Fietspaden worden verwarmd
3 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Divers - Various - Verschiedene :: Divers - Various - Verschiedene
Page 1 sur 1
Fietspaden worden verwarmd
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/fietsenenwandelen/20971464/__Fietspaden_worden_verwarmd__.html
door Gijsbert Termaat
DEVENTER - Nederland krijgt mogelijk verwarmde fietspaden, waardoor (snor)fietsers geen last meer zullen hebben van gladheid door sneeuwval en ijsvorming. Daardoor worden fietspaden veiliger en zullen jaarlijks vele duizenden gewonden minder vallen.
Binnenkort wordt een proef genomen met stukken verwarmde fietspaden in de gemeente Zutphen en in de provincie Utrecht. Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond zijn razend enthousiast en hopen dat het uiteindelijk resulteert in honderden kilometers ijsvrije fietspaden.
Advies- en ingenieursbureau Tauw bestudeert de mogelijkheden van de verwarmde fietspaden, waarbij gebruik wordt gemaakt van ’Warmte Koude Opslag’ (WKO). "Met behulp van een zogeheten ’asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven, en omgekeerd. Met als resultaat: koeler asfalt in de zomer en dus warmer asfalt in de winter”, legt projectleider Marcel Boerefijn uit. In de toekomst kunnen mogelijk ook voetpaden volgens deze techniek ijsvrij blijven.
Woningen
In ons land zijn er de afgelopen jaren duizenden ondergrondse energiesystemen gerealiseerd, waarbij het energieverbruik van een gebouw bijvoorbeeld met 57% wordt gereduceerd. "Dus dat betekent een lagere energierekening en serieuze besparing van CO2-uitstoot. WKO wordt toegepast bij verwarming en koeling van woningen, kantoren, kassencomplexen, zorginstellingen en universiteiten. Locaties waar duurzame klimaatbeheersing nodig is”, aldus de zegsman.
"Deze combinatie van systemen is op zich dus niet nieuw”, zegt Boerefijn. "Wel uniek is de toepassing voor lange fietspaden. Dus niet een klein stukje parkeerplaats voor een gebouw, maar een heel traject. De belangrijkste voordelen zijn: een verhoogd fietscomfort, minder ongevallen en het leidt ertoe dat meer mensen vaker de fiets zullen pakken. Bijkomend pluspunt is de vermindering van het gebruik van strooizout.”
Boerefijn denkt dat de kosten van zo’n WKO-systeem voor de maatschappij lager zullen uitvallen dan de huidige werkwijze met strooien. "Ongevallen brengen veel extra kosten met zich mee. Statistieken laten zien dat 5 tot 10 procent van de fietsongevallen is toe te schrijven aan gladheid. Tel uit je winst! De aanleg van een dergelijk pad schat ik op zo’n 30.000 tot 40.000 euro per kilometer, hetzelfde bedrag dat opnieuw asfalteren ook ongeveer kost.”
'Fantastisch'
"We zijn zeer enthousiast over de verwarmde fietspaden, want het kan veel ellende voorkomen. Want als het vier weken glad is, betekent dat 7000 extra ongevallen met fietsers”, zegt Arien de Jong van de Fietsersbond. „Dus iedereen snapt dat alle ideeën om het veiliger te maken op de weg door ons worden toegejuicht.”
Ook Veilig Verkeer Nederland kan niet wachten tot de fietspaden worden verwarmd. "Het is een fantastisch idee en we kijken met zeer veel belangstelling naar de ontwikkelingen. Duizenden fietsers gaan nu onderuit door gladheid en als dat kan worden voorkomen is dat natuurlijk geweldig nieuws”, meent Rob Stomphorst
Re: Fietspaden worden verwarmd
Verwarmde fietspaden? LOL! Et combien ça coûte à la chaleur?
Jurgen- Messages : 106
Date d'inscription : 25/04/2011
Re: Fietspaden worden verwarmd
Jurgen a écrit:Verwarmde fietspaden? LOL! Et combien ça coûte à la chaleur?
Si je ne me trompe pas, il s'agit de l'énergie géothermique.
Sujets similaires
» Verwarmd fietspad is niet voor meteen
» Te smalle fietspaden
» Profilometer: kwaliteitscontrole fietspaden
» L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
» L021C Langs de lijn 21C Genk-Goederen - Bilzen
» Te smalle fietspaden
» Profilometer: kwaliteitscontrole fietspaden
» L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
» L021C Langs de lijn 21C Genk-Goederen - Bilzen
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Divers - Various - Verschiedene :: Divers - Various - Verschiedene
Page 1 sur 1
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum