L021A Part 02 Genk-As Spoorweg L21A (fietssnelweg F75)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L021A Part 02 Genk-As Spoorweg L21A (fietssnelweg F75)
De lijn bestond uit twee delen: L21a Hasselt-As en 21b As-Eisden. Enkel het deel Hasselt-Genk is operationeel en maakt deel uit van de actuele verbinding Blankenberge-Genk.
Tot 2015 werd de lijn 21a toeristisch uitgebaat tussen As en Genk als "kolenspoor"; filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=sKaEMEbKCqU
Dat was eigenlijk niet meer toegelaten: infrabel beoordeelde de infrastructuur als gevaarlijk en heeft daarom een deel van de sporen uitgebroken.
De lijn 21b naar Eisden mocht eerder al niet meer gereden worden.
Allerhande projecten worden gepland: www.projectkolenspoor.be/p/51.00500,5.62020
Tot 2015 werd de lijn 21a toeristisch uitgebaat tussen As en Genk als "kolenspoor"; filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=sKaEMEbKCqU
Dat was eigenlijk niet meer toegelaten: infrabel beoordeelde de infrastructuur als gevaarlijk en heeft daarom een deel van de sporen uitgebroken.
De lijn 21b naar Eisden mocht eerder al niet meer gereden worden.
Allerhande projecten worden gepland: www.projectkolenspoor.be/p/51.00500,5.62020
Dernière édition par joverwimp le Mar 30 Oct 2018 - 16:10, édité 1 fois
Jammer!
joverwimp a écrit:Tot 2015 werd de lijn 21a toeristisch uitgebaat tussen As en Genk als "kolenspoor". Dat was eigenlijk niet meer toegelaten: infrabel beoordeelde de infrastructuur als gevaarlijk en heeft daarom een deel van de sporen uitgebroken.
Was het ook niet zo dat het hele project in zwaar water was terechtgekomen? In de pers galmde het vroeger al over ruzies, slecht beheer, verkeerde beslissingen van het gemeentebestuur, gebrek aan vrijwilligers... Best jammer dat er hier weer eens een toeristische lijn verdwijnt. In dat licht heb ik de stopzetting van de toeristische treindienst op de Vennbahn altijd betreurd.
Re: L021A Part 02 Genk-As Spoorweg L21A (fietssnelweg F75)
joverwimp a écrit:De lijn bestond uit twee delen: L21a Hasselt-As
Lijn 21A ging tot in Maaseik.
http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#21A
Zie voor dit stuk verder hier
https://velo-ravel.forumactif.org/t2157-l021a-part-03-as-maaseik-lijn-21a#11852
Re: L021A Part 02 Genk-As Spoorweg L21A (fietssnelweg F75)
Kaart : https://drive.google.com/open?id=1hsB7c2PEiN-UGcKX1p8fWbWwhe0&usp=sharing
Koolenspoor
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170903_03049921
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170903_03051116/cd-v-wil-fietspad-naast-kolenspoor
Kolenspoor is een voormalige spoorlijn van 70 kilometer, die de provincie doorkruist van Beringen tot en met Eisden-Maasmechelen. “We pleiten voor de aanleg van een fietsostrade naast het volledige traject en de maximale aansluiting op de bestaande fietsverbindingen”, vertelde Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen in Genk.
Met het Kolenspoor zijn Beringen, Heusden-Zolder, Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Genk, As en Maasmechelen met elkaar verbonden. In het verleden vormde het de ruggengraat van grote economische en stedelijke ontwikkelingen. Het was een link van oude industriële zones en steenkoolmijnen met diverse plekken van wonen en werken. Het oude spoor verwijst naar het rijke grondstoffenverleden van Limburg.
“Met dit project kunnen het noorden en zuiden van Limburg per fiets aansluiting vinden op deze nieuwe fietsas. Alles moet ook gebeuren volgens het ABC-principe: autovrij, belevingsvol en comfortabel”, aldus Vandeurzen.
“De Kolenspoorroute moet een vernieuwende rol opnemen. We denken daarbij aan het uittesten van innovatieve concepten voor elektrisch fietsen of andere vormen van koolstofarme vervoersmiddelen op de oude spoorwegbedding. Het moet een katalysator zijn voor innovaties in de Limburgse fietsindustrie. De toeristische mijnroute is weer een troef voor het Limburgse fietstoerisme”, meent de welzijnsminister.
De christendemocraten kwamen vandaag samen in Genk om er ‘Koning Fiets’ voor te stellen, een plan waarmee de partij zeker de helft van de Vlaamse gemeenten waar ze mee in het bestuur zit, fietsvriendelijk wil maken tegen de gemeenteraadsverkiezingen van oktober volgend jaar.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170903_03051116/cd-v-wil-fietspad-naast-kolenspoor
Een fietsostrade van zeventig kilometer dwars door de Limburgse mijngemeenten. Dat is wat CD&V op korte termijn gerealiseerd zou willen zien. Voorzitter Wouter Beke maakte de plannen bekend tijdens een partijbrunch in de Luminus Arena van Racing Genk zondagmiddag. Het brede fietspad zou parallel lopen met het Kolenspoor.
Re: L021A Part 02 Genk-As Spoorweg L21A (fietssnelweg F75)
Ik weet niet hoe dat ze aan 70 km komen.
L15 (Beringen) - L18 (Heusden-Zolder) = 10.6 km
L18 (Heusden-Zolde) - L21A Genk = 9.9 km
L21A (Genk) - L21B (As) = 11,5 km
L21B (As - Eisden) = 6,85
Total = 38,85
L15 (Beringen) - L18 (Heusden-Zolder) = 10.6 km
L18 (Heusden-Zolde) - L21A Genk = 9.9 km
L21A (Genk) - L21B (As) = 11,5 km
L21B (As - Eisden) = 6,85
Total = 38,85
Goedkeuring visie- en strategienota Kolenspoor
Provincie wil historisch Kolenspoor ontwikkelen als fietssnelweg
17/01/2018
HASSELT / BERINGEN / HEUSDEN-ZOLDER / HOUTHALEN-HELCHTEREN / ZONHOVEN / GENK / AS / MAASMECHELEN - De provincie Limburg wil het oude Kolenspoor, dat 70 kilometer telt, ingevuld zien als onder meer recreatieve fietsverbinding en fietssnelweg. De provincieraad heeft woensdagavond de visie- en strategienota van een gemeenschappelijke toekomstvisie voor het Kolenspoor project goedgekeurd. Het project is een partnerschap tussen de provincie en de gemeenten Beringen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Zonhoven, Genk, As en Maasmechelen. “Het Kolenspoor zal worden uitgebouwd als een innovatief mobiliteitsnetwerk, een groen economisch netwerk en een ruimte om te ontmoeten en te beleven”, aldus gedeputeerde Inge Moors (CD&V) van ruimtelijke ordening.
Het historische Kolenspoor is een verbinding tussen de verschillende mijnsites die allemaal een nieuwe invulling hebben gekregen 25 jaar na de sluiting van de laatste Limburgse mijn. Over een afstand van 70 kilometer verbindt het Maasmechelen met Beringen.
Het kan volgens de provincie een vruchtbare bodem vormen voor nieuwe economische ontwikkelingen. “Naast het realiseren van een recreatieve fietsverbinding en een fietssnelweg moet er plaats zijn voor het uittesten van innovatieve concepten rond mobiliteit. De provincie ziet in de ontwikkeling van het Kolenspoor strategisch economische en bovenlokale kansen voor de regio”, aldus Inge Moors.
In de nabijheid van het Kolenspoor liggen broedplaatsen voor nieuwe economie zoals incubatoren, centra voor onderwijs, creativiteit en maakeconomie, toeristische attracties en poorten tot natuurgebieden. “Deze activiteiten kunnen versterkt en verbonden worden zodat nieuwe economische stromen ontstaan. Het kan uitgroeien tot een topregio die bekend staat om zijn baanbrekende rol op vlak van groene sectoren zoals vrijetijdseconomie, cleantech, fietsen, natuur, circulaire economie en water. Ten derde zien we het Kolenspoor als het groenstedelijk gebied van de 21ste eeuw als de plek voor ontwikkeling van ontmoetingsfuncties en sociale innovatie”, besluit Moors.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180117_03304965/provincie-wil-historisch-kolenspoor-ontwikkelen-als-fietssnelweg
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180117_03305548
NMBS verkoopt Limburgs kolenspoor
https://www.nieuwsbladtransport.nl/spoorvervoer/2018/04/13/nmbs-verkoopt-limburgs-kolenspoor/
De NMBS verkoopt de bedding het vroegere kolenspoor tussen de steenkoolsites in Genk en Eisden. Belangstellenden kunnen geen afzonderlijke stroken kopen, maar moeten een bod uitbrengen het de hele lijn.
Het gaat om een zone van 166 hectare, waarvoor de spoorwegmaatschappij minstens 14,2 miljoen euro wil krijgen of 8,51 euro per vierkante meter. Het aanbod tot verkoop is uitgebracht via de vastgoedwebsite Immoweb. Dat is ongewoon, want voor dergelijke ondeelbare terreinen met als huidige stedenbouwkundige omschrijving ‘natuurgebied’ zijn de kandidaten niet dik gezaaid.
Vlaanderen, de provincie Limburg en de betrokken gemeenten (Genk, Maasmechelen, As, Dilsen-Stokkem en Maaseik) hebben de spoorwegbedding al aangeduid als strategisch project voor Limburg. Het is onwaarschijnlijk dat deze besturen tegen elkaar zullen opbieden. Het provinciebestuur ziet alvast mogelijkheden om er een fietsostrade aan te leggen en zo de bereikbaarheid en het woon-werkverkeer van de strategische ontwikkelingszones in het vroegere mijngebied te verbeteren.
Provincie koopt kolenspoor
Provincie is eigenaar Kolenspoor
03/10/2018
De NMBS heeft het bod van 14,2 miljoen euro van de Provincie Limburg aanvaard. Dat betekent concreet dat de provincie nu eigenaar is van het oude Kolenspoor.
De Provincie Limburg is vanaf nu de eigenaar van het oostelijk deel van het oude Kolenspoor. Dat loopt van Zwartberg over Waterschei naar As en Eisden en heeft ook een uitloper naar Dilsen-Stokkem en Maaseik. In totaal gaat het om 166 hectare of 30,5 kilometer spoorwegbedding, waar deels nog sporen liggen en op andere plaatsen een fietspad.
“Het is goed dat de provincie het tracé in één hand heeft kunnen houden”, zegt gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening Inge Moors (CD&V). “Op die manier kunnen we de regie nemen om samen met de aanliggende gemeenten de toekomst van dit Kolenspoor vorm te geven. Het is belangrijk voor onze economie, maar ook het toerisme. Nu kunnen we niet alleen de voormalige mijnsites met elkaar verbinden, maar ook de natuurgebieden De Wijers en het Nationaal Park Hoge Kempen. Daarnaast is het ook een strategisch project om de mobiliteit in onze provincie op een andere manier in te vullen.”
Studie
Begin 2019 wordt een eerste studie naar het tracé van het Kolenspoor afgerond. “Die studie bepaalt hoe straks het traject tussen de gemeenten precies zal lopen. Ook de fietssnelweg tussen Leopoldsburg en Maaseik kan mogelijk langs de Kolenspoorroute gerealiseerd worden.”
Naast recreatief fietsen moet het Kolenspoor straks ook een troef worden voor het woon-werkverkeer. “Via fietsostrades en innovatieve elektrische voertuigen willen we gaan voor een duurzame mobiliteit. Daarnaast liggen er ook kansen voor onze incubatoren - zoals bijvoorbeeld Energyville - om nieuwe vormen van hernieuwbare energie te ontwikkelen, zoals geothermie of aardwarmte.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181002_03803450
VIDEO. NMBS verkoopt kolenspoor aan provincie
02/10/2018
GENK / MAASMECHELEN / MAASEIK - Provincie Limburg heeft het oostelijke deel van het oude kolenspoor van de NMBS gekocht voor 14,2 miljoen euro. Het Kolenspoor zal onder andere worden uitgebouwd tot een recreatieve fietsverbinding en fietssnelweg.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181002_03802030/nmbs-verkoopt-kolenspoor-aan-provincie
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181002_03802022
Limburg koopt 30 kilometer spoor
De provincie Limburg koopt een deel van het vroegere kolenspoor van de NMBS. Limburg heeft samen met de gemeenten die langs het spoor liggen ambitieuze plannen voor het gebied.
2 oktober 2019
De provincie Limburg betaalt 14,2 miljoen voor de zowat 30 kilometer lange spoorlijn die loopt van Genk tot in Maasmechelen met uitlopers tot in Maaseik en Dilsen-Stokkem. De spoorlijn verbondt vroeger alle Limburgse mijnen. Het stuk tussen Beringen en Genk verkoopt de NMBS voorlopig nog niet, maar ook dat deel zou de provincie ooit willen verwerven.
Groene economie
De provincie heeft ambitieuze plannen voor het hele gebied dat 166 hectare groot is. De komende maanden zal een studiebureau nagaan wat er allemaal mogelijk is. Volgens gedeputeerde Inge Moors zijn er al zeker plannen om er een fietssnelweg aan te leggen. En er zijn ook heel wat troeven op het vlak van natuur, erfgoed en toerisme. Maar het vroegere kolenspoor heeft ook economische mogelijkheden, zegt ze. " Het kolenspoor loopt door een gebied waar geothermie belangrijk is. Dat kan een hefboom zijn om er ook een groene economie te ontwikkelen. Bovendien verbindt het kolenspoor ook incubatoren zoals Greenville en Energyville en ook dat biedt ontwikkelingskansen."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/02/limburg-koopt-30-kilometer-spoor/
Sujets similaires
» L021A Part 01 Hasselt - Genk
» L021A Part 03 As - Maaseik lijn 21A (Fietssnelweg F75)
» F076 Genk-Bilzen-Tongeren (Fietssnelweg F76)
» L015 Herentals - Balen (L15) ('fiets-o-strade' 7 - 'fiets-o-strade van de Kempen') Fietsnelweg F105
» F001 part 2 Vilvoorde - Zemst (Fietssnelweg F1)
» L021A Part 03 As - Maaseik lijn 21A (Fietssnelweg F75)
» F076 Genk-Bilzen-Tongeren (Fietssnelweg F76)
» L015 Herentals - Balen (L15) ('fiets-o-strade' 7 - 'fiets-o-strade van de Kempen') Fietsnelweg F105
» F001 part 2 Vilvoorde - Zemst (Fietssnelweg F1)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum