Tivoli park
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Provinciale domeinen & Parken
Page 1 sur 1
Tivoli park
http://www.gva.be/cnt/dmf20161209_02616640/meer-plek-voor-fietsers-in-tivolipark-minder-voor-auto-s
Auto’s zoveel mogelijk buiten het domein laten parkeren op een nieuwe parking en door het groen een fietspad aanleggen naar het nieuwe ziekenhuis. Dat zijn de plannen van de stad met het Tivolipark in Mechelen.
Het domein aan de Antwerpsesteenweg kent al langer een parkeerprobleem. Zeker nu het park steeds meer bezoekers trekt en ook de horecazaak in Kasteel Tivoli goed draait. Op drukke momenten mochten de uitbaters gebruikmaken van de parking van CG Power Systems, maar dat kan sinds een tijdje niet meer.
Daarom geeft de stad de plannen voor nieuwe parkeergelegenheid concreet vorm. Die bestaan reeds vele jaren. “Achter Carrefour Market en Thiry Paints in de Eikestraat ligt nog een terrein dat eigendom is van de stad. Daar kunnen wij een parking voor een honderdtal wagens realiseren”, zegt schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen). Mechelen maakt 100.000 euro vrij om ze aan te leggen.
Nieuwe brug over Vrouwvliet
Tegelijk maakt ze werk van een nieuwe brug over de Vrouwvliet, zodat bezoekers vlot tot in het park of het kasteel geraken. “De brug zal enkel toegankelijk zijn voor voetgangers en fietsers”, stelt De Bie. Ze raamt de investering voor de bouw van de brug op zo’n 400.000 euro.
Eens dat project gerealiseerd is, wil de stad geparkeerde auto’s zoveel mogelijk weg uit het park. “De parking aan het kasteel zelf behouden we. Maar de parkeerplaatsen aan de achterzijde die bereikbaar zijn via de Liersesteenweg verdwijnen. Parkeren tussen de bomen zal daar dus niet meer kunnen”, zegt de schepen, die ook bevoegd is voor Natuur- en groenontwikkeling.
Fietsers krijgen meer ruimte in het park in Mechelen-Noord. Naar het voorbeeld van het provinciaal groendomein Vrijbroekpark in het zuiden van de stad, waar al langer een fietsverbinding doorloopt. “Nu de werken op het Oud Oefenplein in hun eindfase zitten, kunnen wij starten met het studiewerk voor de aanleg van de brug en het traject van het Tivolipad”, kondigt Marina De Bie aan.
Doortrekken naar Mechelen-Noord
Vanuit het centrum zal het dan mogelijk zijn om veilig naar de nieuwe campus van het AZ Sint-Maarten te fietsen. Zo moeten fietsers niet meer via de veel drukkere Antwerpse- of Liersesteenweg rijden eens het nieuwe ziekenhuis in het najaar van 2018 geopend is. In een later stadium wil de stad het fietspad doortrekken naar het industrieterrein van Mechelen-Noord.
Daarvoor is wel een traject nodig over het grondgebied van de Sint-Katelijne-Waver. “Met onze collega’s gaan we daar zeker nog over samenzitten. Het is eveneens in het belang van de inwoners van Katelijne om het ziekenhuis optimaal bereikbaar te maken voor fietsers”, zegt schepen De Bie nog.
Re: Tivoli park
Artikel met een beschrijving van het te ontwikkelen traject:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-mechelen/tivolipad-komt-er-in-2017-a3026766/
MECHELEN
09/12/2016
FIETSROUTE ZAL CENTRUM VERBINDEN MET NIEUWBOUWZIEKENHUIS
Tivolipad komt er in 2017
Er is al vele jaren sprake van, maar in 2017 komt het er ook: het Tivolipad. De fietsroute zal het centrum van Mechelen verbinden met het nieuwbouwziekenhuis, onder meer over een nieuwe brug over de Vrouwvliet en langs een nieuwe parking voor het Tivolipark.
Van het Tivolipad is al heel lang sprake - herinner u ook de wafelijzerbrug die jarenlang aan de oever van Vrouwvliet heeft liggen roesten -, maar nu de werkzaamheden aan het Oefenplein op hun einde lopen, wil de stad er ook daadwerkelijk werk van maken.
De route start in de Sint-Katelijnestraat en loopt dan via de Schijfstraat en door onder meer het Oud Oefenplein en Tivoli naar de nieuwe ziekenhuiscampus en zo verder door onder de R6 richting Walem en Mechelen-Noord. Een noodzakelijke voorwaarde is de bouw van een brug over de Vrouwvliet, waarvoor de stad nu 300.000 euro in haar begroting inschrijft.
"De brug over de Vrouwvliet zal ook de aan te leggen parking met een honderdtal plaatsen in de Eikestraat, achter Thiry Paints, verbinden met het park. Daardoor kunnen we van de parking in de Tivolilaan een park maken", zegt schepen van Mobiliteit, Marina De Bie (Groen). De parking werd op 100.000 euro gebudgetteerd. Voor aanpassingen op de fietsroute zelf én voor verbeteringen aan de fietsinfrastructuur in de Winketkaai, de Rietstraat en de Planckendaelstraat reserveert de stad 600.000 euro.
Fietsstraten
Voor straten waar fietspaden geen optie zijn, wil de stad bekijken of fietsstraten een optie zijn. Na de Hoogstraat, de Goswin de Stassartstraat en de Frans Halsvest wordt vooral gekeken naar de Augustijnen-, Sint-Katelijne-, Adegem- en Onze-Lieve-Vrouwestraat en - na de heraanleg van het kruispunt met de Liersesteenweg - de Keldermansvest.
"Om van een echt fietsnetwerk te kunnen spreken, moeten we de routes ook beter zichtbaar maken. We denken aan klassieke wegwijzers met bestemming en afstand, maar ook aan thermoplasten (markeringen op straat, red.) en overzichtsborden op de invalsroutes", geeft schepen van Mobiliteit, Marina De Bie, nog mee.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-mechelen/tivolipad-komt-er-in-2017-a3026766/
Tivolipad, fietstunnel R6 & fietsverbinding naar F1
Er is al vele jaren sprake van, maar in 2017 komt het er ook: het Tivolipad. De fietsroute zal het centrum van Mechelen verbinden met het nieuwbouwziekenhuis, onder meer over een nieuwe brug over de Vrouwvliet en langs een nieuwe parking voor het Tivolipark.
Het brugje kwam er inderdaad, maar... met enkele jaren vertraging. Sedert 2022 hoef je niet meer het ommetje langs de Antwerpsesteenweg te maken, maar kan je rechtstreeks van de Eikestraat doorstoten naar het Tivolipad (tijdens de openingsuren van het park, wel te verstaan). In het Tivolipark geldt een snelheidsbeperking van 15 km/u.
https://velo-ravel.forumactif.org/t526-vrouwvliet-mechelen#19896
Deeltrajecten:
Het Tivolipad is eveneens verbonden met de fietstunnel onder de R6, waardoor je veilig kan fietsen naar zowel de Antwerpsesteenweg als naar de Liersesteenweg. Er is al een aanvraag ingediend om deze fietsverbinding van de Liersesteenweg door te trekken tot aan Zorgvliet en, in een later stadium, tot aan fietssnelweg F1.
Nieuw fietspad moet Liersesteenweg en Zorgvliet met elkaar verbinden: “Comfortabel voor functioneel en recreatief fietsverkeer”
Stijn Van de Sande
Zaterdag 2 maart 2024 om 03:00
Sint-Katelijne-Waver - Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de realisatie van een nieuwe fietsverbinding tussen de Liersesteenweg en Zorgvliet, vlak naast de R6. Die nieuwe verbinding moet aansluiten op het pas aangelegde fietspad richting de wijk Otterbeek.
Recent werd naast de R6 in Sint-Katelijne-Waver een gloednieuwe fietsverbinding aangelegd. Die verbindt de Liersesteenweg met de fietstunnel onder de R6 aan de Mechelse wijk Otterbeek en de Antwerpsesteenweg. Nu heeft het lokaal bestuur plannen om de fietsverbinding ook aan de andere kant door te trekken tot aan de Zorgvliet. Daarvoor werd een overeenkomst gesloten met het Agentschap Wegen en Verkeer.
“De nieuwe fietsverbinding komt namelijk grotendeels op gronden van AWV”, aldus burgemeester Kristof Sels (N-VA). “Het is onze ambitie om ook aan deze kant van de Liersesteenweg een fietspad te realiseren dat ideaal is voor functionele en recreatieve fietsers. De nieuwe verbinding zal wel nog niet meteen aantakken op de Zorgvliet. Omdat we rekening moeten houden met eigendomsstructuren, zal ze een klein stukje over het mountainbikeparcours lopen.”
De realisatie van een nieuwe fietsverbinding parallel met de R6 werd goedgekeurd door de gemeenteraad. Oppositieraadslid Kris Hapers (Groen) stelde wel voor om niet alleen oog te hebben voor het nieuwe fietspad zelf. “Dat mensen aangemoedigd worden om de fiets te nemen, kunnen we alleen maar toejuichen. Maar dan moeten we ook verder durven denken en bijvoorbeeld van Zorgvliet een fietsstraat maken om alles zo veilig mogelijk te maken en het volledige plaatje te doen kloppen.”
Comfortabel
Jos Moeyersons (Vlaams Belang) stelt zich dan weer vragen bij het gebruik van beton voor de fietsverbinding. Hij vraagt zich af of er geen andere mogelijkheden zijn. “We zijn zelf ook geen grote fan van beton, maar willen wel een comfortabel fietspad. Een volledig onverhard pad zou fietsers te weinig uitnodigen om er gebruik van te maken. Uiteraard hebben we wel aandacht voor de waterhuishouding en de natuur in de omgeving”, aldus burgemeester Sels.
https://www.gva.be/cnt/dmf20240301_95507743
Fietspad richting Liersesteenweg (geopend in 2024):
Fietspad richting Antwerpsesteenweg (geopend in 2022):
https://www.hln.be/mechelen/tunnel-onder-r6-opent-woensdag-voor-fietsers~af0d6aaf/
https://www.gva.be/cnt/dmf20240326_94137778
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240205_95797363
Nieuwe fietsroute verbindt AZ Sint-Maarten met Mechelse binnenstad
3 februari 2022
Fietsers kunnen sinds 1 februari veilig en vlot van het centrum van Mechelen naar AZ Sint-Maarten, en terug, dankzij de nieuwe Tivoliroute. Die leidt je via de nieuwe fiets- en wandelbrug over de Vrouwvliet onder meer door het Tivolipark.
De fietsroute in het Tivolipark is enkel berijdbaar tijdens de openingsuren van het park, vanaf 7.30 uur tot zonsondergang. Om de voetgangers niet te hinderen, houden fietsers in het park zich aan de snelheid van 15 kilometer per uur. Na de sluitingsuren is er een alternatieve fietsroute vlak naast het park.
Voor patiënten en medewerkers van AZ Sint-Maarten is dit een alternatief voor de fietspaden op de Antwerpse- en Liersesteenweg. Signalisatie en wegmarkeringen zorgen bovendien voor vlot en veilig verkeer.
Dankzij de Tivoliroute is ook de fietstunnel onder de R6 richting Sint-Katelijne-Waver en Walem bereikbaar.
Meer informatie vind je op www.mechelen.be/nieuwe-fietsroute.
https://www.azsintmaarten.be/nieuws/nieuwe-fietsroute-verbindt-az-sint-maarten-met-mechelse-binnenstad
Gepubliceerd op: 1 februari 2022
Vanaf 1 februari verbindt een nieuwe fietsroute de binnenstad met het AZ Sint-Maarten ziekenhuis.
Via deze route kan je ook de fietstunnel onder de R6 naar Sint-Katelijne-Waver en Walem bereiken. Het nieuwe traject is een veilig en aangenaam alternatief voor de fietspaden langs de Lierse- en Antwerpsesteenweg.
Ter hoogte van het Tivolipark bestaat de route uit twee keuzes. Via een nieuwe fiets- en wandelbrug over de Vrouwvliet sluit de route aan op het Tivolipark. In het park houden fietsers zich aan de snelheid van 15 kilometer per uur. Voor de snellere fietsers, maar ook tijdens de sluitingsuren van het park, loopt er een alternatieve route rond het park.
Om fietsers te begeleiden, plaatsten we langs de volledige route signalisatie, wegmarkeringen en werden een aantal nieuwe fietsstraten ingevoerd.
https://www.mechelen.be/nieuwe-fietsroute
https://www.hln.be/mechelen/fietsen-van-het-centrum-naar-het-ziekenhuis-nog-nooit-zo-veilig-stadsbestuur-rijdt-tivoliroute-in~a43013e8/
https://www.hln.be/mechelen/nieuwe-tivoliroute-verbindt-centrum-vanaf-mei-met-ziekenhuis~a3c26939/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/01/nieuwe-fietsverbinding-brengt-je-in-10-minuten-van-het-centrum-v/
Fietsbrug onderbroken (12-29 november 2024)
https://www.mechelen.be/fietsbrug-park-tivoli-onderbroken
Sujets similaires
» Vrouwvliet [Mechelen]
» Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
» Groen Lint [Oostende]
» L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
» Grand Bassin-Mandel + Krommebeek + Collievijverbeek + Regenbeek [Roeselare]
» Poorten Nationaal Park Hoge Kempen
» Groen Lint [Oostende]
» L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
» Grand Bassin-Mandel + Krommebeek + Collievijverbeek + Regenbeek [Roeselare]
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Provinciale domeinen & Parken
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum