L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
Het Nieuwsblad, 02/12/2015 bladzijde 5
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151201_01999084
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151201_01999084
“Tot slot maken we de plannen op voor de verdere uitbouw van het fietspad tussen het station van Deinze naar Zulte toe. We zoeken hiervoor partners voor de fietsbrug over de Volhardingslaan
Informarkt (29 november 2016)
INFOMARKT ZULTE: AANLEG FIETSSNELWEG GENT – DEINZE- WAREGEM – KORTRIJK, DEELTRAJECT MACHELEN-DEINZE TE ZULTE), EN AANPASSEN OVERWEG BOKSTRAAT/NACHTEGAALSTRAAT
29/11/2016 17:00 tot 20:00
BESCHRIJVING
De provincie Oost-Vlaanderen wenst in samenwerking met Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgisch spoorwegnet, en de gemeente Zulte, een fietsweg te realiseren in Zulte, langs de spoorlijn Gent-Kortrijk. Het traject tussen Waregem en Olsene werd reeds grotendeels gerealiseerd of is in realisatie. De volgende fase is het traject tussen Machelen (vanaf de Kruishoutemstraat) en Deinze.
De aanleg van een dergelijke fietsweg gaat gepaard met de nodige veiligheidsaspecten ten aanzien van de spoorlijn, en wordt bekeken in relatie tot de toekomst van de overwegen en de lokale mobiliteit.Wij wensen u in het kader van dit project te informeren en organiseren hiervoor een infomarkt.
De deskundigen van de gemeente, de provincie en Infrabel, zullen hierop aanwezig zijn om uw vragen te beantwoorden. Er is geen vastgelegd programma, dus u bent vrij om de informatie te raadplegen die u interesseert.
PLAATS:
Raadszaal van het gemeentehuis
Centrumstraat 8
9870 Zulte
https://www.infrabel.be/nl/buurtbewoners/evenementen/infomarkt-zulte-aanleg-fietssnelweg-gent-deinze-waregem-kortrijk
Posthoornstraat - Nachtegaalstraat [Zulte - Deinze]
Gemeenteraad in Zulte
23 januari 2017
ZULTE - Op dinsdagavond 24 januari 2017 om 19.30 u komt de eerste gemeenteraad van het nieuwe jaar samen in het gemeentehuis in Olsene. Hieronder lees je de agenda.
(...)
10. Goedkeuren van het principe van aanleg van de fietsverbinding tussen de Posthoornstraat en Deinze en van het afschaffen Overweg 35 (Bokstraat/Nachtegaalstraat) op de spoorlijn 75.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blele_02689834
Re: Posthoornstraat - Nachtegaalstraat [Zulte - Deinze]
Fietspad tussen Deinze en Posthoornstraat
2 februari 2017
ZULTE - De overweg aan de Bokstraat en de Nachtegaalstraat wordt gesloten. Die beslissing kadert in het project om een fietspad aan te leggen dat Waregem en Deinze via Zulte en diens drie deelgemeenten met elkaar moet verbinden. Nu kan vanuit het station in Waregem al gefietst worden tot aan de Houtstraat in Olsene. In een eerste fase zal nu ook Machelen ontsloten worden via een nieuw fietspad tussen de Posthoornstraat en de gemeentegrens met Deinze aan de Bokstraat. Zo zal het mogelijk zijn om van daaruit rechtstreeks te fietsen richting het station van Deinze.
Na overleg met Infrabel bleek dat de overweg aan de Bokstraat daarvoor moet sluiten, al gebeurt de sluiting wel pas als het fietspad volledig afgewerkt is. Als alternatief komt er een evenwijdig fietspad tussen de Bokstraat en Molenstraat.
Spoorwegviaduct
Aan de kant van Waregem komt dit jaar onder andere een doorgang onder het spoorwegviaduct aan de Drogenboomstraat, waar fietsers nu nog een omweg moeten nemen.
Al deze werken zullen nog dit jaar of begin 2018 uitgevoerd worden. Voor de aanleg van het laatste verbindingsstuk, tussen de Houtstraat en de Meylegemstraat, wordt gemikt op de volgende bestuursperiode. Nu is er wel al een alternatief via de Groeneweg.
In de toekomst droomt men van een doorlopende fietsverbinding tussen Gent en Kortrijk die onder andere via Zulte zou lopen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blele_02709078
ZULTE
01/02/2017
TRAJECT TUSSEN POSTHOORNSTRAAT EN GEMEENTEGRENS KRIJGT VOORRANG
Een fietspad langs de spoorweg verbindt Zulte straks met zowel buurgemeenten Deinze als Waregem. "We willen nu eerst Machelen ontsluiten naar Deinze. Het ontbrekende middenstuk volgt later nog", zegt schepen van Openbare Werken Sophie Delaere (Open Zulte).
De kans dat er op het grondgebied van Zulte opnieuw een treinstation komt, zoals enkele jaren geleden werd geopperd, is klein. Maar voor het fietspad langs de spoorlijn 75 ziet het er wel goed uit. Binnen enkele jaren zou je het volledige traject tussen Deinze en Waregem met de fiets moeten kunnen afleggen. "Van het station van Waregem kan je nu al fietsen naar de Houtstraat", legt schepen van Openbare Werken Sophie Delaere (Open Zulte) uit. "Dit jaar nog werkt men verder op het traject naar de Meylegemstraat. De volgende maanden zijn er nog rioleringswerken aan de Boswegel, daar wachten we nu nog op. Het zou weinig zin hebben om een fietspad aan te leggen waar nadien nog een rioleringsbuis onder moet gelegd worden."
Ondertussen komt ook Machelen aan de beurt. "Van in Zulte en Olsene kan je nu al het station in Waregem bereiken. Het traject tussen de Posthoornstraat en Deinze krijgt nu voorrang omdat we Machelen willen ontsluiten naar Deinze en het station daar", zegt Delaere. De provincie legt het fietspad aan, de gemeente neemt enkel de kostprijs van de onteigeningen op zich.
Machelen ontsluiten
"En tussen de Posthoornstraat en de gemeentegrens aan de Bokstraat zijn er gelukkig bijna geen onteigeningen nodig omdat de grond van de spoorwegen is. Onteigeningen zorgen nu eenmaal voor vertraging omdat daar heel wat procedures bij komen te kijken."
Een onderdeel van de afspraken met Infrabel is dat de overweg aan de Bokstraat zal gesloten worden. "Voor de fietsers die aan de overzijde van de spoorweg wonen, de kant van de dorpskern, hebben we wel kunnen bedingen dat er ook aan die kant een fietspad komt tussen de Bokstraat en de Molenstraat. Een tunnel om het fietspad bereikbaar te maken was blijkbaar duurder. Het achterliggende idee is dat de mensen die in het dorp wonen ook langs het spoor kunnen fietsen naar Deinze, en de drukke N43 niet hoeven te volgen."
En er is nog een aanpassing op komst. Vlak bij Waregem moeten de fietsers in de Drogenboomstraat het fietspad nu nog even verlaten omwille van het spoorviaduct. "Daar komt normaal gezien dit jaar nog een onderdoorgang", zegt Delaere. "Waarom dit oorspronkelijk niet gepland was? Ik denk dat men toen misschien niet goed kon inschatten hoeveel fietsverkeer er zou zijn", klinkt het.
Rest dan enkel de vraag wanneer de grootste 'missing link' tussen de Houtstraat en de Meylegemstraat aan de beurt komt. "Voor dit middenstuk is er nu al een alternatief langs de Groeneweg. Het eigenlijke fietspad is voor de volgende legislatuur (na 2018, nvdr). Of het er dan wel effectief zal komen? Daar heb ik alle vertrouwen in", klinkt het stellig. "De bedoeling is dat er langs de spoorlijn een doorlopend fietspad is tussen Gent en Kortrijk", aldus De Laere.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-maldegem/fietspad-naar-station-van-deinze-a3069145/
Tonnestraat - Sint-Hubertstraat + fietsbrug N35 [Petegem]
Nieuwe stap in langeafstandsfietspad
18/04/2017
In de gemeenteraad van dinsdag 25 april legt het schepencollege e goedkeuring voor van de verdere realisatie en uitbreiding van het langeafstandsfietspad tussen enerzijds Deinze en Gent en anderzijds Deinze-Waregem langs spoorlijn 75. In Deinze gaat het deze keer over het aanleggen van een fietspad over een afstand van 730 meter tussen de Tonnestraat en de Sint-Hubertstraat in Petegem. Deinze werkt daarvoor nauw samen met het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen. Beiden zullen in dat fietspad investeren.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170417_02837318
Weyts investeert € 61 miljoen in Oost-Vlaamse fietsinfrastructuur
€750.000 Vlaams geld voor fietsbrug in Volhardingslaan
20/04/2017
DEINZE - Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts komt voor het eerst met een Fietsinvesteringsplan, dat alle fietsinvesteringen voor de rest van de bestuursperiode (tot 2019) concreet maakt. In de komende 3 jaar is er zo €61 miljoen Vlaams geld vastgelegd voor fietsinvesteringen langs gewestwegen in Oost-Vlaanderen. Dit jaar nog wordt er voor een fietsburg op de N35 in de Volhardingslaan in Petegem €750.000 uitgetrokken. In 2018 wordt er op twee plaatsen geïnvesteerd op de N35: €500.000 in een brug over het afleidingskanaal van de Leie en nog eens €300.000 in de ontsluiting van het bedrijventerrein ‘Groot Prijkels’. Op de N466 is er €500.000 gereserveerd voor de fietsvriendelijke heraanleg van de Leernsesteenweg. Ook in 2019 krijgt die Leernsesteenweg nog eens €500.000 en hetzelfde jaar is er nog eens €1.4 miljoen voorzien voor het fietspadenproject op de N437 in Sint-Martens-Leerne.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blele_02842438
Nieuwe stap in langeafstandsfietspad
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170417_02837318
In de gemeenteraad van dinsdag 25 april legt het schepencollege e goedkeuring voor van de verdere realisatie en uitbreiding van het langeafstandsfietspad tussen enerzijds Deinze en Gent en anderzijds Deinze-Waregem langs spoorlijn 75. In Deinze gaat het deze keer over het aanleggen van een fietspad over een afstand van 730 meter tussen de Tonnestraat en de Sint-Hubertstraat in Petegem. Deinze werkt daarvoor nauw samen met het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen. Beiden zullen in dat fietspad investeren.
N459 - Meylegemstraat [Zulte]
Nieuwe reeks werken start na de zomer
Krant van West-Vlaanderen/Gaver,
vrijdag 4 augustus 2017, bladzijde 21
ZULTE/OLSENE/MACHELEN - Na de zomer start een nieuwe reeks wegwerkzaamheden in de gemeente. Onder meer in de Houtstraat in Olsene en de Tuinwijk in Machelen zal er verkeershinder zijn. “We werken ook verder aan het lange-afstandsfietspad langs het spoor”, geeft schepen van Openbare Werken Sophie Delaere (Open Zulte) aan.
Op dit moment is er nog bouwvakantie, maar in het najaar start een aantal nieuwe werven op. “De wegwerkzaamheden en rioleringswerken in de Houtstraat en enkele zijstraten hebben de grootste impact”, zegt schepen van Openbare Werken Sophie Delaere (Open Zulte). “Hierbij wordt onder andere voorzien in nieuwe riolering, een nieuw wegdek en een afgescheiden fietspad tussen de Molenstraat en de Olsenestraat.”
In de tweede helft van september zal Eandis de voorbereidende werken uitvoeren. De aannemer zal ongeveer half oktober starten met de eigenlijke wegwerkzaamheden. Voorafgaand aan de werken in de Houtstraat worden er momenteel al rioleringswerken uitgevoerd langs de spoorweg in Olsene. Eens dit afgewerkt is, wordt het lange-afstandsfietspad langs het spoor verder aangelegd vanaf de spoorwegbrug in Olsene tot aan de Meylegemstraat.
Tonnestraat - Sint-Hubertstraat [Deinze]
FOTO. Dankzij deze 800 meter kan je binnenkort vlot van Gent naar Kortrijk fietsen
9 november 2017
Oost-Vlaams gedeputeerde Peter Hertog en de Deinse burgemeester Jan Vermeulen zetten symbolisch de eerste spadesteek voor de aanleg van het 800 meter lange deel van de fietsweg Gent-Kortrijk tussen de Tonnestraat en Sint-Hubertstraat in Petegem.
Momenteel realiseert de stad samen met de provincie een stuk van de fietsostrade tussen de Karmstraat en de Beekstraat in Astene. Die werken gingen in oktober van start.
Daarnaast zal nog voor 2020 de laatste hindernis tussen Petegem en het station van Deinze worden weggenomen met het overbruggen van de Volhardingslaan (N35). “De kostprijs voor dit werk wordt geraamd op 2 miljoen euro, waarvan 600.000 euro van het Vlaams Gewest en 774.000 euro van het Europees fonds”, zegt Werner Van den Stockt, manager bij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
De stad zal om de realisatie mogelijk te maken wel een aantal ontgravingen op het kerkhof van Petegem moeten verrichten. De onderhandelingen met familie van de daar begraven personen zijn lopende of worden opgestart.
“In 2018 starten de werken om de fietsweg in de richting van Waregem uit te breiden tussen de Tonnestraat en de Posthoornstraat op het grondgebied Machelen. Daarna zullen fietsers in 25 minuutjes tussen het centrum van Waregem over Zulte naar het centrum van Deinze kunnen fietsen langs de spoorweg en omgekeerd en in ongeveer een halfuurtje naar Gent. En dit op een veilige manier”, zegt burgemeester Jan Vermeulen.
Scholieren en pendelaars
“De provincie Oost-Vlaanderen heeft de ambitie om voor haar grondgebied een goed netwerk van fietssnelwegen te realiseren. Door veilige en comfortabele fietspaden aan te leggen worden meer scholieren en pendelaars overtuigd om de fiets te nemen”, zegt gedeputeerde Peter Hertog.
“Het stuk fietsweg tussen de Tonnestraat en de Sint-Hubertstraat van drie meter breed is een van de laatste onderdelen van de fietsostrade die op het grondgebied van Deinze moet worden gerealiseerd”, zegt burgemeester Vermeulen (CD&V).
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171108_03176551
Infomarkt traject Machelen - Deinze
INFOMARKT ZULTE: AANLEG FIETSSNELWEG GENT – DEINZE- WAREGEM – KORTRIJK, DEELTRAJECT MACHELEN-DEINZE TE ZULTE), EN AANPASSEN OVERWEG BOKSTRAAT/NACHTEGAALSTRAAT
Datum & uur: 29/11/2016 17:00 tot 20:00
BESCHRIJVING
De provincie Oost-Vlaanderen wenst in samenwerking met Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgisch spoorwegnet, en de gemeente Zulte, een fietsweg te realiseren in Zulte, langs de spoorlijn Gent-Kortrijk. Het traject tussen Waregem en Olsene werd reeds grotendeels gerealiseerd of is in realisatie. De volgende fase is het traject tussen Machelen (vanaf de Kruishoutemstraat) en Deinze.
De aanleg van een dergelijke fietsweg gaat gepaard met de nodige veiligheidsaspecten ten aanzien van de spoorlijn, en wordt bekeken in relatie tot de toekomst van de overwegen en de lokale mobiliteit.Wij wensen u in het kader van dit project te informeren en organiseren hiervoor een infomarkt.
De deskundigen van de gemeente, de provincie en Infrabel, zullen hierop aanwezig zijn om uw vragen te beantwoorden. Er is geen vastgelegd programma, dus u bent vrij om de informatie te raadplegen die u interesseert.
PLAATS:
Raadszaal van het gemeentehuis
Centrumstraat 8
9870 Zulte
https://www.infrabel.be/nl/buurtbewoners/evenementen/infomarkt-zulte-aanleg-fietssnelweg-gent-deinze-waregem-kortrijk
Meylegemstraat - Waalstraat [Zulte]
FOTO. Fietsen naar het station van Waregem
21/01/2018
Je kan nu veilig fietsen langs de spoorlijn van de Meylegemstraat in Olsene naar het station van Waregem. Een deel van de zogenoemde F7 werd vrijdagnamiddag ingehuldigd in aanwezigheid van gedeputeerde Peter Hertog, bevoegd voor mobiliteit, burgemeester Simon Lagrange en schepen van Mobiliteit Sophie Delaere. Vervolgens werd het pas afgewerkte deel van de Meylegemstraat tot de Waalstraat officieel ingereden. De nieuwe fietsverbinding bestaat uit drie trajecten vrijliggende fietsweg van drie meter breed, uitgevoerd in asfalt. De tussentrajecten die over bestaande wegen lopen, werden ingericht als fietsstraat.
Van Waregem naar Deinze op de fiets
Vrijdagnamiddag werd het fietspad langs de spoorlijn Gent-Kortrijk tussen de Waalstraat in Zulte en de Meylegemstraat in Olsene plechtig geopend. De fietsbruggen en de tunnel aan de Waalstraat vormen een veilige verbinding onder het spoor tussen het langeafstandsfietspad 1e fase naar Waregem en het langeafstandsfietspad 2e fase richting Deinze.
Advertentie
In deze tweede fase wisselen nieuwe fietspaden af met bestaande wegenis die geklasseerd worden als fietsstraten. Dat zijn de Spoorwegstraat, een deel van de Eikenhaagstraat en de Boswegel. Om geen doorgaand verkeer meer te hebben in de Boswegel en hiermee de veiligheid van de fietsers te verhogen werd ervoor gekozen een tractorsluis aan te brengen ter hoogte van de Houtstraat. Tussen de spoorwegbrug in de Centrumstraat en de Meylegemstraat werd een volledig nieuw fietspad aangelegd op de talud van de spoorwegen.
Op vraag van de provincie en de stad Deinze wordt nu versneld werk gemaakt van fase 4 van het langeafstandfietspad tussen de Kruishoutemstraat en de Bokstraat, om zo aan te sluiten op het fietspad tot aan het station van Deinze. Op deze manier komt er een veilige fietsverbinding tussen Waregem en Deinze.
De tussenliggende fase 3, van de Meylegemstraat in Olsene tot de Kruishoutemstraat in Machelen, wordt na de uitvoering van fase 4 ontworpen door de provincie. De uitvoering ervan wordt verwacht in 2019-2020. In afwachting functioneert de Groeneweg-Pannestraat reeds als fietsverbinding tussen Olsene en Machelen.
Bevoegde schepen Sophie Delaere: ‘Ik ben er vast van overtuigd dat deze comfortabele en veilige fietsverbinding een grote meerwaarde zal betekenen voor onze inwoners en ik ben de provincie dan ook bijzonder dankbaar voor dit schitterend initiatief.’
Gedeputeerde Peter Hertog, bevoegd voor mobiliteit: ‘De fietssnelweg tussen de Waalstraat en Meylegemstraat verbindt op een veilige en vlotte manier Zulte met Waregem. In een volgende fase wordt de F7 doorgetrokken om de verbinding richting Deinze en Gent te realiseren.’
Op de fiets tussen Zulte, Waregem, Kortrijk, Deinze en Gent: snel, eenvoudig, comfortabel en veilig
Het tracé van Waregem tot Deinze langsheen de sporen door de gemeente Zulte is 11.5 km lang. Er werden met dit project drie fietsverbindingen gerealiseerd, nl. Waalstraat tot Spoorwegstraat (261m), Waalbeekstraat tot Eikenhaagstraat (243m) en Oudenaardestraat tot de Meylegemstraat (544m). De totale afstand van de nieuwe fietsverbinding, inclusief gebruik van bestaande wegenis, bedraagt 2,47 km. De tussentrajecten werden ingericht als fietsstraat.
Door het realiseren van de fietsweg langs de spoorlijn wordt een veilig alternatief geboden aan de fietser voor de drukke N43. De gemeente Zulte beschikt niet over een station en is daardoor aangewezen op de stations Waregem en Deinze. In opdracht van de Provincie wordt in het najaar 2018 richting Waregem een fietstunnel ter hoogte van de Drogenboomstraat gerealiseerd, richting Deinze wordt eerstvolgend de verbinding Kruishoutemstraat - Nachtegaalstraat gerealiseerd.
Provincie financiert fietswegen
De fietssnelweg werd door aannemer Van Robays uit Zulte aangelegd in asfalt en conform de bepalingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. De kostprijs van de werken bedraagt €250.000, waarvan de Provincie Oost-Vlaanderen €142 160,6 betaalt. De Vlaamse Overheid betaalt €94 773,73. Het aandeel van de gemeente Zulte komt op €5693,96 en Farys betaalde €6 451,72. Langs de fietssnelweg komt verlichting voor een bedrag van €34 770,12, waarvan de Provincie Oost-Vlaanderen €20 862,07 voor haar rekening neemt. Het resterend bedrag betaalt Vlaanderen. De gemeente Zulte stelde de gronden ter beschikking. Na oplevering wordt de fietssnelweg eigendom van de gemeente Zulte, die verder instaat voor het goede beheer en onderhoud.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blele_03310921
Fietsbrug over Volhardingslaan [Deinze]
Nieuws voor Jan Hautekiet: volgend jaar komt er een fietsbrug over N35 in Petegem
08/06/2018
Al in 2019 zal de fietsbrug over de Volhardingslaan (N35) in Petegem een feit zijn. Dat kreeg Radio 1-baas Jan Hautekiet donderdag bij zijn fietsstop in Deinze te horen van burgemeester Jan Vermeulen (CD&V). De presentator van Radio 1 passeerde er donderdag per fiets. Hij gaat met pensioen en tijdens zijn allerlaatste week staat alles in het teken van ‘Hautekiet trapt het af’. Dat betekent dat hij deze week met de fiets door Vlaanderen rijdt. Donderdag maakten Hautekiet en zijn gevolg rond de middag een stop op het Rheinbachplein, in hartje Deinze. De Deinse burgemeester was maar al te trots dat hij aan Hautekiet zijn bord van Fietsstad 2018 kon laten zien.
Hij maakte ook van de gelegenheid gebruik om de inspanningen te tonen die Deinze de laatste jaren, al of niet in samenwerking met de provincie en de Vlaamse overheid, deed om het veilig fietsverkeer in de stad te stimuleren. “Een van die initiatieven is het uitwerken van een uitgebreid fietspadennetwerk”, zei Vermeulen tegen Hautekiet. “Die fietssnelwegen liggen langs de Leie of het afleidingskanaal en langs de spoorlijn Gent-Deinze-Kortrijk. In dit laatste geval kregen we bij de uitbouw de medewerking van de provincie en gedeputeerde Peter Hertog. We vernamen vanmorgen (donderdag, nvdr.) dat de fietsbrug over de Volhardingslaan of N35 al in 2019 wordt opgetrokken. Van aan het station van Deinze zullen de fietsers op die manier langs de spoorwegberm en -lijn kunnen rijden naar Zulte, Waregem en Kortrijk. De Vlaamse overheid trok voor de missing link 760.000 euro uit terwijl ook de provincie Oost-Vlaanderen de bevoorrechte partner is.”
Rond 14 uur vertrokken de fietsers en Hautekiet naar hun eindpunt in Kortrijk. Ze fietsten daarvoor langs het kanaal van Schipdonk richting Zulte.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180607_03550448
Fietstelpaal aan station [Deinze]
Tot 1.500 fietsers per dag langs fietspad aan station
26/06/2018
DEINZE / ZULTE - De ‘fiets-tel-paal’ op het fietspad langs de spoorweg en naast de parking tussen het station van Deinze en de Volderstraat is officieel onthuld. Sinds 18 juni passeerden op die plaats alleen al bijna 9.000 fietsers.
Maandagmiddag om 14 uur stond de teller al op bijna zeshonderd passanten. Provinciaal gedeputeerde Peter Hertog (SP.A) gaf met die ingebruikname definitief het startschot om het fietsgebruik langs de fietssnelweg F7 (Gent-Kortrijk) te monitoren.
“De fiets-tel-paal meet namelijk ook de snelheden op en duidt de uren aan waarop de meeste passage gebeurt. Op die manier wordt ook geregistreerd of het weer een invloed heeft op het fietsverkeer. Naast die telpaal in Deinze, is er ook nog één in Zulte ter hoogte van de Knokstraat”, zegt Peter Hertog.
Missing links
“De investeringen in deze 'slimme' palen leveren ons nuttige fietsgegevens op om de fietssnelwegen verder te verbeteren voor woon- en werkverkeer en woon- en schoolverkeer. De cijfers laten ons toe aan te duiden welke delen van de F7 het meest gebruikt worden, of fietsers het pad durven te gebruiken als het donker is en wie de gebruikers zijn. Het laat de betrokken gemeenten, in dit geval dus Deinze en Zulte, toe om in de toekomst nog gerichtere keuzes te maken. We monitoren de fietssnelweg F7 omdat deze route een hoog fietspotentieel heeft. Dit pad is voor 70 procent gerealiseerd. Enkele missing links worden in 2019 weggewerkt. Ik denk aan de realisatie van de fietstunnel ter hoogte van de Drogenboomstraat in Zulte en de aanleg van de fietsweg langs de spoorlijn tussen de Nachtegaalstraat (grens Zulte-Deinze) en de Sint-Huberstraat in Petegem en de realisatie van de fietsbrug over de N35 of Volhardingslaan in datzelfde Petegem.”
“Dat hier meer dan duizend fietsers per weekdag en circa vijfhonderd per dag in het weekend voorbij fietsen, is een bewijs dat we wel degelijk een goede keuze hebben gemaakt om ons fietsbeleid op een hoog peil te brengen”, zegt burgemeester Jan Vermeulen (CD&V) van Deinze.
“Meer nog, met een eigen maar dan wel mobiele telpaal stelden we vast dat er nu al tweeduizend fietsers per dag voorbij het viaduct aan de Veldstraat in Petegem passeren. De brug over de N35 zal geen overbodige luxe zijn. De fietsers die langs deze weg komen, vermijden ook het zeer gevaarlijke fietssverkeer langs de N43 en houden de files van ouders die hun kinderen naar school brengen beperkt.”
“Door de fietsostrade kunnen fietsers eveneens in Zulte het centrum nu veiliger dan voorheen doorkruisen”, besluit burgemeester Simon Lagrange (Open Zulte).
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180625_03579624
Budget 2019 [Zulte]
Zulte investeert volgend jaar 4 miljoen euro in dorpskernvernieuwing, verkeersveiligheid en patrimonium
19 december 2018
(....)
In Zulte werd op de allerlaatste gemeenteraad van deze legislatuur de begroting voor 2019 goedgekeurd door de bestuursmeerderheid. Oppositiepartij CD&V onthield zich.
De coalitie Open Zulte/GVZ/N-VA blijft volgend jaar dezelfde en dit biedt volgens burgemeester Simon Lagrange alleen maar voordelen. “We kunnen volgend jaar samen positief voortdoen en hierdoor winnen we tijd. We hoeven ons niet te beperken tot lopende zaken, integendeel, we kunnen meteen een volwaardige begroting voorleggen met nieuwe projecten en initiatieven, waarin we 4 miljoen euro investeren. In 2019 zal de focus vooral liggen op projecten rond dorpskernvernieuwing, verkeersveiligheid en patrimonium.”
(...)
“Tenslotte zijn er volgend jaar ook heel wat wegenwerken gepland. Zo worden de riolerings- en wegeniswerken in de Houtstraat en de Warandestraat afgewerkt. Daarnaast wordt er een ruim budget uitgetrokken voor het wegenonderhoud met onder andere de vernieuwing van het tweede stuk van de Statiestraat, de Zaubeekstraat tussen N43 en Waalstraat en de Vossenholstraat. Bijzondere aandacht gaat naar een aantal trage wegen zoals Bisdonkstraat, Bokstraat, Zandweg en Meylegemstraat waar een tweesporenpad aangelegd wordt en tenslotte zal ook de fietssnelweg langs het spoor tussen Machelen en Deinze effectief aangelegd worden.”
(...)
https://www.hln.be/regio/zulte/zulte-investeert-volgend-jaar-4-miljoen-euro-in-dorpskernvernieuwing-verkeersveiligheid-en-patrimonium~a48e8b3b/
Re: Fietsbrug over Volhardingslaan [Deinze]
Provincie geeft groen licht voor fietsbrug over Volhardingslaan
16 oktober 2019
DEINZE - De bouw van de fietsbrug over de Volhardingslaan (N35) in Deinze werd op woensdag 16 oktober unaniem goedgekeurd door de provincieraad. Dit laat provincieraadslid en Deins gemeenteraadslid Bart Vermaercke (N-VA) weten.
De toekomstige fietsbrug over de Volhardingslaan (N35) maakt deel uit van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Kortrijk, een traject van 41,5 kilometer, waarvan 27,2 kilometer op Oost-Vlaams grondgebied ligt. Tussen de Burggravenlaan in Gent en het station van Deinze is de fietssnelweg F7 voor tachtig procent gerealiseerd en tussen het station en de provinciegrens is meer dan de helft gerealiseerd. De rest is in planning, in vergunningsfase of in aanleg. De fietsbrug over de gewestweg in Deinze heeft vandaag (woensdag) groen licht gekregen van de provincieraad.
De stad Deinze is al sinds 2010 vragende partij voor deze fietsbrug. Ze vormt een belangrijke schakel tussen het station van Deinze, deelgemeente Petegem en de buurgemeente Zulte. Het gaat in totaal eigenlijk om drie bruggen, die worden verbonden door een fietspad dat naast de spoorweg wordt aangelegd. De twee andere, kleinere bruggen komen over de Velostraat en de Sint-Hubertstraat.
“De kostprijs van 1,5 miljoen euro wordt gedragen door de provincie en AWV en aangevuld met een EFRO-subsidie”, zegt provincieraadslid Bat Vermaercke. “De bouw van de aansluitende fietsinfrastructuur kent een prijskaartje van 759.000 euro, wat voor 50% gesubsidieerd wordt door het Fietsfonds van de Vlaamse Overheid.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/deinze/provincie-geeft-groen-licht-voor-fietsbrug-over-volhardingslaan~a044dcbc/
Eerder:
Drie fietsbruggen naast de spoorweg moeten eind volgend jaar klaar zijn
2 juli 2019
DEINZE - De fietsbrug over de Volhardingslaan (N35) en de kleinere bruggen over de Velostraat en de Sint-Huberstraat in Deinze zijn geen verre toekomstmuziek meer. De omgevingsvergunning is in aanvraag, het openbaar onderzoek loopt tot en met 17 juli en de provincie Oost-Vlaanderen wil de brug tegen eind 2020 klaar hebben.
De toekomstige fietsbrug over de Volhardingslaan (N35) maakt deel uit van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Kortrijk, een traject van 41,5 kilometer, waarvan 27,2 kilometer op Oost-Vlaams grondgebied ligt. Tussen de Burggravenlaan in Gent en het station van Deinze is de fietssnelweg F7 voor tachtig procent gerealiseerd en tussen het station en de provinciegrens is meer dan de helft gerealiseerd. De rest is in planning, in vergunningsfase of in aanleg. De fietsbrug over de gewestweg in Deinze zit momenteel in de vergunningsfase en dinsdag gaven de provincie Oost-Vlaanderen en de stad Deinze het startschot van het project.
Belangrijke schakel
“De stad Deinze was in 2010 al vragende partij voor een fietsbrug over de gewestweg”, zegt schepen Bart Van Thuyne. “De brug is een belangrijke schakel tussen het station van Deinze, deelgemeente Petegem en de buurgemeente Zulte. Hiermee kan de fietser de gewestweg N43 vermijden en de drukke ring van Deinze conflictvrij kruisen. Het gaat in totaal eigenlijk om drie bruggen, die worden verbonden door een fietspad van vier meter breed, dat naast de spoorweg wordt aangelegd. De twee andere, kleinere bruggen komen over de Velostraat en de Sint-Hubertstraat. Dit is een goede stap vooruit in ons mobiliteitsplan en ondertussen is dit het derde fietsbrugproject, naast de brug over de Leie richting Grammene en de toekomstige brug tussen de parking van de Brielpoort en de Tolpoortstraat.”
De totale kostprijs van het project bedraagt twee miljoen euro en hiervan betaalt het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 760.000 euro, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) 600.000 euro, de provincie Oost-Vlaanderen 324.000 euro en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) 324.000 euro. Bureau SBE uit Sint-Niklaas staat in voor het ontwerp en de begeleiding van de bouw.
Noord en zuid verbinden
“De fietsbrug over de Volhardingslaan slaat letterlijk een brug tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de fietssnelweg tussen Gent en Kortrijk en tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de stad Deinze”, zegt Oost-Vlaams gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Mobiliteit. “De voorbereiding en de realisatie gebeurt in nauw overleg met de stad Deinze, die onder meer instaat voor het ter beschikking stellen van de noodzakelijke gronden en het organiseren van het openbaar onderzoek in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag. Dit onderzoek werd ondertussen gestart en het loopt tot en met 17 juli. Eens de vergunning binnen is, kunnen de werken starten. Ik hoop dat we de brug eind 2020 kunnen infietsen.”
Wie de plannen wil inkijken kan dit bij de dienst Omgeving van de stad Deinze in dienstencentrum Leiespiegel. Op dinsdag 9 juli van 16 tot 18 uur is een medewerker van de dienst Mobiliteit van de Provincie aanwezig voor meer toelichting.
https://www.hln.be/in-de-buurt/deinze/drie-fietsbruggen-naast-de-spoorweg-moeten-eind-volgend-jaar-klaar-zijn~aa47d427/
Re: Fietsbrug over Volhardingslaan [Deinze]
De fietsbrug over de Volhardingslaan slaat letterlijk een brug tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de fietssnelweg tussen Gent en Kortrijk en tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de stad Deinze”, zegt Oost-Vlaams gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Mobiliteit. “De voorbereiding en de realisatie gebeurt in nauw overleg met de stad Deinze, die onder meer instaat voor het ter beschikking stellen van de noodzakelijke gronden en het organiseren van het openbaar onderzoek in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag. Dit onderzoek werd ondertussen gestart en het loopt tot en met 17 juli. Eens de vergunning binnen is, kunnen de werken starten. Ik hoop dat we de brug eind 2020 kunnen infietsen.
Of die datum gehaald wordt?
https://ibb.co/gMvn1x6
Re: Fietsbrug over Volhardingslaan [Deinze]
Werken fietsersbrug over Volhardingslaan lopen jaar vertraging op
17 augustus 2020
DEINZE - De toekomstige fietsersbrug over de Volhardingslaan (N35) in Deinze is nog niet voor morgen. Er kwam maar 1 offerte binnen en die was niet marktconform, waardoor er een nieuwe gunningsprocedure moet opgestart worden. “De werken lopen minstens een jaar vertraging op”, zegt gemeenteraadslid en Oost-Vlaams provincieraadslid Bart Vermaercke (N-VA).
De opening van de fietsersbrug over de Volhardingslaan in Deinze was normaal gezien gepland voor eind 2020. De toekomstige brug over de gewestweg maakt deel uit van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Kortrijk, een traject van 41,5 kilometer, waarvan 27,2 kilometer op Oost-Vlaams grondgebied ligt. De Oost-Vlaamse provincieraad gaf in oktober vorig jaar groen licht voor het project, maar de start van de werken is nog niet voor meteen. Dit laat Deins gemeenteraadslid Bart Vermaercke weten, die navraag deed bij de Oost-Vlaamse deputatie.
Moeilijk te verwezenlijken
“De uitvoeringstermijn kent vertraging”, aldus Vermaercke. “De oorzaak ligt bij de moeizame gunningsprocedure. Na publicatie van het aanbestedingsdossier werd er slechts 1 offerte ingediend. De reden hiervoor bleek een hoge werkdruk te zijn op het moment van de aanbesteding samen met de moeilijkheidsgraad van het ontwerp, dat een stalen brug combineert met een aanloophelling en voor de meeste aannemers moeilijk te verwezenlijken is. De enige offerte die werd ingediend, was niet marktconform en daarom besliste de deputatie om deze niet te gunnen en om een nieuwe gunningsprocedure op te starten.”
“Dit betekent dat de uitvoering van de werken pas later kan starten en eind 2020 als initieel vooropgestelde einddatum van dit project niet langer geldt”, vervolgt Vermaercke. “Door de opgelopen vertraging schuift de einddatum van het project mee op. De herpublicatie van het aanbestedingsdossier gebeurde reeds op 9 juli en de gunning staat gepland voor oktober, waarna de werken kunnen starten eind november. De werken zullen 200 kalenderdagen in beslag nemen, de voorlopige oplevering wordt dus in september 2021 verwacht.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/deinze/werken-fietsersbrug-over-volhardingslaan-lopen-jaar-vertraging-op~aed64340/
Re: Fietsbrug over Volhardingslaan [Deinze]
Werken aan fietsbrug over Volhardingslaan starten volgend jaar: “Belangrijke stap naar veiliger verkeer”
22/11/2020
DEINZE - In 2021 starten de werken aan de fietsbrug over de Volhardingslaan (N35) in Petegem. De brug ligt op het tracé van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Kortrijk en loopt langs de spoorlijn. Met de aanleg wordt een belangrijk knelpunt voor fietsers en voetgangers weggewerkt en wordt de bereikbaarheid van het station vanuit het westen verhoogd.
“Het conflict van de zwakke weggebruikers met het verzadigde verkeer op de gewestwegen N43 en N35 wordt geëlimineerd”, zegt provinciaal gedeputeerde Riet Gillis (Groen). “De fietsbrug wordt zowel op technisch als organisatorisch vlak een huzarenstukje en geeft niet enkel toegang tot het station maar biedt ook een aansluiting op de fietssnelweg richting Tielt en via de F7-fietssnelweg naar Waregem en Kortrijk of Gent. De kostprijs van de brug en de bijhorende aanrijhellingen, waarvan een deel over het deels ontruimde kerkhof van Petegem ligt, bedraagt bijna 2,9 miljoen euro. Het grootste deel daarvan wordt gedragen door de provincie zelf in samenwerking met het Europees Front voor Regionale Ontwikkeling (Efro), het Agentschap voor Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest, Infrabel en Deinze zelf.”
Al tien jaar missing link
Bart Van Thuyne (CD&V) zat 10 jaar geleden voor het eerst samen met een ambtenaar om deze missing link in de fietsostrade aan te kaarten. “Zeker omdat deze verbinding uiterst belangrijk zou worden voor de nieuwe wijken op en rond de Oostkouter in Petegem en verwerkt zat in ons mobiliteitsplan”, zegt de schepen. “Intussen slaagden we er als stad wel in om twee belangrijke fietsers- en voetgangersbruggetjes te realiseren: de fietsersbrug aan de oliefabriek Vandamme over het afleidingskanaal van de Leie naar Grammene en de brug naar de parking van de Brielpoort.”
Woon-werkverkeer stuk veiliger
“Een groot deel van de F7-fietsostrade op het grondgebied van Deinze is al aangelegd maar een belangrijke ontbrekende schakel was inderdaad nog de brug over de Volhardingslaan die het fietspad komende van de Tonnestraat naar de Sint-Hubertstraat zal verbinden met de fietsostrade tussen de Velostraat en het station van Deinze. Daardoor zal het woon-werkverkeer per fiets tussen Kortrijk en Gent terug een stuk veiliger en sneller worden. Dat zal eveneens het geval zijn met de verbinding voor een groot deel van Petegem naar het station en naar de scholen van Deinze”, besluit Dirk Stroobandt van oppositiepartij GroenRood in Deinze.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201122_96431101
Re: Fietsbrug over Volhardingslaan [Deinze]
Bouw fietsbrug over Volhardingslaan in Deinze gestart
8 maart 2021
Start der werken
Goed nieuws! In Deinze is de langverwachte bouw van de nieuwe fietsbrug over de Volhardingslaan eindelijk van start gegaan. Zowel technisch als organisatorisch is de brug, met bijkomende aanrijhellingen vanuit twee aanliggende straten, een huzarenstukje. Na de voltooiing van de brug behoort niet alleen een belangrijke missing link op de F7 tussen Waregem, Deinze en Gent tot het verleden, ook de bereikbaarheid van het station voor fietsers uit de meer nabije omgeving verbetert aanzienlijk! Bovendien zorgt de brug ook voor een veilige en vlotte verbinding tussen het station en de F37 richting Tielt. Afspraak in de tweede helft van 2021 voor de officiële opening van deze nieuw parel aan de kroon van Oost-Vlaamse fietssnelwegen!
Financiering
De totaalsom voor de bouw van de fietsbrug en bijhorende aanrijhellingen bedraagt € 2 874 877,04 excl. BTW. De uitbouw van deze brug is een initiatief van Provincie Oost-Vlaanderen en wordt mede mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Agentschap voor Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest. Respectievelijk dragen deze partners € 760 000 en € 600 000 bij aan de realisatie van de fietsbrug. Ook voor de financiering van de aansluitende aanrijhellingen wordt beroep gedaan op het Vlaamse Gewest, waarbij via het Fietsfonds een subsidie van 50% verleend zal worden. Daarnaast werkt ook Infrabel mee aan het verhaal door de kosten voor de aanleg van een dienstpad op zich te nemen.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/bouw-fietsbrug-over-volhardingslaan-in-deinze-gestart
Kaart aanpassing
Kaart aangepast
Tonnestraat - Sint-hubertstraat bijgevoegd
Posthoornstraat - Nachtergaalstraat bijgevoegd
Nog niet te zien op streetview, wel op satelliet.
Verlengd tussen Gaversesteenweg en velostraat
Tonnestraat - Sint-hubertstraat bijgevoegd
Posthoornstraat - Nachtergaalstraat bijgevoegd
Nog niet te zien op streetview, wel op satelliet.
Verlengd tussen Gaversesteenweg en velostraat
Re: L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
Album : https://photos.app.goo.gl/HfoDBVZT5nLexeNs9
Diaporama :
Diaporama :
Re: L075 03 Langs de lijn 75 Zulte - Deinze (Lijn L75) (Fietssnelweg F7)
Geen enkele indicatie van F7.
Re: Fietsbrug over Volhardingslaan [Deinze]
Dinsdag 31 mei 2022, een belangrijke dag voor de uitbouw van het fietsnetwerk in Deinze. Toen werd de fietsbrug over de Volhardinslaan geopend en kreeg de naam "Jacques Rogge-brug". Uit de tellingen blijkt dat de fietsbrug meer dan welgekomen was!
https://fietsberaad.be/praktijk/jacques-rogge-brug-als-sluitstuk-van-fietssnelweg-f7/
Jacques Rogge brug als sluitstuk van fietssnelweg F7
18 juni 2024
Samenvatting
Tot de lente van 2022 moesten fietsers Deinze binnenfietsen via de N43, de Kortrijksesteenweg. De F7 fietssnelweg kende immers nog een hiaat ter hoogte van de N35 Volhardingslaan richting station van Deinze. Een fietsbrug over de N35 bracht hier verandering in. Nu kunnen fietsers de F7 fietssnelweg, die spoorlijn 75 volgt, zonder obstakels van Gent, over Deinze, tot in Waregem fietsen. Volgende stap: de verbinding tussen Waregem en Kortrijk.
Projectbeschrijving
Stad Deinze is al langer een voortrekker in fietsbeleid. Het stadsbestuur gaat resoluut voor groene fiets- en wandelassen in een autoluwe binnenstad met een modern station als (fiets)knooppunt dat de fiets centraal stelt. De stad werd dan ook al meermaals bekroond tot Fietsstad: in 2015, 2018 én 2020. Als centrumstad met een groot aantal scholen en bedrijven vormt Deinze een belangrijke schakel in het fietssnelwegenverhaal. Fietssnelwegen brengen de werknemers veilig en vlot thuis en op de werkplek, brengen de burgers naar de commerciële centra, kinderen en jongeren naar hun school en opleidingsplek, en faciliteren zakelijk fietsverkeer.
Onder impuls van burgemeester Jan Vermeulen en mobiliteitsschepen Bart Van Thuyne kwamen veertien jaar geleden de plannen voor een fietsbrug over de drukke gewestweg N35 in Deinze-centrum voor het eerst op tafel te liggen. De aanleg ervan verhoogde de verkeersveiligheid en doorstroming voor fietsers. Naast de grote fietsbrug van 44 meter lang over de gewestweg N35 Volhardingslaan werden ook twee aanrijhellingen gerealiseerd, ter hoogte van de Velostraat aan de oostkant van de gewestweg en ter hoogte van de Sint-Hubertstraat aan de westkant. In totaal maakt dit het traject van de brug 600 meter lang. De fietsbrug is 6 meter breed en kan uiteraard ook door voetgangers gebruikt worden.
De nieuwe fietsinfrastructuur maakt deel uit van de fietssnelweg F7 tussen Gent, Deinze en Kortrijk en betekent goed nieuws voor de bereikbaarheid van het station van Deinze. De fietssnelweg F7 geeft via de nieuwe brug immers niet alleen toegang tot het station en de stad, maar zorgt ook voor een veilige en vlotte aansluiting op de fietssnelweg F37 richting het West-Vlaamse Tielt, Roeselare en Ieper. De F7 biedt fietsers een veilig alternatief voor de N43 (Kortrijksesteenweg). De fietssnelweg loopt immers parallel met de gewestweg vanaf Waregem tot in Gent. De fietssnelweg verbindt zo Waregem, Zulte, Deinze, Sint-Martens-Latem, De Pinte en Gent.
Op dinsdag 31 mei 2022 werd de fietsbrug over de Volhardingslaan (N35) officieel geopend. De stalen brug werd genoemd naar Deinzenaar Jacques Rogge, de voormalige voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité (IOC).
Betrokken partijen en participatie
De bouw en financiering van de brug vergde een samenwerking tussen diverse overheden. De totaalsom voor de bouw van de fietsbrug en bijbehorende aanrijhellingen bedroeg in totaal 3.478.601,19 euro incl. BTW. De bouw van deze brug was een initiatief van Provincie Oost-Vlaanderen en werd mee mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaamse Gewest. Respectievelijk droegen deze partners 760.000 euro en 600.000 euro bij aan de realisatie van de fietsbrug. Ook voor de financiering van de aansluitende aanrijhellingen werd een beroep gedaan op het Vlaamse Gewest, waarbij via het Fietsfonds een subsidie van 50% wordt verleend.
De Provincie Oost-Vlaanderen stond in totaal in voor 1.680.000 euro of 48% van de kostprijs. Daarnaast werkte ook Infrabel mee aan het verhaal door de investering voor de aanleg van een dienstpad op zich te nemen en de fiets- en voetgangerstunnels van de Sint-Hubertstraat en de Velostraat grondig te renoveren. De stad Deinze stond in voor de noodzakelijke grondinnames, het faciliteren van het ontwerpproces en de vergunningsprocedure, de plaatsing van de verlichting op de aanrijhellingen en de naamgeving van de brug.
De fietssnelweg raakt aan het kerkhof van Petegem. Enkele graven dienden hiervoor verplaatst te worden. Dat vereiste uitgebreid overleg met de familieleden.
Evaluatie
De Jacques Roggebrug wordt sinds zijn ingebruikname door veel fietsers gebruikt. Er worden regelmatig tellingen uitgevoerd. Zo fietsten op woensdag 26 oktober 2022 1.376 fietsers over de brug.
De grafiek (zie hiernaast) wijst op het belang van de aanleg van deze missing link in het gebruik van de integrale F7 (tellingen vaste telpaal De Volderstraat t.h.v. station). Sinds de ingebruikname van de brug in mei 2022 steeg het aantal fietsers op de F7 gevoelig.
Investering
2022
- Provincie Oost-Vlaanderen: €1.680.000: 48% van de kostprijs
- Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO): €760.000
- Agentschap wegen en verkeer: €600.000
- Deinze: kosten grondinnames, faciliteren van ontwerpproces en vergunningsprocedure, verlichting op de aanrijhellingen.
- Financiering aansluitende aanrijhellingen: verdeelsleutel Fietsfonds = subsidie van 50%
- Infrabel: kosten aanleg dienstpad en renovatie tunnels Sint-Hubertstraat en Velostraat.
Initiatiefnemers
Stad Deinze, Dienst openbare werken en mobiliteit (concept) i.s.m. Provincie Oost-Vlaanderen (bouw)
https://fietsberaad.be/praktijk/jacques-rogge-brug-als-sluitstuk-van-fietssnelweg-f7/
Re: Fietsbrug over Volhardingslaan [Deinze]
Eigenlijk werd er niet één maar drie fietsbruggen gelegd om een vlotte verbinding tussen Oostkouter en het station van Deinze mogelijk te maken:
https://www.sbe-engineering.com/project/fietsbrug-jacques-rogge/
https://www.infosteel.be/lid/4611-jacques-roggefietsbrug-in-deinze
https://www.vlaio.be/nl/nieuws/gewezen-ioc-voorzitter-jacques-rogge-krijgt-postuum-fietsbrug-deinze
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/30/deinze-bouwt-dit-weekend-de-jacques-roggefietsbrug/
https://pers.oost-vlaanderen.be/jacques-rogge-brug-geopend-op-fietssnelweg-f7-in-deinze
https://www.deinzeonline.be/2022/06/jacques-rogge-brug-geopend-op-fietssnelweg-f7-in-deinze/
Locatie: DEINZE [BE]
Discipline: BURGERLIJKE BOUWKUNDE & INFRASTRUCTUUR, URBANISME & ONTWERP
Periode: 2017 - 2022
Overal in Vlaanderen wordt fors geïnvesteerd in nieuwe fietssnelwegen. Voor de aanleg van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Waregem diende een missing link in Deinze te worden ontworpen, tussen de Veloweg en de Sint-Hubertstraat met de ongelijkgrondse kruising van de Volhardingslaan als sluitstuk. Dankzij een geïntegreerde totaalaanpak tussen bouwtechnisch ontwerp, architectuur, procesbegeleiding en expertise rond vergunningen was SBE de ideale partij om deze nieuwe landmark tot een goed einde te brengen.
Context
De Jacques Roggebrug voorziet in een ongelijkgrondse kruising van de gewestweg N35 Volhardingslaan voor de fietssnelweg F7. Het volledige project bestaat eigenlijk uit
- een verhoogd fietstraject van ca. 600 m, inclusief twee kleinere fietsbruggen over de Velostraat en de Sint-Hubertstraat,
de Jacques Roggebrug,
- een 4 m brede fietssnelweg ingepast aansluitend bij de spoorweginfrastructuur van Infrabel én
- drie op- en afritten van en naar de fietssnelweg
Drie fietsbruggen
Het tracé omvat drie fietsbruggen die beantwoorden aan eenzelfde vormentaal. In de startnota werd er voor gekozen om de borstweringen van de bruggen constructief te laten meewerken, om zo tot een eenvoudig, slank, transparant en licht ontwerp te komen. De bruggen worden opgebouwd uit een stalen U-profiel met perforaties in de borstwering die zorgen voor een speels uitzicht. Onderzoek werd gedaan naar een patroon dat eenvoudig is en de logica van het krachtenverloop in de flenzen volgt. Het toppunt van een samenwerking tussen techniek en vorm!
Voor de fietsbrug over de Volhardingslaan wordt de totale overspanning van 35 meter gehalveerd door het plaatsen van een centrale pijler in de middenberm van de N35. Met een gevorkte, betonnen kolom wordt opnieuw voor een eenvoudige en hedendaagse vormgeving gekozen die de logica van het krachtenverloop in die pijler volgt.
De inpassing van het geheel van fietsbruggen en aanrijhellingen in de directe omgeving vormde een extra uitdaging, zowel ruimtelijk en bouwtechnisch. De beperkt beschikbare ruimte en de ligging naast de spoorweginfrastructuur vergde een goed doordachte oplossing die stabiliteitstechnisch de spoorwegexploitatie niet in gedrang brengt en die aandacht heeft voor inkijk in private woningen, het groene karakter van de omgeving en de veiligheid en het comfort van de fietsers.
Door het samenspel van de 3 bruggen ontstaat er een conflictloos segment van anderhalve km fietssnelweg vanaf het station van Deinze tot aan de Tonnestraat. Over dit hele segment is er bijzondere aandacht besteed aan de aantakkingen van het onderliggend bovenlokaal en lokaal fietsnetwerk. Zo zijn de bruggen over de Velostraat en de Sint-Hubertstraat initieel geen onderdeel van de opdracht. De aandacht voor het onderliggend netwerk heeft er echter toe geleid om ook deze twee fietsstraten ongelijkgronds kruisen en heuse fietsaansluitingscomplexen te voorzien een fietssnelweg waardig. Het resultaat is een ambitieuze, goed geïntegreerde, comfortabele en aantrekkelijk sluitstuk voor de F7 fietssnelweg.
Inhuldiging tijdens fietscongres Deinze
Op 31 mei, werd de Jacques Roggebrug in Deinze officieel geopend in het bijzijn van onder andere Vlaams minister Lydia Peeters, directeur-generaal van het IOC Christophe De Kepper, burgemeester van de Stad Deinze Jan Vermeulen en gedeputeerde van de Provincie Oost-Vlaanderen Riet Gillis. Deze inhuldiging vormt tevens het startschot van het jaarlijkse fietscongres dat dit jaar in Deinze werd georganiseerd.
SBE stond in opdracht van de Provincie Oost-Vlaanderen, de Vlaamse Overheid, de stad Deinze en Infrabel in voor de volledige ontwerp- en studieopdracht van de fietsbruggen en de fietssnelweg. Vanaf de eerste schetsen naar realistische 3D visualisaties tot de opvolging der werken werd nauw samengewerkt tussen de verschillende disciplines binnen team SBE en de opdrachtgevers. Deze samenwerking heeft geleid tot een kwalitatief sluitstuk voor de fietssnelweg F7 tussen Gent en Kortrijk.
https://www.sbe-engineering.com/project/fietsbrug-jacques-rogge/
https://www.infosteel.be/lid/4611-jacques-roggefietsbrug-in-deinze
https://www.vlaio.be/nl/nieuws/gewezen-ioc-voorzitter-jacques-rogge-krijgt-postuum-fietsbrug-deinze
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/30/deinze-bouwt-dit-weekend-de-jacques-roggefietsbrug/
https://pers.oost-vlaanderen.be/jacques-rogge-brug-geopend-op-fietssnelweg-f7-in-deinze
https://www.deinzeonline.be/2022/06/jacques-rogge-brug-geopend-op-fietssnelweg-f7-in-deinze/
Bewegwijzering F7
Papylu² a écrit:Geen enkele indicatie van F7.
Een jaar na je bericht gebeurd. Bericht september 2022. Signalisatie blijkt toch wel een flinke duit te kosten. Uit het persbericht leer ik dat er bijna 100.000 euro voor werd uitgetrokken...
Provincie gidst fietsers met uniforme signalisatie langs de fietssnelweg F7 (Gent – Deinze – Waregem)
De Provincie Oost-Vlaanderen bracht, in samenwerking met de verschillende gemeenten, uniforme bewegwijzering en markeringen aan over het 27 kilometer lange traject van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Waregem. Samen met de andere Provincies werd een uniek systeem van duidelijke en herkenbare bewegwijzering voor de fietssnelwegen uitgewerkt. Die ‘Routetaal voor fietssnelwegen’ werd nu ook uitgerold op de F7.
Fietsers die een fietssnelweg dagelijks gebruiken, kennen de route vaak op hun duimpje. Voor meer sporadische gebruikers of fietsers die de fietssnelweg maar net ontdekt hebben, kan wat hulp bij het vinden van de juiste weg goed van pas komen. Ook de weg naar en de ligging van de fietssnelweg moet duidelijk zijn, zowel voor fietsers als potentiële toekomstige gebruikers. Met de uitrol van de routetaal voor fietssnelwegen op de F7 komt de Provincie Oost-Vlaanderen tegemoet aan de noden van de (toekomstige) gebruikers van de fietssnelweg.
Bouwstenen van de routetaal
Deze ‘routetaal fietssnelwegen’ is op een coherente, visueel aantrekkelijke en duidelijke manier opgebouwd. De basis is het gekende blauwwitte F-logo: het logo voor fietssnelwegen. Op de fietssnelweg worden fietsers met signalisatieborden en markeringen op de grond in de juiste richting gestuurd. Op kruisingen met Bovenlokale Functionele Fietsroutes tonen routeborden een overzicht van de afstand tot verschillende bestemmingen op de fietssnelweg. Herkenbare oprijborden leiden fietsers bovendien ook naar de fietssnelweg.
Samenwerking
De ‘Routetaal Fietssnelwegen’ voor de F7 tussen Gent en Waregem-station is vandaag volledig uitgerold. Een deel (Gent-De Pinte) stond er eerder al maar kreeg een update. Voor de uitrol van de routetaal op de F7 investeerde de Provincie Oost-Vlaanderen 97 891,52 EUR (incl BTW). Het bebordingsplan werd opgemaakt door Provincie Oost-Vlaanderen. De bebording en de markeringen werden geplaatst door de firma Trafiroad.
De plaatsing van de borden en markeringen gebeurde in nauwe samenwerking en overleg met de verschillende partners: de steden en gemeenten Gent, De Pinte, Sint-Martens-Latem, Deinze, Zulte en Waregem en de wegbeheerder AWV.
Mijlpalen
Fietssnelweg F7 loopt van Gent tot Kortrijk. De fietssnelweg volgt grotendeels het tracé van de spoorlijn en vormt daardoor ook een snelle, eenvoudige, comfortabele en veilige route naar de verschillende stations op de lijn.
De laatste jaren werd de F7 stelselmatig verder uitgebouwd. Heel recent nog, bij het begin van de zomervakantie werd met de opening van de Jacques Roggebrug in Deinze een belangrijke missing link weggewerkt. Met de uitrol van de routetaal fietssnelwegen wordt een nieuwe stap gezet, maar het werk is nog niet af. Van de 27 kilometer tussen Gent en Waregem is 80 % of zo’n 21,5 kilometer volledig gerealiseerd. De voorbereidingen voor het wegwerken van de resterende missing links (in Deinze en Zulte) zijn volop bezig. Als alles volgens plan verloopt, kan de schop de komende drie jaar ook effectief in de grond op die verschillende locaties.
https://pers.oost-vlaanderen.be/provincie-gidst-fietsers-met-uniforme-signalisatie-langs-de-fietssnelweg-f7-gent-deinze-waregem
https://fietssnelwegen.be/nieuws/provincie-oost-vlaanderen-gidst-fietsers-met-uniforme-signalisatie-langs-de-fietssnelweg-f7
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L075 02 Langs de lijn 75 : Waregem - Zulte (L75) Fietssnelweg F7 F007)
» L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
» L075 01 Langs de lijn 75 : Kortrijk - Waregem (Fietssnelweg F7 F007)
» L059 01 Gent - Lochristi (Langs de lijn L59 fietssnelweg F4)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
» L075 04 Langs de lijn 75 : Deinze - De Pinte (L75) (Fietssnelweg F7 F007)
» L075 01 Langs de lijn 75 : Kortrijk - Waregem (Fietssnelweg F7 F007)
» L059 01 Gent - Lochristi (Langs de lijn L59 fietssnelweg F4)
» L059 05 Beveren - Zwijndrecht (langs de lijn L59 - Fietssnelweg F4)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum