L083 Ligne 83 à Courtrai (L83) (Fietssnelweg F45)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 2
Page 2 sur 2 • 1, 2
Re: Sloop fietsbrug [Kortrijk]
Guldenspoorpad straks weer helemaal bruikbaar
Het Nieuwsblad/Regionaal: Kortrijk-Waregem-Menen,
zaterdag 7 april 2018, blz. 3
In oktober 2017 werd de fietsbrug boven de Zandstraat afgebroken. Sindsdien is het Guldenspoorpad onderbroken en worden fietsers tijdelijk omgeleid via de Minister Tacklaan en de rotonde Panorama. Op 17 april plaatst de aannemer weer een tijdelijke fietsbrug. Op 20 april gaat deze tijdelijke fietsbrug in dienst en is het Guldenspoorpad weer volledig bruikbaar. De plaatsing van de fietsbrug gebeurt zonder verkeershinder. Dan kan omdat de aannemer de brug aanvoert via de afgesloten busbaan. De plaatsing gebeurt met een kabelkraan vanop de werfzone. De tijdelijke realisatie is een opsteker voor de vele fietsers die zich niet meer in het drukke verkeer moeten begeven.
Guldenspoorpad krijgt fietspad
https://m.hln.be/regio/avelgem/guldenspoorpad-krijgt-fietspad~a6e47c15/
De provincieraad keurt een fietspad langs de Trimaarzate in Avelgem goed. Er komt op de vroegere spoorwegbedding een dubbelrichtingsfietspad van drie meter breed. Over een afstand van zo'n 2 km: tussen de Kouterlosstraat en het Stationsplein enerzijds en tussen de Doorniksesteenweg en een fietsersbrug over de Schelde anderzijds. Wanneer de werken starten, is nog niet duidelijk. Want er loopt op initiatief van Natuurpunt een beroep over de te gebruiken soort verharding. Natuurpunt wil geen verhard asfalt omdat er dan beplanting zou verdwijnen, maar stelt een doorlatend halfverhard fietspad voor, met behoud van het groen. Een beslissing is er nog niet. Alle werken samen kosten 1,75 miljoen euro en worden betaald door provincie, gemeente, De Lijn en AWV. Het fietspad zal deel uitmaken van het Guldenspoorpad. Dat is een drukgebruikte fietsverbinding die Marke met Kortrijk en Zwevegem verbindt en daarna verder richting Avelgem loopt. (LPS)
Goedkeuring ontbrekende schakel [Zwevegem]
velo-ravel.net a écrit:Kan er me iemand zeggen of de Bekaert stuk nu al toegankelijk is ? Het stuk tussen de Deerlijkstraat en otegemsestraart.
Volgens de Gis niet.
Onderbreking fietspad wordt opgelost
06 juni 2018
ZWEVEGEM - De provincieraad heeft de opdracht goedgekeurd voor de realisatie van de missing link, een fietspad met aansluiting op de paden in het Leanderhof, op het Guldensporenpad tussen Deerlijkstraat en Otegemstraat in Zwevegem.
Dat laat provincieraadsvoorzitter Eliane Spincemaille weten.
”De kosten voor het realiseren van deze missing link op de fietssnelweg worden geraamd op 355. 900 euro, en dat bedrag zal voor twee derde betaald worden door de provincie en een derde door de gemeente.” Er komt een fietspad van drie meter breed in asfalt met verlichting. Er is een haag voorzien tussen het fietspad en de kant van het bedrijf Bekaert. De werken zouden in het voorjaar van 2019 klaar zijn.
https://www.hln.be/regio/zwevegem/onderbreking-fietspad-wordt-opgelost~a16e5e47/
Herstelwerken [Kortrijk - Zwevegem]
Herstellingswerken aan het fietspad Guldenspoorpad
3 augustus 2018
De provincie West-Vlaanderen zal herstellingswerken uitvoeren aan het fietspad Guldenspoorpad tussen de Lode de Boningelaan in Kortrijk en de Harelbekestraat in Zwevegem.
De werken beginnen op maandag 6 augustus en moeten afgerond zijn voor het begin van het schooljaar. Over het ganse traject wordt de toplaag afgefreesd en vervangen door een nieuwe asfalttoplaag. Waar boomwortels het fietspad hebben beschadigd, zal men de fundering openbreken en herstellen.
Ook de bovenbouw van het vlonderpad ter hoogte van de Lode de Boningelaan wordt vervangen. Er komt een omleiding via aangepaste oranje knooppuntborden.
https://www.hln.be/regio/kortrijk/herstellingswerken-aan-het-fietspad-guldenspoorpad~a11c4caa/
https://www.kortrijk.be/nieuws/herstellingswerkzaamheden-aan-het-fietspad-guldenspoorpad
Aanleg ontbrekende schakel [Zwevegem]
Ontbrekend stuk fietspad wordt vanaf april aangelegd
29 januari 2019
ZWEVEGEM - Vanaf april wordt gestart met de aanleg van het ontbrekende stuk fietspad tussen de Deerlijkstraat en de Otegemstraat, vlakbij de site Leanderhof. Het gaat over een dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 3 meter over een afstand van 600 meter. Het fietspad zal langs beide kanten, zowel richting Kortrijk als richting Avelgem, aansluiten op de bestaande fietssnelweg, het Guldenspoorpad.
Er wordt ook een haag voorzien tussen het fietspad en het bedrijf Bekaert. Het fietspad wordt aangelegd via subsidies van het Vlaams Gewest (het zogenaamde fietsfonds) en een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zwevegem en de Provincie West-Vlaanderen. De totale kostprijs van de werken bedraagt om en bij de 360.000 euro, 115.000 euro daarvan wordt door de gemeente Zwevegem betaald.
De werken zelf zullen in drie fasen worden uitgevoerd. Eerst wordt het kruispunt met de Deerlijkstraat aangepakt. De weg wordt er versmald ter hoogte van de fietsoversteek. In een tweede fase wordt het volledige fietspad aangelegd op de site van het Leanderhof. In de laatste fase wordt het kruispunt met de Otegemstraat aangepakt. Ook hier wordt de rijweg versmald om de veiligheid van de fietsers te verhogen. Bij de opening van het fietspad zullen de wagens die het fietspad kruisen ter hoogte van de Deerlijkstraat en de Otegemstraat nog steeds voorrang krijgen op de fietsers, maar het is de bedoeling en de visie van het Vlaams Gewest om dit na verloop van tijd aan te passen en de fietsers over het ganse traject, van Kortrijk tot aan de Avelgemstraat, voorrang te geven. Het fietspad zou open gaan tegen het bouwverlof komende zomer.
https://www.hln.be/regio/zwevegem/ontbrekend-stuk-fietspad-wordt-vanaf-april-aangelegd~abf193c4/
Vernieuwing & verbreding [Avelgem]
Aanleg dubbelrichtingsfietspad op vroegere spoorwegbedding gestart
4 juni 2019
AVELGEM - Aannemer Devagro is in opdracht van de provincie gestart met de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad van drie meter breed. Dat gebeurt op de vroegere spoorwegbedding Trimaarzate.
Over een afstand van zo’n twee kilometer, tussen de Kouterlosstraat en het Stationsplein enerzijds en tussen de Doorniksesteenweg en een fietsersbrug over de Schelde anderzijds. Het Guldenspoorpad is in Avelgem tijdens de werken tot midden november afgesloten voor fietsers. Die moeten omrijden. Het omleidingsplan vind je hier. Alle werken samen kosten 1,75 miljoen euro en worden betaald door de provincie, de gemeente, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) West-Vlaanderen. Het fietspad zal deel uitmaken van het Guldenspoorpad. Die drukgebruikte fietsverbinding verbindt Marke met Kortrijk en Zwevegem en loopt ook richting Avelgem verder.
https://www.hln.be/in-de-buurt/avelgem/aanleg-dubbelrichtingsfietspad-op-vroegere-spoorwegbedding-gestart~ab05310e/
Guldensporenpad afgesloten
In opdracht van de provincie West-Vlaanderen start aannemer Devagro NV maandag 3 juni met de heraanleg van het Guldensporenpad tussen de Kouterlosstraat en de Schelde.
Het Guldensporenpad zal volledig afgesloten zijn van 3 juni 2019 tot het einde van de werken, vermoedelijk 15 november 2019.
Fietsers moeten hierdoor omrijden.
Bekijk het omleidingsplan.
https://www.avelgem.be/nieuws/guldensporenpad-afgesloten
Nieuw fietspad langs Guldenspoorpad ter hoogte van site Leanderhof
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/nieuw-fietspad-langs-guldenspoorpad-ter-hoogte-van-site-leanderhof-zwevegem?fbclid=IwAR0XDSKeOOtgb1eZbw7-_ycMterZpV3C474ohSfAFqNduv_n-bOd025TSZY
Op vrijdag 19 juli openen de Provincie West-Vlaanderen en de gemeente Zwevegem het nieuwe fietspad langs het Guldenspoorpad, ter hoogte van de site Leanderhof, in Zwevegem.
Het gaat over een dubbelrichtingsfietspad van 3 m breed over een afstand van 500 meter. Het fietspad maakt de verbinding tussen het Guldenspoorpad richting Marke (Deerlijkstraat) en richting Avelgem (Otegemstraat) en is een belangrijke ontbrekende schakel van de fietssnelweg F45.
Het nieuwe fietspad maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen naar school of naar het werk.
Kostprijs en termijn
De werken gingen van start in april 2019 en werden uitgevoerd door aannemer Steenhaut bvba uit Deerlijk. De opdracht omvatte onder andere de aanleg van het fietspad in asfalt, het vernieuwen van de kruispunten aan de Deerlijkstraat en de Otegemstraat en de aanplanting van een haag tussen het fietspad en het bedrijf Bekaert in Zwevegem. De bestaande bushaltes werden verplaatst in functie van het fietspad.
De totaalkost bedraagt 358.364,24 euro, incl. btw. De Provincie neemt het grootste deel voor haar rekening, 242.821,34 euro. Het Vlaamse Gewest subsidieert hiervan 50 % via het Fietsfonds voor de aanleg van het fietspad. De gemeente Zwevegem betaalt 115.542,90 euro.
Nieuw stuk fietspad werd... ingewandeld in Zwevegem
https://kw.be/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/nieuw-stuk-fietspad-werd-ingewandeld-in-zwevegem/article-normal-384545.html
In de late namiddag werd vrijdag het ontbrekende stukje van het Guldenspoorpad officieel ingewandeld.
Na jaren onderhandelen en vooral wachten, kon nu het ontbrekende stuk van het Guldenspoorpad tussen de Deerlijkstraat en de Otegemstraat officieel in gebruik genomen worden. Schepen Spincemaille was dan ook in haar nopjes bij het doorknippen van het lint. Zij heeft jarenlang geijverd bij de provincie om dit stukje fietspad aangelegd te krijgen. Ook de burgemeester toonde zich tevreden, want volgens hem zal de realisatie van dit fietspad het fietsverkeer in de gemeente veiliger maken en bevorderen.
De missing link, zoals het ontbrekende stuk ook wel eens genoemd werd, is een dubbelrichtingsfietspad van drie meter breed over een afstand van zo'n 500 meter. Het nieuwe fietspad maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen naar school of naar het werk.
De totaalkost van de werken bedraagt 358.364 euro waarvan de provincie het grootste deel, bijna 250.000 euro, voor haar rekening neemt. Het Vlaamse Gewest subsidieert hiervan 50% via het Fietsfonds. De gemeente investeerde 115.543 euro in het project.
Gedeputeerde voor mobiliteit Jurgen Vanlerberghe zei in zijn openingsspeech, dat hij het budget voor aanleg van fietspaden deze legislatuur wil verdubbelen. "In de vorige legislatuur hebben we zo'n 20 miljoen euro geïnvesteerd in onze fietspaden, de komende zes jaar willen we dit bedrag verdubbelen naar 40 miljoen euro. We hebben immers een achterstand weg te werken.", klonk het.
Re: Vernieuwing & verbreding [Avelgem]
Guldenspoorpad krijgt verkeersplateaus aan oversteekplaatsen: werken starten maandag
13 september 2019
AVELGEM - De aanleg van een dubbelrichtingsfietspad van drie meter breed op de vroegere spoorwegbedding Trimaarzate (het huidige Guldenspoorpad, red.) in Avelgem loopt op zijn einde. Om de veiligheid van de fietsers te verhogen, komen er aan de oversteekplaatsen in de Pont- en Kouterlosstraat nog verkeerplateaus.
De werken aan de oversteekplaats in de Pontstraat starten op maandag 16 september, in de Kouterlosstraat is dat op donderdag 19 september. Beide werken zijn binnen de vijf weken afgerond. Er is tijdens de werken een omleiding van kracht voor gemotoriseerd verkeer en fietsers. Info staat op www.avelgem.be. De vernieuwing van het Guldenspoorpad in Avelgem situeert zich over een afstand van zo’n 2 kilometer, tussen de Kouterlosstraat en het Stationsplein enerzijds en tussen de Doorniksesteenweg en een fietsersbrug over de Schelde anderzijds. Alle werken samen kosten 1,75 miljoen euro en worden betaald door de provincie, de gemeente, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) West-Vlaanderen. De drukgebruikte fietssnelweg Guldenspoorpad verbindt Marke met Kortrijk en Zwevegem en loopt ook verder richting Avelgem.
https://www.hln.be/in-de-buurt/avelgem/guldenspoorpad-krijgt-verkeersplateaus-aan-oversteekplaatsen-werken-starten-maandag~aa24c579/
Werken Guldenspoorpad - oversteekplaatsen aan de Pont- en Kouterlosstraat
De werken aan het Guldenspoorpad naderen hun eindfase. Om de veiligheid van de fietsers te verhogen, komen er aan de oversteekplaatsen aan de Pont- en Kouterlosstraat nog verkeersplateaus.
Gezien de huidige omleidingen werd even gekeken of deze werken mogelijks konden uitgesteld worden. Dit betekende echter opnieuw hinder in het voorjaar.
De werken aan de oversteekplaats ter hoogte van de Pontstraat starten dan ook op maandag 16 september. Op donderdag 19 september volgt ook de oversteekplaats aan de Kouterlosstraat. Zonder onverwachte omstandigheden zijn beide werken binnen de 5 weken afgerond. Gedurende die periode is er een bijkomende omleiding van kracht voor fietsers en gemotoriseerd verkeer.
Omleiding
Fietsers vanuit Heestert die richting Avelgem rijden moeten het Guldenspoorpad verlaten en via de Raaptorfstraat verder rijden richting kruispunt Doorniksesteenweg – E. Balcaenstraat. Daar kan je te voet via de werfzone het centrum bereiken. Dit geldt ook in de omgekeerde richting.
https://www.avelgem.be/nieuws/werken-guldenspoorpad-oversteekplaatsen-aan-de-pont-en-kouterlosstraat
Herstel Deerlijkstraat - Harelbeeksestraat [Zwevegem]
Stuk Guldensporenfietspad vol putten wordt deze week hersteld
2 december 2019
ZWEVEGEM - Deze week wordt het stuk van het Guldensporenfietspad tussen de Deerlijkstraat en de Harelbeeksestraat hersteld. Dat blijkt uit een antwoord van schepen Marc Desloovere op een vraag van raadslid Johan Rollez (N-VA).
Afgelopen zomer werd de missing link van het Guldensporenfietspad geopend, het ontbrekende stuk fietspad tussen de Deerlijkstraat en de Otegemstraat, vlak bij de site Leanderhof. Sinds een tweetal weken werd ook verlichting voorzien op dat deel van het fietspad. Een oud stuk van het Guldensporenfietspad, tussen de Deerlijkstraat en de Harelbeeksestraat, wordt nu ook hersteld. “ Dat stuk is meer dan 10 jaar geleden aangelegd”, vertelt schepen Desloovere. “Er bleken toen stukjes glas in het asfalt te zitten. De bovenste laag is toen weggehaald, en vervangen door een nieuwe laag. Maar blijkbaar is dat werk niet goed uitgevoerd, want het fietspad was nu al opnieuw versleten, met putten overal. Deze week wordt dat stuk van het fietspad hersteld, het volledige Guldensporenfietspad is dan helemaal in orde.”
https://www.hln.be/in-de-buurt/zwevegem/stuk-guldensporenfietspad-vol-putten-wordt-deze-week-hersteld~a1a792a8/
Leanderhof & verkeersplateaus [Zwevegem]
Fotoreportage van de uitgevoerde werken:
https://www.steenhaut.be/realisatie/zwevegem-fietssnelweg-door-leanderhof/
Oud artikel:
https://www.hln.be/in-de-buurt/zwevegem/missing-link-in-guldenspoorpad-is-klaar~a85a7ea2/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190719_04519142
https://www.steenhaut.be/realisatie/zwevegem-fietssnelweg-door-leanderhof/
Oud artikel:
Missing link in Guldenspoorpad is klaar
12 juli 2019
Het ontbrekende stuk fietspad tussen de Deerlijkstraat en de Otegemstraat, vlakbij de site Leanderhof, is klaar voor gebruik. Een officiële opening door de Provincie en de gemeente Zwevegem volgt volgende week nog. Maar de werken, die starten in april, zijn nu dus al afgerond. Het gaat over een dubbelrichtingsfietspad van 3 m breed over een afstand van 500 meter. Het fietspad maakt de verbinding tussen het Guldenspoorpad richting Marke en richting Avelgem en is een belangrijke ontbrekende schakel van de fietssnelweg F45. Het nieuwe fietspad maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, het netwerk van fietsroutes voor de dagelijkse verplaatsingen naar school of naar het werk.
https://www.hln.be/in-de-buurt/zwevegem/missing-link-in-guldenspoorpad-is-klaar~a85a7ea2/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190719_04519142
Fietstelzuil [Kortrijk]
Provincie West-Vlaanderen installeert eerste fietstelzuil op het Guldenspoorpad
22/04/2020
De Provincie West-Vlaanderen heeft op dinsdag 21 april een eerste fietstelzuil geïnstalleerd op het Guldenspoorpad, op de grens van Kortrijk en Zwevegem. Op die manier kan al het recreatieve en functionele fietsverkeer precies geteld worden.
Gegevens in kaart brengen
De eerste telzuil staat aan Kapel ter Bede op het Guldenspoorpad, op de fietssnelweg F45 die Kortrijk met Gent verbindt. Sensoren in het wegdek detecteren meteen elke fietser die passeert. De telzuil stuurt onmiddellijk de cijfers door naar een softwareplatform van de Provincie West-Vlaanderen zonder dat iemand nog ter plaats moet gaan om te controleren. Een zonnepaneel voorziet de teller van duurzame elektriciteit.
De fietstelzuil kreeg de huisstijl van de fietssnelwegen van de vijf Vlaamse Provincies mee. Op die manier wordt de herkenbaarheid van de snelwegen ook verhoogd.
Resultaten
Dankzij de telzuil kan de Provincie precies monitoren hoeveel fietsers er passeren. Met die cijfers wil de Provincie nagaan of investeren in fietsassen en –snelwegen ook zorgt voor een effectieve toename van het fietsverkeer. Zo kunnen ook initiatieven als de ‘De Testkaravaan komt er aan!’ gemonitord worden. De cijfers moeten ook aantonen waar assen en snelwegen verder geoptimaliseerd kunnen worden.
Uitrollen
Een fietstelzuil kost 11.665 euro. Het is de bedoeling dat er binnenkort nog zuilen worden geplaatst langs de provinciale groene assen die deel uitmaken van het netwerk van fietssnelwegen. Zo komen er binnenkort nog telzuilen langs de Noorweegse Kaai aan de Damse Vaart en ook op de Vrijbosroute.
https://www.west-vlaanderen.be/artikel/provincie-west-vlaanderen-installeert-eerste-fietstelzuil-op-het-guldenspoorpad
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200422_04931053
https://fietssnelwegen.be/nieuws/eerste-fietstelzuil-langs-f45
Re: Fietstelzuil [Kortrijk]
Guldenspoorpad heeft nu fietstelzuil: na tien dagen wenkt kaap van 15.000 fietsers al
1 mei 2020
KORTRIJK - De provincie West-Vlaanderen liet recent een fietstelzuil installeren op de fietssnelweg Guldenspoorpad. Het bord staat op de grens tussen Kortrijk en Zwevegem, ter hoogte van Kapel ter Bede. Sensoren in het wegdek detecteren elke fietser die passeert. De fietstelzuil stuurt de cijfers automatisch naar een softwareplatform door. Een zonnepaneel voorziet het bord van elektriciteit.
De provincie wil met de cijfers nagaan of investeren in fietsassen en -snelwegen ook voor een effectieve toename van het fietsverkeer zorgt. Voor het Guldenspoorpad zien de eerste cijfers er goed uit, met bijna 15.000 fietsers in de eerste tien dagen sinds de installatie van de fietstelzuil.
“De cijfers tonen ook aan waar het aangewezen is om fietssnelwegen verder te optimaliseren”, zegt gedeputeerde van Mobiliteit Jurgen Vanlerberghe (sp.a). “En we kunnen zo ook initiatieven zoals ‘De Testkaravaan’ beter monitoren.”
De fietstelzuil kostte 11.665 euro. Er komen er later nog meer in West-Vlaanderen, zoals aan de Noorweegse Kaai langs de Damse Vaart tussen Damme en Brugge en op de Vrijbosroute, tussen de Handzamevaart in Kortemark en het Ieperleekanaal in Boezinge.
https://www.hln.be/in-de-buurt/kortrijk/guldenspoorpad-heeft-nu-fietstelzuil-na-tien-dagen-wenkt-kaap-van-15-000-fietsers-al~a1291dbd/
Opening Kouterlosstraat - Stationsplein [Avelgem]
Guldenspoorpad en vernieuwde Stationsplein geopend
7 juni 2020
AVELGEM - Het laatste deel van het Guldenspoorpad voor fietsers én het vernieuwde Stationsplein in Avelgem zijn geopend. Voor het weekend hebben gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe (sp.a) en schepenen Tom Beunens, Annicq Verschuere en Sandra Platteau (Tandem) het lintje symbolisch doorgeknipt.
Het Guldenspoorpad is een dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 3 meter over een afstand van 2 kilometer, tussen de Kouterlosstraat en het Stationsplein. Vanaf de Doorniksesteenweg loopt het pad verder tot aan de fietsersbrug over de Schelde. “De fietsas sluit nu aan op de gerealiseerde infrastructuurwerken aan het station van Avelgem en vormt een mooie toegangspoort voor wie van over de fietsbrug West-Vlaanderen binnenkomt”, zegt gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe.
Fietsers voorrang
Dit nieuwe traject was een ontbrekende schakel van de F45-fietssnelweg. Die loopt helemaal van Kortrijk over Oudenaarde naar Gent en is in totaal 61 kilometer lang. De provincie zorgde ook voor een aansluiting met het fiets- en wandelpad de Trimaarzate. Op de nabijgelegen kruispunten met kleinere wegen hebben fietsers voortaan voorrang. Deze werken, die exact één jaar geduurd hebben, kostten zo’n 595.000 euro inclusief btw en werden betaald door de provincie West-Vlaanderen.
26 woongelegenheden
Het nieuwe Guldenspoorpad past binnen de herinrichting van de stationsomgeving. De gemeente Avelgem realiseerde veertien appartementen en twaalf sociale woningen op de site en zorgde voor een heraanleg van het volledige Stationsplein. De Lijn vernieuwde het busstation en het Agentschap Wegen en Verkeer nam het kruispunt van de Doorniksesteenweg en de Stijn Streuvelslaan onder handen. Alles samen kostte dit 1.679.059 euro, waarvan bijna 1,3 miljoen euro ten laste van de gemeente.
https://www.hln.be/in-de-buurt/avelgem/guldenspoorpad-en-vernieuwde-stationsplein-geopend~aae9bcf3/
Guldensporenpad klaar: laatste ontbrekende schakel van fietssnelweg weggewerkt
06/06/2020
AVELGEM - Het laatste deel van de herinrichting van het Guldenspoorpad in Avelgem is afgewerkt en geopend. Door de coronamaatregelen kwamen enkel de bevoegde deputé en schepen langs om het symbolische lint te knippen.
Het Guldenspoorpad is een dubbelrichtingsfietspad met een breedte van drie meter over een afstand van twee kilometer gerealiseerd tussen de Kouterlosstraat en het Stationsplein. En van daar verder tot aan de fietsersbrug over de Schelde. Dit nieuwe traject was een ontbrekende schakel van de F45-fietssnelweg die in totaal 61 kilometer lang is. In samenwerking met de gemeente Avelgem onderging ook de voormalige stationsbuurt een metamorfose en werd het Guldenspoorpad ook daar doorgetrokken. Op de kruispunten met de kleinere wegen hebben de fietsers nu voorrang. De werken werden geraamd op 595.145 euro inclusief btw en zijn volledig ten laste van de provincie.
In de omgeving van het station kwamen veertien appartementen en twaalf sociale koopwoningen plus een volledige heraanleg van het plein met parking. De Lijn stond in voor de heraanleg van het busstation en AWV voor de heraanleg van het kruispunt van de Doorniksesteenweg en de Stijn Streuvelslaan. Ook het verkeerscirculatieplan werd aangepakt wat de verkeersveiligheid voor zwakke weggebruikers verhoogt. Het volledige stationsproject kost 1.679.059 euro, waarvan bijna 1,3 miljoen euro ten laste van de gemeente Avelgem, die optrad als bouwheer. Gedeputeerde voor Mobiliteit Jurgen Vanlerberghe (SP.A) en zijn partijgenoot schepen van Openbare Werken Tom Beunens, mochten symbolisch het pad openen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200605_04982739
Page 2 sur 2 • 1, 2
Sujets similaires
» Canal Bossuit-Courtrai (kanaal Bossuit-Kortrijk) (Fietssnelweg F374)
» Courtrai-côte belge
» L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
» Blauwe Ruit - Carré Bleu
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» Courtrai-côte belge
» L083 Taal grens (Russeignies) - Ronse Station (F421)
» Blauwe Ruit - Carré Bleu
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 2 sur 2
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum