L287 Tramlijn 287 Leerbeek – Oetingen – Denderwindeke – Ninove (Denderkaai)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
L287 Tramlijn 287 Leerbeek – Oetingen – Denderwindeke – Ninove (Denderkaai)
De voormalige tramlijn L verbond Brussel met Leerbeek:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoorwegen_van_de_provincie_Brabant
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170921_03086073
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/betonnen-doorsteek-voor-zwakke-weggebruikers-naar-versperde-trambedding/31887
https://editiepajot.com/regios/12/articles/56130
(Brussel Rouppeplein) – (Zuid) – (Kuregem) – (Veeweide) – (Het Rad) – St.Kwintens-Lennik – Gooik – Leerbeek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoorwegen_van_de_provincie_Brabant
Veilig fietspad tussen Gooik en Oetingen in de maak
22/09/2017
GOOIK - In Gooik is met een eerste stukje fietspad de aanzet gegeven voor een veilige fietsverbinding tussen Gooik en Oetingen langs de oude trambedding.
Bedoeling is dat fietsers binnenkort op een eigen weg veilig van Oetingen naar Gooik kunnen fietsen. Het fietspad komt op de plaats waar vroeger de tram reed. Een eerste stukje fietspad werd aangelegd tussen de Ninoofsesteenweg en het kruispunt van de Zwartschaapstraat met de Wolvenstraat naast het bedrijf Cammaert. Het sluit aan op het nieuwe fietspad dat de gemeente vorig jaar aanlegde langs de Wolvenstraat en de Processiestraat.
Betonnen paden
Het is het bedrijf Cammaert dat het fietspad aanlegde als compensatie voor het aanpassen van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) rond het bedrijf. Twee betonnen stroken vervangen de oude weg die hier vroeger liep en die ook door auto's werd gebruikt. Nu de Wolvenstraat helemaal werd heraangelegd, wordt de nieuwe verbinding voorbehouden voor fietsers en voetgangers. Waar vroeger de straat liep, kan Cammaert nu een groenstrook aanleggen. De zone tussen de twee betonstroken wordt nog opgevuld met kasseien.
Om de doorsteek naar Oetingen helemaal te realiseren, moet de gemeente nog twee zaken oplossen. Dat zijn het ontbrekende stukje fietspad in de Processiestraat en de verwerving van een stuk tramroute richting Oetingen die nu in privéhanden is. De gemeente hoopt via de ruilverkaveling het fietspad te realiseren.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170921_03086073
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/betonnen-doorsteek-voor-zwakke-weggebruikers-naar-versperde-trambedding/31887
GOOIK - Twee betonstroken voor zwakke weggebruikers
21 september 2017
Zopas werden er twee betonstroken gegoten ter hoogte van de Ninoofsesteenweg en het kruispunt met de Wolvenstraat en de Zwartschaapstraat, deze werden geplaatst op vraag van de firma Cammaert. Deze nieuwe verbinding is voorbehouden aan de zwakke weggebruikers en moet later aansluiten bij de oude trambedding naar Oetingen. Het was door de RUP Cammaert dat een bestaande weg werd verplaatst, maar de gemeente vroeg om nog iets te voorzien voor de fietsers en zo werden er nu twee betonstroken voor zwakke weggebruikers geplaatst. Dit is een extraatje naast de aanleg van een volledig nieuw fietspad in de Processiestraat even verderop. "Naar de toekomst toe is het de bedoeling dat de zwakke weggebruikers via deze betonstroken en de oude trambedding op een veilige manier het centrum van Oetingen bereiken. Probleem is wel dat vandaag nog een deel van deze oude trambedding in prive handen is, maar daar hopen wij nog een oplossing voor te vinden", aldus schepen Herman Anthoons(CD&V) Tussen de twee betonstroken komen er binnenkort nog kasseien, maar het is niet de bedoeling dat voertuigen deze weg gaan gebruiken.
https://editiepajot.com/regios/12/articles/56130
Kaart
Kaart : https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1OOaQBgpjv--fQDDiv7fCfnIER2z0IMpz&ll=50.78048401189493%2C4.076323739434656&z=13
Het stuk op de foto's is gemakkelijk te zien op een satelliet foto (in het rood)
Ik weekt niet op deze ingericht is tussen de Ninoofsteenweg en Heerbaan.
Verder in het paars, verboden voor gemotoriseerde behalve landbouwers.
Herbaan
Kapelstraat
Vollezelstraat
Het stuk op de foto's is gemakkelijk te zien op een satelliet foto (in het rood)
Ik weekt niet op deze ingericht is tussen de Ninoofsteenweg en Heerbaan.
Verder in het paars, verboden voor gemotoriseerde behalve landbouwers.
Herbaan
Kapelstraat
Vollezelstraat
Schepen wil zelf makkelijker naar Brussel kunnen rijden: “Oude trambedding ideaal voor Pajotse fietssnelweg”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180215_03358723
GOOIK - De oude trambeddingen, langs waar vroeger duizenden Pajotten naar hun werk in Brussel reden, ingericht worden als fietssnelweg. Gedeputeerde Tom Dehaene, partijgenoot van De Boeck, bekijkt het voorstel.
“Een fietssnelweg is een brede, verkeersluwe weg, in een ideaal concept helemaal voorbehouden voor fietsers”, zegt Simon De Boeck (CD&V), schepen voor onder meer Milieu en Gezin in Gooik. “Door tunnels of bruggen kruist de weg idealiter maar één keer per kilometer het verkeer.”
“In Vlaams-Brabant bestaan al enkele zogenaamde fietsostrades, onder andere eentje die vanuit Halle langs het kanaal naar Brussel leidt. Helaas blijft het Pajottenland voorlopig verstoken van een dergelijke fietsverbinding met de hoofdstad”, zegt De Boeck.
Files
Files zijn volgens de Gooikse schepen al lang geen louter stedelijk probleem meer. “Ook op landelijke steenwegen slibt de verkeersstroom tijdens de spitsuren stilaan dicht”, klinkt het. “Het doet meer en meer mensen overwegen om de fiets te nemen, zeker nu de elektrische fiets in volle opmars is.”
De Boeck werkt deeltijds als raadgever op het kabinet van Vlaams minister Joke Schauvlieghe, aan het Brusselse Noordstation, en hij legde die afstand onlangs af met de fiets. “Van Gooik naar Brussel rijd je langs fantastisch mooie plekken, vooral voorbij Halle, langs het kanaal”, vertelt hij. “Helaas bots je ook op heel wat onveilige knooppunten. Het is daarom een uitdaging om Brussel vanuit het Pajottenland vlot en veilig bereikbaar te maken voor fietsers.”
Uitvoerbaarheid
“De oude trambedding zou een mooie basis zijn voor zo’n fietsparcours”, vindt de schepen. “Jaren geleden bracht de tram langs dit tracé mensen vanuit het Pajottenland naar Brussel. Het zou mooi zijn mocht deze bedding straks dienst kunnen doen als fietssnelweg.” Gedeputeerde Tom Dehaene, partijgenoot van CD&V, bekijkt het voorstel op zijn uitvoerbaarheid.
Re: L287 Tramlijn 287 Leerbeek – Oetingen – Denderwindeke – Ninove (Denderkaai)
eeuwige reiziger a écrit:De voormalige tramlijn L verbond Brussel met Leerbeek:(Brussel Rouppeplein) – (Zuid) – (Kuregem) – (Veeweide) – (Het Rad) – St.Kwintens-Lennik – Gooik – Leerbeek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoorwegen_van_de_provincie_BrabantVeilig fietspad tussen Gooik en Oetingen in de maak
22/09/2017
GOOIK - In Gooik is met een eerste stukje fietspad de aanzet gegeven voor een veilige fietsverbinding tussen Gooik en Oetingen langs de oude trambedding.
Bedoeling is dat fietsers binnenkort op een eigen weg veilig van Oetingen naar Gooik kunnen fietsen. Het fietspad komt op de plaats waar vroeger de tram reed. Een eerste stukje fietspad werd aangelegd tussen de Ninoofsesteenweg en het kruispunt van de Zwartschaapstraat met de Wolvenstraat naast het bedrijf Cammaert. Het sluit aan op het nieuwe fietspad dat de gemeente vorig jaar aanlegde langs de Wolvenstraat en de Processiestraat.
Betonnen paden
Het is het bedrijf Cammaert dat het fietspad aanlegde als compensatie voor het aanpassen van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) rond het bedrijf. Twee betonnen stroken vervangen de oude weg die hier vroeger liep en die ook door auto's werd gebruikt. Nu de Wolvenstraat helemaal werd heraangelegd, wordt de nieuwe verbinding voorbehouden voor fietsers en voetgangers. Waar vroeger de straat liep, kan Cammaert nu een groenstrook aanleggen. De zone tussen de twee betonstroken wordt nog opgevuld met kasseien.
Om de doorsteek naar Oetingen helemaal te realiseren, moet de gemeente nog twee zaken oplossen. Dat zijn het ontbrekende stukje fietspad in de Processiestraat en de verwerving van een stuk tramroute richting Oetingen die nu in privéhanden is. De gemeente hoopt via de ruilverkaveling het fietspad te realiseren.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170921_03086073
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/betonnen-doorsteek-voor-zwakke-weggebruikers-naar-versperde-trambedding/31887GOOIK - Twee betonstroken voor zwakke weggebruikers
21 september 2017
Zopas werden er twee betonstroken gegoten ter hoogte van de Ninoofsesteenweg en het kruispunt met de Wolvenstraat en de Zwartschaapstraat, deze werden geplaatst op vraag van de firma Cammaert. Deze nieuwe verbinding is voorbehouden aan de zwakke weggebruikers en moet later aansluiten bij de oude trambedding naar Oetingen. Het was door de RUP Cammaert dat een bestaande weg werd verplaatst, maar de gemeente vroeg om nog iets te voorzien voor de fietsers en zo werden er nu twee betonstroken voor zwakke weggebruikers geplaatst. Dit is een extraatje naast de aanleg van een volledig nieuw fietspad in de Processiestraat even verderop. "Naar de toekomst toe is het de bedoeling dat de zwakke weggebruikers via deze betonstroken en de oude trambedding op een veilige manier het centrum van Oetingen bereiken. Probleem is wel dat vandaag nog een deel van deze oude trambedding in prive handen is, maar daar hopen wij nog een oplossing voor te vinden", aldus schepen Herman Anthoons(CD&V) Tussen de twee betonstroken komen er binnenkort nog kasseien, maar het is niet de bedoeling dat voertuigen deze weg gaan gebruiken.
https://editiepajot.com/regios/12/articles/56130
Dit gaat over de voormalige tramroute 287 Leerbeek-Ninove (https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoorwegen_van_de_provincie_Brabant#Niet_ge%C3%ABlektrificeerde_lijnen)
Grote delen zijn daarvan bewaard en ingeschakeld in het wandelknooppuntennetwerk Pajottenland.
Het tramstation van Leerbeek was een knooppunt van tramlijnen en is vandaag een busstation:
Hieronder een beeld van een stukje tramroute Leerbeek-Brussel in Lennik (Stationsstraat), een van de weinige die overbleven:
Dernière édition par joverwimp le Sam 17 Fév 2018 - 11:56, édité 1 fois
Re: L287 Tramlijn 287 Leerbeek – Oetingen – Denderwindeke – Ninove (Denderkaai)
op streetview, zo heb je de exacte locatie.
Re: L287 Tramlijn 287 Leerbeek – Oetingen – Denderwindeke – Ninove (Denderkaai)
velo-ravel.net a écrit:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180215_03358723
GOOIK - De oude trambeddingen, langs waar vroeger duizenden Pajotten naar hun werk in Brussel reden, ingericht worden als fietssnelweg. Gedeputeerde Tom Dehaene, partijgenoot van De Boeck, bekijkt het voorstel.
“Een fietssnelweg is een brede, verkeersluwe weg, in een ideaal concept helemaal voorbehouden voor fietsers”, zegt Simon De Boeck (CD&V), schepen voor onder meer Milieu en Gezin in Gooik. “Door tunnels of bruggen kruist de weg idealiter maar één keer per kilometer het verkeer.”
“In Vlaams-Brabant bestaan al enkele zogenaamde fietsostrades, onder andere eentje die vanuit Halle langs het kanaal naar Brussel leidt. Helaas blijft het Pajottenland voorlopig verstoken van een dergelijke fietsverbinding met de hoofdstad”, zegt De Boeck.
Files
Files zijn volgens de Gooikse schepen al lang geen louter stedelijk probleem meer. “Ook op landelijke steenwegen slibt de verkeersstroom tijdens de spitsuren stilaan dicht”, klinkt het. “Het doet meer en meer mensen overwegen om de fiets te nemen, zeker nu de elektrische fiets in volle opmars is.”
De Boeck werkt deeltijds als raadgever op het kabinet van Vlaams minister Joke Schauvlieghe, aan het Brusselse Noordstation, en hij legde die afstand onlangs af met de fiets. “Van Gooik naar Brussel rijd je langs fantastisch mooie plekken, vooral voorbij Halle, langs het kanaal”, vertelt hij. “Helaas bots je ook op heel wat onveilige knooppunten. Het is daarom een uitdaging om Brussel vanuit het Pajottenland vlot en veilig bereikbaar te maken voor fietsers.”
Uitvoerbaarheid
“De oude trambedding zou een mooie basis zijn voor zo’n fietsparcours”, vindt de schepen. “Jaren geleden bracht de tram langs dit tracé mensen vanuit het Pajottenland naar Brussel. Het zou mooi zijn mocht deze bedding straks dienst kunnen doen als fietssnelweg.” Gedeputeerde Tom Dehaene, partijgenoot van CD&V, bekijkt het voorstel op zijn uitvoerbaarheid.
't is godgeklaagd dat noch de journalisten, noch de verantwoordelijke gedeputeerde zich informeren over de ligging van die trambedding. Het voorstel is onuitvoerbaar want de tramroute liep bijna volledig langs de baan en er blijft niets van over. Er is enkel een mooi fietspad langs de baan N285 tussen Leerbeek en Gooik, tenminste als je richting Gooik fietst:
Re: L287 Tramlijn 287 Leerbeek – Oetingen – Denderwindeke – Ninove (Denderkaai)
joverwimp a écrit:
Dit gaat over de voormalige tramroute 287 Leerbeek-Ninove (https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoorwegen_van_de_provincie_Brabant#Niet_ge%C3%ABlektrificeerde_lijnen)
Grote delen zijn daarvan bewaard en ingeschakeld in het wandelknooppuntennetwerk Pajottenland.
Het tramstation van Leerbeek was een knooppunt van tramlijnen en is vandaag een busstation:
Goed gezien Jo, Titel aangepast.
Het stuk in het blauw (knooppunten 215, 218, 222) maken ook deel van deze lijn.
Kunt u zien op oude kaart (1939)van Cartasius.be, kijk eens hier
http://www.cartesius.be/arcgis/home/webmap/viewer.html?url=http://www.ngi.be/tiles/arcgis/rest/services/seamless_carto__default__3857__800/MapServer&lang=en
nog beter te zien op deze (1969)
http://www.cartesius.be/arcgis/home/webmap/viewer.html?url=http://www.ngi.be/tiles/arcgis/rest/services/seamless_carto__default__3857__1100/MapServer&lang=en
Laat mijn weten of je deze kaarten kan zien.
De lijnen 291 en L zijn niet te zien, waarschijnlijk lagen deze langs de baan ?
Re: L287 Tramlijn 287 Leerbeek – Oetingen – Denderwindeke – Ninove (Denderkaai)
De cartesius-stafkaart toont inderdaad goed de ligging van de tramlijn Leerbeek-Ninove.
De lijnen Leerbeek-Brussel (L- en Leerbeek-Enghien (291) liepen volgens mijn kaart (Touring 1928) langs de baan.
De lijnen Leerbeek-Brussel (L- en Leerbeek-Enghien (291) liepen volgens mijn kaart (Touring 1928) langs de baan.
Sujets similaires
» L Tramlijn L (Brussel Rouppeplein) – (Zuid) – (Kuregem) – (Veeweide) – (Het Rad) – St.Kwintens-Lennik – Gooik – Leerbeek
» RAVeL L287 Ath - Ghislenghien (ancienne L94)
» L002 oude Tramlijn Hasselt - Heusden
» Dendre (Dender)
» L090 Fietsweg Ninove - Okegem (Fietssnelweg F416)
» RAVeL L287 Ath - Ghislenghien (ancienne L94)
» L002 oude Tramlijn Hasselt - Heusden
» Dendre (Dender)
» L090 Fietsweg Ninove - Okegem (Fietssnelweg F416)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum