Te smalle fietspaden
Page 1 sur 1
Te smalle fietspaden
Ruim 90 procent van de drukke fietspaden in Nederland is te smal, blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco. Van de in totaal 171 kilometer fietspad is dat ruim 154 kilometer en dat zorgt voor onveilige situaties.
Nederland heeft 6200 kilometer aan fietspad als druk gemarkeerd. Volgens het onderzoek van Sweco is 81 procent niet goed berekend op de grote hoeveelheid fietsers die daar overheen rijden. Vooral de fietspaden waar veel scholieren fietsen, zijn erg druk.
De druk op fietspaden wordt volgens het onderzoek ook steeds groter. Steeds meer mensen willen op verschillende soorten fietsen (denk aan de speed pedelecs en e-bikes, maar ook ligfietsen, bakfietsen, racefietsen of mountainbikes) naar hun bestemming.
Om de drukte op te lossen en de fietspaden te verbeteren, is een bedrag van jaarlijks 1 miljard euro nodig. Dat zegt Bouwend Nederland, de opdrachtgever van het onderzoek.
De ANWB ziet het onderzoek als een bevestiging van een eerder pleidooi: door de drukte ontstaan er onveilige situaties op het fietspad. Er moet ook meer geïnvesteerd worden in goede, brede en veilige fietspaden. Zo schrijft de ANWB op haar website: “Investeren in fietspaden door gemeenten is noodzakelijk, want alleen dan orden de fietspaden weer veilig en comfortabel.”
Bron: Sweco, ANWB, RTL Nieuws
Nederland heeft 6200 kilometer aan fietspad als druk gemarkeerd. Volgens het onderzoek van Sweco is 81 procent niet goed berekend op de grote hoeveelheid fietsers die daar overheen rijden. Vooral de fietspaden waar veel scholieren fietsen, zijn erg druk.
De druk op fietspaden wordt volgens het onderzoek ook steeds groter. Steeds meer mensen willen op verschillende soorten fietsen (denk aan de speed pedelecs en e-bikes, maar ook ligfietsen, bakfietsen, racefietsen of mountainbikes) naar hun bestemming.
Om de drukte op te lossen en de fietspaden te verbeteren, is een bedrag van jaarlijks 1 miljard euro nodig. Dat zegt Bouwend Nederland, de opdrachtgever van het onderzoek.
De ANWB ziet het onderzoek als een bevestiging van een eerder pleidooi: door de drukte ontstaan er onveilige situaties op het fietspad. Er moet ook meer geïnvesteerd worden in goede, brede en veilige fietspaden. Zo schrijft de ANWB op haar website: “Investeren in fietspaden door gemeenten is noodzakelijk, want alleen dan orden de fietspaden weer veilig en comfortabel.”
Bron: Sweco, ANWB, RTL Nieuws
Sujets similaires
» Profilometer: kwaliteitscontrole fietspaden
» L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
» Fietspaden worden verwarmd
» L021C Langs de lijn 21C Genk-Goederen - Bilzen
» Betere verlichting op fietspaden
» L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
» Fietspaden worden verwarmd
» L021C Langs de lijn 21C Genk-Goederen - Bilzen
» Betere verlichting op fietspaden
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum