Forum lie au site www.velo-ravel.net
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

F211 Asse (Zellik) - Brussel (Fietssnelweg F211)

2 participants

Aller en bas

F211 Asse (Zellik) -  Brussel (Fietssnelweg F211) Empty F211 Asse (Zellik) - Brussel (Fietssnelweg F211)

Message  joverwimp Ven 2 Nov 2018 - 12:30

https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/f211
joverwimp
joverwimp

Messages : 3549
Date d'inscription : 18/07/2009
Age : 80
Localisation : Asse

https://www.routeyou.com/nl/group/view/8092/recreatief-fietsen-i

Revenir en haut Aller en bas

F211 Asse (Zellik) -  Brussel (Fietssnelweg F211) Empty Herinrichting Brusselsesteenweg - Vliegwezenlaan - Sint-Bavonstraat [Asse]

Message  eeuwige reiziger Jeu 2 Juil 2020 - 11:17

Herinrichting Brusselsesteenweg-Vliegwezenlaan-Sint Bavostraat
25/06/2020

ASSE - Het gemeentebestuur wil de Brusselsesteenweg opwaarderen. Deze straat is vandaag in slechte staat en heeft weinig kwaliteit. Het is een typische oude steenweg die nagenoeg van rooilijn tot rooilijn verhard is, wat gezien de huidige visies en de klimaatsveranderingen niet meer opportuun is. De betonplaten zijn op vele plaatsen verzakt, wat heel wat lawaaihinder veroorzaakt en de stabiliteit van de wegenis in het gedrang brengt. Tevens nodigt de zeer brede verharding uit tot overdreven snelheden en gevaarlijke situaties. Dit gedeelte van de Brusselsesteenweg trekt ook heel wat sluipverkeer aan dat van Asse-centrum richting Brussel rijdt. Dit zorgt voor extra drukte en bijgevolg ook extra verkeersproblemen.

Deze heraanleg geeft de opportuniteit om de fietssnelweg F211 mee aan te leggen. Het beleid rond fietssnelwegen zit momenteel in de lift in Vlaanderen. In alle provincies zijn de laatste jaren initiatieven genomen om te zorgen voor de uitbouw van goede, veilige en snelle fietsverbindingen tussen woon- en werklocaties en tussen steden onderling. De kracht van dit type voorzieningen ligt in het feit dat ze streven naar conflictloze fietstrajecten, waar de fietser op een vlotte en aangename wijze zijn lange-afstandsverplaatsing kan maken.

In dit dossier neemt het bestuur het initiatief om de fietssnelweg F211 over een lengte van circa 900 m op te waarderen. Het tracé vertrekt vanaf de tunnel onder de Pontbeek tot aan de rotonde van de fontein.

In het najaar van 2019 organiseerde het bestuur een eerste participatiemoment om maximaal de bekommernissen van alle betrokkenen te capteren. Op basis daarvan werkte studiebureau EVB verschillende scenario’s uit. Na toetsing met de originele input en overleg binnen de stuurgroep werd een voorkeursscenario geselecteerd.

"Het voorkeursscenario werd op 24 juni aan alle betrokkenen voorgesteld aan de hand van een 2de participatiemoment. Dit plan is nog niet definitief. Wij hopen opnieuw zoveel mogelijk feedback te verzamelen om het plan verder te kunnen verfijnen", aldus het bestuur. "Wie vragen of opmerkingen heeft bij dit ontwerp, kan deze per mail bezorgen aan openbarewerken@asse.be of telefonisch 02 454 19 39, ten laatste tegen 5 juli 2020."

Randvoorwaarden

Doorheen het projectgebied loopt de fietssnelweg F211 die Zellik met Brussel verbindt. Het is de verbinding tussen de fietssnelweg F2 (Brussel – Gent) en de F212 (Asse – Brussel).

Een fietssnelweg in enkele richting heeft een minimale breedte van 1.75 m, een dubbele fietssnelweg heeft een minimale breedte van 4 m.

Er dient een oplossing gezocht voor het weren van sluipverkeer zodat de verkeersveiligheid verhoogt.

Het ontwerp dient ook klimaatvriendelijk te zijn. Dit betekent dat er minder verhard mag worden en er duurzaam met regenwater moet worden omgesprongen.

De bestaande bomen, zeker in het onderste deel van de Brusselsesteenweg, dienen zoveel als mogelijk bewaard te blijven.

Scenario-analyses

Afschaffen afrit Pontbeek

Zowel uit het participatiemoment als uit de stuurgroep kwam zeer nadrukkelijk de vraag of de afrit van de Pontbeek niet kon worden afgesloten. Het vele sluipverkeer is hier de belangrijkste reden voor. Het afschaffen van deze afrit betekent dat het verkeer komende van Asse richting Zellik nu via de afrit aan de Vliegwezenlaan zal dienen te verlopen. Dit zal voor het sluipverkeer een remmende factor zijn.
De Vliegwezenlaan is vandaag ook aan herstelling toe. Zeker wanneer we bovenstaande ingreep doen, zal het verkeer hier toenemen en dringt een aanpassing zich op. Het college van burgemeester en schepen heeft beslist om de Vliegwezenlaan, tussen de rotonde en de spoorwegbrug, mee op te nemen in deze studie.

Stappen (voetgangers)

Over het algemeen is het duidelijk dat er langsheen beide zijden van de straat een voetpad dient te komen. Om de kruising met de fietssnelweg op een veilige manier te maken, wordt ervoor gekozen de oversteken t.h.v. de fietssnelweg te schranken om aan te duiden wie voorrang heeft.

In de Vliegwezenlaan wordt, omwille van de veiligheid, een groene haag voorzien tussen de rijbaan en de zwakke weggebruikers. Ter hoogte van de brug zal het voet- en fietspad verhoogd aangelegd worden om een fysieke afscheiding te maken.

Trappen (fietsers)

De fietssnelweg wordt centraal in de Brusselsesteenweg voorzien. Wanneer de fietssnelweg centraal gelegd wordt, kan het aantal conflictsituaties sterk verminderd worden. Zo zal niet elke oprit of zijstraat een conflictpunt zijn. Een tweede voordeel is dat de fiets een centrale visuele plaats krijgt in het ontwerp, wat het STOP-principe op het terrein zichtbaar maakt.
Ter hoogte van de fontein dient de fietssnelweg op de bestaande situatie aan te sluiten. De fietssnelweg wordt nog voor het rondpunt ontdubbeld en zal de rijbaan kruisen. Dit kan beter visueel aangeduid worden waardoor de auto’s op dit punt alleen met de fietsers dienen rekening te houden.

De fietsers komende van de Sint Quirinuslaan en de Henri Rosseelslaan kunnen via een gemengde oversteek de fietssnelweg op of af rijden. Deze is niet centraal geplaatst t.o.v. de aansluitingen van de bestaande straten om geen sluipverkeer van beide straten aan te trekken.

Aan het nieuwe kruispunt met de Vliegwezenlaan krijgen de fietsers voorrang om het STOP-principe opnieuw in de verf te zetten. De oversteek wordt geaccentueerd door de doorsteek verhoogd aan te leggen.

De fietsers van en naar de Sint Bavostraat kunnen gebruik maken van een gemengd fiets-voetpad.

Ter hoogte van de Dendermondestraat wordt ervoor gekozen alle ontsluitingen ten zuiden van de fietssnelweg te bundelen en slechts 1 conflictsituatie te maken op de fietssnelweg. De private parking van de appartementen 524-526 wordt afgeleid naar de Dendermondestraat evenals de toegang van woning nr. 1. Zodoende kunnen deze samen over de fietssnelweg ontsluiten richting Brusselsesteenweg.

De fietsers van Hoogtepunt kunnen rechtstreeks aansluiten op de fietssnelweg. Gezien de ligging van de wadi zullen fietsers voor de Leeuwerikenlaan gebruik kunnen maken van de aantakking t.h.v. Hoogtepunt of Dendermondestraat om zich van of naar de fietssnelweg te begeven.

In de Vliegwezenlaan krijgen de fietsers voorrang t.o.v. de aanpalende straten. Dit wordt gevisualiseerd door het fietspad door te trekken.

https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/herinrichting-brusselsesteenweg-vliegwezenlaan-sint-bavostraat/44176

eeuwige reiziger

Messages : 3764
Date d'inscription : 23/06/2010
Age : 54
Localisation : Ruiselede

http://www.ligfietser.be

Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum