Vrouwvliet [Mechelen]
2 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Vrouwvliet [Mechelen]
Ce petit fleuve, qui prend sa source à Begijnendijk, se jette à Malines dans la Dyle. Entre le R6 (Stadhuislaan) et le N15 (Maanstraat), il y a un sentier en asphalte ouvert aux cyclistes.
http://mechelen.mapt.be/wiki/Vrouwvliet
Le tour de Malines, le long de la Vrouwvliet (nr. 8 jusqu'au nr. 15), mais on s'écarte après le Antwerpsesteenweg.
http://www.mechelenblogt.be/2009/07/ronde-van-mechelen-anno-2009
Groene gordel
Een groot stuk van de Vrouwvliet kan men afleggen te voet of met de fiets op geasfalteerde jaagdpaden. Beginnende vanaf de Maanstraat, kan men een jaagpad volgen op de linkeroever van de waterloop. Bij de brug van de Grote Nieuwendijkstraat moet men verwisselen van kant naar de rechteroever totaan de brug van de Ziekebeemdenstraat, waar men terug naar de linkeroever moet. Vanaf dan loopt het jaagpad steeds op de linkeroever. Het pad kruist de Liersesteenweg en de Antwerpsesteenweg, waarna het de Vrouwvliet verlaat en eindigt in de Slachthuislaan. Vanaf dan is het niet mogelijk de Vrouwvliet tot aan de monding te volgen, wel is het mogelijk de monding te bereiken via de rechteroever van de Dijle.
In de ruimtelijke ordening van Stad Mechelen dient de Vrouwvliet als een groene, noordelijke gordel om de stad. De waterloop en het (beetje) aanwezige groen lokt dagelijks steeds mensen die de kalmte en het rustgevende karakter van de beek willen opzoeken.
http://mechelen.mapt.be/wiki/Vrouwvliet
Le tour de Malines, le long de la Vrouwvliet (nr. 8 jusqu'au nr. 15), mais on s'écarte après le Antwerpsesteenweg.
http://www.mechelenblogt.be/2009/07/ronde-van-mechelen-anno-2009
Re: Vrouwvliet [Mechelen]
carte : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1PSB_wmKuyfT4TpQ_sFZvVQIKm-o&usp=sharing
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 17:11, édité 2 fois (Raison : correction lien vers la carte)
mise à jour
http://www.mechelenblogt.be/2013/07/ronde-van-mechelen-anno-2013http://www.mechelenblogt.be/2009/07/ronde-van-mechelen-anno-2009
Avec la nouvelle liaison vers la Dyle: photos 15 - 19.
Spoorwerken brug Vrouwvliet
Antwerpen Fietsprovincie
19/09/2017
Van 23 september t.e.m. 1 oktober voert Infrabel enkele werken uit aan de brug over de Vrouwvliet in Mechelen. Hierdoor is de F1 fietsostrade Antwerpen-Mechelen onder de brug een week afgesloten. Er is een omleiding voorzien.
https://www.facebook.com/AntwerpenFietsprovincie/photos/a.319508914771900.74996.292598377462954/1544181332304646/?type=3&theater
ajout de photos
Photos : https://photos.app.goo.gl/sclNel2IeqY5EqQl1
Diaporama :
Photos inbegrepen van de verbinding Dijle-Vrouwvliet
Diaporama :
Photos inbegrepen van de verbinding Dijle-Vrouwvliet
Dernière édition par velo-ravel.net le Mer 25 Mar 2020 - 0:42, édité 2 fois
eeuwige reiziger aime ce message
Mechelen rust fietspaden uit met energiezuinige ledverlichting
http://www.gva.be/cnt/dmf20171110_03180690/stad-mechelen-rust-fietspaden-uit-met-energiezuinige-ledverlichting
In een actieplan voor 2018 heeft de stad Mechelen enkele fietsroutes opgenomen die openbare verlichting met energiezuinige leds krijgen. Ook op plaatsen waar momenteel nog geen verlichting is, zoals de Vrouwvlietroute.
Samen met distributienetbeheerder Eandis heeft de stad een masterplan opgesteld om binnen een periode van tien jaar alle openbare verlichting te moderniseren. “Woonstraten en landelijke gebiden krijgen een warm wit licht als kleur. Voor verbindingswegen en parkings kiezen wij voor neutraler wit licht”, zegt Chris Backx, schepen van Openbare Werken (N-VA).
Waar mogelijk wordt het licht tussen 23u en 5u voor de helft ook gedimd. En er komt dus ook openbare verlichting op vrijwel alle functionele fietspaden. “Dat komt het comfort en de veiligheid alleen maar ten goede”, stelt Backx.
Waar komt de verlichting?
Fietspaden die verlichting krijgen, zijn de Tivoliroute tussen de Eikestraat en het nieuwe ziekenhuis, het fietspad achter sporthal Winketkaai, de verbinding naar de Vrouwvliet in de Zonnestraat en de oversteek van de Vrouwvliet aan de Grote Nieuwedijk- en de Ziekenbeemdenstraat.
Ook de fietsverbindingen Riet- en Geerdegemstraat en Brusselsesteenweg-Geerdegem Schonenberg worden onder handen genomen. “Recreatieve fietsroutes, zoals bijvoorbeeld langs de Dijle en de Zenne, worden niet verlicht”, vertelt schepen Chris Backx.
Re: Mechelen rust fietspaden uit met energiezuinige ledverlichting
Ledverlichting wordt langs fietsroutes uitgerold
22/02/2018
MECHELEN - Mechelen gaat de komende tien jaar haar openbaar verlichtingsnet volledig vervangen door ledverlichting. Ook een aantal fietspadenroutes zijn mee in het actieplan opgenomen.
In tien jaar tijd vernieuwt Eandis alle openbare verlichting, ook langs een aantal fietsroutes. “Hoeveel de besparing gaat opleveren weten we nu nog niet omdat een aantal technieken voor de verlichting met led nog in een experimentele fase zitten. Maar dat we hiermee besparen, daar moet niet aan getwijfeld”, zegt schepen Marina De Bie (Groen).
Het actieplan dat de stad samen met Eandis voor 2018 ontvouwt, omvat onder meer de Tivoliroute, dat is de fietsverbinding naar de Eikestraat-Vrouwvliet, parking Tivoli, brug Vrouwvliet en de verbinding Oude Dreef-nieuwe ziekenhuissite. Ook de Winketkaai (fietsverbinding achter de sporthal), Zonnestraat (fietsverbinding naar de Vrouwvliet), de oversteek Vrouwvliet (ter hoogte van de Grote Nieuwedijkstraat en de Ziekebeemdenstraat), de fietsverbinding Rietstraat-Geerdegemstraat, de Brusselsesteenweg - Geerdegem-Schonenberg) en de Vrouwvlietroute.
Dimming tijdens nacht
“We opteren voor ledvolgverlichting die de ganse nacht blijft branden met dimming tussen 23 uur 's avonds en 5 uur 's ochtends. De realisatie hiervan gaat beslist het fietscomfort verhogen en ten goede komen aan de fietsveiligheid. Zeker op de Vrouwvlietroute, waar per werkdag gemiddeld 570 fietsers en in het weekend 450 fietsers worden geteld. Ook geven we prioriteit aan ledverlichting in de omgeving van Nekkerspoel-station in het Speelgoedstraatje, op het Ontvoeringsplein, de Frans Halsvest tot aan de Bakelaarstraat en in de Sint-Rumoldusstraat”, zegt schepen van Openbare Werken Bart De Nijn (N-VA).
Bij de verlichting van de drukke Vrouwtvlietroute wordt zelfs een technologisch hoogstandje uitgetest. “Klopt”, zegt schepen Marina De Bie. “De verlichting in de avonduren langs deze route zal aanslagen wanneer een fietser 150 meter van de sensoren komt en weer uitschakelen wanneer de fietser 150 meter verder is. Eandis test deze techniek momenteel uit op haar terreinen en binnenkort ook in de Schoutetstraat. Mocht deze techniek, die ook weer een besparing oplevert, goed functioneert dan is het de bedoeling dat we in de toekomst al onze fietspaden van deze speciale lampen voorzien.”
Luc Van Espen, voorzitter van de Fietsersbond Mechelen, vindt deze aanpak positief. “Op deze manier zal er voor de fietsers ook tijdens de nachtelijke uren een zekere sociale controle zijn. Het verheugt mij ook dat er ledverlichting komt op de fietsroute achter de Winketkaai”, besluit Van Espen
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180221_03370388
Voltooiing Vrouwvlietroute [Mechelen]
Vier nieuwe fietspaden kosten 1,3 miljoen
Schepencollege in Mechelen stelt vrijdag aannemer aan voor aanleg
07/06/2018
MECHELEN - De stad Mechelen begint dit najaar op vier plaatsen met de aanleg van nieuwe fietspaden, een investering van zo’n 1,3 miljoen euro. Het schepencollege stelt de aannemer morgen aan. Er gebeuren ook aanpassingen aan gevaarlijke oversteekpunten.
1. Vrouwvlietroute
Een eerste grote investering is de voltooiing van de Vrouwvlietroute. “Het pad vormt in het noorden van de stad een fietsring vanaf Battel tot aan Nekkerspoel. Deze maken wij binnenkort rond”, zegt fietsambtenaar Joris Slootmaeckers. Om die ambitie te realiseren legt de stad een nieuw fietspad aan tussen de Vrouwvliet en de Zonnestraat. “Vandaag moeten fietsers nog door het bedrijvenpark in de Maanstraat, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Daarom maken wij op die plek een lus”, stelt Marina De Bie (Groen), schepen van Mobiliteit. De bedoeling is dat fietsers zo op termijn op een veilige manier via de Plattebeekstraat en De Nekker naar het Dijlepad kunnen, of naar het centrum.
Tegelijk laat de stad op de Vrouwvlietroute ook twee gevaarlijke oversteken aanpassen: die aan de Grote Nieuwedijk- en de Ziekebeemdenstraat. Alles samen is met dit deel van het project een investering van ruim een half miljoen euro gemoeid.
(...)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180606_03548791
Re: Mechelen rust fietspaden uit met energiezuinige ledverlichting
Slimme verlichting volgt fietsers en voetgangers langs Vrouwvliet
11/10/2018
MECHELEN - Op de fietssnelweg langs de Vrouwvliet in Mechelen is er sinds vandaag slimme volgverlichting actief. Een reeks sensoren volgt ervoor dat de verlichting fietsers en voetgangers kan volgen en dimt tot 20% als er niemand passeert.
Om maximaal energie te besparen, laat de stad alle straatverlichting versneld vervangen door leds, waar mogelijk met de optie ze te dimmen. Dat is ook het geval voor de nieuwe verlichting op de fietssnelweg tussen de Maanstraat en de Oude Antwerpsebaan.
De verlichting werd speciaal ontwikkeld voor fiets- en voetpaden. Als er niemand voorbij komt, worden de lichtpunten standaard gedimd tot 20% van hun capaciteit. Sensoren zorgen ervoor dat de verlichting stapsgewijs oplicht van zodra er een voetganger of fietser passeert. Eerder liep er al met succes een proefproject in de Schoutetstraat in de binnenstad.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181011_03827461
https://www.hln.be/regio/mechelen/verlichting-volgt-fietsers-langs-vrouwvliet~a3eb1de8/
Re: Voltooiing Vrouwvlietroute [Mechelen]
Vernieuwing Vrouwvlietroute slechts een begin
Liersesteenweg dicht voor nieuwe fietsoversteek
3 november 2018
MECHELEN Van 12 tot en met 30 november is de Liersesteenweg in Mechelen ter hoogte van de Vrouwvliet afgesloten voor de beveiliging van de fietsoversteek. De hinderlijke werkzaamheden zijn de voorbode van vijf nieuwe fietsroutes, onder meer van het Tivolipad iets verderop. Dat zal via een nieuwe brug over de Vrouwvliet doorheen het park leiden.
Aannemer Houwelyckx uit Sint-Katelijne-Waver zal gedurende de drie weken de ronduit onveilige fietsoversteek op de Liersesteenweg heraanleggen in een roodbruine kleur om de zichtbaarheid te verhogen. Tegelijk zal de rijbaan worden versmald. Voor de duur van de werken dienen fietsers op de Vrouwvlietroute om te rijden via de Vrouwvlietbeemden en de Eikestraat, autobestuurders op de steenweg via de Eikestraat en de Antwerpsesteenweg. Wat bij die laatste groep kritiek oogst. “Een heel jaar tijd gehad , nu weer dicht. Plezant!”, klinkt het, verwijzend naar de vernieuwing van het kruispunt met de R6. Schepen van Openbare Werken Bart De Nijn geeft toe dat de timing wat ongelukkig is. “Maar we kunnen niet alle werkzaamheden gelijktijdig laten plaatsvinden.” De werkzaamheden hebben gevolgen voor de bereikbaarheid van het nieuwe ziekenhuis en voor de buslijnen 550, 551, 552 en 558, die worden omgeleid (meer info hier).
Zonnestraat
De werkzaamheden maken deel uit van de beveiliging en verbetering van de ganse Vrouwvlietroute, met ook de beveiliging van de kruispunten met de Ziekebeemdenstraat en de Grote Nieuwedijkstraat. “De vernieuwing van het eerste start wanneer de werken ter hoogte van de Liersesteenweg klaar zijn. De rijweg is afgesloten voor het doorgaand verkeer. Ook hier voorzien we drie weken werk”, zegt ‘woordvoerder wegenwerken’ Andy Frans. De werkzaamheden in de Grote Nieuwedijkstraat kunnen pas plaatsvinden als de lopende heraanleg van de straat iets verderop klaar is. “Tegen kerst hopen we daar de onderlaag asfalt in te krijgen”, geeft Frans mee. Houwelyckx is sinds oktober overigens al bezig op de Vrouwvlietroute, met de aanleg van een tweerichtingsfietspad tussen de Maanstraat en de Zonnestraat, een missing link van zo’n 400 meter. “Op termijn komt in het verlengde een veilige fietsoversteek in de Nekkerspoelstraat”, aldus de communicatiemedewerker.
Vijf fietspaden
De vernieuwingen op de Vrouwvlietroute vormen maar een van vijf deelprojecten van een groter fietspadenplan. Een tweede deelproject is de aanleg van een nieuw fietspad langs de spoorlijn 53 (Schellebelle-Leuven) in de bestaande groene berm tussen de (oude) Brusselsesteenweg en de Geerdegem-Schonenberg, een derde omvat de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de Rietstraat en de Geerdegemstraat. Dat eveneens in de groene berm van de spoorweg (Antwerpen-Brussel). Een vierde project is de aanleg van een fietspad tussen de Winketkaai en het jaagpad langs de Dijle, waar nu een groene berm met een informeel fietspad zonder verharding liggen. De werkzaamheden werden alle gegund aan Houwelyckx. “Tijdens de winter starten we deze projecten niet meer op – daar zijn ze te weersgevoelig voor. Het zal voor maart-april zijn”, schat Frans.
Tivolipad
“Een vijfde en laatste deelproject en meteen ook het grootste besteden we in januari aan: de Tivoliroute”, zegt schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen). Deze fietsverbinding moet het centrum van de stad verbinden met de nieuwe ziekenhuiscampus van AZ Sint-Maarten, dwars door het Tivolipark. “Het dossier is helemaal rond, dat we het nog niet hadden aanbesteed heeft te maken met budgetten”, geeft de schepen aan. Het project omvat onder meer de plaatsing van een brug over de Vrouwvliet ter hoogte van Thiry Paints. Daar komt ook een alternatieve parking voor parkbezoekers zodat de huidige aan de Tivolilaan kan verdwijnen. De komende jaren mogen de Mechelaars nog veel meer nieuwe fietspaden verwachten. “Dit ganse project geeft aan wat de ambities zijn voor de volgende bestuursperiode”, aldus nog De Bie.
https://www.hln.be/regio/mechelen/vernieuwing-vrouwvlietroute-slechts-een-begin~a93ce9d0/
1.1.6.5. Vrouwvlietroute
De Vrouwvlietroute is een bestaand fietspad in het noordoosten van Mechelen. Het pad volgt de Vrouwvliet, een waterloop die op Mechels grondgebied aanvankelijk parallel met de Dijle loopt alvorens ten noorden van Battel in de rivier uit te monden. De stad Mechelen wil een aantal kruispunten op de route optimaliseren en het fietspad doortrekken tot aan de Nekkerspoelstraat.
Deel 1a betreft de vernieuwing van het bestaande kruispunt met de Liersesteenweg met een rijweg, voet- en fietspaden en groenzones. De oppervlakte van de ingreep bedraagt ca. 635 m².
Deel 1b betreft de vernieuwing van het bestaande kruispunt met de Ziekebeemdenstraat met een verkeersplateau, voet- en fietspaden, kasseistroken en groenzones. Momenteel zijn er nog twee opties. Bij optie 1 (met fietspaden langs beide zijden van de Ziekebeemdenstraat en twee oversteekplaatsen) bedraagt de oppervlakte van de ingreep ca. 545 m², bij optie 2 (met een fietspad langs één zijde van de Ziekebeemdenstraat en één oversteekplaats) is dat ca. 391 m².
Deel 2 betreft de vernieuwing van het bestaande kruispunt met de Grote Nieuwedijk met een verkeersplateau, voet- en fietspaden, fietssuggestiestroken, kasseistroken en groenzones. De oppervlakte van de ingreep bedraagt ca. 582 m².
Deel 3 betreft het doortrekken van het fietspad van waar de Vrouwvliet ter hoogte van de Maanstraat is ingebuisd, via de Zonnestraat tot aan de Nekkerspoelstraat. Van aan de Maanstraat tot bij de aansluiting met de Zonnestraat is het fietspad 3 m breed om vanaf Zonnestraat 26 over te gaan
in een ca. 3,5 m brede fietsstraat. Dit tweede stuk betreft een vernieuwing van de bestaande wegenis. De totale lengte bedraag ca. 520 m, de oppervlakte van de ingreep ca. 1173 m² (fietspad en fietsstraat). Perceel 34H ligt momenteel braak. Ter hoogte van percelen 238E10, 238F10 en 238G10 ligt het fietspad in de onbebouwde strook tussen de Zonnestraat en de magazijnen die uitgeven op de Maanstraat. Om plaats te maken voor het fietspad wordt een 5-tal laagstammen gerooid.
Bron: Archeologienota met beperkte samenstelling Mechelen - fietspaden - Verslag van Resultaten, Stedelijke dienst Archeologie Mechelen, Bart Robberechts, blz. 23-27 (met kaartmateriaal)
https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/2322/bijlagen/11315
Brugje naar Tivoli
Papylu² a écrit:carte : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1PSB_wmKuyfT4TpQ_sFZvVQIKm-o&usp=sharing
Depuis 2022, il y a un petit pont qui mène au domaine Tivoli:
Nieuwe parking en brug naar Tivolipark opent volgende week voor publiek
Sven Van Haezendonck
Donderdag 27 januari 2022 om 05:00
MECHELEN - Er is al jaren sprake van, maar op dinsdag 1 februari is het eindelijk zover. Dan opent de nieuwe parking van het Tivolipark in Mechelen voor het publiek. Met een gloednieuwe brug over de Vrouwvliet krijgen wandelaars en fietsers er niet alleen een nieuwe toegang naar het park bij, maar ook een aangename fietsroute.
Alhoewel Tivoli langs de Vrouwvlietroute ligt, was er voor wandelaars en fietsers nooit een rechtstreekse toegang naar het domein. Bovendien maakte het stadsbestuur al langer plannen voor een aantrekkelijke fietsroute tussen het centrum en het park, maar bijvoorbeeld ook voor een interessante fietsverbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Ook de realisatie van een parking buiten het park stond al lang op het programma.
Met een totaalproject maakte Mechelen daar werk van. De stad investeerde bijna een miljoen euro in een nieuwe parking én in een nieuwe toegang over de Vrouwvliet. Die geeft rechtstreeks uit op Kasteel Tivoli, een restaurant. Al had de realisatie wel wat voeten in de aarde, waardoor de opening maanden vertraging opliep.
“Bij de realisatie van de nieuwe brug speelde corona ons parten en was er ook schaarste aan materialen op de markt. De leuning werd recent aangebracht”, zegt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken. Op de werf moest de aannemer pas gestort beton uitbreken omdat er problemen mee waren, maar ondertussen is dat ook opnieuw gegoten.
Nieuwe bomen
Eind goed, al goed. Begin volgende week opent de nieuwe infrastructuur voor het publiek, een hele verbetering in vergelijking met de huidige situatie. Bezoekers die met de wagen komen, kunnen het Tivolipark in de toekomst bereiken via de Eikestraat. Achter het gebouw van Thiry Paints heeft de stad een parking aangelegd van waterdoorlatend materiaal. Ze telt negentig parkeerplaatsen, er werden nieuwe bomen aangeplant en graszones aangelegd met picknickbanken.
“Je kunt dit zien als een nieuwe entree naar het Tivolipark”, zegt de eerste schepen. Al is de nieuwe infrastructuur meer dan dat. Vanuit de binnenstad kan je voortaan door de wijk Oud-Oefenplein naar het Tivolipark fietsen of wandelen. “Via de Tivoliroute kan je overdag door het park naar de nieuwe fietstunnel onder de R6 of het ziekenhuis fietsen”, legt Princen uit.
Nieuwe poort
’s Avonds is het park gesloten. “Op de nieuwe poort moeten we wel nog even wachten.” Na de sluitingsuren is er voor fietsers een alternatief vlak naast het park. Tussen de wijk Otterbeek en het park loopt er een nieuw fietspad dat de Antwerpsesteenweg verbindt met de achterliggende Tivoliwijk en het AZ Sint-Maarten.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220126_96361348
Oeverherstel
Ecologisch herstel van de Vrouwvliet in Mechelen gaat laatste fase in: “Voormalige parking van Tivolipark maakt plaats voor bloemenweide”
Deli De Jonghe 29-10-24, 18:00
Deze week is de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) begonnen met de vijfde en laatste fase van de oeverherstelwerken aan de Vrouwvliet, ter hoogte van het Tivolipark in Mechelen. Deze laatste fase omvat het verwijderen van betonnen oeverelementen en het verflauwen van de oevers.
De benedenloop van de Vrouwvliet in Mechelen onderging in de jaren ‘80 een ingrijpende verbouwing, waarbij de natuurlijke oeverstructuren plaatsmaakten voor betonnen versterkingen en stalen damwanden. De verbouwing had negatieve gevolgen door de biodiversiteit, om de ecologische toestand van de waterloop te verbeteren en te voldoen aan de Europese kaderrichtlijn Water, zijn de huidige herstelwerken noodzakelijk. “In het voorbije jaar hebben we de Vrouwvliet een ecologische gedaanteverwisseling laten ondergaan. De oude betonnen oevers zijn vervangen door ecologisch waardevolle oevers met flauwere hellingen en natuurlijke vegetatie. Dit draagt bij aan een gezonder waterleven en vergroot het zelfzuiverend vermogen van de waterloop”, vertelt schepen van Leefmilieu en Openbare Werken, Patrick Princen (Voor Mechelen).
Bloemenweide
Daarnaast wordt er gewerkt aan de herinrichting ter hoogte van het Tivolipark, waar een voormalige parkeerzone wordt omgevormd tot een groene ruimte. De herinrichtingswerken starten midden november, wat ook betekent dat de brug over de Vrouwvliet tijdelijk afgesloten zal zijn. Fietsers en wandelaars worden omgeleid via het jaagpad en de Antwerpse steenweg. In 2025 worden op de linkeroever nog vooroevers aangelegd en riet geplant, daar zal voor wandelaars en fietsers opnieuw hinder plaatsvinden.
https://www.hln.be/mechelen/ecologisch-herstel-van-de-vrouwvliet-in-mechelen-gaat-laatste-fase-in-voormalige-parking-van-tivolipark-maakt-plaats-voor-bloemenweide~a60e7e3e/
https://www.hln.be/sint-katelijne-waver/vmm-start-met-ontharden-3-km-vrouwvlietoevers-ze-moet-uit-haar-betonnen-keurslijf~a8b912bd/
Laatste fase van vernieuwingswerken aan oevers Vrouwvliet van start gegaan: “Oude parking Tivolipark wordt onthard”
Stijn Van de Sande
Dinsdag 29 oktober 2024 om 11:37
Mechelen - Deze week ging ter hoogte van het Tivolipark in Mechelen de laatste fase van de vernieuwing van de oevers van de Vrouwvliet van start. De stad en de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) nemen onder meer de betonnen oeverelementen weg om de natuur opnieuw meer kansen te geven. Ook de hellingsgraad wordt aangepast.
Midden jaren tachtig werd de benedenloop van de Vrouwvliet in Mechelen verbreed, verdiept, ingedijkt en voorzien van betonnen oeverversteviging en stalen damwanden. Daardoor verdween de natuurlijke overgang tussen land en water. Oeverbeplanting die een onderkomen bood aan het plaatselijke waterleven, kreeg zo geen kans meer. Om dat ongedaan te maken en de fauna en flora te versterken, werden de oevers de voorbije maanden vergroend.
“Tussen de Maanstraat en de Liersesteenweg onderging de Vrouwvliet een ecologische metamorfose”, zegt schepen van Natuur- en Groenontwikkeling Patrick Princen (Voor Mechelen). “De oude betonnen oevers werden vervangen door ecologisch waardevolle oevers met flauwere hellingen en natuurlijke oevervegetatie. Waar er minder ruimte beschikbaar was, kwam er voor de bestaande oevers een ondiepe zone met oeverplanten.”
Deze week ging ter hoogte van het Tivolipark de laatste fase van de werkzaamheden van start. “De voormalige parkeerzone wordt onthard en ook hier krijgen de oevers flauwere hellingen”, zegt projectleider Rik Scholiers van de VMM. “Er wordt een houten vlonder aangelegd die een aangename plek moet bieden om naast het water te zitten en er komt een bloemenweide. Zo zetten we maximaal in op waterbeleving.”
Brug afgesloten
In de loop van november worden de werken uitgevoerd ter hoogte van de kinderboerderij. De brug over de Vrouwvliet zal op dat moment afgesloten worden. Fietsers en wandelaars worden omgeleid langs het jaagpad en de Antwerpsesteenweg. Ook begin 2025 wordt er een tijdlang een omleiding voorzien, omdat er dan vooroevers worden aangelegd en riet wordt aangeplant op de linkeroever van de Vrouwvliet.
De vergroening van de oevers van de Vrouwvliet maakt deel uit van de Blue Deal, het programma van de Vlaamse regering tegen waterschaarste en droogte, en het Europese actieprogramma Wetlands4Cities.
https://www.gva.be/cnt/dmf20241029_93827012
https://www.gva.be/cnt/dmf20231016_95713007
Ecologische herinrichting van de oevers van de Vrouwvliet in Mechelen
In Sint-Katelijne-Waver en Mechelen startte de VMM in oktober 2023 met oeverherstel van de Vrouwvliet. Op een aantal locaties langs het traject verdwijnt de betonnen oeverbescherming en wordt de oever afgeschuind. Waar minder ruimte beschikbaar is, komt er voor de oevers een ondiepe zone met oeverplanten. Dankzij deze ingrepen kan het waterleven in en langs de Vrouwvliet zich beter ontwikkelen.
Over de Vrouwvliet
De Vrouwvliet is een waterloop die ontspringt in Begijnendijk en uitmondt in de Dijle ter hoogte van het industriegebied Mechelen Noord. Midden jaren ’80 werd de oever van de Vrouwvliet in Mechelen verbreed, verdiept, ingedijkt en voorzien van betonnen oeverbescherming om het water zo snel mogelijk af te voeren naar zee. De natuurlijke overgang tussen land en water verdween en de oeverbeplanting die onderkomen biedt aan het plaatselijke waterleven kreeg geen kansen meer. Om de ‘goede ecologische toestand’ binnen de Europese kaderrichtlijn Water te halen, is een ecologische opwaardering noodzakelijk.
Herstel van waterleven en waterkwaliteit
Vanaf de Maanstraat tot aan de Antwerpse Steenweg worden over een traject van 3 km, waar mogelijk, de betonnen oevers vervangen door ecologisch waardevolle oevers met flauwere hellingen en natuurlijke oevervegetatie. In de zones waar de betonnen oeverversterking omwille van stabiliteit niet kan worden verwijderd, worden natuurlijke vooroevers aangelegd. De ingreep versterkt de ecologische toestand en vergroot het zelfzuiverend vermogen van de waterloop. De ondiepe zones zorgen voor extra structuur en stromingsvariatie. De wandel- en fietspaden door de Vrouwvlietvallei worden aantrekkelijker.
Vooroevers met rietvegetatie
Om de stabiliteit te garanderen kunnen we in sommige zones de betonnen oever niet verwijderen. Daar wordt een vooroever aangelegd. We verhogen er de waterloop met grond en planten rietvegetatie aan. Houten paatjes in de waterloop op de grens van de vooroever voorkomen dat het pas aangeplante riet wegzakt.
Voormalig slibontwateringsbekken aan de Grote Nieuwendijkstraat
Tijdens de werken zal ook het voormalige slibontwateringsbekken aan de Grote Nieuwendijkstraat gesloopt worden. Hierbij wordt het aanwezige slib, het drainagezand, de drainagebuizen en de folies verwijderd. De omliggende dijken worden afgegraven. Vervolgens wordt het gebied terug aangevuld met nieuwe grond en wordt het bebost.
Ontharding parkeerzone Tivolipark
Ter hoogte van het Tivolipark wordt een voormalige parkeerzone onthard en de oever ter hoogte van de kinderboerderij heringericht. Er wordt een houten vlonder aangelegd zodat dit een aangename plek wordt om langs het water te zitten.
Verloop van de werken
De werken startten midden oktober 2023 en zullen ongeveer 1 jaar duren. Er zal getracht worden om de hinder voor recreanten tijdens de werken zoveel mogelijk te beperken door de jaagpaden maximaal vrij te houden en de omleiding voor fietsers tot het minimum te beperken.
https://www.vmm.be/water/beheer-waterlopen/projecten/ecologische-herinrichting-van-de-oevers-van-de-vrouwvliet-in-mechelen
https://www.integraalwaterbeleid.be/nl/bekkens/dijle-en-zennebekken/in-de-kijker/betonnen-vrouwvliet-krijgt-terug-natuurlijke-oever
https://www.integraalwaterbeleid.be/nl/bekkens/dijle-en-zennebekken/gebiedsgerichte-werking/gebieden/vrouwvliet/integraal-project-vrouwvliet-opgestart
In Mechelen loopt - of beter: liep - de Vrouwvliet eigenlijk door één grote betongleuf:
Sujets similaires
» L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
» Canal Louvain-Dyle (Leuven-Mechelen: Fietssnelweg F008)
» Liaison Dyle - Vrouwvliet [Malines]
» kanaal Leuven-Dijle of de Leuvense vaart (F8)
» Vrijbroekpark [Mechelen]
» Canal Louvain-Dyle (Leuven-Mechelen: Fietssnelweg F008)
» Liaison Dyle - Vrouwvliet [Malines]
» kanaal Leuven-Dijle of de Leuvense vaart (F8)
» Vrijbroekpark [Mechelen]
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum