Fietsen in Coronatijden
2 participants
Page 1 sur 1
Fietsen in Coronatijden
Oorlog op het fietspad: ‘grimmige sfeer’ als gejaagde samenleving losbarst
1 juni 2020
Na Pinksteren stappen we nog massaler dan voorheen op de fiets om naar werk en school te gaan. Het ov voelt ondanks de mondkapjes niet zo veilig. Maar de smalle fietspaden kunnen de toestroom niet aan. Het wordt oorlog op het fietspad.
Probeer maar eens op het fietspad voor rood te staan én anderhalve meter afstand te houden. Wie dat niet doet loopt immers nog steeds risico op een boete van 390 euro. Het kan, maar als fietsers wel allemaal keurig afstand bewaren dan is het licht weer op rood voordat iedereen over is, vrezen verkeersdeskundigen. Gemeenten stellen nu in allerijl de verkeerslichten anders af: fietsers krijgen langer groen ten koste van vooral de auto.
,,In de stad staat de auto nu eenmaal laag in de rangorde. En een andere snelle oplossing is er niet’’, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. ,,De Nederlandse fietspaden zijn te smal - ze stammen nog uit de vorige eeuw - voor zoveel fietsers. Ik pleit al jaren voor bredere fietspaden maar dat is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. Maar de noodzaak van verbreding is nu urgenter dan ooit.’’
Fietsfiles
Dát het vanaf volgende week veel drukker wordt op het fietspad is volgens deskundigen onontkoombaar. RAI Vereniging, ANWB en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid onderzochten het en ze komen grofweg tot dezelfde conclusie: een aanzienlijk deel van ov-reizigers, 20 tot 40 procent, stapt niet meer in bus, tram of trein maar kiest voor individueel vervoer. En daarbij is in de stad de fiets favoriet.
Tertoolen: ,,Rond het ov hangt die wolk van besmettingsgevaar, dus mensen stappen over op de fiets maar de fietspaden zijn daar niet op berekend. We krijgen fietsfiles bij de verkeerslichten, probeer dan maar eens anderhalve meter aan te houden. Gemeenten werken hard om de groentijd te verlengen. Maar het afpakken van rijstroken van auto’s ten gunste van fietsers, kun je niet zomaar doen.’’
En het wás al zo druk op het fietspad. Bakfietsers, racefietsers, snorfietsers, peddelende scholieren, en haastige e-bike forensen rijden met verschillende snelheden en breedtes langs elkaar heen.
De Fietsersbond pleit voor het snel verwijderen van paaltjes en andere overbodige obstakels. ,,Maak bijvoorbeeld de stoepranden glooiend zodat fietsers daar ook kunnen rijden en staan. Dan vallen er nog minder mensen ook’’, zegt directeur Saskia Kluit.
Desastreus
Maar dat is niet genoeg, denkt zij. Op drukke plekken in de stad moet het autoverkeer tijdelijk geweerd worden of de snelheid moet omlaag naar 30 km/uur om de hausse aan fietsers genoeg ruimte te geven. Kluit: ,,Er is heel snel extra ruimte voor de fietsers nodig. Je moet voldoende afstand houden om elkaar niet te besmetten. Misschien gaat het komende week nog, maar waar ik bang voor ben is dat werkgevers komende weken zeggen: kom maar weer naar kantoor. Dat zal desastreus zijn voor fietsers en voetgangers om veilig over straat te kunnen.’’
Volgens de ANWB zal het volgende week nog wel gaan. Nog niet alle middelbare scholieren gaan weer alle dagen naar school en er wordt nog veel thuis gewerkt. ,,Gemeentebesturen moeten zich natuurlijk in de handjes knijpen dan nu zoveel mensen willen gaan fietsen. Die moet op de middellange termijn wel plezieren met bredere fietspaden en ruime opstelplaatsen bij de verkeerslichten’’, zegt woordvoerder Markus van Tol. ,,Want het wordt drukker.’’
‘Grimmige sfeer’
Door de coronacrisis is de fietsverkoop afgelopen weken geëxplodeerd. Fietsenwinkels moeten klanten zelfs mededelen dat sommige modellen e-bikes levertijden hebben van enkele maanden en dat zijn niet alleen recreatieve fietsers. Volgens Lease-a-bike, de leasemaatschappij van fietsfabrikant Gazelle, is de helft van de werknemers geïnteresseerd in een fiets van de zaak en bereid om tot 20 kilometer te fietsen.
Tertoolen voorziet een grimmige sfeer op het fietspad als de gejaagde samenleving weer in losbarst. ,,Wat dat betreft zijn fietsers niet anders dan automobilisten. Ook op het fietspad heb je opgewonden standjes. Met het verschil dat je een fietser meteen hoort als hij gaat schelden. Als het drukker wordt en anderen zitten je in de weg dan word je agressiever. Fietsen is zo populair omdat het vrijheid geeft en daarom ligt iedere inbreuk daarop heel gevoelig.’’
Daar komt nog bij dat de fietsers in veel grote steden steeds dominanter worden. Ze claimen niet alleen het fietspad, maar ook weggedeelten voor andere weggebruikers. ,,Het wordt dan het recht van de sterkste.’’
https://www.ad.nl/auto/oorlog-op-het-fietspad-grimmige-sfeer-als-gejaagde-samenleving-losbarst~ac44ed85/
Re: Fietsen in Coronatijden
In 2022 legden Nederlanders 17,9 miljard kilometer af op de fiets, dat is 13 procent meer dan in 2021 en 8 procent meer dan in 2012.
Het aantal e-fietskilometers steeg sinds 2021 met 29 procent. Dit blijkt uit de cijfers van het tweejaarlijkse Mobiliteitsbeeld, opgesteld door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). KiM verwacht 132 procent meer e-fietskilometers in 2028
Het aantal fietskilometers in 2022 is met 17,9 miljard vrijwel gelijk aan het niveau van 2019, terwijl het aantal kilometers met auto en ov nog steeds onder het niveau ligt van voor de coronapandemie.
Nederlanders legden in 2022 ongeveer 1050 km per persoon af op de fiets, waarvan ongeveer 400 met de elektrische fiets. Voor de gewone fiets steeg de afstand met 4 procent sinds 2021 en voor de e-fiets met 29 procent.
Het totale aandeel fiets in het aantal ritten is met 27 procent gelijk gebleven ten opzichte van 2012, maar het aandeel e-fiets is gegroeid van 1 naar 7 procent en dat van de gewone fiets gedaald van 26 naar 20. Dit aandeel verschilt naar sociaaleconomische achtergrond, zo fietsen Nederlanders met een migratie minder maar lopen ze meer, en fietsen mensen uit een huishouden met een laag inkomen relatief vaker.
Nederlanders fietsten in 2022 minder vaak dan in 2019 maar legden wel grotere afstanden af per rit.
Een gemiddelde e-fietsrit was 5,6 kilometer lang, tegen 3,2 kilometer voor de gewone fiets. Een gemiddelde rit naar onderwijs met een e-fiets was 7,4 km tegen 2,9 km voor de gewone fiets.
Nederlandse fietsers leggen de meeste afstand af voor vrijetijdsbesteding. Deze afstand is sinds 2019 gestegen, net als de afstand voor winkelen en overige doeleinden. Voor werk en onderwijs legden Nederlandse fietsers minder afstand af dan in 2019. Men gebruikt de e-fiets relatief vaker voor winkelen, woon-werkverkeer en overige verplaatsingen en relatief minder vaak voor onderwijs. In het onderwijs is de toename van het aandeel e-fiets wel het grootst: 2,5 keer zo hoog als in 2019.
Nederlanders van 60 jaar en ouder leggen meer dan de helft van hun fietskilometers af op een e-fiets. De laatste jaren neemt het aandeel e-fiets onder jongeren echter veel sneller toe dan bij ouderen, onder 12-24 jarigen is het aantal e-fietsers bijna verdrievoudigd sinds 2019 terwijl de toename onder 70-plussers 18 procent was.
Van de 24 grootste gemeenten heeft Leiden het grootste aandeel fietsverplaatsingen met 44 procent van het totaal aantal verplaatsingen in de stad, Utrecht heeft met 42 procent het grootste aandeel van de vier grote steden en Rotterdam met 26 procent het kleinste.
Voor 2023 verwacht het KiM dat het totaal aantal fietskilometers 7,5 procent hoger is dan in 2019 en in 2028 twintig procent hoger. De groei komt vooral door de elektrische fiets: daarvan is de verwachting dat het aantal fietskilometers met 132 procent ruim verdubbelt ten opzichte van 2019. Het gebruik van de gewone fiets zal juist met 15 procent dalen en vanwege de opmars van de elektrische fiets verwacht het KiM dat het gebruik van de gewone fiets nooit meer boven het niveau van 2019 uitkomt.
ttps://fietsberaad.nl/kennisbank/kim-verwacht-132-procent-meer-e-fietskilometers-in?utm_source=20231201-nb-fietsberaad&utm_campaign=fietsberaadnieuwsbrief&utm_medium=email
Het aantal e-fietskilometers steeg sinds 2021 met 29 procent. Dit blijkt uit de cijfers van het tweejaarlijkse Mobiliteitsbeeld, opgesteld door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). KiM verwacht 132 procent meer e-fietskilometers in 2028
Het aantal fietskilometers in 2022 is met 17,9 miljard vrijwel gelijk aan het niveau van 2019, terwijl het aantal kilometers met auto en ov nog steeds onder het niveau ligt van voor de coronapandemie.
Nederlanders legden in 2022 ongeveer 1050 km per persoon af op de fiets, waarvan ongeveer 400 met de elektrische fiets. Voor de gewone fiets steeg de afstand met 4 procent sinds 2021 en voor de e-fiets met 29 procent.
Het totale aandeel fiets in het aantal ritten is met 27 procent gelijk gebleven ten opzichte van 2012, maar het aandeel e-fiets is gegroeid van 1 naar 7 procent en dat van de gewone fiets gedaald van 26 naar 20. Dit aandeel verschilt naar sociaaleconomische achtergrond, zo fietsen Nederlanders met een migratie minder maar lopen ze meer, en fietsen mensen uit een huishouden met een laag inkomen relatief vaker.
Nederlanders fietsten in 2022 minder vaak dan in 2019 maar legden wel grotere afstanden af per rit.
Een gemiddelde e-fietsrit was 5,6 kilometer lang, tegen 3,2 kilometer voor de gewone fiets. Een gemiddelde rit naar onderwijs met een e-fiets was 7,4 km tegen 2,9 km voor de gewone fiets.
Nederlandse fietsers leggen de meeste afstand af voor vrijetijdsbesteding. Deze afstand is sinds 2019 gestegen, net als de afstand voor winkelen en overige doeleinden. Voor werk en onderwijs legden Nederlandse fietsers minder afstand af dan in 2019. Men gebruikt de e-fiets relatief vaker voor winkelen, woon-werkverkeer en overige verplaatsingen en relatief minder vaak voor onderwijs. In het onderwijs is de toename van het aandeel e-fiets wel het grootst: 2,5 keer zo hoog als in 2019.
Nederlanders van 60 jaar en ouder leggen meer dan de helft van hun fietskilometers af op een e-fiets. De laatste jaren neemt het aandeel e-fiets onder jongeren echter veel sneller toe dan bij ouderen, onder 12-24 jarigen is het aantal e-fietsers bijna verdrievoudigd sinds 2019 terwijl de toename onder 70-plussers 18 procent was.
Van de 24 grootste gemeenten heeft Leiden het grootste aandeel fietsverplaatsingen met 44 procent van het totaal aantal verplaatsingen in de stad, Utrecht heeft met 42 procent het grootste aandeel van de vier grote steden en Rotterdam met 26 procent het kleinste.
Voor 2023 verwacht het KiM dat het totaal aantal fietskilometers 7,5 procent hoger is dan in 2019 en in 2028 twintig procent hoger. De groei komt vooral door de elektrische fiets: daarvan is de verwachting dat het aantal fietskilometers met 132 procent ruim verdubbelt ten opzichte van 2019. Het gebruik van de gewone fiets zal juist met 15 procent dalen en vanwege de opmars van de elektrische fiets verwacht het KiM dat het gebruik van de gewone fiets nooit meer boven het niveau van 2019 uitkomt.
ttps://fietsberaad.nl/kennisbank/kim-verwacht-132-procent-meer-e-fietskilometers-in?utm_source=20231201-nb-fietsberaad&utm_campaign=fietsberaadnieuwsbrief&utm_medium=email
Papylu² aime ce message
Sujets similaires
» Fietsen in coronatijden
» L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
» Wijers (Limburg)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
» F007 Gent - Kortrijk (Fietssnelweg f7)
» L025 Fietsweg Antwerpen - Mechelen (L25) ('fiets-o-strade' 2 - axe nord-sud) [sud] F01
» Wijers (Limburg)
» F004 - fietssnelweg Antwerpen - Gent (Fietssnelweg F4)
» F007 Gent - Kortrijk (Fietssnelweg f7)
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum