Kolenspoor 01 Algemeen
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Kolenspoor 01 Algemeen
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170903_03049921
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170903_03051116/cd-v-wil-fietspad-naast-kolenspoor
Kolenspoor is een voormalige spoorlijn van 70 kilometer, die de provincie doorkruist van Beringen tot en met Eisden-Maasmechelen. “We pleiten voor de aanleg van een fietsostrade naast het volledige traject en de maximale aansluiting op de bestaande fietsverbindingen”, vertelde Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen in Genk.
Met het Kolenspoor zijn Beringen, Heusden-Zolder, Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Genk, As en Maasmechelen met elkaar verbonden. In het verleden vormde het de ruggengraat van grote economische en stedelijke ontwikkelingen. Het was een link van oude industriële zones en steenkoolmijnen met diverse plekken van wonen en werken. Het oude spoor verwijst naar het rijke grondstoffenverleden van Limburg.
“Met dit project kunnen het noorden en zuiden van Limburg per fiets aansluiting vinden op deze nieuwe fietsas. Alles moet ook gebeuren volgens het ABC-principe: autovrij, belevingsvol en comfortabel”, aldus Vandeurzen.
“De Kolenspoorroute moet een vernieuwende rol opnemen. We denken daarbij aan het uittesten van innovatieve concepten voor elektrisch fietsen of andere vormen van koolstofarme vervoersmiddelen op de oude spoorwegbedding. Het moet een katalysator zijn voor innovaties in de Limburgse fietsindustrie. De toeristische mijnroute is weer een troef voor het Limburgse fietstoerisme”, meent de welzijnsminister.
De christendemocraten kwamen vandaag samen in Genk om er ‘Koning Fiets’ voor te stellen, een plan waarmee de partij zeker de helft van de Vlaamse gemeenten waar ze mee in het bestuur zit, fietsvriendelijk wil maken tegen de gemeenteraadsverkiezingen van oktober volgend jaar.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170903_03051116/cd-v-wil-fietspad-naast-kolenspoor
Een fietsostrade van zeventig kilometer dwars door de Limburgse mijngemeenten. Dat is wat CD&V op korte termijn gerealiseerd zou willen zien. Voorzitter Wouter Beke maakte de plannen bekend tijdens een partijbrunch in de Luminus Arena van Racing Genk zondagmiddag. Het brede fietspad zou parallel lopen met het Kolenspoor.
Dernière édition par Admin le Ven 19 Jan 2018 - 15:01, édité 1 fois
Re: Kolenspoor 01 Algemeen
Ik weet niet hoe dat ze aan 70 km komen.
L15 (Beringen) - L18 (Heusden-Zolder) = 10.6 km
L18 (Heusden-Zolder) - L21A Genk = 9.9 km
L21A (Genk) - L21B (As) = 11,5 km
L21B (As - Eisden) = 6,85
Total = 38,85
L15 (Beringen) - L18 (Heusden-Zolder) = 10.6 km
L18 (Heusden-Zolder) - L21A Genk = 9.9 km
L21A (Genk) - L21B (As) = 11,5 km
L21B (As - Eisden) = 6,85
Total = 38,85
Re: Kolenspoor 01 Algemeen
velo-ravel.net a écrit:Ik weet niet hoe dat ze aan 70 km komen.
L15 (Beringen) - L18 (Heusden-Zolder) = 10.6 km
L18 (Heusden-Zolder) - L21A Genk = 9.9 km
L21A (Genk) - L21B (As) = 11,5 km
L21B (As - Eisden) = 6,85
Total = 38,85
Heen en terug.
Kolenspoor Algemeen
eeuwige reiziger a écrit:velo-ravel.net a écrit:Ik weet niet hoe dat ze aan 70 km komen.
L15 (Beringen) - L18 (Heusden-Zolder) = 10.6 km
L18 (Heusden-Zolder) - L21A Genk = 9.9 km
L21A (Genk) - L21B (As) = 11,5 km
L21B (As - Eisden) = 6,85
Total = 38,85
Heen en terug.
Dat past bij aankondigingspolitiek: veel beloven, wat overdrijven om het nog mooier te maken. Zij die het kunnen narekenen zijn zeer dun gezaaid.
Maar laat ons positief blijven: het zijn goede intenties en daar begint alles mee. Ook al duurt de realisatie véél langer dan aangekondigd. (en hier was geen termijn ...)
Limburg ziet historisch Kolenspoor als fietssnelweg en groenstedelijk gebied
https://newmobility.news/2018/01/18/limburg-ziet-historisch-kolenspoor-als-fietssnelweg-en-groenstedelijk-gebied/
Belga – 17 Jan. 2018
De provincie Limburg wil het oude Kolenspoor, dat 70 kilometer telt, ingevuld zien als onder meer recreatieve fietsverbinding en fietssnelweg. De provincieraad heeft woensdagavond de visie- en strategienota van een gemeenschappelijke toekomstvisie voor het Kolenspoor project goedgekeurd. Het project is een partnerschap tussen de provincie en de gemeenten Beringen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Zonhoven, Genk, As en Maasmechelen. “Het Kolenspoor zal worden uitgebouwd als een innovatief mobiliteitsnetwerk, een groen economisch netwerk en een ruimte om te ontmoeten en te beleven”, aldus gedeputeerde Inge Moors (CD&V) van ruimtelijke ordening.
Het historische Kolenspoor is een verbinding tussen de verschillende mijnsites die allemaal een nieuwe invulling hebben gekregen 25 jaar na de sluiting van de laatste Limburgse mijn. Over een afstand van 70 kilometer verbindt het Maasmechelen met Beringen.
Het kan volgens de provincie een vruchtbare bodem vormen voor nieuwe economische ontwikkelingen. “Naast het realiseren van een recreatieve fietsverbinding en een fietssnelweg moet er plaats zijn voor het uittesten van innovatieve concepten rond mobiliteit. De provincie ziet in de ontwikkeling van het Kolenspoor strategisch economische en bovenlokale kansen voor de regio”, aldus Inge Moors.
In de nabijheid van het Kolenspoor liggen broedplaatsen voor nieuwe economie zoals incubatoren, centra voor onderwijs, creativiteit en maakeconomie, toeristische attracties en poorten tot natuurgebieden. “Deze activiteiten kunnen versterkt en verbonden worden zodat nieuwe economische stromen ontstaan. Het kan uitgroeien tot een topregio die bekend staat om zijn baanbrekende rol op vlak van groene sectoren zoals vrijetijdseconomie, cleantech, fietsen, natuur, circulaire economie en water. Ten derde zien we het Kolenspoor als het groenstedelijk gebied van de 21ste eeuw als de plek voor ontwikkeling van ontmoetingsfuncties en sociale innovatie”, besluit Moors.
her-berekening
]
Ik heb deze foto gevonden.
op deze site http://www.toplimburg.be/strategisch-project-kolenspoor
Dan moet ik in mijn rekening het volgende bijvoegen,
De lijn van de Steenkoolmijn van Beringen naar de Kolenhaven van Beringen
de lijn van de Steenkoolmijn van Zolder naar de Kolenhaven Lummen.
De lijn naar de de Kolenhaven Genk.
wat ik niet versta, op de tekening hierbovren is de lijn 21A van As richting Maaseik, ik zie het verband niet met de kolen, ik moet iest missen.
N° Start Stop Km
1 Beringen Kolenhaven Steenkoolmijn van Beringen 3,26
2 Steenkoolmijn van Beringen Y lijn 15 1,25
3 Beringen L15 Y lijn 18 12,8
4 Houthalen-Helchteren Y Lijn 11,1
5 Winterslag Lijn 21C 4,6
5b Y lijn 21C Kolenhaven Genk 1,66
6 Winterslag As 11,5
7 As Eisden-Mijnen 6,85
8 Kolenhaven Lummen Steenkoolmijn van Zolder 7,86
Totaal 60,88
Das al beter als rekening.
Kaart :
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1sIkX2Yt_5GhlytVw1qCBuvfMDMj-U3Bx&ll=50.9971140103611%2C5.46604791356549&z=13
velo-ravel.net a écrit:Ik weet niet hoe dat ze aan 70 km komen.
L15 (Beringen) - L18 (Heusden-Zolder) = 10.6 km
L18 (Heusden-Zolder) - L21A Genk = 9.9 km
L21A (Genk) - L21B (As) = 11,5 km
L21B (As - Eisden) = 6,85
Total = 38,85
Ik heb deze foto gevonden.
op deze site http://www.toplimburg.be/strategisch-project-kolenspoor
Dan moet ik in mijn rekening het volgende bijvoegen,
De lijn van de Steenkoolmijn van Beringen naar de Kolenhaven van Beringen
de lijn van de Steenkoolmijn van Zolder naar de Kolenhaven Lummen.
De lijn naar de de Kolenhaven Genk.
wat ik niet versta, op de tekening hierbovren is de lijn 21A van As richting Maaseik, ik zie het verband niet met de kolen, ik moet iest missen.
N° Start Stop Km
1 Beringen Kolenhaven Steenkoolmijn van Beringen 3,26
2 Steenkoolmijn van Beringen Y lijn 15 1,25
3 Beringen L15 Y lijn 18 12,8
4 Houthalen-Helchteren Y Lijn 11,1
5 Winterslag Lijn 21C 4,6
5b Y lijn 21C Kolenhaven Genk 1,66
6 Winterslag As 11,5
7 As Eisden-Mijnen 6,85
8 Kolenhaven Lummen Steenkoolmijn van Zolder 7,86
Totaal 60,88
Das al beter als rekening.
Kaart :
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1sIkX2Yt_5GhlytVw1qCBuvfMDMj-U3Bx&ll=50.9971140103611%2C5.46604791356549&z=13
Re: Kolenspoor 01 Algemeen
Info op: www.projectkolenspoor.be/p/50.99890,5.43780 . Het is veel meer dan een fietsproject.
De lijn naar Maaseik wordt er niet op weerhouden. Overigens is dat traject al een fietspad.(kp 41>45)
Zo goed als gerealiseerd zijn ook de trajecten Beringen Mijn-kanaal (kp 502-503), Heusden Zolder-kanaal (kp 311-304), Genk Noord-Zonhoven (kp 79 >316)
Blijft het traject:
Genk - As-Eisden; vanaf Genk-Zwartberg/Waterschei ? (tussen Genk-Noord en Zuid wordt de lijn gebruikt voor de industrie)
Beringen-Zonhoven: het vroegere dubbelspoor werd enkelvoudig (lijn Hasselt-Mol) maar de vrije ruimte is amper bruikbaar voor een fietspad omdat het spoor meestal in het midden ligt.
Op de provincieraad van februari wordt het agendapunt hierover goedgekeurd en zal dan te zien zijn op http://ora.limburg.be/apex/f?p=155:200
De lijn naar Maaseik wordt er niet op weerhouden. Overigens is dat traject al een fietspad.(kp 41>45)
Zo goed als gerealiseerd zijn ook de trajecten Beringen Mijn-kanaal (kp 502-503), Heusden Zolder-kanaal (kp 311-304), Genk Noord-Zonhoven (kp 79 >316)
Blijft het traject:
Genk - As-Eisden; vanaf Genk-Zwartberg/Waterschei ? (tussen Genk-Noord en Zuid wordt de lijn gebruikt voor de industrie)
Beringen-Zonhoven: het vroegere dubbelspoor werd enkelvoudig (lijn Hasselt-Mol) maar de vrije ruimte is amper bruikbaar voor een fietspad omdat het spoor meestal in het midden ligt.
Op de provincieraad van februari wordt het agendapunt hierover goedgekeurd en zal dan te zien zijn op http://ora.limburg.be/apex/f?p=155:200
Re: Kolenspoor 01 Algemeen
Op de agenda van de provincieraad van februari vond ik niets. Wel op die van juni, punt 31: samenwerkingsovereenkomsten voor de realisatie van de infrastructuurwerken op de fietssnelweg ‘Spoorlijn 18’ - goedkeuring. Voor het verslag is het wachten op de raad van september.
Elders vond ik dit artikel: De NMBS verkoopt het Kolenspoor tussen Genk en As met verdere takken naar Eisden en Maaseik voor 14,2 miljoen euro
Tussen Genk, As en Eisden ligt er een spoor, het overige deel is wandel-en fietspad. De provincie maakt geld vrij voor de overname.
Vroeger verhuurde de NMBS zijn spoorwegbermen: zoals Sint-Truiden-Borgloon-Tongeren waar voor 41 hectare 31.000 euro per jaar betaald werd. In 2012 heeft de provincie geprobeerd de spoorwegzate te kopen, maar de vraagprijs - 2 miljoen euro - was dermate hoog dat de koop niet doorging. Op oktober 2017 aanvaardde de NMBS het bod van 1,8 miljoen euro (de oorspronkelijk zate was 30 km lang)
Nu gaat het over een veelvoud, ruim 14 miljoen: kan de provincie zoveel ophoesten ? of past het Vlaams Gewest bij ?
Zie ook https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/F75 :
Fiets je op de F75, dan fiets je op de hoofdas van de Kolenspoorroute die als een mijnader door Limburg loopt. De zijtakken F751, F752, F753 en F754 vervolledigen de route.
Elders vond ik dit artikel: De NMBS verkoopt het Kolenspoor tussen Genk en As met verdere takken naar Eisden en Maaseik voor 14,2 miljoen euro
Tussen Genk, As en Eisden ligt er een spoor, het overige deel is wandel-en fietspad. De provincie maakt geld vrij voor de overname.
Vroeger verhuurde de NMBS zijn spoorwegbermen: zoals Sint-Truiden-Borgloon-Tongeren waar voor 41 hectare 31.000 euro per jaar betaald werd. In 2012 heeft de provincie geprobeerd de spoorwegzate te kopen, maar de vraagprijs - 2 miljoen euro - was dermate hoog dat de koop niet doorging. Op oktober 2017 aanvaardde de NMBS het bod van 1,8 miljoen euro (de oorspronkelijk zate was 30 km lang)
Nu gaat het over een veelvoud, ruim 14 miljoen: kan de provincie zoveel ophoesten ? of past het Vlaams Gewest bij ?
Zie ook https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/F75 :
Fiets je op de F75, dan fiets je op de hoofdas van de Kolenspoorroute die als een mijnader door Limburg loopt. De zijtakken F751, F752, F753 en F754 vervolledigen de route.
Dernière édition par joverwimp le Sam 9 Sep 2023 - 11:52, édité 1 fois
Strategisch project Kolenspoor
Provincie wil het Kolenspoor opnieuw als één pioniersregio ontwikkelen
16 mei 2019
HASSELT - Het Kolenspoor moet verder worden uitgebouwd tot een innovatief, groen economisch netwerk met ruimte voor ontmoeting. De provincieraad bestudeert nu hoe dat het beste kan. Deze studieopdracht moet eind oktober een duidelijk beeld opleveren. Het onderzoek naar de mobiliteit zit ondertussen op kruissnelheid.
Het strategisch project het Kolenspoor is een partnerschap tussen de provincie Limburg, As, Beringen, Genk, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Maasmechelen en Zonhoven. Er is ruimte voor wonen, werken en recreatie. De meest dynamische sites zijn de vroegere mijnzetels. Samenwerking tussen de mijngemeentes aan het kolenspoor is er nooit geweest. Dit heeft tot gevolg dat iedereen zijn invulling aan het ‘eigen’ stukje kolenspoor en omgeving geeft.
Radar van de provincie
Het Kolenspoor staat al langer op de radar van de provincie. Begin 2018 keurden de provincie Limburg en de betrokken gemeentebesturen een toekomstvisie goed voor het strategisch project Kolenspoor. Medio mei 2018 zette de provincieraad het licht op groen voor een bod op het Kolenspoor dat openbaar werd verkocht door de NMBS-holding. Bij het aantreden van het vernieuwde provinciebestuur werd de verdere uitwerking en de realisatie van het Kolenspoor aangeduid als één van de belangrijke hefboomprojecten voor onze Limburgse regio. Intussen werd een studie opgestart om de mobiliteit van het Kolenspoor te bepalen en in kaart te brengen. Woensdag gaf de provincieraad de opdracht een verder toekomstbeeld uit te werken met concrete pilootprojecten.
Mobiliteitsstudie
“Op de eerste plaats moet het Kolenspoor een verbindende functie opnemen. Via de lopende mobiliteitsstudie wordt de mogelijkheid onderzocht om het Kolenspoor in te schakelen als “de fietssnelweg van de 21e eeuw”. Nu onderzoeken we hoe we de andere kwaliteiten van het Kolenspoor kunnen ontwikkelen. Zo werken we ook aan een topregio van en voor nieuwe economie waarbij bijzondere aandacht gaat naar de ecologische waarde en de creatie van beleving en ontmoetingsplekken voor mensen”, zegt gedeputeerde Inge Moors.
https://www.hln.be/in-de-buurt/hasselt/provincie-wil-het-kolenspoor-opnieuw-als-een-pioniersregio-ontwikkelen~ae64a8f3/
Sujets similaires
» Kolenspoor [Beringen-Mijn] (F753)
» L021A Part 02 Genk-As Spoorweg L21A (fietssnelweg F75)
» L021B AS - Maasmechelen (fietssnelweg F751)
» L021A Part 02 Genk-As Spoorweg L21A (fietssnelweg F75)
» L021B AS - Maasmechelen (fietssnelweg F751)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum