L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Page 1 sur 2 • 1, 2
L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
Actuellement un chantier est en cours à la fin de la ligne 83 après la gare de Courtrai entre les points 20 et 19. Le passage en vélo est possible et ne diffère guère du chemin classique, mais il me semble (selon ma mémoire) que les travaux portent sur la prolongation de la voie LF 6 pour rejoindre immédiatement la rue Markebestraat.
remarque perso : il me semble toutefois que pour relier l'Escaut à la Lys la ligne 83 est largement préférable au canal de Bossuit (ce dernier vous oblige à un passage sur une chaussée fréquentée par les voitures et les camions... )
remarque perso : il me semble toutefois que pour relier l'Escaut à la Lys la ligne 83 est largement préférable au canal de Bossuit (ce dernier vous oblige à un passage sur une chaussée fréquentée par les voitures et les camions... )
Re: L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
OliMar a écrit:Actuellement un chantier est en cours à la fin de la ligne 83 après la gare de Courtrai entre les points 20 et 19. Le passage en vélo est possible et ne diffère guère du chemin classique, mais il me semble (selon ma mémoire) que les travaux portent sur la prolongation de la voie LF 6 pour rejoindre immédiatement la rue Markebestraat.
Il semble qu'on a fait un réaménagement de plusieures rues à proximité de la gare et les voies:
a. Markebekestraat:
Terug verkeer in de Markebekestraat
In maart 2011 startte Stadsbader-Flamand in opdracht van de stad Kortrijk met de heraanleg van de Markebekestraat (tussen de spoorwegbrug en de Markebeek). De aannemer slaagde er in om de werken uit te voeren binnen de vooropgestelde timing. Op 17 november kon de vernieuwde Markebekestraat terug worden opengesteld voor het verkeer.
De aanleiding van de werken was de zeer slechte toestand van het wegdek. Deze diende volledig te worden vernieuwd. Ook de rioleringen waren aan vernieuwing toe. In uitvoering van de Vlarem II wetgeving werd er geopteerd voor de aanleg van een gescheiden rioleringstelsel. Daarnaast werd ook de indeling van de straat gewijzigd : bredere voetpaden, een bijkomend fietspad aan de kant van de bebouwing en groenaanleg.
De aanleg van het fietspad lang de kant van de bebouwing was een opportuniteit. Er lag al een dubbelrichtingsfietspad aan de overkant van de straat. Maar algemeen blijven de oversteken een pijnpunt bij een dubbelrichtingsfietspad. Met de aanleg van een fietspad langs de kant van de bebouwing worden twee oversteken weggewerkt. Dit verhoogt het comfort en de veiligheid voor fietsers met herkomst Marke en bestemming Kortrijk en uiteraard ook voor de bewoners van de Markebekestraat zelf. Het dubbelrichtingsfietspad blijft evenwel zijn nut behouden voor fietsers richting Marke en Bissegem en ook als dubbelrichtingsverbinding (studenten HOWEST) tussen Overzetweg en Ronksdreef.De kostprijs van deze werken bedraagt € 932.211,61. De kostprijs voor het vernieuwen van de openbare verlichting bedraagt € 75. 195,16.
http://www.kortrijk.be/nieuws/terug-verkeer-in-de-markebekestraat
b. Kleine Markstraat:
Kleine Marktstraat heeft nieuw fietspad !
Midden augustus 2011 startte aannemer Vanden Buverie uit Desselgem met de aanleg van het fietspad in de Kleine Marktstraat in Marke. Dit dubbelrichtingsfietspad verbindt het Doenaertpad met de fietstpaden in de Baliestraat en de oversteek naar het Markebekepad. Het Doenaertpad vormt samen met het Guldenspoorpad een interessante én veilige fietsverbinding van Kortrijk naar Marke. Op dit traject waren 2 knelpunten. Het eerste knelpunt werd weggewerkt door de aanleg van het ontbrekende deel fietspad in de Kongoweg. Het tweede en tevens laatste knelpunt was in de Kleine Marktstraat. Het nodig om de veiligheid van de fietser te verhogen. De recente doortrekking van de Dumoulinlaan was een opportuniteit. Hierdoor werd het mogelijk om éénrichtingsverkeer in te voeren voor het gemotoriseerd verkeer en een gescheiden dubbelrichtingsfietspad aan te leggen. Het fietspad is bovendien gescheiden van de rijweg door hoge borduren.Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt heb om de bestaande riolering te vernieuwen en aan te sluiten op de nieuw aangelegde buffervijver ( zone tussen Kleine Markstraat en nieuw aangelegde Dumoulinlaan). Deze buffervijver is nodig voor het vertraagd lozen van het hemelwater afkomstig van de nieuwe KMO-zone ter Doenaert. De Kleine Marktstraat is nu terug opengesteld. Deze week of volgende week zijn er nog wat kleine markeringswerken voorzien.
De kostprijs van deze werken bedraagt € 193.192, 77. Snoeck&Partners stond in voor het ontwerp.
http://www.kortrijk.be/nieuws/kleine-marktstraat-heeft-nieuw-fietspad-1
c. Kongoweg:
Fietspad Kongoweg klaar
Op dinsdag 13 september 2011 trakteren provinciaal gedeputeerde Van Gheluwe en schepen Leleu van de stad Kortrijk de fietsers die passeren langs de Kongoweg in Kortrijk op een mini-ontbijt.
De reden voor deze traktatie is de officiële inhuldiging van het nieuwe fietspad langs de Kongoweg. Dit fietspad is de voltooiing van het Guldenspoorpad dat nu een ononderbroken fietssnelweg tussen Marke en Zwevegem vormt, ideaal om vlot te fietsen naar het werk of de school. Door de aanleg wordt ook de verbinding ter hoogte van het station van Kortrijk veiliger gemaakt.
De werken zijn gestart op 30 mei 2011 en werden toegewezen aan de NV Tibergyn uit Heule voor een geraamd bedrag van 81.412,43 euro (incl. BTW). Deze kosten worden gedragen door het Fietsfonds. Het totale traject omvat 400 meter. De stad betaalde daarenboven 165.000 voor het vrijmaken van de sporen en afbreken van de leidingen.
Het nieuwe fietspad maakt deel uit van het provinciale functionele fietsroutenetwerk en is betaald met middelen uit het Fietsfonds. Het Fietsfonds verzamelt middelen voor de financie-ring van fietspaden op het provinciale fietsroutenetwerk.
http://www.kortrijk.be/nieuws/fietspad-kongoweg-klaar-0
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/Leefomgeving/mobiliteit/Documents/110913opening_Kongoweg.pdf
Il y a quelques mois, je devais me rendre - en voiture - pour une visite de travail aux salles d'exposition de Desimpel (Kapel ter Bede 88, Kortrijk). En venant du Visserskaai et en prenant ensuite le Kapel ter Bede, je traversais cet ancien chemin de fer. Une découverte! Après le travail, je décidais d'y faire une promenade. Revêtement impeccable! Glad als een biljarttafel! Il semble que devant le site de Desimpel, il se trouvais jadis la gare de Luypaardbrug. Un nouveau panneau en orthographe ancienne me l'indiquait.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Luipaardbrug
Concernant cette ligne 83:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_83
http://users.skynet.be/korm/pages/korm_home.htm (avec réportage photo avant l'aménagement)
Et un article de 2006, fort intéressant:
ZONDAG 23 APRIL 2006: een pad van 137 jaar weer open
In 1869 werd de treinverbinding Kortrijk-Ronse in gebruik genomen. Gisteren werd op de berm van de al lang afgeschafte spoorweg een zalig fietspad geopend. Morgen lees je het in de krant; vandaag geef ik jullie al de primeur. Als onvermoed hoekje van Kortrijk kan het tellen. Het heeft 137 jaar geduurd eer er voetgangers en fietsers op toegelaten werden. Het pad brengt je recht naar de buiten. Weg en weer 9 km, goed voor een fikse wandeling of een pittig fietstochtje voorbij allerlei verrassingen.
137 jaar
Op 1 juni 1869 werd de spoorweg Kortrijk-Amougies (en later Ronse), lijn 83, geopend door de private spoorwegmaatschappij "Braine-le-Comte à Courtrai". Dat was precies 30 jaar na de eerste spoorverbinding vanuit Kortrijk: de lijn Gent-Kortrijk, een van de eerste spoorwegen van ons land - het lint werd doorgeknipt door koning Leopold I in hoogsteigen persoon. De rechtstreekse verbinding met Brussel dateert pas van 1868 en was eerst ontworpen als een heel secundair lijntje: Denderleeuw-Zandberg, lijn 89.
De spoorweg waar het hier over gaat, moest mijnwerkers vervoeren uit onze streek naar de Waalse steenkoolbekkens en seizoenarbeiders naar Frankrijk. Over dezelfde weg werden steenkool en graan aangevoerd tot in de kleinste dorpen van het Kortrijkse. In die jaren was de verbinding naar Wallonië economisch van groter belang dan die met Brussel. De lijn, tussen Kortrijk en Ronse 28,7 kilometer lang, werd genationaliseerd in 1872. De doortrekking van de lijn naar Braine-le-Comte (lijn 87) werd pas in 1882 uitgevoerd door de Belgische staat.
Intussen is onze Westerse economie al lang een petroleumeconomie geworden in plaats van een steenkooleconomie. De betrekkingen tussen Kortrijk en Ronse, en meer nog die met Wallonië, zijn hoogstens nog toeristisch. De tijd dat ganse generaties mannen en jongens uit onze streek hun gezondheid gingen ondermijnen in de steenkoolputten, is definitief voorbij.
De spoorweg van Kortrijk naar Ronse en verderop werd dan ook opgedoekt in verschillende bewegingen. Op 2 augustus 1959 werd het reizigersverkeer opgeheven op het stuk tussen Avelgem en Ronse. Op 20 maart 1960 volgde het stuk tussen Avelgem en Kortrijk. Er bleef goederenverkeer tot 1966 tussen Kortrijk en Zwevegem-Knokke, en zelfs tot 1991 tussen Kortrijk en de Bekaertfabriek in Zwevegem. In de periode 1962-1968 werden de sporen opgebroken voorbij Zwevegem. Op de spoorberm van Zwevegem naar Kortrijk bleven de sporen liggen tot september 2003.
Het tracé van de vroegere spoorweg ligt nog bijna overal vrij, behalve in Amougies waar het bebouwd is met silo's. Verdwenen zijn de bruggen over de vaart Kortrijk-Bossuit en over de Schelde. Een ander obstakel zijn de terreinen van staaldraadproducent Bekaert in Zwevegem waar de spoorweg is afgesloten met ... staaldraad. De Provincie West-Vlaanderen is aan het onderhandelen met het wereldconcern om de strook opnieuw te openen.
Het Guldenspoorpad bis
De Provincie West-Vlaanderen beschouwt het tot zijn opdracht om de kustprovincie te voorzien van een breedmazig net van fietspaden. De afgedankte spoorweg Kortrijk-Ronse kon dan ook aan haar aandacht niet ontsnappen. Eerder al werden met provinciale middelen fiets-, wandel- en ruiterspaden aangelegd op de bedding van lijn 83 voorbij Zwevegem en van de vroegere aftakking van Avelgem naar Herseaux (lijn 85, het Trimardpad, zo genoemd naar de seizoenarbeiders van weleer).
Sinds 2004 huurt de Provincie ook het stuk Kortrijk-Zwevegem van de Belgische Spoorwegen. De NMBS is bijna nooit te vinden voor een verkoop; wie weet of de omstandigheden in de toekomst niet zo veranderen dat er weer vraag komt naar spoorverbindingen.
Maar als langdurige huurder kan kan de provincie net zo goed paden aanleggen. Daartoe werd contact gelegd met de gemeentebesturen van Kortrijk, Harelbeke en Zwevegem, de gemeenten waarop lijn 83 loopt. De provincie betaalt het eigenlijke pad. De gemeentebesturen investeren in de op- en afritten en in de verlichting van het fiets- en wandelpad.
Bij de aanleg is gekozen voor verantwoorde materialen. Zo is de padbedekking uitgevoerd in waterdoorlatend eco-asfalt, bestaande uit gerecycleerd afval van wegenwerken dat gemengd is met verse bitumen. Het milieuvriendelijke materiaal is gekleurd met o.m. zand om nog beter te passen in het landschap.
Het nieuwe pad loopt in Zwevegem, zoals al gezegd, dood op de Ursusstaaldraad van de omheining van de firma Bekaert. In Kortrijk sluit het pad aan op het stedelijke fietsroutenetwerk, meer bepaald op het Guldenspoorpad dat naast de spoorweg, door het stadscentrum, tot in Marke loopt. Op de openingsplechtigheid wees provinciaal gedeputeerde Patrick Van Gheluwe, sp.a, erop dat het nieuwe pad niet alleen een recreatieve functie heeft: "Het pad biedt ook een comfortabel en veilig alternatief voor het woon-werk- en woon-schoolverkeer tussen Kortrijk en Zwevegem".
Verrassend parcours
We rijden het pad op aan de splitsing tussen de vroegere spoorweg naar Ronse en de spoorweg naar Gent en Brussel (die wat verder splitst ter hoogte van de Venning - in spoorwegjargon 'Zandberg'). Het pad start op de berm aan het Gebroeders Van Raemdonckpark. Die ophoging is nog niet zo oud; ze dateert van 1963.
Bij de aanleg van die berm ging de NMBS over tot de inkokering van de Klakkaerdsbeek, een waterloop die enorm vervuild was door de stinkende lozingen van een vleesafvalverwerker in de Beekstraat. Stroomopwaarts werd de beek overwelfd door de stad die daar de appartementsgebouwen en de wijk Driehofsteden liet opbouwen. De lagergelegen delen van het zompige gebied werden aangelegd als park met een grote vijver.
In het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Kortrijk wordt het idee gelanceerd om de berm af te graven en op die manier ook de wijk aan de overkant van de berm te laten genieten van al dat groen. Ik denk niet dat dit idee veel kans maakt nu op de berm dat schitterende fietspad ligt.
Kortrijks schepen van Openbare Werken Guy Leleu, CD&V, is terecht fier op de inrit van het fietspad, een realisatie van Stad Kortrijk. Er is gebruik gemaakt van dezelfde rode betonklinkers waarmee overal in de stad fietspaden worden gemarkeerd. Met duurzaam hout is in de helling ook een smaakvol brugje verwerkt. Alleen op Kortrijks grondgebied is het pad voorzien van aangepaste verlichting.
Ondanks de aanleg van het fietspad blijft de dicht begroeide berm een groen lint dat de natuur tot diep in de stad brengt. Na de gewezen spoorwegbrug over de Vredelaan rijdt je tussen de sociale woonwijk Nieuw Kortrijk (ook Korea genoemd) en de voetbalvelden van SV Kortrijk (1e Provinciale). Voordat je onder de Kortrijkse ring R8 rijdt, vang je aan de linkerkant nog een glimp op van de Natuurtuin Gilbert Desloovere, een initiatief van buurtbewoners gesteund door Natuurpunt.
De door bomen en struiken overwoekerde tunnel onder de R8 is buitenmaats voor het bescheiden fietspad. Misschien daardoor is het een plaats met magische kwaliteiten. De rijen zuilen waartussen je rijdt geven de constructie de allures van een tempel. En op het einde van de onderdoorgang lonkt het helle licht van het open landschap; het is als het ware een vergeten poort van de stad.
Na enkele pedaaltrappen doorkruis je het domein van Koramic, een van de pannenfabrieken van Kortrijk, waarvan de droogloodsen en de stookplaats aan je linkerkant beschermd zijn. Het valt op hoe drastisch het verval aan het toeslaan is op dat beschermde maar niet gerenoveerde monument.
Ter hoogte van de pannenfabriek staat een blauw stationsopschrift opgesteld in typische NMBS-letters. Daar was inderdaad ooit de stopplaats 'Luypaertbrug', maar wat je ziet is een artistieke reconstructie van Denis Dujardin. Toen de kunstenaar het bord plaatste in 2002 lagen de sporen er nog en dachten veel mensen dat de spoorweg opnieuw ging geopend worden.
Het spoor zelf wordt in herinnering gebracht in de wegverharding bij de kruising van de Luipaardstraat. Het twee parallelle strepen in zwarte klinkers voor de sporen en afwisselen gele en roze betonstenen voor de treinbiels is het vroegere spoor er mozaïekgewijs uitgebeeld.
Wat verder rij je het grondgebied van Harelbeke binnen. Rechts zie je tot tegen de berm van de opgehoogde E17 landbouwgebied, maar dat blijft niet zo: er komt een 'hoogwaardig' industriegebied (Deltapark). Links zie je de gebouwen van de firma Buysmetal. Het eerste complex, in onopgesmukt beton, won ooit een Europese architectuurwedstrijd van de betonfederatie. De helblauwe loodsen erachter concurreren op zonnedagen op een afschuwelijke manier met de open hemel.
De tunnel onder de E17 is niet zo curieus als die onder de Ring. Erachter ligt het open landbouwlandschap dat Zwevegem van Kortrijk scheidt. Echter: ook niet meer voor lang, want er komt ook daar een bedrijvenzone. Ergens halverwege moet je plots een ontsluitingsweg kruisen. Het is het enige gevaarlijke punt van het fietspad. Een oplossing vinden is niet gemakkelijk. Een tunnel onder de weg is moeilijk omdat het grondwater er constant heel hoog staat.
Verderop ontdek je een tot dusver geheime achterkant van Zwevegem. Het is een heel groene achterkant hoewel je heel wat bedrijfsgebouwen tegenkomt. Geert Callens van de fietsgidsen van Terra Mobile heeft daar een uitleg voor. Bij de aanleg van de spoorweg planten de boeren doornige hagen langs de spoorweg om te beletten dat hun koeien op de sporen gingen lopen. Op dat moment was Leon Leander Bekaert nog niet op het idee gekomen om de oudjes van het bejaardengesticht van Zwevegem aan het werk te zetten met de productie van prikkeldraad - zo startte het latere Bekaertconcern.
Aan de Deerlijkstraat in Zwevegem loopt het fietspad dood op de afspanning van diezelfde NV Bekaert. Het vroegere parcours van de spoorweg ligt achter die omheiding evenwel nog vrij. Even omrijden en in de Otegemsestraat vind je de vroegere spoorwegbedding terug.
Aan de overkant van de straat lag vroeger het stationnetje van de draadtrekkersgemeente. De site is heraangelegd met respect voor de vroegere functie. Je ziet er nog beide perronetjes, de laadkoer en verschillende gebouwen van de spoorweg. Vandaar kun je weer voort op de fiets over de spoorbedding. Een nabijgelegen café koos als naam 'Het Traverke', herinnerend aan de vroegere spoorwegovergang.
Tijd om rechtsomkeer te maken. Je rijdt pal westwaarts. Als je dat 's avonds doet, wapen je dan met een zonnebril: je hebt ononderbroken de ondergaande zon in je gezicht. Dat is natuurlijk ook een fijne manier om een gezond kleurtje te krijgen.
http://kortrijklinksbekeken.skynetblogs.be/archive/2006/04/23/zondag-23-april-2006-een-pad-van-137-jaar-weer-open.html
Re: L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
On peut trouver le tracé de cette voie verte (plutôt fonctionnelle que récréative) sur la carte vélo de la ville de Courtrai (évidemment seulement sur la territoire de Kortrijk), :
http://www.kortrijk.be/files/kortrijk/Mobiliteit/Fietskaart-2011-web.pdf
On y voit que le Guldenspoorpad forme un tout avec le Doenaertpad et le Markebekepad.
Le problème qui reste non résolu, c'est le tronçon de la ligne qui passe par le site de Bekaert:
http://www.leiedal.be/lelijkeplekjes/idee/vervolledigen-guldenspoorpad-in-centrum-zwevegem-doorheen-site-bekaert
http://www.kortrijk.be/files/kortrijk/Mobiliteit/Fietskaart-2011-web.pdf
On y voit que le Guldenspoorpad forme un tout avec le Doenaertpad et le Markebekepad.
Le problème qui reste non résolu, c'est le tronçon de la ligne qui passe par le site de Bekaert:
http://www.leiedal.be/lelijkeplekjes/idee/vervolledigen-guldenspoorpad-in-centrum-zwevegem-doorheen-site-bekaert
Fietstunnel Guldensporenpad
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=HS3NM5F1
ZWEVEGEM - Tegen het voorjaar van 2013 kunnen fietsers eindelijk veilig oversteken op het Guldensporenpad aan de N391. Na het bouwverlof wordt gestart met de bouw van de langverwachte fietstunnel. Dat beloofde Vlaams minister Hilde Crevits tijdens een werkbezoek.
De verkeersveiligheid voor de fietsers belooft erop vooruit te gaan in Zwevegem. Momenteel zijn de werken aan de Kanaalweg volop bezig. Naast een nieuwe en bredere rijweg komt er een nieuw fietspad. Het gemeentebestuur vreesde dat de werken vertraging hadden opgelopen, maar Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) verzekerde tijdens het werkbezoek dat de aannemer perfect op schema zit. 'Voor het bouwverlof zouden de werken moeten klaar zijn en kan de Kanaalweg opnieuw open. De aanplanting van bomen en groen zal meteen worden uitgevoerd na het bouwverlof.'
Dodelijk ongeval
Aansluitend wordt in augustus gestart met de bouw van de langverwachte fietstunnel op het kruispunt van het Guldensporenpad met de gewestweg N391.
Na het dodelijke ongeval van een vijftienjarige meisje in 2008 ging het Gewest en de provincie in samenspraak met de gemeente op zoek naar een oplossing voor de gevaarlijke oversteekplaats.
Eind 2009 werd al de beslissing genomen om een fietstunnel aan te leggen, maar die zal pas in 2013 een feit zijn. 'Het was één van de zwartste momenten in mijn carrière', zegt de Zwevegemse burgemeester Claude Vanwelden over het dodelijke ongeval. 'Iedereen was het erover eens dat er een fietstunnel moest komen, maar er kwam erg veel bij kijken om de tunnel te kunnen realiseren.'
'Het gaat hier om een technisch, ingewikkeld dossier', beaamt Vlaams minister Crevits.
'Iedereen moet de tunnel kunnen gebruiken, dus moesten we bijvoorbeeld rekening houden met de hellingsgraad.' 'We mogen er geen col van eerste categorie van maken. We hebben ook gronden moeten verwerven.'
'Deze maand zal het ontwerp goedgekeurd worden op de provincieraad en in april zal het Gewest de werken aanbesteden zodat we na het bouwverlof kunnen starten.'
Het Vlaams Gewest maakt 1,6miljoen euro vrij voor de aanleg van de tunnel.
Ook het kruispunt met de N391 en de Luipaardstraat wordt verkeersveiliger.
'De middenstrook wordt opgedeeld in twee delen, waardoor de snelheid van bestuurders daalt en de oversteek veiliger wordt', zegt schepen van mobiliteit Dirk Desmet.
De fietsersbond reageert tevreden.
'We zijn blij dat de gemeente rekening houdt met onze vragen en we kijken ernaar uit om de fietstunnel en de nieuwe fietspaden te gebruiken', aldus voorzitter Rik Hostyn.
Start werken fietstunnel Guldensporenpad
Aanleg tunnel Guldensporenpad Zwevegem van start
24/08/2012
Op vrijdagmorgen 24 augustus werd de eerste spadesteek gegeven voor de aanleg van de tunnel onder de gewestweg N391 (Esserstraat) in Zwevegem. Deze tunnel zorgt voor een veilige oversteek van het fietsverkeer vanuit het Guldensporenpad. In 2008 verloor een meisje daar nog het leven toen ze de drukke N391 wou oversteken. De fietstunnel is een gezamenlijk project van het Vlaamse Gewest en het provinciebestuur van West-Vlaanderen. De totale kostprijs bedraagt 1.463.060 euro, waarvan het provinciebestuur 231.915 euro bijdraagt. Het provinciebestuur bekostigt de tunnelmonden.
Het Guldensporenpad is een veelgebruikte fietsverbinding voor werknemers, scholieren, en voor recreatieve fietsers. Vanwege het vlot verbindende karakter en de behoorlijke afstand (van Marke tot in Zwevegem) is het Guldensporenpad een van de eerste fietssnelwegen in West-Vlaanderen.
Net omdat het Guldensporenpad zo’n belangrijke voorstadsas is, onderneemt het provinciebestuur ongeveer 1 km zuidelijker langs het Guldensporenpad in Zwevegem momenteel ook herinrichtingswerken in het kader van het Fietsfonds, ten bedrage van 285.759 euro. Dit nieuwe fietspad zal van het Guldensporenpad nog meer een fietssnelweg maken. De inhuldiging van dit tracé is voorzien voor het najaar van 2012.
http://www.west-vlaanderen.be/NewsItems/20120824_tunnelguldensporenpad_1030.aspx
Crevits geeft startschot voor bouw van fietstunnel in Zwevegem
vrijdag 24 augustus 2012
(Belga) Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) is vanmorgen eigenhandig begonnen aan de graafwerken voor de nieuwe fietstunnel in Zwevegem. Die komt er op het kruispunt van de ringweg rond de West-Vlaamse gemeente en de proviniciale fietssnelweg, het Guldensporenpad. Met de tunnel wordt een gevaarlijk punt op het Guldensporenpad weggewerkt.
"Eindelijk", klonk het bij verschillende Zwevegemse schepenen, maar ook bij Crevits zelf. Het gevaarlijk punt was reeds lang gekend, maar er waren een aantal studies en onteiggeningen nodig voor de bouw van de tunnel kon starten. "Het is echt belangrijk deze tunnel er komt. West-Vlaanderen vervult een leidersrol in het fietspadenbeleid waarbij we onder meer jaagpaden en oude spoorwegbeddingen omvormen tot fietssnelwegen. Dat is relatief goedkoop per kilometer. Dat geldt niet voor bruggen en tunnels, maar ze redden wel mensenlevens", aldus minister Crevits. In 2008 kwam op het kruispunt nog een 15-jarig meisje om het leven. Toen werden een aantal aanpassingen aangebracht, maar met de tunnel, die er tegen mei 2013 moet zijn, komt er nu een definitieve oplossing. De kostprijs bedraagt 1,46 miljoen euro waarvan 1,24 miljoen gedragen wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer. (DTM)
http://www.knack.be/belga-politiek/crevits-geeft-startschot-voor-bouw-van-fietstunnel-in-zwevegem/article-4000167134947.htm
Op 20 augustus starten de werken aan de N391 voor de bouw van een fietstunnel ter hoogte van het fiets- en wandelpad (voormalige spoorweg).
De werken uitgevoerd in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest (aannemer Stadsbader) zullen ongeveer 105 werkdagen in beslag nemen. Hiervan zal de N391, 72 dagen onderbroken zijn voor de bouw van de fietstunnel.
27/08/2012
http://www.zwevegem.be/nieuws/werken-n391-fietstunnel-aan-evolis-ter-hoogte-van-fietspad
Déviation:
http://www.zwevegem.be/files/zwevegem/Kim%20Vercruysse/SF12-0183-BB_Fietstunnel_Zwevegem_Fase_1_IndexC.pdf
conseil provincial
Provincieraad stemt unaniem akkoord met aankoop gronden voor fietstunnel
donderdag, 27 september, 2012
Op donderdagnamiddag 27 september kwam de provincieraad in zitting samen in Boeverbos.Op de agenda stond de goedkeuring van de aankoop van de nodige gronden voor de realisatie van de fietstunnel op de kruising van de provinciale spoorwegbedding Guldenspoorpad en de Gewestweg N391. De verwerving van deze percelen is noodzakelijk voor de realisatie van de tunnelmonden, inclusief aansluitende fietspaden en afwateringssystemen.De provincieraad keurde met unanimiteit dit dossier goed.Daarmee is de dossiervorming volledig rond. Intussen zijn de werken reeds gestart en we hopen tegen februari 2013 de langverwachte tunnel te kunnen gebruiken.
http://www.elianespincemaille.be/?q=content/provincieraad-stemt-unaniem-akkoord-met-aankoop-gronden-voor-fietstunnel
Vue générale des travaux réalisés [Marke - Zwevegem]
Présentation des différents travaux réalisés (revêtement, tunnel, etc.):
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/Leefomgeving/mobiliteit/fietsroutes/Documents/130426inhuldiging_nieuwe_fietsinfra_Zwevegem.pdf
http://www.zwevegem.be/sites/zwevegem/files/fietsen_en_wandelen_op_de_oude_spoorwegbedding.pdf
Inauguration en avril 2013:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130426_00557674
http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/fietstunnel-onder-n391-in-zwevegem-officieel-ingereden/article-4000288678805.htm
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/Leefomgeving/mobiliteit/fietsroutes/Documents/130426inhuldiging_nieuwe_fietsinfra_Zwevegem.pdf
http://www.zwevegem.be/sites/zwevegem/files/fietsen_en_wandelen_op_de_oude_spoorwegbedding.pdf
Inauguration en avril 2013:
Politici fietsen nieuwe fietsinfrastructuur officieel in
zaterdag 27 april 2013
ZWEVEGEM - Met een verkenningsrit langs onder meer de nieuwe fietstunnel onder de N391 is de vernieuwde fietsinfrastructuur in Zwevegem officieel geopend.
Voor de officiële opening van de beveiligde fietsinfrastructuur moest Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) door een crisisvergadering in laatste instantie afhaken. De verkenningsrit langs de vernieuwde infrastructuur vond wel plaats zoals gepland, ondanks de regenbuien.
Met enkele politici op kop werd de heraangelegde spoorwegbedding tussen de Hugo Verrieststraat en de N8 in Knokke, de vernieuwde fietsoversteek aan de Luipaardstraat en de nieuwe fietstunnel onder de gewestweg N391 officieel ingereden. Ook de fietsersbond van Zwevegem en de Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) woonden de officiële opening bij. Beide verenigingen reageren positief over de vernieuwde fietsinfrastructuur.
Het Vlaams Gewest, de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Zwevegem werkten nauw samen om deze projecten te realiseren. Voor de bouw van de fietstunnel kon starten, was er wel maar liefst zes jaar lobbyen nodig door het vorige CD&V-gemeentebestuur. ‘Nu de tunnel er is, lijkt het allemaal evident. Maar het heeft heel veel moeite gekost’, zegt gemeenteraadslid en oud-schepen, Eliane Spincemaille. ‘Als provincieraadslid pleitte ik al om het kruispunt te beveiligen voor er dat dramatische ongeval in 2008 gebeurde. Het ongeval heeft de hogere instanties wel wakker geschud, waardoor alles in een stroomversnelling schoot.’
Vlaams minister, Hilde Crevits die graag aanwezig was geweest bij de officiële opening, benadrukt dat ze blij is dat de fietstunnel een feit is. ‘Nu zullen we alles in het werk om in het voorjaar van 2014 te starten met de bouw van een fietstunnel over de N36 in Deerlijk ter hoogte van de Marquettestraat.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130426_00557674
http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/fietstunnel-onder-n391-in-zwevegem-officieel-ingereden/article-4000288678805.htm
site Bekaert [Zwevegem]
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130514_00581588GULDENSPORENPAD BESTE FIETSPAD VAN REGIO
Fietsweg nog veiliger dankzij fietstunnel
WOENSDAG 15 MEI 2013
KORTRIJK/ZWEVEGEM - Het Guldensporenpad is een plezier om op te fietsen. Dat beaamt ook de Kortrijkse fietsersbond. Het pad is bovenal veilig, zeker sinds de aanleg van de fietserstunnel in Zwevegem. Bekijk hier het volledige Fietspadenrapport
Het Guldensporenpad is een van de beste fietspaden van de regio. Dat zegt ook Dries Gellynck, voorzitter van de Fietsersbond van Kortrijk en uiteraard fervent fietser.
‘Het Guldensporenpad is een veilig, vlot en comfortabel fietspad’, zegt Gellynck. ‘Het is van grote waarde. Het verbindt Marke met het centrum van Kortrijk, Zwevegem en uiteindelijk Avelgem. Een tocht die je anders langs drukke wijken en wegen leidt.’
Veilig en comfortbal
Het Guldensporenpad is 25 kilometer lang. Dagelijks maken honderden fietsers gebruik van deze verbinding. ‘Een voorbeeld van hoe het moet’, zegt Gellynck. ‘Je fietst op een rechte weg en kruispunten vermijd je dankzij fietsbruggen of -tunnels, zoals die in Zwevegem. Al moest daar jammer genoeg eerst een dodelijk ongeval gebeuren voor er maatregelen kwamen.’
Die fietstunnel, die onder de N391 loopt, was een van de missing links op het Guldensporenpad. De tunnel kostte 1,4 miljoen euro en opende vorige maand. Het Guldenspoorpad is volgens Gellynck naast veilig ook zeer comfortabel. ‘Het pad heeft een breed wegdek in asfalt. Dat ligt er effen bij’, zegt de Kortrijkzaan. ‘Ik zie dat de stad inspanningen doet voor fietsers’, zegt Gellynck. ‘Ik ben ervan overtuigd dat de leefbaarheid van een centrum daarmee vergroot. Maar het kan nog beter, ook hier op het Guldensporenpad.’
Geen verbinding met publieke plaatsen
‘De bewegwijzering op en naast het fietspad ontbreekt vaak’, zegt Gellynck. ‘Er staan bijvoorbeeld geen pijlen naar de fietsverbindingen richting de deelgemeenten of naar het station en de Grote Markt.’
Ook ontbreken volgens de Fietsersbond té vaak vlotte en veilige fietsverbindingen naar publieke plaatsen die dicht bij het pad liggen. Bijvoorbeeld naar Bouwcentrum Pottelberg, opnieuw naar de Grote Markt of naar het Atheneum.
Van Wevelgem tot in Oudenaarde?
Hoewel het Guldensporenpad dus erg goed scoort, kan er nog heel wat gebeuren om de situatie te verbeteren. ‘Zo blijft er een onveilige situatie in de Marktstraat in Marke en er is geen directe en veilige fietsverbinding naar Lauwe en Wevelgem. In Zwevegem moet je een omweg maken ter hoogte van de site Bekaert en ter hoogte van Zwevegem-Knokke.’
De Fietsersbond wil tenslotte dat het pad wordt doorgetrokken. ‘Waarom niet?’, besluit Gellynck. ‘Met een aantal kleine ingrepen kan er een veilige fietssnelweg ontstaan van Wevelgem tot in Oudenaarde.’
http://www.elianespincemaille.be/?q=content/missing-link-guldensporenpad-site-bekaertMissing Link Guldensporenpad Site Bekaert
vrijdag, 26 april, 2013
Vanuit Marke, via het stadscentrum van Kortrijk kan je fietsen langs het Guldensporenpad “spoorwegzate 83” door de gemeente Zwevegem tot in Avelgem. Vrijdag aanstaande, 26 april, worden twee vernieuwde stukken fietsinfrastructuur geopend: de fietstunnel en het heraangelegd gedeelte tussen de Hugo Verrieststraat en de Avelgemstraat in Zwevegem-Knokke. Iedereen: recreant, sporter, scholier, fietsende werknemer is het er over eens: deze 2 investeringen dragen bij tot een veilige en aangename fietsomgeving én dit met zo weinig mogelijk middelen van de gemeente oa door beroep te doen op de procedure van het Fietsfonds. De gemeente diende hiervoor wel de 1stestap te zetten nl. het indienen van de aanvraag bij het provinciebestuur.
Maar pal in het centrum van de Zwevegem is er een missing link: tussen de Deerlijkstraat en de Otegemstraat is de voormalige spoorwegbedding niet toegankelijk en zit dit stukje vervat in de site Bekaert. Op 31/01/2013 heeft Bekaert een overeenkomst bereikt met Vanhaerents Development over de aankoop en herontwikkeling. Naast 270 woningen en appartementen, ondergrondse parkings, omvat het plan ook commerciële ruimtes en mogelijkheden tot opnemen van zorgfuncties voor senioren of kindercrèche. De oude spoorwegbedding maakt volgens onze informatie géén deel uit van deze verkoop. In het RUP is wél voorzien dat de missing link, het stuk fietspad, gerealiseerd wordt. Het is aan de gemeente om hier opnieuw de eerste stappen te zetten en met de firma Bekaert tot een overeenkomst te komen. Planmatig is in het voorbije jaar alles voorzien (RUP en mobiliteitsplan) én daar bovenop kan de aanleg, via het indienen een Fietsfondsdossier bij de provincie, volledig gesubsidieerd worden.
CD&V verneemt na vraagstelling op de gemeenteraad van maandag 22 april, dat het schepencollege op 11 april de formele aanvraag heeft ingediend tot verlegging van het tracé bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Dit is een eerste goede stap, net op tijd om de beoordelingscommissie te halen. De volgende stap is even cruciaal: een fietsfondsdossier kan maar ingediend worden als de gemeente de bedding in eigendom of beheer heeft. Wij dringen aan dat de gesprekken juridisch gefinaliseerd worden. Een fietsfondsdossier is een traject van op zijn minst 4 jaar van officiële aanvraag tot opening. Tijdens de saneringswerken zou het administratieve luik van het dossier kunnen afgerond worden.
Momenteel staat voor Zwevegem nog géén enkel project op de West-Vlaamse investeringslijst Fietsfonds 2013-2019 uiteraard niet voor verbindingen waar juridische de structuur nog niet klaar is (Kortrijkstraat, Bekaertsite) maar ook niet voor eigen gemeentewegen waar fietspaden dringend aan een veilige heraanleg toe zijn zoals de Zwevegemstr aat en Ingooigemstraat in Otegem. Zoals gesteld kan hier volledige subsidiëring voor bekomen worden.
http://www.mobielvlaanderen.be/overheden//artikel.php?nav=10&mbnr=146&id=1452GULDENSPORENPAD (FIETSSNELWEG) [26-09-2013]
10 km - Tussen Marke en Zwevegem, Knokke
Het Guldensporenpad verbindt Marke met Zwevegem en loopt onder meer via het station en centrum van Kortrijk. In het BFF is het Guldensporenpad als hoofdroute opgenomen. Het is ook een belangrijke schakel in het recreatieve knooppuntennetwerk. Het Guldensporenpad ligt deels naast een bestaande spoorlijn en deels op een oude spoorwegbedding. Om achtergelegen garages te bereiken tussen Zwevegem-centrum en Zwevegem - Knokke is een aparte garageweg aangelegd.
- Materiaal: Asfalt, breedte 3 m
- Kruisingen: In het voorjaar 2013 werd een fietstunnel onder de N391 in Zwevegem gerealiseerd.
- Voorrang: Vanaf Marke tot Zwevegem heeft de fietser voorrang. In het centrum van Zwevegem ontbreekt nog een stuk. Dit wordt aangepakt de komende jaren. Vanaf het centrum van Zwevegem tot Zwevegem – Knokke heeft de fietser geen voorrang, maar in dit verkeersluw gebied hoeft de fietser zelden te stoppen. Wel is de rijweg op 1 loper gebracht, zodat het gemotoriseerd verkeer moet afremmen.
- Ontwerp en aanleg: Het Guldensporenpad werd door de dienst Mobiliteit van de provincie aangelegd in overleg met de betrokken actoren. AWV was trekker voor de realisatie van de fietstunnel onder de gewestweg N391.
- Verlichting: Het Guldensporenpad is over het volledige traject verlicht met klassieke verlichting.
- Andere weggebruikers: Wandelaars en joggers.
panneaux
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130604_00610737Guldensporenpad krijgt meer en betere wegwijzers
WOENSDAG 05 JUNI 2013
KORTRIJK - Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) wil de bewegwijzering van en naar goeie fietspaden verbeteren. In Kortrijk wordt het Guldensporenpad aangepakt.
Het Nieuwsblad verkoos het Guldensporenpad, dat Kortrijk met Zwevegem en Avelgem verbindt, onlangs tot een van de beste fietspaden van West-Vlaanderen in zijn fietspadenrapport. ‘Een voorbeeld van hoe het moet’, zei Dries Gellynck van de Fietsersbond toen. ‘Je fietst op een rechte weg en kruispunten vermijd je dankzij fietsbruggen of -tunnels, zoals die in Zwevegem. Veilig én comfortabel.’
Maar de Kortrijkse Fietserbond liet ook weten dat er te weinig wegwijzers van en naar het pad stonden. Minister Crevits wil daar nu iets aan doen.
‘De bewegwijzering van en naar zogenaamde fietssnelwegen is belangrijk’, zegt de minister. ‘We moeten fietsers vooral van de minder veilige fietsroutes naar de fietssnelwegen lokken. Eens ze die gebruiken, moet ook duidelijk zijn waar je de paden kan verlaten om naar belangrijke plaatsen te rijden.’
Het Guldensporenpad is een voormalige spoorwegbedding en verbindt woonkernen, scholen en sport- en industrieterreinen. Het pad loopt ook langs het station van Kortrijk.
Fietssnelwegen nemen een steeds grotere hap uit de budgetten voor fietsinfrastructuur, maar moeten volgens de minister nog aan bekendheid winnen.
Bekaertsite [Zwevegem]
Provincie werkt Guldensporenpad af
De provincie werkt het Guldensporenpad, een drukbereden fietspad tussen Kortrijk en Zwevegem, verder af. "Er wordt een dossier opgestart om een ontbrekend stuk fietspad op een oude spoorwegbedding aan te leggen tussen de Deerlijk- en Otegemstraat", zegt provincieraadsvoorzitter Eliane Spincemaille (CD&V). "Hierdoor zal het veilig fietsen worden door een Bekaertsite, die herbestemd is als woonbuurt. De budgetten zijn voorzien. Het fietspad is wellicht tegen 2016 afgewerkt. (LPS)
Het Laatste Nieuws / Leiestreek
13 december 2013
Verdere informatie:
http://www.sum.be/home.cfm?b=projects&c=detail&d=masterplan-bekaert-
Beoordeling
Guldensporenpad scoort bij fietsers
De Fietsersbond heeft veertien fietsroutes in Vlaanderen doorlicht. Het Guldensporenpad komt naar voor als meest inspirerende voorbeeld. Het asfalt is er behoorlijk schokvrij en bovendien zijn er weinig kruispunten. Het 4,4 kilometer lange pad werd in 2006 geopend. Het bevindt zich op een oude spoorwegbedding tussen het Gebroeders Van Raemdonckpark in Kortrijk en de Deerlijkstraat in Zwevegem. Het fietspad, aangelegd in opdracht van de provincie, biedt vooral een alternatief voor scholieren. Ze hoeven niet langer op de drukke N8 te rijden. Het fietspad werd de voorbije jaren stelselmatig verder beveiligd. Zo kreeg het Guldensporenpad een fietstunnel onder de ring rond Zwevegem (N391) om te vermijden dat fietsers nog langer de drukke ringweg moeten kruisen. Toch is het werk nog niet helemaal af. Er moet nog een ontbrekend stuk fietspad aangelegd worden tussen de Deerlijk- en Otegemstraat in Zwevegem. Hierdoor wordt het ook veilig fietsen door de Bekaertsite, die herbestemd wordt als woonbuurt. Het Guldensporenpad zal wellicht tegen 2016 helemaal af zijn. De budgetten zijn voorzien. )
Het Laatste Nieuws / Leiestreek
25 april 2014
Liaison canal - ancienne ligne de chemin de fer [Zwevegem]
Verlichting langs fietspad Transfo
ZATERDAG 10 MEI 2014
ZWEVEGEM - In juli start Eandis, in opdracht van de gemeente Zwevegem met het plaatsen van openbare verlichting langs het fietspad op de Transfo-site. Dat pad verbindt het jaagpad van het kanaal Bossuit-Kortrijk met de oude spoorwegbedding. ‘De verlichting zal het onveiligheidsgevoel wegnemen en uiteraard de zichtbaarheid voor de fietsers verhogen’, zegt schepen Marc Desloovere (SP.A).
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140509_01099530
Information sur le site Transfo et le projet de reconversion de ce site:
https://velo-ravel.forumactif.org/t469-canal-bossuit-courtrai-kanaal-bossuit-kortrijk#5717
Fietstocht (16 oktober 2014)
Na een intensieve dag aan de universiteit, tijd om de benen te strekken. Plooifietsje open en trappen maar. Vanuit de KULAK kan je heel snel, veilig en gemakkelijk het Guldensporenpad bereiken. Je fietst het verkeersvrije Maandagstraatje door, waarna je de Baertlaan en de Baaistraat volgt. Op het einde van die straat ga je bij het kapelletje rechtdoor, een trage weg in die je kronkelend tot aan het vrijliggend fietspad aan de N391 brengt. Na enige pedaalslagen bereik je de fietstunnel van het Guldensporenpad.
Aan de fietstunnel fiets je probleemloos de voormalige spoorwegbedding op. Dan gaat het in een rechte lijn tot aan het kruispunt met de Harelbeekstraat, een straat die blijkbaar een grondige opfrisbeurt heeft gekregen. Jammer genoeg heeft de gemeente Zwevegem ervoor gekozen prioriteit te geven van de straat over het fietspad. In mijn ogen een gemiste kans, vooral als je weet dat op grondgebied Kortrijk de fietser steeds voorrang heeft op alle kruisingen.
http://home.scarlet.be/rik.hostyn/fietsersbond/standpunten/standpunt-006b.htm
Eens de Harelbeekstraat over gaat het weer in een rechte lijn tot je aan de Deerlijkstraat op de Bekaertsite botst. Hier moet je noodgedwongen de rijweg op en gaat het even door de dorpskern van Zwevegem. Dat euvel wordt goedgemaakt door o.m. het neogotisch kasteeltje van het bedrijf Bekaert en het eveneens mooie gemeentehuis in neorenaissance. Op de industriële site was er trouwens flink met de sloophamer huisgehouden: de voormalige werkhuizen waren al met de grond gelijk gemaakt.
Aan de Otegemstraat kan je weer aansluiting vinden bij het spoorwegpad. Eerst wel eventjes dokkeren over de kasseien bij het voormalig stationsgebouw, maar dan gaat het weer over glad asfalt. Over de kwaliteit van het pad niets dan goed trouwens: onberispelijk asfalt van het Kortrijks station tot aan de Avelgemstraat (Knokke). Bij de overgangen zijn trouwens overal al die oude paaltjes verwijderd waarvan de opstelling en de bijhorende kettingen je het vroeger heel moeilijk maakten.
Eens voorbij het voormalig spoorwegemplacement aan het Zwevegems station volgt het fietspad een ietwat kronkelig verloop. Hoogstwaarschijnlijk om te vermijden dat de vroegere spoorwegbedding als een soort sluipweg zou gebruikt worden. Ook de paaltjes die het pad van de Paridaanstraat scheiden, moeten ongetwijfeld bepaalde weinig gewetensvolle automobilisten weren. Getooid in de herfstkleuren ligt het stuk er trouwens heel mooi bij.
Hetzelfde kan gezegd worden van het deel tussen Avelgemstraat en Kwatanestraat, al is de kwaliteit jammer genoeg van een heel andere orde. Dit stuk moet al in een ver verleden zijn omgeturnd tot een gecombineerd fiets- en wandelpad. Voor het fietspad werd indertijd gekozen voor betonklinkers die, in vergelijking met asfalt, je als fietser op vlak van comfort flink doen inboeten. Als fietser kan je aan het kruispunt met de Kwatanestraat niet rechtdoor; als wandelaar wel.
De tijd was beperkt, dus koos ik ervoor het fietsnetwerk te volgen, waardoor ik bij knooppunt 68 zicht kreeg op de voormalige smalspoorbrug. Vanop die brug heb je een mooi zicht op het kanaal, een zijstapje waard dus. Vele tientallen jaren geleden reden hier de treintjes van de nabijgelegen dakpannenfabriek over. Nu nog enkel toegankelijk voor fietsers en wandelaars.
Daarna was het doorsteken naar knooppunt 69 waar ik het veel lager geleden jaagpad kon bereiken. Steil naar beneden! Op enkele meters overbrug je hier een vrij groot hoogteverschil, wat vlotjes ging bij de doortocht, maar bij het terugrijden toch wat inspanningen vereiste... De knooppunten leidden me eerst langs het kanaal Bossuit-Kortrijk en dan enkele, rustige wegen. Op manier kwam ik uit bij de Stationsstraat waar het tweede deel van de voormalige spoorlijn 83 op wachtte. Dat is stof voor een andere bijdrage. Morgen.
Nog wat meer beeldmateriaal:
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6071998925980445121
Aan de fietstunnel fiets je probleemloos de voormalige spoorwegbedding op. Dan gaat het in een rechte lijn tot aan het kruispunt met de Harelbeekstraat, een straat die blijkbaar een grondige opfrisbeurt heeft gekregen. Jammer genoeg heeft de gemeente Zwevegem ervoor gekozen prioriteit te geven van de straat over het fietspad. In mijn ogen een gemiste kans, vooral als je weet dat op grondgebied Kortrijk de fietser steeds voorrang heeft op alle kruisingen.
http://home.scarlet.be/rik.hostyn/fietsersbond/standpunten/standpunt-006b.htm
Eens de Harelbeekstraat over gaat het weer in een rechte lijn tot je aan de Deerlijkstraat op de Bekaertsite botst. Hier moet je noodgedwongen de rijweg op en gaat het even door de dorpskern van Zwevegem. Dat euvel wordt goedgemaakt door o.m. het neogotisch kasteeltje van het bedrijf Bekaert en het eveneens mooie gemeentehuis in neorenaissance. Op de industriële site was er trouwens flink met de sloophamer huisgehouden: de voormalige werkhuizen waren al met de grond gelijk gemaakt.
Aan de Otegemstraat kan je weer aansluiting vinden bij het spoorwegpad. Eerst wel eventjes dokkeren over de kasseien bij het voormalig stationsgebouw, maar dan gaat het weer over glad asfalt. Over de kwaliteit van het pad niets dan goed trouwens: onberispelijk asfalt van het Kortrijks station tot aan de Avelgemstraat (Knokke). Bij de overgangen zijn trouwens overal al die oude paaltjes verwijderd waarvan de opstelling en de bijhorende kettingen je het vroeger heel moeilijk maakten.
Eens voorbij het voormalig spoorwegemplacement aan het Zwevegems station volgt het fietspad een ietwat kronkelig verloop. Hoogstwaarschijnlijk om te vermijden dat de vroegere spoorwegbedding als een soort sluipweg zou gebruikt worden. Ook de paaltjes die het pad van de Paridaanstraat scheiden, moeten ongetwijfeld bepaalde weinig gewetensvolle automobilisten weren. Getooid in de herfstkleuren ligt het stuk er trouwens heel mooi bij.
Hetzelfde kan gezegd worden van het deel tussen Avelgemstraat en Kwatanestraat, al is de kwaliteit jammer genoeg van een heel andere orde. Dit stuk moet al in een ver verleden zijn omgeturnd tot een gecombineerd fiets- en wandelpad. Voor het fietspad werd indertijd gekozen voor betonklinkers die, in vergelijking met asfalt, je als fietser op vlak van comfort flink doen inboeten. Als fietser kan je aan het kruispunt met de Kwatanestraat niet rechtdoor; als wandelaar wel.
De tijd was beperkt, dus koos ik ervoor het fietsnetwerk te volgen, waardoor ik bij knooppunt 68 zicht kreeg op de voormalige smalspoorbrug. Vanop die brug heb je een mooi zicht op het kanaal, een zijstapje waard dus. Vele tientallen jaren geleden reden hier de treintjes van de nabijgelegen dakpannenfabriek over. Nu nog enkel toegankelijk voor fietsers en wandelaars.
Daarna was het doorsteken naar knooppunt 69 waar ik het veel lager geleden jaagpad kon bereiken. Steil naar beneden! Op enkele meters overbrug je hier een vrij groot hoogteverschil, wat vlotjes ging bij de doortocht, maar bij het terugrijden toch wat inspanningen vereiste... De knooppunten leidden me eerst langs het kanaal Bossuit-Kortrijk en dan enkele, rustige wegen. Op manier kwam ik uit bij de Stationsstraat waar het tweede deel van de voormalige spoorlijn 83 op wachtte. Dat is stof voor een andere bijdrage. Morgen.
Nog wat meer beeldmateriaal:
https://plus.google.com/photos/108608268574531364588/albums/6071998925980445121
Fietstocht (16 oktober 2014)
Morgen... Dat was het laatste woord in mijn vorig bericht. 'n Drukke agenda besliste daar evenwel anders over. Nu toch even tijd maken om er een vervolg aan te breien.
https://velo-ravel.forumactif.org/t1114-region-de-la-lys-16-octobre-2014
Bij de verbreding van het kanaal in de jaren zeventig verdween de spoorwegbrug over het kanaal Bossuit-Kortrijk. Gelukkig is er een alternatief. Meer zelfs, je hebt twee mogelijkheden om de overkant van het kanaal te bereiken.
A. Ofwel maak je bij knooppunt 68 (Kwatanestraat) de oversteek op de smalspoorbrug om dan na knooppunten 70 en 72 de Stationsstraat te bereiken. Zoals de naam wel doet vermoeden, stond in die straat ooit een station, meer bepaald dat van Moen-Heestert. Jammer genoeg raasde de vernielzucht van de jaren zeventig hier voorbij. Natuurpunt heeft deze site in beheer en doopte die om tot "eikelmuistuin". Er ligt al enige tijd een tegelpad, Klytteweg, dat deel uitmaakt van de Orveytwandeling. Die wandeling brengt je ook over de oude spoorwegbedding richting kanaal.
http://npz.natuurkoepel.be/NPZNatuurPlan.htm
http://www.natuurpunt.be/route-orveytwandelroute_235.aspx
B. Ik koos er evenwel voor tot aan de sluis van Moen door te rijden, waarbij de knooppunten 68, 69, 73 en 72 mijn gids waren. Met wat klimmen en dalen ging het dan richting knooppunt 99. Op manier kwam ik in de Stationsstraat aan. Bij de frituut "De Statie" draaide ik rechtsaf om de voormalige spoorweg richting Avelgem op te rijden.
Onmiddellijk valt de merkwaardige verharding op. Daar waar je aan de overkant van het kanaal zwart asfalt hebt, krijg je hier een rode waterdoorlatende asfaltbekleding die je ook aantreft op het spoorwegfietspad van Kortemark. Indertijd werd daar in heel lovende bewoordingen over gesproken, maar hier merk ik dat het allemaal niet zo ideaal is. Op een niet onaardig aantal plaatsen vind je barsten; ongetwijfeld vinden water en vorst hier een gemakkelijke prooi... En op plaatsen waar de begroeiing wat dichter is, vindt mos vindt er gemakkelijk zijn weg. Toch fietst het comfortabel.
Jammer genoeg boet je als fietser op comfort in na het kruispunt met de Outrijvestraat. De bekleding van de bedding is er tot aan de Kouterlosstraat in een soort aangestapt, fijn vermalen bouwafval. Niet echt vlak te noemen. Gelukkig is er het mooie uitzicht op de velden en, tegenwoordig, ook de grote windmolens om dat goed te maken. Je gaat trouwens ook vrij snel naar beneden...
Na de Kouterlosstraat verandert de bekleding van het pad nog eens. Ooit moet dit ternair zand geweest zijn, maar door de tijd heeft de aarde weer de overhand gehaald. Heel het pad ten oosten van het kanaal smeekt om weer eens grondig aangepakt te worden. En dan spreek ik nog niet over de onhandige overgangen met de openbare wegen. Die hebben overduidelijk hun tijd gehad.
Bij de Kouterlosstraat kan je de vroegere aftakking naar Herzeeuw (Herseaux) opfietsen (spoorlijn 85), maar ik koos ervoor rechtdoor te rijden, richting Avelgem (spoorlijn 83). Jammer genoeg lag het pad door de voorbije regendagen er vrij modderig bij, wat ook het geval bleek te zijn in het deel tussen het voormalige station en Schelde.
En op die manier bereikte ik de Schelde, aan de plaats van de toekomstige fietsbrug. In de draad over lijn 85 staat er nog wat meer over.
https://velo-ravel.forumactif.org/t366p15-l085-avelgem-spiere-trimaarzate-pour-discuter-des-travaux-de-renouvellement-l85#6785
Nog meer beeldmateriaal:
https://plus.google.com/u/0/photos/108608268574531364588/albums/6071998925980445121
https://velo-ravel.forumactif.org/t1114-region-de-la-lys-16-octobre-2014
Bij de verbreding van het kanaal in de jaren zeventig verdween de spoorwegbrug over het kanaal Bossuit-Kortrijk. Gelukkig is er een alternatief. Meer zelfs, je hebt twee mogelijkheden om de overkant van het kanaal te bereiken.
A. Ofwel maak je bij knooppunt 68 (Kwatanestraat) de oversteek op de smalspoorbrug om dan na knooppunten 70 en 72 de Stationsstraat te bereiken. Zoals de naam wel doet vermoeden, stond in die straat ooit een station, meer bepaald dat van Moen-Heestert. Jammer genoeg raasde de vernielzucht van de jaren zeventig hier voorbij. Natuurpunt heeft deze site in beheer en doopte die om tot "eikelmuistuin". Er ligt al enige tijd een tegelpad, Klytteweg, dat deel uitmaakt van de Orveytwandeling. Die wandeling brengt je ook over de oude spoorwegbedding richting kanaal.
http://npz.natuurkoepel.be/NPZNatuurPlan.htm
http://www.natuurpunt.be/route-orveytwandelroute_235.aspx
B. Ik koos er evenwel voor tot aan de sluis van Moen door te rijden, waarbij de knooppunten 68, 69, 73 en 72 mijn gids waren. Met wat klimmen en dalen ging het dan richting knooppunt 99. Op manier kwam ik in de Stationsstraat aan. Bij de frituut "De Statie" draaide ik rechtsaf om de voormalige spoorweg richting Avelgem op te rijden.
Onmiddellijk valt de merkwaardige verharding op. Daar waar je aan de overkant van het kanaal zwart asfalt hebt, krijg je hier een rode waterdoorlatende asfaltbekleding die je ook aantreft op het spoorwegfietspad van Kortemark. Indertijd werd daar in heel lovende bewoordingen over gesproken, maar hier merk ik dat het allemaal niet zo ideaal is. Op een niet onaardig aantal plaatsen vind je barsten; ongetwijfeld vinden water en vorst hier een gemakkelijke prooi... En op plaatsen waar de begroeiing wat dichter is, vindt mos vindt er gemakkelijk zijn weg. Toch fietst het comfortabel.
Jammer genoeg boet je als fietser op comfort in na het kruispunt met de Outrijvestraat. De bekleding van de bedding is er tot aan de Kouterlosstraat in een soort aangestapt, fijn vermalen bouwafval. Niet echt vlak te noemen. Gelukkig is er het mooie uitzicht op de velden en, tegenwoordig, ook de grote windmolens om dat goed te maken. Je gaat trouwens ook vrij snel naar beneden...
Na de Kouterlosstraat verandert de bekleding van het pad nog eens. Ooit moet dit ternair zand geweest zijn, maar door de tijd heeft de aarde weer de overhand gehaald. Heel het pad ten oosten van het kanaal smeekt om weer eens grondig aangepakt te worden. En dan spreek ik nog niet over de onhandige overgangen met de openbare wegen. Die hebben overduidelijk hun tijd gehad.
Bij de Kouterlosstraat kan je de vroegere aftakking naar Herzeeuw (Herseaux) opfietsen (spoorlijn 85), maar ik koos ervoor rechtdoor te rijden, richting Avelgem (spoorlijn 83). Jammer genoeg lag het pad door de voorbije regendagen er vrij modderig bij, wat ook het geval bleek te zijn in het deel tussen het voormalige station en Schelde.
En op die manier bereikte ik de Schelde, aan de plaats van de toekomstige fietsbrug. In de draad over lijn 85 staat er nog wat meer over.
https://velo-ravel.forumactif.org/t366p15-l085-avelgem-spiere-trimaarzate-pour-discuter-des-travaux-de-renouvellement-l85#6785
Nog meer beeldmateriaal:
https://plus.google.com/u/0/photos/108608268574531364588/albums/6071998925980445121
Poëziepad "Van A tot Z" [Avelgem - Zwevegem]
Twee nieuwe gedichten voor poëziepad langs oude spoorlijn
Krant van West-Vlaanderen/Gaver,
Vr. 03 Jun. 2016, Pagina 47
Opnieuw Nederlandse winnaar van tweede poëziewedstrijd MOEN - Vorig jaar startte Marnixring De Vlaschaard samen met de gemeenten Avelgem en Zwevegem het poëziepad ‘Van A tot Z’. Bedoeling is om in een periode van vijf jaar een tiental gedichten te materialiseren en langs de oude spoorlijn te plaatsen.
Het project kende vorig jaar een groot succes, zodat de organisatoren met een gerust gemoed konden beginnen aan de tweede editie van de poëziewedstrijd. Als curator werd dit keer Joris Denoo aangesteld. “Niet minder dan 93 collega-dichters gingen op zijn uitnodiging in en maakten een gedicht met ‘Sporen’ als thema”, verduidelijkt Marnixring-voorzitter Piet Sileghem.
Naast curator Joris Denoo maakten volgende mensen deel uit van de jury: Lut de Block, Philip Hoorne, Karlijn Sileghem en Barbara Delft. Ze hadden de moeilijke opdracht om de winnaar aan te duiden. Uiteindelijk werd Liesbeth Ulijn, uit het Nederlandse Nijmegen, de laureaat. Haar gedicht werd mooi geschilderd op grote houten panelen, die werden opgehangen aan de muur van de ‘verbrande brug’ in Moen.
Spoorweg
Ooit was de spoorlijn 83 een vlotte spoorverbinding tussen Kortrijk en Amougies. “De lijn, die ongeveer 22 kilometer lang was, verloor in de loop der jaren haar oorspronkelijke functie. Een deel van de voormalige spoorwegbedding biedt nu een ideale fietsverbinding tussen Zwevegem en Kortrijk. Het ander deel, naar Avelgem toe, is ingebed in een prachtig stukje natuur”, aldus Piet Sileghem.
Het is nu de bedoeling van Marnixring De Vlaschaard en de gemeentebesturen van Avelgem en Zwevegem om een poëziepad te realiseren tussen het station van Avelgem en dat van Zwevegem. “Het project loopt over een periode van vijf jaar en zou in 2019 afgerond moeten zijn. Ieder jaar komen er twee gedichten bij. Een van de winnaar van de poëziewedstrijd en een van de curator van de wedstrijd.”
Zondag werden gedicht drie en vier dus onthuld.
Beschrijving en reglement 2016:
http://creatiefschrijven.be/wp-content/uploads/2015/09/Po--ziewedstrijd-van-A-tot-Z.pdf
Onderzoek fietsers in voorrang [Zwevegem]
Onderzoek fietsers in voorrang
Proefopstelling Guldensporenpad/H. Verrieststraat
21/04/2016
Fietsberaad Vlaanderen (= kenniscentrum fietsbeleid) onderzoekt in steden en gemeenten waar en volgens welke inrichtingsprincipes de fietser voorrang kan krijgen in een verkeersveilige omgeving. Het gaat over fiets(snel)wegen die lokale wegen gelijkgronds kruisen.
Proefopstelling Guldensporenpad/Hugo Verrieststraat
Van april t.e.m. september 2016 zal een proefopstelling worden geplaatst en gemonitord op de kruising van het Guldensporenpad met de Hugo Verrieststraat.
Met deze studie willen we onderzoeken waar het principe van fietsers in de voorrang kan worden toegepast en hoe dat er moet uitzien. Op deze manier worden duidelijke afspraken gemaakt voor eenvormigheid op het terrein.
Alle vragen, opmerkingen of suggesties over de proefopstelling zijn welkom op het gratis nummer: 0800 1 8550, of via ikmeld@zwevegem.be
Voor vragen over het globaal onderzoek zal Fietsberaad Vlaanderen, projectmedewerker Inge Caers: inge.caers@fietsberaad.be, tel. 02/211.05.55 u graag verder helpen.
Fietsberaad Vlaanderen
Vlaanderen heeft tot op heden geen traditie wat betreft de aanleg van fietsinfrastructuur in voorrang ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer. We stellen daarentegen vast dat in Vlaanderen een wirwar aan vormgevingen worden gebruikt voor de inrichting van plaatsen waar een fiets(snel)weg een lokale weg kruist. Of fietsers daarbij voorrang hebben of niet, is allerminst duidelijk voor de weggebruikers. Er is nood aan eenvormigheid en duidelijkheid.
http://www.zwevegem.be/nieuws/onderzoek-fietsers-in-voorrang
Zie ook:
https://velo-ravel.forumactif.org/t447-l061-aalst-opwijk-londerzeel-leirekensroute-l61#9634
Verkoop spoorwegbedding [Avelgem]
Gemeente verkoopt spoorwegbedding aan provincie
woensdag 19 oktober 2016
AVELGEM - Op de volgende gemeenteraad staat de verkoop van de spoorwegbedding aan de provincie op de agenda. Het gaat over de smalle weg tussen de Pontstraat en de Yzerwegstraat en tussen de Doorniksesteenweg en de Schelde.
De gemeente heeft al een tijdje de intentie om de oude spoorwegbedding tussen de Pontstraat en de Schelde te verkopen aan de provincie, die van plan is om ze volledig opnieuw in te richten. De provincie heeft daarvoor zelfs al een ontwerper aangesteld. Het stuk van de oude spoorwegbedding rond de stationsomgeving blijft wel eigendom van de gemeente. De percelen grond worden verkocht tegen 1,50 euro per vierkante meter. De kostprijs zal 66.939 euro bedragen. De verkoopakte wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Momenteel is de fietsweg in onverharde materialen, de provincie zal het fietspad asfalteren.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161018_02526236
Opening vernieuwde Trimaarzate [Zwevegem]
Opening vernieuwde Trimaarzate (Zwevegem) met fietszoektocht op zaterdag 16 september
Op zaterdag 16 september stelt de Provincie West-Vlaanderen de vernieuwde Trimaarzate voor met een fietszoektocht in St-Denijs (Zwevegem). De activiteit is gratis. De fietstocht is zo’n 14 km lang, volledig bewegwijzerd en is geschikt voor jong en oud. Bij de start ontvangen de deelnemers een vragenlijst waarmee ze langs de Trimaarzate in Zwevegem, Spiere-Helkijn en Avelgem op ontdekking kunnen gaan.
Programma
Om 11 uur wordt de Trimaarzate feestelijk geopend op het vernieuwde Stationsplein in St-Denijs (Zwevegem). Van 11u30 tot 15 uur kunnen geïnteresseerden gratis deelnemen aan de fietszoektocht. De start is voorzien aan de infostand op het Stationsplein. Bij het indienen van het antwoordformulier ontvangen ze een leuke attentie. Correct ingevulde vragenlijsten maken kans op één van de tien fietstassen met streekproducten.
Tot 17 uur kunnen bezoekers op het vernieuwde Stationsplein in St-Denijs de geschiedenis van het plein beleven en genieten van een hapje en een drankje, de kermis en de koers. Daarnaast kunnen ze onder andere tandems, elektrische fietsen, bakfietsen en handbikes op een parcours uittesten.
De opening van de Trimaarzate en het Stationsplein in St-Denijs is een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen en het Stadlandschap Leie en Schelde*, in samenwerking met de plaatselijke verenigingen van St-Denijs en de gemeenten Avelgem, Spiere-Helkijn en Zwevegem.
Trimaarzate
De Trimaarzate is een gedeelte van de oude spoorlijn 85 Leupegem (Oudenaarde)-Avelgem-Herseaux en is zo’n 8,5 km lang. Deze groene as start aan de Kouterlosstraat in Avelgem en sluit aan op het Guldensporenpad. De route wordt doorbroken door het kanaal Kortrijk-Bossuit en eindigt aan de IJzeren Bareel in Spiere.
Naast de Trimaarzate en het Guldensporenpad beschikt de Provincie West-Vlaanderen nog over zeven andere Groene assen (Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Kezelbergroute, Frontzate, Vrijbosroute en Abdijenroute) die voor het publiek opengesteld zijn.
Type: Persbericht
Naam: Leander Depypere
Organisatie: Provincie West-Vlaanderen
Adres:
Stad:
Telefoon: 056 23 49 54
Bijlagen: Flyer_opening_Trimaarzate_def.pdf
https://www.west-vlaanderen.be/nieuws/Paginas/20170831_trimaarzate_0373.aspx
http://www.drk.be/persberichten/opening-vernieuwde-trimaarzate-zwevegem-met-fietszoektocht-op-zaterdag-16-september
Sloop fietsbrug [Kortrijk]
KORTRIJK
19/09/2017
BRUG WORDT GESLOOPT, TIENDUIZENDEN FIETSERS MOETEN OMRIJDEN
Guldensporenpad maanden dicht
Het Guldensporenpad gaat enkele maanden dicht, ter hoogte van de Zandstraat, waar een brug van de fietssnelweg wordt gesloopt om werken voor de vernieuwing van de stationsbuurt te kunnen uitvoeren. Er passeren daar per maand tot 30.000 fietsers. "Er komen omleidingen", zegt coördinator Isabel Cossement.
Er starten op maandag 25 september voorbereidende werken voor een fiets- en bustunnel in de Zandstraat, nabij rotonde Panorama. Om ruimte te creëren voor die werken, wordt de brug van het Guldensporenpad over de Zandstraat gesloopt.
Omleidingen
De fietssnelweg is er zeker van begin oktober tot eind november onderbroken. Dat is vervelend voor fietsers. Zo liggen er tal van scholen in de buurt. "Van zodra we de exacte startdatum van de sloop kennen, zetten we borden op het Guldensporenpad", zegt Isabel Cossement. "Er komen omleidingen. Fietsers uit de richting van Marke rijden in de Kongoweg af naar de Vanden Peere-boomlaan om zo via rotonde Panorama hun weg te vervolgen naar de Minister Tacklaan. En daar weer het Guldensporenpad te nemen, nabij de uitgang van het station. Voor fietsers die uit Zwevegem komen, geldt dezelfde omleiding in de omgekeerde richting. Vanaf december moet het Guldensporenpad weer bruikbaar zijn. Want tegen dan komt er een tijdelijke fietsbrug over de Zandstraat."
Busbaan dicht
De busbaan (daar rijden ook fietsers op, nvdr.) en het voetpad in de Zandstraat gaan vanaf 25 september aan de kant van het Conservatoriumplein dicht. Om dat op te vangen, wordt het fiets- en voetpad in de Zandstraat een dubbelrichtingspad, aan de kant van de Kongoweg. Ander verkeer ondervindt geen hinder. Want de twee rijstroken van de Zandstraat blijven zeker open.
Treinverkeer
De aanleg van de fiets- en bustunnel in de Zandstraat zal ook het treinverkeer treffen. Spoor 1 moet namelijk onderbroken worden. Hierover volgen later alle details, na verder overleg met spoorwegnetbeheerder Infrabel. De meeste werken zullen sowieso 's nachts zijn om de overlast voor het treinverkeer tot een minimum te beperken. Er liggen op de spoorwegbrug over de Zandstraat drukke spoorlijnen richting Rijsel en Roeselare. De effectieve bouw van de fiets- en bustunnel start wellicht midden november en is tegen eind 2018 af.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kortrijk/guldensporenpad-maanden-dicht-a3262671/
Re: Sloop fietsbrug [Kortrijk]
Werken stationsbuurt in stroomversnelling
EN DAT BRENGT HEEL WAT HINDER MET ZICH MEE
02 december 2017
KORTRIJK De vernieuwing van de stationsbuurt gaat goed vooruit. Dit weekend wordt er een drukbereden fietsbrug gesloopt. Een week later, op 9 december, rijden er omwille van werken tijdelijk geen treinen tussen Kortrijk en Rijsel. “Excuses voor de ongemakken”, zegt coördinator Isabel Cossement.
De fietsbrug van het Guldenspoorpad over de Zandstraat wordt vanavond om 20 uur gesloopt. De brug wordt om middernacht met uitzonderlijk vervoer naar een losplaats gebracht. “Er wordt bewust in de nacht van zaterdag op zondag gewerkt, want slechts dan mag er uitzonderlijk vervoer op de baan”, legt Isabel Cossement uit. Het Guldenspoorpad, waar per maand tot 30.000 fietsers passeren, is tot maart onderbroken aan de Zandstraat. Er zijn omleidingen. De werken daar kaderen in de komst van een nieuwe fiets- en bustunnel die midden 2019 opent. Daarna volgt in de Zandstraat ook de aanleg van een tunnel voor gewoon verkeer, vanaf de rotonde Panorama tot aan de Nolfstraat. Die tunnel opent in 2022. Kluifrotonde Appel wijkt voor een fiets- en wandelboulevard tussen het station en het stadsdeel Weide.
Spoorwegbrug
Een week na de sloop van de fietsbrug, op zaterdag 9 december, wordt de aanpalende spoorwegbrug over de Zandstraat gestabiliseerd door damplanken in de grond te trillen. Die werken duren van 6.30 tot 15.30 uur en gaan gepaard met veel lawaai- en trillingshinder. De spoorlijn 75 tussen Kortrijk en Rijsel wordt tijdens die werken buiten dienst gesteld. Infrabel is ook aan zet. De spoorinfrastructuurbeheerder verplaatst er een ‘bovenleidingsportiek’ en verwijdert ‘funderingsmassieven’. Die werken gebeuren vanaf komende maandag tot dinsdag 19 december. ’s Nachts, omdat er dan geen treinen rijden. Er kan wel lawaaihinder zijn.
Parking uitgraven
De vernieuwing van de stationsbuurt omvat nog meer werken. In het najaar van 2018 start het uitgraven van een parkeergarage met 1.200 plaatsen onder het Conservatoriumplein. De ondergrondse parking opent ook in 2022. De bouw van een nieuw station start wellicht in 2022. Het Conservatoriumplein, Stationsplein en Casinoplein worden autovrij. De werken duren minstens tot 2028 en kosten ruim 130 miljoen euro.
Nog meegeven dat er tijdens de werken een hoog risico bestaat dat arbeiders niet-gesprongen explosieven uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog in de ondergrond vinden. Er is daarvoor een infovergadering op woensdag 13 december om 19.30 uur in de schouwburg op het Schouwburgplein.
Info: www.stationsprojectkortrijk.be
https://www.hln.be/regio/kortrijk/werken-stationsbuurt-in-stroomversnelling~ae3d1f57/
Gepland onderhoud [Kortrijk - Zwevegem]
Guldensporenpad krijgt onderhoudsbeurt
donderdag 27 maart 2018
De provincieraad keurde de plannen goed voor structureel onderhoud aan de fietssnelweg Zwevegem-Kortrijk langs het Guldensporenpad. Het gaat over een stuk van 3,5 kilometer tussen de Lode de Boningelaan in Kortrijk en de Harelbekestraat in Zwevegem. Het traject krijgt een nieuwe laag asfalt.
Ter hoogte van Kapel Ter Bede wordt over een afstand van tweehonderd meter de fundering en het asfalt volledig heraangelegd. Ook het Vlonderpad krijgt aan de oprit van de Lode de Boningelaan een nieuwe bovenbouw in hardhout.
De werkzaamheden worden geraamd op 259.000 euro. Voor de uitvoering worden 25 werkdagen gepland. De werkzaamheden beginnen in augustus.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180326_03431830
Re: L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
Kan er me iemand zeggen of de Bekaert stuk nu al toegankelijk is ? Het stuk tussen de Deerlijkstraat en otegemsestraart.
Volgens de Gis niet.
Volgens de Gis niet.
Bouw Leanderhof
velo-ravel.net a écrit:Kan er me iemand zeggen of de Bekaert stuk nu al toegankelijk is ? Het stuk tussen de Deerlijkstraat en otegemsestraart.
Volgens de Gis niet.
Hoogstwaarschijnlijk nog niet. Er zijn eerst wat problemen geweest met de goedkeuring van het RUP. De bouw van het Leanderhof is nu nog lang niet afgelopen. Ik vind het trouwens een beetje vreemd dat er op de plannetjes van de bouwfirma niet echt een doorlopend fietspad te zien is.
http://www.leanderhof.be
Page 1 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
» Courtrai-côte belge
» L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
» Blauwe Ruit - Carré Bleu
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» Courtrai-côte belge
» L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
» Blauwe Ruit - Carré Bleu
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 1 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum