L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
4 participants
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 3 sur 3
Page 3 sur 3 • 1, 2, 3
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
eeuwige reiziger a écrit:Message de 2012:
https://velo-ravel.forumactif.org/t452-l055-gand-westerringspoor-fietsroute-l55#3570
Pour des raisons inconnues, il est interdit depuis début 2013 d'emprunter la passerelle en bicyclette. Les cyclistes devront descendre de leur vélo et de passer à pied du côté sud du pont. C'est vraiment du Kafka, car la voie douce "Buitensingel" est situé du côté nord de la voie ferrée... En plus, on a commencé à un reaménagement du carrefour, en outre la construction d'un îlot directionnel pour cyclistes... Qui comprend encore quoi que ce soit à cette situation contradictoire? Est-ce qu'il est tellement difficile que les différentes responsables (SNCB, Région flamande et la ville de Gand) arrivent à être sur la même longeur d'onde???
Rien n'a changé. Un panneau explique l'histoire de ce 'draaispoorbrug':
Dernière édition par joverwimp le Dim 25 Juil 2021 - 8:57, édité 1 fois
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
eeuwige reiziger a écrit:
GENT
16/02/2016
TEGEN SEPTEMBER IS APARTE TUNNEL OVER ZIJ-ARM WATERSPORTBAAN KLAAR
Gent rolt rode loper uit voor fietsers
Tegen september ligt er een fietsers- en voetgangersbrug over de zij-arm van de Watersportbaan. De relatief kleine, maar lang verwachte ingreep maakt dat het rond de Watersportbaan alweer een stukje veiliger en comfortabeler fietsen wordt.
Mooie brug in kanovorm. Maar je komt er niet als je de Watersportbaan in westelijke richting volgt, wel in oostelijke richting
eeuwige reiziger aime ce message
Re: L055 Gand (Westerringspoor, deel van fietssnelweg F400)
velo-ravel.net a écrit:Ik vermoed van wel ook in blauw op deze kaart https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1o3dBUWP-xmVxj3ar5rOBqed07sU&usp=sharing
Maar als ik de kaart zie op fietsbult, lijk het niet zo in een rechte lijn.
Inderdaad het blauwe traject (Wallebeekmeers)
't Kantientje
Ontwateringsmolen
Omleiding ondertunneling Drongensesteenweg
Dernière édition par Papylu le Mar 3 Oct 2023 - 17:09, édité 1 fois (Raison : correction lien vers la carte)
eeuwige reiziger aime ce message
Re: Veilige oversteek Drongensesteenweg
De onderdoorgang is een feit:
https://www.hln.be/gent/fietsring-rond-gent-weer-stapje-dichterbij-belangrijke-onderdoorgang-eindelijk-afgewerkt~a18418c2/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210818_94223899
https://www.avs.be/artikels/veilig-wandelen-en-fietsen-onder-de-drongensesteenweg-a81679
https://www.youtube.com/watch?v=8ENOTGrpODA
https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/nieuwe-fiets-en-voetgangersonderdoorgang-drongensesteenweg-geopend
https://www.hln.be/gent/fietsring-rond-gent-weer-stapje-dichterbij-belangrijke-onderdoorgang-eindelijk-afgewerkt~a18418c2/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210818_94223899
https://www.avs.be/artikels/veilig-wandelen-en-fietsen-onder-de-drongensesteenweg-a81679
https://www.youtube.com/watch?v=8ENOTGrpODA
https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/nieuwe-fiets-en-voetgangersonderdoorgang-drongensesteenweg-geopend
Re: Nieuw ontwerp brug Watersportbaan [Gent]
Nieuw ontwerp voor brug over Watersportbaan in Gent
29/08/2019
Het ingenieursbureau Ney & Partners begint met de studie voor de bouw van een fiets- en voetgangersbrug over de Gentse Watersportbaan. De bouw begint in 2022, een jaar later zou de brug klaar moeten zijn. (...)
https://www.bouwkroniek.be/article/nieuw-ontwerp-voor-brug-over-watersportbaan-in-gent.28885
Hoera! Hoera! Driewerf hoera! Het is er eindelijk van gekomen!
Bouw brug van 4,5 miljoen over Watersportbaan in Gent is begonnen: "Een nieuwe landmark in de stad"
15/03/2023
In Gent zijn de werken begonnen om een nieuwe fiets- en voetgangersbrug te bouwen over de Watersportbaan. Het project kost 4,5 miljoen euro en moet een veiligere en snellere verbinding vormen voor Gentenaars die naar het station willen en nu nog een omweg moeten nemen langs de vijver. De opvallende brug van bijna 100 meter moet begin volgend jaar al af zijn. Ze wordt in de winter met een spectaculaire verhuisactie geïnstalleerd.
Aan de Zuiderlaan in Gent verzamelen ontwerpers, ingenieurs en politici om de aftrap te geven van de bouwwerken van de Annie Vande Wielebrug. De brug vormt een ontbrekende schakel om snel van en naar het Sint-Pietersstation in Gent te raken zonder de hele Watersportbaan om te moeten rijden. Er zullen naar schatting tot 3.000 fietsers en voetgangers per dag over passeren. De plannen bestaan al jaren.
De graafwerken starten nu, daarna worden de funderingen en de werken aan de weg uitgevoerd. Als dat gebeurd is, in november, zal de nieuwe brug, in één stuk naar de locatie gebracht worden. Het hele project kost bijna 4,5 miljoen euro. De provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse overheid betalen samen ruim 3 miljoen euro. Gent neemt de rest van de kosten op zich.
Enorme logistieke operatie
"De brug wordt helemaal gemaakt in een staalatelier in de Gentse haven. Als ze af is zal ze via de ringvaart tot hier gebracht worden. De brug, een gevaarte van bijna 100 meter lang, wordt dan over de R4 getild en zo naar de Watersportbaan gebracht. De hele constructie zal dan geïnstalleerd worden zodat er begin volgend jaar al over gefietst en gewandeld kan worden" zegt Klaas Ockier van het aannemersteam (Artis Depret, Aeterman, Denys).
"Het is een enorm complex ontwerp op een bijzondere plaats in Gent. De eerste plannen vielen te duur uit en we hebben bijgestuurd. Dit wordt een erg belangrijke fietsas in Gent die van Oostakker, over de Nieuwe Dokken via de Bloemekenswijk en Mariakerke naar de stationsbuurt loopt. Er komen veilige oversteekplaatsen en, omdat er veel lopers zijn op deze locaties, ook onderdoorgangen zodat ze de brug niet over moeten", zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). Er wordt beperkte hinder verwacht, het verkeer dat de stad uit wil rijden via de Zuiderlaan zal tijdelijk moeten omrijden.
Nieuwe landmark
De brug moet een opvallende nieuwe architecturale parel worden in Gent. "We hebben in het ontwerp heel duidelijk rekening gehouden met het lijnenspel en de ruimte. Er komt een slanke brug, met een open structuur uit staal. Fietsers en voetgangers kunnen over het water kijken terwijl ze de brug nemen", zegt Silke Van Geeteruyen van ontwerpbureau Ney & Partners.
"We dachten even aan de Nina Derwaelbrug als naam, maar hebben toch voor de Annie Vande Wielebrug gekozen", legt Watteeuw uit. "Het is een eerbetoon aan de allereerste vrouw die de wereld rond heeft gezeild, in de jaren 50. Vande Wiele groeide op in Gent en bleef er ook een hele tijd wonen. Ze schreef gelauwerde reisboeken over haar verhalen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/15/bouw-brug-van-4-5-miljoen-over-watersportbaan-in-gent-is-begonne/
https://www.hln.be/gent/eindelijk-bouw-van-lang-verwachte-brug-over-de-watersportbaan-is-gestart-klaar-in-2024~ae5e84e7/
Annie Vande Wiele-fietsbrug (1)
eeuwige reiziger a écrit:
Hoera! Hoera! Driewerf hoera! Het is er eindelijk van gekomen!
En nog een grotere hoera, want de langverwachte fiets- en wandelbrug ligt over de Gentse roeibaan. Slank, elegant, licht... net als de skiffs die snel en gezwind over de Watersportbaan glijden. Vanaf nu gaan ook de fietsers snel en gezwind de Watersportbaan over. Zij het wel in een andere richting natuurlijk...
Gloednieuwe Annie Vande Wiele-fietsbrug over Gentse Watersportbaan officeel ingereden
radio2, Peggy Van de Velde
vr 21 jun 2024 17:43
In Gent is de Annie Vande Wielebrug geopend, de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug over de Watersportbaan. Met die brug is nu de fietsverbinding klaar tussen het noorden van Gent, het station Gent-Sint-Pieters en de Blaarmeersen. De brug is vernoemd naar de Gentse Annie Vande Wiele, die als eerste vrouw de wereld rond zeilde.
De eerste fietsers zijn vrijdagnamiddag over de Annie Vande Wielebrug gereden. Die brug ligt over de Watersportbaan in Gent. Ze is de laatste schakel in het Westerringspoor, dat een veilige fietsverbinding moet zijn tussen de noordelijke wijken enerzijds en het station Gent-Sint-Pieters en de Blaarmeersen anderzijds. De stad verwacht dagelijks meer dan 3.000 fietsers en voetgangers over de brug.
Het was een huzarenstukje om de brug op haar plaats te krijgen. Ze is 90 meter lang en weegt 230 ton. In november vorig jaar is ze geplaatst, en nu is ze dus open.
Ook de omgeving van de brug werd aangepakt. De oversteekzones voor voetgangers en fietsers zijn nu een pak veiliger. Op dit moment wordt de Finse looppiste nog afgewerkt. Vanaf volgende week kunnen voorbijgangers ook onder de brug door.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/21/nieuwe-annie-vande-wielebrug-over-de-watersportbaan-in-gent-is-i/
Eerste wandelaars en fietsers over gloednieuwe Annie Vande Wielebrug
21 juni 2024
Verwacht wordt dat dagelijks meer dan 3.000 fietsers en voetgangers de brug over de Watersportbaan zullen gebruiken.
De Annie Vande Wielebrug, de nieuwe fiets- en wandelbrug over de Watersportbaan, is zopas geopend. De brug is de laatste schakel van het Westerringspoor, een veilige fietsverbinding tussen de noordelijke wijken en het station Gent-Sint-Pieters en de Blaarmeersen. Verwacht wordt dat dagelijks meer dan 3.000 fietsers en voetgangers de brug zullen gebruiken.
De Annie Vande Wielebrug, vernoemd naar de Gentse die als eerste vrouw de wereld rond zeilde, is vandaag geopend. De brug over de Watersportbaan verbindt het Alice Béviairepad in Malem via de Zuiderlaan en de Strandlaan met het fietspad op de Vissersdijk. De brug is bijna 90 meter lang, 15 meter breed en weegt 230 ton. Voetgangers en fietsers beschikken over een breedte van 7 meter.
Ook de omgeving van de brug werd aangepakt. De oversteekzones voor voetgangers en fietsers zijn nu een pak veiliger. Op dit moment wordt de Finse looppiste nog afgewerkt. Vanaf volgende week kunnen voorbijgangers ook onder de brug door.
De brug is de laatste ontbrekende schakel schakel van het Westerringspoor of de F400, het oude tracé van de Westerringspoorweg. Dankzij de brug kunnen voetgangers en fietsers voortaan veilig en comfortabel van de noordelijke wijken in Gent tot aan de Blaarmeersen en het station Gent-Sint-Pieters. Het Westerringspoor verbindt de Muide, de Bloemekenswijk, Wondelgem, Mariakerke, Malem en de stationsbuurt.
De kostprijs van het project bedraagt 5,5 miljoen euro. Bijna 3,5 miljoen werd gefinancierd door de Provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse overheid via het fietsfonds.
https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/eerste-wandelaars-en-fietsers-over-gloednieuwe-annie-vande-wielebrug
'n Bouwkroniek:
https://gentdekuip.com/annie-vande-weghebrug/
De plaatsing was een ronduit indrukwekkend gebeuren. Langs de Ringvaart ingevaren, over de dam van de Watersportbaan getild, langs de Noorderlaan vervoerd om uiteindelijk z'n nieuwe en definitieve stek te vinden.
https://youtu.be/iGEtHlqQPvs
https://www.facebook.com/watch/?v=237885485974931
https://www.facebook.com/reel/710698107343473
https://artesgroup.be/referenties/brug-watersportbaan-gent
https://artesgroup.be/nieuws/de-annie-vande-wielebrug-ligt-op-haar-plaats
Annie Vande Wiele-fietsbrug (2)
Op het einde van de zomer kwam er nog een extraatje bij. Verlichting. Wel anders dan anders, zoals Gent nu eenmaal is.
https://www.hln.be/gent/nieuwe-fietsbrug-over-watersportbaan-nu-ook-s-nachts-verlicht-zet-het-unieke-design-extra-in-de-verf~a9352a8b/
https://www.ledtechnic.be/nl/nieuws/198/out-of-the-box-in-gent
Nieuwe fietsbrug over Watersportbaan nu ook ‘s nachts verlicht: “Zet het unieke design extra in de verf”
Cedric Matthys 31-08-24, 11:27
Sinds eind juni is de Annie Vande Wielebrug over de Watersportbaan officieel open, maar sinds dinsdag is ze ‘s nachts ook subtiel verlicht.
“De verlichting zet het unieke design extra in de verf”, zegt bevoegd schepen Filip Watteeuw (Groen). “Het licht is zacht, maar wel voldoende sterk voor de voetgangers en fietsers om het water over te steken.” Sinds de brug open ging, schoot het aantal fietsers in de omgeving in de lucht. Op het Alice Béviairepad ter hoogte van het dierenasiel werden vroeger dagelijks 1.300 fietsers geteld, begin juli waren dat er al 3.000.
https://www.hln.be/gent/nieuwe-fietsbrug-over-watersportbaan-nu-ook-s-nachts-verlicht-zet-het-unieke-design-extra-in-de-verf~a9352a8b/
out-of-the box in Gent....
Even out of the box gedacht in Gent…: Functionele en esthetische verlichting in 1 opstelling.
Bij de fiets- en voetgangersbrug over de Watersportbaan te Gent werd de verlichting op een totaal andere manier benaderd: de lichtontwerper bedacht een positionering van de armaturen laag tegen het brugdek; waarbij een gedeelte horizontaal gericht is om het brugdek aan te lichten en waarbij de rest van de armaturen gericht zijn naar de structuur van de brug.
2 vliegen in 1 klap…: enerzijds wordt het silhouet van de brug perfect weergegeven (let op de gebogen “lichtstreep” bovenaan de wanden) en krijgt men een mooi egale gezichtsherkenning door de weerkaatsing van het licht vanaf de lichtblauwe zijwand.
Ook het totaalzicht van de brug vanaf de oevers mag best spectaculair genoemd worden. ’s Nachts komt het design van de brug maximaal tot z’n recht.
Clever….!
https://www.ledtechnic.be/nl/nieuws/198/out-of-the-box-in-gent
Annie Vande Wiele-fietsbrug (3)
Goede infrastructuur doet fietsen. Onmiddellijk zichtbaar in het aantal fietsbewegingen na de openstelling van de brug over de Watersportbaan:
https://www.groengent.be/van_500_naar_3000_fietsers
https://pers.oost-vlaanderen.be/nieuwe-fietstelpaal-monitort-aantal-fietsers-op-de-fietsring-f400-rond-gent
Van 500 naar 3000 fietsers
04 Juli 2024
Op vrijdag 21 juni ging de Annie Vande Wielebrug over de Watersportbaan open. De vlakbij gelegen fietstelpaal van de provincie, op het Alice Béviairepad, ter hoogte van het dierenasiel, schoot meteen de hoogte in. Voor de opening van de wandel- en fietsbrug werden er gemiddeld zo’n 500 fietsers geteld. Na de opening waren dat er meteen meer dan 3000. Een klassiek voorbeeld van ‘build it and they will come’ zegt Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw.
Instant succes
Bij de bouw van de bouw van de brug, werd voorspeld dat er dagelijks zo’n 3000 voetgangers en fietsers gebruik zouden maken van de nieuwe brug. De telpaal staat niet op de brug, maar wel vlakbij ter hoogte van het dierenasiel, op het fietspad dat naar de brug leidt. Daar werden gemiddeld 500 fietsers geteld, met een maximum van net geen 1300.
De dag na de opening werden meteen meer dan 3000 fietsers geteld en dat niveau bleef de hele 1e week na de opening aangehouden.
"Ik had niet verwacht dat de brug meteen zo’n impact zou hebben", zegt Filip, "het overtreft alle verwachtingen."
"Fietsers en wandelaars vonden meteen de weg naar de brug. Het is dan ook een stuk veiliger, comfortabeler én korter om van de ene naar de andere kant van de watersportbaan te gaan. Het was echt een missing link voor iedereen die van het noorden en centrum van Gent richting Blaarmeersen of St-Pietersstation wil."
Topinfrastructuur
Veilig, comfortabel én mooi. Wie de brug nog niet heeft gezien moet maar eens een kijkje gaan nemen. Met de fiets of te voet, voor beide is er plaats op de 7 meter brede brug. Door de grote openingen is er een prachtig zicht op de roeiers die onder de brug doorvaren of op een mooie zonsondergang.
"Het is absoluut een mooie brug", geeft Filip toe, "maar wat telt is dat je kwaliteit en veiligheid biedt aan actieve weggebruikers. Maak ruimte voor voetgangers en fietsers, biedt een veilige omgeving en ze komen er vanzelf op af.’"
https://www.groengent.be/van_500_naar_3000_fietsers
Nieuwe fietstelpaal monitort aantal fietsers op de fietsring F400 rond Gent
21 februari 2024
Gent heeft er een nieuwe fietstelpaal bij. De Provincie Oost-Vlaanderen installeerde een telpaal op de F400 – de kleine fietsring rond Gent. De telpaal staat niet zo ver van de fietsbrug over de Watersportbaan die volgende maand klaar is. Ze zal nuttige data opleveren in het kader van het fietsbeleid van zowel de Provincie als de stad. Ook voor fietsers zelf kan de telpaal gezien worden als een leuk extraatje zijn dat belevingswaarde van de F400 nog verhoogt.
Hoeveel fietsers maken jaar na jaar gebruik van de fietssnelweg? Wat is het aantal fietsers op piekmomenten? Welke delen worden meest gebruikt? Welke invloed heeft het weer op het aantal fietsers? Durven fietsers de fietssnelweg te gebruiken als het donker is? Met vaste telpalen wordt het heel eenvoudig om zicht te krijgen op al deze cijfers.
(...)
https://pers.oost-vlaanderen.be/nieuwe-fietstelpaal-monitort-aantal-fietsers-op-de-fietsring-f400-rond-gent
Enkele weetjes
joverwimp a écrit:Mooie brug in kanovorm. Maar je komt er niet als je de Watersportbaan in westelijke richting volgt, wel in oostelijke richting
Weetje:
Woensdag 12 oktober 2016, 14:00 CEST
Officiële opening nieuwe fietsers- en voetgangersbrug aan de Watersportbaan
Op woensdag 12 oktober werd de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug over de zijarm van de Watersportbaan officieel ingehuldigd. De nieuwe brug geeft fietsers en voetgangers een verkeersluwe en rechtstreekse verbinding met de Verenigde Natieslaan via de Yachtdreef.
Sport
De brug verbindt de loods van de Koninklijke Cano Club Gent in de Yachtdreef met het voet- en fietspad rond de Watersportbaan, wat heel wat voordelen voor watersportclubs biedt. Zo kunnen trainers en volgers van roeiwedstrijden dankzij de brug de boten gewoon vanop de fiets volgen langs de volledige oever.
De brug heeft ook een invloed op de lopers, want ze verlengt de Finse looppiste. In 2010 werd de exacte lengte van de trimpiste opgemeten door een spin-off van de Universiteit Gent. Op basis van de resultaten van deze meting sneuvelde de stadslegende dat een rondje Watersportbaan vijf kilometer zou bedragen.
Door het schorspad een bocht te laten maken over het gras vlak bij de brug en verder weer te laten aansluiten op het bestaande pad, wordt de piste nu 33 meter langer. Een rondje zal zo exact vijf kilometer zijn, en geen 4.967 meter zoals vroeger. De trimpiste is een realisatie van de sportserviceclub Panathlon samen met de Stad Gent.
Stadsregionaal Fietsroutenetwerk
De realisatie van de brug kadert bovendien in het streven van de Stad Gent om een uitgebreid Stadsregionaal Fietsroutenetwerk uit te rollen. Dat netwerk heeft als doel de fietsroutes in de stad en tussen stad en randgemeenten optimaal te verbinden, zodat fietsers zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen.
Werken
De realisatie van een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de zijarm van de Watersportbaan startte op 15 februari 2016, op vraag van de watergebonden sportclubs die actief zijn op de Watersportbaan. De vorm van de solide betonnen brug refereert naar de vorm van een kano, een duidelijke link met de vele watergebonden (en andere) sportactiviteiten op en rond de watersportbaan. De inhuldiging gebeurde door Resul Tapmaz, schepen van Sport, en Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit.
https://persruimte.stad.gent/137038-officiele-opening-nieuwe-fietsers-voetgangersbrug-aan-de-watersportbaan
Maandag 27 januari 2020, 14:39 CET
Stukjes fietspad aan brugje Watersportbaan heten voortaan 'Melkgracht' en 'Biesrek'
De twee stukjes fiets- en wandelpad aan beide kanten van het brugje aan de Watersportbaan hebben elk een naam gekregen: Melkgracht en Biesrek. Het fiets- en wandelpad aan de Papiermolenstraat, nabij natuurreservaat Bourgoyen, krijgt de naam Wallebeekmeers.
De naam Melkgracht verwijst historisch gezien naar de kleur van het water. Een biesrek is dan weer een rechtlijnig perceel aan water waar biezen of oevergrassen groeien. Het fietspad aan de Papiermolenstraat, tussen de Mahatma Gandhistraat en de Brugsesteenweg nabij natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen, krijgt de naam Wallebeekmeers. Wal betekende aanvankelijk een verhevenheid waarop een burcht of een kasteel staat. Wallebeek staat dan ook voor een beek bij een wal of een burcht, en een meers is een hooiland. Wallebeekmeers betekent dan ook zoveel als een hooiland bij de Wallebeek. De Gentse gemeenteraad legde de namen vast op 20 januari 2020.
https://persruimte.stad.gent/185839-stukjes-fietspad-aan-brugje-watersportbaan-heten-voortaan-melkgracht-en-biesrek
Page 3 sur 3 • 1, 2, 3
Sujets similaires
» L056 Grembergen - Sint-Niklaas (L56) maakt deel uit van fietssnelweg F43)
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
» L054 Sint-Niklaas - De Klinge (L54) Fietssnelweg (Fietssnelweg F411)
» L055 Zelzate (fietssnelweg F424)
» Canal Gand - Bruges (kanaal Gent - Brugge) (Fietssnelweg F405)
» L057 Aalst - Oudegem (L57) maakt deel uit van Fietssnelweg F43
Forum lie au site www.velo-ravel.net :: Belgique La Flandre - Belgïe Vlaanderen - Belgium Flanders - Belgien Flandern :: Voormalig spoorlijnen (Anciennes Lignes de chemin de fer)
Page 3 sur 3
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum