de drie jaar volledig klaar zijn. Het gaat onder meer om de aanleg van een fietstunnel in Herentals op de fietsostrade tussen Herentals en Balen en om de aanleg van een fietsbrug in Hasselt op de fietssnelweg langs het Albertkanaal
Bekijk hier waar er in uw buurt geïnvesteerd wordt in de fietssnelwegen.
F105 (Herentals)
Herentals-Balen: fietstunnel
F45 (Oudenaarde)
Fietstunnel onder N8 Oudenaarde
F7 (Deinze)
Volhardingslaan N35 in Deinze
F311 (Damme)
Knokke Heist - Maldegem
F71 (Hasselt)
Fietssnelweg Albertkanaal
F40 (Merelbeke)
Oversteek Ringvaart en R4
F20 (Halle, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw, Drogenbos)
Kanaalroute Zuid
F32 (Torhout)
Fietssnelweg Spoor 3
F40 (Gent)
Fietsbrug Koning Fabiolaan
F27 (Aalst)
Leireken A-M
F214 (Steenokkerzeel)
Fietstunnel N21
Zie ook vidéo
La Flandre investit massivement dans les autoroutes pour vélos
http://www.rtl.be/info/video/635938.aspx
Fietssnelwegen krijgen impuls van € 22 miljoen
http://www.philippemuyters.be/fietssnelwegen
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Vlaams minister van Economie Philippe Muyters investeren een bijkomend bedrag van € 8,2 miljoen in de Vlaamse fietssnelwegen. De middelen komen uit het EFRO (Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Dankzij deze gerichte impulsen worden tal van nieuwe ingrepen mogelijk, samen goed voor een projectkost van circa € 22 miljoen. Er wordt vooral ingezet op het wegwerken van ‘missing links’ en het creëren van conflictvrije fietssnelwegen. Weyts: “We investeren verder in de fiets: hét alternatief voor de auto en de file”.
Vlaanderen is nu al een fietsland in het weekend, als talloze wielertoeristen de baan op gaan, maar de werkweek is een ander verhaal. Ook al bedraagt de gemiddelde verplaatsing in het woon-werkverkeer ‘maar’ 12,4 kilometer, toch grijpt de Vlaming nog te vaak en te makkelijk naar zijn wagen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil Vlamingen verleiden om ook in het woon-school- en het woon-werkverkeer te kiezen voor de fiets. “Ik investeer in vlotte en veilige fietsverbindingen: keiharde argumenten die chauffeurs kunnen bekeren tot de fiets”, zegt Weyts.
Weyts zet sterk in op fietssnelwegen: fietsverbindingen met kwalitatief hoogstaande infrastructuur tussen belangrijke woon- en werkkernen. Fietssnelwegen vermijden zoveel mogelijk conflicten met de auto en zijn dankzij hun veiligheid, snelheid en comfort een erg aantrekkelijk alternatief voor de pendelaar. Weyts wil 80 van dergelijke fietssnelwegen realiseren.
Vlaams minister van Economie en Sport Philippe Muyters is ook een grote voorstander van de fietssnelwegen: “Vlamingen zijn de cultuuromslag aan het maken dat sporten en bewegen niet alleen iets voor in het weekend is, maar ook voor, na en zelfs op het werk. Waarom dan niet met de fiets naar het werk? De tijd die je anders in de file staat, win je dan ineens om te sporten. We willen nog extra investeren in onze fietssnelwegen, om de keuze voor sport naar het werk nog makkelijker te maken”.
Weyts en Muyters putten nu € 8,2 miljoen uit de EFRO-middelen (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Het geld wordt gericht ingezet om enkele belangrijke nieuwe projecten mogelijk te maken, samen goed voor bijna € 22 miljoen. Concreet gaat het om het wegwerken van ‘missing links’: de ontbrekende schakels in de fietsketting, die pijnlijk ontbreken in bestaande fietssnelwegen. Er wordt ook ingezet op fietsbruggen en fietstunnels die fietssnelwegen ‘conflictvrij’ maken: hoe minder de fietsers het andere verkeer moeten kruisen, hoe vlotter en veiliger de fietsverbinding wordt.
Bovenop de EFRO-middelen, neemt de Vlaamse overheid 40% van de totale financiering op zich. De provincies en gemeenten passen bij.
Alle elf goedgekeurde projecten moeten ten laatste binnen 3 jaar volledig voltooid zijn.
Overzicht van de goedgekeurde EFRO projecten:
Project Projectgebied Subsidie EFRO (€)
Antwerpen
Fietsostrade Herentals-Balen: fietstunnel Herentals 629.200
Project Projectgebied
Subsidie EFRO (€)
Limburg
Fietssnelweg Albertkanaalroute: fietsbrug sluizencomplex Hasselt
Hasselt
1.872.684
Project Projectgebied Subsidie EFRO (€)
Oost-Vlaanderen
Fietsbrug Koningin Fabiolalaan
Gent 938.656
Fietstunnel onder N8 Oudenaarde Oudenaarde 818.700
Fietsoversteek Ringvaart en R4 Merelbeke Merelbeke 736.915
Leireken A-M Aalst 653.400
Fietsbrug F7 over Volhardingslaan N35 te Deinze
Deinze
760.000
Project Projectgebied Subsidie EFRO (€)
Vlaams-Brabant
Kanaalroute Zuid Halle, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Drogenbos 804.787
Aanleg van fietstunnel onder N21 in Steenokkerzeel Steenokkerzeel 710.000
Project
Projectgebied
Subsidie EFRO (€)
West-Vlaanderen
F311 Knokke Heist-Maldegem te Damme Damme 88.800
Fietssnelweg Spoor 3 Torhout 196.553
Re: Fietsnelwegen algemeen
http://www.fietssnelwegen.be/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_fietssnelwegen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_fietssnelwegen
Subsidies fietssnelwegen provincie Vlaams-Brabant
Subsidie voor fietssnelweg Tienen-Leuven
07/11/2017
TIENEN - De provincie Vlaams-Brabant trekt 3,8 miljoen euro uit voor subsidies voor fietssnelwegprojecten in 2018. In 2019 is er 3 miljoen euro voorzien.
Via hey provinciale reglement kunnen gemeenten tot 100% subsidies krijgen voor fietssnelwegen. Het gaat om gemeenten die infrastructuurwerken willen uitvoeren op het traject van achttien geplande fietssnelwegen: vijftien in de rand rond Brussel, drie in het arrondissement Leuven. Deze fietssnelwegen zullen het grondgebied van 31 Vlaams-Brabantse gemeenten doorkruisen.
Het gaat om de gemeenten Aarschot, Asse, Beersel, Bierbeek, Boutersem, Diest, Dilbeek, Drogenbos, Grimbergen, Halle, Herent, Hoeilaart, Holsbeek, Kortenberg, Kraainem, Leuven, Linkebeek, Machelen, Meise, Merchtem, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Tervuren, Tienen, Vilvoorde, Wemmel, Zaventem en Zemst.
Advertentie
Voor alle fietssnelwegen geldt dat de aanlegkosten van de infrastructuur voor 100% gesubsidieerd worden, 40 % door het Vlaams Gewest en 60% door de provincie. De ontwerp- en studiekosten worden, afhankelijk van de route, voor 40% of 100% gesubsidieerd door de provincie.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blrbi_03174643
Provincie verlengt subsidiereglement fietssnelwegen
8/11/2017
KRAAINEM / ZAVENTEM / VILVOORDE / STEENOKKERZEEL / MACHELEN / ZEMST - De provincieraad keurde de verlenging van een subsidiereglement voor fietssnelwegen goed, opdat gemeenten kunnen verder werken aan het fietsnet.
Het reglement wordt met zes maanden verlengd en loopt nu tot 30 juni 2018. Hierdoor kunnen gemeenten verder werken aan de uitbouw van een fietssnelwegennet, in afwachting van de Vlaamse subsidies. "Dankzij de verlenging zijn gemeenten zeker dat ze subsidies krijgen, in afwachting van de definitieve Vlaamse regeling", zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. De subsidies voor 'fietssnelwegen' zijn bedoeld voor gemeenten die infrastructuurwerken willen uitvoeren op het traject van 18 geplande fietssnelwegen: 15 in de rand rond Brussel, 3 in het arrondissement Leuven. Deze fietssnelwegen zullen het grondgebied van 31 Vlaams-Brabantse gemeenten doorkruisen. "Voor alle 18 fietssnelwegen geldt dat de aanlegkosten van de infrastructuur voor 100% gesubsidieerd worden, 40 % door het Vlaams Gewest en 60% door de provincie. De ontwerp- en studiekosten worden, afhankelijk van de route, voor 40% of 100% gesubsidieerd door de provincie." Voor alle projecten gelden strenge kwaliteitseisen in verband met de keuze en het ontwerp van het traject en de uitvoering van de infrastructuur.
Het gaat om de gemeenten Aarschot, Asse, Beersel, Bierbeek, Boutersem, Diest, Dilbeek, Drogenbos, Grimbergen, Halle, Herent, Hoeilaart, Holsbeek, Kortenberg, Kraainem, Leuven, Linkebeek, Machelen, Meise, Merchtem, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Tervuren, Tienen, Vilvoorde, Wemmel, Zaventem en Zemst.
"Fietssnelwegen moeten nog sterker dan gewone fietspaden inzetten op een conflictloze, aangename en vlotte fietsrit. Een comfortabele ondergrond en breedte, speciale aandacht voor veilige kruispunten en oversteken, zijn slechts enkele van de vereisten die opgelegd worden."
De provincie Vlaams-Brabant trekt 3,8 miljoen euro uit voor subsidies voor fietssnelwegprojecten in 2018. In 2019 is er 3 miljoen euro voorzien.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bldde_03176213
Uniforme signalisatie voor fietssnelwegen in Vlaanderen
https://atv.be/nieuws/uniforme-signalisatie-voor-fietssnelwegen-in-vlaanderen
In het kader van het Europese CHIPS-project worden in Nederland twee nieuwe bewegwijzeringsconcepten uitgeprobeerd voor fietssnelwegen:
- een ‘concept Plus’ dat de CROW-richtlijnen vrij nauwgezet volgt qua kleur, tekst en richtlijnen voor het opnemen van bestemmingen
- een ‘concept Snel’ dat speciaal is toegesneden op de gebruikerswensen van snelfietsroutes met een eigen vormgeving. Kleine elementen, zoals een bandje om een lantarenpaal of stippen op het wegdek, werden bijvoorbeeld door de meeste fietsers niet gezien.
(https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Brabant-laat-fietsers-oordelen-over-nieuwe-bewegwi)
Alle fietssnelwegen in Vlaanderen krijgen een uniforme signalisatie. De vijf Vlaamse provincies zijn volop bezig met het uittekenen en uitwerken van fietssnelwegen en zullen werken met een gezamenlijke huisstijl.
Fietssnelwegen zijn bezig aan een opmars. Ze bieden een antwoord op de nood aan vlotte en veilige fietsverbindingen voor de dagelijkse verplaatsingen naar school of naar het werk. De trajecten vormen ook een alternatief voor verplaatsingen met de auto. Ze mikken op fietsverplaatsingen die over een langer tracé lopen en een hogere fietssnelheid aankunnen.
De snelwegen komen bijvoorbeeld tegemoet aan de opmars van onder meer elektrische fietsen, racefietsen of cargofietsen die een breed traject in een zo recht mogelijke lijn met zo weinig mogelijk kruisingen vereisen. Wie voortaan op zo'n snelweg terecht komt zal die heel gemakkelijk herkennen aan een grote blauwe 'F'.
Iedere fietsostrade krijgt een unieke code in de vorm van een getal van maximaal drie opeenvolgende cijfers. Zo weet de gebruiker dat hij een vlotte, veilige en comfortabele route aansnijdt waarmee de gebruikers rechtstreeks zijn bestemming bereikt.
In het kader van het Europese CHIPS-project worden in Nederland twee nieuwe bewegwijzeringsconcepten uitgeprobeerd voor fietssnelwegen:
- een ‘concept Plus’ dat de CROW-richtlijnen vrij nauwgezet volgt qua kleur, tekst en richtlijnen voor het opnemen van bestemmingen
- een ‘concept Snel’ dat speciaal is toegesneden op de gebruikerswensen van snelfietsroutes met een eigen vormgeving. Kleine elementen, zoals een bandje om een lantarenpaal of stippen op het wegdek, werden bijvoorbeeld door de meeste fietsers niet gezien.
(https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Brabant-laat-fietsers-oordelen-over-nieuwe-bewegwi)
aanleg fietssnelwegen langs bestaande spoorlijnen = afschaffing overwegen
Op de lijn 60 tussen Zellik en Asse (4 km) vraagt Infrabel de afschaffing van 5 overwegen.
In dat kader werd in 2011 een principe-akkoord gesloten betreffende de afschaffing van OW8, OW9, OW10, OW11 en OW11bis.
Deze overeenkomst regelt onder andere het wederzijds principe-akkoord tussen Infrabel, Gemeente Asse en de provincie Vlaams-Brabant voor de afschaffing van OW8 (Oude Merchtemsebaan - L60 kp 9.340) en OW9 (Isidoor Crockaertstraat - L60 kp 9.960) mits de bouw van één overbrugging en de nodige ontsluitingswegenis. (met een omweg tot gevolg voor de aangelanden)
Infrabel staat in voor de kosten van de brug en de ontsluitingswegenis en voor de nodige onteigeningen. De fietswegenis tussen de Goede Luchtwijk en de Oude Merchtemsebaan wordt voor 20% gefinancierd door Infrabel en voor 80% door het fietsfonds (=provincie Vlaams-Brabant)
In dat kader werd in 2011 een principe-akkoord gesloten betreffende de afschaffing van OW8, OW9, OW10, OW11 en OW11bis.
Deze overeenkomst regelt onder andere het wederzijds principe-akkoord tussen Infrabel, Gemeente Asse en de provincie Vlaams-Brabant voor de afschaffing van OW8 (Oude Merchtemsebaan - L60 kp 9.340) en OW9 (Isidoor Crockaertstraat - L60 kp 9.960) mits de bouw van één overbrugging en de nodige ontsluitingswegenis. (met een omweg tot gevolg voor de aangelanden)
Infrabel staat in voor de kosten van de brug en de ontsluitingswegenis en voor de nodige onteigeningen. De fietswegenis tussen de Goede Luchtwijk en de Oude Merchtemsebaan wordt voor 20% gefinancierd door Infrabel en voor 80% door het fietsfonds (=provincie Vlaams-Brabant)
Re: Fietsnelwegen algemeen
eeuwige reiziger a écrit:Subsidie voor fietssnelweg Tienen-Leuven
07/11/2017
TIENEN - De provincie Vlaams-Brabant trekt 3,8 miljoen euro uit voor subsidies voor fietssnelwegprojecten in 2018. In 2019 is er 3 miljoen euro voorzien.
Via hey provinciale reglement kunnen gemeenten tot 100% subsidies krijgen voor fietssnelwegen. Het gaat om gemeenten die infrastructuurwerken willen uitvoeren op het traject van achttien geplande fietssnelwegen: vijftien in de rand rond Brussel, drie in het arrondissement Leuven. Deze fietssnelwegen zullen het grondgebied van 31 Vlaams-Brabantse gemeenten doorkruisen.
Het gaat om de gemeenten Aarschot, Asse, Beersel, Bierbeek, Boutersem, Diest, Dilbeek, Drogenbos, Grimbergen, Halle, Herent, Hoeilaart, Holsbeek, Kortenberg, Kraainem, Leuven, Linkebeek, Machelen, Meise, Merchtem, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Tervuren, Tienen, Vilvoorde, Wemmel, Zaventem en Zemst.
Advertentie
Voor alle fietssnelwegen geldt dat de aanlegkosten van de infrastructuur voor 100% gesubsidieerd worden, 40 % door het Vlaams Gewest en 60% door de provincie. De ontwerp- en studiekosten worden, afhankelijk van de route, voor 40% of 100% gesubsidieerd door de provincie.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blrbi_03174643Provincie verlengt subsidiereglement fietssnelwegen
8/11/2017
KRAAINEM / ZAVENTEM / VILVOORDE / STEENOKKERZEEL / MACHELEN / ZEMST - De provincieraad keurde de verlenging van een subsidiereglement voor fietssnelwegen goed, opdat gemeenten kunnen verder werken aan het fietsnet.
Het reglement wordt met zes maanden verlengd en loopt nu tot 30 juni 2018. Hierdoor kunnen gemeenten verder werken aan de uitbouw van een fietssnelwegennet, in afwachting van de Vlaamse subsidies. "Dankzij de verlenging zijn gemeenten zeker dat ze subsidies krijgen, in afwachting van de definitieve Vlaamse regeling", zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. De subsidies voor 'fietssnelwegen' zijn bedoeld voor gemeenten die infrastructuurwerken willen uitvoeren op het traject van 18 geplande fietssnelwegen: 15 in de rand rond Brussel, 3 in het arrondissement Leuven. Deze fietssnelwegen zullen het grondgebied van 31 Vlaams-Brabantse gemeenten doorkruisen. "Voor alle 18 fietssnelwegen geldt dat de aanlegkosten van de infrastructuur voor 100% gesubsidieerd worden, 40 % door het Vlaams Gewest en 60% door de provincie. De ontwerp- en studiekosten worden, afhankelijk van de route, voor 40% of 100% gesubsidieerd door de provincie." Voor alle projecten gelden strenge kwaliteitseisen in verband met de keuze en het ontwerp van het traject en de uitvoering van de infrastructuur.
Het gaat om de gemeenten Aarschot, Asse, Beersel, Bierbeek, Boutersem, Diest, Dilbeek, Drogenbos, Grimbergen, Halle, Herent, Hoeilaart, Holsbeek, Kortenberg, Kraainem, Leuven, Linkebeek, Machelen, Meise, Merchtem, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Tervuren, Tienen, Vilvoorde, Wemmel, Zaventem en Zemst.
"Fietssnelwegen moeten nog sterker dan gewone fietspaden inzetten op een conflictloze, aangename en vlotte fietsrit. Een comfortabele ondergrond en breedte, speciale aandacht voor veilige kruispunten en oversteken, zijn slechts enkele van de vereisten die opgelegd worden."
De provincie Vlaams-Brabant trekt 3,8 miljoen euro uit voor subsidies voor fietssnelwegprojecten in 2018. In 2019 is er 3 miljoen euro voorzien.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bldde_03176213
Alle subsidiereglementen staan online, dat is decretaal verplicht. Voorlopig is de situatie (in Vlaams-Brabant) nog zo:
https://www.vlaamsbrabant.be/binaries/subsidiereglement-fietssnelwegen-20171116_tcm5-93965.pdf
Er zit een adder onder het gras: rubriek 5.9.1
§9 De volgende kosten komen in geen geval in aanmerking voor subsidies:
1° De grondverwervingen en kosten hiervoor;
2° De verplaatsing van nutsleidingen en aanleg van nieuwe nutsleidingen;
3° Rioolleidingen, die gesubsidieerd worden door het gewest en/of andere instanties;
4° De reinigingskosten of stortkosten van bodem als gevolg van eventuele verontreiniging van de aanwezige bodem;
5° Werkuren, ingeval de aanleg uitgevoerd worden met eigen personeel;
6° Onderhoudswerken;
7° Onderhoud van groenaanleg tijdens de waarborgtermijn;
8° De aanleg van nieuwe stoepen en straatmeubilair;
9° Aanleg en inrichting van bushaltes;
10° Verbruikskosten en onderhoud van de verlichting.
Maar de Vlaamse overheid heeft een nieuw decreet gestemd dat grondinname wel subsidieerbaar maakt (50%). Men wacht nog op de validering door de Raad van State en de publicatie in het Staatsblad. Daarna (maart-april 2018) zal de Deputatie beslissen om ook de overige 50% te bekostigen. Lopende projecten zouden al meteen in de nieuwe regeling vallen, ook als de provincie zelf bouwheer is (bv. op een stukje Leuven-Tienen en een ander stukje Leuven-Aarschot).
Na de oplevering wordt de grond opnieuw aan de gemeente overgedragen omdat het onderhoud door hen dient te gebeuren.
Re: Fietsnelwegen algemeen
eeuwige reiziger a écrit:Subsidie voor fietssnelweg Tienen-Leuven
07/11/2017
TIENEN - De provincie Vlaams-Brabant trekt 3,8 miljoen euro uit voor subsidies voor fietssnelwegprojecten in 2018. In 2019 is er 3 miljoen euro voorzien.
Via hey provinciale reglement kunnen gemeenten tot 100% subsidies krijgen voor fietssnelwegen. Het gaat om gemeenten die infrastructuurwerken willen uitvoeren op het traject van achttien geplande fietssnelwegen: vijftien in de rand rond Brussel, drie in het arrondissement Leuven. Deze fietssnelwegen zullen het grondgebied van 31 Vlaams-Brabantse gemeenten doorkruisen.
Het gaat om de gemeenten Aarschot, Asse, Beersel, Bierbeek, Boutersem, Diest, Dilbeek, Drogenbos, Grimbergen, Halle, Herent, Hoeilaart, Holsbeek, Kortenberg, Kraainem, Leuven, Linkebeek, Machelen, Meise, Merchtem, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Tervuren, Tienen, Vilvoorde, Wemmel, Zaventem en Zemst.
Advertentie
Voor alle fietssnelwegen geldt dat de aanlegkosten van de infrastructuur voor 100% gesubsidieerd worden, 40 % door het Vlaams Gewest en 60% door de provincie. De ontwerp- en studiekosten worden, afhankelijk van de route, voor 40% of 100% gesubsidieerd door de provincie.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blrbi_03174643Provincie verlengt subsidiereglement fietssnelwegen
8/11/2017
KRAAINEM / ZAVENTEM / VILVOORDE / STEENOKKERZEEL / MACHELEN / ZEMST - De provincieraad keurde de verlenging van een subsidiereglement voor fietssnelwegen goed, opdat gemeenten kunnen verder werken aan het fietsnet.
Het reglement wordt met zes maanden verlengd en loopt nu tot 30 juni 2018. Hierdoor kunnen gemeenten verder werken aan de uitbouw van een fietssnelwegennet, in afwachting van de Vlaamse subsidies. "Dankzij de verlenging zijn gemeenten zeker dat ze subsidies krijgen, in afwachting van de definitieve Vlaamse regeling", zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. De subsidies voor 'fietssnelwegen' zijn bedoeld voor gemeenten die infrastructuurwerken willen uitvoeren op het traject van 18 geplande fietssnelwegen: 15 in de rand rond Brussel, 3 in het arrondissement Leuven. Deze fietssnelwegen zullen het grondgebied van 31 Vlaams-Brabantse gemeenten doorkruisen. "Voor alle 18 fietssnelwegen geldt dat de aanlegkosten van de infrastructuur voor 100% gesubsidieerd worden, 40 % door het Vlaams Gewest en 60% door de provincie. De ontwerp- en studiekosten worden, afhankelijk van de route, voor 40% of 100% gesubsidieerd door de provincie." Voor alle projecten gelden strenge kwaliteitseisen in verband met de keuze en het ontwerp van het traject en de uitvoering van de infrastructuur.
Het gaat om de gemeenten Aarschot, Asse, Beersel, Bierbeek, Boutersem, Diest, Dilbeek, Drogenbos, Grimbergen, Halle, Herent, Hoeilaart, Holsbeek, Kortenberg, Kraainem, Leuven, Linkebeek, Machelen, Meise, Merchtem, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Tervuren, Tienen, Vilvoorde, Wemmel, Zaventem en Zemst.
"Fietssnelwegen moeten nog sterker dan gewone fietspaden inzetten op een conflictloze, aangename en vlotte fietsrit. Een comfortabele ondergrond en breedte, speciale aandacht voor veilige kruispunten en oversteken, zijn slechts enkele van de vereisten die opgelegd worden."
De provincie Vlaams-Brabant trekt 3,8 miljoen euro uit voor subsidies voor fietssnelwegprojecten in 2018. In 2019 is er 3 miljoen euro voorzien.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bldde_03176213
De afgelopen jaren werd amper iets gerealiseerd in Vlaams-Brabant. Ik liet een schriftelijke vraag daarover stellen door een bevriend provincieraadslid.
Uit het antwoord blijkt enkel in 2017 een behoorlijke som (1,6 milj) uitgegeven te zijn. Maar in de praktijk zijn die werken pas begonnen begin 2018 ! De pers neemt neemt die berichten klakkeloos over, zonder te checken wat er werkelijk gebeurt.
Geld voor 'missing links'
Meer dan acht miljoen euro investeringen in nieuwe fietssnelwegen
26/03/2018
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) maken extra geld vrij om missing links in fietssnelwegen weg te werken. Het geld zal onder meer geïnvesteerd worden in fietstunnels en fietsbruggen.
Weyts en Muyters maken 3,3 miljoen euro vrij uit het budget EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Zo worden investeringen ter waarde van een totale projectkost van 8,25 miljoen euro mogelijk.
Het geld gaat naar het wegwerken van ‘missing links’ in fietssnelwegen: gevaarlijke punten waar de fietssnelweg onderbroken wordt door een grote weg, een spoorlijn of een waterloop. Nieuwe fietstunnels en fietsbruggen moeten de fietssnelwegen vlotter en veiliger maken. ‘Fietstunnels en fietsbruggen betekenen meer veiligheid, snelheid en comfort’, aldus minister van Mobiliteit Weyts. ‘Zo wordt de fiets versterkt als een aantrekkelijk alternatief voor de pendelaar.’
Er wordt ook een oproep gelanceerd voor nieuwe projecten. ‘We ontwikkelen de fietssnelwegen samen met de lokale besturen’, aldus Muyters. ‘Onze financiële steun is vaak net dat duwtje in de rug om aan een project te beginnen.’ De oproep voor nieuwe projecten die ‘missing links’ in fietssnelwegen wegwerken loopt nog tot 31 mei 2018. Alle ingediende projecten moeten ten laatste zes maanden later van start kunnen gaan.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180326_03430333
Onderzoek naar vraag waarom snelfietsroutes niet leiden tot fors meergebruik
Snelfietsroutes hebben nog niet geleid tot een schaalsprong in de fietsmobiliteit. Onderzoek van de Radboud Universiteit moet duidelijk maken waar dat aan ligt.
‘Er is ambitie om in Nederland rond de 675 km snelfietsroute plus 600 km kansrijke verbindingen te bouwen. Maar van werkelijke opschaling in termen van een fors meergebruik van de fiets en een bijdrage aan duurzame transitie en congestiebestrijding is maar beperkt sprake.’ Dat stelt prof. Arnoud Lagendijk van de Radboud Universiteit. Hij gaat onderzoeken waaraan dat ligt, in het kader van een nieuw SURF-project. In SURF werken nationale en internationale consortia van wetenschappelijk onderzoekers en praktijkpartijen in stedelijke regio's samen werken aan kennis op de raakvlakken van ruimte, wonen, bereikbaarheid, economie en bestuur.
Het accent in zijn onderzoek zal liggen op de vraag hoe gedragsverandering gestimuleerd kan worden er aan kan bijdragen van de snelfietsroutes een succes te maken. ‘Hoewel de eerste investeringen redelijk succesvol zijn, met name qua planning en zichtbaarheid, is het niet eenvoudig een schaalsprong in fietsmobiliteit te maken’, aldus Lagendijk op de website van Verdus.
Hoe gaan we om met de snelle, ‘connected’ e-bike en pedelec?
Hoe bevorderen we gedragsverandering, met name gericht op het bereiken van belangrijke werk-, studie en centrumlocaties?
Hoe richten we de infrastructuur in tussen de snelfietsroutes en eindbestemming (‘last mile’)?
‘Er is ambitie om in Nederland rond de 675 km snelfietsroute plus 600 km kansrijke verbindingen te bouwen. Maar van werkelijke opschaling in termen van een fors meergebruik van de fiets en een bijdrage aan duurzame transitie en congestiebestrijding is maar beperkt sprake.’ Dat stelt prof. Arnoud Lagendijk van de Radboud Universiteit. Hij gaat onderzoeken waaraan dat ligt, in het kader van een nieuw SURF-project. In SURF werken nationale en internationale consortia van wetenschappelijk onderzoekers en praktijkpartijen in stedelijke regio's samen werken aan kennis op de raakvlakken van ruimte, wonen, bereikbaarheid, economie en bestuur.
Het accent in zijn onderzoek zal liggen op de vraag hoe gedragsverandering gestimuleerd kan worden er aan kan bijdragen van de snelfietsroutes een succes te maken. ‘Hoewel de eerste investeringen redelijk succesvol zijn, met name qua planning en zichtbaarheid, is het niet eenvoudig een schaalsprong in fietsmobiliteit te maken’, aldus Lagendijk op de website van Verdus.
Hoe gaan we om met de snelle, ‘connected’ e-bike en pedelec?
Hoe bevorderen we gedragsverandering, met name gericht op het bereiken van belangrijke werk-, studie en centrumlocaties?
Hoe richten we de infrastructuur in tussen de snelfietsroutes en eindbestemming (‘last mile’)?
Fietssnelwegen, ook beter voor de gezondheid
Mijd drukke baan, neem fietsostrade
DRIE KEER MINDER ROET, 20 PROCENT MINDER ULTRAFIJNSTOF
7 april 2018
ANTWERPEN - Fietsostrades zijn niet alleen veiliger en sneller, je ademt er ook veel minder vervuilende lucht in. Op het traject Kontich-Antwerpen krijg je tot drie keer minder roet en 20 procent minder ultrafijnstof binnen dan wanneer je via de Prins Boudewijnlaan fietst. Jelle Hofman, onderzoeker op de UAntwerpen, nam drie maanden de proef op de som.
Jelle Hofman is een fervent fietser. Hij werkt op het departement Bio-ingenieurswetenschappen. Van januari tot maart 2017 wapende hij zich met een AIRpack, een rugzak met mobiele meetapparatuur. Veertig keer fietste hij het traject van thuis naar de universiteit via de fietsostrade Antwerpen-Mechelen, evenveel keer koos hij voor de Prins Boudewijnlaan. Het verschil: 9 kilometer voor het eerste, 8,4 kilometer voor het tweede traject.
Hofman: “Ik wilde te weten komen hoe het op die routes zat met de concentraties aan roet, ultrafijnstof en zware metalen. Vervuilende stoffen waarvan het intussen vaststaat dat ze een negatieve invloed hebben op de gezondheid. Roet is kankerverwekkend, ultrafijnstof heeft gevolgen voor de longen, het hart en de bloedvaten. De ultrafijne deeltjes komen in ons bloed terecht en dringen zelfs door tot onze hersenen.”
Hofman had wel wat verwacht, maar schrok toch van de grote verschillen tussen de twee trajecten. “Langs de drukke as van de Prins Boudewijnlaan ligt de roetconcentratie bijna drie keer hoger dan langs de fietsostrade: 3,4 tegenover 1,3 microgram per kubieke meter lucht. De 600 extra meters via de fietsostrade wogen niet op tegen het gezondheidsvoordeel van die route. Het aantal ultrafijne stofdeeltjes lag langs de Prins Boudewijnlaan op circa 14.700 per kubieke meter, op de fietsostrade was dat 12.800. Zelfde trend voor de zware metalen: de concentratie ijzer, koper, lood en nikkel lag hoger langs de drukke verkeersweg.”
“Je kiest zelf”
Het toont volgens Hofman aan dat eenvoudige keuzes een wereld van verschil kunnen maken. “De overheid moet verder blijven investeren in fietsostrades én in fietswegen die voldoende gescheiden liggen van druk autoverkeer. Hoe aantrekkelijker je fietsen maakt, hoe meer mensen je uit hun auto haalt. Andere voordelen naast een betere luchtkwaliteit zijn de lichaamsbeweging en het lagere ongevalsrisico.”
Hofman wijst nog op een ander pijnpunt. “De overheid blijft rusthuizen en scholen bij grote verkeersassen bouwen. Uit mijn onderzoek bleek trouwens ook dat groene zones zich onmiddellijk vertalen in lagere concentraties aan schadelijke stoffen. Dat merkte ik aan het parkje waar ik elke dag doorreed.”
Het Antwerps provinciebestuur voelt zich aangemoedigd door de resultaten van de studie. Het netwerk van fietsostrades zal de komende jaren fors uitbreiden, met routes naar Lier, Heist-op-den-Berg en Herentals. Ook de haven krijgt er een fietssnelweg bij langs de Noorderlaan.
https://www.hln.be/regio/antwerpen/mijd-drukke-baan-neem-fietsostrade~a870dff7/
Groei aantal fietsers in Nederland
Zo spelen onze noorderburen in op aanhoudende groei aantal fietsers
Vervoersmiddel overspoelt Nederlandse steden nog meer dan vroeger door opkomst e-bike
06/04/2018
Met de komst van de elektrische fiets neemt de druk op de bestaande infrastructuur in de Nederlandse steden toe, zelfs al heeft het land een sterke reputatie op dat vlak. Sommige stadswijken worden al smalend omschreven als een “fietskalifaat”. In Antwerpen is het niet anders, maar er valt nog wel wat te leren van de steden in Nederland.
Fietsen zit ook in Vlaanderen duidelijk in de lift. Elke telling wijst op een groei. Door de opkomst van de elektrische fiets laten steeds meer mensen hun wagen thuis. Het gevolg in onder meer Antwerpen is de komst van fietsfiles op de drukke fietsassen. Pas aangelegde fietspaden blijken al snel te smal te zijn. Sommige straten in de Antwerpse binnenstad staan vol met geparkeerde fietsen.
Nederland wordt daar al langer mee geconfronteerd. Verscheidene Nederlandse steden nemen dan ook maatregelen. Een uitgelezen studiereis voor een delegatie van studenten stedenbouw van de Universiteit Antwerpen om er poolshoogte te nemen. We fietsten me in hun kielzog.
Voorrang voor fietsers
Opvallend is dat fietsers grote afstanden in de steden kunnen afleggen op een uitgebreid netwerk van fietspaden. Dat komt door een duidelijke principe dat wordt gehanteerd. “Als een straat te smal is voor een fietspad, wordt het een fietsstraat.
Dat principe wordt consequent doorgetrokken in veel Nederlandse steden”, zegt Stijn Rybels, lid van de onderzoeksgroep voor stadsontwikkeling (en gespecialiseerd in ontwikkeling rond fietsen) aan de Universiteit Antwerpen.
Vier meter brede tweerichtingsfietspaden verbinden de rand met de stad. Op sommige plaatsen wordt het kruisende fietsverkeer van elkaar gescheiden door een stippellijn. Op deze fietsassen hebben de fietsers voorrang op de auto. Fietsers vragen groen aan via een drukknop en die werkt ook echt. De vaste cyclus van rood en groen wordt onderbroken om snel nog een groepje fietsers over te laten steken.
Hét symbool van de overschakeling van het autogerichte naar het fietsgerichte denken, is de indrukwekkende Hovenring in Eindhoven. Dit is een immense rotonde voor fietsers boven een druk kruispunt, die in 2012 werd gebouwd.
De Vervoerregio Amsterdam, een nauwe samenwerking tussen vijftien gemeenten rond de hoofdstad, zet volop in op de bereikbaarheid met de fiets. Deze overheidsinstelling beschikt over eigen budgetten om de mobiliteit te verbeteren.
“De fiets zit nog steeds in de lift”, zegt Martijn Sargentini, programmamanager van de Vervoerregio Amsterdam. “De groei merken we vooral op de middellange afstanden van vijf kilometer en meer, en vooral op de assen van en naar de stad. Deze trend is volledig te verklaren door het succes van de elektrische fiets.”
Niet alleen drukke verkeersassen zijn een domper op de doorstroming van de fiets, maar soms ook waterwegen. In Utrecht is de Dafne Schippersbrug een pareltje van ruimtelijke planning. Deze brug gaat over het Amsterdam-Rijnkanaal en is vernoemd naar de bekende Nederlandse honderdmetersprintster. Het is een verbinding tussen het centrum van Utrecht en de nieuwe woonwijk Leidsche Rijn. Opmerkelijk is dat de oprit naar deze wandel- en fietsbrug verwerkt is in de basisschool Oog in Al. Fietsers rijden rond de speelplaats en over het dak van deze school. Dagelijks rijden er maar liefst zevenduizend fietsers. Een leuk detail in het ontwerp is dat er een start- en finishlijn is aangebracht op deze honderd meter lange brug.
Kortste of gezelligste route?
Ondertussen is er in Amsterdam de discussie of er moet gekozen worden voor de kortste fietsroute of de gezelligste. Fietsers rijden door groene gebieden, zoals parken, of langs waterlopen naar de stad. Op deze corridors worden kruisingen met ander verkeer verwijderd en tegels vervangen door rode asfalt. Ze zijn te vergelijken met onze fietssnelwegen of fietsostrades.
“Alleen wil niemand snellere voertuigen op de fietspaden, maar wel aangenamere fietstrajecten”, zegt Sargentini. “We willen niet in de val trappen van een fietsbeleid te ontwikkelen dat gewoon een doorslag is van het autodenken. Meer infrastructuur aanleggen zodat fietsers nog sneller kunnen rijden naar hun bestemming is achterhaald. Een fietser zit zo niet in elkaar. Wie op de fiets zit, zoekt zijn of haar eigen weg. Bovendien is de perceptie van de reistijd anders dan de daadwerkelijke reistijd. Eigenlijk willen we de term van fietssnelwegen schrappen uit onze woordenschat. De nadruk moet meer liggen op beleving en afwisseling. Je moet fietsers de keuze geven. Als die 's morgens snel naar het werk wil fietsen, dan moet dat kunnen. 's Avonds moet die echter via een andere route veilig naar huis kunnen fietsen om bijvoorbeeld nog inkopen te doen. De nadruk ligt dan op beleving. De fietsers is op deze route misschien langer onderweg, maar hij of zij ervaart dit niet zo.”
Banaan en frietzak
Op een mooie Pinksterdag in 1955 vond de eerste autofile van Nederland plaats in Utrecht. Deze stad kende in 2016 weer een primeur: de eerste fietsfile van Nederland. Deze stad telt net geen 339.000 inwoners. Tegen 2030 zullen dat er 400.000 zijn. Tijdens de spits verplaatst een mensenmassa zich op de fiets dwars door het centrum van Utrecht. Een groot deel bestaat uit studenten die op weg zijn naar de universiteit aan de rand van de stad. “Die fietsfile komt trouwens nog steeds voor”, zegt stadswoordvoerder Bert Budel. “In die file krijg je fietsbabbels, fietsverlovingen, fietshuwelijken en fietsbaby's.”
In Amsterdam is het verhaal niet veel anders. “We zijn volop bezig met het uitbreken van tientallen kruispunten om de doorstroming voor de fietsers te verbeteren”, zegt Martijn Sargentini van de Vervoerregio Amsterdam. “Het gaat daarbij vooral om het creëren van meer ruimte voor de fietser. Zo versmallen we de vluchtheuvels, die toch geen nut hadden. Door de nieuwe vorm kregen die nu de bijnaam 'banaan'. Ook de opstelstroken werden verbreed en lijken nu op een frietzak. Dat laatste hebben we trouwens te danken aan een stagiair van ons die in België heeft gestudeerd.”
Kathedraal voor de fiets
Al die fietsen moeten natuurlijk ook ergens staan. Het is de grootste uitdaging van veel steden. Zo zouden in de omgeving van het station van Utrecht, het drukste treinstation van Nederland, ruim 22.000 fietsen op straat staan. Om die van straat te halen wordt er zwaar geïnvesteerd in ondergrondse fietsenparkings. De nieuwste aanwinst is een fietsenparking voor 12.500 fietsen. Daarmee is het de grootste fietsenparking van Europa. Of toch voor even, want in Gent komt er ook een fietsparking, voor 13.000 fietsen.
“Dit is de kathedraal voor de fiets”, zegt woordvoerder Budel trots. “Er zijn drie verdiepingen. De fietsenparking is opgebouwd rond immense betonzuilen die tot aan het dak gaan. Door openingen schijnt er steeds daglicht in de parking. Fietsers rijden op fietspaden tot aan hun stalling. Er wordt gewerkt met lussen, zoals in een autoparking.”
Hoe vinden mensen hun fiets terug op het einde van de dag? “Elke verdieping en stalling heeft een eigen cijfer”, zegt Budel. “Net als in een autoparking kan je via infoborden zien waar er nog plaats is. Er zijn nu plannen om elke stalling een QR-code te geven. Mensen scannen die met hun smartphone. Via de gps kunnen ze dan hun fiets terugvinden. Sensoren houden bij hoe lang een fiets op een bepaalde plek staat. Als de fiets er te lang staat, wordt die verwijderd.”
Deze fietskathedraal is een bewaakte fietsenstalling. De eerste dag is gratis en daarna betaal je 2 euro voor de volgende 24 uur. Ook op andere plekken in Utrecht zijn er bewaakte fietsenstallingen met andere tarieven. Het principe is simpel. Elke fiets krijgt een barcode. De eigenaar krijgt een kaartje met dezelfde barcode. Wie zijn of haar fiets komt afhalen, moet het kaartje tonen en de fiets wordt met een handscanner uitgecheckt.
Een immense fietsenstalling bovengronds werkt storend in het straatbeeld. In Rotterdam werd daarom aan de bekende markthal een open fietsenparking met een capaciteit van 950 fietsen verzonken aangelegd.
Dat je parkeercapaciteit voor fietsen niet steeds met stallingen of met geschilderde parkeervakken moet aanbrengen, bewijst Amsterdam. Bij evenementen of in drukke uitgaansbuurten worden parkeervakken 's avonds gewoon geprojecteerd op straat. Dat is een simpele en flexibele manier om met de parkeerdruk van fietsers om te gaan.
Wat kunnen we leren?
Stijn Rybels van de Universiteit Antwerpen trekt enkele belangrijke lessen uit het bezoek aan deze Nederlandse steden. “Al deze steden vertrekken vanuit het principe dat je ruimte moet creëren voor fietsers”, zegt Rybels. “Dat we in Antwerpen met conflicten worden geconfronteerd, is juist een gevolg van het gebrek aan ruimte. Op te veel plaatsen moeten voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en wagens door diezelfde straten. Er is een constante strijd om plaats.”
“In Eindhoven wordt ingezet op het scheiden van de verkeersstromen. In Utrecht moet de wagen niet weg, maar wordt volop gezocht naar een juiste balans in de aanwezige ruimte. Amsterdam investeert in grote fietscorridors, maar ondersteunt dat met een fijnmazig netwerk aan fietspaden en fietsstraten”, vat Rybels samen.
“Zo ver zijn we nog niet in Antwerpen. Het fietsnetwerk blijft te versnipperd. Bovendien is de meerderheid van de kruispunten in Nederland conflictvrij. Willen we nog een sprong maken, dan is er een betere afstemming van het openbaar vervoer op de fiets nodig. Zo kan je in Amsterdam bijvoorbeeld op een bepaalde lijn de fiets mee op de tram nemen, omdat de fietsverbindingen nog niet op punt staan.”
https://www.gva.be/cnt/dmf20180406_03449874/zo-spelen-onze-noorderburen-in-op-aanhoudende-groei-aantal-fietsers
Re: Fietsnelwegen algemeen
velo-ravel.net a écrit:http://www.fietssnelwegen.be/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_fietssnelwegen
filmpje met gebruiksaanwijzing en overlappende knooppunten: https://www.facebook.com/fietssnelwegen/videos/2005766976304784/
Re: Fietsnelwegen algemeen
joverwimp a écrit:filmpje met gebruiksaanwijzing en overlappende knooppunten: https://www.facebook.com/fietssnelwegen/videos/2005766976304784/
Ligt het aan mij of is de overzichtskaart nog niet bijgewerkt? Ik zie alleen de blauwe lijntjes van de fietssnelwegen en niet de groene van de knooppunten.
Page 1 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» F000 Overzicht Fietsnelwegen
» 01 Icoonfietsroutes - Algemeen
» Kolenspoor 01 Algemeen
» 00 Algemeen topic
» fietssnelwegen Limburg - algemeen topic
» 01 Icoonfietsroutes - Algemeen
» Kolenspoor 01 Algemeen
» 00 Algemeen topic
» fietssnelwegen Limburg - algemeen topic
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Fietssnelwegen / Véloroutes
Page 1 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum