Kolenspoor [Beringen-Mijn] (F753)
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Kolenspoor [Beringen-Mijn] (F753)
07 januari 2012
BERINGS KOLENSPOOR
KRIJGT HET KOLENSPOOR EEN NIEUWE FUNCTIE?
Plannen met het verlaten spoor door de cité
Het oude Beringse kolenspoor, dat de verbinding maakte tussen de koolmijn, de kolenhaven en het spoorwegnet van de NMBS, ligt er al een tijd behoorlijk gehavend bij.
Zo zijn delen van het spoor overwoekerd. Al jarenlang wordt het spoor niet meer gebruikt. De stad Beringen en de provincie Limburg hebben nu de handen in elkaar geslagen om ook dit deel van het befaamde mijnverleden nieuw leven in te blazen. Verschillende mogelijkheden worden onderzocht en er is nog lang geen beslissing genomen.
Een mogelijkheid is bijvoorbeeld dat het kolen spoor wordt gebruikt als fiets- en voetpad door de cité. Ook bezoekers zouden ervan kunnen genieten. Onderweg krijgen ze dan op verschillende plekken uitleg over wat er te zien en te beleven viel of valt. Er wordt gedacht aan een aansluiting op het provinciale fietsroutenetwerk.
Eind januari zal er een buurtvergadering worden georganiseerd, met een voorstel rond het toekomstige gebruik van de spoorweg.
Het is belangrijk dat we ook jouw mening kennen!
Meer info: Guy.vanderlinden@beringen.be
http://cultuurgazet.skynetblogs.be/archive/2011/12/30/berings-kolenspoor.html
Berings kolenspoor wordt toeristisch fietspad
22/04/'11
De stad Beringen heeft een subsidieaanvraag ingediend bij de provincie Limburg om het kolenspoor om te vormen tot een fiets- en wandelpad. Ook met een railbike over de sporen fietsen, kan in de toekomst. De spoorweg vertrekt op het mijnterrein aan de kolenwasserij en loopt over een afstand van 2,2 kilometer over de mijnsite naar de kolenhaven in Tervant.
In de plannen voor de ontwikkeling van Be-Mine werd al een toeristisch fietsinrijpunt voorzien op het mijnterrein. Op zo’n inrijpunt kun je in een kiosk fietsbrochures en informatie vinden. De verkeersveiligheid voor fietsers was echter nog niet optimaal.
Op dit ogenblik loopt het fietsroutenetwerk door de Stationsstraat, maar die straat is nu al zeer druk en met de realisatie van de woningen op het mijnterrein zal de straat nog meer verkeer te verwerken krijgen. Een fietspad op het kolenspoor zou daarom een betere oplossing zijn.
Geen heractivering
Vraag was echter of deze spoorweg niet moest dienen als ontsluiting van het regionale bedrijventerrein Ravenshout Noord. Die optie werd open gehouden bij de opmaak van het inrichtingsplan.
Uit onderzoek blijkt nu echter dat een heractivering van het kolenspoor een dure investering zou worden. De sporen moeten vernieuwd worden, gronden en gebouwen onteigend en overgangen beveiligd.
De NMBS zou weinig interesse hebben in deze optie en Be-Mine is al helemaal geen voorstander, te meer omdat het vroegere rangeerstation op het mijnterrein ingericht zal worden als een ‘Sporenpark’ en een ‘Sporenplein’. Dit zou zelfs één van de eerste realisaties worden.
Sporenplein
Het fietspad zal dan vanaf het Sporenplein vertrekken richting kolenhaven. Dat traject is veilig en biedt enkele mooie uitzichtspunten op de tuinwijk. Het loopt onder meer langs de moskee, de mijnkathedraal en het Mijnstadion. Plaatselijk kunnen er enkele op- en afritten worden voorzien.
“Dit is alvast een positieve ontwikkeling. Het versterkt de mijnsite”, zegt diensthoofd Esmeralda Meyen van Toerisme Beringen. “De stad heeft ondertussen een subsidieaanvraag ingediend bij de provincie. Die zal zeker positief onthaald worden, want Toerisme Limburg heeft actief meegewerkt aan dit project en ons op de verschillende mogelijkheden gewezen.
Er zal nu eerst een haalbaarheidsstudie worden uitgevoerd. In de loop van mei of juni krijgen we daarover uitsluitsel. Begin 2012 kan dan de uitvoering van start gaan.”
http://www.hbvl.be/limburg/beringen/kolenspoor-wordt-toeristisch-fietspad.aspx
Fietsen en wandelen over het (vroegere) kolenspoor
DONDERDAG 28 APRIL 2011
BERINGEN - Als alles goed gaat, wordt begin volgend jaar gestart met de aanleg van een fiets- en wandelpad op het vroegere kolenspoor.
Het stadsbestuur heeft bij de provincie een subsidieaanvraag ingediend voor een fiets- en wandelpad, dat beschouwd wordt als een erfgoedpad gezien de grote historische waarde van de Tuinwijk. Vermits Toerisme Limburg zelf voorstander is van het project wordt verwacht dat het snel groen licht zal krijgen. Het parcours loopt vanaf de kolenwasserij aan het rangeerstation richting cité en zo naar de vroegere kolenhaven van Tervant over een afstand van 2,2 km. Overigens komt ook de railbike of spoorfiets in beeld, naar analogie met de spoorfiets aan het station in Tessenderlo.
Fietstoerisme staat ook hoog aangeschreven in het project Be-Mine. Op de mijn komt een fietsinrijpunt met een kiosk waar fietsbrochures en toeristische infobrochures te verkrijgen zijn. Een traject over het vroegere kolenspoor lijkt de ideale oplossing omdat het huidige traject binnen het fietsroutenetwerk door de drukke Stationsstraat loopt. Even werd gedacht dat de reactivering van de spoorlijn in het kader van de uitbouw van het bedrijventerrein Ravenshout Noord de pret zou kunnen bederven. Maar uit onderzoek is gebleken dat de reactivering te duur uitvalt: alle sporen moeten vernieuwd worden, gronden en gebouwen onteigend en er moeten negen overwegen beveiligd worden. De NMBS toont dan ook weinig interesse en ook Be-Mine is geen voorstander: het vroegere rangeerstation wordt immers sporenpark en sporenplein, bestemd voor allerlei evenementen.
Het schepencollege is ook voorstander van een groen lint met veilige doortochten voor fietsers en wandelaars. 'Een spoorlijn zou te dicht bij de achtertuinen van de bewoners komen', zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Anne Cuypers (CD&V). 'De bewoners zullen lawaaihinder en hinder van trillingen ondervinden en ook de aansluiting van het kolenspoor met het huidige NMBS-net zal een wijk zwaar belasten.' Een haalbaarheidsstudie moet in mei of juni uitsluitsel geven.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=VA39DR1C
EEN ERFGOEDPLEK VOOR SPOORWEGINFRASTRUCTUUR
Be-Mine zet Sporenpark en -plein op de rails
DINSDAG 10 JANUARI 2012
BERINGEN - De nv be-Mine gaat een stedenbouwkundige vergunning aanvragen voor de aanleg van het Sporenpark en het Sporenplein op het mijnterrein.
Het Sporenpark zal deel gaan uitmaken van de nieuwe woonwijk Houtpark. Sporenpark en Sporenplein worden na de inrichting door nv be-Mine aan het stadsbestuur overgedragen en worden deel van het openbaar domein.
'Bij de inrichting en het ontwerp is rekening gehouden met het beschermd karakter van de site', zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Anne Cuypers (CD&V).
'In het verleden fungeerde deze plek als rangeerstation voor het kolentransport naar de kolenhaven en het NMBS-station.'
De sporen worden behouden. Binnen het park wordt de spoorwegzone ingezaaid met gras met aan de rand een aantal landschapsbomen. In het park komt een erfgoedplek waar de spoorweginfrastructuur met rails, dwarsliggers, de seininrichting en een kolenwagon in de oorspronkelijke staat wordt behouden.
Centraal wordt een fietspad aangelegd. Dit fietspad kan doorlopen tot aan de kolenhaven als deel van het toeristisch fietsroutenetwerk, maar dit project moet nog bekeken worden.
Ter hoogte van de Stationsstraat wordt de rijweg plaatselijk versmald en komt er een beveiligde fiets- en voetgangersoversteek.
Het Sporenplein wordt een onderdeel van 'Mijn Beleven'. 'Rond het plein bevinden zich beschermde monumenten zoals de kolenwasserij en het badzalengebouw.
Rondom de sporenbundels komen een kasseiverharding, houten zitbanken en beplante zones met siergrassen. Ook op het Sporenplein moet het industrieel-archeologisch karakter van de omgeving tot uiting komen.'
Het plein krijgt een polyvalente functie voor de organisatie van evenementen als de Mijnhappening en de kerstmarkt.
Verder komt er een fietscafé en een fietsinrijpunt. In het ontwerp wordt ook aandacht besteed aan een aangepaste verlichting van park en plein.
Die moet functioneel zijn, maar ook met aandacht voor het uitlichten van objecten, monumenten en gebouwen.
Eens de stedenbouwkundige vergunning op zak, is het de bedoeling dit najaar te starten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=F53KLLNG
Plannen goedgekeurd
Groen licht voor nieuw fietspad aan 'be-MINE'
Het Beringse schepencollege heeft een vergunning afgeleverd voor de aanleg van een fietspad in dubbele richting vanop de site van 'be-MINE' tot aan de Steenstortstraat achter de mijnterril. "De vroegere mijnsite en de dienst toerisme krijgen zo aansluiting bij het bestaande fietsroutenetwerk", zegt schepen van ruimtelijke ordening Anne Wouters-Cuypers (CD&V). "Op het terrein van be-MINE is het fietspad vier meter breed. Voor de rest drie meter. De oversteek van de spoorweg gebeurt via de bestaande brug tussen mijnsite en terril." Het fietspad wordt aangelegd in grijze beton vanaf be-Mine tot aan het gelijkgrondse punt in de Steenstortstraat. Vanaf daar wordt het fietspad in rode kleur aangelegd. De NMBS en het Agentschap voor Natuur en Bos gaven een gunstig advies, maar hebben enkele randopmerkingen, zoals onder meer het plaatsen van duurzame verlichting en een draadafspanning tussen de weg en het fietspad. Ook de leuning aan de spoorwegbrug zal vervangen worden. De werken starten volgend jaar. (SSB)
Het Laatste Nieuws / Vakantie
6 januari 2014
Uitvoering van de plannen (2016)
Kolenspoor opent op 12 november
Het Belang van Limburg,
Vr. 20 Mei 2016, Pagina 27
Langs het Kolenspoor, dat over een afstand van 2,2 kilometer van het mijnterrein tot de kolenhaven loopt, wordt een fiets- en wandelpad aangelegd langs de mooiste hoekjes van de tuinwijk. De werken starten in de tweede helft van juni. Op zaterdag 12 november wordt het Kolenspoor feestelijk geopend met een avondwandeling over een deel van het spoor met klank- en licht- en geluidseffecten, verteltheater en straatanimatie.
“Momenteel worden de offertes onderzocht en een gunningsverslag opgemaakt”, zegt schepen van Toerisme Gilbert Lambrechts. “Eind deze maand zal het schepencollege de werken toewijzen aan de aannemer die dan volgende maand aan de slag kan gaan. De vervallen spoorwegbrug over de Koolmijnlaan zal eind dit jaar door de nv Mijnen gerestaureerd worden waarna de stad daar het fiets- en wandelpad zal aanleggen. Het Kolenspoor kan opgedeeld worden in drie grote zones.”
Zone Stationsstraat-Noordwijk
Dit is een open groene omgeving met een stedelijk karakter die aangesloten wordt op het sporenpark. Op het eerste deel van het Kolenspoor komt naast een fietspad ook een wandelpad. Langs de route die ook de moskee aandoet, worden verschillende info- en rustplekken ingericht die het verhaal brengen van het Kolenspoor en van de tuinwijk. Langs heel de route worden verbindingen gelegd met bestaande elementen onder andere een vlonderpad naar het speelpleintje in de Randstraat en een wandelpad richting Barak 15. Aan de Randstraat komt een parking in het groen, goed voor 100 parkeerplaatsen.
Parkzone
Daarna volgt een lang uitgestrekte parkzone. Het brugje en de Rode Weg vormen een overgang waar een uitkijkpunt op het cultuurerfgoed gericht wordt. Vanaf daar heb je een zicht op de mijnkathedraal, het mijnstadion, nogmaals de moskee en de tuinwijk. Een trappenpartij verbindt het Kolenspoor met de lager gelegen weg. Aan de Beverlosesteenweg komt een beveiligde fietsoversteek. De zone aan de overkant van de Beverlosesteenweg is een groene as. Voor dit deel van de projectzone hebben de scouts van Beringen-Mijn een speelkoffer uitgewerkt die tijdens het spel het verhaal van de mijn en de omgeving vertelt.
Kolenhaven
De kolenhaven is de laatste projectzone. Dit is een open ruimte met een natuurlijke, landschappelijke invulling. Hier gaan de sporen uit elkaar richting kolenhaven. Er wordt een talud aangelegd, een uitkijkpunt dat uitzicht biedt op de haven. Aan de claveauweg wordt een bloemen- en speelweide ingericht en een picknickplaats. Het is niet direct mogelijk om het Kolenspoor door te trekken tot aan de haven wegens huurovereenkomsten met bedrijven. Het fietspad wordt wel verder aangelegd via de Schippersstraat en de Zandhoefstraat tot aan het jaagpad langs het Albertkanaal.
De provincieraad heeft de spelregels goedgekeurd waarmee de provincie tegen eind 2016 de projectcoördinator kan aanstellen voor Kolenspoor Limburg. Langs het spoor liggen al een aantal initiatieven die Limburg sterker moeten maken, zoals be-Mine, een landschapspark in Beringen, Green Ville, C-mine, EnergyVille, Terhills met in de buurt nog het Nationaal Park Hoge Kempen. “We willen een coördinator die al die projecten meer op elkaar afstemt en meer visibiliteit geeft”, zegt Inge Moors (CD&V), gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening. Voor die taak heeft minister Schauvliege 300.000 euro subsidie voorzien. De provincie legt daar met Beringen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Zonhoven, Genk, As en Maasmechelen nog eens 75.000 euro bovenop. “Met dat geld moet de projectcoördinator drie jaar werking financieren: van eind 2016 tot eind 2019. Ook studiebureaus kunnen intekenen.” (jbx)
Dit is een open groene omgeving met een stedelijk karakter die aangesloten wordt op het sporenpark. Op het eerste deel van het Kolenspoor komt naast een fietspad ook een wandelpad. Langs de route, die ook de moskee aandoet, worden verschillende info- en rustplekken ingericht die het verhaal brengen van het Kolenspoor en van de tuinwijk. Langs heel de route worden verbindingen gelegd met bestaande elementen onder andere een vlonderpad naar het speelpleintje in de Randstraat en een wandelpad richting Barak 15. Aan de Randstraat komt een parking in het groen, goed voor 100 parkeerplaatsen.
“Momenteel worden de offertes onderzocht en een gunningsverslag opgemaakt”, zegt schepen van Toerisme Gilbert Lambrechts. “Eind deze maand zal het schepencollege de werken toewijzen aan de aannemer die dan volgende maand aan de slag kan gaan. De vervallen spoorwegbrug over de Koolmijnlaan zal eind dit jaar door de nv Mijnen gerestaureerd worden waarna de stad daar het fiets- en wandelpad zal aanleggen. Het Kolenspoor kan opgedeeld worden in drie grote zones.”
Fotoreportage (toestand 2012):
https://www.flickr.com/photos/mars1940/sets/72157631147137806/
Vertraging in de uitvoering
Ondergrond kolenspoor niet stabiel
Het Belang van Limburg,
zaterdag 18 maart 2017, pagina 28
De werken aan het kolenspoor tussen de mijn en de kolenhaven, lopen niet zoals gepland. Bedoeling is daar een wandel- en fietspad aan te leggen vanwaar verschillende toeristische gezichtspunten belicht worden. “Maar de werken lopen achter op schema”, weet schepen Jean Vanhees. “Hoe verbazend het ook klinkt: de ondergrond van het kolenspoor is onvoldoende stabiel. En dat terwijl daar jarenlang zwaar met steenkool beladen treinen overheen denderden. Er wordt nu getracht de kwaliteit van de bodem te verbeteren door kalk doorheen de ondergrond te mengen. De opening van het kolenspoor zal daardoor zeker niet voor september zijn. We wachten in ieder geval tot ook de brug over de Koolmijnlaan gerestaureerd is. En dat is een werk dat door de nv Mijnen uitgevoerd moet worden.”
Kolenspoor vertraagd door onstabiele ondergrond
Vrijdag 17 maart 2017
De aanleg van het Kolenspoor, het toeristisch fiets- en wandelpad vanaf de oude mijnsite in Beringen (nu be-MINE) en de voormalige kolenhaven aan het Albertkanaal is vertraagd door een onstabiele ondergrond. Bij het opbreken van de oude treinsporen is nu gebleken dat de ondergrond niet stabiel meer genoeg is om asfalt op te leggen. Hierdoor lopen de werken vertraging op. Eerst werd een onderzoek gevoerd en nu worden de oude beddingen geïnfiltreerd met kalk om de stabiliteit te verhogen. Ook de restauratie van de brug over de Koolmijnlaan is vertraagd. De opening van het Kolenspoor die voorzien was dit voorjaar, zal nu ten vroegste in november kunnen doorgaan.
http://www.internetgazet.be/beringen/kolenspoor-vertraagd-door-onstabiele-ondergrond.aspx
kaart (onder voorbehoud)
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1z9SxUGb_WtdAfbQ_GOQ2T-9AeYE&ll=51.07222266893656%2C5.209896660613481&z=14
Re: Kolenspoor [Beringen-Mijn] (F753)
joverwimp a écrit:
A Beringen, près du pn 502, le centre minier le plus important du Limbourg
www.mijnmuseum.be
Magnifique trajet en vélo au pied du terril (qu'on peut monter à pied) entre les pn 502-341
Re: Kolenspoor [Beringen-Mijn] (F753)
joverwimp a écrit:
Magnifique trajet en vélo au pied du terril (qu'on peut monter à pied) entre les pn 502-341
http://www.toerismeberingen.be/genieten-wandelen/op-en-top-terril/
Stationsstraat
BERINGEN
27/03/2017
Oversteken Kolenspoor wordt veiliger
Om de verkeersveiligheid te verhogen, werd een beveiligd kruispunt aangelegd op de plaats waar de Stationsstraat het nieuwe fietspad van het Kolenspoor kruist. Na uitharding van het beton kon het kruispunt afgelopen vrijdag opengesteld worden. In het kader van de inrichting van het Kolenspoor als landschapspark werd langs de Noordwijkstraat ook een parking aangelegd met waterinfiltratie. Om bij hoge grondwaterstand problemen te vermijden, wordt een overloop aangelegd met aansluiting op het rioleringsstelsel. In april wordt de Noordwijkstraat hiervoor een week afgesloten.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ham/oversteken-kolenspoor-wordt-veiliger-a3114916/
Kolenspoor officieel ingefietst
Deze middag werd het Kolenspoor officieel ingefietst door schepen van verkeer Jean Vanhees en schepen van toerisme Gilbert Lambrechts. Op een persconferentie in het mijnmuseum gaven ze tekst en uitleg over het Kolenspoor dat loopt van be-MINE tot aan de oude kolenhaven in Tervant.
"In de nabijheid van de Stationstraat werd langs de Noordwijkstraat een parking in het groen aangelegd voor ± 100 auto’s. Vanaf de parking werd een voetpad aangelegd tot aan ‘Barak 15’. Tevens werd parallel met het fietspad een voetpad voorzien tot aan de ‘uitkijktrap’ aan de Koolmijnlaan. De locatie van de trap biedt een uniek uitzicht over het rijke mijnpatrimonium zoals de schachtbokken, mijnkathedraal, avonturenberg, Fatih moskee, voetbalterreinen enz. Een gelijkaardige ‘uitkijktrap’ werd langs de Olmsesteenweg gebouwd met uitzicht over de kolenhaven", zegt schepen van verkeer Jean Vanhees.
Vanaf de Olmsesteenweg slalomt het fietspad door het gemeentebos en geeft aansluiting op het jaagpad langs het Albertkanaal.
"Tijdens een tocht langs beveiligde kruispunten, met een helder verlicht fietspad ’s avonds, kunnen bezoekers proeven van het erfgoedverhaal dat het verleden van de koolputter terug tot leven brengt. Verspreid langs het traject staan cortenstale informatiedragers met tekst en uitleg. Verspreid langs het traject passeer je verder nog verschillende mijngebonden ontwikkelingen zoals de begraafplaats van Beringen-Mijn, ontmoetingshuis Acli, oude en nieuwe mijncité, claveauweg en rode esdoorndreef," zegt schepen van toerisme Gilbert Lambrechts.
Op het sluitstuk van het traject is het nog even wachten. Hiervoor moet de dubbele brug over de Koolmijnlaan gerestaureerd worden. De voorbereidingen van het dossier bevinden zich in een ver gevorderd stadium met een vermoedelijke uitvoering in het komende najaar. In de tussentijd wordt een omleiding voorzien voor de fietsers via de rode weg, Kerkstraat en Noordwijkstraat.
Zie fotos ook http://www.internetgazet.be/beringen/kolenspoor-officieel-ingefietst.aspx
Kolenspoor heropent als fiets- en wandelpad
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170713_02971156
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-beringen/kolenspoor-opnieuw-in-gebruik-genomen-a3209959/
http://www.beringen.be/nl/press/record/4118/het-kolenspoor-in-beringen-terug-in-gebruik.html
Het tracé van het kolenspoor dat zich over ruim drie kilometer uitstrekt tussen de koolmijn en de kolenhaven in Beringen, is opnieuw in gebruik genomen als fiets- en wandelpad. “Dit gebied, een verborgen groene oase, krijgt als park een nieuwe functie voor zowel de buurt als voor de toeristen die op een actieve manier het mijnerfgoed van Beringen willen ontdekken”, zegt schepen Jean Vanhees
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-beringen/kolenspoor-opnieuw-in-gebruik-genomen-a3209959/
Tussen de koolmijn en de kolenhaven wordt het tracé van het kolenspoor opnieuw in gebruik genomen. Zo kunnen toeristen op een actieve wijze kennis maken met het mijnerfgoed van Beringen. Ruim 23 jaar na de sluiting werd in 2012 een onderzoek uitgevoerd naar mogelijkheden tot herbestemming van het verlaten spoortracé. Het gebied werd omschreven als een 'verborgen groene oase' met heel wat mogelijkheden zowel vanuit cultuurhistorisch oogpunt, landschappelijk, toeristisch recreatief, sociaal maatschappelijk en mobiliteit. Na een haalbaarheidsstudie werd het project concreet omgezet in een ontwerp. Vanaf 14 september 2016 werd er gewerkt aan het project. De totale kostprijs van het project werd geraamd op 1.009.634 euro inclusief btw. Van de provincie Limburg ontvangt de stad 382.000 euro. Regionaal Landschap Lage Kempen staat in voor het onderhoud. Op het sluitstuk van het traject is het echter nog even wachten, want de spoorwegbrug moet nog gerestaureerd worden.
http://www.beringen.be/nl/press/record/4118/het-kolenspoor-in-beringen-terug-in-gebruik.html
Het tracé van het kolenspoor tussen de koolmijn en de kolenhaven wordt opnieuw in gebruik genomen. Het gebied – rond het beschermde kolenspoor – is een lang groen lint dwars door de mijncité. Het kolenspoor krijgt als park opnieuw een functie: zowel voor de buurt en zijn bewoners als voor toeristen die zo op een actieve manier met het mijnerfgoed van Beringen kunnen kennis maken. Het landschapspark kolenspoor integreert (fysiek) be-MINE met de mijncité van Beringen.
Kolenspoor Beringen, transformatie van zwarte goud naar groene belevingsas.
Begin 20ste eeuw bracht de steenkoolontginning welvaart in Beringen, al gauw werd de steenkool het zwarte goud genoemd. Intussen is de industriële activiteit vergane glorie en krijgen de verschillende deelzones van de mijncite een herbestemming.
Het rijk bewaarde mijnpatrimonium van Beringen werd na de sluiting van de mijnen geklasseerd waaronder ook het kolenspoor. Om de steenkool te verschepen werd destijds een dubbel spoor aangelegd tussen Beringen-Mijn en het Albertkanaal. Ruim 23 jaar na de sluiting werd in 2012, onder leiding van Oswald Devisch en i.s.m. ontwerpbureau Cluster, een onderzoek uitgevoerd naar mogelijkheden tot herbestemming van het verlaten spoortracé. Het gebied werd omschreven als een ‘verborgen groene oase’ met heel wat potenties zowel vanuit cultuurhistorisch oogpunt, landschappelijk, toeristisch recreatief, sociaal maatschappelijk en mobiliteit.
Aan de hand van de haalbaarheidsstudie werd het project concreet omgezet in een ontwerp met uitvoeringsplannen. Frank Caers van studiebureel Atelier VT uit Gingelom stond in voor de planningsfase en verweefde de verschillende deelaspecten tot één geheel zoals het ontwerp van het toeristisch fietspad, opgemaakt door de provincie Limburg. Het fietspad met een lengte van ongeveer 3 km werd opgenomen in het toeristisch fietsroutenetwerk.
Na een uitgebreide onderzoek- en consultatieronde (o.a. Onroerend Erfgoed, ANB, de buurt enz.) ving de uitvoering van het project aan op 14 september 2016. De firma Martens Wegenbouw uit Genk startte met de aanleg van de beveiligde kruispunten ter hoogte van de Olmsesteenweg, Beverlosesteenweg en Stationstraat. In de nabijheid van de Stationstraat werd langs de Noordwijkstraat een parking in het groen aangelegd voor ± 100 auto’s. Vanaf de parking werd een voetpad aangelegd tot aan ‘Barak 15’. Tevens werd parallel met het fietspad een voetpad voorzien tot aan de ‘uitkijktrap’ aan de Koolmijnlaan. De locatie van de trap biedt een uniek uitzicht over het rijke mijnpatrimonium zoals de schachtbokken, mijnkathedraal, avonturenberg, Fatih moskee, voetbalterreinen enz. Een gelijkaardige ‘uitkijktrap’ werd langs de Olmsesteenweg gebouwd met uitzicht over de kolenhaven.
Vanaf de Olmsesteenweg slalomt het fietspad door een bos en geeft aansluiting op het jaagpad langs het Albertkanaal. Verspreid langs het traject passeer je verder nog verschillende mijngebonden ontwikkelingen zoals de begraafplaats van Beringen-Mijn, ontmoetingshuis Acli, oude en nieuwe mijncité, claveauweg, rode esdoorndreef enz.
Door zijn ligging fungeert het niet ‘traditionele’ park als buurtpark waarbij de oude- en nieuwe mijncité met mekaar verbonden worden. Het spoor als groene, lineaire as is een toegankelijk gebied dat de verbinding vormt tussen de aanwezige gemeenschapsvoorzieningen zoals kerk, moskee, scholen, buurtspeelpleintje Randstaat en be-MINE.
Tijdens een tocht langs beveiligde kruispunten, met een helder verlicht fietspad ’s avonds, kunnen bezoekers proeven van het erfgoedverhaal dat het verleden van de koolputter terug tot leven brengt.
Verspreid langs het traject staan cortenstale informatiedragers met tekst en uitleg. De groep Bailleul stond in voor ontwerp en vormgeving en paste deze aan op de informatiedragers van de avonturenberg. Het mijnmuseum, integratiedienst en het Geheugencollectief kozen zorgvuldig het beeld- en tekstmateriaal. Dit projectonderdeel kreeg subsidies van de Provincie Limburg.
De totale kostprijs van het project werd geraamd op 1.009.634 euro inclusief btw. Van de provincie Limburg ontvangt de stad 382.000 euro. Het betreft subsidies zowel voor de aanleg van het toeristisch fietspad als voor de aanleg van het erfgoedpad. De werken gingen gepaard met een aanpassing aan het rioleringsnetwerk, hiervoor komt Infrax tegemoet met een tussenkomst van ongeveer 17.000 euro.
Regionaal Landschap Lage Kempen staat in voor het onderhoud. Meerdere keren per jaar verwijderen zij de kruidgroei van het behouden spoor, snoeien bomen en staan in voor de algemene opkuis. Het ‘landschapspark kolenspoor’ maakt deel uit van een groter landschappelijk geheel en fungeert als natuurverbindingsgebied tussen de open ruimte gebieden van Genemeer en het valleigebied van de Laardijkbeek anderzijds.
Restauratie van de spoorwegbrug
Op het sluitstuk van het traject is het nog even wachten. Hiervoor moet de dubbele brug over de Koolmijnlaan gerestaureerd worden. De voorbereidingen van het dossier bevinden zich in een ver gevorderd stadium met een vermoedelijke uitvoering in het komende najaar. De restauratiewerken worden uitgevoerd in opdracht van NV Mijnen. Na restauratie van de brug wordt in opdracht van de Stad Beringen een fietspad en een voetpad over de brug aangelegd. Ingebruikname wordt voorzien voorjaar 2018. In de tussentijd is er een omleiding voor de fietsers via de rode weg, Kerkstraat en Noordwijkstraat.
Een bijkomende toeristische attractie
Met het kolenspoor krijgt Beringen een bijkomende toeristische attractie, aanvullend aan de erfgoedwandelingen in de mijngebouwen en op de Avonturenberg. Een fietstocht of wandeling langs het kolenspoor vormt ook een mooie aanvulling op een museumbezoek.
Om de belevingswaarde op het kolenspoor te verhogen werkt Toerisme Beringen aan de realisatie van een interactieve wandeling over het traject, in de vorm van een ipad-app. De app zal zich vooral richten op gezinnen met kinderen en wil op een ludieke manier de kinderen laten kennismaken met de verhalen en de bezienswaardigheden rond het kolenspoor. Door het gebruik van leuke spelelementen en echte doe-activiteiten gecombineerd met de aanwezige installaties op het kolenspoor worden het fysieke en het digitale aan elkaar gekoppeld. De lancering is voorzien voor het najaar.
Ook voor groepen wil Toerisme Beringen een belevingsvol aanbod creëren en wordt er gewerkt aan een groepsspel op het kolenspoor. De scouts van Beringen Mijn brachten inspiratie voor het spel; dit wordt momenteel professioneel vorm gegeven. Na de zomer is de spelkoffer klaar. Op het toeristisch infokantoor kunnen groepen na reservatie een spelkoffer ontlenen waarin zich alle benodigdheden voor het spel bevinden. Dit project krijgt subsidies vanuit de Erfgoedcel Mijn-Erfgoed.
Niet alleen het toeristisch fietsroutenetwerk, maar ook het mountainbikenetwerk maakt gebruik van het kolenspoor. Op deze wijze wordt het mountainbikepark op de Avonturenberg deel van het Limburgs mountainbikenetwerk.
Beringen Europese aanbesteding voor be-MINE PIT
http://www.internetgazet.be/beringen/europese-aanbesteding-voor-be-mine-pit.aspx
De plannen voor een mijnbelevingscentrum op de site van be-Mine in Beringen krijgen vaste vorm. Binnenkort lanceert de provincie Limburg een Europese aanbesteding om het hele project verder uit te werken en te realiseren. Het mijnbelevingscentrum be-MINE PIT is een ambitieus project van in het totaal 22 miljoen euro, waarbij de volledige mijnsite van Beringen gebruikt zal worden om het leven van de Limburgse mijnwerker te vertellen.
"Het bouwkundig en scenografisch masterplan is klaar en dat betekent dat we nu kunnen beginnen met het uitschrijven van een Europese aanbesteding. Er zal gezocht worden naar een architect en aannemer die de zowat 30.000 vierkante meter grote mijnsite zal omvormen tot een belevingscentrum waar bezoekers letterlijk in de voetsporen van de mijnwerkers kunnen lopen", zei gedeputeerde van toerisme Igor Philtjens vandaag op Radio 2 Limburg..
Er komt ook een simulatie van hoe de mijn er ondergronds uitzag. Ook de indrukwekkende koeltoren zal kunnen bezocht worden. Volgens gedeputeerde Igor Philtjens is het toeristisch potentieel van be-Mine enorm groot: "We mikken jaarlijks op 140.000 bezoekers van wie een derde uit het buitenland kan komen. Beringen geldt dan ook als de beste bewaarde mijnsite van heel West-Europa". De provincie Limburg wil trouwens niet alleen de mijnsite van Beringen op de toeristische kaart zetten. Een toeristisch fietsroutenetwerk zal alle mijnsites met elkaar verbinden".
Fietspad kolenspoor
http://www.heemkundebeverlo.be/fietspad-kolenspoor/
Foto's op de link hierboven.
De oude spoorwegbrug boven de Koolmijnlaan werd gerestaureerd. Tijdens het weekend van 19 en 20 mei werd de brug teruggeplaatst op de brughoofden. De aansluiting met het fietspad Kolenspoor zal in een latere fase voltooid worden.
Foto's op de link hierboven.
eeuwige reiziger aime ce message
Restauratie spoorwegbrug Koolmijnlaan [Beringen]
Laatste fase brug Kolenspoor
maandag 22 juni 2020
De fietsers- en voetgangersbrug over de Koolmijnlaan in Beringen is toe aan het laatste sluitstuk voor het fietspad Kolenspoor. Vandaag zijn de finale werken begonnen. De oude brugconstructie werd reeds gerenoveerd door LRM en werd in mei 2018 al teruggeplaatst. Op de historische brug moest nog een nieuw brugdek geplaatst worden door de stad Beringen. Dat nieuwe brugdek omvat een voetgangerspad en een fietspad. Die werken hebben vertraging opgelopen doordat de vorige aannemer in faling is gegaan. Het dossier werd na een nieuwe aanbesteding in 2019 toegewezen. Er was nog eens vertraging op het project door de coronacrisis maar vandaag zijn dan eindelijk de finale werken begonnen.De werken zullen ongeveer nog 1 maand duren. Het traject maakt deel uit van het toeristisch fietsroutenetwerk Limburg en het Kolenspoor dat de verbinding moet maken tussen Beringen en Eisden.
https://www.internetgazet.be/beringen/laatste-fase-brug-kolenspoor.aspx
Projectfiche:
http://www.teamvanmeer.be/portfolio/spoorwegbrug-beringen/
Plan:
https://www.beringen.be/E_Loket/Thema_s/Mobiliteit_en_wegenwerken/Wegen_en_waterlopen/Werken_in_uitvoering:5MJirRUmRJSOiVCpokrPwA/Restauratiewerken_spoorwegbrug_Koolmijnlaan/Informatie/plan_fietsers_en_voetgangersbrug_Koolmijnlaan:TL6enS67RM-73JMUOjBPaQ.org
Fietsbrug wordt over Koolmijnlaan geplaatst
22/06/2020
BERINGEN - Vandaag start de montage van de fietsersbrug over de Koolmijnlaan in Beringen. De voetgangersbrug zal in de komende weken aangepakt worden. De brug is het sluitstuk van het fietspad Kolenspoor.
De brugconstructie werd al gerenoveerd door LRM. De werken hebben vertraging opgelopen doordat de vorige aannemer in faling ging. Het dossier werd na een nieuwe aanbesteding in 2019 toegewezen aan de ...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200622_04997350
Eerder:
Fietsers en voetgangersbrug Koolmijnlaan - fietspad Kolenspoor
02/03/2020
De fietsers- en voetgangerbrug over de Koolmijnlaan is het laatste sluitstuk voor het fietspad Kolenspoor.
De brugconstructie werd reeds gerenoveerd door LRM. De stad zal het brugdek en de leuningen volledig vernieuwen. Op de brug wordt een voetgangerspad en een fietspad voorzien.
De werken hebben vertraging opgelopen doordat de vorige aannemer in faling is gegaan. Het dossier werd na een nieuwe aanbesteding in 2019 toegewezen aan de Firma Van Eycken. De voorbereidende werken in het atelier zijn momenteel bezig.
De montage van de brugelementen op de brug zelf is voorzien voor mei 2020. Daarna wordt de aansluiting met het reeds aangelegde fietspad afgewerkt en kan de brug opengesteld worden.
Ondertussen is het verboden om de oversteek via de brug over de Koolmijnlaan te maken. Het brugdek is afgesloten met werfhekken, omdat dit momenteel niet veilig is zolang het brugdek en de relingen niet definitief afgewerkt zijn.
Het traject maakt deel uit van het toeristisch fietsroutenetwerk en kan hierdoor genieten van een financiële ondersteuning door de Provincie Limburg.
https://www.beringen.be/E_Loket/Thema_s/Mobiliteit_en_wegenwerken/Wegen_en_waterlopen/Werken_in_uitvoering:5MJirRUmRJSOiVCpokrPwA/Restauratiewerken_spoorwegbrug_Koolmijnlaan
fietsbrug kolenspoor
lokalisatie: https://www.google.com/maps/@51.0761081,5.219738,3a,75y,135.93h,114.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLqDm8raNaTC8zksDWZS0Eg!2e0!7i16384!8i8192
Re: Kolenspoor [Beringen-Mijn] (F753)
joverwimp a écrit:lokalisatie: https://www.google.com/maps/@51.0761081,5.219738,3a,75y,135.93h,114.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLqDm8raNaTC8zksDWZS0Eg!2e0!7i16384!8i8192
Leuk, zo'n detailaanzicht. De brug lijkt fraai gerestaureerd. In Diksmuide ligt een gelijkaardige brug over de Veurnse vaart. Ook onlangs gerestaureerd, al hing er toch een flink prijskaartje aan vast.
Re: Restauratie spoorwegbrug Koolmijnlaan [Beringen]
Fietsbrug is nieuwe toeristische trekpleister
07/09/2020
BERINGEN - De stad Beringen opende maandag officieel de fiets- en voetgangersbrug over het Kolenspoor in Beringen mijn. De Kolenspoorbrug werd ingefietst door burgemeester Vints en de schepenen van Mobiliteit en Toerisme. “We mikken op 100.000 bezoekers per jaar”, zegt schepen Werner Janssen (N-VA). “Het Kolenspoor verbindt de mijngemeenten met elkaar. De kolenspoorbrug in Beringen is de kers op de taart op onze kolenspoorroute. Dat willen we als mijnstad toeristisch uitspelen.”
“We hebben er inderdaad een tijdje op moeten wachten, maar het eindresultaat is schitterend”, zegt schepen Jean Vanhees (CD&V) enthousiast. “Deze brug is de schakel tussen twee fietssnelwegen. Die langs het kanaal en die langs het spoor.”
De werken aan deze fietssnelwegen zijn nog niet voltooid, door onder andere de verhoging van de bruggen in Beringen én de elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol-Hasselt. Na de officiële opening kwamen de eerste fietsers al aangereden.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200907_97827210
Fiets- en voetgangersbrug over Kolenspoor geopend
7 september 2020
BERINGEN - Maandag werd in Beringen de fiets- en voetgangersbrug over het Kolenspoor geopend. Na de nodige obstakels tijdens het bouwproject is iedereen tevreden over het resultaat. “Deze brug vormt de verbindingsschakel tussen twee fietssnelwegen. De fietssnelweg langs het kanaal en deze langs het spoor”, legt schepen van Verkeer Jean Vanhees (CD&V) uit.
Het project, dat gesteund wordt door de provincie, lag een tijdje stil door corona. Maandag kon de kolenspoorbrug dan toch worden ingefietst. De brug moet een grote troef worden voor het fiets- en wandeltoerisme in Beringen. “Het is de kers op de taart van onze kolenspoorroute. Fietsers en wandelaars kunnen nu nog meer naar hartenlust mooie fiets- en wandeltochten maken in Beringen”, oppert schepen van Toerisme Werner Janssen (N-VA).
Eyecatcher
Burgemeester Thomas Vints (CD&V) is eveneens tevreden met de opening. “De kolenspoorbrug is een echte eyecatcher geworden voor Beringen. De keuze van materialen en het esthetische karakter vormen zeker een meerwaarde. Dank aan de ontwerpers om dit sluitstuk van het kolenspoor op deze manier nieuw leven in te blazen. Het eindresultaat is meer dan de moeite waard.”
Toerisme Beringen heeft verschillende fiets- en wandelroutes ter beschikking die over deze nieuwe brug lopen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om fietsen en e-steps te ontlenen. Meer informatie vind je op de website van Toerisme Beringen via www.toerismeberingen.be .
https://www.hln.be/in-de-buurt/beringen/fiets-en-voetgangersbrug-over-kolenspoor-geopend~a1cb05b7/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/07/fietsbrug-beringen-geopend/
Sujets similaires
» Lieve (petit canal du moyen age)
» Kolenspoor 01 Algemeen
» Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
» L015 Leopoldsburg - Zonhoven (Fietssnelweg F75)
» L021A Part 02 Genk-As Spoorweg L21A (fietssnelweg F75)
» Kolenspoor 01 Algemeen
» Canal Albert (Albertkanaal) Hasselt-Riemst - Fietssnelweg F072
» L015 Leopoldsburg - Zonhoven (Fietssnelweg F75)
» L021A Part 02 Genk-As Spoorweg L21A (fietssnelweg F75)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum