L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_53
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=nbra26092002_042
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=V81S2RKV
Veiliger fietsen en wandelen tussen Kapelle en Ramsdonk
donderdag 26 september 2002
KAPELLE-OP-DEN-BOS - Langs de spoorlijn Mechelen-Dendermonde komt volgend jaar een weg. Fietsen en wandelen tussen Kapelle en Ramsdonk wordt daardoor veel veiliger. Van de acht spoorwegtunnels op Kapels grondgebied, verdwijnen er twee, worden er twee gerenoveerd en drie verkleind.
De gemeenteraad keurde een overeenkomst met de NMBS goed voor de aanleg van een langsweg voor fietsers, wandelaars en landbouwvoertuigen, van de Stuiverstraat naar de Hovenierstraat. Twee bijna niet meer gebruikte bruggen - Espenbosweg en Grote Kouterweg - verdwijnen, de brug aan de Brugstraat wordt vervangen door een koker.
,,De as Mechelen-Dendermonde is een onderdeel van de belangrijke spoorroute naar en van Zeebrugge,'' licht burgemeester Leo Peeters toe. ,,Omdat overbruggingen het goederenverkeer aanzienlijk vertragen, wil de NMBS er een aantal afschaffen.''
,,Maar we konden een akkoord bereiken dat wel voorziet in de afschaffing van de tunnels aan de Espenbosweg en de Grote Kouterweg, maar tegelijk in de aanleg van een weg erlangs en in renovatie van de tunnels aan de Oudstrijdersstraat en de Stationsstraat.''
Ook bedong Kapelle een koker voor fietsers en voetgangers in plaats van de tunnel aan de Brugstraat. Ook de tunnels aan de Echelputstraat en de Vlierdonkstraat in Kapelle-Oost worden vervangen door zo'n koker. Bij al deze werken gaan Kapelle en de NMBS nauw samenwerken.
De tunnel van de Oudstrijdersstraat komt eerst aan de beurt (begin 2003), gevolgd door die van de Echelputstraat en de Vlierdonkstraat (tweede helft 2003).
De aanleg van de langsweg, sluiting en heraanleg van tunnels zijn voorzien in het NMBS-budget voor volgend jaar. De ondertunneling Kuiermansstraat/Stationsstraat wordt grondig herbekeken. Om het Kapelse station veiliger te bereiken, wordt daar gedacht aan verplaatsing van de trap en aan een bijkomende ondertunneling.
Wat betreft de achtste Kapelse spoorwegtunnel (overbrugging Londerzeelseweg in Ramsdonk) wordt gewacht op de resultaten van een studie ronde de A12'', besluit Leo Peeters. (STL)
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=nbra26092002_042
Werken fietspad gestart
VRIJDAG 16 MEI 2008
LONDERZEEL - De eerste fase van de aanleg van het fietspad langs de spoorlijn Mechelen-Dendermonde is gestart. Het gaat om de aanleg van het fietspad vanaf de Steenhuffelstraat tot aan het station van Londerzeel. Enkel aan de Helhoeve wordt het baantje gevolgd en wordt er afgeweken van de spoorlijn.
Het fietspad wordt aangelegd in beton, met uitzondering van het baantje aan de Helhoeve (asfalt) en de perrons van Londerzeel (in klinkers). De kostprijs voor fase1 wordt geraamd op ruim 650.000 euro.
Zowel de provincie als het Vlaams Gewest voorziet in een subsidie van 40procent, 20procent is voor de rekening van de gemeente. De werken zullen zes maanden duren. De totale lengte van het fietspad bedraagt 4km. Het wordt 2,5meter breed. Op enkele plaatsen wordt het pad 3meter breed omdat er ook tractors door moeten naar de velden.
Ook de brug aan de Helhoeve over de Molenbeek wordt vernieuwd. Deze ingreep is gepland in augustus zodat er geen hinder is voor de schoolgaande jeugd. Er wordt in een beperkte omleiding voor fietsers voorzien via de laterale voetweg Moorhoek en Beekstraat. (jhw)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=V81S2RKV
Dernière édition par velo-ravel.net le Jeu 1 Nov 2018 - 9:08, édité 3 fois (Raison : mise en ordre chronologique des articles)
carte
carte https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1Bu4XqhnzCvq-Aq5-ArfaAavuLVc&usp=sharing
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 18:37, édité 1 fois
Re: L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
Ce sujet existait déjà mais ne se trouvait pas au bon endroit.
Dendermonde - Wichelen
http://leendierick.be/nl/nieuwe-fietsverbinding-lonktNieuwe fietsverbinding lonkt
28 juni 2013
Het stadsbestuur overweegt een fietspad lange afstand aan te leggen naast de spoorlijn 53 vanaf de overweg in de Gasthuisstraat via de Meersstraat langs de spoorwegbrug over de Dender en Oude Heirbaan en verder parallel met de gewestweg N416 (Zandstraat – Bevrijdingslaan – Eegene – Schoonaardebaan – Steenweg naar Wetteren) tot in Wichelen. Dit is een schakel op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.
We hebben samen aan tafel gezeten met Infrabel en zijn tot een akkoord gekomen. Infrabel kan zich vinden in deze plannen mits de sluiting van de overwegen in de Paalstraat en de zijstraat Eegene. Ik ben verheugd dat Infrabel bereid is om een belangrijke bijdrage te leveren in een gezamenlijk uit te werken project. Het stadsbestuur is principieel akkoord dat de sluiting van de overwegen verder bestudeerd wordt en dat hierbij rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
* Er dient een landbouweffectenrapport en een fietseffectenrapport opgemaakt te worden om de effecten op de landbouwbedrijven en fietsers objectief te kunnen inschatten. Ook dient een openbaar onderzoek georganiseerd te worden. Na evaluatie van deze rapporten en van de resultaten van het openbaar onderzoek zal het college een definitief standpunt innemen over de afschaffing van de overwegen.
* Het gezamenlijke fietsproject van Infrabel en de stad dient zich te situeren naast spoorlijn 53 vanaf overweg 62 (Gasthuisstraat) tot in Wichelen.
* Tussen overweg 62 en overweg 64 (Oudegemse baan) zal de fietsroute zich situeren ten noorden van de spoorlijn. Daarom wordt verwacht dat een nieuwe fietsbrug aan de spoorwegbrug over de Dender aan deze zijde bevestigd wordt.
* Infrabel dient de realisatie van deze nieuwe fietsbrug als een aandeel in het project ten laste te nemen. De uitwerking van het concept van de nieuwe fietsbrug en bijhorende raming zal aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd worden.
* Vanaf de overweg in de Hofstraat is de oude spoorwegbedding in de richting van Aalst gelegen. Het aanleggen van een fietsverbinding op dit tracé is opgenomen in het fietsroutenetwerk lange afstand. Ook de realisatie van deze fietsroute dient een onderdeel te zijn van het uit te werken fietsproject.
* Er dient aandacht te zijn voor de uitwisseling tussen het fietspad naast de Dender en de nieuwe fietsroute naast spoorlijn 53.
* De verbindingen met ander trage wegen in de projectzone zal door de stad onderzocht worden als versterkend element in het dossier.
* Het project rond VPK en het verkrijgen van het bijhorende bezettingscontract mag door het bijhorend fietsproject zeker geen vertraging oplopen. Het is immers een project waarbij de veiligheid op de overweg 63 concreet zal stijgen. Deze overweg is net de meest ongevalgevoelige schakel op spoorlijn 53 in het westen van Dendermonde.
* Het provinciebestuur dient in een vroege fase betrokken te worden bij het project.
Het Dendermondse stadsbestuur wenst dit nieuw langeafstandsfietspad te realiseren als alternatief voor de Schoonaardebaan en de Zandstraat waar fietsers een onveilig gevoel hebben. Vandaag is er enkel een lange afstandsfietspad langs de museumspoorlijn Puurs-Dendermonde, tussen de Fabrieksstraat en het Hoogveld, dat op termijn zal doorgetrokken worden tot de Baleunisstraat. Wij hopen dat vele fietsers deze paden zullen gebruiken om drukke en gevaarlijke wegen te vermijden. Beide lange afstandsfietspaden verbinden dorpskernen, scholen en industriezones en zijn veel veiliger dan de huidige wegen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130708_00651702Akkoord over aanleg fietspad langs spoorlijn
DINSDAG 09 JULI 2013
DENDERMONDE/WICHELEN - Het stadsbestuur van Dendermonde en Infrabel hebben een akkoord gesloten voor de aanleg van een fietspad langs spoorlijn 53, van Sint-Gillis-Dendermonde tot in Wichelen.
Volgens schepen van Openbare Werken Leen Dierick (CD&V) zou het fietspad beginnen aan de overweg in de Gasthuisstraat in Sint-Gillis-Dendermonde en via de Meerstraat langs de spoorwegbrug over de Dender en de Oude Heirbaan lopen. Daarna loopt het parallel met de gewestweg Zandstraat, Bevrijdingslaan, Eegene, Schoonaardebaan en Steenweg naar Wetteren tot in Wichelen. Dit lange afstandsfietspad biedt een alternatief voor de Schoonaardebaan en de Zandstraat die onveilig zijn voor fietsers. Nog volgens Dierick moet er om de route te realiseren ter hoogte van de Oudegemsebaan een nieuwe fietsbrug aan de spoorwegbrug over de Dender geplaatst worden. Er bestaat al een akkoord met Infrabel. Die plaatst dan wel de sluiting van de overwegen in de Paalstraat en de zijstraat Eegene op het programma. Het stadsbestuur vraagt dat er een landbouweffectenrapport en een fietseffectenrapport opgemaakt wordt wat de sluiting van deze overwegen betreft. ‘Er staat ook een openbaar onderzoek op het programma en pas daarna zal het stadsbestuur een definitief standpunt innemen.’
De Fietsersbond van Dendermonde is tevreden.
2015 [Londerzeel]
Het tweede Integraal Fietsinvesteringsprogramma tot en met 2015 is goed voor 516 fietsprojecten in Vlaanderen. Ze betekenen een investering van minstens 300 miljoen euro door het Vlaamse Gewest. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft het nieuwe meerjarenprogramma voorgesteld. De realisatie van dit programma is belangrijk om de ontbrekende schakels in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk te realiseren en zo verkeersveilige en comfortabele aaneengesloten fietsnetwerken te maken. Het doel is missing links weg te werken, fietssnelwegen aan te leggen en bij elk project de fietstoets te gebruiken.
Voor Vlaams-Brabant gaat het om de volgende 96 projecten:
(...)
Londerzeel
Fietsweg langs spoorlijn L53 deel 2
http://www.karin.brouwers.cdenv.be/nieuw-integraal-fietsinvesteringsprogramma-goed-voor-96-projecten-in-vlaams-brabant
Infrabel en fietspaden... [Kapelle-op-den-Bos]
Onderhoud van voet- en fietspaden kan beter
donderdag 23 januari 2014
(...)
Burgemeester Edward De Wit verdedigt zich. ‘Ik kan nu al zeggen dat Kapelle in 2014 een ander uitzicht zal hebben met onder meer het fietspad ten zuiden van de spoorweg, de inrichting van de Verbindingsweg en de aanplanting van een groene ruimte in de Kerselaarlaan voor nieuwe appartementen van Providentia. Voor 2015 komt onder andere de Spoorwegstraat aan de beurt.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140121_00940151
Het dossier dateert al van 2010:
Schriftelijke vraag nr. 10/42
van Leentje Van Aken (Groen!)
van 28 juli 2010
Directie infrastructuur - i.v.m. sluiting spoorwegtunnels Kapelle-op-den-Bos
Graag had ik informatie over de samenwerking en initiatieven van de provincie betreffende het sluiten van 2 spoorwegtunnels te Kapelle-op-den-Bos.
De sluiting van de twee onderdoorgangen, de vernieuwing van de onderdoorgang ter hoogte van de Brugstraat net als de aanleg van deze langsweg maken deel uit van een overeenkomst tussen de gemeente Kapelle-op-den-Bos en Infrabel dat is bekrachtigd door een Koninklijk
Besluit van 15 juni 2006.
Door de gemeente Kapelle-op-den-Bos of de NMBS is er nooit een aanvraag ingediend tot afsluiting of verlegging van de betreffende buurtweg Espenbosweg of Grote Kouterweg. Het betreft nochtans buurtwegen volgens de atlas der buurtwegen.
De provincie Vlaams-Brabant heeft verdere initiatieven aangekondigd om het overleg met de gemeenten Kapelle-op-den-Bos en Londerzeel en Infrabel opnieuw op te starten in het kader van de verdere realisatie van het bovenlokaal fietstroutenetwerk in dit gebied. Aangezien de provincie een nieuw fietspad langs de spoorweg zal aanleggen in het kader van de verbinding Dendermonde-Mechelen zou het zonde zijn dat dit fietspad nu niet meer bereikbaar zal zijn vanuit het centrum van Ramsdonk en het geplande bedrijventerrein. Mensen moeten er 2 km omrijden langs een drukke autoweg om het fietspad te bereiken. Dit geldt ook voor de scholen die er gelegen zijn.
Op de laatste commissie ruimtelijke ordening vernam ik van gedeputeerde Dekeyser dat er door de provincie initiatieven worden ondernomen om de tunnels Espenbosweg en/of Grote Kouterweg toch open te houden en te renoveren.
Volgens het kabinet van minister Crevits heeft de provincie Vlaams-Brabant verdere initiatieven aangekondigd om het overleg met de gemeenten Kapelle-op-den-Bos en Londerzeel en Infrabel opnieuw op te starten in het kader van de verdere realisatie van het bovenlokaal
fietstroutenetwerk in dit gebied. In dat kader wil, volgens haar, de provincie een aparte fietskoker bepleiten naast de bestaande tunnel aan de Stuiversstraat zodat de verbinding van de Bergkapelstraat naar de Londerzeelseweg voor fietsers veiliger kan gebeuren.
Mijn vragen
Hoever staat de deelname van de provincie aan dit dossier?
Is de provincie bereid mee te werken aan het instandhouden van de bestaande tunnels en
voetwegen langs de buurtweg Espenbosweg en Grote Kouterweg?
Antwoord van 28 juli 2010
Betreft : uw vraag van 08.07.2010 i.v.m. sluiting spoorwegtunnels Kapelle-op-den-Bos
De provincie ontving vorig jaar verschillende klachten van bewoners die op de hoogte waren van de sluiting van 2 van de 3 spoorwegtunneltjes.
Normaliter beslist de provincie Vlaams-Brabant over de afschaffing van voetwegen. De sluiting van de tunneltjes langs de Grote Kouterweg en de Espenbosweg is echter opgenomen in een KB van 15 juni 2006. De tracés van de voetwegen Grote Kouterweg en Espenbosweg zijn wel in de atlas der buurtwegen opgenomen, maar niet de tunneltjes zelf. Dus in die zin heeft de provincie over de tunnels zelf niets kunnen beslissen. De provincie werd bovendien niet op de hoogte gebracht van de sluiting.
De provincie heeft op 28 september 2009 een brief aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos gericht om het ministerieel besluit of koninklijk besluit (MB of KB) op te vragen en om te wijzen op het belang van de verbindingen van de voetwegen voor de omwonenden.
Op 5 november 2009 ontving de provincie een antwoord van de gemeente. De gemeente laat in haar brief ook weten 'in geen enkel geval de bestaande overeenkomst met Infrabel opnieuw ter discussie te stellen. Integendeel, de gemeente dringt aan op een vlugge uitvoering.' In het KB is beslist de Grote Kouterweg en de Espenbosweg af te sluiten.
De onderbrugging ter hoogte van de Brugstraat wordt vervangen door een nieuwe koker. In de brief van de gemeente (05.11.2009) verwijst de gemeente naar de overeenkomst met Infrabel voor de afschaffing van twee onderbruggingen én de aanleg van een langsweg door Infrabel.
Omdat deze nieuwe langsweg op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk ligt, heeft de provincie de plannen van die langsweg opgevraagd en meermaals een aantal bedenkingen rond het concrete ontwerp meegedeeld aan de gemeente.
Omdat Infrabel alles bekostigt, is dit geen Fietsfondsdossier, en kan de provincie niet via GBCPAC adviseren. Een van de problemen met de geplande langsweg is dat de fietsroute ter hoogte van de Stuiverstraat sterk afwijkt van de spoorlijn, hierdoor ontstaat een sterke discontinuïteit in de snelle fietsroute langs de spoorweg.
Omdat intussen gestart is met de aanleg van de langsweg, stelt de provincie voor om te onderzoeken of deze knik niet kan worden weggewerkt door de aanleg van een korte fietsdoorsteek tussen de nieuwe langsweg en de Stuiverstraat.
Naar aanleiding van de nieuwe langsweg en de plannen van de gemeente Londerzeel om werk te maken van de aansluitende fietsroute langs de spoorweg richting station van Londerzeel heeft de dienst mobiliteit ook stappen ondernomen om het probleem van de smalle en voor fietsers gevaarlijke tunnel aan de Stuiverstraat op te lossen.
De provincie wil dat het bedrijventerrein en Ramsdonk een efficiënte en veilige fietsaansluiting krijgt op de nieuwe fietssnelweg langs de spoorlijn. Daarom heeft de provincie reeds stappen ondernomen om samen met Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos een aantal mogelijke
oplossingen te bespreken:
1. Kan de krappe tunnel voor autoverkeer in de Stuiverstraat worden verbreed zodat er plaats is voor volwaardige kwalitatieve fietspaden?
2. Is het zinvol om de fietsers naar een andere nieuwe (of reeds bestaande) tunnel te leiden?
3. Is het (als tijdelijke of definitieve maatregel) misschien wenselijk om de rijweg voor autoverkeer te versmallen zodat er ruimte ontstaat voor kwalitatieve fietspaden?
Tijdens een eerste vergadering met Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos werd een tweeledig
voorstel geformuleerd:
1. De te behouden tunnel in het verlengde van de Brugstraat dient goed aangetakt te worden op de nieuwe langsweg van Infrabel.
2. Daarnaast is de aanleg van een nieuwe fietstunnel naast de bestaande tunnel in de Stuiverstraat wellicht de beste oplossing. De provincie wou dit voorstel samen met de betrokken gemeenten voorleggen aan Infrabel, maar de gemeente Kapelle-op-den-Bos staat erop te wachten tot de nieuwe langsweg gerealiseerd is.
De dienst mobiliteit wacht nu op een geschikt moment om verdere stappen te ondernemen.
http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/bulletin-va-september-2010_tcm5-61005.pdf
2011:
Het volledige tunneldossier - een uitgebreide toelichting
Dries D'Haese
28/08/2011
Om het hele verhaal beter te begrijpen moeten we teruggaan naar het prille begin van deze deal tussen Kapelle-op-den-Bos en Infrabel (toen nog NMBS).
Een landbouwweg...
De spoorlijn Mechelen-Dendermonde ligt op het grondgebied van Kapelle-op-den-Bos op een verhoogde berm. Op verschillende plaatsen werden er tunnels aangebracht om de doorgang van noord naar zuid mogelijk te maken. Bij het begin van de onderhandelingen werd de sluiting van twee van die tunnels voorgesteld. Dat zou voor de NMBS een aantal forse besparingen opleveren samen met een aantal interessante technische voordelen. Om de velden ten zuiden van de spoorweg bereikbaar te houden voor de landbouw stelde de NMBS een langsweg voor aan de zuidkant van de verhoogde berm. Op die manier zouden de akkers en velden bereikbaar blijven voor de landbouwers. Zij het via een omweg. Het plan was dus de aanleg van een landbouwweg.
...of een fietspad?
Toen de provincie besliste om naast de spoorweg een bovenlokaal fietspad aan te leggen kreeg het dossier echter een heel ander gezicht. Dit bovenlokale fietspad moet eerstdaags een belangrijke recreatieve en functionele fietsverbinding vormen tussen Dendermonde en Mechelen. De eerder geplande langsweg paste perfect in dat plan en Infrabel zou de kosten van de aanleg betalen. Idereen gelukkig en de landbouwweg werd prompt gepromoveerd tot fietspad. Een deel van het bovenlokale fietspad zou op die manier betaald worden door Infrabel. Alleen ligt die langsweg ten zuiden van de spoorweg en woont de volle 100% van de omwonenden ten noorden ervan. Door het afschaffen van de twee tunnels wordt de langsweg enkel via een omweg bereikbaar voor de omwonenden. En waar die omweg weinig of geen probleem betekende voor landbouwvoertuigen was dat voor wandelaars en fietsers natuurlijk een heel ander verhaal. Een bijkomend probleem is dat de aanleg van een fietspad ten zuiden eigenlijk strijdig is met een vroegere beslissing van de Vlaamse regering van 24 maart 2009, waarbij dat gedeelte herbevestigd werd als agrarisch gebied. De aanleg van een fietspad ten zuiden van de spoorweg is daarmee in principe uitgesloten! Als er al een langsweg komt is dat dus een weg voor landbouwvoertuigen, en uitdrukkelijk geen fietspad. Een fietspad ten noorden ervan zou wel kunnen. Het zou bovendien een veel interessantere ligging zijn want er zijn geen tunnels nodig om het te bereiken. Alleen wil Infrabel die langsweg aan de zuidkant aanleggen, omdat dat destijds zo werd overeengekomen.
Op dit moment vormen beide tunnels alleen een doorgang voor moedige fietsers en wandelaars. Via twee trage wegen kan je op die manier het ongerepte landbouwgebied bereiken. De trage wegen zélf liggen er bijzonder slecht bij. Daardoor lijken beide doorgangen nu nog weinig interessant.
Van zodra de langsweg er ligt vormen die tunnels echter de rechtstreekse toegang voor alle buurtbewoners. Erg vreemd dus dat de gemeente het standpunt van Infrabel blijft volgen door beide tunnels te willen sluiten.
Bij het openbaar onderzoek van 2010 werd deze sluiting door de stedbouwkundig ambtenaar verworpen omwille van de twee trage wegen die er doorheen lopen. Bij het openbaar onderzoek dat dit jaar werd opgestart wisselde Infrabel het geweer van schouder: het gaat nu om de gedeeltelijke afschaffing van twee trage wegen. Inderdaad. Gedeeltelijk. De gedeeltelijke afschaffing van de twee delen die onder de spoorweg en dus in de tunnels lopen. Een van de bezwaren luidde dan ook dat het gedeeltelijk afschaffen van een weg de feitelijke sluiting ervan betekent. Niet volgens de gemeente die als tegenargument aanvoert dat een gedeeltelijke afschaffing van een weg noch het functionele noch de het visuele karakter ervan wijzigt.
Opnieuw dienden omwonenden hun bezwaren in. Alle 24 bezwaren werden door de gemeente met een uitvoerige toelichting één voor één verworpen. Op de gemeenteraad van ….. werd nu beslist tot de gedeeltelijke afschaffing van beide trage wegen. De 24 bezwaarschriften werden met een negatief advies doorgestuurd naar de provincie.
http://www.groenkapelleopdenbos.be/het_volledige_tunneldossier_-_een_uitgebreide_toelichting
2013:
Spoortunnels Kapelle-op-den-Bos blijven (voorlopig) open
24 januari 2013
Nieuwe ontwikkeling in de zaak van de spoorwegtunnels in Kapelle-op-den-Bos: de stedenbouwkundige vergunning om de tunnels te sluiten werd geweigerd door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar. Daarmee worden 2 vitale Noord-Zuidverbindingen (tijdelijk) gered.
Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur, vatte al enkele jaren geleden het plan op om de tunnel ter hoogte van de buurtweg Espenbosweg en de tunnel ter hoogte van de buurtweg Grote Kouterweg te sluiten. Gevolg: twee waardevolle trage verbindingen doorheen het sterk versnipperde Kapelle-op-den-Bos worden doorgeknipt. Wandelaars en fietsers moeten tot meer dan een kilometer extra afleggen. In een land waar we voor meer dan 750 meter de auto nemen, betekent dat nog meer verkeer (met alle gevolgen van dien).
Ter "compensatie" zou Infrabel het deel van het fietspad tussen Aalst en Mechelen dat op het grondgebied van Kapelle-op-den-Bos ligt financieren. Een mooi initiatief, want nieuwe fietspaden juichen we toe. Maar een nieuwe Oost-West-verbinding lost uiteraard het probleem van het verdwijnen van twee Noord-Zuid-verbindingen.
(...)
http://www.tragewegen.be/nl/component/k2/item/2749-spoortunnels-kapelle-op-den-bos-blijven-voorlopig-open
Afscheid van de spoorwegtunnels in Kapelle-op-den-Bos
10 oktober 2013
Met een symbolische begrafenis nam Trage Wegen vzw samen met wandelaars en buurtbewoners op 9 oktober afscheid van twee tunnels onder de spoorlijn in Kapelle-op-den-Bos. Infrabel sluit binnenkort de tunnels, waardoor fietsers en voetgangers voortaan een grote omweg moeten maken om van de ene kant van de gemeente naar de andere kant te geraken. Een onbegrijpelijke beslissing waartegen jarenlang verzet niets vermocht.
(...)
http://www.tragewegen.be/nl/nieuwsoverzicht/item/3056-afscheid-van-de-spoorwegtunnels-in-kapelle-op-den-bos
Sint-Gillis-Dendermonde - Wichelen
Stad krijgt subsidies voor aanleg nieuw fietspad
13 mei 2014
Het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen is akkoord met de realisatie van een lange afstandsfietspad langs de spoorlijn 53 tussen Sint-Gillis-Dendermonde en Wichelen. Daardoor kan het Dendermondse stadsbestuur op subsidie rekenen. Concreet gaat het over de aanleg van het fietspad langs de spoorweg tussen Schoonaarde en Oudegem. Bedoeling is dat het fietspad vertrekt vanaf de overweg in de Gasthuisstraat en vervolgens via de Meerstraat langs de spoorwegbrug over de Dender en Oude Heirbaan loopt. Vervolgens loopt het parallel met de gewestweg Zandstraat, Bevrijdingslaan, Eegene, Schoonaardebaan en Steenweg naar Wetteren in Wichelen. Tussen overweg 62 en overweg 64 op de Oudegemsebaan zal de nieuwe fietsroute zich situeren ten noorden van de spoorlijn. Daarvoor is een nieuwe fietsbrug aan de spoorwegbrug over de Dender nodig. Infrabel zou dit voor haar rekening nemen. Vanaf de overweg in de Hofstraat kan de oude spoorwegbedding in de richting van Aalst dienst doen als tracé voor de nieuwe fietsverbinding.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-temse/stad-krijgt-subsidies-voor-aanleg-nieuw-fietspad-a1884728/
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130708_00651702
Londerzeel - Kapelle-op-den-Bos
LONDERZEEL 07/01/2015
Verlenging fietspad naast spoorlijn
De fietsverbinding langs de spoorweg tussen het station van Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos wordt in de loop van 2015 gerealiseerd. Er wordt ook een fietsverbinding aangelegd tussen Steenhuffelstraat en Lemmeken. Raming van deze realisatie wordt geschat op 704.999,48 euro
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-londerzeel/verlenging-fietspad-naast-spoorlijn-a2173502/
Sint-Gillis-Dendermonde - Wichelen
DENDERMONDE 17/04/2015
INFRABEL STELT GROND TER BESCHIKKING ALS ER SPOORWEGOVERGANGEN SLUITEN
Fietsnelweg in ruil voor overwegen
Er komt een nieuw lange afstandsfietspad tussen Sint-Gillis en Wichelen. Infrabel wil grond langs spoorlijn 53 ter beschikking stellen, maar stelt op haar beurt wel eisen zoals de sluiting van twee overwegen. Het stadsbestuur is principieel akkoord, maar wil eerst een onderzoek over de gevolgen daarvan.
Dendermonde wil het fietsgebruik in de stad stimuleren en zet nu ook in op de aanleg van een lange afstandsfietspad langs de spoorlijn 53 Dendermonde-Gent. De fietssnelweg van zeven kilometer begint aan de Gasthuisstraat en loopt tot de grens met Wichelen. "Het fietspad start aan de overweg in de Gasthuisstraat en loopt via de Meersstraat richting Oudegem", zegt schepen Niels Tas (sp.a). "Langs een nieuwe fietsbrug aan de spoorwegbrug over de Dender loopt het via de Oude Heirbaan en de Frans Vertongenstraat weer verder naast de spoorlijn, om ter hoogte van de Constabelstraat aan te sluiten op de Zijbaan. Daarna kunnen fietsers ter hoogte van de Moleneinde hun weg vervolgen naast spoorlijn 53 aan de overzijde van het station van Schoonaarde tot in Wichelen. Het traject is een veilig en vlot alternatief voor de doortochten van Schoonaarde en Appels. Daar is het verkeer erg druk en is er weinig ruimte voor een gescheiden fietspad." Het nieuwe lange afstandsfietspad zal de nieuwe gevangenis, de bedrijfsomgeving van papierfabriek VPK en de stationsomgeving van Schoonaarde met elkaar verbinden.
Nieuwe spoorwegbrug
Voor de realisatie van het project heeft de stad ook hulp nodig van Infrabel. "Het fietspad loopt immers op grond langs de spoorlijn", legt schepen Leen Dierick (CD&V) uit. "Infrabel kan die grond dan gratis aan ons ter beschikking stellen. Bovendien vragen we dat Infrabel de nieuwe fietsbrug aan de spoorwegbrug over de Dender realiseert."
Infrabel lijkt, na doorgedreven onderhandelingen, bereid om hieraan tegemoet te komen, maar stelt zelf wel een aantal eisen. Zo wil de spoormaatschappij dat de overwegen in de Paalstraat en de zijbaan Eegene gesloten worden. "We gaan daar principieel akkoord mee om de realisatie van het lange afstandsfietspad alle kansen te geven", zegt Dierick. "Alleen met dit akkoord kan verder onderhandeld worden met Infrabel. Maar we hebben wel een aantal voorwaarden."
De stad laat Infrabel een landbouweffectenrapport opmaken en maatregelen uitwerken in het kader van de sluiting van deze twee overwegen. "Er moet ook een openbaar onderzoek plaatsvinden", zegt Tas. "De stad zelf zal de effecten op het fietsverkeer in de Paalstraat bekijken en evalueren. Bovendien gaan we ook onderzoeken hoe we ook nog andere trage wegen op het lange afstandsfietspad kunnen doen aansluiten."
Pas als alle studies en evaluaties achter de rug zijn, zal de stad een definitief standpunt over de sluiting van de spoorwegovergangen in de Paalstraat en Eegene innemen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-dendermonde/fietsnelweg-in-ruil-voor-overwegen-a2289739/
'Zonder overweg moeten we kilometers omrijden'
Het Nieuwsblad/Dender,
donderdag 16 april 2015
De bewoners van de Bosstraat in Oudegem zijn niet te spreken over het voornemen van Infrabel om de overweg in hun straat te sluiten. Ze voerden actie en vragen het stadsbestuur zich tegen de plannen te verzetten. 'Het zou een ramp zijn mocht die overweg dicht moeten.'
Oudegem De NMBS overweegt om enkele spoorwegovergangen in Dendermonde te sluiten. Daarbij onder meer die in de Bosstraat in Oudegem. Daar is niet iedereen blij mee. Gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA) bond de kat de bel aan en vond gehoor in de buurt. 'Er staan 75 huizen in de straat en er is veel passage van fietsers, mensen die naar hun werk moeten en boeren die naar hun land trekken. Als de overweg sluit, moeten al die mensen een omweg van meerdere kilometers maken.'
Een van de mensen die dagelijks meerdere keren gebruikmaakt van de overweg is landbouwer Roland De Winne. 'Onze boerderij is al jaar en dag in de Bosstraat. Ik ben de derde generatie boer', zegt hij. 'Het zou een ramp zijn mocht de overweg weggaan. Ik moet hem gebruiken om bij mijn dieren te kunnen en hen te kunnen voederen.'
Ook Rita De Vleeschouwer is tegen de sluiting. 'Wij hebben een tuinbouwbedrijf en gebruiken de spoorwegovergang even goed meerdere keren per dag. We hebben twee stukken land en het is de kortste weg ertussen. Als het niet meer kan, zitten we afgesloten en moeten we omrijden. Bovendien komt al het verkeer in de Hofstraat terecht, waardoor het omrijden een pak langer zal duren. Wij vragen aan het stadsbestuur om nog eens goed na te denken en ons te helpen.'
Voorwaarden opgelegd
De gemeenteraad heeft zich in juli vorig jaar unaniem principieel akkoord verklaard over de sluiting van de overweg. 'De beslissing is wel onder voorwaarden genomen', zegt schepen van Openbare Werken Leen Dierick (CD&V). 'Infrabel dient een landbouweffectenrapport te laten opmaken en maatregelen uit te werken om de eventuele negatieve effecten te milderen. En er komt een openbaar onderzoek over de sluiting. Infrabel moet de resultaten daarvan evalueren en het project bijsturen waar mogelijk.'
De effecten op het fietsverkeer in de Paalstraat en de Bosstraat worden door de stadsdiensten bestudeerd en geëvalueerd. Er komt een fietssnelweg naast de spoorweg. 'Er moet aandacht zijn voor de uitwisseling tussen het fietspad naast de Dender en de nieuwe fietsroute naast spoorlijn 53', zegt schepen van Mobiliteit Niels Tas (SP.A). 'De verbindingen met ander trage wegen zullen we zelf onderzoeken. Pas na gunstige evaluatie van de resultaten en nadat we de bezwaren van het openbaar onderzoek bestuurd hebben, zal de gemeenteraad een definitief standpunt innemen.'
Fietsverbinding langs spoor gaat open
Het Nieuwsblad, 14/01/2016,bladzijde 2
Investering van 815.000 euro voor veilig fietspad Kapelle-op-den-Bos en Londerzeel
Fietsverbinding langs spoor gaat open
Het nieuwe fietspad langs de spoorlijn tussen de Stuiverstraat en de Hoveniersstraat wordt vandaag officieel ingehuldigd. Tot grote vreugde van de Fietsersbond Kapelle-Londerzeel.
“Het fietspad langs de spoorlijn tussen de Stuiverstraat en de Hovenierstraat in Kapelleop-den-Bos is een zeer belangrijke realisatie”, zegt Leo Nederhof van de Fietsersbond Kapelle-Londerzeel.
“Het nieuwe fietspad, dat door spoorwegbeheerder Infrabel is aangelegd, maakt, samen met het nog te realiseren gedeelte op het grondgebied van Londerzeel, deel uit van een essentiële verbetering in de veiligheid voor de vele fietsende scholieren die zich dagelijks tussen Kapelle-op-den-Bos en Londerzeel verplaatsen.”
“Dit was een van de speerpunten die wij sinds de oprichting van onze lokale afdeling van de Fietsersbond hebben nagestreefd. We zijn dan ook verheugd dat dit gedeelte al is geopend. De werkzaamheden zijn begonnen in november 2014. Er zijn ook drie onderbruggingen afgeschaft, er is een veilige onderdoorgang voor fietsers en voetgangers gebouwd, net als de belangrijke langsweg in Kapelle-op-den-Bos. In totaal gaat het om een investering van 815.000 euro”, weet Nederhof.
Voor de Fietsersbond is deze nieuwe fietsverbinding met veilige doorsteek onder de spoorweg niet het eindpunt van de nodige inspanningen.
LEO NEDERHOF FIETSERSBOND
“De fietsverbinding Kapelle-Londerzeel wordt best helemaal gerealiseerd”
Nederhof: “We zijn als Fietsersbond betrokken partner bij drie fietspaddossiers in Kapelle-op-den-Bos. Het gaat om de aanleg van degelijke fietsverbindingen op de Londerzeelseweg, Kuiermansstraat en Molenstraat. We zijn ook betrokken bij de uitwerking van het mobiliteitsplan van de gemeente Londerzeel.”
Inmiddels hebben Jochen Valcke en Arne Robberechts, twee zeventienjarige leerlingen van het Sint-Theresiacollege in Kapelle-op-den-Bos, met een speciale meetfiets de staat van 15 kilometer fietspaden in Kapelle-op-den-Bos in kaart gebracht met de steun van de Fietsersbond. Die meetfiets legt de trillingen op een bepaald traject vast, en zo kan het comfort van fietspaden worden nagegaan.
Nederhof: “Ze zijn nu volop bezig met hun verslag, maar alle gegevens zijn verzameld. Ze zullen binnenkort het resultaat van hun onderzoek overhandigen aan het gemeentebestuur van Kapelle-op-den-Bos, in de hoop dat de fietspaden die een slechte(re) quotering kregen, dan ook een fikse opknapbeurt krijgen”, besluit de woordvoerder van de Fietsersbond Kapelle-Londerzeel
Re: Fietsverbinding langs spoor gaat open
velo-ravel.net a écrit:
Investering van 815.000 euro voor veilig fietspad Kapelle-op-den-Bos en Londerzeel
Fietsverbinding langs spoor gaat open
KAPELLE-OP-DEN-BOS
16/01/2016
Infrabel en gemeente openen fietspad aan spoor
Infrabel en Kapelle-op-den-Bos hebben gistermiddag het nieuwe fietspad langs het spoor geopend. Het maakt deel uit van de fietsverbinding tussen Aalst en Mechelen.
In het verleden was er heel wat protest tegen. Het fietspad loopt langs de spoorlijn en ligt tussen de Stuiversstraat en de Hoveniersraat. "Dankzij dit fietspad komt Londerzeel voor zwakke weggebruikers dichter bij het centrum van Kapelle-op-den-Bos te liggen", zegt burgemeester Edward De Wit (CD&V). "Bovendien is het een pak veiliger om naar onze gemeente te fietsen. Al in 2003 waren er plannen om dit pad langs het spoor aan te leggen, dus we zijn tevreden dat het nu eindelijk klaar is."
"Binnenkort zal het fietspad deel uitmaken van het knooppuntennetwerk in Kapelle-op-den-Bos", maakt Luc Lariviere van Toerisme Vlaanderen bekend.
Protest
De realisatie van het fietspad ging ten koste van twee spoorwegtunnels en de buurtwegen. Infrabel wilde de aanleg van het nieuwe fietspad alleen maar financieren indien de spoorwegtunnels aan de Espenbosweg en de Grote Kouterweg zouden sluiten, wat ook gebeurde. Dat zorgde voor onbegrip bij oppositiepartij Groen en de vzw Trage Wegen. "We juichen de komst van het fietspad toe, maar begrijpen niet dat twee buurtwegen moesten sneuvelen", zegt Steven Clays van vzw Trage Wegen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kapelle-op-den-bos/infrabel-en-gemeente-openen-fietspad-aan-spoor-a2586878/
Officiële opening langsweg, wandel- en fietspad langs de spoorweg
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgisch spoornet, heeft op donderdag 14 januari 2016 samen met het gemeentebestuur van Kapelle-op-den-Bos een nieuw pad voor fietsers, voetgangers en lokaal landbouwverkeer officieel geopend. Deze gloednieuwe veilige verlichte weg ligt langs de spoorlijn Dendermonde-Mechelen (lijn 53) en is 2 km lang. Daarenboven vernieuwde Infrabel ook de tunnel in de Brugstraat. Dit project komt de mobiliteit, het leefcomfort van de omwonenden en de veiligheid en de stiptheid van het treinverkeer ten goede. Infrabel investeert in totaal meer dan 800.000 euro in dit project.
Infrabel investeert volop in veiligheid
Een 20-tal schoolkinderen uit Kapelle-op-den-Bos hebben op donderdag 14 januari 2016 in primeur het gloednieuwe pad langs de spoorlijn Dendermonde-Mechelen in hun gemeente geopend. Infrabel heeft daar geïnvesteerd in een gloednieuwe weg van 2 km tussen het station van Kapelle-op-den-Bos en de Stuiverstraat, in de richting van Londerzeel. Dit pad dat volledig afgesloten en verlicht is, betekent voor de jeugd een echte troef om veilig en comfortabel van en naar school te geraken. Naast fietsers, voetgangers en andere recreanten zal de langsweg van 4 m breed, ook toegankelijk zijn voor lokaal landbouwverkeer. Deze zullen mits rekening te houden met de snelheidsregels (max. 30 km/u) steeds hun percelen kunnen bereiken.
Betere toegankelijkheid
Infrabel besliste in overleg met het gemeentebestuur om op het grondgebied van Kapelle-op-den-Bos één van de drie bestaande tunnels te behouden. De tunnels van de Espenbosweg en de Grote Kouterweg, die weinig gebruikt werden, zijn ondertussen gesloten. Maar de tunnel van de Brugstraat is vervangen door een volledig nieuwe betonnen koker van 4,2 m op 2,5 m. Dankzij deze vernieuwde doorsteek onder de sporen, kunnen de buurtbewoners uit de nabijgelegen wijk met de fiets of te voet de sporen nog steeds op een veilige manier kruisen en ook het nieuwe pad bereiken. Ook aan de landbouwers werd gedacht, zij kunnen hun percelen bereiken via de nieuwe weg.
Geluidsarme spoorinfrastructuur
In het kader van deze werken heeft Infrabel ook de bestaande spoorinfrastructuur vernieuwd. In het kader van deze modernisering werden lange spoorstaven geplaatst en werden de uitzettingstoestellen weggehaald. Waardoor niet alleen het leefcomfort voor de omwonenden verbetert, ook de veiligheid van het goederen- en reizigersverkeer op de spoorlijn Dendermonde-Mechelen gaat erop vooruit en tenslotte daalt ook de onderhoudslast.
http://www.kapelle-op-den-bos.be/officiële-opening-langsweg-wandel-en-fietspad-langs-de-spoorweg
http://www.infrabel.be/nl/nieuws/nieuw-veilig-pad-langs-spoor-kapelle-den-bos
Volgende schakel [Londerzeel - Ramsdonk]
LONDERZEEL/KAPELLE-OP-DEN-BOS
14/04/2016
SNELLE EN VEILIGE VERBINDING TUSSEN LONDERZEEL EN KAPELLE-O/D-BOS BIJNA KLAAR
Fietsostrade twee kilometer doorgetrokken
De aanleg van een snelle en veilige fietsverbinding tussen Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos is volop bezig. Het gaat om een volledig afgescheiden fietspad van twee kilometer, langs het spoor, die vooral voor schoolgaande jongeren een veilig alternatief moet bieden. Binnen een goeie maand moet een en ander klaar zijn. Kostprijs: 600.000 euro.
Het is nog maar een kwestie van een paar weken voor je veilig en snel met de fiets helemaal van Malderen over Londerzeel naar Kapelle-op-den-Bos kan fiesten via een zogenaamde fietsostrade naast het spoor.
Volledig afgescheiden
"Het is een volledig afgescheiden fietspad, niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer", legt schepen van Openbare Werken Tom Troch (Sp.a) uit.
"De eerste fase is in de periode 2008-2009 afgewerkt, tussen Malderen en Londerzeel station, het 'Hazenpad' genaamd. Nu wordt de belangrijke tweede fase gerealiseerd."
Die komt neer op een verbinding tussen Londerzeel station en het fietspad Ramsdonk.
"In Ramsdonk sluit deze fietsweg aan op de recent aangelegde fietsverbinding tussen Ramsdonk en het station van Kapelle-op-den-Bos. In Malderen wordt dan weer de verbinding tussen Steenhuffelstraat en Lemmeken gemaakt."
Asfaltlaag
De werken zijn gestart op 7 maart. "Volgende week wordt de asfaltlaag al gelegd. Daarna volgt nog de afwerking met name het aanwerken van de bermen en plaatsen van draadafsluiting. Die zal afgerond worden eind mei. In het najaar wordt de beplanting aangebracht in functie van het plantseizoen."
Meer fietscomfort
De lengte van het fietspad tussen het station en Ramsdonk bedraagt 2 km. De extra verbinding in Malderen is ongeveer 200 meter lang. De fietsweg is 2,5 meter breed en wordt volledig in asfalt aangelegd.
"De keuze voor asfalt is in de eerste plaats genomen omwille van het comfort voor de fietsers. Daarnaast heeft nog een aantal inherente voordelen zoals sneller werken, gemakkelijker te herstellen en bovendien een stuk goedkoper. Binnen een dikke maand kunnen fietsers rechtstreeks van Malderen tot in Kapelle-op-den-Bos fietsen en dit via de veiligste en de snelst mogelijke route. Dit is voor iedere fietser een verbetering, maar zeker voor schoolgaande jongeren is dit een belangrijk, veilig alternatief van en naar het STK en SGI in Kapelle enerzijds en GTIL en Virgo in Londerzeel anderzijds", aldus nog schepen Troch.
Kostprijs van de werken: ongeveer 600.000 euro, waarvan 20% voor de gemeente. Uiteraard heeft de gemeente ook de grond aangekocht of onteigend, waarop het fietspad wordt aangelegd.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-meise/fietsostrade-twee-kilometer-doorgetrokken-a2675294/
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blgra_02243272
Re: Dendermonde - Wichelen
Overweg in Oudegem gaat dicht, fietserstunnel in Berkestraat
25 april 2017
DENDERMONDE / OUDEGEM - Omdat de Berkestraat in Oudegem zal worden gebruikt als alternatief voor de Hofstraat, waar de spoorwegovergang dichtgaat, wordt de weg verbreed.
Dendermonde zet in op de aanleg van een fietssnelweg langs spoorlijn 53 tussen de Gasthuisstraat en het station in Schoonaarde, in samenwerking met Infrabel en de provincie Oost-Vlaanderen. Om de fietssnelweg te kunnen realiseren, is een principeovereenkomst tussen Infrabel en de stad goedgekeurd.
“Hierin staat onder meer vermeld dat de stad een ontwerper en een veiligheidscoördinator moet aanstellen voor de verbreding en de gedeeltelijke verlegging van de Berkestraat”, zegt schepen van Openbare Werken Leen Dierick (CD&V). “De nieuwe Berkestraat zal een alternatief voor de Hofstraat vormen voor het verkeer dat van Oudegem naar Appels rijdt en omgekeerd, waardoor de overweg in de Hofstraat op termijn afgesloten kan worden. Voor fietsers wordt er in een fietstunnel voorzien, die meteen ook de uitwisseling regelt tussen de fietssnelwegen Aalst- Dendermonde en Gent-Dendermonde. De zichtbaarheid bij het uitrijden van de Berkestraat op de Oudegemse baan is momenteel erg slecht. De bewoners gaven op een vergadering aan dat het kruispunt van de Berkestraat op de nieuwe doortrekking voldoende ruim en zichtbaar moest zijn. Er werd ook gemeld dat er problemen waren met delen van de riolering en de afwatering van de waterloop. Al deze bezorgdheden werden opgenomen in het bestek. Er zal ook een nieuwe aantakking op de Oudegemse baan komen.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170424_02849651
Londerzeel-Malderen-Baasrode
Een aangenaam traject in een groene omgeving.
Achterkant station Londerzeel (Hazenpad):
Herbodin
Tussen Herbodin en Steenhuffelstraat :
nabij Steenhuffelstraat
Malderen, Boeksheide
Vervolg via de Spoorwegstraat waar een haag het fietspad scheidt van de weg. De overkant (Sportveldstraat) vond ik toch aantrekkelijker (minder verkeer)
Verder lijkt me aangewezen: Kerkhofstraat-Willekooi -Herdersveld -Reigersweg.
De smalle Reigersweg in Baasrode moet helaas gedeeld worden met (vrij veel) autoverkeer
Achterkant station Londerzeel (Hazenpad):
Herbodin
Tussen Herbodin en Steenhuffelstraat :
nabij Steenhuffelstraat
Malderen, Boeksheide
Vervolg via de Spoorwegstraat waar een haag het fietspad scheidt van de weg. De overkant (Sportveldstraat) vond ik toch aantrekkelijker (minder verkeer)
Verder lijkt me aangewezen: Kerkhofstraat-Willekooi -Herdersveld -Reigersweg.
De smalle Reigersweg in Baasrode moet helaas gedeeld worden met (vrij veel) autoverkeer
Plannen fietssnelweg [Buggenhout]
joverwimp a écrit:
De smalle Reigersweg in Baasrode moet helaas gedeeld worden met (vrij veel) autoverkeer
Gemeenteraad keurt voorontwerp goed
FIETSSNELWEG BLIKVANGER IN NIEUW MOBILITEITSPLAN
25/08/2017
BUGGENHOUT - Buggenhout heeft sinds gisteren een gloednieuw mobiliteitsplan. De ontwerpen werden gisteren op de gemeenteraad goedgekeurd. “Wij focussen op de verkeersveiligheid, met bijzondere aandacht voor de zwakke weggebruikers”, zegt Wim Mommaers schepen van Mobiliteit.
Blikvanger in het nieuwe plan is ongetwijfeld de fietssnelweg, die aansluit op de buurgemeenten, aan de ene kant Dendermonde, aan de andere Londerzeel. Fietsers moeten zich op die manier veiliger kunnen verplaatsen. Het bestuur wil door die fietssnelweg de Reigersweg, die parallel met de spoorlijn Dendermonde-Mechelen loopt, deels wil afsluiten voor het autoverkeer. In de Kerkhofstraat komt een vrijliggend fietspad. De overweg Hauwerstraat - Hooilaart gaat dicht en wordt vervangen door een fietstunnel.
(...)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170824_03034105
Re: L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
De fietssnelweg sluit niet aan op buurgemeente Dendermonde (via Lebbeek)
Uit de plannen blijkt geen verbinding tussen de Reigersweg en de Winningstraat in Lebbeke - dan pas kan je spreken van een fietssnelweg naar Dendermonde.
Uit de plannen blijkt geen verbinding tussen de Reigersweg en de Winningstraat in Lebbeke - dan pas kan je spreken van een fietssnelweg naar Dendermonde.
Re: L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
joverwimp a écrit:De fietssnelweg sluit niet aan op buurgemeente Dendermonde (via Lebbeek)
Uit de plannen blijkt geen verbinding tussen de Reigersweg en de Winningstraat in Lebbeke - dan pas kan je spreken van een fietssnelweg naar Dendermonde.
Is het nieuwe plan ergens online in te kijken? Op de webstek van de gemeente vind ik slechts een kaart met het fietsnetwerk uit het vorig mobiliteitsplan (2005).
http://www.buggenhout.be/dienstverlening.asp?id=466
Re: L053 Fietsweg Mechelen - Dendermonde (L53) (Fietssnelweg 44)
eeuwige reiziger a écrit:joverwimp a écrit:De fietssnelweg sluit niet aan op buurgemeente Dendermonde (via Lebbeek)
Uit de plannen blijkt geen verbinding tussen de Reigersweg en de Winningstraat in Lebbeke - dan pas kan je spreken van een fietssnelweg naar Dendermonde.
Is het nieuwe plan ergens online in te kijken? Op de webstek van de gemeente vind ik slechts een kaart met het fietsnetwerk uit het vorig mobiliteitsplan (2005).
www.buggenhout.be/cmdscripts/getdoc.asp?id=6720.pdf
Re: Plannen fietssnelweg [Buggenhout]
joverwimp a écrit:De fietssnelweg sluit niet aan op buurgemeente Dendermonde (via Lebbeek)
Uit de plannen blijkt geen verbinding tussen de Reigersweg en de Winningstraat in Lebbeke - dan pas kan je spreken van een fietssnelweg naar Dendermonde.
Is er geen sprake van een misverstand?
Om de verbinding met Dendermonde te maken wordt het fietspad doorgetrokken langsheen de spoorweg in het verlengde van de Reigersweg tot aan de Winningstraat. Via een fietstunnel wordt vervolgens aangesloten op het noordelijk traject.
blz. 81
http://www.buggenhout.be/cmdscripts/getdoc.asp?id=6720.pdf
VIDEO. Nieuw mobiliteitsplan voor Buggenhout definitief goedgekeurd
16/11/2017
BUGGENHOUT - Het nieuwe mobiliteitsplan in Buggenhout is definitief goedgekeurd in de gemeenteraad. Dat wil zeggen dat er flink wat wijzigingen op til staan. Buggenhout verlegd zijn prioriteit naar de zwakke weggebruiker en dat zullen de inwoners voelen aan nieuwe snelheidszones, éénrichtingsstraten, en een nieuwe fietssnelweg tussen Mechelen en Gent.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171116_03189962
Mobiliteitsplan goedgekeurd
16 november 2017
BUGGENHOUT Het nieuwe Mobilteitisplan voor Buggenhout is definitief goedgekeurd. Dat gebeurde na een openbaar onderzoek. Heel wat inwoners dienden opmerkingen en suggesties over het plan in.
“Een 36-tal reacties kwamen binnen”, zegt schepen van Verkeer Wim Mommaers (N-VA). “Het studiebureau Vectris heeft die verwerkt en op basis daarvan het plan waar nodig aangepast.” Het Mobiliteitsplan omvat een resem maatregelen die de verkeersveiligheid in de bosgemeente ten goede moeten komen. Bijzondere aandacht gaat naar de zwakke weggebruikers. Zo zal werk worden gemaakt van een fietssnelweg, met aansluiting op Dendermonde en Londerzeel. Daarvoor wordt onder andere de Reigersweg grotendeels afgesloten voor autoverkeer en in de Kerkhofstraat komt een vrijliggend fietspad.
https://www.hln.be/regio/buggenhout/mobiliteitsplan-goedgekeurd~a0133c63/
Brusselsesteenweg - Geerdegem-Schonenberg [Mechelen]
Vier nieuwe fietspaden kosten 1,3 miljoen
Schepencollege in Mechelen stelt vrijdag aannemer aan voor aanleg
07/06/2018
MECHELEN - De stad Mechelen begint dit najaar op vier plaatsen met de aanleg van nieuwe fietspaden, een investering van zo’n 1,3 miljoen euro. Het schepencollege stelt de aannemer morgen aan. Er gebeuren ook aanpassingen aan gevaarlijke oversteekpunten.
(...)
2. . Fietsostraat naar Hombeek
Naast de spoorlijn in Mechelen-Zuid legt de stad een nieuw fietspad aan tussen de (oude) Brusselsesteenweg en Geerdegem-Schonberg. Het is de eerste stap in de realisatie van de toekomstige fietsostraat richting Hombeek (Mechelen) en Kapelle-op-den-Bos. “Buurtbewoners maken zich zorgen dat het bij dit stukje blijft, maar het is wel degelijk het plan om ze op termijn door te trekken. De uitdaging voor de komende jaren is de realisatie van een doorsteek aan de E19”, legt schepen Marina De Bie uit.
In de toekomst zijn er ook plannen om vanaf de Brusselsesteenweg een fietspad aan te leggen richting station, maar dan aan de andere kant van de spoorlijn. Voor deze eerste fase maakt Mechelen een budget van 440.000 euro vrij.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180606_03548791
Verlichting [Londerzeel]
Fietspad krijgt verlichting
29/08/2018
LONDERZEEL - Van 27 augustus tot 7 september wordt er openbare verlichting geplaatst langsheen de fietssnelweg die Londerzeel station met Ramsdonk verbindt. Het gaat om 49 lichtpunten die door Eandis worden geplaatst. Schepen van mobiliteit en openbare werken Tom Troch is blij dat er budget werd vrijgemaakt om het fietspad langsheen het spoor (richting Kapelle-Op-Den-Bos) te voorzien van verlichting.
“In 2016 verlengden we de fietssnelweg langs het spoor, met een nieuw fietspad van aan de Stationsstraat tot aan de Bergkapelstraat op de grens met Ramsdonk. Hierdoor kan je snel en veilig fietsen van in Malderen tot in Kapelle-Op-Den-Bos. Er was toen geen verlichting voorzien, zoals dat op het eerste gedeelte tussen Malderen en het station ook niet het geval is”, vertelt schepen van mobiliteit en openbare werken Tom Troch. “We starten nu dan ook met de aanleg van verlichting op het gedeelte tussen de Stationsstraat en de Bergkapelstraat. Deze verlichting zal branden ‘s avonds en in de vroege ochtend, wat vooral in de winter belangrijk is voor de schoolgaande jeugd, of voor mensen die naar hun werk of hun hobby rijden. Om redenen van energiezuinigheid zal de verlichting niet de hele nacht blijven branden.”
Tijdens de werken zal de aannemer er alles aan doen opdat het fietspad bruikbaar blijft. De berijdbare strook zal natuurlijk een stuk smaller zijn en fietsers worden ook gevraagd extra voorzichtig te zijn.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180829_03688610
Fietssnelweg krijgt openbare verlichting
28 augustus 2018
De fietssnelweg die Londerzeel station met Ramsdonk verbindt krijgt de komende twee weken openbare verlichting.
”In 2016 verlengden we de fietssnelweg langs het spoor, met een nieuw fietspad van aan de Stationsstraat tot aan de Bergkapelstraat op de grens met Ramsdonk”, zegt schepen van Mobiliteit Tom Troch (sp.a). “Hierdoor kan je snel en veilig fietsen van in Malderen tot in Kapelle-Op-Den-Bos. Er was toen geen verlichting voorzien, zoals dat op het eerste gedeelte tussen Malderen en het station ook niet het geval is. Al snel kwam de vraag, maar we konden daar niet onmiddellijk op ingaan omdat die investering niet voorzien was.”
Nu heeft het bestuur wel de nodige middelen vrij gemaakt. “We starten nu dan ook met de aanleg van verlichting op het gedeelte tussen de Stationsstraat en de Bergkapelstraat. Deze verlichting zal branden ’s avonds en in de vroege ochtend, wat vooral in de winter belangrijk is voor de schoolgaande jeugd, of voor mensen die naar hun werk of hun hobby rijden. Om redenen van energiezuinigheid zal de verlichting niet de hele nacht blijven branden.”
Het gaat om 49 lichtpunten die door Eandis worden geplaatst, met een totaalkost van 39.000 euro. De werken startten gisteren en duren tot 7 september. De aannemer zal er alles aan doen opdat het fietspad steeds bruikbaar blijft.
https://www.hln.be/regio/londerzeel/fietssnelweg-krijgt-openbare-verlichting~ac2344d1/
Re: Brusselsesteenweg - Geerdegem-Schonenberg [Mechelen]
Mechelen maakt werk van eerste fase fietssnelweg naar Dendermonde en Gent
12/03/2019
MECHELEN - De stad Mechelen maakt werk van het eerste gedeelte van een toekomstige fietssnelweg naar Dendermonde en Gent. Daarvoor wordt een nieuw fietspad aangelegd tussen de Brusselsesteenweg en Geerdegem-Schonenberg.
Deze week starten de voorbereidende werkzaamheden met de plaatsing van nutsleidingen. Zowel de Vlaamse overheid als de provincie Antwerpen betalen mee. “Dankzij deze subsidies kunnen meteen op een kwalitatief hoog niveau mikken. Er is gekozen voor een verlicht fietspad van vier meter breed”, zegt Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit.
Na de aanleg van het nieuwe fietspad investeert de stad nog in een veilige oversteekplaats voor fietsers. “Net naast de spoorwegtunnel over de Brusselsesteenweg. We proberen het STOP-principe waar mogelijk altijd toe te passen: tijdens deze werken moeten autobestuurders een omleiding volgen, fietsers en voetgangers kunnen wel altijd door”, stelt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken.
In mei zou alles klaar moeten zijn. Op termijn moet het fietspad uitgroeien tot een volwaardige fietsweg die vanaf het station via Hombeek naar Kapelle-op-den-Bos leidt.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190311_04245403
Knip Reigersweg [Buggenhout]
Knip in Reigersweg moet voor meer fietsveiligheid zorgen
1 april 2019
BUGGENHOUT - Om de Reigersweg veiliger te maken, komt er een knip in de straat ter hoogte van het Heibos. De Verkeerscommissie van Buggenhout heeft dat voorstel uitgewerkt. Eerder had de omvorming van de Reigersweg tot ‘fietsstraat’ voor discussie gezorgd tijdens de gemeenteraad.
Oppositiepartij N-VA noemde het voorstel van CD&V om van de Reigersweg, die langs de spoorlijn Dendermonde-Londerzeel tussen de Baasrode-Zuid en Beukenstraat loopt, een fietsstraat te maken “waanzin”. In een fietsstraat blijft autoverkeer toegelaten, maar moeten bestuurders fietsers altijd voor laten. “Dit is geen oplossing voor de veiligheid van fietsers, die in deze smalle weg in conflict zullen blijven komen met auto’s”, stelde gemeenteraadslid Wim Mommaers (N-VA). Zijn partij had eerder voorgesteld om van de Reigersweg een fietssnelweg te maken, met verbod voor autoverkeer.
Tractorsluis
De Verkeerscommissie boog zich nu over het dossier en werkte een regeling uit. Daarbij is een knip voorzien ter hoogte van het Heibos, ergens te midden van het traject Reigersweg. Daarmee komt een einde aan doorgaand autoverkeer. Ter hoogte van de verkeersknip wordt een tractorsluis voorzien, zodat het fietsverkeer wel door kan. Bestuurders moeten via het Heibos richting Brandstraat. Het deel van de Dammekensstraat tot de Brandstraat wordt ook een fietsstraat.
“We gaan ervan uit dat de maatregelen een ontradend effect gaan hebben voor bestuurders”, zegt Jean-Pierre Willems (N-VA), lid van de Verkeerscommissie. “Het zal in de toekomst niet evident zijn voor hen om vanaf Baasrode-Zuid eerst traag achter fietsers te rijden, daarna door een smal vuil straatje te moeten en tenslotte de Brandstraat in te rijden op een plek waar de zichtbaarheid niet evident is. Mogelijks gaan ze dan voor een volledig andere route.”
https://www.hln.be/regio/buggenhout/knip-in-reigersweg-moet-voor-meer-fietsveiligheid-zorgen~adc224be/
Re: Brusselsesteenweg - Geerdegem-Schonenberg [Mechelen]
Mechelse werven ontwaken langzaam aan uit coronawinterslaap
“Stadsvernieuwing mag niet volledig stilvallen”
17/04/2020
MECHELEN/MUIZEN - De stad Mechelen stuurt er bij aannemers op aan om op werven het werk zo veel mogelijk te hervatten. Op voorwaarde dat de coronamaatregelen strikt nageleefd worden. Onder andere de aanleg van de vliet tussen de Munt- en de Zakstraat is voorzichtig opnieuw begonnen. Op de Stationsberg in Muizen beginnen ze zelfs vroeger om de hinder te beperken.
(...)
Een werf die binnenkort opnieuw wordt opgestart, is die van de herinrichting van de Sint-Albertuswijk in Muizen, maar ook de aanleg van een stuk fietsostrade tussen Geerdegem-Schonberg en de Brusselsesteenweg en de afwerking van het fietspad aan sporthal Winketkaai. Tussen de Munt- en de Zakstraat zijn opnieuw werkzaamheden bezig voor de nieuwe vliet.
(...)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200417_04925083
Re: Brusselsesteenweg - Geerdegem-Schonenberg [Mechelen]
Eerste stuk fietsostrade naar Willebroek en Kapelle-op-den-Bos gerealiseerd
2 juli 2020
MECHELEN - De nieuwe fietsverbinding tussen de Brusselsesteenweg en Geerdegem-Schonenberg in Mechelen is volgende week klaar. Ze vormt het eerste stuk van de fietsostrade richting Willebroek en Kapelle-op-den-Bos.
“Het fietspad van zo’n 600 meter is het eerste stuk van de F44: de fietssnelweg via Kapelle-op-den-Bos naar Gent”, legt schepen van Openbare Werken Patrick Princen uit. “Voorbij Hombeek wordt bovendien ook de F18 gepland, een afsplitsing richting Willebroek en Sint-Niklaas. Het stuk dat nu aangelegd wordt, is een veilig en aangenaam alternatief voor de Europalaan.”
“In de meerjarenplanning zijn ook nog budgetten voorzien om dit fietspad door te trekken richting Postzegellaan en om al een stuk van de F44 langs de spoorweg richting Willebroek aan te leggen”, vervolgt hij. “Het tangentfietspad van het stationsproject zal op termijn de verbinding vormen tussen vijf fietssnelwegen: richting Antwerpen in het noorden, richting Leuven en Brussel in het zuiden, richting Gent en Sint-Niklaas in het oosten.”
Het fietspad wordt gesubsidieerd door de provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid, de totale kostprijs bedraagt een kleine 500.000 euro. Het fietspad heeft verbindingen met de Philippus De Montestraat en de Jan Frans Boeckstuynstraat.
Het was de bedoeling dat het fietspad begin vorig jaar al zou aangelegd worden. Het uitklaren van de eigendomsstructuur langs de sporen zorgde voor een aanzienlijke vertraging.
https://www.hln.be/in-de-buurt/mechelen/eerste-stuk-fietsostrade-naar-willebroek-en-kapelle-op-den-bos-gerealiseerd~a8ff96fd/
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» L053 Langs de Lijn L53 Leuven-Mechelen Fietsweg 'Lijnloperspad' [Wilsele]
» L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L054 Sint-Niklaas - Mechelen (L54) ('fiets-o-strade' 4) Fietssnelweg F18
» L060 Fietsweg Lokeren - Zele (fietssnelweg F413)
» L053 Langs de lijn L53 Dendermonde - Gent (Fietssnelweg 44)
» L025 Fietsweg Mechelen - Brussel (L25) (Fietssnelweg F1)
» L054 Sint-Niklaas - Mechelen (L54) ('fiets-o-strade' 4) Fietssnelweg F18
» L060 Fietsweg Lokeren - Zele (fietssnelweg F413)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Langs bestanden spoorwegen / Le long de voies de chemins de fer existantes
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum