Dendre (Dender)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 4
Page 1 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Dendre (Dender)
Ce n'est pas la première fois que l'état des chemins de halage, dont l'agence W&Z est le responsable en Flandre, fait l'objet de critiques. Il semble que l'agence est peu disposé à tenir compte des usagers lents sur 'leurs' chemins de halage.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLHVA_20120726_001
http://www.tvoost.be/nl/2012-08-24/man-klaagt-w-z-aan-voor-slecht-onderhoud-jaagpad/
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120824_00269559
Jaagpad langsheen De Dender omgevormd tot 'gewaagd pad'
donderdag 26 juli 2012
NINOVE - Hans Droesbeke uit Outer is een regelmatige gebruiker van het jaagpad langsheen De Dender en wenst alle fietsers te waarschuwen voor de gevaarlijke toestand die er ontstaan is . De boomwortels hebben o.a. in Okegem en aan de Gavers hun werk gedaan zodat het pad er gevaarlijk bij ligt. ‘Daar er tot op vandaag nog geen enkele signalisatie is aangebracht, is het uitkijken geblazen’, waarschuwt Hans :
‘Sinds een paar dagen is er een zeer gevaarlijke toestand ontstaan voor fietsers op het jaagpad, 100 meter voorbij Brasserie 't Pleintje Okegem richting Ninove. Voor toevallige fietsers is het daar nu ronduit gevaarlijk door de boomwortels die het asfalt er hebben omhoog geduwd. Het lijkt meer op een gewaagd pad dan op een jaagpad.
Het is nodig om de fietsers te informeren van deze toestand alvorens er een ernstig ongeval gebeurt. Er is daar voor het ogenblik nog geen enkel signalisatiebord aangebracht om dit aan te duiden of geen enkele markering aangebracht.
Als regelmatige fietser gebruik ik het jaagpad vaak en weet ik waar het opletten geblazen is, zoals ook tussen de ingang van de Gavers en de aanlegsteiger . De boomwortels daar hebben er sinds enkele maanden opnieuw hun werk gedaan en het fietsen gevaarlijk gemaakt. Ook daar ontbreekt elke signalisatie.
Wat een verschil met de perfecte jaagpaden in Wallonië in beton in plaats van asfalt, of langsheen de Schelde.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLHVA_20120726_001
http://www.tvoost.be/nl/2012-08-24/man-klaagt-w-z-aan-voor-slecht-onderhoud-jaagpad/
Brecht (14) redt zusje (7) uit Dender
vrijdag 24 augustus 2012
NINOVE - Een man uit Ninove heeft klacht ingediend tegen het agentschap Waterwegen en Zeekanalen, omdat zijn dochtertje in de Dender gevallen is. Ze was met haar fietsje van het jaagpad geraakt, omdat dat er heel slecht bij ligt. Haar broertje sprong meteen in het water en kon het meisje nog redden. Maar de man dient nu een klacht in omdat hij bang is dat er nog ongelukken zullen gebeuren.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120824_00269559
travaux en cours ou prévus
Nieuwe herstellingswerken aan jaagpad langs Dender
24.08.2012
Waterwegen en Zeekanaal NV zal op korte termijn de herstellingwerken aan het jaagpad langs de Dender verder zetten.
Op verschillende plaatsen langs de Dender is het jaagpad in slechte staat. De oorzaak van het probleem wordt grotendeels veroorzaakt door boomwortels. In 2010 vernieuwde waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV al het gedeelte tussen de sluis in Idegem en de wegbrug in Zandbergen. Ook een aantal noodzakelijke herstellingen op het traject Geraardsbergen – Teralfene werden al uitgevoerd.
Tijdens de komende weken zet Waterwegen en Zeekanaal de herstellingswerken verder door de grootste probleemzones op de grens van Okegem en Roosdaal en in Hofstade aan te pakken. Om aan te geven dat het jaagpad in deze zones in slechte staat is, plaatste de waterwegbeheerder verschillende signalisatieborden om zo de gebruikers van het jaagpad te waarschuwen voor de oneffenheden.
Op langere termijn wil Waterwegen en Zeekanaal NV ook andere delen van het jaagpad langs de Dender vernieuwen.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Nieuwe-herstellingswerken-aan-jaagpad-langs-Dender/
parlement flamand
Questions et réponses concernant ce dossier:
6 septembre 2012:
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showSchriftelijkeVraag.action?id=686978
22 octobre 2012:
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showSchriftelijkeVraag.action?id=685084
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showSchriftelijkeVraag.action?id=685092
6 septembre 2012:
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showSchriftelijkeVraag.action?id=686978
22 octobre 2012:
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showSchriftelijkeVraag.action?id=685084
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showSchriftelijkeVraag.action?id=685092
Re: Dendre (Dender)
Notez que les chemins de halage en Wallonie ne sont pas toujours en 'parfait état'.
Par exemple à Ronquières, le long de canal de Bruxelles à Charleroi, les racines ont percé l'asphalte, malgré qu'il n'y a plus d'arbres. Toutefois j'ai remarqué que ces endroits sont marqués, donc il semble qu'on veut y remédier.
Par exemple à Ronquières, le long de canal de Bruxelles à Charleroi, les racines ont percé l'asphalte, malgré qu'il n'y a plus d'arbres. Toutefois j'ai remarqué que ces endroits sont marqués, donc il semble qu'on veut y remédier.
Et alors, c'est pour quand?
Vera Van der Borght klaagt slakkengang werken jaagpad Dender aan
Geplaatst op donderdag, maart 14, 2013
Aalst (redactie/mas) “In augustus 2012 kregen we te horen dat er binnen enkele weken herstellingswerken zouden uitgevoerd worden. Bijna zeven maanden later is er nog niets gebeurd en komt men aandraven met een bestek dat werd gegund en een budget dat is voorzien. ” vraagt parlementslid Vera Van der Borght(Open VLD) zich af.
“Waarom in augustus dan meedelen dat de werken een kwestie van enkele weken zijn? En wat met het bestek dat reeds in 2010 was opgemaakt? Gelet op de manier waarop Waterwegen en Zeekanaal in dit dossier communiceert, welke garantie hebben we dan nog dat de werken in de komende maanden wel zullen plaatsvinden? Vele duizenden fietsers en wandelaars gebruiken het jaagpad en het risico dat er nog ongelukken gebeuren, misschien zelfs met ergere gevolgen, is en blijft dus heel reëel.”
In de zomer vorig jaar verschenen een aantal krantenberichten over de zeer slechte toestand van het jaagpad langs de Dender, en dit naar aanleiding van enkele ongevallen met fietsers en wandelaars.
In antwoord op de parlementaire vraag die Van der Borght toen stelde, antwoordde Vlaams Minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits dat in 2010 al een bestek was opgemaakt voor onderhoud en herstel van de jaagpaden in Vlaanderen en dat het de intentie was om in de daaropvolgende weken op een aantal plaatsen de grootste opstulpingen in het jaagpad te herstellen.
In december bleek dan uit een krantenbericht dat er nog geen enkele herstelling was uitgevoerd. De reden volgens Waterwegen & Zeekanaal: weersomstandigheden, namelijk te koud. Dit terwijl het in september en oktober absoluut nog niet te koud was en dat we ook de zachtste december ooit meemaakten. Blijkbaar konden herstellingswerken die de minister aankondigde voor “binnen enkele weken” dus op geen enkel moment uitgevoerd worden in de maanden augustus, september, oktober, november en december…
Op 16 februari van dit jaar vernam Van der Borght opnieuw via de pers dat Waterwegen en Zeekanaal nog steeds wacht op warme temperaturen om de werken uit te voeren. Dat de kille wintertemperaturen van januari, februari en zelfs nog afgelopen week in maart herstellingen onmogelijk maakten, kunnen we gerust aannemen. Het is echter wel betreurenswaardig dat men de maanden daarvoor niets heeft ondernomen en dat het zo ver is moeten komen dat we nu allesbehalve duidelijkheid hebben over wanneer die herstellingswerken zullen uitgevoerd worden.
Immers, in een antwoord op een recente nieuwe schriftelijke vraag van Vera Van der Borght in februari stelt de minister dat de uitvoering gepland is “in het voorjaar”: “Van zodra de asfaltcentrales terug opgestart zijn worden de werken in hun planning ingevoerd. De te verwerken hoeveelheid m³ asfalt voor deze werken is te klein voor de asfaltcentrales, waardoor deze vraag dient in hun planning ingeschoven te worden.”
Het summiere antwoord geeft volgens Vera Van der Borght geen garantie dat tegen de komende zomer, laat staan de lente, de nodige herstellingswerken wel degelijk zullen plaatsgevonden hebben. De minister stelt dat er een bestek klaar is voor de volledige vernieuwing van de problematische zones van het jaagpad langsheen de Dender, dat de opdracht werd gegund, dat er een budget is voorzien van 389.000 euro voor de werken en dat de werken zullen gefaseerd verlopen: per zone per (deel)gemeente.
Wat Vlaanderen doet, doet het dat beter?
http://www.belg.be/25348/politiek/vera-van-der-borght-klaagt-slakkengang-werken-jaagpad-dender-aan/
Jaagpad nog steeds niet hersteld
vrijdag 15 maart 2013
Door de slechte staat van het fietspad belandde afgelopen zomer een jonge fietsster in de Dender.
OKEGEM/PAMEL - Het jaagpad langs de Dender, op de grens van Okegem met Pamel, is nog steeds in erbarmelijke staat. Nochtans was afgelopen zomer beloofd dat er herstellingen zouden worden uitgevoerd.
Afgelopen zomer sukkelde een meisje in de Dender nadat ze met haar fiets over een bult op het jaagpad reed en de controle over het stuur verloor. Het Vlaams Gewest beloofde toen snel werk te maken van de herstellingswerken maar intussen is de klus nog steeds niet uitgevoerd. Vlaams parlementslid Vera Van der Borght (Open VLD) stelde daarover een parlementaire vraag. ‘De herstelling die enkele weken later al zou plaatsvinden, is na zeven maanden nog steeds niet uitgevoerd', aldus Van der Borght.
De slechte weersomstandigheden van de voorbije weken zijn voor haar geen excuus. ‘De weersomstandigheden waren in september en oktober goed genoeg om de herstellingen te kunnen realiseren. Er is evenwel niets gebeurd. En dat terwijl het jaagpad de komende weken en maanden weer druk gebruikt zal worden.'
Minister Hilde Crevits liet alvast weten dat de werken zullen plaatsvinden in het voorjaar, zodra de kleine hoeveelheid asfalt kan ingepland worden bij een asfaltcentrale. Volgens Crevits is trouwens 389.000 euro vrijgemaakt voor de herstelling van alle problematische zones langs de Dender. De werken zullen gefaseerd, per gemeente gebeuren.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130314_00504114
Et voilà, le moment est venu
Herstellingswerken aan jaagpad gestart
WOENSDAG 10 APRIL 2013
NINOVE/GERAARDSBERGEN/DENDERLEEUW - Een aannemer is in opdracht van het Vlaams Gewest gestart met de herstellingswerken op het jaagpad langs de Dender in de regio. De werken waren maanden geleden al aangekondigd maar pas deze week is de aannemer effectief van start gegaan.
‘We pakken de slechtste stroken aan op het jaagpad. Het gaat om in totaal acht zones, goed voor een afstand van twee kilometer. Het bestaande asfalt wordt er opgebroken terwijl ook het eigenlijke probleem van de slechte staat van het jaagpad, de boomwortels onder het pad, afgezaagd en weggehaald worden. Nadien wordt een fundering aangelegd en komt er nieuw asfalt in de plaats', vertelt woordvoerster Claudia Van Vooren van Waterwegen en Zeekanaal, dat verantwoordelijk is voor het onderhoud van het jaagpad.
Het opgebroken asfalt wordt over de Dender vervoerd tot in Ninove, waar het overgeladen wordt op vrachtwagens. ‘Als alles goed gaat en de weersomstandigheden geen roet in het eten strooien, moeten de werken klaar zijn tegen midden mei.'
Tot dan blijft het jaagpad plaatselijk afgesloten voor fietsers en voetgangers. De werken komen er nadat op het jaagpad enkele zware ongevallen gebeurden met fietsers. Oorzaak waren telkens de ophogingen op het jaagpad, veroorzaakt door de wortels onder het pad.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130409_00534833
renouvellement de l'écluse [Aalst]
http://www.komopstraat.be/illustraties/Aalst_Sluis.pdfNieuwe publieke ruimte op de oever Van de bouw van een nieuwe sluis op de Dender in Aalst wordt gebruik gemaakt om de publieke ruimte op de rechteroever opnieuw aan te leggen. Het jaagpad wordt volledig vernieuwd, aan de zwaaikom wordt het aangenaam toeven. Ook het sluisgebouw wordt met een plateau en een uitkijktoren een pleisterplaats voor fietsers en wandelaars.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130708_00651200Nieuwe sluis ook zegen voor fietsers en wandelaars
DINSDAG 09 JULI 2013
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2013/07/08/cea7ced0-e7d2-11e2-a86a-62cf48a73f41_original.jpg.h380.jpg.568.jpg
AALST - De nieuwe stuwsluis die Waterwegen en Zeekanaal in 2014 in Aalst wil bouwen, zal fietsverkeer tussen linker- en rechteroever mogelijk maken.
De exacte datum ligt nog niet vast, maar Waterwegen en Zeekanaal wil graag in 2014 aan een nieuwe stuwsluis beginnen te bouwen in Aalst. De oude sluis is namelijk versleten. Ongeveer 28,5 miljoen euro wordt erin geïnvesteerd.
Dat is niet enkel positief nieuws voor goederentransporteurs die gebruik maken van de Dender, maar ook voor wandelaars en fietsers. De sluis vormt immers een nieuwe aansluiting tussen linker- en rechteroever. ‘De stuwsluis wordt een verbinding tussen de natuurgebieden Osbroek en Gerstjens’, vertelt schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt (N-VA). ‘Op de sluis wordt een fiets- en voetgangersverbinding voorzien met een uitkijkpost op het natuurgebied en de site Schotte.’
‘De nieuwe stuwsluis past in het ruimtelijk uitvoeringsplan Uitbreiding Stadspark, waarin ook de ontwikkeling van woonzones op voormalig industriegebied gepland staan. Aan de oevers van de Dender is er plaats voor een park, waar eventueel ook optredens kunnen plaatsvinden’, aldus Verdoodt.
Ook economisch is het belang van de nieuwe sluis niet te onderschatten. Dankzij de vervanging komt het goederentransport via de Dender niet in het gedrang. Naast de toekomstige sluis, die ongeveer een kilometer stroomopwaarts komt van de huidige sluis, zal een nieuw bedieningsgebouw gebouwd worden. Er wordt tevens een ‘visnevengeul’ gebouwd waardoor vissen zonder problemen door kunnen zwemmen. ‘Zodra de vergunningsprocedure afgerond is, kunnen de werken uitgevoerd worden’, zegt Claudia Van Vooren van Waterwegen en Zeekanaal.
De l'information détaillée dans "PLAN MER RUP UITBREIDING STADSPARK AALST - Verplaatsing Sluis Dender, Aalst":
http://www.aalst.be/documenten/publicaties%5Cwonen_en_leven%5CRUP%5CGemeentelijk%20RUP%5C6.%20RUP%20uitbreiding%20Stadspark%20%E2%80%93%20Voorontwerpfase/PlanMER%20Kennisgeving.pdf
balade à vélo Ninove - Twee-Akren
Description, carte et photos:
http://web4our.awardspace.com/index.php?page=traject&route=031&gif=F
http://web4our.awardspace.com/index.php?page=traject&route=031&gif=F
Route touristique "Denderende Steden"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Denderende_StedenDenderende Steden of Denderende Stedentocht is een toeristische fietsroute in de Denderstreek in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen. Denderende Steden is bewegwijzerd door Toerisme Oost-Vlaanderen (in samenwerking met Scheldeland, langs Schelde, Dender en Rupel). Toerisme Oost-Vlaanderen legde deze bewegwijzering aan om de eigenheid van de Denderstreek in de verf te zetten. De bestaande routes worden aangepast naar het populaire knooppuntennetwerk dat heel wat lussen in Vlaanderen met elkaar verbindt. De Denderende Stedentocht is een thematische fietstocht langs de Dender en haar steden, folklore en culinaire tradities op het fietsnetwerk Scheldeland en Vlaamse Ardennen. De frequentie van hoe vaak deze route gebruikt wordt is niet bekend.
De naam verwijst naar de 4 Dendersteden (Dendermonde, Aalst, Ninove en Geraardsbergen) waardoor deze route loopt.
Er bestaan twee mogelijkheden om deze route af te leggen:
- de niet-lusvormige route van 48 km met vertrek in het station van Dendermonde met de fiets, verder door Aalst en Ninove en aankomst in het station van Geraardsbergen.
- de vier lusvormige routes afzonderlijk rond de steden Dendermonde (45 km), Aalst (39 km), Ninove (42 km) en Geraardsbergen (46 km). De lussen lopen langs elkaar dus het is ook mogelijk om twee lussen te combineren tot een langere fietstocht.
http://www.tov.be/route.aspx?id=182697
Vidéo:
http://www.een.be/programmas/vlaanderen-vakantieland/fietsen-langs-denderende-steden
'n Lust voor het oog
Des photos, des photos et encore des photos:
http://www.jannemie.be/index.php/de-dender-visueel
http://www.jannemie.be/index.php/de-dender-visueel
travaux
Dijkverhoging langs jaagpad
DINSDAG 24 DECEMBER 2013
NINOVE / GERAARDSBERGEN - Een gespecialiseerde firma heeft een betonnen beschermwand aangelegd langs het jaagpad langs de Dender in Ninove, ter hoogte van het stadspark en de atletiekpiste. De dijkverhoging moet er voor zorgen dat het jaagpad niet onderloopt bij een te hoge waterstand. De aannemer voert de werken uit in opdracht van Waterwegen en Zeekanaal afdeling Bovenschelde. Eerder vorige week werd ook al een beschermingswand opgetrokken langs de Dender in Geraardsbergen. over een afstand van 600 meter aan de rechteroever langs de Zakkaai, vanaf de Wijngaardbrug tot de Sint-Annastraat. Op de linkeroever werden de waterkeringen geplaatst tussen het sluisplateau en de Grotestraatbrug.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131223_00901167
Waterkering verhoogd
DONDERDAG 26 DECEMBER 2013
ROOSDAAL - Vorige week plaatste de afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeenkanaal nv verhoogde waterkeringen langs de Dender in Roosdaal, in Ninove en in Geraardsbergen. De keringen moeten de omgeving extra beschermen tegen wateroverlast.
In Roosdaal en Ninove zijn de verhoogde waterkeringen aangebracht langs de rechteroever, aan de Denderkaai en de Kaaistraat.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131225_00903108
Nieuwe verhoogde waterkeringen langs Dender bieden extra bescherming tegen wateroverlast
23.12.2013
De afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) heeft vorige week verhoogde waterkeringen geplaatst langs de Dender te Geraardsbergen, Ninove en Roosdaal. W&Z wenst hiermee de omgeving extra te beschermen tegen wateroverlast.
De nieuwe waterkeringen bestaan uit gegoten betonnen New Jerseys en bevinden zich in Geraardsbergen over een totale afstand van 600 meter op rechteroever langs de Zakkaai (vanaf de Wijngaardbrug tot de Sint-Annastraat) en op linkeroever tussen het sluisplateau en de Grotestraatbrug. De New Jerseys vervangen er de bestaande leuningen en boordstenen en verhogen de waterkering met een 30-tal centimeter.
De vernieuwde waterkeringen in Ninove en Roosdaal situeren zich op rechteroever, respectievelijk aan de Denderkaai (60 meter) en de Kaaistraat (75 meter). Hier gaat het om aanpassingen aan de bestaande New Jerseys.
Het gieten van de New Jerseys is gestart op maandag 16 december 2013 en werd beëindigd op donderdag 19 december 2013.
Met deze beheersmaatregel wil W&Z het risico op overstromingen langs de Dender verkleinen. Met datzelfde doel werden in Overboelare, tussen de Majoor Van Lierdebrug en de spoorwegbrug, onlangs zandzakjes op de rechteroever langs de Dender geplaatst.
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Nieuwe-verhoogde-waterkeringen-langs-Dender-bieden-extra-bescherming-tegen-wateroverlast/#.UsHX7dJHNIE
Doorsteeklaan - Denderweg [Aalst]
Jaagpad twee weken afgesloten door asbest
Bij graafwerken ontdekte Eandis op donderdagnamiddag asbestsporen in de grond op het jaagpad langs de Dender in Hofstade ter hoogte van het afgedekte asbeststort 'Modernite'. Dat meldt de stad Aalst. "Eandis heeft de graafwerken stilgelegd. De stad, Eandis, OVAM en Waterwegen en Zeekanaal NV werken samen om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Er is geen gevaar voor de omliggende bewoners", zegt Katrijn Hooge van de stad. "Een bodemsaneringsdeskundige van OVAM onderzoekt de mate van bodemvervuiling om zo de nodige maatregelen te bepalen. In afwachting van de resultaten van dit bodemonderzoek, dekt Eandis de asbestsporen af met een geotextiel", zegt ze. "Om de veiligheid te garanderen is het jaagpad minstens twee weken afgesloten voor fietsers en voetgangers vanaf de Doorsteeklaan aan hout- en bouwcenter Van den Nest tot aan de Denderweg in Gijzegem. Hiervoor is de nodige signalisatie aangebracht." (RLA)
Het Laatste Nieuws / Denderstreek
17 mei 2014
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-dilbeek/jaagpad-twee-weken-afgesloten-door-asbest-a1889787/
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140516_01109072
Doorsteeklaan - Denderweg [Aalst]
Jaagpad hermetisch afgesloten wegens asbest
dinsdag 03 juni 2014
GIJZEGEM - Het Denderjaagpad tussen Hofstade en Gijzegem is hermetisch afgesloten. Twee weken geleden werd al een voorlopige afsluiting geplaatst nadat tijdens graafwerken asbest werd bovengehaald, maar die versperring hadden onbekenden opzijgeschoven.
Aalsters N-VA-gemeenteraadslid Ignace Verhaegen volgt het asbestverhaal op de voet: ‘Op donderdag 15 mei is bij graafwerken in opdracht van Eandis asbest aangetroffen. Het jaagpad zou twee weken afgesloten blijven tot het bovengehaalde asbest werd verwijderd of afgedekt. Tijdens mijn bezoek vlak voor het weekend — twee weken later dus — bleek de afgegraven grond nog vol asbest te zitten. De afsluiting van het pad liet ook te wensen over.’
Onze redactie bezocht gisteren het pad dat vanaf de Doorsteeklaan langs de Dender loopt tot in Gijzegem. Eandis is er nog bezig met het plaatsen van een gasleiding langs het jaagpad en heeft de strook met het asbest nu hermetisch afgesloten met zware hekken en liet de asbestresten afdekken met zware folie.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140602_01126797
Doorsteeklaan - Denderweg [Aalst]
Asbestverontreiniging jaagpad Dender aangepakt
6 juni 2014
Op 1 juli starten de saneringswerken van de asbestverontreiniging ter hoogte van het jaagpad aan de Dender tussen Hofstade en Gijzegem. Vorige maand werden daar asbestsporen aangetroffen. Die worden nu professioneel verwijderd. Het jaagpad blijft nog dicht tot en met 11 juli.
Enkele weken geleden werden bij nutswerken aan het jaagpad ter hoogte van de vroegere Modernite-site asbesthoudende materialen aangetroffen. Om veiligheidsproblemen te voorkomen, werkten de stad Aalst , de OVAM, Waterwegen en zeekanaal nv en Eandis een tijdelijke oplossing uit voor de ter hoogte van het jaagpad aangetroffen asbesthoudende materialen. Dit in afwachting van de sanering van de gehele site door de OVAM in de loop van 2015.
De asbesthoudende materialen zijn duidelijk afkomstig van het productieproces van het vroegere Modernite aan de Hekkestraat te Aalst. Gezien het perceel ter hoogte van het jaagpad grenst aan het Modernite-terrein, zullen de betrokken partijen een globale saneringsoplossing nastreven voor de verschillende percelen waarop de materialen werden aangetroffen.
Eandis neemt haar verantwoordelijkheid en zal de uitgegraven materialen deels terug aanbrengen in de gegraven sleuven. De zone waar ontgraven werd zullen ze afschermen met een geotextiel (beschermdoek) en een laag steenslag aanbrengen. Samen met de eigenaar van het vroegere Modernite-terrein, Distri-Depot, werd een tijdelijke opslag van de asbesthoudende materialen die niet terug in de sleuf kunnen op hun terreinen overeengekomen. Deze materialen zullen daar gecontroleerd opgeslagen worden tot de globale saneringsoplossing wordt uitgevoerd. Deze werken worden uitgevoerd door een gespecialiseerde aannemer, worden begeleid door een erkend bodemsaneringsdeskundige en verlopen onder toezicht van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. Hierbij zullen strikte veiligheidsprocedures worden nageleefd.
De werken starten op 1 juli 2014 en zijn voorzien tot en met 11 juli 2014.Tijdens de werken blijft het jaagpad ontoegankelijk vanaf de Doorsteeklaan aan hout- en bouwcenter Van den Nest tot aan de Denderweg in Gijzegem.
Aalst, 26 juni 2014 namens het college van burgemeester en schepenen Wim Leerman
http://www.belg.be/38716/nieuws/asbestverontreiniging-jaagpad-dender-aangepakt/
HOFSTADE 03/06/2014
FIETSERS MOETEN VOORTAAN OMRIJDEN VIA DRUKKE N41
Asbest op jaagpad nog niet geruimd
Eandis heeft op vraag van gemeenteraadslid Ignace Verhaegen (N-VA) het asbest dat vrijgekomen is aan het jaagpad beter afgedekt en de zone ontoegankelijk gemaakt voor het publiek. Het asbest is afkomstig van de Modernite-fabriek en kwam vrij door graafwerken van Eandis. Wanneer het jaagpad asbestvrij zal zijn, is niet duidelijk.
RUTGER LIEVENS
N-VA'er Ignace Verhaegen stelt al sinds 2007 vragen in de gemeenteraad over de sanering van de Modernite-site en ook deze keer volgt hij kritisch de gebeurtenissen aan het jaagpad in Hofstade naast het vroegere Modernite. "Op donderdag 15 mei is bij graafwerken in opdracht van Eandis langs de Dender asbest aangetroffen", legt hij uit. "Het jaagpad zou voor minstens twee weken afgesloten worden. Na een eerste bezoek merkte ik op dat er zo goed als geen veiligheidsmaatregelen waren genomen. Twee weken lang was de afgegraven grond niet degelijk afgedekt. Er was een afsluiting, maar gebruikers van het jaagpad hadden die verplaatst", zegt hij.
Na wat mailverkeer tussen Verhaegen en Ovam kwam er toch reactie.
"Wij bezochten het terrein en hebben dezelfde vaststellingen gedaan. De nutsmaatschappij Eandis zal zo spoedig mogelijk de nodige aanpassingen laten uitvoeren. Aandachtspunt was ook dat de ontoegankelijkheid nog niet volledig verzekerd was", klonk het bij Ovam. Zeildoeken bedekten gisterenmiddag de afgegraven, vervuilde grond. Een extra hek houdt fietsers en voetgangers op een afstand.
Drukke N41
Fietsers en voetgangers kunnen dus niet meer langs het jaagpad aan de Dender verplaatsen, maar moeten via de veel drukkere en onveilige N41. Hoe lang deze zwakke weggebruikers deze gevaarlijke omweg zullen moeten maken is niet duidelijk. Ovam is volgens de eigenaar van de Modernite-site wel van plan om het asbest dat ze aantreffen op het jaagpad weer op de Modernite-site te storten.
Wanneer dat asbeststort zal gesaneerd worden is de vraag van 1 miljoen. De eigenaar van het terrein is de naburige firma Distrihout, en zelfs Henri Verbeek van Distrihout kan geen timing geven. Dat er nu ook asbest is gevonden onder het jaagpad maakt de zaak alleen maar ingewikkelder.
Asbest deint uit
"Het asbest zit onder de grond en deint door de jaren heen uit naar de omgeving. Met Ovam zijn we nu overeengekomen om ook een deel van de Distrihout-terreinen te saneren. Het doel is om het asbest zo in te kapselen dat het terrein niet volledig onbruikbaar wordt. Dat was het eerste idee, een betonnen bunker op de berg asbest zetten, maar dat is toch niet meer van deze tijd? Ruimte is al zo schaars. Doordat nu ook een deel van Distrihout in de sanering wordt meegenomen moet het dossier weer door enkele procedures. De vooruitzichten zijn positief en er is een praktische oplossing in de maak, maar daar een timing opplakken is moeilijk", zegt Verbeek.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aalst/asbest-op-jaagpad-nog-niet-geruimd-a1906409/
HOFSTADE 22/08/2014
Ovam hervat sanering: jaagpad begin september asbestvrij
Of fietsende scholieren het jaagpad langs de Dender in Hofstade op 1 september zullen kunnen gebruiken is nog geen absolute zekerheid, maar Ovam belooft alleszins dat het pad begin september weer zal opengaan.
Enkele weken geleden was de zone op het jaagpad, waar asbest gevonden was, nog goed afgesloten met een hek en waren er waarschuwingen aangebracht. Wie vanuit Aalst richting Gijzegem fietst langs de Dender kan echter gewoon doorrijden maar moet wel wat laveren tussen omgevallen of omgeduwde afsluitingen.
Vermoedelijk zal het volgende week moeilijker zijn om langs daar het jaagpad te passeren, want bij Ovam bevestigen ze dat ze weer zullen asbest ruimen. "De ruimingswerken waren gestopt in juli. In de asfaltlaag en deel tussen jaagpad en Dender werden deeltjes asbest gevonden. Volgende week zullen de werken opnieuw starten en die zullen één week duren", zegt Sofie De Keyser. "Of het jaagpad op 1 september opengaat is niet duidelijk. Na de werken zullen er nog enkele controles moeten gebeuren vooraleer de weg weer kan vrijgegeven worden. Is het niet 1 september, dan toch zeker begin september."
Schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P) volgt de problematiek van nabij op en deed navraag over de stand van zaken bij Eandis. "De vervuilde grond is ondertussen afgegraven en verwijderd. Tijdens de werken is vastgesteld dat ook het asfalt dient gereinigd te worden omwille van de heel strenge milieunormen. Daarvoor dienden aparte offertes te worden opgemaakt, gezien deze reiniging niet op de klassieke manier mag worden uitgevoerd. De uitvoering van deze reinigingswerken vindt volgende week plaats. De vrijgave van het fietspad is voorzien vanaf 1 september", klinkt het bij haar.
Drukke N41
Afwachten dus of de controles van Ovam nog voor 1 september kunnen plaatsvinden of niet. Ignace Verhaegen, gemeenteraadslid voor N-VA, zegt dat het belangrijk is dat de fietsweg open is bij de start van het schooljaar. "Zo kunnen de scholieren het pad gebruiken en de drukke N41 vermijden", zegt hij.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aalst/ovam-hervat-sanering-jaagpad-begin-september-asbestvrij-a2004299/
Dernière édition par eeuwige reiziger le Jeu 4 Sep 2014 - 8:24, édité 2 fois
Doorsteeklaan - Denderweg [Aalst]
Vandaag beslissing of jaagpad eindelijk open mag
WOENSDAG 03 SEPTEMBER 2014
AALST - Het jaagpad aan de Dender, dat sinds juni verboden terrein is voor fietsers wegens de vondst van asbest, is nog steeds niet vrijgegeven. De reden is een vermoedelijke beperkte restverontreiniging op de asfaltstrook. ‘Dinsdagochtend zijn de mensen van Asbestos Removal stalen gaan nemen van het asfaltoppervlak’, zegt schepen van Leefmilieu Iwein De Koninck (CD&V). ‘Morgen (vandaag, lds) zal er geweten zijn of er resterende asbestvezels zijn aangetroffen. Indien niet, zal het jaagpad vrijgegeven worden. Vermits er blijkbaar wel al fietsverkeer was op het jaagpad, zal de aannemer in de loop van de dag zorgen voor een betere afsluiting.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140902_01248100
Nog steeds asbest op weg: jaagpad blijft dicht
DONDERDAG 04 SEPTEMBER 2014
AALST - Aangezien de bodemsaneerder bij controles gisteren nog asbest-vezels heeft aangetroffen op het jaagpad aan de Dender, blijft de fietsroute voorlopig dicht. De saneerder heeft op korte termijn overleg gevraagd met de openbare afvalstoffenmaatschappij OVAM. Ondanks het verbod was er de laatste maanden toch veel fietsverkeer op het jaagpad. De aannemer heeft intussen voor een betere afsluiting gezorgd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140903_01249211
Jaagpad vrijgegeven! [Hofstade]
Fietsers mogen jaagpad opnieuw gebruiken
WOENSDAG 10 SEPTEMBER 2014
HOFSTADE - Het jaagpad aan de Dender in Hofstade is terug opengesteld nadat de resterende asbestvezels gefixeerd werden met behulp van een dunne asfaltlaag. Dat meldt de bodemsaneerder Envisan. ‘Zowel de openbare afvalstoffenmaatschappij OVAM als het begeleidende studiebureau vonden verder overleg niet nodig en beslisten het pad vrij te maken’, klinkt het. Het jaagpad was sinds juni verboden terrein voor fietsers omdat de grond met asbest verontreinigd bleek. De problemen zijn definitief voorbij en fietsverkeer krijgt nu volle toegang.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140909_01259034
Fietsoversteek [Denderbelle]
DENDERBELLE/OUDEGEM 18/11/2014
Minister wil fiets- en wandeloversteek aan sas afsluiten
Minister Ben Weyts wil de fiets- en wandeloversteek aan het sas van Denderbelle afsluiten. Dat heeft hij bevestigd aan Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Van Malderen (sp.a). De voorbije weken werd er fel geprotesteerd tegen de afschaffing van de fietsoversteek.
Naar aanleiding van de uitdieping en verbreding van de Dender wil Waterwegen en Zeekanaal ook een nieuwe sluis in Denderbelle bouwen. De oversteek voor fietsers en voetgangers over de sluis zou echter verdwijnen. Zowel in Lebbeke als Dendermonde trok men meteen aan de alarmbel. "De oversteek wordt dagelijks gebruikt door tientallen wandelaars en fietsers. Bovendien is dit een toeristisch knooppunt", klinkt het.
Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Van Malderen (sp.a) kaartte het dossier aan in het Vlaams Parlement. Minister Weyts gaf na die parlementaire vraag aan achter het voorstel van W&Z te staan. Hij wees daarbij op het belang van de veiligheid, die niet gewaarborgd zou kunnen zijn als de doorgang blijft bestaan.
"De mobiliteits- en toeristische belangen van de fietsers en voetgangers wegen blijkbaar niet voldoende op tegen de economische belangen", stelt Van Malderen vast. "Volgens ons kan de veiligheid overigens met de nieuwste technologieën eenvoudig gegarandeerd blijven."
Als alternatief voor de verdwenen doorgang op de sluis, verwijst de minister naar de doortrekking van de N41. De bijhorende brug die daarvoor over de Dender gebouwd zal worden tussen Mespelare en Denderbelle, kan volgens hem als alternatief dienen. "Een vals alternatief", zegt Tom Bogman, die zelf regelmatig gebruik maakt van de sluis. "De doortrekking van de N41 blijft aanslepen. Als beide dossiers aan elkaar gekoppeld worden, zijn we de doorgang gewoon kwijt omdat de N41 er niet komt." Sp.a Dendermonde blijft dan ook voorstander van een nieuwe sluis die toegankelijk blijft voor wandelaars en fietsers. "Zowel de spoorwegbrug in Oudegem als de brug in Gijzegem liggen twee kilometer verder en zijn dus geen alternatief", zeggen Bogman en Van Malderen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lede/minister-wil-fiets-en-wandeloversteek-aan-sas-afsluiten-a2123652/
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141117_01381234
http://dendermonde.s-p-a.be/nieuws/minister-verzet-zich-tegen-doorgang-over-sas-dende/
Vernieuwing sluis- en stuwcomplex [Geraardsbergen]
Grootschalige werken op en langs de Dender in GERAARDSBERGEN – Eerste voorbereidende werken op terrein gestart
21 december 2014
Waterwegen en Zeekanaal NV is al geruime tijd bezig met de voorbereiding van grootschalige werken in Geraardsbergen. Om het water van de wispelturige Dender beter op peil te houden, bouwt de Vlaamse waterwegbeheerder er een nieuwe stuw. De aannemer is vandaag begonnen met de eerste voorbereidende werken: de installatie van de noodstuw. De bouwvergunning voor de eigenlijke werken is momenteel in aanvraag. De werken zullen minstens 3 jaar duren.
Schotbalken vervangen door stuwkleppen
De grote en de kleine stuw in Geraardsbergen dateren uit de 19de eeuw en zijn sterk verouderd. Ze werken nog met schotbalken, een gedateerd systeem waarbij schotbalken manueel met een takel in en uit de stroming worden getild. Dat is een moeilijke en zware klus voor het personeel. Beide stuwen worden buiten werking gesteld, maar worden wel behouden en gerestaureerd omwille van hun erfgoedwaarde. De nieuwe stuw komt in de stuwgeul van de oude grote stuw. De schotbalken worden vervangen door stuwkleppen. Die kunnen automatisch bediend worden en zorgen voor een nauwkeurigere en veiligere bediening.
Waterafvoerkokers onder stuweiland
De afvoercapaciteit van de nieuwe stuw zal groter zijn dan die van huidige stuw. Om de grotere capaciteit van de nieuwe stuw op te vangen wordt ook een bypass aangelegd om de oude grote stuw heen. Deze bypass bestaat uit twee betonnen ondergrondse kokers onder het oostelijke stuweiland, die dit water mee afvoeren. Ter hoogte van de parking van de Fun wordt ook een bochtafsnijding uitgevoerd.
De huidige sluis blijft behouden, de bediening ervan wordt wel gemechaniseerd. Er komt in de stuwgeul van de kleine stuw ook een vistrap, die ervoor zorgt dat de vissen zonder problemen langs de stuw kunnen zwemmen.
Nieuw bedieningsgebouw en een eigentijdse omgevingsaanleg
Het bestaande bedieningsgebouw wordt afgebroken. Op dezelfde oever komt een nieuw en sober vormgegeven gebouw. Ook het sluisplein en de volledige omgeving worden opgefrist. Een vlotte doorstroming van de vele fietsers en voetgangers blijft er ook in de toekomst mogelijk. De voetweg die over het complex loopt, wordt comfortabeler en esthetischer gemaakt.
Met aandacht voor vroeger
In Geraardsbergen zijn zowel de oude stuwen als de sluis en enkele kaaimuren beschermd als monument. Tijdens de werken wordt dit erfgoed zo goed mogelijk bewaard en gerestaureerd. Ook het beschermd landschap, waar het sluiscomplex zich in bevindt, wordt gerespecteerd en in ere hersteld.
Noodstuw
Vandaag wordt op terrein gestart met de eerste voorbereidende werken: de installatie van de noodstuw. Door enkele aanpassingen uit te voeren aan de sluis kan deze in geval van nood tijdens de werken ook als noodstuw ingezet worden. Zo blijft de waterafvoer steeds gegarandeerd.
Timing en minder hinder
De afgelopen jaren werden verschillende voorbereidende stappen genomen en procedures doorlopen, waaronder de opmaak van het ontwerp en het onderzoek van de milieueffecten. De stedenbouwkundige vergunning is momenteel in aanvraag. Eens de vereiste vergunningen verkregen zijn, starten de eigenlijke werken. Deze werkzaamheden zullen in verschillende fases verlopen en zullen minstens 3 jaar duren. De kostprijs wordt geraamd op 8 miljoen euro.
Grootschalige werken brengen onvermijdelijk hinder met zich mee. De waterwegbeheerder doet er alles aan om deze hinder tot een minimum te beperken. Tijdens de werken worden de nodige omleidingen voorzien, zal een groot deel van het werfverkeer over het water verlopen, en blijft de afwatering van de Dender gegarandeerd.
Infokrant en infomarkt
Begin januari krijgen alle inwoners van Geraardsbergen een infokrant in de bus waarin de werken uitgebreid worden voorgesteld. Op 28 januari 2015 vindt er ook een infomarkt plaats in jeugdhuis De Spiraal. Aan de hand van kaart- en beeldmateriaal geven de medewerkers van Waterwegen en Zeekanaal NV uitleg bij de plannen. Iedereen is er welkom tussen 16u en 20u!
‘Stuwen op de Dender’ en www.dender.be
De plannen voor de nieuwe stuw in Geraardsbergen maken deel uit van het grotere project ‘Stuwen op de Dender’. Waterwegen en Zeekanaal NV wil het risico op wateroverlast in het Denderbekken verkleinen. Daarom moeten onder andere de huidige stuwen op de rivier dringend vernieuwd worden. Naast de stuw van Geraardsbergen worden ook de stuwen van Idegem, Pollare, Denderleeuw, Teralfene, Aalst en Denderbelle aangepakt.
Om alle betrokkenen (lokale besturen, andere waterwegbeheerders, bedrijven en bewoners) grondig te kunnen informeren, lanceerde de waterwegbeheerder in oktober de nieuwe website www.dender.be. De site is thematisch opgebouwd en biedt alle betrokkenen recente informatie over de waterbeheersing, de werken aan de stuwen, de recreatieve mogelijkheden en de economische perspectieven
http://www.wenz.be/nl/nieuws/Grootschalige-werken-op-en-langs-de-Dender-in-Geraardsbergen/#.VKNGuNL_xIE
http://www.editiepajot.com/regios/43/articles/41118
http://www.belg.be/41513/nieuws/grootschalige-werken-op-en-langs-de-dender-geraardsbergen/
http://www.persregiodender.be/index.php/eerste-steen-gelegd-bouw-noodstuw-dender-geraardsbergen/
Voorbereidende werken [Aalst]
Bouw nieuwe stuw en sluis in Aalst
Voorbereidende werken van start voor bouw nieuwe stuw en sluis in Aalst
21 maart 2015
Waterwegen en Zeekanaal NV start op dinsdag 24 maart 2015 op het terrein met de voorbereiding van de grootschalige werken op en langs de Dender in Aalst. De Vlaamse waterwegbeheerder bouwt er een nieuwe stuw en sluis, een nieuw dienstgebouw met uitkijkplatform, een fietsers- en voetgangersbrug en een vispassage. Vooraleer de bouwwerken van start gaan, worden alvast enkele voorbereidende werken uitgevoerd.
Om het water van de Dender beter te beheersen en de scheepvaart te garanderen, bouwt Waterwegen en Zeekanaal NV in Aalst een nieuwe stuw en sluis en worden de oevers van de rivier heringericht. Door deze grootschalige werken zal de Dender in de toekomst een prominentere rol gaan spelen in het stadsleven. De plannen maken deel uit van het grotere project ‘Stuwen op de Dender’. Dit project bundelt de plannen en studies rond de waterbeheersing van deze rivier.
Voorbereidende werken
De nieuwe stuw en sluis worden gebouwd in een binnenbocht van de Dender, 1 kilometer stroomopwaarts ten opzichte van de huidige locatie, tussen de Electrabel- en de Schottesite. Op dinsdag 24 maart 2015 start de aannemer op het terrein met enkele voorbereidende werken. Eerst worden op beide oevers bomen gerooid zodat het terrein nadien kan ingericht worden als werfzone. Tijdens deze werken, die vermoedelijk een tweetal weken zullen duren, blijft het jaagpad open voor fietsers en voetgangers. Nu en dan zal het verkeer vanuit veiligheidsredenen even tegengehouden worden, maar de aannemer zorgt ervoor dat deze sporadische onderbrekingen kort zijn en steeds plaatsvinden buiten de spitsuren. Na de rooiwerken wordt de loods in de Erembodegemstraat gesloopt. De vrijgekomen ruimte wordt tijdens de bouwwerken gebruikt om uitgegraven grond te stockeren. Tenslotte wordt ook een archeologisch vooronderzoek op de site uitgevoerd.
De voorbereidende werken zullen een aantal weken duren. Rond de zomer starten dan de bouwwerken voor de nieuwe stuw en sluis.
http://www.belg.be/42936/nieuws/bouw-nieuwe-stuw-en-sluis-in-aalst/
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blvva_01591194
Noodbrug [Erembodegem]
Tijdelijke noodbrug wordt vannacht geplaatst
06/05/2015
AALST - Waterwegbeheerder nv Waterwegen en Zeekanaal begint vandaag woensdag met de installatie van de tijdelijke noodbrug voor fietsers en voetgangers over de Dender in Erembodegem. Deze brug is nodig omdat de Denderbrug omhoog gezet moet worden om de renovatie te kunnen uitvoeren. Voorlopig kan de Denderbrug nog gebruikt worden door fietsers en voetgangers, pas volgende week wordt de tijdelijke brug in dienst genomen.
De aannemer begint vandaag in de late namiddag met de voorbereiding van de installatie van de tijdelijke brug. Vanaf 18.30 uur zal het verkeer over het jaagpad enkele keren kortstondig onderbroken worden voor de plaatsing van de torens en de toegangstrappen op beide oevers. De brug zelf zal na 23 uur geplaatst worden. Door de brug 's nachts te installeren, blijft de hinder op het jaagpad beperkt. Begin volgende week wordt de tijdelijke brug in dienst genomen en kan de renovatie van de Denderbrug starten. De werken zullen ongeveer drie maanden duren.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150505_01665340
Tijdelijke noodbrug over Dender werd met succes geplaatst
08/05/2015
AALST - De tijdelijke voetgangers- en fietsersbrug over de Dender in Erembodegem is met succes geplaatst.
Arbeiders van Kior, de firma die door nv Waterwegen en Zeekanaal werd aangesteld voor de werken, waren er van woensdag op donderdag de hele nacht zoet met de installatie van de brug. ‘We hadden geluk met het weer’, zegt coördinator Frank Jansen. ‘Weinig of geen regen. Alles is prima verlopen.’
De brug kan pas volgende week dinsdag in gebruik worden genomen. ‘Begin volgende week sluiten we de onderste treden aan op het voet- en jaagpad’, zegt nog Jansen. Zijn firma houdt zich nadien tot midden augustus bezig met het verhogen en opwaarderen van de grote Denderbrug. Tot dan, of wellicht nog langer, wordt de grote Denderbrug ingepakt met folie en gaat ze omhoog. Na Kior werkt een andere firma nog een maand aan de Denderbrug. De grote brug wordt gezandstraald en opnieuw geschilderd en de rijweg- en voetpadpanelen worden vervangen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150507_01669336
omleiding
eeuwige reiziger a écrit:Bouw nieuwe stuw en sluis in Aalst
Voorbereidende werken van start voor bouw nieuwe stuw en sluis in Aalst
21 maart 2015
Waterwegen en Zeekanaal NV start op dinsdag 24 maart 2015 op het terrein met de voorbereiding van de grootschalige werken op en langs de Dender in Aalst. De Vlaamse waterwegbeheerder bouwt er een nieuwe stuw en sluis, een nieuw dienstgebouw met uitkijkplatform, een fietsers- en voetgangersbrug en een vispassage. Vooraleer de bouwwerken van start gaan, worden alvast enkele voorbereidende werken uitgevoerd.
Om het water van de Dender beter te beheersen en de scheepvaart te garanderen, bouwt Waterwegen en Zeekanaal NV in Aalst een nieuwe stuw en sluis en worden de oevers van de rivier heringericht. Door deze grootschalige werken zal de Dender in de toekomst een prominentere rol gaan spelen in het stadsleven. De plannen maken deel uit van het grotere project ‘Stuwen op de Dender’. Dit project bundelt de plannen en studies rond de waterbeheersing van deze rivier.
Voorbereidende werken
De nieuwe stuw en sluis worden gebouwd in een binnenbocht van de Dender, 1 kilometer stroomopwaarts ten opzichte van de huidige locatie, tussen de Electrabel- en de Schottesite. Op dinsdag 24 maart 2015 start de aannemer op het terrein met enkele voorbereidende werken. Eerst worden op beide oevers bomen gerooid zodat het terrein nadien kan ingericht worden als werfzone. Tijdens deze werken, die vermoedelijk een tweetal weken zullen duren, blijft het jaagpad open voor fietsers en voetgangers. Nu en dan zal het verkeer vanuit veiligheidsredenen even tegengehouden worden, maar de aannemer zorgt ervoor dat deze sporadische onderbrekingen kort zijn en steeds plaatsvinden buiten de spitsuren. Na de rooiwerken wordt de loods in de Erembodegemstraat gesloopt. De vrijgekomen ruimte wordt tijdens de bouwwerken gebruikt om uitgegraven grond te stockeren. Tenslotte wordt ook een archeologisch vooronderzoek op de site uitgevoerd.
De voorbereidende werken zullen een aantal weken duren. Rond de zomer starten dan de bouwwerken voor de nieuwe stuw en sluis.
http://www.belg.be/42936/nieuws/bouw-nieuwe-stuw-en-sluis-in-aalst/
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blvva_01591194
Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar het jaagpad is afgesloten tussen Erembodegem (knooppunt 38) en Aalst (knooppunt 36). Omleiding via N9.
Werken [Aalst - Erembodegem]
joverwimp a écrit:
Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar het jaagpad is afgesloten tussen Erembodegem (knooppunt 38) en Aalst (knooppunt 36). Omleiding via N9.
't Ziet ernaar dat dit inderdaad het geval is.
Jaagpad langs Dender afgesloten
28/09/2015
Het jaagpad langs de Dender tussen Aalst en Erembodegem zal tot eind november helemaal afgesloten worden voor fietsers en voetgangers. Dat is nodig om de veiligheid van iedereen te kunnen garanderen tijdens de bouw van een werfbrug. Die komt er omdat later gestart zal worden met de bouw van een nieuwe stuw en sluis door Waterwegen en Zeekanaal. Tijdens die eerste fase is er een omleiding voorzien. De werken zullen in totaal minstens vijf jaar duren.
http://www.tvoost.be/nieuws/jaagpad-langs-dender-afgesloten-18616
AALST
26/09/2015
TIJDELIJKE WERFBRUG OVER DENDER MOET OVERLAST BUURT BEPERKEN
Jaagpad dicht voor bouw stuwsluis
Het jaagpad langs de Dender zal vanaf maandag afgesloten worden voor de bouw van de nieuwe stuw en sluis. Het jaagpad blijft dicht tot eind november. Daarmee is de bouw van de stuw en sluis - kostenplaatje: 28,5 miljoen euro - nu echt gestart. De aannemer bouwt de komende weken een werfbrug over de Dender. De werken zullen in totaal minstens vijf jaar duren.
Fietsers en voetgangers kunnen een tijdje niet meer over het jaagpad tussen Aalst en Erembodegem. "Vanaf maandag wordt het jaagpad in Aalst tussen het verlengde van de Louis Camustraat en de Zeebergbrug tijdelijk onderbroken", zegt Claudia Van Vooren van Waterwegen en Zeekanaal. "Dat is noodzakelijk om - ter voorbereiding van de bouw van de nieuwe stuw en sluis - een werfbrug over de Dender te plaatsen. Het jaagpad blijft vermoedelijk tot eind november afgesloten voor fietsers en voetgangers", aldus Van Vooren. "Er is een plaatselijke omleiding voorzien via het verlengde van de Louis Camustraat, de Overhammedreef en de Brusselsesteenweg. Vermoedelijk kan het jaagpad vanaf eind november opnieuw open voor het verkeer."
Veiligheid
Het jaagpad gaat dus dicht omdat de aannemer die de stuwsluis bouwt een tijdelijke werfbrug over de Dender zet. "Om de veiligheid van fietsers en voetgangers tijdens de bouw van de brug te garanderen, is het noodzakelijk om het jaagpad tijdelijk af te sluiten tussen het verlengde van de Louis Camustraat en de Zeebergbrug", zegt Claudia Van Vooren. "De aannemer zal tijdens de komende weken een tijdelijke werfbrug bouwen zodat er een vlotte verbinding tussen beide oevers ontstaat en de overlast voor de buurt zo beperkt mogelijk blijft. Werfmateriaal zal op die manier vlot en met weinig hinder voor de omgeving van oever naar oever kunnen worden gebracht."
De stuwsluis komt vlak naast de Schotte-site, waar op dit moment ook al een sporthal gebouwd wordt, en rechtover de Du Parc-site, waar al tien jaar niks gebeurt. "Het werfterrein bevindt zich tussen de Electrabel- en de Schotte-site. Om het water van de Dender beter te beheersen en de scheepvaart te garanderen, bouwt waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV in Aalst een nieuwe stuw en sluis en worden de oevers heringericht", legt Van Vooren uit. "Tussen nu en het einde van het jaar vindt de installatie van de werfbrug plaats, gevolgd door de eerste oeverwerken. Het terrein wordt bouwrijp gemaakt en er komt een tijdelijke bouwkuip in de Dender. Tegen het einde van dit jaar of begin van volgend jaar starten we met de realisatie van de bouwkuip voor de sluis en stuw", zegt Van Vooren. De werken zullen in totaal minstens vijf jaar duren.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aalst/jaagpad-dicht-voor-bouw-stuwsluis-a2468443/
Dernière édition par eeuwige reiziger le Mar 16 Fév 2016 - 18:45, édité 1 fois
Jaagpad ontoegankelijk [Aalst - Erembodegem]
Jaagpad Dender niet te gebruiken tot einde maart
Gepost op 16/02/2016
AALST - Waterwegen en Zeekanaal NV is begonnen met de aanleg van de nieuwe stuwsluis op de Dender in Erembodegem maar door het slechte weer van de afgelopen weken zijn de werken voor het omleiden en heropenen van het jaagpad nog niet uitgevoerd.
Normaal zou men al gestart zijn met de plaatsing van damwanden vanop het jaagpad, maar het werfterrein is door het natte weer onberijdbaar geworden, waardoor eerst dat probleem dient opgelost te worden, vooraleer aan de feitelijke werken te kunnen starten.
Gevolg hiervan is dat fietsers het jaagpad van Erembodegem naar Aalst niet kunnen gebruiken tot einde maart.
Tot op vandaag is er nog geen beslissing genomen hoe de fietsers tijdens de werkzaamheden worden omgeleid. De stad en Waterwegen en Zeekanaal bekijken de zaak.
http://www.goeiedag.be/aalst/2016/02/jaagpad-dender-niet-te-gebruiken-tot-einde-maart/
Re: Dendre (Dender)
De toestand is vandaag net zoals vorig jaar, met omleiding tussen Erembodegem (knooppunt 38) en Aalst (knooppunt 36) via N9.
Het bord mag wel aangepast worden: omleiding t/m 30/1/2016 (?? we zijn 17/2/2016)
Het bord mag wel aangepast worden: omleiding t/m 30/1/2016 (?? we zijn 17/2/2016)
Nieuwe sluis en fietsbrug in Aalst zijn slechts voorbode
http://www.goeiedag.be/aalst/2016/04/nieuwe-sluis-en-fietsbrug-in-aalst-zijn-slechts-voorbode/
Vanmorgen werd de eerste spadesteek gegeven van de nieuwe stuwsluis in Aalst. De stuw en sluis in Aalst en worden volledig vervangen. Het nieuwe complex komt een kilometer verder te liggen, voorbij de Zeebergbrug.
stuwsluis dender aalst 1Door de komst van de nieuwe stuw zal het waterpeil van de Dender tussen de huidige en de nieuwe stuw dalen, waardoor de bodem verlaagd en de oever aangepast moet worden.
Naast de stuw en sluis komt een nieuw bedieningsgebouw met een uniek uitkijkplatform. Er komt ook een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug. Een vispassage maakt het vissen makkelijker om langs de stuw en de sluis te zwemmen.
Ook de oevers worden heringericht. Zo kan wateroverlast vermeden worden en blijft de Dender ook in de toekomst bevaarbaar. Ondertussen maakt de stad Aalst meer ruimte vrij om te wonen langs het water.
Beide projecten maken wonen en werken langs de Dender aangenamer en veiliger. De werken op het terrein gingen in maart 2015 van start en zullen minstens 5 jaar duren.
Fietsersbrug
Met de bouw van een fietsers- en voetgangersbrug aan de nieuwe stuwsluis in Aalst stopt de stad niet met het nemen van fietsvriendelijke maatregelen.
“Langs de Dender zijn er nog een aantal missing links voor fietsers”, zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P). “Op die stukken willen we de komende jaren nieuwe fietsinfrastructuur realiseren.” De schepen maakte het nieuws vandaag al bekend, ook al is de persconferentie pas morgenvroeg.
De fietsbrug aan de sluis zal de natuurgebieden Gerstjens en Osbroek met elkaar verbinden.
“Tegelijk wordt dit ook een nieuwe belangrijke verbinding tussen verschillende fietsroutes”, legt schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P) uit.
“De nieuwe fietsbrug zal naadloos aansluiten op een nieuw vrijliggend fietspad in de Erembodegemstraat. Zo zal ook het nieuwe sportcomplex Schotte snel met de fiets bereikbaar zijn vanaf het fietspad langs de Dender en verderop de woonbuurten aan Immerzeel en Brusselsesteenweg in Erembodegem.”
De nieuwe fietsbrug is een investering van de stad Aalst en Waterwegen en Zeekanaal. Ondertussen wordt er ook werk gemaakt van de fietspaden langs de Dender.
“Zo is er het stukje langs de Dender tussen de Zeebergbrug en de Hoge Vesten. Ook daar is er momenteel niets voor fietsers. We hebben al wat ideeën, maar alles staat nog in de kinderschoenen. Zeker is wel dat we ook die missing link zo snel mogelijk willen wegwerken in samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen”, zegt Casaer.
Station
In het project van de ontwikkeling van de stationsomgeving is ook een fietsers- en voetgangersbrug gepland.
“Die brug moet dan weer de verbinding maken tussen rechter- en linkeroever en de omrij-afstanden voor fietsers beperken”, aldus nog Casaer.
“Tenslotte rest nog het deel langs de Dender vanaf de Zwarte Hoekbrug tot aan de Doorsteeklaan in Hofstade. Ook daar willen we op middellange termijn (3-5 jaar) fietspaden. Op 26 april leggen we alvast een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en de provincie Oost-Vlaanderen voor aan de gemeenteraad in functie van de realisatie van een fietspad van de Kammestraat tot de Doorsteeklaan.”
Fietsen wordt de komende jaren in Aalst steeds belangrijker.
“Als we onze stad leefbaar willen houden, zal de fiets een steeds groter deel van onze verplaatsingen moeten gaan uitmaken”, besluiten Van de Steen en Casaer. “We willen er dan ook over waken dat fietsers zich overal op een veilige, snelle en aangename manier kunnen verplaatsen. Daarnaast willen we er ook voor zorgen dat recreatieve fietsers graag in onze stad blijven rondrijden.”
Page 1 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Sujets similaires
» Dendre (oude Dender) [Dendermonde]
» 08 Eurovelo 5 - EV5 - Dender - Geraardsbergen
» Fiets- en wandelgids Erfgoed Dender
» GERAARDSBERGEN - DENDER - 55 km (Les circuits de René)
» Ath et Dendre (Les circuits de René)
» 08 Eurovelo 5 - EV5 - Dender - Geraardsbergen
» Fiets- en wandelgids Erfgoed Dender
» GERAARDSBERGEN - DENDER - 55 km (Les circuits de René)
» Ath et Dendre (Les circuits de René)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Waterlopen (Voies d'eau)
Page 1 sur 4
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum